EIKÖ kaikki nuoret saakaan opintotukea?! Poika jää sit työttömäksi peruskoulun jälkeen

  • Viestiketjun aloittaja järkyttynyt äiti
  • Ensimmäinen viesti
...
mihin lapsi tarvii sitä tukea jos asuu kotona? sä sitten et suostu opiskelevaa alaikästä lasta elättämään vai? valtion pitäs elättää sun alaikäinen.. miks ihmeessä poika ei saa alkaa opiskelemaan. miksä sulle ap nyt on tärkeintä, pojan koulutus vai se 90€ jota mun 17v työttämän äitinsä luona asuva opiskelija sisar saa? kyllä sä halvalla lapsen koulutuksesta luovut.
kyll' se vaan on vanhempien tehtävä elättää alaikäiset lapsensa, tämäkö tosiaan on sulle järkytys :O
 
IhaNainen
[QUOTE="heips";23214303]Mä sain opintotukea n. 250 e kun opiskelin ammattikoulussa 16-vuotiaana. Asuin siis yksin ja eihän toi tuki riittänyt edes vuokraan :( Opintolainaa oli pakko ottaa, vanhemmilta en saanut mitään.[/QUOTE]

Et muuten saanut, koska sait lapsilisää 17-vuotiaaksi asti. :D
 
"äiti"
Toivotavasti tämä on pilaa mun vanhemmat heitti heti peruskoulun jälkeen pois kotoa kun eivät saaneet opintotukea. Niin vaan meni 20v alamäkeä mutta nyt lähempänä 40v sain opiskeltua ammatin.
 
"lumihiutale"
Itsekin sain opintotukea vasta täytettyä 18 ja muutettuani pois vanhempien nurkista, koska vanhempien tulot olivat "liian hyvät". Tyhmä käytäntö, myönnetään!
 
"jep"
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;23214460:
Vaikka lapsi menisikin sitten 17-vuotiaana lapsilisän loppuessa työkkärin luukulle kolkuttamaan, niin sieltäkin patistettaisiin hakemaan kouluun! Tuki katkeaa jos ei hae!
Työmakkinatukea ei enää nykyään saa euroakaan alle 25-v. jolla ei ole ammattitutkintoa. Ei vaikka asuisi yksinään. Ainut tuki näille koulupudokkaille on sossun toimeentulotuki ja sitähän ei saa, jos asuu vanhempien kanssa
 
.
[QUOTE="lumihiutale";23214475]Itsekin sain opintotukea vasta täytettyä 18 ja muutettuani pois vanhempien nurkista, koska vanhempien tulot olivat "liian hyvät". Tyhmä käytäntö, myönnetään![/QUOTE]

Miten niin tyhmä käytäntö? Eivätkö vanhemmat ole enää vastuussa alaikäisen lapsensa elättämisestä?
 
No kelahan ei tosiaan huomioi tuossa "elatusvelvollisuudessa" mitään henkilökohtaisia välejä, jotka voivat olla pilalla ilman että lapsi on huostaanotettu, eikä sen takia kotoa heru yhtään mitään vaikka kelan mielestä pitäisi. Ja tuo muuten tulee useimmille vanhemmille ihan yllätyksenä, että lapsestaan pitäisi pitää taloudellisesti huolta vielä sen täysi-ikäisyyden jälkeenkin! Huostaanotetulle maksetaan tuissa vähän ylimääräistäkin, joten siinähän se on sitten aloittajallekin ratkaisu ongelmaan. Lapsi "kiertoon" vaan, kyllä systeemi huolen pitää.

Ja siis ihan vakavasti kirjoittaen, niin kyllähän lapsella pitää olla oikeus hakea opiskelemaan juuri sinne minne haluaa, ja vanhemmat sen hyväksykööt ja maksakoot. Piste.
 
IhaNainen
No kelahan ei tosiaan huomioi tuossa "elatusvelvollisuudessa" mitään henkilökohtaisia välejä, jotka voivat olla pilalla ilman että lapsi on huostaanotettu, eikä sen takia kotoa heru yhtään mitään vaikka kelan mielestä pitäisi. Ja tuo muuten tulee useimmille vanhemmille ihan yllätyksenä, että lapsestaan pitäisi pitää taloudellisesti huolta vielä sen täysi-ikäisyyden jälkeenkin! Huostaanotetulle maksetaan tuissa vähän ylimääräistäkin, joten siinähän se on sitten aloittajallekin ratkaisu ongelmaan. Lapsi "kiertoon" vaan, kyllä systeemi huolen pitää.

Ja siis ihan vakavasti kirjoittaen, niin kyllähän lapsella pitää olla oikeus hakea opiskelemaan juuri sinne minne haluaa, ja vanhemmat sen hyväksykööt ja maksakoot. Piste.
Huostaanotetun opiskelukustannuksen maksetaan joko sijoituspaikan toimesta, tai sitten jos on jo täysi-ikäinen, niin huostatut kuuluvat jälkihuollon piiriin, jolloin kaikki opiskelukustannukset maksetaan sossusta.
 
äm
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt äiti;23213985:
siis onko totta ettei kaikki saa opintotukea? Poika haluaa yhteishaussa hakea ammattikouluun, mutta kelan mukaan opintotukea ei saa penniäkään, koska poika asuu kotona (15v) ja mun ja miehen vuositulot on yli kelan sallitun.
Ei saa. Opintolaina on yksi vaihtoehto.
 
"hhh"
Alkuperäinen kirjoittaja äm;23214906:
Ei saa. Opintolaina on yksi vaihtoehto.
Kiva. Arvaa vaan pakottaako ap nyt lapsensa ottamaan oikein urakalla opintolainaa, ja arvaa vielä toisenkin kerran saako lapsi käyttää niitä lainarahojaan vai ei? Pojan maksettavaksi tulee myöhemmin kauheat summat, kun vanhempien ahneudella ei ole rajoja.
 
"tööt"
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt äiti;23213985:
siis onko totta ettei kaikki saa opintotukea? Poika haluaa yhteishaussa hakea ammattikouluun, mutta kelan mukaan opintotukea ei saa penniäkään, koska poika asuu kotona (15v) ja mun ja miehen vuositulot on yli kelan sallitun.
Laita se luuseri koulukotiin tai sijoitukseen, niin pääset halvimmalla kustannuksissa.
 
voi äly
[QUOTE="vieras";23213996]Saako se sitten työttömyyskorvaustakaan?

Se opintotuki on sitten jotain 200 euroa. Että aika ikävää, jos teillä on elämä siitä summasta kiinni ;) eihän se poika nytkään saa mitään, vaikka käy koulua...[/QUOTE]


Niin totta ja saahan hän edelleen sen lapsilisän. Eikö vanhempien kuulu enää elättää lastaan kun peruskoulu loppu. Ei hän työttömänäkään saa mitään rahaa.
 
"hmm"
Kai vanhemmat kustantaa lapsen opiskelut jos kotona asuu? Mä en ymmärrä ap:n ongelmaa, eihän koulu maksa mitään. Ammattikoulussa ei hirveesti kirjojakaan ole, ainakaan verrattuna lukioon...
 
äm
[QUOTE="hhh";23214957]Kiva. Arvaa vaan pakottaako ap nyt lapsensa ottamaan oikein urakalla opintolainaa, ja arvaa vielä toisenkin kerran saako lapsi käyttää niitä lainarahojaan vai ei? Pojan maksettavaksi tulee myöhemmin kauheat summat, kun vanhempien ahneudella ei ole rajoja.[/QUOTE]

Kyllä ne ennen ainakin menivät lainanottajan tilille. Tosin meillä ne siirrettiin minulle, siirsin sieltä sitten kuukausittain lainaottajalle määräsumman.
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="hmm";23215125]Kai vanhemmat kustantaa lapsen opiskelut jos kotona asuu? Mä en ymmärrä ap:n ongelmaa, eihän koulu maksa mitään. Ammattikoulussa ei hirveesti kirjojakaan ole, ainakaan verrattuna lukioon...[/QUOTE]

Apn ongelma ei ollutkaan se, että ammattikoulu olisi maksullinen. Apn ongelma oli se, että pojasta ei saakaan yhteiskunnalta rahaa, kuten hän ja miehensä olivat olettaneet. Siksi siis oli tuuppaamassa lastaan työkkärinluukulle, rahan takia. Mutta nyt kun ehkä tajusi ettei pojalle makseta työttömyyskorvaustakaan, on varmaankin miettimässä minne sitten lapsensa laittaisi että saisi yhteiskunnalta korvausta..
 
Mä en saanut opintotukea kun aloitin lukion. Vanhemmat siis eronneet ja heillä yhteishuoltajuus mutta tulot liian suuret. Äidillä ei todellakaan ollut, mutta isän tulot vaikutti silleen. Äiti mulle kumminkin lukiokirjat ja kaikki osti pienestä palkastaan.
Myöhemmin kävin amiksen ja se ei kyllä maksanut juuri mitään vaikka kävin koulua toisella paikkakunnalla. Kuten jo aiemmin on tullut esille, matkakortin lataus maksaa 43 euroa ja sillä sai muistaakseni 44 matkaa linja-autolla. Kirjoja ostin muutaman, koulun kirjastosta sai hyvin lainattua.

Ei voi olla todellista ettei muka ole varaa lasta päästää kouluun vaikka Suomessa koulunkäynti on ilmaista!
 
Ei saa opintotukea niin kauan kuin hänestä maksetaan lapsilisää. Senkään jälkeen ei pakosta saa jos vanhempien tulot menee rajan ylitte.

Aika ajattelemattomia vanhempia olette jos ette anna pojan mennä mihinkään kouluun. Jos teillä tulot menee rajan ylitte, niin ette aivan köyhiä ole. Paljon pienempituloostenkin lapset ovat kouluja käyneet.
Peesi.

17 vuotiaasta alkaa opintotuki juosta. Mikäli ei, niin teillä tasan on maksaa ammattikoulua käyvän nuoren opintoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23215170:
Peesi.

17 vuotiaasta alkaa opintotuki juosta. Mikäli ei, niin teillä tasan on maksaa ammattikoulua käyvän nuoren opintoja.
Niinpä. Ja vaikka alkaisikin tulla opintotukea, se ei välttämättä ole kuin parikymppiä. Eräs kaveri asui isänsä kanssa (vanhemmat eronneet, yhteishuoltajuus) niin hän sai lukioaikana opintotukea n. 30 euroa kuussa. Kuten jo aiemmin sanoinkin niin itse en saanut mitään siihen asti kunnes muutin omilleni kun vanhemmilla (hekin eronneet, yhteishuoltajuus) liian isot tulot. Nyt mua näin vanhempana harmittaa äidin puolesta kun hän kustansi mun kaikki lukiokirjat vaikka isällä oli paremmat tulot.. Olis isäkin saanut jotain maksaa. Joo no tää ei liittynyt tähän..
 
"vieras"
Alle 17-vuotias ei saa opintotukea koska saa lapsilisää.
Alle 17-vuotias ei voi olla työtön työnhakija.
Alle 20-vuotiaan opintotukeen vaikuttaa vanhempien tulot.
Alle 25-vuotiaan kouluttamattoman ensisijainen tavoite on opiskelu.
Työvoimapoliittiseen koulutukseen voi hakea 17 vuotta täyttänyt ja siltä ajalta voi saada työttömyysrahaa, edellyttäen että on hakenut yhteishaussa muttei ole päässyt mihinkään.
 
eikö nyt ookaan tullut se korotus opintotukeen ettei vanhempien tulot vaikuta? Jos siis asuu omillaan. Ennenhän ne vaikutti mutta mielestäni ei enää.. Muttta silloinhan ei saa mitään jos asuu kotona..ja on alle 17.. niinkuin monet on jo vastanneetkin..
 

Yhteistyössä