budjetti ja itse rakentaminen

  • Viestiketjun aloittaja triinu
  • Ensimmäinen viesti
triinu
olen täällä huomannut, että erillaiset talopaketit ovat hyvin suosittuja ja miksipäs ei, kun helpompi rakentaa ja kulut paremmin arvioitavissa.
ajattelinki kysästä, että olisiko joku rakentanut talonsa ns pitkästä tavarasta? miten budjetti piti ja kauan meni talon rakentamisessa? kuinka paljon käytitte palkallista työvoimaa??
 
Venku
Sama kiinnostaa minuakin, tonttikaupat tehdään perjantaina ja olis tarkotus aloittaa rakentaminen pitkästä tavarasta talvella/keväällä. Mies on alan ammattilainen ja hänellä tietysti on suurinpiirtein arviot, mutta jos jollakin olis jo kokemusta moisesta urakasta, kiitos!
 
mehumaija
Joitakin vuosia sitten rakennettiin ja mies itse teki kaiken paitsi sähkö- ja putkihommat. Mies kävi päivät muualla töissä ja talo valmistui noin 9 kuukaudessa. rahaa meni noin 550 000 markkaa, mitä sitten euroissa onkaan!!! B)
 
Venku
Miten ihmeessä rakensitte noin pienellä budjetilla!? Ostitteko vai vuokrasitteko tontin? Meillä tuo tontti on edukas, voidaan vielä lohkasta se puoliksi ja myydä toinen puoli, omalle tontille jää hintaa rapiat 6000 e.Ja tietty nyk. talon myynnistä (pk-seudulla) saadaan mukavasti myyntivoittoa...saatais varmaan melkein velaton talo jos saatais budjetti pysymään samassa kuin teillä :whistle: , en vaan oikein usko että onnistuu..
 
triinu
juu, mäkin ihmettelin sitä todella pientä budjettia! kuinka ison talon sillä rahalla saitte? eipä taita meidän talo ihan niin pienellä rahalla valmistua....
venku: mistä päin teillä on tontti, kun maksaa vaan 6000 euroa? ja minkä kokoinen?
itse ostimme 1 1/2 vuotta sitten Sipoosta 4200m2 etelärinnetontin ja maksoi 45000 ? :whistle: nyt keväällä aloitimme talorakennuksen, teemme sit pitkästä tavarasta. tähän asti on aika kivasti mennyt, alka olla jo talonnäköinen ja talvikunnossa =) seuraavaksi sisähommiin :)
 
Venku
Joo, me ostettiin tontti Kainuusta, eli siis hinta on naurettavan pieni. Lähetään takaisin sinne mistä ollaan tultu ;) , käytiin täällä pk-seudulla olemassa 7 vuotta ja nyt tarjoutui töitä kotiseudulta, niin mennään takaisin.Tontti on reilu 2000 neliöö, ja puolikas riittää meille hyvin. Onnea rakennusurakan jatkolle, palaillaan!
 
mehumaija
Tonttimme maksoi 47 000 markkaa ja kokoa sillä oli noin 3 000 neliötä. Talossa on neliöitä 130 ja lisäksi on vielä autotalli/varasto, jossa neliöitä on n. 55. Kyllä me on sillä vaan talo tehty ja ihan kunnon materiaaleja vielä käytetty. Nyt on vaan viime vuosina nuo tarvikkeiden hinnat ihan selvästi nousseet, että tuohon hintaan ei enään saa tehtyä. =)
 
Minulla on mies timpuri ja rakennetaan parhaillaan tänne kainuun korpeen...tervetuloa kotiin vaan Venku!! :hug: Niin minäkin tein aikanaan..
Meille on tulossa 180m2 talo ja itse tehdään,yksi mies on ollut töissä rungon pystytyksessä.Pitkästä ollaan tehty,osa puutavarasta sahattiin omasta metsästä (runkotavara).Budjetti on 140000 ? ja maksimi 170000 ?,siihen kuuluu tontti.
Minä kun olen äitiyslomalla,tilailin kattotuolit ja ikkunat,otin ensin useita tarjouksia,katsoin parhaat ja tinkasin muutaman firman välillä ja hinnat tippui n.700? molemmista.Sähköpostilla on helppoa asioida tarjousten kanssa!! siitä saa aika tuntuvan tuntipalkan itselleen!!
Yksi mikä oi yllättävän kallista oli rakennusluvat ym. paperisota tontista ja liittymismaksut vedestä ja sähköstä ym., niihin meni n.15000 ?!!Pelkät rakennusluvat 2000??????
Nyt ollaan siinä vaiheessa, että runko on pystyssä ja aluskate päällä,ikkunat ja tuulensuojalevyt sekä villat seinissä, aloitettiin syyskuussa kaivamaan perustuksia,nopeasti on edetty. Ja perhekin vielä kasassa... ;) Rahaa on mennyt nyt n. 60000.Paljon on veilä hankittavaa ja rahanreikiä jäljellä..apuva.
Katsotaan miten budjetille käy..venyy ja paukkuu varmasti!
Nyt parhaillaan pohditaan lämmitysjärjestelmää..jos jollakulla on tietoa öljy- vs. pellettikattila antaos kuulua kommenttia!! Kun hirvittää tuo öljyn hinnan kehitys ja nuo neliöt tuossa möksässä.
Onnea kaikille tämän pitkästä(kuusesta) rakentamisen aloittaville..silloin ainakin tietää mitä seiniensä välissä on!?!
 
Venku
Kiitos toivotuksista! Kyllä tätä muuttoa on odotettukin, minä itse asiassa koko sen ajan mitä ollaan täällä "etelässä" asuttu... en ole oikein kotoutunut tänne. Ei sen puoleen, ei ollut alunperinkään jäädä tänne loppuiäksi, mutta vuodet vierähtää yllättävän nopeasti.

Meillä tarkoitus rakentaa n. 130 m2 + n. 50 m2 autotalli, suurinpiirtein budjetti on 160000 e. Saa nähä miten käy, mutta into on kyllä kova! Ehkä sillä pääsee alkuun ;)

Tsemppiä kaikille rakentajille!!
 
sopuli77
Meille olis tarkoituksena rakentaa reilu 200 neliöinen mökki+autotalli ja budjetti olis n. 160 000e. Me tosin sahataan puut suurimmaksi osaksi omasta metsästä ja kattotoolit tehdään itse. 3032 neliöisen tontin hintakin on vain n. 7600e täällä Ylikiimingissä. Lupamaksutkin mahtaa olla halvemmat kuin etelässä. Ja lvi-asentaja on omasta takaa. :)
 
triinu
se on hyvä kun ammattiapua löytyy. mulla on miehen suvussa rakentajien vikaa ja ainoat viralliset paperit, jotka olemme joutuneet maksamaan tähän mennessä on rakennuslupaa ja rakennekuvat =) valvoja, sähkäri, lvi-ammattilainen ja peltiseppä löytyy talkootyönä =) pienentää budjettia ihan mukavasti :p
 
Maari
Venku ja Ihaa... ihan samoilla linjoilla ollaan. Aika harva meiänkään tutuista sinne etelään jäis, jollei olis pakko töiden takia!!! Meillä oli onnea ja minä sain työpaikan täältä Kainuusta. Paluumuutto oli itsestäänselvyys. Isäntä käy kyllä reissuhommissa, joten siinä on joustettu vähän, mutta eiköhän siitä selvitä :p
 

Yhteistyössä