Diagnoosina oligospermia

Siemennesteanalyysin mukaan siittiöitä löytyi näytteestäni 900 000/ml. Näytteen tilavuus oli 2 ml. Diagnoosina on vaikea oligospermia eli siittiöitä ihan liian vähän. Siittiöiden liikkuvuus on kuitenkin raja-arvoissa. Lasta on yritetty saada jo pari vuotta tuloksetta ja nyt rohkaistuin antamaan näytteen ja tässä sitä nyt ollaan. Pitääkö alkaa valmistua johonkin hoitoihin? Jos pitää, niin onko kokemusta mikä olisi paras miehestä johtuvaan lapsettomuuteen?
 
Kahden vuoden jälkeen voi olla jo hyvä miettiä hoitoihin siirtymistäkin. Riippuu tietysti hiukan siitä mitä tutkimuksia puolisollesi on tehty ja mitä niissä on löydetty, mutta ehkä teille ainakin julkisella ensimmäisenä kokeillaan inseminaatiota. Yksityisellä ehkä ehdottavat suoraan ICSIiin menoa.

Muista että raskauden alkuun saattamiseen tarvitaan vain yksi siittiö ja hyvää tuuria, joten teillä on hoitojen tuella ihan hyvät mahdollisuudet.
 
Sulla onneksi sentään löytyy siittiöitä, tilanne voisi olla 0/ml myös. Kyllä itse menisin suoraan ICSI hoitoihin kun kerran jo pari vuotta yritystä takana. ICSI:ssä jokainen munasolu hedelmöitetään yksitellen siittiöiden kanssa.
Ne hoidot voi kuulostaa rankoilta kun niistä lukee, mutta itse IVF hoitoja läpi käyneenä voin sanoa, että lopulta ihan helppo juttu. IVF eroaa ICSI:stä ainostaan siten, että IVF hoidossa siittiöt ja munasolut laitetan petrimaljalle treffailemaan keskenään.

Vaikein ja ärsyttävin asia mulle oli se odottelu. Ainakin julkisella puolella joutui odottelemaan milloin mitäkin, mutta yksityisellä käärittiin hihat ja alettiin samantien hommiin, sieltä se onnistuminen meillekin tuli.

Mulla siis hoidot oli helppoa fyysisesti kun en reagoi lääkkeisiin juuri ollenkaan, mutta joillain naisilla voi tulla sivuoireita niiden hormoni yms lääkkeiden kanssa.

Hoitohin vaan - tsemppiä! (y)
 
Kiitos vastauksista ja kannustuksesta asian suhteen! Tuo yksityisen puolen ICSI hoitolinja tuntuu parhaimmalta vaihtoehdolta. Haluan kuitenkin ennen sitä vielä käydä antamassa toisen näytteen parin kuukauden kuluttua, josko tulokset olisi parempia. En kuitenkaan odota ihmettä, vaan hoitoihin hakeutumiseen tässä ollaan valmiita.
 

Yhteistyössä