Ehkäisyrengas

  • Viestiketjun aloittaja Mamseli harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Mamseli harmaana
Onko kukaan, jolle ei ole käynyt e-pillerit, käyttänyt ehkäisyrengasta?
Minulle tulee pahoja mielialavaihteluja ja suoranaisia raivokohtauksia pillereistä, en niitä enää uskalla kokeilla.
Kävisikö rengas? Muilla kokemuksia?
 
Harmaa kipinätär
mä olen samasta syystä harkinnut rengasta. Se vapauttaa kokoajan ihan tasaisesti hormoonia niin ei pääse syntymään mitään hormooni piikkejä... Olen sitten kai tasaisen kakkamainen koko kolmeviikkoa :D
Hormooni kierukka on kai samanlainen mutta sitä ei tietenkään saa itse pois ja just siks mä ajattelin ottaa renkaan... Tyksissä oli mun vieressä yks nainen joka oli tosi tyytyväinen renkaaseen. Hän oli käyttänyt sitä 2 vuotta ennen raskautta.
 
DIESELmom harmaana
aiemmin jo kerroin jossain ketjusa.
mulla oli käytössä melkein kaksi vuotta kunnes pamahti kaikki oireet kerralla. paino nousu liki 10kg. pahoinvointi oli kamlaa. kiukunpuuskat hirveitä ja alapään limakalvojen oheneminen tosi paha. kuumotti kirveli poltteli ja tuli haavaumia.

ei sopineet pillerit aiemmin. eikä rengas nyt.. eli kumia vaan :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2005 klo 20:25 myyrä kirjoitti:
Piilerit eivät sopineet mulle, mutta rengas oli jees!
Tosin nyt olen raskaana renkaasta huolimatta..
Hmm..just...öh. Poistatan huomenna kuparikierukkani ja otan renkaat. Olitko käyttänyt sitä oikein? Kuinka huomasit raskauden?
Ja aloittajalle: oon ymmärtänyt että rengas pienempi paha koska vaikutus enempi paikallinen kuin mitä pillereissä. Mullekaan ei pilsut sovi joten otan renkaan.
 
DIESELmom harmaana
joo juuri siitä syystä mulle lääkäri kirjoitti rengasreseptin kun miedompi kuin pillerit. mutta kannattaa sitten tarkkailla oloa. meinaan kun on paikallinen ja sisältää keltarauhashormonia joka aiheuttaa esim limakalvojen ohenemista yms.. itse luulin että vähän päästä hiiva.. vaan syy olikin renkaan. eli limakalvot alapäässä lopulta niin huonossa kunnossa ettei seksiä voinut edes ajatella. kuumotti kirveli ja näkyi pienia avohaavoja!

ja samat oireet tulivat kuin pillereistä mutta vaan myömhemmin.

liki 2v ehdin käyttää. helppo oli enkä tullut raskaaksi vaikka 3 raskautta on alkanut heti kun on yritetty. eli ainakin itelläni ihan tehokas ehkäisykeino.. tosin viimiset puolivuotta teho kai johtui totaalisesta haluttomuudesta.

eli jos on herkkä pillereille niin kannattaa kuulostella oloa renkaan kanssa, koska lopulta samoja hormoneja nissäkin on..
 
Tuoretta tietoa!
Mulla oli kuparikierukka ja halusin eroon siitä, se poistettiinkin tänään. Pillerit ei käy joten kysyin saanko renkaan. Mulle suorastaan naurahdettii ja sanottiin että se on täysin sama asia kuin pillerit.
Sainkin sitten erityispillerit nimeltä Femilar. Ne on tarkoitettu vanhemmille naisille kuin mitä olen ja juuri sellaisille joille ei sovi norm e-pilsut tai minipillerit.
 
Mulla rengas ollut vajaan vuoden ja tajusin dieselmomin kirjoituksesta, että ei se ehkä sovikaan mulle. Mulla on ollut alapää tosi herkkänä, just kirvelyä ja kutinaa. Se saattaakin johtua renkaasta. :eek: muuten on ollut tois näppärä käyttää eikä ongelmia. Täytyypä seurailla tilannetta.. :/
 
Jeppis
Mulla oli alkoi todella pahat migreenikohtaukset jonkin aikaa pillereiden aloittamisen jälkeen, pahenivat pahenemistaan ja olin säännöllisesti päivystyksessä tiputuksessa.

Vaihdettiin ehkäisy renkaaseen ja migreenikohtaukset jäivät pois samantien. Olen siis enemmän kuin tyytyväinen.

 
DIESELmom harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2005 klo 05:58 Luminella kirjoitti:
Mulla rengas ollut vajaan vuoden ja tajusin dieselmomin kirjoituksesta, että ei se ehkä sovikaan mulle. Mulla on ollut alapää tosi herkkänä, just kirvelyä ja kutinaa. Se saattaakin johtua renkaasta. :eek: muuten on ollut tois näppärä käyttää eikä ongelmia. Täytyypä seurailla tilannetta.. :/
joo taitaa olla useimmilla eka oire renkaasta nuo hiivamaiset oireet.. ensin kutisee.. sitten alkaa kuumottaa liki kokoajan.. seksistä ei vähän ajan päästä tule mitään kun sattuuja kirvelee kokoajan ja lopulta alkaa näkyä ihan haavaumia ja on tosi hellä.

eli se keltarauhashormonin yleisin sivuvaikutus on tuo limakalvojen oheneminen joka renkaan kanssa korostuu kun on suoraan limakalvoja vasten..

eli jos alkaa tulla hiivamaisia oireita tiuhaan niin kannattaa tarkkailla tuilannetta kun ei välttämättä ole hiivaa.

surku sinänsä kun itekin tykkäsin renkaasta kun oli niin helppo käyttää, senkun kerran kussa laitto ja kerran kuussa pois. koko muuna aikana ei tarvinut muistaa. ja luotettavakin oli. kumien kanssa on aina semmoista sähellystä ja ne on aina loppu tai muuta vastaavaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.07.2005 klo 15:35 DIESELmom harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2005 klo 05:58 Luminella kirjoitti:
Mulla rengas ollut vajaan vuoden ja tajusin dieselmomin kirjoituksesta, että ei se ehkä sovikaan mulle. Mulla on ollut alapää tosi herkkänä, just kirvelyä ja kutinaa. Se saattaakin johtua renkaasta. :eek: muuten on ollut tois näppärä käyttää eikä ongelmia. Täytyypä seurailla tilannetta.. :/
joo taitaa olla useimmilla eka oire renkaasta nuo hiivamaiset oireet.. ensin kutisee.. sitten alkaa kuumottaa liki kokoajan.. seksistä ei vähän ajan päästä tule mitään kun sattuuja kirvelee kokoajan ja lopulta alkaa näkyä ihan haavaumia ja on tosi hellä.

eli se keltarauhashormonin yleisin sivuvaikutus on tuo limakalvojen oheneminen joka renkaan kanssa korostuu kun on suoraan limakalvoja vasten..

eli jos alkaa tulla hiivamaisia oireita tiuhaan niin kannattaa tarkkailla tuilannetta kun ei välttämättä ole hiivaa.

surku sinänsä kun itekin tykkäsin renkaasta kun oli niin helppo käyttää, senkun kerran kussa laitto ja kerran kuussa pois. koko muuna aikana ei tarvinut muistaa. ja luotettavakin oli. kumien kanssa on aina semmoista sähellystä ja ne on aina loppu tai muuta vastaavaa.
Mulla ei ole ikinä ollut hiivatulehdusta ja mietin, että olisiko se sitä. Ei kuitenkaan vuoto ole muuttunut. Eikös hiivassa vuoto haise ja ole kokkareista tms.? Tää rengas on niin helppo, etten halua uskoa sen aiheuttavan mitään tällaista. Mutta kattelen nyt vielä tämän ja seuraavan renkaan, että mikä meininki. Kyllä kiukuttaa. Sitten ei auta muu kuin lähtä lasta yrittään... kaikki ehkäisyt kun on melkein kokeiltu... :eek: :/
 
Kirsi -74
Mulla on rengas nyt toista kuukautta käytössä ja parhaillaan on hiivamaiset oireet. Aattelin kokeilla vielä yhden renkaan, kun ostin kerralla kolma ja jos vaivaa edelleen, vaihdan takas pillereihin tai kokeilen seuraavaksi laastaria. Limakalvo oli huonossa jamassa muutenkin synnytyksen jälkeen, paha repeämä ja "vaihdevuosioireet".

Katsoin pakkauksesta hinnan ja olin maksanut kolmesta renkaasta 40,86.
 

Mä olen käyttänyt rengasta viime syksystä lähtien ja olen ollut tyytyväinen. Aiemmin olen kokeillut pillereitä (kahta eri merkkiä), mutta eivät sopineet mun päänupille, mielialat heitteli ja masensi jatkuvasti. Kortsut aiheutti jatkuvia virtsatulehduksia, joten nekään eivät sovi. Renkaasta ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia, ei siis hiivaa, ei limakalvojen kuivumista, ei mielialojen heittelyjä, eikä muutakaan rasittavaa.


 
DIESELmom harmaana
joo eli ne hiivamaiset oireet oklivat juuri sitä limakalvojen kuivumista. kutinaa polttelua kuumotusta ja kipuja. mutta EI haisevaa vuotoa yms kuten normaalisti hiivassa.
itelläni tosiaan nuo kaikki oireet tulivat vasta likemmäs 2v käytön jälkeen pikkuhiljaa. lisäksi paino nousu liki10 kiloa. pahoinvointi käsittämätön. rinnat arat kuin raskaana olisi. ja ne kiukkukohtaukset. hyvä etten paiskonut lapsia seinälle pienestäkin.

nyt rengas ollut poissa pari kuukautta ja olo on kuin toisella ihmisellä.

UJa tosiaan kaikille ei tietty aiheuta oireita ja hyvä niin. helppo ehkäisy. mutta kerron vaan o0masta kokemuksesta että jos joku huomaa itessään samoja oireita niin osaa selvittää syyn.
 
DIESELmom harmaana
laitanpa vielä tuon nuvaringin oman ohjeen mainitut sivuvaikutukset ja perään merkin jotka huomasin itseltäni***

# päänsärky***
# kutina sukupuolielinten alueella***
# emätinvaivat (esim. emätineritys ja
ihottuma emätintulehdus limakalvojen oheneminen)***
# huimaus***
# painon nousu***
# ahdistuneisuus***
# pahoinvointi***
# ripuli ja oksentelu
# rintojen kipu***
# virtsatie- tai rakkotulehdus
# mielialan vaihtelut***
# rintakasvaimen muodostuminen
# renkaaseen liittyvät ongelmat miehellä
# kuukautiskivut ***
# akne
# kohdunkaulan tulehdus
# sukupuolisen halukkuuden väheneminen ***
# selkäkipu
# vatsanalueen laajeneminen***
# vatsakipu***
# väsymys***
# migreeni
# renkaan putoaminen, vaikeudet yhdynnän aikana sekä vierasesineen tunne

eli aika monta oiretta tunnistin vasta kun rengas lähti huitsin kuuseen
ja tosiaan vasta liki 2v käytön jälkeen ilmaantuivat. :/

enkä siis pelottele. vaan kerron OMASTA kokemuksesta. itelleni kun ei sopineet myöskään pillerit tai minipillerit yms ylimääräiset hormonit.
 
Voi hitto, mullahan on puolet tuossa yllämainitussa listassa olevista oireista! Jatkuvaa päänsärkyä, päivittäisiä migreenikohtauksia, selkäkipua, turvotusta ja painonnousua (vaikka yritän epätoivolla laihduttaa), viluttaa t-viivan kanssa niin, että tekis mieli vääntää noilta kersoilta niskat nurin ja mieheltä ja kissoilta kanssa ja potkasta sen jälkeen ittiäänkin persuuksille... Mulla on nyt toinen rengas menossa enkä minä tällenen oo kyllä ennen ollu... Väsyttääkin koko ajan, rintoja särkee eikä haluta yhtään seksikään...

Taitaa siis käydä niin, ettei tämä rengaskaan sovi mulle, kuten ei ole sopineet ikinä minkään merkkiset pilleritkään. Ainakin 20 eri merkkiä olen niitäkin ehtinyt elämäni aikana kokeilla... Huoh, ei vaan tekis yhtään mieli läträtä minkään kortsujen kanssakaan, mutta taitaa vaan olla ainoa ehkäisykeino, mikä meille "sopii"...

Mutta hei, mitä tää "renkaaseen liittyvät ongelmat miehellä" tarkoitti??? Kuulostaa aikas huvittavalle...
 
Bellukka harmaana
mulla nyt kans rengas...muuten käytössä hyvä siis ei tunnu tms mut aattelin josko lopetan kun on jatkuvaa väsyä, paha olo... selkä kipee.... kiukkua... sama ko raskaana olis ko noi oireet aina sillonki :LOL: :LOL:
 
eipä sopinut mullekaan juuri noiden emätinoireiden vuoksi... aattelin et on hiivaa ja käytin canestenia, mutta ei apua ja sitten vaan yksi ilta sanoin miehelle et nyt tää rengas lähtee jakoon ja kaikki oireet häipyi siis aivan saman tien... laastarit on olleet kivoja!!! mutta kai sitä mirenaa on kokeiltava, kun on niin paljon edullisempi kuin nuo laastarit....
 
DIESELmom harmaana
renkaaseen liittyvät ongelmat miehellä
tiedän yhden tapauksen jossa miehellä on renkaan hormoni ärsyttänyt vehkeitä niin että oli tullut ihottumaa ja punaisuutta joka siten hävisi kun rengasta ei käyttänyt ja palasi taas kun rengas otettiin käyttöön.

jotkut miehet kuulemma tuntee renkaan myös yhdynnässä ja se hankaa..

ainakin tämmöiset ongelmat siis.
 
No niin, kerrotaanpa vielä omat kokemukset renkaasta tähän jatkoksi :) Aloitin tosiaan synnytyksen jälkeen ehkäisyn Mirelle-pillereillä, koska olivat aikaisemmin passanneet minulle aivan loistavasti. Tällä kertaa ei kuitenkaan puhettakaan, sillä masennuin saman tien, kiloja alkoi kasaantua, ja mielialat olivat kuin Frankensteinin morsiamella. Vaihdoin sitten Nuvaringiin, joka tuntui helpottavan ensimmäisen kuukauden aikana huomattavasti. Siihenpä se hyvän olon tunne siiten jäikin; taas on mielialavaihtelut palanneet, paino ei kun nousee, ja parhaillaan minulla on sekä hiivan että pissatulehduksen oireet. Lisäksi mieskin on maininnut ettei se aina tunnu kovin hyvältä hankaamassa tuolla "alakerrassa". Huomenna pitäisi asentaa neljäs rengas paikoilleen (olen siis käyttänyt n. 4kk), mutta taitaa jäädä laittamatta. Saa nähdä minkä konstin tässä sitten keksii, kun niinkuin monet muutkin ovat täällä todenneet että kumien kanssa on jotenkin niin hankala alkaa säheltämään siinä tilanteessa...
 

Yhteistyössä