Bussit pysähtyvät pääkaupunkiseudulla 21.9.17

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Nobinan bussit pysähtyvät vuorokaudeksi – pääkaupunkiseudulla jää ajamatta satoja vuoroja
Liikenteen seisahtumisen aiheuttaa mielenilmaus, joka alkaa torstaina aamuyöllä kello 3.

20.9.2017 klo 19:09päivitetty 20.9.2017 klo 21:30

Kuvan linja-auto ja kuljettaja eivät liity tapaukseen.Yle

Nobinan linja-autoliikenne pysähtyy huomenna torstaina aamuyöllä kello 3 tasan vuorokaudeksi työntekijöiden mielenilmauksen takia.

Töihin kuljettajat palaavat perjantaina aamulla kello 3. Mielenilmauksen takia ajamatta jää satoja HSL:n bussivuoroja. Nobinalla on Helsingissä neljä varikkoa ja Nobinan bussit ajavat HSL:n reiteillä eri puolilla pääkaupunkiseutua.

Nobina South -varikon pääluottamusmiehen Auror Kiserin mukaan mielenilmaus johtuu siitä, ettei konsernin pääluottamusmiestä päästetty tiistaina työntekijän tukihenkilöksi työnantajan kanssa käytyihin keskusteluihin ja konsernin pääluottamusmies poistettiin tilasta voimakeinoin.

– Tukihenkilö on normaalisti saanut olla paikalla kun sitä pyydetty. Tarkempaa syytä paikallaolon eväämiseen ei ole tiedossa ja neuvottelut, joissa tukihenkilöt ovat läsnä kuuluvat myös vaitiolovelvollisuuden piiriin, Kiseri sanoo.
 
vierailija
HSL mainostaa liikkujan viikkoa. Taisi unohtaa mainita, että kävellen olisit jo perillä :LOL:

Miten lakko on oikeasti vaikuttanut alueella? Tuleeko poissaoloja töistä, koulusta jne.?
 
vierailija
Tuo voimakeinojen käyttö on liioittelua, mutta totta että Nobinalla luottamusmiestä ei päästetä noihin mukaan jos ei ole kyseessä irtisanominen. Muutoinkin huono ilmapiiri siellä.
 
Tämä nykyinen järjestelmä on niin Neuvostoborista kuin vain voi olla. Työnantajan joku edustaja suutuksissaan päättää, että tönäisyn takia ei vuorokauteen kuskit aja vuorojaan ja työnantajan pitää vain katsoa kiltisti vierestä tuota pelleilyä ja pyydellä anteeksi.

Työnantajalla pitää voida olla oikeus teettää lakon alaista työtä muilla. "Jos sinä et aja vuoroa, niin Matti ajaa sinun vuorosi". Ja työn tekemättä jättämisen pitää voida olla irtisanomisperuste. Eli "jos et aja vuoroasi, ei tarvitse ajaa sitä jatkossakaan, koska Matti ajaa".

Vain siten saadaan tuollainen perseily ja ay-mafia kuriin.
 
vierailija
Tämä nykyinen järjestelmä on niin Neuvostoborista kuin vain voi olla. Työnantajan joku edustaja suutuksissaan päättää, että tönäisyn takia ei vuorokauteen kuskit aja vuorojaan ja työnantajan pitää vain katsoa kiltisti vierestä tuota pelleilyä ja pyydellä anteeksi.

Työnantajalla pitää voida olla oikeus teettää lakon alaista työtä muilla. "Jos sinä et aja vuoroa, niin Matti ajaa sinun vuorosi". Ja työn tekemättä jättämisen pitää voida olla irtisanomisperuste. Eli "jos et aja vuoroasi, ei tarvitse ajaa sitä jatkossakaan, koska Matti ajaa".

Vain siten saadaan tuollainen perseily ja ay-mafia kuriin.
Ehkä työnantajan kannattaisi valita edustajansa paremmin, vai mitä?
Pitää vähän miettiä minkälaisen nipoayaktivistin ottaa ja miettiä myös, miten asiat alun perin tulisi hoitaa. Jokaisella on oikeus asianmukaiseen kohteluun ja tätsit.
 
vierailija
Ei työnantaja päätä luottamusmiestä!
Eihän toki, mutta kummasti näitä yrityksiä löytyy, jossa työnantaja on tavalla tai toisella vaikuttanut valintaan. Niistä vain ei puhuta.

Sinänsä tyhjästä vedetään meteliä. Työntekijällä on oikeudet, joita tässä tapauksessa loukattiin. Jos asiat olisi tehty asianmukaisesti, ei otsikoita olisi tullut.
 
Ehkä työnantajan kannattaisi valita edustajansa paremmin, vai mitä?
Pitää vähän miettiä minkälaisen nipoayaktivistin ottaa ja miettiä myös, miten asiat alun perin tulisi hoitaa. Jokaisella on oikeus asianmukaiseen kohteluun ja tätsit.
Työnantaja ei osallistu luottamusmiehen valintaan. Heidän puoleltaan koko pestiä tuskin edes tarvittaisiin. Mutta oli tyyppi ken hyvänsä, niin ay-nipo siitä tyypillisesti kuoriutuu ajan mittaan. Kuuluu niin sanotusti taudin kuvaan.

Jokaisella on oikeus asialliseen kohteluun, siitä ei ole kyse. Mutta vaikka olisi nyrkillä lyöty, niin ei koko työmatkaliikennettä pidä pysäyttää. Tai toki siihen oikeus on - näin vapaassa maassa. Mutta saman liberaaliaatteen mukaan työnantajalla pitää olla oikein ottaa joku muu ajamaan sitä bussia ja antaa kenkää sille joka jää tuolla tavalla töistä pois.
 

Yhteistyössä