EIKÖ kaikki nuoret saakaan opintotukea?! Poika jää sit työttömäksi peruskoulun jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
järkyttynyt äiti
siis onko totta ettei kaikki saa opintotukea? Poika haluaa yhteishaussa hakea ammattikouluun, mutta kelan mukaan opintotukea ei saa penniäkään, koska poika asuu kotona (15v) ja mun ja miehen vuositulot on yli kelan sallitun.
 
hhhhhhh
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt äiti;23213985:
siis onko totta ettei kaikki saa opintotukea? Poika haluaa yhteishaussa hakea ammattikouluun, mutta kelan mukaan opintotukea ei saa penniäkään, koska poika asuu kotona (15v) ja mun ja miehen vuositulot on yli kelan sallitun.
näin on näreet. sitten 18-vuotiaana saa sitten asumislisää tms.
 
"vieras"
Saako se sitten työttömyyskorvaustakaan?

Se opintotuki on sitten jotain 200 euroa. Että aika ikävää, jos teillä on elämä siitä summasta kiinni ;) eihän se poika nytkään saa mitään, vaikka käy koulua...
 
"joku"
Eipä se kyllä saa sitten mitään muutakaan rahaa.
Niin se vaan menee et vanhempien tulot vaikuttaa siihen opintotukeen.
Mä itse asuin pois kotoa 19vuotiaana ja en saanut opintotukea, kun vamhempien tulot vaikutti vielä silloinkin...
 
Ei saa opintotukea niin kauan kuin hänestä maksetaan lapsilisää. Senkään jälkeen ei pakosta saa jos vanhempien tulot menee rajan ylitte.

Aika ajattelemattomia vanhempia olette jos ette anna pojan mennä mihinkään kouluun. Jos teillä tulot menee rajan ylitte, niin ette aivan köyhiä ole. Paljon pienempituloostenkin lapset ovat kouluja käyneet.
 
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt äiti;23213985:
siis onko totta ettei kaikki saa opintotukea? Poika haluaa yhteishaussa hakea ammattikouluun, mutta kelan mukaan opintotukea ei saa penniäkään, koska poika asuu kotona (15v) ja mun ja miehen vuositulot on yli kelan sallitun.
no näinhän se on että tukea ei tule penniäkään sinne 21 ikävuoteen saakka, jos vanhempien vuositulot on yli sallitun.
 
"sama"
[QUOTE="ihmettelijä";23214001]On totta.Miksi poikasi pitäisi jäädä työttömäksi eikä jatkaa opiskelua?[/QUOTE]

Meillä on isot lainat. kuussa ei tahdo jäädä rahaa elämiseen.
Poika joutus kulkee opsiekelee naapurikuntaa ja sinne meno maksaa
 
[QUOTE="sama";23214014]Meillä on isot lainat. kuussa ei tahdo jäädä rahaa elämiseen.
Poika joutus kulkee opsiekelee naapurikuntaa ja sinne meno maksaa[/QUOTE]

Siihen saa koulumatkatuen ja matkakortin lataaminen maksaa kuukaudessa 43€. Ruoka on varmaan ilmaasta toisen asteen oppilaitoksessa, ainakin täälläpäin on. Kirjoja ei ole pakko ostaa, ei ainakaan uutena. Ostaa käytettynä tai lainaa kirjastosta.
 
...
Ja tosiaan toi toisen asteen opintotuki on jotain alle 200 € kuussa. 20-vuotiaaksi asti ainakin vaikuttavat vanhempien tulot. Ja saahan sitä lapsilisää. Työttömyyskorvausta? En usko.
Suosittaisin ennemmin, että alatte laittaa nyt rahaa säästöön ja poika on kesän töissä, niin siinähän ne on sitten jo ensimmäisen vuoden rahat mitä Kelakin maksais ja saatte vielä lapsilisät päälle.
Pakko sanoo, että oon aika järkyttyny. Mun äiti makso kolmen lapsen opiskelun 1400 € kuussa tienaavana ihmisenä ja ihan yksin. Et mieti vähän... Tokihan siis ite ostettiin iso osa kirjoistamme yms.
 
Alle 25-vuotias kouluttamaton ei saa työttömyyskorvausta muuta kuin menemällä vaikkapa työkkärin harjootteluun ja pääseekö sellaaseen alaikäänen?

Eli mitä ajattelit ap hyötyä siitä ettei poika mene kouluun?
 
"vieras"
Koulumatkaan saa tukea. Kelasta kannattaa kysyä. Pidätkö sinä sen pojan sitten kotona, kunnes se on niin vanha, että ei teidän tulot vaikuta opintotukeen? Lisäksi se lapsilisä tulee pojalle, kyllä kai sillä seutulipun saa?

Poika kesätöihin! Ja lainasta vaikka lyhennysvapaata.
 
"mä"
Nuori jää ilman opiskelumahdollisuutta kun vanhemmat on ahneina ottaneet liian suuret lainat? Periaatteella aikuisten mielihalut ensin, sitten vasta lapsi...

Toivottavasti sossu puuttuu tuohon tilanteeseen. Ei 15vuotiaan paikka ole kortistossa!
 
Onko tosiaan amikseen meneminen jo taloudellinen rasite?! Eikö se ole pääasiallisesti ilmaista opiskella toisen asteen tutkintoa ja Kela korvaa kyllä koulumatkat jos on niin pitkä matka kouluun että pitää julkisia käyttää.

Oliko mulla sitten "tuuria" kun meidän äiti oli köyhä yksinhuoltaja joten sain täydet opinto- ja asumistuet... Kävin kaksoistutkinnon ja äiti maksoi jopa kaikki lukion kirjat! Ja siihen päälle vielä ylioppilastutkintomaksut! Näin kun ajattelee niin onhan se pitkä penni mitä esim. lukio -opintoihin saa menemään, mutta meillä se oli itsestään selvyys että äiti maksaa jos vain jaksan opiskella kahdessa koulussa.
 
Onko tosiaan amikseen meneminen jo taloudellinen rasite?! Eikö se ole pääasiallisesti ilmaista opiskella toisen asteen tutkintoa ja Kela korvaa kyllä koulumatkat jos on niin pitkä matka kouluun että pitää julkisia käyttää.

Oliko mulla sitten "tuuria" kun meidän äiti oli köyhä yksinhuoltaja joten sain täydet opinto- ja asumistuet... Kävin kaksoistutkinnon ja äiti maksoi jopa kaikki lukion kirjat! Ja siihen päälle vielä ylioppilastutkintomaksut! Näin kun ajattelee niin onhan se pitkä penni mitä esim. lukio -opintoihin saa menemään, mutta meillä se oli itsestään selvyys että äiti maksaa jos vain jaksan opiskella kahdessa koulussa.
mun mielestä ammattikoulu oli kyllä halpa. kirjoihin nyt jonkin verran meni. se riippuu siitä mille linjalle menee. mutta koko kolme vuotta mitä meilläkin on käyneet on mennyt reilusti alle 1000 euron. vaikka meiltä on niin lyhyt matka, että tukea matkoihin ei saanut. mutta linkalla oli mentävä ja matkat itse maksettava. mutta kauemmaksi jos menee, niin kela maksaa matkatukea
 

Yhteistyössä