Cytotec -nopea avautumisvaihe?

Hei.

Ensimmäinen synnytys käynnistettiin cytotecilla (suun kautta) joita sain useita kahden päivän ajan. Viimein kun synnytys käynnistyi avauduin todella nopeasti ja synnytyksen kesto olikin vain 3h, josta suurin osa ajasta meni pitkittyneeseen ponnistukseen.

Nyt olen uudestaan raskaana ja minua vaivaa tuleeko seuraava synnytys olemaan vieläkin nopeampi luomusti (ellei käynnistykseen jouduta) vai vaikuttiko lääke siihen, että avauduin niin nopeasti. Kysyin asiaa kätilöltä, jonka kanssa kävimme synnytyksen läpi, hän sanoi että on vaikea sanoa olisiko avautuminen ollut yhtä nopeaa jos olisin luomusti synnyttänyt. Toki lääkkeen yksi haitoista on nopea avautuminen.

Nyt kysynkin, onko kellään kokemusta seuraavaa synnytystä ajatellen.
 
Noin omasta kokemuksesta Cytotecin kanssa voin sanoa, että ei todellakaan tehonnut mun kohdalla ollenkaan. Kaksi vuorokautta sain sitä suoraan kohdunsuulle, paikat ei edes pehmenneet, puhumattakaan avauksesta. Mulla synnytys saatiin lopulta käyntiin oksitosiinilla ja siltikin avautumisvaihe kesti 11h 25 min (ponnistusvaihe 24 min). Kai se Cytotec voi jollakulla antaa "haitaksi" tuon nopean avautumisen, mutta mä en ainakaan ollut yksi näistä onnekkaista.

Nyt odotan toista lasta ja toivon että synnytys käynnistyisi spontaanisti. Nopeampikin saisi olla kuin edellinen. Mutta eihän näihin oikein voi itse vaikuttaa.

Ehkä joku muu osaa vastata paremmin kahden tai useamman synnytyksen kokemuksella. Onnea matkaan ja tsemppiä tulevaan koitokseen joka tapauksessa!
 
Mulla on tuosta käynnistämisestä kokemusta. Juurikin cytotekillä, eka ei meinannut kans tapahtua mitään ja sit kun tapahtuu niin kävi ihan samoin ku sulla eli suurin aika meni pitkittyneeseen ponnistus vaiheeseen. Toinen synnytys kesti 3h45min ja kolmas meni 3h1min. Ekassa oli oksitosiini ja epiduraalia ja ja kaikkee. Nyt 4 odotus menossa ja varmaan tämäkin käynnistyksen kautta vaikka ennakoivia supistuksia riesaksi asti. Kuten 3nen odotusaikana.
Itse en ole kokenut luomu supistuksia ja näistä käynnistys supistuksista sanotaanki että ovat kovempia mutta jotenkin itse ajattelen niin että mieluummi muutama tunti hurjia supistuksia kuin puoli päivää.

Tsemppiä odotukseen ja synnytykseen avoimin mielin :)
 
mulla ei cytotekeillä saatu muutakun hyvin pieniä supistuksia aikaan ja kaksi päivää niitä sain suun kautta ja yhden päivän kohdunsuulle,yksi päivä käynnisteltiin ballongilla ja loppujen lopuks synnytys saatiin käyntiin oksitosiinilla ja siltikin synnytys kesti 16h 15min johon sisälty ponnistus 15 min ja jälkeiset 15 min
 
muistelin tuossa juuri eilen illala kirjoitukseni jälkeen että tuon toisen synnytyksen aikaan minulla oli huone kaverina prenan puolella nainen jolla käynnistettiin neljättä päivää ja se oli ihan loppu jo ja kun mull akäynnistyi synnytys niin se kotiutettiin saman tien..
 
Mie synnytin tasan 5kk sitten melkein 5kiloisen pojan. Synnytys käynnistettiin cytotecillä. Sain saman päivä aikana kaks puolikasta ja illalla/yöllä synnytys käynnistyi. Synnytyksen kesto 10h 4min, josta 59min ponnistusta. Olikohan pitkittynyt? Muuten oli helppo synnytys :)
 
Minulla on kolmesti käynnistetty synnytys cytotekeilla sekä emätinpuikoilla että suun kautta. Joka kerta synnytyksen käynnistymistä on odotettu noin 12h ja kun avautuminen on alkanut on se nopeimmillaan tapahtunut hetkessä ja hitaimmillaan vajaassa kahdessa tunnissa. Synnytysten kestot on olleet 3h10min, 35min ja 2h40min. Vain ekassa olen ehtinyt saada puudutetta. Synnytykset on olleet myös todella kivuliaita. Tosin ei ole mihin verrata kun ei ole luomua synnytystä, mutta kätilö on lohdutellut lopuksi että hienosti kestit vaikka nopea avautuminen voi olla todella kivuliasta.
 

Yhteistyössä