B12-vitamiinin puutos?

  • Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti
voioko
Liittyykö jalkapohjien pistelevä kipu B12 -vitamiinin vajaukseen? Tyttärellä todettu keliakia, mutta edelleen jalkapohjia pistelee ja särkee usein, vaikka on jo gluteenittomalla ollut usemman kuukauden.
 
voti2
Tulipa sitten luettua koko ketju kunnolla ja osa pariinki kertaan,ja johan rupes avautuun! Reilun vuojen jo hapuillu ja ettiny missä vika ku vanhenee tosi vauhdilla!!!
Tänä aamuna soitti lääkäri ja kertoi B12 vajeesta ja pisti uudelleen labraan käymään!
Joten aattelin että kvg.ja otappa selvää..... moni asia sai ny selityksen ja luulempa että tästälähin tuo minun 10v välein saapii kokea muutoksen. Mutta katellaan ny ensin miten jatkuu ruppeeko ny nuortuun ees vähä!!!!
 
"Juhuu"
n. 10 v. tyttärelläni oli n. vuosi sitten puolen vuoden ajan kovia vatsakipuja, joiden takia alunperin lääkäriin hakeuduttiin. Aluksi labrassa verikokeissa (12/2011) hb 121 mutta P-ferrit 9. Tämä ei ilmeisesti ole se paras mittari? Hän söi n. kuukauden verran rautatabletteja. Yritimme pitää huolen, että maitotuotteita ei ole saman aikaisesti, ja että C-vitamiinia olisi. 4/2012 hb 125 ja P-ferrit 25. Kuukauden päästä 112 ja 26. Tässä välissä pääsimme käymään oikein asiantuntevalla lääkärillä suolistopolilla. Hän löysi sydämestä hyvänlaatuisen sivuäänen. Mitattiin neliraajapaineet (ok) ja EKG (ok). Samalla otettiin taas veriarvot hb 119 ja P-ferrit 20. Talven jälkeen ei oltu vyöty rautatabletteja.
Syksyllä kävimme ravintosuunnittelijalla ja kaikkea (rautaa, d-vitamiinia yms) saadaan ravinnosta yli 100 %, vaikka ruokapäiväkirjan pitopäiviin osui synttärit yms. ei niin säännöllistä syöntiä. Siis normaalisti syö enemmän ja paremmin. Ainoa johon suunnittelija puuttui oli turhan pieni energiamäärä (lisää rasvaa, salaatinkastiketta) urheiluharrastuksiin nähden.
Kävimme juuri kasvukontrollissa, kasvaa hyvin ja sydämen sivuäänikin kuului vain pystyssä "ei taida tarvita ultrata, kun kuulostaa niin hyvänlaatuiselta, tuskin kardiologi haluaa tutkia". Verikokeissa hb 117 ja ferritiini 12 (taitaa tarkoittaa p-ferrittiä). Konsultoitu lasten hematologia, jonka mukaan "tilanne varsin hyvä, mutta hieman matalat rautavarastot". Neuvotiin syömään rautakuuri (3 kk), ja mitään kontrolliverikokeita tai -käyntejä ei tarvita.
Noinkohan ne arvot pysyvät? Tuli palstaa lukiessa vaan mieleen, että tuloksista en B12 vitamiiniin liittyvää löytänyt, ja oireiden kirjoa kun miettii, niin ainahan sieltä muutakin kuin tuo mahakipu kohdalle osuu.
Aikaisemmin on ollut lähinnä aikuisten arvoista kyse, mutta ei sunkaan ne enää tuon ikäisillä lapsilla niin paljoa poikkea? Vai onko taas yksi ylihysteerinen äiti...
 
vastaus
Normaalisti eivät ota B-12 vitam koetta. Minulla kun sitten otettiin tämä koe, niin ei löytynyt sitä ollenkaan verestä. Jalkapohjani tulivat paljon aikaisemmin jo kipeäksi ja kävely vaikeutui. Samoin muisti alkoi temppuilla. Pääsin vatsan tähystykseen. Minulla on täysin hapoton vatsa ja atrofinen gastriitti. Ei siis voi b-12 imeytyä. Myöskin on kilpirauhasen vajaatoiminta ollut jo kauan. Vitiligo myöskin. Ja kun haen netistä tietoa, niin päädyn apeced-sivuille. Saan 3 kk/den välein piikin b-12 vitamiiniin. Myöskin on kilpirauhaslääke. Vitiligoa ei hoideta mitenkään. Nämä ovat perinnöllisiä autoimmuunisairauksia.
 
"make"
itselläni kun kerran todettiin b12 vitamiinin imeytymishäiriö niin kaikki alkoi sydämen tykytyksestä jota oli jatkunu kuukausikaupalla .. aatellu vaan että ohimenevää ..no viimevuoden helmikuussa tuli stoppi että ei enään jaksa. menin sairaalaan niin otettiin sydänfilmi ja verikokeet niin todettiin rytmihäiriö ja hB huimat 50. heti osastolle ja tarkkailuun ja tarkempiin tutkimuksiin.. sitten otettiin lonkasta luuydinneste näyte ja koepala niin siitä todettiin B12 vitamiinin imeytymishäiriö. tosin syynä osittain saattanee olla silloinen dokaaminen ja joskus syöminenki unohtui. sitten lääkäri määräs cohemin depotin loppuelämäksi 3kk välein joutuu käymään piikillä
 
Arto Penaali
Olen 49 v mies. Sain reilut vuosi sitten diagnoosin "atrofinen gastriitti" ja siitä johtuva B12-vitamiinin imeytysmishäiriö. Pernisiöösi anemia.

Oireita on aika hyvin kuvattu täällä. Nämä jakautuvat henkisiin (masennus, ahdistus jne.) ja fyysisiin (tuntohäiriöt, kuten pistely, tunnottomuus, kihelmöinti). Jos puutostila jatkuu, oireet saattavat muuttua aika rajuiksi - tasapainohäiriöt, muistihäiriöt, keskittymishäiriöt. Tähän tautiin voi jopa kuolla, jos se jää hoitamattomaksi.

Ensimmäisenä tuntohäiriöt (pistelyt) minulla oli sormissa ja jaloissa, varpaissa. Myöhemmin pistelyn jälkeen tuli pikkurilliin ja nimettömään tunnottomuutta. Myös jalkapohjiin.

Pärjäsin ensimmäisten pistosten jälkeen aika pitkään pelkillä B12-ravintolisillä, mutta näyttää siltä etteivät ne riitä. Syksystä alkukesään pärjäsin pelkästään kielen alle laitettaville tableteilla sekä ruuan seassa nautittavilla B12-valmisteilla.

Tällä hetkellä vitamiinikaapista löytyy Solgarin foolihappo 400, Jarrown B12 5000 mcg sekä Jarrown B12 1000 mcg imeskelytabletit, Betolvex B12 1000 mcg. Jarrown tuotteista löytyy myös hyvä B-multivitamiini (Jarrow B-Right).

Jonkin verran nuo imeskelytabletit auttaa, varsinkin tuo vahvempi. Vaste ei ole enää kuitenkaan sellainen kuin se oli vuosi sitten.

Tuttuni saa ylläpitopistoksia kahden viikon välein. Itse en tiedä vielä edes kuinka usein pistoksia pitäisi ottaa. Tällä hetkellä oireet palaavat aika nopeasti, noin 10 päivää viimeisen pistoksen jälkeen. Tuo kolmen kuukauden välein tapahtuva pistäminen ei varmasti toimi kaikilla.

Seerumista mitattava B12-vitamiinin pitoisuus ei kerro totuutta. Tuo arvo on minulla oli 1000. Veren seerumissa kiertää vain paljon sellaista vitamiinia, joka ei ole sitoutunut. Mutta ensi alkuun, tuo kertoi minullakin puutteen, kun en käyttänyt vielä vitamiinituotteita.

Joka tapauksessa veriarvoja pitäisi seurata säännöllisesti (B12, foolihappo, rauta). Kaikkien näiden puute aiheuttaa erityyyppistä anemiaa.
 
"Anonyymi"
Wikipediasta löytää tietoa: " Puoli litraa maitoa päivässä riittää tyydyttämään aikuisen henkilön B12-vitamiinin tarpeen[5]. Lihasta B12-vitamiini imeytyy heikommin kuin maitotuotteista."

5dl maitoa päivässä on tosi vähän ja se riittää. Olen ollut vegaani ja syönyt B12 purkista, mutta sormia alkoi pistelemään. Luulen ettei pilleri imeydy kyllin hyvin. Olen siis lakto-vegetaristi pakosta. Piikkejä en lähde ottamaan.
 
"Berit"
onko vielä tietäjiä paikalla? Itsellä arvot b12 174 ja mcv 102, hemoglobiini 140. Lääkäri käski syödä b-vitamiinia ja that´s it. Pitäiskö nyt kuitenkin huolestua ja mennä käymään yksityisellä? Onkos se muuten gastroenterologi joka näitä asioita tutkii?
 
monisairas
Liian monella potilaalla tuo pistosväli on liian harvoin. Jotkut tarvitsevat pistoksen jopa useamman kerran viikossa, tavallista on myös 1-2 krt/kk. Pistoksia saavalla B12-arvot eivät näytä todellista verikokeista, pitää ottaa tuo Holo-TC. Puutosoireita tulee usein jo ennen kuin labra-arvot ovat tippuneet.

Joku kyseli aiheuttaa iho-oireita. Ainakin minulla iho muuttui kellertäväksi, ihmettelin syytä mutta sitten paljastui syy laajojen keskussairaalatutkimusten jälkeen.

Täällä paljon hyödyllistä tietoa:

http://www.hankalapotilas.net/2013/11/mita-kaikkien-pitaisi-tietaa-b12-vitamiinin-puutoksesta/
 
"paula"
Ei tietenkään imeydy niin kauan kuin ruoassa on fosfaattia. Se estää sen.

Katso yle A R K I S T O S T A se ohjelma Spotlight ;

Fosfat i maten

Ei siinä kummempaa tarvikaan.
 
"paula"
[QUOTE="make";28445380]itselläni kun kerran todettiin b12 vitamiinin imeytymishäiriö niin kaikki alkoi sydämen tykytyksestä jota oli jatkunu kuukausikaupalla .. aatellu vaan että ohimenevää ..no viimevuoden helmikuussa tuli stoppi että ei enään jaksa. menin sairaalaan niin otettiin sydänfilmi ja verikokeet niin todettiin rytmihäiriö ja hB huimat 50. heti osastolle ja tarkkailuun ja tarkempiin tutkimuksiin.. sitten otettiin lonkasta luuydinneste näyte ja koepala niin siitä todettiin B12 vitamiinin imeytymishäiriö. tosin syynä osittain saattanee olla silloinen dokaaminen ja joskus syöminenki unohtui. sitten lääkäri määräs cohemin depotin loppuelämäksi 3kk välein joutuu käymään piikillä[/QUOTE]

Kiitos, kun en ole tiennyt piikin nimeä koskaan.

Onhan sulla ollut rankka juttu, mut ei siihen aika doku tarvi olla:
Viherpesty Pepsi Next on yhtä myrkyllinen kuin ennenkin : Safkatutka

Juomat vaan on niin huonoja:-(
 
vierailija
Minulla todettiinnyt 2017 syyskuussa B12 Pernisiöösi anemia, olen sen perinyt vanhemmiltani sillä heillä se oli myös todettu. .
Pistokset aloitettiin heti syyskuusssa 4 viikon välein ja sitten seuraava 3 kk päästä eli tammikuussa taas.
Oireinani on ollut limainen yskä (joka on valvottanut yöt) ja lisänä tasapaino häiriöt ja ongelmani on nuo lääkärit , minulla on myös Crohnin tauti ja sen yhteydessä olen käynyt vuosittain tutkimuksissa ja verikokeissa sentähden se nyt löytyi. Lääkäri kyllä tyrmäsi heti suoraltaan kertomani oireet eli limaisen yskän ja tasapaino-oireet joksikin ihan muuksi eikä ottanut kantaa oireisiini. EIkä edes kysellyt niistä sen enempää. Yskä oli ja on välillä niin paha että mahalaukun hapan sisältö polttaa kurkussani kauan. Nyt tammikuussa mene Spirometri tutkimuksiin eli puhalluttavat keuhkojani..
Oireeni ovat jatkuneet nyt tuo yskä keväästä saakka ja tasapainohäiriöt alkusyksystä muistaakseni.
Olen todella aika väsynyt puhti on poissa ja ajatukset tökkii ja muistikin on on sattumanvarainen joka on nyt aivan outoa minulle jolla on sentään muisti pelittänyt ennen hyvin ja vauhtia on riittänyt. Nyt on muija masentunut ja perse penkissä.
 
vierailija
Minulla todettiinnyt 2017 syyskuussa B12 Pernisiöösi anemia, olen sen perinyt vanhemmiltani sillä heillä se oli myös todettu. .
Pistokset aloitettiin heti syyskuusssa 4 viikon välein ja sitten seuraava 3 kk päästä eli tammikuussa taas.

Oireinani on ollut limainen yskä (joka on valvottanut yöt) ja lisänä tasapaino häiriöt ja ongelmani on nuo lääkärit , minulla on myös Crohnin tauti ja sen yhteydessä olen käynyt vuosittain tutkimuksissa ja verikokeissa sentähden se nyt löytyi. Lääkäri kyllä tyrmäsi heti suoraltaan kertomani oireet eli limaisen yskän ja tasapaino-oireet joksikin ihan muuksi eikä ottanut kantaa oireisiini. EIkä edes kysellyt niistä sen enempää. Yskä oli ja on välillä niin paha että mahalaukun hapan sisältö polttaa kurkussani kauan. Nyt tammikuussa mene Spirometri tutkimuksiin eli puhalluttavat keuhkojani..
Oireeni ovat jatkuneet nyt tuo yskä keväästä saakka ja tasapainohäiriöt alkusyksystä muistaakseni---.
Sun täytyy saada piikkinä se vitamiini, ei mistään purkista, tai syödä luomulihaa. Yskään et saa ottaa yskänlääkettä ollenkaan, sillä crohnikot eivät sellaisia siedä, ei myöskään e-pillereitä.

Täällä lisää asiaa, ettei samoja tarvi uudelleen kirjoittaa. Sitä nimitetään täällä spämmäämiseksi ja siksi ei tietoa saa mistään - ei lääkäritykään.
 
vierailija
Erhän vaan ole ottanut yskänlääkettä vaivaan? Katsopa apuaineet tästä kotimaisesta valmisteesta, mistä tulisi ainakin itselleni migreeni:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/html/nam/humspc/3/261263.pdf
Se selittäisi "tasapainohäiriöt" ja muut, kun sanoit.
"Oireeni ovat jatkuneet nyt tuo yskä keväästä saakka ja tasapainohäiriöt alkusyksystä muistaakseni. Olen todella aika väsynyt puhti on poissa ja ajatukset tökkii". Apuainelistassa mainitaan E621 (=natriumglutamaatti) muiden sietämättömien myrkkyjen lisäksi.:sick::devil:
 
vierailija
Sun täytyy saada piikkinä se vitamiini, ei mistään purkista, tai syödä luomulihaa. Yskään et saa ottaa yskänlääkettä ollenkaan, sillä crohnikot eivät sellaisia siedä, ei myöskään e-pillereitä.

Täällä lisää asiaa, ettei samoja tarvi uudelleen kirjoittaa. Sitä nimitetään täällä spämmäämiseksi ja siksi ei tietoa saa mistään - ei lääkäritykään.
Sun täytyy saada piikkinä se vitamiini, ei mistään purkista, tai syödä luomulihaa. Yskään et saa ottaa yskänlääkettä ollenkaan, sillä crohnikot eivät sellaisia siedä, ei myöskään e-pillereitä.

Täällä lisää asiaa, ettei samoja tarvi uudelleen kirjoittaa. Sitä nimitetään täällä spämmäämiseksi ja siksi ei tietoa saa mistään - ei lääkäritykään.
Minullahan aloitettiin NE pistokset silloin 2017 syyskuussa siis: viikon välein pistos yht. 4 pistosta, ja huomenna Keskiviikkona siis 3.1.2018 menen hakemaan sen viidennnen pistoksen.
Tiedän varsin hyvin että jokainen on yksilö tässäkin taudissa ja jokaiselle ei sovi se 3 kk pistosväli ja sitä tässä nyt aletaan hakemaan sitä minulle sopivaa lääkitystä.
Olen lukenut monia palstoja joissa nämä B12 oireista kärsivät ovat tadistaan kirjoitelleet ja sieltä niitä kohtalokavereita löytyykin runsaasti.
Lääkäri ovat ilmeisesti suurin osa ihan ulalla ja uklkona koko taudista ja sen hoidosta.
Tältä löytyy tietoa :
http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti
 

Yhteistyössä