E-pillerien lopettaminen - mitä oireita?

Hei,

olisi kiva kuulla, minkälaisia oireita teillä on ollut e-pillerien poisjättämisen jälkeen. Ja minua kiinnostaa ihan alkuoireet, mutta myös oireet/muutokset pitemmästi.

Netistä löytyy vain keskustelunpätkiä aiheesta. Olen yrittänyt löytää sivua, jossa asiantuntijatietoa asiasta. Eli siis jos tiedät linkin niin kerro!

Jätin vuodenvaihteessa pois Diane Novan ja jo nyt kolmen viikon päästä on ihmeellisiä tuntemuksia. Raskauttakin yritetään, joten olisi kiva tietää johtuvatko oireet raskaudesta (vielä ei kannata testata) vai pillerien lopettamisesta (vai luulotaudista!)?

Mun oireita:
- tyhjennysvuodosta lähtien koko ajan jonkinlaista valkovuotoa (pillerien aikana ei ollut)
- kp 6-13 seksiä tekee mieli (ihan eri tavalla kuin koskaan, voi toisaalta johtua halusta tulla raskaaksi ;) )
- kp 11-12 toispuoleinen vatsakipu, alavatsan turvotus, kuumotus ja hellyys
- kp 14--> vatsakipu, turvotuksen tunne koko vatsassa, alavatsa tuntuu lämpimältä, ilmavaivoja, pissahätä "koko ajan", lorinaa/kurinaa mahassa, pakko nukkua selällään (kyljellään sattuu liikaa mahaan)
- kp 17 (tänään) alaselkää vihloo

Anna
 
mie oon syöny kanssa diane novaa ja viimeksi kun lopetin (raskauden yrityksen takia) ni ovulaatio kivut oli ihan tajuttomat..siis välillä veti ihan kippuraan ja oli myös tiputteluvuotau (pahimmat tais olla just eka kierron aikaan) mutta raskauden alkuun asti ovulaatio kivut oli kauheita ja kesti useita päiviä..
 
ovulaatiokivuiks nuo mun oireet ajattelinkin

oon syöny n. 12 v putkeen pillereitä ja pillereiden kanssa ei oikeestaan minkäänlaisia (kk-)kipuja, siksi nyt olenkin ihan ihmeissäni näiden oireiden kanssa!
 
ei oo miullakaan koskaan ollu pillereiden kanssa juuri mitään ovulaatio kipuja. en käyny lääkärissä joten varmaksihan en tiedä oliko kivut ovulaatioista johtuvia, mutta ne tuli aina samaan aikaan kierrosta, puolivälin tienoilla, eli varmasti oli se syynä ja sitten kun tulin raskaaksi, niin ei ollu enää kipujakaan!
 
Sartsa83
Täytyy sanoa ettei ollut mitään oireita pillereiden lopetuksen jälkeen .. paitsi ettei vuotoa näkyny ja kuulunu moneen kuukauteen.. vasta terolut pillereillä sain vuodon tulemaan.

Yk 23 sai aikaan raskautumisen hormoni- ja lapsettomuushoidoilla. Nyt mennään 11+2.

Aina siis ei homma toimikaan pillereiden lopetuksen jälkeen.
 
Lopetin Yasmin-pillereiden käytön reilu neljä viikkoa sitten. Puolentoista viikon kuluttua lopettamisesta tulivat nännit aroiksi ja ovat sitä yhä edelleen. Muuten rinnat ovat normaalin tuntuiset. Samaan aikaan alkoi suu olla ihan älyttömän kuiva. Tuntui, kuin jatkuvasti olisi ollut jano ja kielen alle tai ikeniin ilmestyi vähän väliä pieniä "vesikelloja", jotka eivät kuitenkaan ollut lainkaan kipeitä. Kellot hävisivät itsestään parin tunnin kuluessa. Suun kuivumista kesti yhteensä viikon verran, vesikelloja ilmestyi (onneksi) ainoastaan muutamana päivänä :)

Nännit aristavat edelleen (lähinnä kosketeltaessa), eikä kuukautisia ole kuulunut. Googletin aiemmin kokemuksia pillerin lopetukseen liittyen ja kovin monella tuntui kestävän jopa kuukausia, ennen kuin ensimmäiset kuukautiset alkoivat, joten tätä seikkaa en jaksa vielä ajatella sen enempää.
 
Moi! osaisitteko auttaa mua kun tilanne on tämä. Pidän taukoa pillereiden syömisestä ( olen syönyt n. 4 vuotta) ensimmäiset menkat tulivat jonkun verran myöhässä, ja toisia olen tässä kiivaasti odotellut, sillä 2 viikon päästä olisi reissu tiedossa ja menkkoja en sinne mukaan kaipaisi. Voi olla että menkat eivät olisi edes alkamassa koko reissun aikana, mutta en viitsi ottaa riskiä jos vaikka alkaisivatkin.. Eli ajattelin että oisin aloittanut syömään uuden laatan ennen matkaa, mutta en pääse aloittamaan sitä kun kuukautisia ei kuulu, eli tiedättekö onko laattaa mahdollinen aloittaa muuta ajankohtana kuin kuukautisten aikana? Ja mikäli ei ole, niin onko teillä tietoa keltarauhashormoneista, olisiko ne toinen vaihtoehto? Matkalla olemme 2 viikkoa. Kiitos : )
 
Hei! Elikkäs täällä olisi tällainen probleema, että lopetin pillerit viime marraskuun lopulla pillerit noin viiden vuoden käytön jälkeen. Tyhjennysvuoto tuli normaalisti ja niin myös ensimmäiset luomumenkatkin tismalleen ajallaan. Nyt kuitenkin toisia luomuja odottelen, eikä ainakaan toistaiseksi näy ei kuulu. Niin ajattelin kysyä, että onko kellään muulla vastaavaa tilannetta että ensimmäiset luomut tulevat mutta toisten jälkeen tulee taukoa? Yritin keskustelupaltsoja lueskella, mutta en kyllä löytänyt yhtään vastaavia tilanteita. Myöhässä en vielä kuitenkaan hirveästi ole, siksi en ole raskaustestiä vielä tehnyt. Jos ei ensi viikon alkuunkaan kuulu niin sitten on kai testi ostettava :) Vaikkakin epätodennäköistä se olisi.. Oireita ei kyllä ole juurikaan ollut, hiukset ovat rasvoittuneet normaalia nopeammin ja enemmän mutta muuten ei toistaiseksi mitään!
 
Hei! Elikkäs täällä olisi tällainen probleema, että lopetin pillerit viime marraskuun lopulla pillerit noin viiden vuoden käytön jälkeen. Tyhjennysvuoto tuli normaalisti ja niin myös ensimmäiset luomumenkatkin tismalleen ajallaan. Nyt kuitenkin toisia luomuja odottelen, eikä ainakaan toistaiseksi näy ei kuulu. Niin ajattelin kysyä, että onko kellään muulla vastaavaa tilannetta että ensimmäiset luomut tulevat mutta toisten jälkeen tulee taukoa? Yritin keskustelupaltsoja lueskella, mutta en kyllä löytänyt yhtään vastaavia tilanteita. Myöhässä en vielä kuitenkaan hirveästi ole, siksi en ole raskaustestiä vielä tehnyt. Jos ei ensi viikon alkuunkaan kuulu niin sitten on kai testi ostettava :) Vaikkakin epätodennäköistä se olisi.. Oireita ei kyllä ole juurikaan ollut, hiukset ovat rasvoittuneet normaalia nopeammin ja enemmän mutta muuten ei toistaiseksi mitään!
Mä lopetin viime vuonna e-pillerit, ja mullekin tuli viimeinen tyhjennysvuoto ihan normisti sekä ekat luomumenkat. Mutta sen jälkeen olikin kaksi kuukautta ilman mitään! Voit vaan arvata montako raskaustestiä meni :D Kaikenlisäks oli viel alavatsan nippailua, rintojen arkuutta ja välillä pahoinvointiakin. Olin ihan varma että olen, mutta testit oli negoja ja kyllä ne menkat sitten loppujen lopuks tuli sieltä :) Kannattaa tehdä testi varmuudeks, mut jos on nega (eikä kannata sit katsoa roskikseen viiden minuutin pääst tai tihrustella suurennuslasin kans. Se on kaks viivaa jos näkyy selvästi) nii kyl ne menkat tulee jossain vaihees. Jos nyt listaan tähän noita jälki"oireita" nii tällast oli:
- Kiertojen heittely
- Alavatsan "kivut" ja ns. painon tunne
- Halut lisäänty aika paljonki
- nesteturvotus lähti vartalosta (turvotti mua aika paljo ja olo tuntu kevyemmält ku lopetti pillerit)
- Mielialan heitot väheni huomattavasti
 
Heh, nyt jälkikäteen kyllä huvittaa tuo tammikuun panikointini. Kyllähän ne menkat sieltä tuli. Kierto on vähän pidentynyt, viimeisimmät olivat kp 35 ja kp 32. Nyt taas jotain kummallista tapahtuu tässä kehossa. Eli siis melkeimpä jo puoli vuotta lopetuksesta. Tässä kierrossa tuli tasan viikko ennen oletettuja menkkoja niukkaa rusehtavaa vuotoa kolme päivää ja nyt varsinaiset kuukautiset ovat puolitoista viikkoa myöhässä. Lueskellessani huomasin että tuo niukka vuoto täsmäisi täydellisesti muiden kuvailemaan kiinnittymisvuotoon ja menkkojen poisjääntikin raskaudesta kertoisi, mutta tein testin kp 43 ja negatiivista näytti. Ilmeisesti siis oireena voi olla menkkojen "katoaminen" tai todella suuret kierronpituuden vaihtelut vasta puolenkin vuoden jälkeen lopetuksesta. Ensimmäiset puoli vuotta siis menkat tulivat varsin normaalisti ja tuulettelinkin jo "helppoa lopetusta", nyt kp 45 ja saa nähdä miten pitkäksi venyy.
 
Itse söin Meliane merkkistä ehkäisy valmistetta puolenvuoden ajan. Lopetin pillereiden syönnin reilu 7 viikkoa sitten ja oireita on ollut monenlaisia. Aluksi en ajatellut oireiden liittyvän pillereiden lopettamiseen, mutta kun lueskelin keskustelupalstoja tuli moneen otteeseen Ahaa- elämys, että siitäkö se johtuikin.

- Muutama viikko lopettamisen jälkeen nännit alkoivat olemaan todella arat.

- Huimasi.

- Nipistelyä alavatsassa.

- "kellomaisia" rakkuloita suun alueelle. Säikähdin aluksi saaneeni huuliherpeksen, mutta kun pääsin apteekkiin rakkula oli kadonnut.

- Ihottumaa, jossa punaisia näppyjä..

HUOM! Oireet voi tietenkin johtua jostain muustakin, mutta epäilen ehkäisypillereiden lopettamisesta johtuvan, sillä samankaltaisia oireita näytti olevan monella muullakin.

Kun lopettamisesta oli 7 viikkoa kulunut, tuli alakuloisuutta, paino on putosi 4 kg viikon aikana, kun mikään ei vaan maistunut --> josta tietenkin huimaus vaan paheni. Ja sitten on jotenkin turtunut olo. Noin kolme päivää kesti sitä ja siitä ollaan nyt nousemassa takas jaloilleen.

Ensimmäiset kuukautiset tuli ajallaan, mutta mitäpä niitä täällä turhaan ilmottelemaan, sillä kaikillahan on yksilölliset kuukautiset...

Mielestäni lääkäreiden tulisi kertoa mahdollisista ehkäisypillereiden ns vieroitusoireista e-pillereitä harkitseville. Paitsi onhan nuo oireet sinäänsä melko pieniä verrattuna ei toivottuun raskauteen/aborttiin.
 
MoI! Itse olen käyttänyt 11 vuotta diane novaa aluksi ja useamman viime vuoden tuota sen rinnakkaisvalmistetta cypretyl nimistä. Lopetin reilu kuukausi sitten haaveissa raskaus. Mutta nyt sitten on odoteltu kuumeisesti niitä " luomumenkkoja". Ei kuulu ei näy!! Samanlaisia vieroitusoireita ollut kuten muillakin kirjoittajilla. Aina niin säännölliset menkat vaan jossain.. En kyllä yhtään muista milloin tulivat luomusti sen vain muistan että päivät siirtyi nappien aloitusten myötä.. Että josko ne sitten jossain vaiheessa alkaisivat itellään. Ollut alkukuusta ja nyt mennään ja kuun puoli väliä. Kuumeisesti odotellaan koska voisi alkaa haaveilla omasta vauvasta =) Kauan ootte odottaneet menkkojen alkua ennen kuin lääkäriin? Mitä olette saaneet että menkat alkavat? Kiitos
 
Kirjoittelin tuonne jo omaa ketjua samalle aiheelle, mutta tulen vielä tännekin huhuilemaan.

Eli lopetin 10.6. Yasimet, pillereitä söin kanssa tuon 12 vuotta about. Ja viikko tyhjennysvuodon jälkeen alkoi vatsakivut ja turvottelu, painon tunne, krampit jne. Yksi yö meni nukkumatta. Nyt kipu on siirtynyt munasarjojen kohdalle. Mulla on vasemman puolen munasarjan kohdalla kipualue, sen tuntee ihan koskemalla. Muutenkin on edelleen alaselkä ja kyljet "väsyneet". Siis istuessa jne tuntuu ikävältä.

Onko kellään muulla tuntunut just munasarjojen kohdalla kipua pillereiden lopettamisen jälkeen? Toi sattui jo ihan pyöräillessäkin. Alkaa vähän huolestuttamaan!
 
Söin yasmineja noin 5 vuotta, pari kuukautta sitte lopetin ekat menkat tuli mutta nyt on menny jo 30 päivää eikä vieläkään seuraavia kuulu. Alavatsa ollu pari päivää kipee ( ei oo menkkakipuja) mietin että koska kannattaisi raskaustesti tehä? Vai johtuukohan hormonaalisista muutoksista ettei oo vielä alkanu? Ei oo kyllä ollu sellasta tunnetta että vois menkat alkaa, toiveena kyllä olis raskaus, en uskalla vielä innostua jos en ookkaan raskaana.
 
k23
En viitsi aloittaa uutta keskustelua, joten laitan tämän tänne jos joku sattuis lukemaan. :)

Tilannehan on se, että lopetin pillerit kolme viikkoa sitten. Söin minipillereitä, ja vuodot tulivat ja menivat miten sattuu. Oikeat menkat tulivat aina oikeaan oikeaan, mutta ylimääräisiä vuotoja tuli sitten ennen ja jälkeen menkkojen.
Olin suunnittelut pillereiden lopettamista, mutta olin laskenut jotenkin ihan väärin ja pillerit loppuivat sitten ihan yllättäen. Harrastin seksiä samana päivänä, kun pillereiden käytön lopetin, ja vieläpä luultavasti ovulaation aikaan. En oikein tiedä noista minipillereistä, että estääkö ne ovulaation vai mitä tekee, mutta jos kerta yhen pillerin unohduksestakin voi tulla raskaaksi niin ei kai sitten kokonaan estä mitään.

Jo viikko sitten alkoi pienet menkkamaiset jomottelut, mutta menkkoja ei näkynyt. Ajattelin, että johtuu pillereiden lopetuksesta. Nyt alavatsaa on nipistellyt ja pari kertaa on tuntunut repäisy mahan sivulla.
No, eilen sitten menkat alkoi - tai niin luulin. Vessassa käydessä paperiin tuli verta, mutta koko illan eikä yön siteeseen tullut mitään, eikä nyt sitten enää paperiinkaan.

Kysyn siis, että kuulostaako tämä teistä enemmän raskaudelta vai voiko kaikki johtua pillereiden lopetuksesta? Voiko tollasta ihme pikkuvuotoa tulla pillereiden lopettamisen takia, vaikka menkat tuli normaalisti jopa pillereiden aikana?

Testin käyn hakemassa huomenna mutta pakko oli tulla panikoimaan jo valmiiksi.
 
Hei. Tähän liittyen mulla on ongelma: lopetin pillerit, mutta käyttämättä jäi neljä Yasmin-liuskaa, joissa on päiväystä 10/2014 asti. Ihan kurantteja ovat, joten en viitsisi roskiinkaan heittää. Tarvitseekohan joku? :rolleyes:
 
Söin pillereitä yli 10 vuotta.

Aluksi lääkäri määräsi Diane Novan, varmaankin koska se yleensä nuorille määrätään. Minulla ei ole ollut aknea eikä muuta iho-ongelmaa koskaan. Pillereiden aikanakin iho on ollut hyvä ja tasainen, talvisin vaatii kosteutta. Pillerimerkin halusin itse vaihtaa muutaman vuoden jälkeen, ja lääkäri määräsi Yasminen. Halusin varmaankin koittaa, onko jokin minor sivuoire pillerimerkistä johtuvaa. No tämän halusin sitten vaihtaa muutaman vuoden jälkeen, koska oli kallis merkki (yli 30 e / 3kk)! Minulle määrättiin Cypretyl (n. 10e/3kk), jonka sain muutaman vuoden jälkeen tänä vuonna kuulla olevan tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön naisille, joilla on hirsutismia (liiallista karvojen kasvua, etenkin kasvojen alueella). Eipä ole tällaista vaivaa koskaan ollut! Olen siis syönyt turhaan ihan liiallista määrää hormoneja monta vuotta! Olisi pitänyt taas itse googlettaa. No nyt kun usko meni lopullisesti lääkäreiden perehtyneisyyteen, päätin vihdoinkin lopettaa kokonaan hormonien syönnin. Viimeisimmällä reissulla sain taas niin huonoa infoa hormonimääristä ja merkeistä ja hinnoista. On se ihan hyvä, että nykyään on kaikkien saatavilla luotettavaa(kin) tietoa netissä.

Ensimmäisenä kuukautena tulivat jo iho-oireet jotka ovat päällä edelleen kolmen kuukauden päästä lopettamisesta. Nyt etenkin otsa on hyvin rasvainen ja iho kiiltää. Iho ei ole enää tasainen itsensä vaan etenkin otsa muhkurainen. Olen ennen käyttänyt kuivalle tai normaalille iholle suunnattuja kosteusvoiteita (etenkin talvisin iho kuiva), joka itseäni nyt aivan huvittaa, kun rasvaa tihkuu otsalle ja koko naamalle tunnin jälkeen pesusta. Finnejäkin on. Toivon, että tämä johtuu hormonien heilahduksesta; eihän kehoni ole päässyt tuottamaan hormoneja yli kymmeneen vuoteen, joten opettelua vaaditaan. Toivottavasti siis hormonitoimintani ei jää tällaiseksi pysyvästi.

Ensimmäiset kuukautiset tulivat n. 10 päivää "myöhässä" ja olivat hyvin samanlaiset kuin pillereiden kanssa, pienellä alavatsa- ja selkäkivulla alustetut. Seuraavat tulivat päivälleen ajallaan myös pienten vatsakipujen säestyksellä, mutta olivat säälittävät. Vain pari kertaa ruskehtavaa vuotoa. Valkoista valkovuotoa on runsaammin ja ajoittunee tietyille kierron päiville; seuraan hieman ennen kuin epäilen mitään tulehduksen tapaista.
Pelkäämiäni pahoja kipuja (nuorena huimasi ja olin pyörtymisen partaalla) ei ole ainakaan vielä ollut.

Ei mielialamuutoksia. Seksi kiinnostaa enemmän. Ehkäisy on haastellisempaa. Ajattelin muutaman kuukauden kärsivällisesti odotella, että elimistö pääsee jujuun mukaan, ja palauttaa ihoni takaisin. Uskon, että päästään vielä sopuun ihan tavallisilla luonnollisilla keinoilla.
 
Lopetin pillerit muutama vuosi sitten 10 vuoden yhtenäisen käytön jälkeen , koko tuon ajan otin Diane Novaa. Menkat tulivat heti ajallaan tuon jälkeen mutta kivut ovat kuukautisten aikana huomattavasti pahemmat. Mielialaheittelyt tosin ovat lievempiä.
Muuten mulla on ollut tosi erilaisia oireita missä esim kainalossa imusolmuke saattaa turvota ja olla arka kuukautisten aikana ja sitten palautuu normaaliksi niiden välillä. Ultraäänetkin tosta on otettu ja mitään ei kuulemma löytynyt. Tuntuu että pillerien lopettaminen jotenkin laajensi noita hormonallisia oireita mulla niin että koko keho reagoi ja joskus odottamattomalla tavalla. Mikään noista ei nyt varsinaisesti elämääni häiritse, mutta miettimään pistää onko tuo kaikki aiheutunut siitä pillerien pitkäaikaisesta käytöstä.
 
En tiedä kuuluuko tämä tänne, mutta yritetään :) Eli, lopetin Zoely merkkiset pillerit n, 3 viikkoa sitten, eikä tyhjennysvuotoa ole vielä tullut. Ainoastaan valkovuotoa. Olisiko mahdollista että olen raskaana? Vai onko kierto vielä sekaisin..

Käytin pillereitä n, puoli vuotta.
 
Ite lopetin Meliane merkkiset pillerit viime sunnuntaina. Tää viikko on ollu kyllä ihan kamalaa... Lämpöä, väsymystä, päänsärkyä, etova olo, mikään ruoka ei maistu, alakuloisuus, närästys. En todellakaan aatellu, että näistä voisi tulla näinkin pahoja "vieroitus"oireita. Kolmisen vuotta on tullu syötyä aina kuukaus kerrallaa, mut en ois kyllä uskonu :0
 
miss_piggy
10 vuotta söin erimerkkisiä pillereitä, välillä myös minejä. Lopetin 02/12. No, oireina oli mm seuraavia: Kuukautisia ei tullut (muutenkin epäsäännölliset), tarkemmissa tutkimuksissa löytyi pco-tyyppistä munasarjaa.
Sitten jouduin aloittaa terolutit, jolloin menkat kyllä tuli mutta en ovuloinut. Tulin terolutien jälkeen raskaaksi mutta se päättyi keskenmenoon. Sitten taas tutkimuksiin, ja sain clomifenit. Yhdistelmällä clomifen+terolut tulin raskaaksi ja nyt poika 9 viikkoa vanha.
Mutta mulla siis hormonitoiminta meni ihan sekaisin, toisaalta olen nuoresta asti kärsinyt muutenkin hormonihäiriöistä. 2 vuotta yritettiin lasta ennen kuin poika tuli maailmaan..
 

Yhteistyössä