ei helkkari..syöttekö vanhat perunat kuorineen

  • Viestiketjun aloittaja reps
  • Ensimmäinen viesti
Kepsis
Onneksi ei tarvitse syödä niinkuin joku toinen syö.

Ei tuohon ole mitään "oikeaa" vastausta, syököön ihmiset niinkuin tykkää perunansa. Ne vähäiset vitamiinit mitä saa kuorista ei kyllä niin tärkeitä ole määrältään (keittäminen haihduttaa jo aika suuren osan niistä vähistä vitamiineistä.) merkityksellisiä että olisi joku syy kuorineen syömiseen.

Maku ja tekstuuri on ne mitkä saa ruuan maistumaan. On muita tapoja saada oikeasti niitä vitamiinejä. Perunaruokien kanssa itse tykkään monasti ottaa tomaatin ja syödä siinä ohessa tai jotain muuta, esim. punajuurta jne.
 
Batu
Ihan yllätyin, kun niin moni tämän ketjun mukaan syö perunat kuorineen. Meillä perunat kuoritaan. Ainoastaan vene-/lohkoperunat teen kuorineen.
Tavoistahan se lähtee.. pidin sitä vain niin turhana touhuna ja väkisin niitä sitten kuorittiin nuorempana kotona kun tapana oli. Sitten tuli toteamus vanhempien taholta että eihän sun pakko ole jos meinaat OIKEASTI kuorineen syödä (hui, ei kai kukaan nyt niin) .. ai näissä kuorissa siis ei ole mitään mystistä syömättä kelpaamatonta mutta silti ne pitäny vuositolkulla kuoria.. just. Eli kuorineen menee tänäkin päivänä. Ei kai nyt joku tomaattejakin kuori.. tai tietty löytyy joku sellainenkin (eräs herkkävatsavaivainen tuttuva esim) mutta noin niinkuin muuten vain. Tosin vanhemmat sukulaiset kuorivat kurkutkin salaatti pöytään joten onhan noita omituisuuksia nähty.

Mutta joo en vain keitetyistä perunoista niin välitä mutta silloin tällöin niitä nyt tulee laiteltua. Mikä niissä uuniperuinoissa sitten on eroa kuorimisen suhteen. Se että ovat uunissa keittämisen sijaan vaikuttaa kuorimiseen miten? Nekin tietysti kuorineen syön jos on.
 
"jep"
Onneksi ei tarvitse syödä niinkuin joku toinen syö.

Ei tuohon ole mitään "oikeaa" vastausta, syököön ihmiset niinkuin tykkää perunansa. Ne vähäiset vitamiinit mitä saa kuorista ei kyllä niin tärkeitä ole määrältään (keittäminen haihduttaa jo aika suuren osan niistä vähistä vitamiineistä.) merkityksellisiä että olisi joku syy kuorineen syömiseen.

Maku ja tekstuuri on ne mitkä saa ruuan maistumaan. On muita tapoja saada oikeasti niitä vitamiinejä. Perunaruokien kanssa itse tykkään monasti ottaa tomaatin ja syödä siinä ohessa tai jotain muuta, esim. punajuurta jne.
Juu ei ne vitamiinit vaan se maku ja koostumus.. tai tekstuuri paranee siinä samalla minusta kun kuorineen syö.. maku asia nimeomaan :)
 
määäää
"Kuorineen vai kuorimatta
Yleisesti uskotaan perunan arvokkaiden ainesosien sijaitsevan kuoressa ja heti kuoren alla. Siksi peruna muka pitäisi kypsentää ja jopa syödäkin kuorineen. Luulo ei ole aivan tiedon väärti.

Ravintoaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita on kaikkialla perunassa. Kuorimisen mukana niitä poistuu paljon vähemmän kuin uskotaan. Kuoriminen saattaa jopa tehdä perunasta entistä terveellisempää. Näin silloin, kun syödään tavanomaisesti viljeltyä perunaa, jonka kuorissa voi olla haitallisia lannoite- ja torjunta-ainejäämiä.

Luomuperunat voi toki syödä keitettyinä vaikka kuorineen, mutta ei niinkään ravintosisällön, vaan kuidun vuoksi.

Luomuperunaa kannattaa suosia. Ero tavanomaisesti viljeltyyn löytyy erityisesti nitraattimääristä ja mausta."
Artikkeli


"Uusissa perunoissa on kaksi kertaa enemmän solaniinia kuin vanhoissa. Kuorimalla solaniinipitoisuutta voi vähentää, sillä kuoressa solaniinia on jopa kymmenkertaisesti sisäosaan verrattuna.

Karin mukaan solaniinipitoisuudet ovat äärimmäisen harvoin haitallisen korkeita. Vihreät perunat kannattaa silti heittää pois.

"Kaikkein pienimmille lapsille annettavat perunat on paras kuoria, eikä pieniä sormenpään kokoisia varhaisperunoita pitäisi antaa vauvoille. Runsas solaniini voi aiheuttaa mahakouristuksia, kuumeilua ja verenpaineen alenemista."
Miksi uudet perunat pannaan kuumaan veteen? - HS.fi - Ulkomaat
 
"Jenni S"
Minä ainakin syön perunat aina kuorineen, oli sitten uusia tai vanhoja perunoita. Kuorimatta paras ja suosittelen muillekin, kuoressa nääs kuitua ja kuoren alla vitamiineja.

Terkuin Jenni S
 
faktaa
Kyllä ne vitamiinit ja kivennäisaineet on perunassa siinä itse perunassa eikä missään kuoressa, kuoresta saa kyllä kuitua mutta ei kivennäisaineita ja vitamiineja sen enempää. Ja tämä on ihan faktatietoa
 
"Jenni S"
Kyllä ne vitamiinit ja kivennäisaineet on perunassa siinä itse perunassa eikä missään kuoressa, kuoresta saa kyllä kuitua mutta ei kivennäisaineita ja vitamiineja sen enempää. Ja tämä on ihan faktatietoa
Olen sitten näemmä lukenut väärää tietoa. Jokatapauksessa ei muuta asiaa, aion nääs vastaisuudessakin syödä kuorineen jo maunkin vuoksi. Perunan kuoret ovat näet hyviä.
 
perunata
Mä syön kuorineen, paitsi jos on todella rupisia perunoita. Yleensä pestessä mutustan yhden perunan raakana... Ihan mielettömän hyvää, kun viipaloi n. 5mm viipaleiksi!
 
....
Kuorineen, ellei satu olemaan todella huonokuntoisia perunoita.
En huomaa mitään pahaa makua tai koostumusta niissä kuorissa. Samat kuoret ne on kuin lohkoperunoissakin joita ihmiset ei vissiin yleensä kuori :)
 

Yhteistyössä