CIPRALEX kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja Ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti
apaattinen

Masennukseen sitä määrättiin.nostin tänään annoksen 10 mg ja nyt mul on noitten kaikkien oireiden lisäksi kauhea hiki :whistle: .Mihin sulla määrättiin sitä,kauan olet syönyt ?
 
ex apaattinen
;) jiihaa mikä olo .tokaa päivää 10 mg ekan 5 mg viikon jälk ja eilen rupes piristymään. Tänään kävin mustasaaressa ystävän kanssa ja nautin ja huomasin hymyileväni.äsken siivosin,ihmeellistä energiaa pursuu,en ole aikoihin tuntenut oloani tällaiseksi.voikohan toi lääke tosiaan vaikuttaa nyt jo viikko ja pari p jälkeen,no,oli niin tai näin ni olo muuttui eilen totaalisesti .

:wave: pärjäilkää :wave:
 
Mukava kuulla että sulla olo piristynyt!

Munkin pitäis kohta nostaa annosta. On tää lamaantuneisuus tosiaan hurjaa...Ja just tuo kun ei huvita puhua kenellekkään mitään, eikä halua nähdä ketään. Ennemminkin kaikki ärsyttää... Huomasitko että sulla oli jonkunasteista ärtyneisyyttä?
 
ex apaattinen
Muru:

Kyllä on ollut samoja oireita,ärsyyntynyt ja kaikki ärsytti välillä. Tänään oli kans hyvä päivä,energiaa ja hyvä mieli,mut haukotuttaa kauheasti toi lääke.
Olen ruvennu näkemään mielettömästi unia,olen ihan pihalla ku herään ne on niin toden tuntuisia.

se lamaantuminen on kauheaa,sitä on täys jumissa eikä sille voi mitään !!
Lääkäri sanoi että siksi lääke aloitetaan 5 mg että ei tulisi noita päinvastaisia oireita ja käski nostamaan annosta. Uskon että kun nostat annosta niin alkaa helpottaa pikkuhiljaa. vähän ehkä höntti olo pari tuntia sen jälkeen kun ottanu lääkkeen,vähä kun ois huppelissa,mut menee sit ohi kyl. jännä rauhallinen olo sisällä. On ollu hirveästi murheita ja vastoinkäymisiä viimisen 2 vuoden aikana,olen yrittänyt olla vahva ja taistella ja olen pitkälle päässytkin taistelemalla,mut nyt kun asiat rupeavat selkenemään niin romahdin täysin ja tavallaan annoin itselleni luvan siihen,siis en romahatamiseen vaan asioista irrottautumiseen ja masennuin täysin,kärsin myös ahdistuksesta ja sosiaalinen pelkokin rupesi vaivaamaan,ei vaan kroppa kestänyt enempää,laihduin 6 kuukaudessa 15 kiloa,olin niin ahdistunut ja stressantunut.
 
Täällä taas olen muiden kommentteja ja kuulumisia lueskelemassa. ;) Kyllä ne alkuoireet aikanansa häviää itse kultakin , jos ja kun lääke sopii !! Että malttia vaan ;) Ja kylläpä sen sit tosiaan huomaa kun alkaa sitä virtaa olla..... :D Muutosta alkaa tapahtua, kenellä hitaammin, kenellä nopsempaan !! Voimia vaan edelleen kaikille !! :hug:
 
ruoka ei maistu
Puoltoista viikkoa syönyt cipralexia ja ällöttää ruoka. voisin olla 24 h syömättä.vaikka ois kuin nälkä ni silti ei huvittais laittaa mitään suuhun :$ yökkis
 
silloin kun itse aloitin lääkkeen, oli noi samat lamaantumisoireet, mutta jossain vaiheessa, siis ihan yhtäkkiä, mä vaan halusin lähteä ulos. :eek:
en oikeastaan muista milloin, se vaan yhtäkkiä tapahtui etten itkenyt enää ja olin iloinen, siis oma itseni taas. :)
nyt muistelen kauhulla niitä masennuksen hetkiä, käsittämätöntä etten heti hakenut apua.
tietenkään kaikille ei edes lääke tuo apua, mutta mulle se toi. :)
 
tsäd
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 16:51 apaattinen kirjoitti:
Masennukseen sitä määrättiin.nostin tänään annoksen 10 mg ja nyt mul on noitten kaikkien oireiden lisäksi kauhea hiki :whistle: .Mihin sulla määrättiin sitä,kauan olet syönyt ?

Älkää hyvät ihmiset nostako annoksia ilman lääkärin lupaa!! Masennuksen hoidossa ei pidä nojautua pelkästään lääkkeeseen vaan ensisijaisesti TERAPIAAN mars jokaiikka!! Hyviä teistä tulee kun maltatte ja armahdatte itseänne turhilta pingotuksilta, elämä on ihanaa!! Vaikka välillä ahistaa, rukoilen puolestanne
 
Tasku Venus
sepä siinä kun pääsiskin terapiaan. :/ siis ilmaiseen sellaiseen, ei ole liikaa sitä rahaa kuitenkaan. mun on pakko turvautua pelkkään lääkkeeseen, kun muuta en saa.
 
tsäd
tk-lääkäriltä saa lähetteen mielenterveystoimistoon, jossa on ammattitaitoista väkeä, ja tämä kaikki on ILMAISTA. Jokaisella on mahdollisuus terapiaan, älä anna elämäsi valua ohi!!
 
söin cipralexia 10mg koko raskauden ajan ja voin hyvin! Mulla se ei ainakaan aiheuttanut unettomuutta. Lopetin lääkkeen kuukautta ennen synnytystä ettei vauvaan "jäisi" lääkettä. Terve tyttö syntyi. Onnea matkaan!
 
Hei, nostelen vähän
=)

Olen itse syönyt cipralexia nyt toista kuukautta, alku oli todella kamala ja ahdistava ja nyt tuntuu tulevan takapakkia jälleen kun fyysinen puoli alkoi jo helpottaa..

Kysyisinkin onko kenelläkään teistä muista kyseinen lääke vaikuttanut mitenkään kuukautisiin? Itsellä on aivan kummalliset menkat ja käsitin että tämä lääke vaikuttaa myös veren hyytymiseen tai vastaavaan, minullakin esim. hieronta aiheuttaa mustelmia melko helposti.. :/
 
Mitä tarkoitat, kun mainitsit että sulla on kummalliset kuukautiset??

Minä söin aikoinani ssri lääkkeitä..Joihin tuo cipralexkin kuuluu, ja kuukautiseni olivat todella runsaat myös silloin. Se oli ihan kamalaa!! normaalisti tavalliset siteet riittää minulle oikein hyvin, mutta silloin kuin söin lääkkeitä niin kuljin jatkuvasti yösiteessä ja tamppoonia oli turha käyttää, sillä se ei "pitänyt" ollenkaan. ja jotenkin tuo vuoto oli paljon juoksevampaa silloin..jos noin nyt voi sanoa.
Muistan kerrankin kun laitoin kotona puhtaan siteen ja lähdin kauppaan. Menin autolla ja matkaa noin kaksi kilometria.Sen että olin saanut pari ruokatavaraa kärreihin, niin tunsin että nyt "hulahti" verta. Ja sitä tuli ja tuli...Ja alkoi jopa reisille valumaan tuota verta. Nappasin lapsen kainaloon, jätin kärrit siihen...ja juoksin autolle. kotiin kun päästiin niin auton penkki oli veressä ja housut tietty..Saatikka sitten jalat!!! \|O
sitten luin käyttämäni lääkkeen selosteen...siinä mainittiin epänormaali veren vuoto...
Ja tuonempana lääkärini on sanonut että saattaa aiheuttaa runsasta kuukautisvuotoa.

 
^Hui, mahtoi olla kokemus :/ Minulla on muutenkin verenvuototaipumusta, ensimmäiset menkat lääkkeen aloituksen jälkeen oli normaalit. Nyt kuukautiset alkoivat aiemmin ja yhtäkkiä hulahtamalla, on juuri juoksevampaa mutta niukempaa kuin aiemmin.. (?!) Vaihtelee, välillä ei vuoda juuri ollenkaan ja välillä todella runsaasti.. Otahan näistäkin nyt sitten selvää.. :/
 
Masismami
Onko normaalia että cipralexin aloituksen yhteydessä mieliala laskee??
Itse sain lääkkeen ahdistukseen ja jatkuvaan ärtyneisyyteen...Mutta masentunut en mielestäni ollut.Asiat kiinnosti ja menin mielelläni esim harrastuksiin ja puuhastelin kotona. Nyt viikko lääkettä takana ja mikään ei kiinnosta, ,mistään en tunne mielihyvää... :'(
 
väsähtäny

Mulla oli alussa samanlaisia oireita.Olin aivan kasvis,mitään ei kinnostanut tehdä eikä ketään huvittanut tavata,mutta sitten se rupesi menemään ohi jonkun ajan kuluttua.Nyt kärsin unettomuudesta. Kun otan aamulla lääkkeen,niin rupee väsyttämään ja iltaa kohden käyn ylikierroksilla enkä saa unta. Ruokahalut on täysin mennyt lääkkeen myötä.Ällöttää laittaa ruokaa suuhun. :x
 
Mulla on nyt neljäs viikko cipralexia menossa. Ekalla viikolla parina päivänä oli vähän etova olo ja ruokahaluttomuutta, muuten ei mitään ongelmaa. Nyt on taas menty alaspäin, ahdistus on palannut mutta lääkärin mukaan se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että masennuksen kanssa otetaan välillä takapakkia, se on kuitenkin lyhytaikaisempaa kuin se itse sairaus eikä niinkään johdu tuosta lääkkeestä. Nyt vaan alkoi pelottaa kun luin noita menkkajuttuja, ne kun on täällä normaalistikin aika rajut niin mitäs sitten jos lääke vaikuttaa vielä niihin :/ ??!! Apua...

Muuten ei tosiaan ole Cipralexista ainakaan vielä pahaa sanottavaa, se on parantanut unen laatuakin sen verran etten ole enää yliväsynyt raivopää. Terapia tässä tärkein tekijä taitaa olla kuitenkin...
 
Mulla tais alkuun olla kans ruokahaluttomuutta, mutta sitä on ollut vuosikaudet muutenkin. Nyt lääkitys tuntuu purevan siihen, on hienoa kun tuntee nälkää ja voi oikeasti jopa syödä! =) Muuten onkin sitten edelleen takapakit päällä, toivoa ei näy oikein mitenkäänpäin katsoen, mielialat vaihtelee ja aivan järkyttävä väsymys koko ajan päällä.. Kroppakin tuntuu menneen sekaisin, kummalliset menkat tosiaan ja muutenkin "outo olo".
 
Kokemus
Vaikka tuo cipralex onkin paljon mainostettu...Niin kaikille se ei siltikään sovi!!
Lääkärit tuputtaa usein noita ssri ryhmän lääkkeitä, mihin cipralexkin kuuluu, mutta nuo lääkkeet saattavat todella myös pahentaa oloa.
Minun psykiatrini sanoi, että joillakin nuo lääkkeet "turruttuvat" elämän, ja silloin vasta onkin paha olla. itselläni juuri tuo kokemus!! Useampaa merkkiä kokeiltiin, ja ahdistus sekä masennuskin vain ajan kanssa paheni, ja elämä oli vain tuskaa päivästä toiseen. Juuri tuollainen outo olo, sekä tunteettomuus oli läsnä kaiken aikaa. Tarkoitin tunteettomuudella sitä, että iloisetkin asiat ei oikeastaan enää tuntunut iloiselta..."Suoritin" tavallaan elämää kuin robotti.
Nuo lääkkeet auttavat kyllä neljässä, tai ainakin kuudessa viikossa. jos tässä ajassa ei olo ole merkittävästoi kohentunut, niin silloin lääke ei toimi.. ja tuskin silloin muutkaan ks. ryhmän lääkkeet(zoloft, seronil ym).
Lääkärit usein tällaisessa tilenteessa vain kehoittavat nostamaan annostusta, ja potilaan olo senkun huononee... siis lamaantuneisuus oireet ym.
Toki on myös ihmisiä kenelle nämä lääkkeet ovat oiva apua...Mutta heillä olo todella kohenee yleensä tuossa neljässä viikossa ja haittavaikutukset häviävät.
Minulle tuon ryhmän lääkkeet eivät sovi, ja tuttavapiirissäni on monta, ketkä noita ks. lääkkeitä eivät enää suuhunsa laita. On paljon muitakin lääkkeitä kuin nuo ssri lääkkeet.


Joten mars lääkäriin jos ei olo tunnu paranevan, ja terapian tärkeys on myös syytä muistaa!!

Tzemppiä =)
 

Yhteistyössä