Eikö ketään muuta kyllästytä nämä allergikot

  • Viestiketjun aloittaja juu ei
  • Ensimmäinen viesti
juu ei
jotka tekevät itsestään ja syömisistään numeron?

Lapsikin oppi heti eka päivänä päiväkodissa,kuka ei saa syödä mitä. Eli kauhea numero lapsille. Ja sitä toistellaan jatkuvasti.

Eikö syömiset pitäisi olla jokaisen henkilökohtainen asia, josta pidetään suu kiinni?

Vai onko tarkoitus kalastaa henkilökohtaista huomiota keinoja kaihtamatta? kuten nyt nämä muut diagnosoidut? Saada enemmän huomiota kuin toiset.
 
"a p"
Ainakin nämä allergiset lapset leuhkivat paremmilla jätskeillään (kalliimpi mehujää) ja ruokavaliollaan aivan kiusaksi asti.

Eikö hyviä tapoja enää opeteta? Ei itseestä tehdä numeroa jonkun syömisen takia. Itse tiedetään mitä syödään ja suu pidetään kiini.
 
"a p"
Tutkimusten mukaan suurin osa "allergioista " on ihan huuhaata. Eli kun suomessa niitä on diagnosoitu moninkertaisesti muihin maihin nähden, nin ei asia näin ole.

Ja aivan sama jos jollain on, niin ei se asia oikeasti kiinnosta ketään. Sitä syödään mitä tarjotaan ja muuten turpa rullalle.
 
"vieras"
No en minä ainakaan ole törmännyt tuollaiseen.

Sensijaan erikoisruokavalioisena "normaalit" kyllä välillä hehkuttavat ruokiaan ja säälittelevät kun en voi maistaa niitä. Se ei tunnu kauhean kivalta.
 
"hmm"
Todellakin ärsyttää. Iso osa allergioista on ihan itsekeksittyjä tai -kehiteltyjä. Hysterisointi on paras allergiansynnyttäjä. Suomessa on muotia olla allerginen ja mitä monimaisempi on listasi, sitä kunnioitettavampaa se on.
 
"alma"
Mua ärsyttää ainoastaan "tekoallergiset". Olen ravintolassa töissä, ja siellä törmää heihin usein, siis aikuisiin. Ensin ollaan esim. maitoallergisia, ja tietenkin sitten muokkaamme heille annoksen.
Jälkiruoaksi sitten kuitenkin kelpaa suklaakakku jossa on voita tai irish coffee.
Monet sanovat myös olevansa allergisia esim. sipulille, mutta kun selviää, että lähs kaikissa kastikkeissa on sipulia, niin kuitenkin ne soosit kelpaa.
Miksei vaan voi sanoa, ettei halua sipulia? Ei me sitä väkisin annokseen työnnetä, jos asiakas ei sitä halua.
 
  • Tykkää
Reactions: zenn ja Aamuäree
"Helmi S"
No just. Mulla on pieni keliaakikkolapsi, ja on hyvä, jos se on yleisesti tiedossa, että muut lapset esim. osaa varoa leivänmurujen tiputtamista sen lautaselle. Se kun oikeesti on terveydelle haitallista. En mä todellakaan toivo, että siitä tehdään suurta numeroa, mun mielestä se huomio ei ole mikään positiivinen juttu.

Allergiat ja muut rajoituksen on joka tapauksessa taakka lapselle. Useammin ne safkat on huonompia kuin muiden. Jos joskus saa paremman jätskin ku muut, niin se suotakoon.
 
"vieras"
Mitä se sun napaas muuten kaivaa mitä joku muu syö tai on syömättä? Voithan sä itsekin tilata ravintolassa vaikka gluteenittoman tai maidottoman annoksen siinä missä joku allerginenkin...

Ja kaikki mun tuntemat allergiset kyllä pitävät allergiansa aiheuttamaa erityishuomiota vaan kiusallisena, ei mitenkään toivottavana. Itse toivon silti että ihmiset puhuvat ihan avoimesti allergioistaan mulle ettei käy niin, et laitan tarjoamiset ja sit pöydästä ei löydykään mitään mitä joku muu voisi syödä. Suomessahan noita allergioita on tosiaan enemmän kuin vaikka rajan takana, mut on täällä hyvin erilaiset hygieniaolotkin. Niissä maissa missä on allergioita vähemmän, on sit muita, vakavampia sairauksia huomattavasti enemmän, lapsikuolleisuus suurempi jne. Mielummin näin päin.
 
[QUOTE="vieras";23991105]Mitä se sun napaas muuten kaivaa mitä joku muu syö tai on syömättä? Voithan sä itsekin tilata ravintolassa vaikka gluteenittoman tai maidottoman annoksen siinä missä joku allerginenkin...

Ja kaikki mun tuntemat allergiset kyllä pitävät allergiansa aiheuttamaa erityishuomiota vaan kiusallisena, ei mitenkään toivottavana. Itse toivon silti että ihmiset puhuvat ihan avoimesti allergioistaan mulle ettei käy niin, et laitan tarjoamiset ja sit pöydästä ei löydykään mitään mitä joku muu voisi syödä. Suomessahan noita allergioita on tosiaan enemmän kuin vaikka rajan takana, mut on täällä hyvin erilaiset hygieniaolotkin. Niissä maissa missä on allergioita vähemmän, on sit muita, vakavampia sairauksia huomattavasti enemmän, lapsikuolleisuus suurempi jne. Mielummin näin päin.[/QUOTE]

Tai allergioihin suhtaudutaan toisin, niitä voidaan vaan pitää "mahanpuruina" tai "ihottumana", kuten Suomessakin tehtiin ennen.
 
"mutsi"
Tai allergioihin suhtaudutaan toisin, niitä voidaan vaan pitää "mahanpuruina" tai "ihottumana", kuten Suomessakin tehtiin ennen.
Niin tai sitten niitä allergioita ei vain ole..?
Olen asunut Ruotsissa toistakymmentä vuotta, enkä ole vielä törmännyt allergisiin ihmisiin, vaikka paljon olemmekin ihmisten kanssa tekemisissä.
Toki täällä jollain varmasti on allergiaa, mut niitä tuntuu olevan hurjan vähän verrattuna Suomeen. Suomessa oikein tekemällä tehdään diagnooseja, ei sekään ihan terve linja ole.
Ja varmasti iso osa allergioista johtuu suomalaisten keinotekoisesta elämäntavasta, varsinkin ruokien suhteen. Ruuat ovat lisäaineita pullollaan.
 
[QUOTE="mutsi";23991151]Niin tai sitten niitä allergioita ei vain ole..?
Olen asunut Ruotsissa toistakymmentä vuotta, enkä ole vielä törmännyt allergisiin ihmisiin, vaikka paljon olemmekin ihmisten kanssa tekemisissä.
Toki täällä jollain varmasti on allergiaa, mut niitä tuntuu olevan hurjan vähän verrattuna Suomeen. Suomessa oikein tekemällä tehdään diagnooseja, ei sekään ihan terve linja ole.
Ja varmasti iso osa allergioista johtuu suomalaisten keinotekoisesta elämäntavasta, varsinkin ruokien suhteen. Ruuat ovat lisäaineita pullollaan.[/QUOTE]
Tässä suhteessa Suomi ei ole mitenkään poikkeus.
 
Mua ärsyttää allergikon äitinä se että jos mä sanon että mun lapsi on allerginen jollekin ruoka-aineelle niin sille tuupataan kuitenkin sitä kiellettyä ruoka-ainetta joka taas aiheuttaa meillä kuukausien ihottumakierteen,pahimmassa tapauksessa sairaalareissun.
 
"mutsi"
Tässä suhteessa Suomi ei ole mitenkään poikkeus.
Miksi sanot noin? Kun menet kauppaan Suomessa ja Ruotsissa, ero on "jo ovelta" havaittavissa. Alkuun se ärsytti, kun ei ymmärtänyt, miksi täällä lähes kaikki ruoka on niin alkuperäisessä muodossa, tyyliin possunpaisti ja on pala raakaa lihaa (mitä nyt varmaan löytyy Suomestakin) ja siinä kaikki. Siis et löydä niitä pitkiä rivejä kaikenlaisia marinoituja herkkuja ja muita, mitä Suomessa on pilvin pimein.
Samoin jogurttihyllyt ovat kolme kertaa suomalaisia lyhyempiä.
Siis valikoima on paljon yksinkertaisempaa ja Norjassa se on vielä yksinkertaisempaa kuin Ruotsissa. Kun ruoka on mahdollisimman alkuperäistä, siihen mahtuu vähemmän silloin lisäaineita ja olen siitä nykyään kiitollinen. Jos muuttaisimme Suomeen, saisimme luultavasti allergian poikineen. Niitä meillä ei ole ollut koskaan.
 
[QUOTE="mutsi";23991193]Miksi sanot noin? Kun menet kauppaan Suomessa ja Ruotsissa, ero on "jo ovelta" havaittavissa. Alkuun se ärsytti, kun ei ymmärtänyt, miksi täällä lähes kaikki ruoka on niin alkuperäisessä muodossa, tyyliin possunpaisti ja on pala raakaa lihaa (mitä nyt varmaan löytyy Suomestakin) ja siinä kaikki. Siis et löydä niitä pitkiä rivejä kaikenlaisia marinoituja herkkuja ja muita, mitä Suomessa on pilvin pimein.
Samoin jogurttihyllyt ovat kolme kertaa suomalaisia lyhyempiä.
Siis valikoima on paljon yksinkertaisempaa ja Norjassa se on vielä yksinkertaisempaa kuin Ruotsissa. Kun ruoka on mahdollisimman alkuperäistä, siihen mahtuu vähemmän silloin lisäaineita ja olen siitä nykyään kiitollinen. Jos muuttaisimme Suomeen, saisimme luultavasti allergian poikineen. Niitä meillä ei ole ollut koskaan.[/QUOTE]

On totta etten Ruotsissa ole kovin paljon käynyt ruokakaupoissa. Mutta muualla, esim USAssa ja Saksassa, Iso-Britanniassa jne. Mitä idemmäs olen mennyt, sitä yksinkertaisempaa ruokaa on ollut tarjolla. Monissa maissa on niin, että on olemassa vaihtoehtoja, voi syödä sieltä marketin hyllyiltä sitä lisäaineruokaa tai voi mennä torilla tai pieneen liikkeeseen ja ostaa sieltä hyvää aitoa ruokaa ja raaka-aineita. Näin ei Suomessa kaikkialla ole juurikaan.
 
"vieras"
Huomaa, että ap:llä on asiat aika hel**tin hyvin, kun tällasestakin asiasta jaksaa ärsyyntyä... :D No ehkä se ääni kellossa muuttuu, kun saa sen ensimmäisen allergialapsensa. ;)
 
"minä"
KYLLÄ!!!

Ja eikös siitä siitä juuri joku tutkija (vai lääkäri?) todennut lehdessä, että osalla nykylapsista on jopa aliravitsemusta, kun vanhemmat ylivouhottavat allergioita?! Ruokavalio karsitaan heti, vaikka lapselle pitäisi kuulemma aina aika ajoin kokeilla myös allergisoivia ruoka-aineita. Lapsilla kuulemma ruoka-allergiatkin häviävät usein itsestään.

Vakavat (eli lue hengenvaaralliset) on sitten erikseen, niiden kanssa ei kannata lähteä kokeilemaan. Kaikki muut allergiat pitäisi aika ajoin testata ja jopa yrittää pikkuhiljaa siedättää lasta.
 
"Inhimillinen tekijä"
Kyllä, kyllä mua on kyllästyttänyt allergikot aika paljonkin. Tai no, allergiat. Nimittäin omien lasteni. Minun mielestä Suomessa ei vieläkään otetta allergioita tarpeeksi tosisaan, vaan päinvastoin, vähätelläänNyt meidän perheessä ei ole yhtään allergikkoa, ja hyvä niin. Mutta silloin kun oli, niin otin eväät mukaan esim kyläpaikkoihin. Siitäkin kyllä välillä vedettiin herne nenään, mutta väliäkö tuolla.
 
Enpä ole törmännyt ap:n kuvailemiin itsestään meteliä pitäviin allergikoihin.

Sen sijaan minua hieman ärsyttää nirppanokkaiset ei-allergikot jotka eivät muka voi syödä jotain.
Esimerkiksi ravintolassa naama norsunvitulla herneitä lautasen reunalle pyörittelevä aikuinen näyttää aika huvittavalta. Anoppini on yksi tällaisista.
 
"Sofii"
Itselläni on kaksi ruoka-ainetta joille olen allerginen. Minua nolottaa kysyä esim. kylässä ollessa, että onko tarjottavaan käytetty jompaa kumpaa ruoka-aineista, joille olen allerginen. Ja se on vielä nolompaa, jos niissä on sitä ja talon emäntä alkaa voivotella, että ota nyt vähän tai ethän sä nyt oikeasti VOI olla allerginen. Mutta kun olen. Minä en tarvitse mitään erityiskohtelua, ertyistarjottavia tms. Mutta en myöskään halua itselleni kauan kestäviä allergiaoireita vain sen takia, että emäntä olisi tyytyväinen, kun "voinhan mä nyt vähän ottaa".
 
"vieras"
[QUOTE="mutsi";23991193]Miksi sanot noin? Kun menet kauppaan Suomessa ja Ruotsissa, ero on "jo ovelta" havaittavissa. Alkuun se ärsytti, kun ei ymmärtänyt, miksi täällä lähes kaikki ruoka on niin alkuperäisessä muodossa, tyyliin possunpaisti ja on pala raakaa lihaa (mitä nyt varmaan löytyy Suomestakin) ja siinä kaikki. Siis et löydä niitä pitkiä rivejä kaikenlaisia marinoituja herkkuja ja muita, mitä Suomessa on pilvin pimein.
Samoin jogurttihyllyt ovat kolme kertaa suomalaisia lyhyempiä.
Siis valikoima on paljon yksinkertaisempaa ja Norjassa se on vielä yksinkertaisempaa kuin Ruotsissa. Kun ruoka on mahdollisimman alkuperäistä, siihen mahtuu vähemmän silloin lisäaineita ja olen siitä nykyään kiitollinen. Jos muuttaisimme Suomeen, saisimme luultavasti allergian poikineen. Niitä meillä ei ole ollut koskaan.[/QUOTE]

Tää on kyllä ihan totta. Asuimme Ruotsissa puoli vuotta lapsen ollessa vielä vauvaikäinen ja kiinnitin ihan samaan huomiota. Jogurttihylly on lyhyempi, mutta maustamattomia tuotteita oli paljon laajempi valikoima, vauvaruokahyllyssä ei ollut kuin velliä ja yhtä merkkiä korviketta sekä muutama lihasose. Lihaosastolla en aluksi tiennyt mitä ostaisi, kun kaikki tuntui hirvittävän kalliilta ja pakkaukset oli isoja kunnes tajusin, että siinä paketissa tosiaan on vain ja ainoastaan lihaa, ja siitä yhdestä paketista voi käyttää moneen tarkoitukseen kun ei ole valmiiksi silputtua ja marinoitua "yhtäsössöä". Hedelmä ja vihannesosastoilla myöskin huomattavasti laajempi valikoima kuin Suomessa, vaikka oli tammikuu. Ainoa miinusmerkkinen juttu Ruotsalaisissa kaupoissa oli karkkihyllyjen laajuus. En ole missään nähnyt niin valtavia irtokarkkihyllyköitä kuin ruotsalaisissa marketeissa ja lisäksi erilaisilla pussimakeisilla on täytetty pari kolme hyllyväliä. Purukumia sen sijaan ei usein löydy kuin pienestä naulakosta kassalta.

Toisaalta taas esim. Espanjassa on valtavat valikoimat erilaisia maustettuja ja makeutettuja jogurtteja, vanukkaita, hyytelöitä ja tahnoja ja lapsille mainostetaan koulueväiksi suklaacroisantteja ja valmiskaakaopurkkeja, vaikka se varsinainen "oikea ruoka" valmistetaankin käsittelemättömistä aineksista. Eli kyllä niitä maakohtaisia eroja on paljonkin.
 
Toisinaan mua kyllä ärsyttävät enemmän nämä tietyin dieetein elävät- jotka tekevät suureen ääneen selvityksen mitä kaikkea eivät voi nyt syödä, kun karppaavat :xmas:

Mun kokemuksella he ovat niitä voivottelijoita noutopöydässä- allergiset pitävät suunsa supussa ja noukkivat syötävänsä sieltä luovien, karppi haukkoo kuin kala kuivalla maalla hysteerisenä......
 
meak
Mua ärsyttää vain ne muka allergikot. Ilmoitetaan että on sitrushedelmäallergia ja kk kuluttua ei olekkaan vaan onkin omena ja porkkana, tai sitten kala-allergikko joka voi syödä lohta ja tonnikalaa (purkista) mutta muista kaloista tulee kauheet oireet kurkku turpoo jne.

Vai voiko oikeesti olla vain joillekkin tietyille kaloille allerginen? Mä oon aina kuvitellut että se on kaikki tai ei mitään.
 
[QUOTE="hmm";23991093]Todellakin ärsyttää. Iso osa allergioista on ihan itsekeksittyjä tai -kehiteltyjä. Hysterisointi on paras allergiansynnyttäjä. Suomessa on muotia olla allerginen ja mitä monimaisempi on listasi, sitä kunnioitettavampaa se on.[/QUOTE]

Juu juu, oon ilmeisen hyvä kuvittelemaan lapselle kokovartaloihottuman ja ripulin... Toisella viikolla viisiä-kuusia pikkuhousuja per päivä kertaa kaksi lasta alkaa jo pahasti vituttaa se,että kerhossa/kylässä/eskarissa on joku "ei se pieni määrä nyt voi haitata"-tyyppi antanut lapselle epäsopivaa syötävää.
 

Yhteistyössä