Blastokystiviljelykokemuksia?

Hei. Meillä on punktio Taysissa ensi keskiviikkona, vappuaaton aattona. Se tarkoittaa kuulemma sitä, että tulee pitkä viljely. Millaisia kokemuksia teillä on pitkistä vilejyistä ja millaisin tuloksin? Meillä on neljäs IVF menossa ja kolmannesta tuli lapsi. Toista yritetään, mutta pitkä viljely on nyt uutta.
 
Hei!

Meillä oli alkukuusta ensimmäinen IVF ja punktio oli silloin perjantaipäivänä ja siirron piti olla maanantaina. Maanantaina soitettiin että siirtoa ei tehdä että munasolut ovat jotenkin edellä aikataulusta ja että tehdään pitkä viljely sen takia. Yksi blasto sitten siirrettiin 5 päivän viljelyn jälkeen ja kappas, plussa tuli.

Meille hoitaja sanoi klinikalla että kun saadaan kunnon blasto niin kiinnittyminen on varmempaa, eli nostaa hiukan onnistumisprosentteja ja kuulemma noista blastoista näkee että onko niistä varmasti tulossa vauva, vai esim tuulimuna... tai sitten mä ymmärsin väärin. =)

 
Hieno juttu, onnea! :flower: Blastoissa on Taysissa kuulemma yli 40 % mahdollisuus onnistua, kerrottiin luennolla, jota kävin kuuntelemassa. Sama koskee PAS-blastoja, eli tulokset ovat huomattavasti paremmat mitä normaaleissa perinteisissä siirroissa. Uusi pakastustekniikka on parempi mm.
 
Zin
Kipsu, mun klinikalla (ulkomailla) tehdään kaikille oletusarvoisesti pitkä viljely. 5:n päivän jälkeen näkee paremmin mitkä alkiot ovat lähteneet kasvamaan paremmin ja voidaan valita paras siirtoon.
 
Hei! Mulla siirrettiin Taysissä 2 pas -blastoa helmikuussa, luokkaa 5bb ja 3bc. Molemmat selvisivät 100%:sesti sulatuksesta ja limiskin oli hyvä 14.5 mm. Nega kuitenkin pärähti (olen tullut 3:sta tuoresiirrosta raskaaksi -ei olleet blastoja). Olin lääkärille aika kriittinen että labra oli pakastanut meidän ainoat 2 pakkasukkoa samaan olkeen kysymättä mielipidettämme ja siksi 2 myös siirrettiin. Taysilla on noussut tosi paljon prossat, mutta niillä on noussut kuulemma paljon kaksosraskausprossatkin.

Onnea! 40-60 tsäänssi on jo hyvä!
 
Mä löysin netistä pitkän etsimisen jälkeen tietoa (kun askarrutti mua itseänikin), että Blastoissa on kolme laatuluokitusta. Paras mahdollinen blasto ois siis 5AA, eli esim se mun 5bb oli aikast hyvä. En muista muuta kuin että numeroissa luokat meni yhdestä (huonoin) viiteen (paras ja noissa kahdessa kirjainluokassa en muista muuta kuin että A oli paras, en muista mikä kirjain "huonoin".

Se, mitä niissä luokissa sitten oi....hmmm....? :ashamed: en oikein enää muista ja oli aika liian lääketieteellistä mulle. Vallitettavasti en ole säästänyt sitä sivustoa miltä sen löysin, englanninkielinen kuitenkin oli. Mutta eiköhän ne Taysissakin kerro jos soitat ja kysyt.

Onnea sinulle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hillevi:
Luokittelu löytyy täältä:
http://www.advancedfertility.com/blastocystimages.htm

:wave:
Ihmettelen tätä linkkiä todella: http://www.advancedfertility.com/blastocystpregnancyrates.htm

Siellä sanotaan taulukossa, että alle 32-vuotiailla noin 66 % blastojen siirroista johti raskauteen..?!?!?

 
Viljelläänkö klinikoilla blastoiksi asti asiakkaan pyynnöstä????!! Yksi ystäväni oli nimittäin toivonut blastoksi viljelyä, mutta lääkäri ei ollut suostunut, koska oli ollut sitä mieltä, että "kohdussa on paras kypsymispaikka". :$
 
Alkuperäinen kirjoittaja LadyGrey:
Viljelläänkö klinikoilla blastoiksi asti asiakkaan pyynnöstä????!! Yksi ystäväni oli nimittäin toivonut blastoksi viljelyä, mutta lääkäri ei ollut suostunut, koska oli ollut sitä mieltä, että "kohdussa on paras kypsymispaikka". :$
Tuskin ihan pelkästään asiakkaan pyynnöstä. Yksityisellä tietenkin saa varmemmin, mitä haluaa, mutta keiketi sielläkin suositellaan ensin lääkärien näkemyksen mukaan parasta vaihtoehtoa.

Se, onko alkiolla paras mahdollinen kypsymispaikka kohdussa, on tietty luonnollisimmalta kuullostava selitys. Mutta varsin monet alkiot lopettavat jakaantumisen päivinä 2-5, joten kun siirto on päivänä 5, niin se on varmuudella elinkelpoisempi kuin ne aikaisemmin pelistä pois pudonneet. Siirretään siis periaatteella "parhaista paras", kuten Ovumian lapsettomuusluennolla kerrottiin. Uusin tekniikka on mahdollistanut kohdunomaiset olosuhteet ja blastokystien uudenlaisen pakastamisen (vitrifioimalla eli lasitustekniikalla), jolloin myös PAS-blastot ovat tuloksiltaan 40 % onnistumisia siirtoa kohden. Nämä ovat uusimmat tulokset Taysissa, joka ostaa labrapalvelut Ovumialta.

Minulla oli blastokystiviljely ainakin sen vuoksi, että alkion toisena elinpäivänä oli vappupäivä ja klinikka kiinni. Silloin niitä viljeltiin automaattisesti viikonlopun yli. Toisaalta olen viimeistä kertaa julkisella hoidossa ja epäonnistumisia on matkan varrella lukuisia, niin kaiketi halusivat tehdä pidemmän viljelyn, ettei tule turhia siirtoja kehityskelvottomilla alkioilla.

Mutta ei kaikki ole mustavalkoista, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Pyysin kyllä blastoviljelyä, en tiedä vaikuttiko se asiaan.

 
Mulla tehtiin 5 päivän viljely Taysissa tammikuussa. Soluja oli muistaakseni 5 kpl ja lääkäri sanoi, että tuo 5 kpl on minimimäärä, jolla he lähtevät pitkään viljelyyn. Siirrettiin 1 alkio ja loput kuolivat silloin viidentenä päivänä, epäilen tuon siirretynkin olleen heikkolaatuinen (tästä ei löytynyt tietoja jostain syystä jälkeenpäin kysyessä?),ainakin raju vuoto alkoi jo pp7 ja jatkui yhteensä 12 pv.
Nyt 4.IVF:ssä ei kaavailtukaan pitkää viljelyä ja alkioita tulikin lopulta vain yksi hyvälaatuinen + yksi rupusempi, joista nyt pp3 menossa.
 
Nostelen ketjua... =)

Mulla on nyt pp6 blastokystisiirron jälkeen. Siirrettiin kaksi pakkasessa ollutta. Toinen oli säilynyt 100 % ja toinen 50 %. Periaatteessahan mulla on nyt perinteiseen siirtoon verrattuna pp9, jos verrataan siis kaksi päivää viljeltyyn.

Ei oireita paitsi että hermoiluksi menee taas ja netissä roikkumiseen. Tieto lisää tuskaa... Elikkäs mites teillä muilla olikaan ;)
 
Joku mainitsi PAS-blaston. Tarkoittaako se siis sitä että viljelyä on jatkettu vielä sulatuksen jälkeen? Meillä siis se tilanne että 2-päiväisiä alkioita viljellään mahdollisesti vielä 3-4 päivää. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
 
Mulla viljeltiin kauemmin loppuja 7 kpl (2 'kohtalaisen hyvää' 2 pisteistä rupua siirrettiin -> negaa), jotka kaikki oli 5. päivään mennessä joko lopettanu kehityksensä tai katottiin liian heikoiks. Kaks balstokystia (lopulta jotakin c-luokkasia) näytti kai liian huonoilta pakastukseen, joten meni roskiin :(
Viljely tehtiin multa kysymättä ja jälkiviisaana oisin käskeny pakastaa heti 2 päiväsinä kun hitaatkin oli vielä elossa.. eihän ne välttämättä ois selvinny sulatuksestakaan, mutta tuskin mahdollisuudet ainakaan heikommat kohdussa on kehittyä pisemmälle, enkä oikein ymmärrä mitä hyötyä niiden karsinnasta maljalla on.. :/ ihmettelen kyllä, kun oon ollu siinä käsityksessä että pitkää viljelyä on pyydettävä erikseen ja oltava jotkut painavat perusteet tms. Kuvittelin siis että kaikki pakastetaan mahdollisimman nopeesti joilla vaan voi olla minkäänlainen toivo kasvaa vauvaks. Nyt se jäi ikuiseks arvotukseks miten noille ois käyny.. mieluummin muutama "turha" siirtokin kun tälläset jälkimiettimiset. Mun pyynnöstä luvattiin tehdä toisin seuraavan kerran (jos 2 päiväsiä alkioita saadaan).
 
Alkuperäinen kirjoittaja sebu08:
Joku mainitsi PAS-blaston. Tarkoittaako se siis sitä että viljelyä on jatkettu vielä sulatuksen jälkeen? Meillä siis se tilanne että 2-päiväisiä alkioita viljellään mahdollisesti vielä 3-4 päivää. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta?
Minä kirjoitin tuosta ja tarkoitin viiden päivän ikäsenä pakastettua blastokystiä. Niitä mulla nyt siirrettiin 2 kpl toissa tiistaina. Mä en tiedä, viljeleekö ne niitä toisena päivänä pakastettuja vielä pakastuksen ja sulatuksen jälkeen uudelleen, kaiketi viljelevät. Mun blastot sulatettiin samana aamuna kuin siirrettiin.

Risupesä, harmi että sinulle kävi noin. Minä ajattelen niin kuten minulle on asia selitettykin, että pitkällä viljelyllä vältytään turhilta siirroilta ja turhalta lääkitykseltä, koska alkioilla on sama mahdollisuus kehittyä maljalla ja kohdussa tuossa alkuvaiheessa. Ja kertoohan siitä blastokystisiirtojen onnistumisprosentitkin, jotka ovat parikymmentä % enemmän kuin lyhyesti viljeltyjen onnistumisprosentit. Itse mieluummin haluaisin, että alkioni karsiutuvat jo maljalla, että en turhaa kantaisi niitä kohdussani ja sitten ne kuolisivat mahassani tietämättäni jo alkumetreillä ja kaikki lääkitys ja stressi olisi turhaa.

 
Mulla ei ole kokemusta blastokystaviljelystä koska meidän alkiot ovat olleet niin hitaita jakaantumaan, että ne on aina heitetty roskiin. Lukuunottamatta viimeistä hoitoa, jossa lääkäri oli tullut siihen tulokseen että joissain tapauksissa kohtu voi olla kuitenkin parempi paikka kuin labraolot. Ja siitä parin päivän ikäisenä pakastetutusta, heti sulatuksen jälkeen siirretystä alkiosta alkoi raskaus. Labraoloissa se olisi taatusti pysähtynyt kuten ne parikymmentä aikaisempaakin.

Lääkäri selitti, että joidenkin alkiot voivat olla herkempiä laboratorio-olosuhteille kuin toisten. Onhan ihmisissäkin eroja. Olen toki sitä mieltä, että suurimmassa osassa tapauksista pitempi viljely on varmasti parempi vaihtoehto ja estää ns. turhia siirtoja. Mutta voi olla, että jos iso määrä hidastelee, niin voi kannattaa kokeilla lyhyempääkin viljelyä.
 
Juuri niin aattelin vastasen varalle, että ois edes jotain heikkoja toivoja pakkasessa, parempi sekin kun että taas yks ainoo siirto ja monta kuukautta pelkkää odottelua..tulispa ainakin joka mahdollisuus yritettyä eikä mitään voi hävitäkään! Julkisella ne siirrot ei edes mitään kauheita maksakaan.
 
Meidan klinikka tekee vain blastoja, eli kaikilla naisilla yritetaan aina siirtaa blastot. Elikka niita viljellaan 5pv. Se samainen klinikka viljelee myos PASseja eli aina on tavoitteena siirtaa plastot. Siihin ei tietenkaan paasta jos alkioita ei ole montaa. He tarvitsevat noin 5 alkaakseen viljella niita blastoiksi asti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumisydän;15690792:
Viljelläänkö klinikoilla blastoiksi asti asiakkaan pyynnöstä????!! Yksi ystäväni oli nimittäin toivonut blastoksi viljelyä, mutta lääkäri ei ollut suostunut, koska oli ollut sitä mieltä, että "kohdussa on paras kypsymispaikka". :$
Samaa sanottiin meillekin.
 
^ Ja meille. Vasta nyt, 14:n (!) siirretyn alkion jälkeen, aikovat suostua jatkoviljelemään kahden päivän alkioitamme sulatuksen jälkeen, ja nytkin puhuttiin vain yhdestä lisäpäivästä. :mad:

Tämä siis vielä kaikenlisäksi yksityisellä.
 

Yhteistyössä