B12-vitamiinin puutos?

  • Viestiketjun aloittaja Viivi
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Minullahan aloitettiin NE pistokset silloin 2017 syyskuussa siis: viikon välein pistos yht. 4 pistosta, ja huomenna Keskiviikkona siis 3.1.2018 menen hakemaan sen viidennnen pistoksen.
Tiedän varsin hyvin että jokainen on yksilö tässäkin taudissa ja jokaiselle ei sovi se 3 kk pistosväli ja sitä tässä nyt aletaan hakemaan sitä minulle sopivaa lääkitystä.
Olen lukenut monia palstoja joissa nämä B12 oireista kärsivät ovat tadistaan kirjoitelleet ja sieltä niitä kohtalokavereita löytyykin runsaasti.
Lääkäri ovat ilmeisesti suurin osa ihan ulalla ja uklkona koko taudista ja sen hoidosta.
Tältä löytyy tietoa :
http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti
Sorry noi kirjoitus eli panovirheet, vanhalla alkaa toi kaihi haitata ja kymmensormijärjestelmä ei toimi näin vanhalla pierulla enää mutta toivottavasti saatte selkoa tekstistäni.
 
vierailija
Kasvissyöjiä vaivaa tuo aika usein, ei muita?
Olet pihalla näköjään kyllä se vaivaa ihan tavallisiakin normaaliruokaa syöviä ihmisiä lisäksi se on perityvä tauti, minun vanhemmilaani oli se ja saas kattoo tuleeko se muille sisaruksilleni, minä ole nyt 73 v. todettu syksyllä 2017.
Kaikenlaisia tyyppejä täällä tarjoo neuvojaan ja luulee olevansa vaikka mitä.
Tietoa löytyy nykyaikana netin avustuksella runsaasti ja kaikke ei edes pidä uskoa, terve järki auttaa siihen.
 
vierailija
Minullahan aloitettiin NE pistokset silloin 2017 syyskuussa siis: viikon välein pistos yht. 4 pistosta, ja huomenna Keskiviikkona siis 3.1.2018 menen hakemaan sen viidennnen pistoksen.
Tiedän varsin hyvin että jokainen on yksilö tässäkin taudissa ja jokaiselle ei sovi se 3 kk pistosväli ja sitä tässä nyt aletaan hakemaan sitä minulle sopivaa lääkitystä.
Olen lukenut monia palstoja joissa nämä B12 oireista kärsivät ovat tadistaan kirjoitelleet ja sieltä niitä kohtalokavereita löytyykin runsaasti.
Lääkäri ovat ilmeisesti suurin osa ihan ulalla ja uklkona koko taudista ja sen hoidosta.
Tältä löytyy tietoa :
http://cfs.gehennom.org/?b12jafolaatti
 
vierailija
Sain sen kolmannen pistoksen 3.1. ja huomasin 6.1 että aivosumu oli väistynyt ja oloni tuntui aivan erilaiselta oli todella hyvällä tuulella ja se tuntuu nyt aivan ihanalta tässä on ollut suorastaan jo niin murheen alhossa että ajattelin jo monta kertaa poistua oman käden kautta jos ei mitään muutosta pian tapahdu hoidossani, mutta olen edelleen varma siitä että 3 kk pistosväli nyt on minulle liian pitkä väli.

Miten saan lääkärin uskomaan itseeni , kertokaa se jos osaatte.
Onko ainoa tie valittaa hoidosta Valviraan !

Miksi lääkärit vähättelee oireitani eivätk' usko niiden olevan B12 puutoksen syytä.
Olen eri palstoilta löytänyt kohtalotovereita joilla on tämä sama tauti ja samat oireet. Silti tutkimatta enempää mollataan heti potilas sanomalla etteivät ko oireet kuulu tähän tautiin.
 
vierailija
Kirjoittelin tähän viestiketjuun jo aiemmin, kun lääkitykseni B12 puutteeseen oli vihdoin aloitettu. Alun pitkään (n.2v) väärällä lääkärillä ramppaamisen seurauksena ja hänen väärillä diagnooseillaan oltaisiin varmaan mullan alla, enkä valituksen jälkeenkään saanut häntä vastuuseen "tietämättömyydestään". Terveystalon hallinnon ylilääkäri vain totesi tilanteeni olleen haastavan ja aikoi ohjeistaa lääkäreitä herkemmin tutkimaan B12 vitamiinia verestä. Oireiden kirjo on laaja edelleenkin, vaikka verenkuva ja yleiskunto on jo parempi. Saan piikitystä edelleenkin 1,5 kk välein koska harvemmalla välillä arvoni lähtee laskuun. Se ei haittaa vaikka arvo on huipussaan, ja tutkimusten mukaan parempi niin koska ei siitä haittaakaan terveydelle ole. Ihmeellistä onkin, että joku lääkäri voi sanoa arvoja kontrolloimatta, että piikitysväli on se mikä on suosituksessa eli 3kk välein, eikä sitä muka tarvisi sen kummemmin miettiä!?

Olen edelleenkin hyvin väsynyt, yleisvire on masentunut ja voimaton. Lihaksisto ei kestä pitkään rasitusta vaikka pakkohan tässä on yrittää harrastaa liikuntaa vaikka väkisin. Lisäksi erityyppistä lihasnykimistä (elohiiren tapaan) on joka puolella kroppaa, kuitenkin vaihtaen paikkaa ja eri voimakkuuksilla. Kaikkein hankalin on puuhastella vähänkin epämiellyttävissä asennoissa, olo on hutera ja kömpelö. Aivan kuin normaalien, automaattisten toimintojen signaalit eivät toimisi aivojen ja keskushermoston välillä. Ajatuksetkin pätkivät. Kannattaakin siis mittauttaa aktiivisen B12 vitamiinin arvo kokeella, jossa selvitetään myös hoidon tehoa solutasolla (holoTC). Vaikka veressä vitamiinia olisikin riittävästi, ei se kaikissa tapauksissa vaikuta riittävästi hermosoluissa. Ja sitä aion huomenna lääkärille ehdottaa, kun jälleen kerran menen yksityispuolen erikoislääkärille saamaan apua. On se vain merkillistä, miten oireita vähätellään tai edes halutaan selvittää. Nyt kun kyseessä on vaiva, jota ei välttämättä päälle päin näy, niin suhtautuminen niihin ainakin terveyskeskustasolla on nuivaa tai jopa sellaista, että olet luulosairas! Kuitenkin oireet ovat suorastaan vittumaisia ja ihminen on sisäisesti sellaisessa tilassa, että elämänlaatu on mitä on. Jokapäiväistä taikinointia. Lisäksi unohdetaan tälläisen sairauden kerrannaisvaikutukset; sosiaalinen elämä, parisuhde, harrastukset, työkyky/talous jne.

Ei siis riitä se, että kun piikkiä saa niin homma on hoidossa välttämättä. Ja kaiken kukkuraksi itse pitää olla aktiivinen, jotta saa jopa ohjattua lääkäreitä tajuamaan tilanteen ja vaatimaan lisäkokeita. Konsultaatiota erikoislääkäreille toivoisi myös herkemmin ja aiemmin, jos oma tietämys ei riitä. Itse kärsin lääkärin tekemästä virheestä loppuelämäni enkä varmaan ole ainoa. Vaatikaa ja ottakaa asioista selvää itse. Eivät ne lääkäritkään mitään tietopankkeja ole.
 
vierailija
Minulla syksyllä 2017 todettu Pernisiöösi anemian hoito ei vieläkään ole kohdallaan jos saan pistoksia liiaan harvaan kaikki oireet palaa takaisin ja tuntuu siltä ettei taudin hoito ja tuntemus ole kenellekään lääkärillä hallussa.
Tässä lainaus sellaiselta lääkäriltä joka tuntee asian johon otin yhteyden:

Ylimääräinen B12 poistuu elimistöstä, eikä ihmisillä ole tiedossa yliannostilaa. Keskimäärin yhdestä pistoksesta jää normaalistikin elimistöön vain noin kuudesosa.
Jos molemmilla vanhemmilla on ollut sama tilanne, voisi teoriassa olla perinnöllisestä tilasta b12 aineenvaihdunnan tai kuljetuksen suhteen.
Jos oireet uusivat viikottaisella annoksella, niin olisi tärkeätä tutkia aktiivisen B12 vitamiinin pitoisuus juuri ennen pistosta. Myös foolihappovitamiinin tutkiminen on tärkeätä, lisäksi suosittelen homokysteiinipitoisuuden ja B6 vitamiinin tutkimista, jos B12 on hyvällä tasolla.

Oireet ovat varmasti todellisia, mutta jos aktiivi B12 on hyvällä tasolla, niin myös muita mahdollisia syitä on tärkeätä selvittää..



On se vaikeaa että saisi sitä oikeaa täsmähoitoa tähän tautiin.
 
vierailija
Kun tulee muutoksia terveyteen,ei ne syömällä parane vaan niitä täytyy hoitaa. Oireet saattaa olle periytyviä , silloin et omilla toimilla paljonkaan niihion voi vaikuttaa .Vaivat tulee ottaa vakavasti ja hakeutua hoitoon, vaikka välillä tuntuu että kukaan ei välitä. On väistämätön tosi että kotisohvalla kiukuttelemalla ei tauti parane tai edes lievenny
 
vierailija
"Oriola saa korvauksia 9 miljoonaa euroa it-ratkaisun toimittajalta. Korvaukset perustuvat sovintosopimukseen, jonka mukaan nykyinen sopimus päättyy vuoden lopussa.

Oriola joutuu puolestaan maksamaan it-järjestelmän toimittajalle miljoona euroa työstä, jota on tehty uuden varastojärjestelmän käyttöönoton jälkeen."

Mitään muuta vahinkoa ei kai tapahtunut missään? Ja saako K-kauppiaista vielä kumppanit tuota "vastuuta" jakamaan?
 
vierailija
Kun tulee muutoksia terveyteen,ei ne syömällä parane vaan niitä täytyy hoitaa. Oireet saattaa olle periytyviä , silloin et omilla toimilla paljonkaan niihion voi vaikuttaa .Vaivat tulee ottaa vakavasti ja hakeutua hoitoon, vaikka välillä tuntuu että kukaan ei välitä. On väistämätön tosi että kotisohvalla kiukuttelemalla ei tauti parane tai edes lievenny
B12- vitamiinin puutos tulee, jos ei syö ollenkaan lihaa.
 
vierailija
Hei, sen lisäksi, että b12 puutos voi johtua vatsan huonosta limakalvosta (surkast limakalvo, tulehdus...), keliakiasta, crohnin taudista, tarkistamattomasta kasvisruokavaliosta ----
---. Toisen kohdalla syytettiin gluteenitonta ruokavaliota jne....
----- Molemm lapset kärsivät myös voim anemiasta. Kokenut antioksidanttilääkäri osaa porautua aineenvaihdunnassa paljon syvemmälle kuin sisätautilääkäritkään.

Syvemmälle penkominen kannattaa
Kyllä, eikä se teollinen gluteeniton ruokavalio olekaan hyvä, kun niissä on todella paljon esimerkiksi levätuotteita ja guaria ym, mitä ei muuten tulisi syötyä ehkä ollenkaan.
Anemiaan auttaa se, että jättää kokonaan viljat pois, koska niiden fytaatit estävät raudan imeytymisen. Ja paakkuuntumisenestoaine E536 voi estää raudan tarttumisen hemiin, siis aiheuttaa sitä anemiaa sen perinnöllisen seikan lisäksi. Maldonsuola riittää hyvin, ei ole sitä.
 
vierailija
Lääkärit ovat tästä aika pihalla, sellainen fiilis jäi. Minulla tutkittiin jatkuvaa väsymystä pari vuotta sitten ja löytyi lopulta kolme tekijää: B12-vitamiinin puutos, huono varastorautatilanne (ferritiini, transferriinireseptori, vaikka hemoglobiini oli hyvä) ja D-vitamiinin puutos. Syön monipuolisesti sekaravintoa eikä B12-vitamiinin puutokselle löytynyt mitään järkevää syytä. Monenlaiset verikokeet otettiin ja kävin gastroskopiassa. Kaikki vaikutti normaalilta, syitä ei löytynyt.

Lääkäri (yliopistollisesssa sairaalassa!) tähän sitten totesi, että puutosta ei voi olla jos mitään syytä puutokselle ei löydy, vaan verikokeet valehtelevat. Niinpä niin... B12-vitamiini mitattiin verestä muistaakseni neljä kertaa vajaan vuoden aikana ja joka kerta tulos oli edellistä huonompi, reilusti alle viiterajan. Koe myös varmistettiin jollain toisella verikokeella kahteen kertaan joka tuki puutosdiagnoosia. Lääkärin mielestä nämä verikokeet valehtelivat. Koitin kysyä, että eikö tämä kannattaisi ottaa vakavasti koska puutos voi aiheuttaa peruuttamattomia neurologisia ongelmia ja mulla on puutumisoireita. Tähän sain vastauksen, että "jos koet että tässä on joku ongelma niin osta apteekista multitabsia". Pistoksia ei kuulemma kannata edes harkita koska mulla ei oikeasti voi olla puutosta. Että näin.

En hommannut multitabsia vaan Betolvexia eli vahvinta B12 mitä saa. Sain työterveydessä mittautettua myöhemmin B12-arvon ja se oli jonkin verran parantunut. Ilmeisesti se mulla siis jonkin verran imeytyy ja arvoitukseksi jää, miksi puutos on tullut vaikka syön lihaa ja maitotuotteita. Netistä luin että metyylikobalamiini imeytyy paremmin kuin syanokobalamiini ja tilasin metyylikobalamiinia netistä (Suomessa myydään ainoastaan syanokobalamiinia jostain syystä). Nyt en ole syönyt raskausaikana jatkuvasti vaan satunnaisesti. Puutumisoireet eivät ole palanneet, onneksi. Mulla oli siis alunpitäen varpaiden ja sormien puutuilua päiväsaikaan, öisin puutui jalka/jalat joskus niin pahoin etten tuntenut sitä enää ollenkaan. Väsymystä ja "aivosumua" oli myös mutta ne saattoivat osaksi johtua D-vitamiinin puutoksesta. D-vitamiini on pitänyt mut tänä talvena vireessä, en ole koskaan ollut näin virkeä ennen!

Mielenkiintoista oli lukea tästä ketjusta raudan ja B12-vitamiinin yhteydestä. Mulla oli tosiaan varastoraudan puutosta samaan aikaan, eli hemoglobiini oli hyvä mutta jostain syystä rauta ei mennyt sinne solutasolle asti. Pienessä verenkuvassa punasoluista näkyi nimenomaan raudanpuutos, eli B12-vitamiinin puutoksesta huolimatta anemia oli mikrosyyttinen vaikka B12 tekee makrosyyttisen.
Olispa kiva tietää mitä sulle kuuluu. Minulla ihan samat puutokset...
 

Yhteistyössä