Ehkäisykeino hakusessa, plussat ja miinukset omasta ehkäisystäsi!

  • Viestiketjun aloittaja "minka"
  • Ensimmäinen viesti
"minka"
Olen 15vuotiaasta asti syönyt pillereitä, lopetin ne 25v kun lapsi haluttiin. Esikoisen jälkeen pian haluttiin toinen ja välissä en pillereitä syönyt, kumi oli käytössä niin että 1v8kk tuli lapsille eroa. Nyt Kuopus on 1v ja mietin jotain parempaa ehkäisyä kuin kumi. En tiedä halutaanko enää lapsia mutta ihan vielä ei olla valmiita sterilisaatioon.

Ongelmia aiheuttaa mun migreeni, joka on pahentunut toisen raskauden jälkeen ja mukaan on tullut ne esioireet. Ilmeisesti hormonaalinen ehkäisy ei silloin sovi? Kuukautiset ovat myös ihan kamalat, kipeä olen ja runsaat, harmittaa että jos esim. pillereitä en saa, en pysty siirtämään tai jättämään niitä välistä.
 
entäpä
Mirena-hormonikierukka? Vähentää vuotoja huomattavasti ja osalla lopettaa vuodot kokonaan. Sopii myös esioireista migreeniä sairastavalle ja ehkäisee viisi vuotta.
 
"minka"
Alkuperäinen kirjoittaja entäpä;30158766:
Mirena-hormonikierukka? Vähentää vuotoja huomattavasti ja osalla lopettaa vuodot kokonaan. Sopii myös esioireista migreeniä sairastavalle ja ehkäisee viisi vuotta.
Haluisin kuulla kokemuksia tästä! :) Pelottaa, että jos tälläsessä pitkäaikasessa ehkäisyssä myös ne haittavaikutukset ei häviäkään alun jälkeen, esim. päänsäryt jatkuu, tiputteluvuoto, finnejä lisää (mulla on huono, finni-iho jo muutenkin..)
 
vieras..
Olen ymmärtänyt, että hormonikierrukan sopivuutta pitäisi testata ensin minipillereillä tai ainakin täällä olisi niin tehty. Itse päädyin vuosi sitten kuparikierrukkaan, kun kaverille laitettiin suoraan hormonikierukka (ei tällä paikkakunnalla). Kaverille se ei sopinut, vaikka oli vuosia syönyt pillereitä, tuli mielialavaihteluita ja vuosi puolivuotta kunnes kävi otattamassa kierukan pois.
 
terkkuri
Olen ymmärtänyt, että hormonikierrukan sopivuutta pitäisi testata ensin minipillereillä tai ainakin täällä olisi niin tehty. Itse päädyin vuosi sitten kuparikierrukkaan, kun kaverille laitettiin suoraan hormonikierukka (ei tällä paikkakunnalla). Kaverille se ei sopinut, vaikka oli vuosia syönyt pillereitä, tuli mielialavaihteluita ja vuosi puolivuotta kunnes kävi otattamassa kierukan pois.
Ehkäisykapselin sopivuutta testataan käyttämällä ensin 3kk ajan minipillereitä. Hormonikierukkaa laitettaessa ei tarvitse testata, sillä hormonivaikutus on suurimmaksi osaksi paikallinen. Jos on hankala akne, voi hormonikierukan sisältämä pieni hormonimäärä kuitenkin lisätä sitä.
 
"minka"
Olen ymmärtänyt, että hormonikierrukan sopivuutta pitäisi testata ensin minipillereillä tai ainakin täällä olisi niin tehty. Itse päädyin vuosi sitten kuparikierrukkaan, kun kaverille laitettiin suoraan hormonikierukka (ei tällä paikkakunnalla). Kaverille se ei sopinut, vaikka oli vuosia syönyt pillereitä, tuli mielialavaihteluita ja vuosi puolivuotta kunnes kävi otattamassa kierukan pois.
Mites tuo KUPARIKIERUKKA, lisääkö vuotoja? Jotenkin ymmärsin että jos on kivuliaat ja runsaat kuukautiset niin ei sovi, ehkä muistan väärin? Onko sulla ollut hyvä? Tuntuuko se?
 
les pills
Minipillerit ovat mulle olleet pienin paha. Migreeni katosi kokonaan, menkkoja ei ole, eikä myöskään mitään "kiertopöhötystä". Koen ylipäätänsä olevani oma itseni, enkä yhdistelmäpillerien luoma hormonihirviö. Ainoa miinus on se, että hetkittäin huonontaa ihoa. Se on tosin pieni vika migreenivapaan elämän rinnalla.
 
"Lisbetti"
Meillä päädyttiin kahdesta syystä miehen kuohintaan, saatiin 100% varma ehkäisy ja samalla päästiin eroon liiasta seksistä, käytännössä miehen ei tee juuri enää seksiä lainkaan mieli. Operaatiosta ei ole minulle lainkaan terveydellisiä haittoja ja säästyy omaa aikaa paljon harrastuksiin.
 
vieras..
[QUOTE="minka";30158810]Mites tuo KUPARIKIERUKKA, lisääkö vuotoja? Jotenkin ymmärsin että jos on kivuliaat ja runsaat kuukautiset niin ei sovi, ehkä muistan väärin? Onko sulla ollut hyvä? Tuntuuko se?[/QUOTE]

No en ole kyllä huomannut, että lisäis vuotoja. Lääkäri kyllä meinas, että jos on tosi tosi runsaat vuodot, niin sitten ei suosittele. En tiiä mitkä on runsaat, mulla nää on olleet aina tällaiset, eikä hormooniehkäisy tullut mieleenkään, joten ei kauheasti ollut vaihtoehtoja. Mulla ei ole mitään moitittavaa, eikä kierukka todellakaan tunnu missään.
 
ei kaivata eunukkeja
[QUOTE="Lisbetti";30158821]Meillä päädyttiin kahdesta syystä miehen kuohintaan, saatiin 100% varma ehkäisy ja samalla päästiin eroon liiasta seksistä, käytännössä miehen ei tee juuri enää seksiä lainkaan mieli. Operaatiosta ei ole minulle lainkaan terveydellisiä haittoja ja säästyy omaa aikaa paljon harrastuksiin.[/QUOTE]

Olisitte mielummin hankkineet miehelle sterilisaation, niin olisi halut ja kyvyt säilyneet kutenkin... kuohinta on tuohon tarkoitukseen (ehkäisyyn) aika radikaali vaihtoehto :)
 
öåplöp
Personal kone joka tutkailee aamuvirtsasta hormoonit. Ihan luotettava on ollut , olen käyttänyt sitä noin 15 vuotta. Gyne suhtautuu siihen hiukan nihkeästi. Hinta saattaa olla se huono juttu.
 
"Nasu"
Omat makuuhuoneet, marimekko, 3 lasta, Pitkä lässähtänyt parisuhde... Toimii aika hyvin, eikä maksa mitään.

Miinuksena sitten tietysti tulee toi seksittömyys. Tai no foorumin enemmistön viiteryhmän huomioon ottaen ei taida olla edes varsinainen miinus :)
 
Tarjoustalonpaitulissa
[QUOTE="Nasu";30159413]Omat makuuhuoneet, marimekko, 3 lasta, Pitkä lässähtänyt parisuhde... Toimii aika hyvin, eikä maksa mitään.

Miinuksena sitten tietysti tulee toi seksittömyys. Tai no foorumin enemmistön viiteryhmän huomioon ottaen ei taida olla edes varsinainen miinus :)[/QUOTE]

Ei tosiaankaan Marimekon koltut ja kolme lasta tule halvaksi. Taitaa olla palstan kallein ehkäsymuoto, ainakin Helsingin neliöhinnoilla, jos oma huonekin pitää olla.
 
pkpkpk
Minipillereitä mä käytin vuosia kun yhdistelmiä ei saanut aurallisen migreenin takia.
Nykyään käytän yhdistelmäpillereitä neurologin luvalla. Minulla ei ole ollut yhtääkään migreeni kohtausta yli 7-vuoteen. Siksi sain luvan käyttää yhdistelmiä.

Mulle ei sopinut hormonikierukka. Minipillerit toimi hyvin sen 5-vuotta mitä niitä söin. Lopetin ne koska ne sitten lopuksi alkoivat aiheuttaa jatkuvaa vuotoa.
 
"Jenis"
Mulla on aurallinen migreeni ja nuorempana oli myös huono iho, ja silti Mirena sopi tosi hyvin. Suosittelen kokeilemaan, jos sen saa esim. runsaiden kuukautisten hoitoon niin Kela taitaa edelleen korvata osan, ja saahan sen sitten pois jos ei jostain syystä sovikaan.
 
"sari"
Olen Mirena-hormonikierukkaani täydellisen tyytyväinen kohta 11 kk:n käyttökokemuksella. Kuparikierukan kanssa oli jatkuvia vuotoja ja se oli runsasta. Elämänlaatu heikkeni, eikä seksiä voinut enää harrastaa, kun vuodottomia päiviä ei juurikaan ollut.

Nyt elämä on ihanaa. Kuukautiset ovat lähes olemattomat. 3-4 pv/kk tiputtelee sen verran, että pikkuhousunsuoja riittää. Mirena lievittää myös esivaihdevuosioireita, mikä on aivan ehdoton juttu minulle, kun ikää on jo 43 vuotta.
 
iu
Mulle ei sovi minkäänlainen hormoniehkäisy (ei edes minipillerit tai hormonikierukka, kaikki on kokeiltu). Kuparikierukkaa käytin ongelmitta, kunnes sitten uuden kierukan laiton jälkeen ei enää sopinutkaan: jatkuvaa tulehdusta, ylimääräisiä vuotoja, kipuja. Kondomeilla on menty jos vaikka kuinka monta vuotta nyt. Ihan tyytyväisiä ollaan oltu: hyvin toimii, kun oikein käyttää.
 

Yhteistyössä