Circadin/melatoniinikokemuksia?

Meillä on 4,5 vuotias poika jolla jo todennettu si-häiriö, ylivilkas ja keskittymishäiriö. Lähete neurolle lähtenyt..
Iloinen ja eläväinen poika eikä muuten ole ollut edes "tarve" saada häntä ns rauhoittumaan sillä hän on erittäin taitava liikkumista vaativissa jutuissa jne, mutta nukahtamiset alkoivat olla jo tuhoontuomittuja. Heti kun on päässyt sängystään pois, hän on tullut ja monia tunteja, eli siitä 1-vuotiaasta asti. Vuosi sitten saimme lähetteet terapioihin ja toimintaterapia alkaa nyt 2 viikon päästä. MUTTA siis.. tämä nukahtamisongelma alkoi paisua koska nukkuu pikkusiskon kanssa yhteisessä huoneessa, niin hänen ainainen äänen tuottamisen tarve, sängystä pois venkoilu jne alkoi häiritä huomattavatsi myös muuten hyvin nukahtavan tytön nukkumista niin otin esille asian tänään lääkärissä ja saimme ciradin melatoniinia.. tänään poika otti sen 19.15 iltapalan jälkeen. Sovimme lääkärin kanssa siis että puolitan ja muussaan siis sen ja annan koska toivotaan sitä nopeaa vaikutusta iltarauhoittumiseen, ei niinkään yöuniin koska on hyvä nukkumaan ollut aina, kunhan vaan saa unesta kiinni eli rauhoittuu. No siis niin, annoin sen vesi/puolikastabu-sose-sekoituksen 19.15, ja poika tavanomaisesti pesi hampaat sen jälkeen, huuteli muutaman hölmöyden(kuten aina, huoh) MUTTA: 19.30 olin lukenut satua vasta ehkä kaksi sivua, poika käänsi kylkeä ja alkoi nukkua :O

Yleensä siis on satua lukiessa huudellut, poukkoillut, repinyt tukasta lukijaa eli mua ja kaikkee mitä vaan keksinyt mikä pitää hereillä ja nukahtaminen on mennyt monesti jopa kymmeneen,useimmiten kuitenkin 21-21.30, mutta nyt nukahti VARTISSA!!!

En uskalla mitenkään vielä hihkua mutta kokemuksia, miten teillä muilla on toimineet ja minkälaiseen "ongelmaan"?
 
Tänään toinen ilta puolikasta pilleriä ja tavallaan sama. Eli nyt kun ajattelinkin että tuo uni tulee noin vartissa, annoin sen myöhemmin. Teimme normaalijuttuja päivällä, kävimme uimassa, leivoimme ja olimme pihalla.. iltapalan jälkeen annoin sen melatoniinin varttia vaille kaheksan, kävimme hammaspesulla ja menimme sänkyyn..ja kyllä, kuunteli iltasatua HUUTAMATTA JA RIEHUMATTA(!!!!) kymmenen minuuttia ja nukahti. Ja varttia yli kaheksan tulin sitten pois jo kun molemmat lapset nukkuviat. Siis kaksi iltaa mennyt hyvin, tätä ei ole sitten IKINÄ tapahtunut 4,5 vuoden aikana :O Ja nyt saa siskonsakin kunnon yöunet kun ei veli valvota iltaa..tänään päivällä tyttökin oli huomattavatsi vähemmän kitisevä kuin tätä edeltävinä päivinä eli ei ilmesesti nukuttanut. huh. Huomenna onkin sitten oikein testin paikka kun mä olen illan poissa ja mies nukuttaa, silloin kun yleensä mennyt aika hulinaksi..jos se vielä huomennakin toimii niin..apua :)
 
Hih, tää on vähä yksinkeskustelua mutta kirjoitan silti vähän niinku itelleni muistiksi, päiväkirjaksi, voin sitte vähän kattoo jossain vaiheessa että mites se menikään.. :)

Tänään oli enempi poikkeavuuksia.. ite olin koulussa, ja mies kotona lasten kanssa, ja olivat vielä olleet hoidossa mammalassakin, eli paljon "muuttuvia" tekijöitä jotka monesti si-häiriöisiä/ ad/hd lapsia rasittaa ja saa yliaktiivisiksi.. no, tulin kotiin kuitnekin normaalia aiaksemmin, ehdin iltatouhuiksi ja lukemaan, ja tämäkin yleensä saa aikaa hurjan reaktion jos tulen tuollain siirtymävaiheessa kotiin No, kaikki meni hyvin,melatoniini otettiin 19.40 ja kasilta poika nukkui <3 Ilman että kukaan huusi, suuttui tai muuta, rauahssa luettiin satua.

Tällaistako se voi olla oikeasti ns terveissä perheissä? :O
 
Kuulostaa oikein hyvältä! :) Meillä uniongelmia meidän kehitysvammaisen tytön nukahtamisen suhteen. Nukahtaa usein vasta 23-24.00. Ei pidä möykkää tms. mutta höpöttää hiljaisella äänellä itsekseen tai puuhailee jotain huoneessaan. Kesäaikaan saattaa jo herätä viiden aikaan, joten yöunet jää tosi lyhyeksi ja se näkyy koulupäivissä.

Onko teillä hyvien yöunien jälkeen muutosta päivän kulussa? Tarkoitan siis käytöstä jne? :)

Kerro lisää vain kokemuksia tästä. Meille sitä aikoinaan tarjottiin mutta olen ollut aika epäileväinen ja arka ottamaan lapselle mitään ylimääräistä lääkitystä.
 
Eilen en ollutkaan kirjoittelemassa, en muista tarkkoja aikoja mutta hyvin meni, kuten tänäänkin. Ensi viikolla heillä onkin päiväkotiviikko jolloinka uni on ollut vielä hankalammin tulossa mutta eletään tässä nyt nämä kaksi päivää vielä :)

Chira: Meillä poika on ollut aktiivinen ja tyytyväinen lapsi, eli se ei ole mielestäni sinällään muuttunut, on vaan aina sitten aamulla nukkunut pitempään..
En tiedä kuvittelenko vain, mutta esim tänään hän itse pyysi pelaamaan sellaista puuha pete peliä missä pitää numeroille hakea vastaava määrä hahmoja, missä pitää siis keskittyä hurjasti.. Ei siitä tullu pitkää peliä mutta pointti oli että ainakin aloitti! :O

Nyt hän on herännyt parina päivänä joku 7.30 itse, ei ole tarvinnut herätellä, ja tämä on meille siis oikein sopiva aika herätä ku siskokin heräilee ja päiväkotiviikkoina tuo aika on muutenki se heräämisaika. Eli päivärytmi on nyt molemmilla lapsilla samanmoinen nyt ja se on auttanut siskon väsykiukkuihin.

Pojan kanssa juttelimme eilen nukkumaan menosta ja kysyin häneltä että onko kiva mennä nukkumaan ku uni tulee helposti ja hän vastasi että on..eli ei hän itsekään ole siitä iltariehumisesta nauttinut, ei vain ole osannut rauhoittaa itseään. Tänään jopa snaoi kesken sadun yhtäkkiä että "äiti, mä haluan alkaa jo nukkua" <3

Mä luin ja otin selvää näistä melatoniineista jo ennen tätä meidän kokeiluammekin.. olin kanssa hyvin mietteliäs että jos tulee pienelle esim toleranssi tai jotain mutta mulle ainakin selitettiin näin että koska melatoniini on ihmisen käpyrauhasen tuottama hormoni, eli sama hormoni mitä ihmisessä muutenkin on, niin on turvallinen. Ja että jos unettomuuden/nukahtamisen syy on tuo melatoniinin tuotannon häiriö, tuo auttaa, ja jos taas joku muu, ei tietenkään auta.. mutta meillä on kyllä tuonut rauhan Enää en itsekään ahdistu illan tulosta, itseasiassa päinvastoin.

Usklataisitkohan säkin nyt vaan kokeilla sitä..? jos tosiaan tyttö sitten saisi itsekin sitä tarvitsemaansa puhtia päivään, kuulostaahan tuo aika vähältä lapselle uneksi.. Jos testaat, niin eihän se nyt ainakaan vielä mitään ..ja jos taas huomaat positiivisen muutoksen, ja tyttökin tuntuisi tyytyväiseltä, miksikäs ei jatkaisi..
Ja meillä tosiaan riittää puolikas tabletti, voisi jopa koittaa puolesta puoltakin jossain vaiheessa..eli ei se määräkään niin hurja ole..ja voihan sitä sitten viikonloppuna olla vaikka aina ilman jos ei jatkuvaa käyttöä halua mutta kouluiltoina saisi unen aiemmin?

Meidän perhettä tämä ainakin on niin auttanut että huh..msitäköhän korkeelta tässä vielä putoaa :)
 
Meillä 5v syöny nyt pari kk melatoniinia ja vallan eri meno nukkumaanmenossa kun ennen. Jo syntyjään ollu todella vaikea nukahtaa ja kestäny kauan. Heräily loppu 2v mut levotonta unta, puhumista, potkimista, sängyssä seilaamista jne...Yöt jäivät aina vajaiksi kun nukahti myöhään ja heräsi silti aikaseen. Hänellä on SI-diagnoosi, ylivilkkautta ja keksittymisvaikeuksia/tarkkaavaisuusongelmia. Ennen melatoniinin hakua oli nukahtaminen kestäny 2h edellisiltana, ja sammu sillon 22. Pillerin sai klo 19 ja sänkyyn halusi 19.45. Nukahti 10min kesken sadun. Ja aamusta on pidentäny heräämistä. Yhtäkään hankalaa iltaa ei oo ollu melatoniinin kanssa, meille aivan uutta että aikusilla on aikaa illalla olla kaksin eikä tule sitä jokailtaista ressiä kuunnella kun lapsi tuskailee unen saannin kanssa. Muuton on nähtävissä myös päivällä kun saa yöllä kunnollista lepoa ja riittävästi. Se elikin lähes 5v vajaaunella. Melatoniini kun ei ole lääke vaan elimistön oma aine, kokeilupäätös ei vaikea ollu kun asiassa kokenu lastenlääkäri sitä meillekin suositteli kuultuaan pojan uniongelmista.
 

Yhteistyössä