Eettinen ongelma

  • Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti
a.p.
Joskus koulussa opettaja kertoi meille esimerkin elävästä elämästä.

On vajaakuntoinen, jollain tapaa kehitysvammainen, päihdeongelmainen nainen jonka älyllisessä kehityksessä siis vikaa, jolla on miesystävä. Pari on saanut useita lapsia mutta ei ole kykeneväinen huolehtimaan lapsista jotka otetaan heti huostaan synnytyksen jälkeen. Uskonnollisten syiden vuoksi pariskunta ei halua ehkäisyä. Olisiko oikein syöttää naiselle salaa muiden lääkkeiden joukossa e-pillereitä?
 
Blue
Joskus koulussa opettaja kertoi meille esimerkin elävästä elämästä.

On vajaakuntoinen, jollain tapaa kehitysvammainen, päihdeongelmainen nainen jonka älyllisessä kehityksessä siis vikaa, jolla on miesystävä. Pari on saanut useita lapsia mutta ei ole kykeneväinen huolehtimaan lapsista jotka otetaan heti huostaan synnytyksen jälkeen. Uskonnollisten syiden vuoksi pariskunta ei halua ehkäisyä. Olisiko oikein syöttää naiselle salaa muiden lääkkeiden joukossa e-pillereitä?
Holhottaville voidaan asennuttaa esim. ehkäisykapseli ihon alle. Näin kävi kerran mun kanssa samassa koulussa olleelle tytölle.
 
a.p.
Mutta jos nainen ei itse halua ja on suuresti ehkäisyä vastaan? Lääkärihän tekisi periaatteessa väärin jos vasten tahtoa laitettaisiin kapseli, vaikka järjellä ajateltuna se olisi oikein :S
 
pitääkö tätä edes miettiä
On tietenkin väärin. Sitäpaitsi ei ne e-pillerit ole vaarattomia, lääkärintarkistuksissa täytyy käydä jos niitä syö. Mitenkä ne asiat hoituisi tuossa tapauksessa? Pahimmassa tapauksessa nainen saa pillereistä veritulpan ja kuolee, jolloin se pilleriensyöttäjä on murhaaja.
Suomessa on ihmisoikeudet jokaisella, ja ihmisoikeuksiin kuuluu myös itsemäärämisoikeus. Ainoa oikea ratkaisu tässä tilanteessa on puhua vakavasti naiselle ja kertoa vaikka steriloinnin mahdollisuudesta, mutta ketään ei voida pakottaa ehkäisyä käyttämään. Niin se vain on.
 
Blue
Mutta jos nainen ei itse halua ja on suuresti ehkäisyä vastaan? Lääkärihän tekisi periaatteessa väärin jos vasten tahtoa laitettaisiin kapseli, vaikka järjellä ajateltuna se olisi oikein :S
Ymmärrät varmaan mitä holhouksen alla oleminen tarkoittaa? Silloin ei ole kykeneväinen päättämään omista, tärkeistä asioista vaikka kuinka haluaisi. Eihän hänen anneta esim. tuhlata koko toimeentuloaan viinaan vaikka hän itse niin tahtoisi, koska se ei ole hänelle hyväksi. Sama asia tuon lasten hankinnan kanssa.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja pitääkö tätä edes miettiä;22965049:
On tietenkin väärin. Sitäpaitsi ei ne e-pillerit ole vaarattomia, lääkärintarkistuksissa täytyy käydä jos niitä syö. Mitenkä ne asiat hoituisi tuossa tapauksessa? Pahimmassa tapauksessa nainen saa pillereistä veritulpan ja kuolee, jolloin se pilleriensyöttäjä on murhaaja.
Suomessa on ihmisoikeudet jokaisella, ja ihmisoikeuksiin kuuluu myös itsemäärämisoikeus. Ainoa oikea ratkaisu tässä tilanteessa on puhua vakavasti naiselle ja kertoa vaikka steriloinnin mahdollisuudesta, mutta ketään ei voida pakottaa ehkäisyä käyttämään. Niin se vain on.
Aha..
 
a.p.
Ymmärrät varmaan mitä holhouksen alla oleminen tarkoittaa? Silloin ei ole kykeneväinen päättämään omista, tärkeistä asioista vaikka kuinka haluaisi. Eihän hänen anneta esim. tuhlata koko toimeentuloaan viinaan vaikka hän itse niin tahtoisi, koska se ei ole hänelle hyväksi. Sama asia tuon lasten hankinnan kanssa.
Mutta kun kyseinen nainen ei ole holhouksen alainen. Kykenee kumminkin jollain tapaa itsenäiseen elämään jne, vaikka onkin "vajaa".
 
a.p.
Ihmistä ei kovin helposti saa holhottavaksi. Jos on niin vaikeasti sairas ettei missään nimessä voi enää omista asioistaan päättää, niin sitten omaiset päättävät ensisijaisesti. Esimerkiksi dementoituneet vanhukset eivät monetkaan itse päätä hoidostaan.

Miten nämä joilla on esim. Downin syndrooma, voivatko he päättää itse asioistaan? Mulla kun ei siitä oikein tietoa ole.
 
Ei tietenkään ole oikein.

Ei kenellekään saa syöttää salaa e-pillereitä. Mun mielestäni tuossa kohtaa tilanne ei ole edes maailman huonoin. Meinaan että paskempi tilanne olisi, jos lapset jäisivät perheeseen. Nyt he pääsevät perheestä pois ja ainoat jotka todellisuudessa kärsii, on mies ja nainen, jotka ovat menettäneet lapset. Olettaen siis että lapset eivät kärsi sikiövaiheessa äidin päihdeongelmasta.
 
"myy"
Ei tietenkään ole oikein. Jos nainen olisi holhouksen alaisena, niin siinä tapauksessa olisi laillista antaa vastoin tahtoa lääkitystä. Ei taida suomalainen lainsäädäntö antaa mitään muita keinoja huostaanoton lisäksi tuollaiseen tilanteeseen puuttumiseksi. :/
 
"hohhoijaa"
Musta on uskomatonta että tämmöistä pohditaan "eettisenä" ongelmana, kun tässä ei ole etiikkaa mukana missään kohtaa. Jos se ihminen on täysivaltainen päättämään omista asioistaan, niin luulisi nyt jokaisen normaalin ihmisen järjen sanovan että lääkkeiden salaa syöttäminen on väärin. Vai oisko se ihan ok, että naapurin veemäiselle mummolle kävis joka aamu syöttämässä salaa muutaman diapamin että se nukkuis hiljaa päivän eikä kyttäis ikkunasta? Tai että aviomies syöttäis vaimolle salaa e-pillereitä, ettei se vaan tulis raskaaksi? Entä oisko se ihan ok, että baarissa joku sujauttaa sun lasiin salaa silmätippoja jotta sais susta mukautuvaisempaa seksiseuraa? Ihan yhtä suuri "eettinen ongelma" noissakin.
 
"vieras"
Mulla on yks tuollainen sukulainen, on myös jonkinlainen kaveri mulle... tällä naisella on useampi fyysinen sairaus ja mielenterveysongelmia, on lääkkeiden takia usein sekaisin, miesystävä on alkoholisti... naisella on jo yks lapsi joka on ollut monta kertaa väliaikaisesti huostaanotettu... nyt yrittää tulla uudestaan raskaaksi ja harmittelee mulle kun ei ole vielä onnistunut. Ja tuolle on turha yrittää puhua järkeä :/
 
näin
Tarina ei kerro. Mutta vaikka henkilöllä olisikin edunvalvoja, ei se sitä tarkoita että hän olisi holhouksen alainen.
Väärin on. Ihmisen itsemääräämisoikeus on melkein kaiken perusta. Niin kauan kun kyseinen henkilö ei ole holhouksen alainen katsotaan että hän on kykenevä päättämään asioistaan. Tilannetta voisi verrata vaikka aborttiin jossa naisen itsemääräämisoikeus menee sikiön oikeuksien edelle. Tässä tilanteessa en puhuisi lasten huostaanotosta vaan yrittäisin taivuttaa naisen adoption kannalle. Kuitenkin huostaanotto, jo ihan vauvana, on varmasti parempi vaihtoehto kuin elää perheessä jossa vauvasta ei kyetä huolehtimaan.
 
näin
[QUOTE="hohhoijaa";22965221]Musta on uskomatonta että tämmöistä pohditaan "eettisenä" ongelmana, kun tässä ei ole etiikkaa mukana missään kohtaa. Jos se ihminen on täysivaltainen päättämään omista asioistaan, niin luulisi nyt jokaisen normaalin ihmisen järjen sanovan että lääkkeiden salaa syöttäminen on väärin. Vai oisko se ihan ok, että naapurin veemäiselle mummolle kävis joka aamu syöttämässä salaa muutaman diapamin että se nukkuis hiljaa päivän eikä kyttäis ikkunasta? Tai että aviomies syöttäis vaimolle salaa e-pillereitä, ettei se vaan tulis raskaaksi? Entä oisko se ihan ok, että baarissa joku sujauttaa sun lasiin salaa silmätippoja jotta sais susta mukautuvaisempaa seksiseuraa? Ihan yhtä suuri "eettinen ongelma" noissakin.[/QUOTE]

Ehdottomasti samaa mieltä.
 
vieras sh
Ei edes holhottavalle voi lain mukaan aloittaa ehkäisyä vastoin tämän tahtoa, sama koskee steriliaatiota. Eli vielä muuta kymmenen vuotta sitte on mielisairaita ja kehitysvammaisia pakkosteriloitu. Nykyään niin ei saa ihan lain mukaan tehdä.
Eli on epäeettista ehkäistä vastoin toisen vakaumusta vaikkakin siinä on ko. elämänhallinta ongelmatiikkaa taustalla.
 
Olisi oikein syöttää salaa pillereitä, jos niistä kieltäytymisen perusteluina on vain uskonnolliset eikä terveydelliset syyt. Minkä tahansa asian perustelu uskonnolla on niin helvetin typerää, että sitä ei tarvitse kunnioittaa millään tavalla.

No ehkei sentään. Valinnanvapaus jne. Mutta alkaa kyllä olla rajoilla. Ihmisethän saavat perustella valintojaan mitä typerimmillä ajatusketjuilla, ei sitä oikeutta voi oikein ottaa poiskaan tietyiltä ihmisiltä, jos niitä ei tosiaan ole todettu ihan vintistä pimeiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä