Ehkäisyrengas

Kertokaa millasia kokemuksia teillä on ehkäisyrenkaan käytöstä.
* onko kuukautiset lyhentyneet/ vuodon määrä pienentynyt?
* onko kuukautiskivut vähentyneet?
* onko tullut painoa lisää?
* muita hyviä / huonoja puolia?

Kiitos! Aluksi suunnittelin laastaria, mutta nyt olen kallistumassa renkaan kannalle (ei tarvitse joka viikko vaihtaa), joten kaikki käyttökokemukset ovat tervetulleita!
 
Pilviina
Lainaan oman vastaukseni toisen kysyjän alta:

En voi liputtaa ehkäisyrenkaan puolesta! Melko kallis ja aika epämukava. Mies ei tykännyt (tunsi sen kyllä) ja itsellä oli koko ajan sellanen olo, että se putoaa sieltä. Seksin aikana ajattelin aina vain sitä rengasta, et mitä jos se tulee ulos kesken kaiken, mies sanoo siitä jotaan tms. Häiritsi siis kovasti. No, senhän voi ottaa kolmeksi tunniksi päivässä poiskin esim. juuri seksin ajaksi, mutta ei sekään tunnu kovin romanttiselta poistua vessaan kesken h-hetken "tyhjentämään" sisuksiaan. :D

Itsellä oli myös koko ajan valtavasti valkovuotoa, mikä oli aika ällöttävää. Muita sivuoireita ei tullut, mutta ison kokonsa vuoksi se ei kyllä meikäläiselle passannut. Rengas on siis todella isohko, vaikkakin litistetään keskeltä pötkyläksi sisään laitettaessa.

Nyt on hormonikierukka seuraavaksi viideksi vuodeksi. Maksoi noin 170?, josta sain lähes puolet Kela-korvausta, koska lääkäri kirjoitti reseptin runsaiden kuukautisten hoitoon.
 
Peipponen
Minulla on myös huonoja kokemuksia renkaasta vuoden takaa. Itse en sitä juurikaan sisälläni tuntenut, mies kyllä.

Lisäksi ne joille ei Mercilon- merkkiset ehkäisypillerit sovi, ei sovi myöskään rengas!! Niissä on samat hormonit. Seuraksena aivan järkyttävät mieliala-vaihtelut ja raivarit sekä nesteen keräytyminen. Minä jaksoin sitä noita-akka-oloa vain kuukauden ja tempasin sitten renkaan roskiin! Mies ei myöskään olisi kauempaa jaksanut vaan mietti vaihtaako ehkäisyä vai emäntää... ;)

Toivottavasti se sopii sulle! =)
 
kokeilen
Itse just sain renkaan tänään,joten ei vielä kokemuksia. Mutta ainakin täällä terv.keskuksesta sai 3 rengasta ilmatteeksi, että saapi just kokeilla sopiiko. Että ei siinä sitten mitään menetä jos ei käy.
 
NiNNiM
jaa-a, ei kyllä ole mitään hyvää sanottavaa. En oikein usko moiseen renkulaan..ja tänään olen saanut ainakin viisi kertaa asentaa sen uudelleen paikalleen, kun aina luiskahtaa pois. Lenkistäkään tullut yhtään mitään, kun tipahti taas alas, ja painoi suuaukolla koko lenkkeilyn aja. Tulin kotiin ja viskasin roskiin. Kestinhän mä sitä kuukauden päivät. :/
 
Mä nyt kyllä vähä ihmettelen et miten se voi vaikuttaa mielialaan ku sehän vaikuttaa vain paikallisesti... Pillerit tai siis kaikki jotka kiertää maksan kautta vaikuttaa elimistön muuhunki toimintaan... Eihän paikallipuudutuskaan vie sulta jalkoja alta....
Ja sit tuo paikoillaan pysyminen... Mulle sillon sanottiin et jos ei pysy niin sit asentanu sen väärin tai on niin löysät paikat ettei "löydy pitoa". Ja tuohon lääkäri vielä lisäs et sillon on jo aika alkaa jumppaan lantionpohjan lihaksia...

Mulla ollu hyvät kokemukset... Pysyny paikoillaan eikä mieskään ole valittanut että tuntis sen seksin aikana.. Tosin ainoa mikä on haittapuoli niin "menkat" alkaa noin viikkoa ennen väliviikkoa tai sellasta tiputtelua JOKA ON TOSI ÄRSYTTÄVÄÄ \|O \|O \|O \|O Mut muuten tyytyväinen ja paino ei ole noussut ja menkat pysyny muuten normaalina...

Pillereitä en ala enään syömään ku menee halut ja kierukkaa en laita koskaan...
 
Mulla ei itsellä ole kokemusta renkaasta, mutta mun kaverini käyttää sitä ja on ollut ihan tyytyväinen. Kai tässäkin pätee sama mikä kaikissa muissa ehkäisyssä eli se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Voithan ostaa eka vaan yhen renkaan ja kokeilla, miten se lähtee sujumaan.
 
Kiitos kommenteista, parin viikon päästä päästään testaamaan ;)
Joku heitti Mercilon-pillereistä, että jos ei oo pillerit sopinut niin ei sovi rengaskaan... Mulle sopi juuri nuo pillerit muutoin, mut painoa tuli lisää - jostain luin että renkaan ei pitäs vaikuttaa painoon. Mut eihän se selviä kuin testaamalla!

Vastausten alkupuolella oli muutamia negatiivisia kommentteja. Vielä haluaisin heittää yhden kysymyksen: Ne, joille rengas ei ole sopinut (esim. on tuntunut että ei pysy paikoillaan tai tuntunut 'vieraalta esineeltä'), niin käytättekö tampooneja? Tuli vaan mieleen, että jos ei käytä tampooneja, niin onko hankalaa / osaako laittaa rengasta 'tarpeeksi syvälle'?
 
Pilviina
Mulla ei ainakaan ollut "asennusongelmia" renkaan kanssa, koska käytän tamppoonejakin. Ongelma oli siinä, et mun mielestä se oli vaan niin epämukava. Ei kyllä tuntunut missään vaiheessa normaalielämää(oli siis oikein paikallaan), mut koska se on todella isokokoinen, mulla oli ainakin jatkuvasti tunne, että se tulee ulos sieltä. Varsinkin just kun vessassa kävi piti muistaa sen olemassa olo ja vähän niinku pidätellä. Sit taas seksin aikana mies tunsi sen ja itse ajattelin koko aktin aikana et pysyykö rengas sisällä vai ei. Siispä haittasi myös keskittymistä...

Painoon renkaalla ei pitäisi olla vaikutusta, koska sen erittämä hormoni imeytyy suoraan kohdun alueelle, eikä kulje maksan kautta.
 
PiiPii
Tota tota..

Mull on ollut nyt eka rengas viikon ajan käytössä. Ja ihan kivaltahan tää vaikuttaa..

Vaikka mulla ei oo paljoo kokemusta tamppooneista. Oon silti saanu tosi helposti renkaan paikoilleen, itekki jännäsin sitä että saanko sitä tungettua tarpeeks syvälle kun niin isokin on. Mutta kun sen sain vähän matkaa, se ikäänku vetäs ittesä paikoilleen. Alussa oli tunne että se tippuu sieltä, mutta koko ajan luotan siihen paremmin ettei tipu. Eikä oo tippunukkaan! Enkä kyllä tunne sitä yhtään, voisko se muilla johtuu siitä että se on liian alhaalla..?!

Vähän oon ihmetelly noita menkkoja. Kun tää eka rengas laitetaan 1.-5. päivänä menkkojen alkamis päivästä. Niin mulla nää menkat vaan jatkuu ja jatkuu.. Ei kovin paljoo, mutta pikkuhousunsuojaa saa käyttää!! Tää nyt vähän ihmetyttää, että toivottavasti ei vaikuta mulla mitenkään tohon tiputtelu vuotoon..!

Ja seksistä sen varran. Meillä kyllä molemmat tuntee sen seksin aikana ja mullakin on se ongelma että ajattelen sitä rengasta liikaa :eek:
Joten ollaan otettu se aina pois. Eikä sen välttämättä tarvii vaikuttaa romantiikkaan, voihan sen ottaa jo hyvissä ajoin pois.. eikä just ennen aktia.

Täytyy nyt kattoo miten näitten "ongelmien" kanssa käy.. Kokeilu mielellä tässä eteenpäin :)

Niistä Merciloneista.. Mä oon niitä syöny, eikä käyny. Mutten usko että renkaalla on vaikutusta niihin mielialoihin, pahaan oloon ja päänsärkyyn! Kun ei sen maksan kautta kulje..

Mulla on myös ollu laastarit ja ne ei myöskään sopinu noitten sivuvaikutusten takia.
 
Mulla on ollut rengas nyt kuukauden. Tosin nyt väliviikko meneillään. Tän ekan renkaan aikana ei ole ilmennyt mitään ongelmia. Pysynyt hyvin paikallaan ja oon jopa unohtanut koko renkaan.Miekkonen tossa vieressä kommentoi, ettei ole tuntenut rengasta yhdynnässä (ainakaan negatiivisesti). Ainoa mitä nyt mietin on, että mulla on hiukan tavallista kipeämpi vatsa näin menkkojen aikaan. Tosin ei mitenkään jättikipeä, mutta vatsa tuntuu.

Ai niin ja pari päivää tän ekan renkaan laiton jälkeen, mulla oli alaselkä älyttömän kipeä, mutta se meni ohi.

Ihan tyytyväinen oon siis tähän mennessä ollut. :)
 
HentunLiisa harmaana
:wave:
Täällä liputtaa yksi tyytyväinen käyttäjä ;)
ainoat haittapuolet mitä äkkiä keksin on hinta!! (n. 41? 3kpl)
Painoa ei ole tullut yhtään lisää kokoaikana mitä olen käyttänyt, pillereistä tutut mielialan vaihtelut jäi kokonaan pois, menkat on tosi niukat eikä mulla ainakaan ole mitään välivuotoja, pysyy hyvin paikallaan eikä luiskahtele pois mitä useampi edellä pelkäsi.
Yhdynnässä otan sen pois koska silloin sen tuntee....
mutta se nyt ei ole iso homma, sormella koukkasee vaikka ikkunalaudalle, meillä ei himot siihen kaadu :whistle:
Ei tarvi muistaa pillerin ottamista ja näillä renkailla voi turvallisesti jättää menkkoja väliin.. eli 3 vk jälkeen vaihtaa vaan uuden renkaan ja pitää seuraavat 3 viikkoa ja sit vasta antaa tyhjennysvuodon tulla, yksi harmi vähemmän ;)
Pakkauksessa tulee mukana kivat tarrat jotka voi liimata kalenteriin muistuttamaan renkaan poisotosta ja takaisinlaitosta ;)
*mulla kyllä on puhelin se joka muistuttaa*
 
koiraa hankkimassa
mulla ehkäisyrengas, ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Kuukautiset on säännölliset ja normaalit, ei lihota, ei näppyjä. Helppo laittaa. Tosiaan meinaan unohtaa sen olemassa olon, se ei tunnu yhtään paikalla oliessa. Ekat päivät huomasin, sitte en enää. ja ei se mihinkään putoa, eikä mieskään siitä ole valittanut. Siitä ei ole ollut ainakaa mulla mitään haittaa, päinvastoin, se on mitä mainioin. Suosittelisin sitä kokeilemaan, paljon parempi kuin pillerit.
 
Syksy
Tänään ekaa päivää rengas. Tuntui vähän vaikealta laittaa, luulin ensin, että se pitäisi saada jotenkin ympyräksi siis poikittain ei pitkittäin, mutta tutkin kaavakuvia ja pitkittäin se nyt on ohjeenkin mukaan.

Saa nähdä, miltä tuntuu, mutta ainakin sitä "isompaa hätää" tehdessä on tunne, että puristan sen renkaankin pihalle, mutta saa nähdä miten alkaa mennä. :kieh:

Halusin kokeilla tätä alempien hormonimäärien takia ja ettei tarvitse joka päivä muistella.

Mutta missä ne tarrat ovat??? :wave: Ei minulla ollut mitään tarroja missään paketissa???! :/
 
toinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.11.2004 klo 09:08 Syksy kirjoitti:
Mutta missä ne tarrat ovat??? :wave: Ei minulla ollut mitään tarroja missään paketissa???! :/
minäkin etsin tarroja varmaan 4 eri paketista ja tänään löysin. ne on ihan viimeisillä sivuilla *ei ole koskaan ollut tarvetta lukea ruotsinkielisiä ohjeita että olisi löytynyt*
 
Mulla on vaan positiivista sanottavaa renkaasta!! (paitsi tietty hinta...) Syy renkaan vaihtaminen hormonikierrukkaan oli ainostaan se että TIIÄN et en haluu lapsia lisää ainakaan kolmeen vuoteen!!! ;) Suosittelen kokeilemaan!!! =)

Tää taitaa kyl olla myöhässä tää viesti... :whistle:
 
muuten oolon ollut tyytyväinen, mutta selkä on ollut kipeänä aika ajoin ja saattaa johtua renkaasta. Hyvin on pysynyt paikallaa enkä edes muista olemassaoloa. Mies ei ole tuntenut rengasta, joten ei ole haitannut rakastellessa. Tää alaselän juiliminen on vaan mystistä ja senpä vuoksi taidan marssia lekuriin. Mutta muuten ollut erittäin tyytyväinen. :wave: :wave:
 
mä kehun ja kovasti!! ollit käytössä nyt puolitoista vuotta ongelmitta.

ennen lapsia jouduin vaihtelee pillereitä 7-8 kertaa kun mikään ei vaan sopinut. okseti, kiuumeili, itketti yms.

renkaasta ei mitään oireita.

ei tunnu kun on tarpeeksi syvälle laittanut. kerran huolimattomasti laitoin ja tuntui kokoajan, joten laitoin uudelleen eikä tunnu, eikä mieskään tunne. eikä ole tullut itekseen poiskaan. kaksi lasta olen tekaissut eli en vannoisi että paikat niin tiivioit kun lapsettomilla, mutta hyvin pysynyt.

oireita ei mitään,

menkat kestää kolme päivää kun ilman ehkäisyä kesti parhaimmillaan 8.

ja ihana kun ei tartte jokapäivä muistaa.

toiset tykkää toiset ei, niinkuin joka asiassa.
 
Tiikerinsilmä
Siitä paikallisuudesta.........ihminen on KOKONAISUUS eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Kilpirauhashormoni "kontrolloi" tavallaan koko kehoa, toimii yhdessä muiden hormonien kanssa. Varsinkin sukupuolihormonien. Eli siis saa paikallisen (solutasoisen) vastineen, jota tietoa käyttää lähettäessään "toimintatietoja" eteenpäin koko elimistölle.

Varsinkin jos on ongelmia kilpirauhasen kanssa, en todellakaan suosittelisi mitään hormoniehkäisyä.

Itsellä oli hormonikierukka 3,5 vuotta. Poistatin pari viikkoa sitten lukuisten sivuvaikutusten takia. Kuuluin siihen onnekkaaseen (???) joukkoon, jolta vuodot jäivät melkein heti kokonaan pois. Ja olo oli sen mukainen. Ei mitenkään suositeltava (tai normaali) asia. Mulla on tosi raju hypertyreoosi(kilpir.ylitoiminta) takana, ja k-rauhanen on leikattu. Oon läksyni oppinut, ei kiitos hormoneille!!

 

Yhteistyössä