Eka neuvola. Mitäs siellä tapahtuu?

Kyllä siellä vaan menee tuo aika =) Sulta mitataan paino, verenpaine, hemoglobiini, sit otetaan pari putkilollista verta (ne lähetetään eteenpäin, ja niistä katsotaan mm. veriryhmäsi, kuppa, hiv, ja b-hepatiitti) Sitten terveydenhoitaja jututtaa sinua ja kyselee sinun (ja joiltakin osin myös miehesi) elintavoista, esim. alkoholinkäytöstä, tupakoinnista, ruokavaliosta, liikunnasta, sairauksista (myös suvun sairaudet) jne.. sitten saat kaikenlaisia lippusia ja lappusia odotukseen liittyen, kerrotaan down-seulaan menosta, varataan np-ultraan aika. Siinä lähinnä mitä nyt tuli mieleen, saattoi kyllä jotain unohtuakin. Myöhemmin sit neuvolakäynneillä ei mene kuin n. 15min.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ines:
Jahas.. =) Kyllä se on ihminen hölmö kun jännittää joka asiaa etukäteen.. Mä kun inhoon kaikenlaisia kokeita! Sekin kun ne ottaa sen kokeen sormenpäästä, hui! :whistle: :wave:
Se otetaan sit joka käynti se hemoglobiini sormen päästä. Mut kyynärtaipeesta ei oteta verta kuin ekalla kerralla ne pari putkilollista.
 
Meillä päin otetaan pissa vasta viikolta 20 lähtien ja hb:tä tarpeen vaatiessa.

Itse olin kyllä totta puhuen pitkästyä hengiltä ekan käynnin aikana, sellaista jaarittelua ja holhousta ja itsestäänselvyyksien latelua... :( Joskus tuntuu että neuvolatoiminta on "hieman" aikaansa jäljessä.
 
Tänään kävin ensimmäisessä neuvolassa. Mulla oli kans nuo lappujen täyttämiset ja paino, pituus, hemoglobiini, verenpaine ym. perusjutut. Ja kurkattiin myös ultralla. Selvästi näkyi jo pieni sikiö ja syke :heart: Viikkoja 8+1.
 

Yhteistyössä