Ekakertaa raskaana, mietin äitiysvaatteiden ym. ideaa

  • Viestiketjun aloittaja Ei vielä pömpöllään
  • Ensimmäinen viesti
Ei vielä pömpöllään
Eli ymmärrän kyllä sen, että istuvat, lycraiset trikoopuserot ovat paljon fiksumman näköisiä ja tuntuisiakin, kun niissä on leikkaus mammavatsan mukaan. Mutta housut, joissa on lisänä se korkealle tuleva tuubiosa, mikä niissä on tarpeellista? Kun ei ole koskaan ollut sitä "rantapalloa" tuossa, en osaa kuvitella. Onko vatsan alle jäävä vyötärö hankala, ainakaan pehmeissä, joustavissa materiaaleissa? Mikä erillisen masutuubivaatteen idea on? Voiko sellainen pehmeä vaate oikein tukea mitään?

Mulla on siis aiemmin ollut selkäongelmia, tiedän miltä tuntuu huono, löysä ristiselkä ja millaisin keinoin sitä tuetaan. Raskautta varten oon treenannut selän hyvään kuntoon, ja olen varautunut treenaamaan edelleen paljon. Fysiatrin mukaan selkä kestää nyt. Mutta en miellä, millaista on terveen selän väsyminen raskauden muutoksista, kun itsellä on vähän rajumpia muistoja.
 
---
Eihän niiden tarkoitus olekaan tukea vaan peittää. Toiset tietysti tykkää niistä mahan alle jäävistä housuista, mutta minusta oli mukavampaa saada vetää se vyötärö ylös niin, että ne housut ihan pysyy päälläkin. Eikä toisaalta mahanahkakaan ole paljaana siellä puseron helman alla...
 
"muumi"
Jaa, ite oon tykänny housuista joissa on ollu tuo "tuubiosa", on pysyny housut ylhäällä, lantiomallisista en ole koskaan tykänny.
Masutuubilla saa jatkettua normipaitojen käyttöaikaa. Ite laitoin sen normipaidan alle ja sillä sitten sai housun yläosan piiloon, varsinkin silloin kun vielä normihousut meni jalkaan mutta nappi ei ehkä enään kiinni. Sen ei ole tarkoitus tukea mitenkään selkää.
 
"plop"
Mulla on raskausmaha aika alhaalla, ne matalavyötäröiset vaatteet jäi myttyyn mahan alle istuessa ja painoi. Parhaita oli juurikin ne korkealla vyötäröllä olevat housut. Eikä tarvinnut miettiä näkyykö paljasta kaunista raskausarpista ihoa paidan ja vyötärön välistä :D

Jos selkä alkaa reistailemaan, on mahdollista saada ihan kunnon tukivyökin. Kaksosia kun odotin sain terveyskeskuksesta loppuajaksi sellaisen järeämmän tukivyön.
 
neljän äiti
sitten kun sitä mahaa toisaan on esim viimeisellä kolmanneksella, niin ei mun kropalla ainakaan mitkään mahan alle jäävät housut pysyneet jalassa. ja toisaan ei se ole tukemista varten se mahan päälle tuleva kangas, vaan nimeonmaan siksi että housut pysyis ylhäällä. Selän ja vatsan tulkemiseen on erikseen ne tukivyöt. Masutuubi ei ole muuta kuin paidan jatke, estää siis paljaan mahan näkymisen tavallisten paitojen/ housujen välistä/alta.
 
kokkiiiiiiiiiik
Takana kolme raskautta ja totesin lantiolle jäävien housujen sopivan mulle parhaiten. Ne tuubimaiset eivät mulla oo koskaan pysyneet ylhäällä, housuja on saanut kiskoa ylös koko ajan. Joka raskaudessa maha on ollut melkoinen, mutta mulla ei ole kertaakaan noussut painoa montaa kiloa raskauden aikana, enkä ole muuten lihonnut. Kaikki on siis ollut tossa edessä. Viimeksi käytin ihan normileggareita ym. housuja ihan loppuun asti. Masutuubia käytin peittämään ja lämmittämään mahaa paitojen alla, on mukavampi olo, kun ei esim. tuule paidan alta suoraan vatsaan. Kannattaa mielestäni ostaa mammavaatteita harkiten, mulla ne ainakin jäävät käyttämättä.
 
Mulla oli raskausmaha todella alhaalla, joten en voinut käyttää normaalivyötäröisiä housuja. Äitiyshousuissa on matala vyötärö ja se tuubiosa peittää kivasti. Töissä pidin mustia, suoria äitiyshousuja, koska normaalit työhousut olivat korkeavyötäröiset ja aika tiukat mahan kohdalta.

Äitiypaitoja en tarvinnut. Normaalien paitojen alle pitkää toppia, esim. H&M:n tai Gina Tricot:n.
 
"vieras"
Masutuubien idea on se, että maha ei jää vilkkumaan paljaaksi. Jos housut jää mahan alle ja paita jää navan päälle, niin alavatsalle tulee kylmä ja se aiheuttaa mm. helpommin supistuksia. Jos pitää niitä ylös asti nousevia housuja, niin tuubia ei tarvita. Jos taas tarkoitat tukivyötä, niin sen tarkoitus on helpottaa tukilihasten työtä vatsan kannattelemisessa =) Raskauden edetessä nivelsiteet löystyy ja siitä voi aiheutua odottamattomia vaivoja terveellekin selällä.
 
ei vielä pömpöllään
Monta hyvää vastausta, tuota uumoilinkin, että voivat housut hilautua alaspäin ilman virityksiä. No, saapa nähdä minkämallinen vatsa sattuu tulemaan, varmaan sekin vaikuttaa vaatevalintoihin. Mutta kommenteista oli tosi paljon apua, kiitos!. En heitä vielä pois hieman isoja housuja kaapin perältä, voivat vaikka tuntuakin hyvältä ja sopia jossain vaiheessa raskautta.

Saanko udella millä keinoin sait selkäsi kuntoon?

millaisia liikkeitä ja kuinka usein? olen huolissani selästäni jos joskus raskaudun.
Moni fysioterapeutti jumppautti mua aikanaan ilman suurta hyötyä. Olivat varmaan muuten ihan päteviä, mutta oikeiden syvien lihasten löytyminen ei vain multa heidän kanssaan onnistunut. Yksi fys.terppa jotenkin puhui kanssani samaa kieltä, eikä kyllä päästänytkään mua helpolla. Silloin tuli edistystä. Heilläkin on näitä eri suuntauksia, tää oli DBC-klinikka eli Document Based... jotain? Mutta esim selän liikkuvuutta mitattiin tarkasti, eli se eteneminen ja paraneminen näkyi ihan niissä mittaustuloksissa.

Jos sulla ei ole mitään vaikeita kipujaksoja takana, vaan pelkästään tieto ja tuntuma siitä, että selkä on heikko ja vähän huono, pelkkä Pilates-tyyppinen harjoittelu ehkäisee taatusti ongelmat. Myös kuntosalien selkäjumpissa voi käydä opettelemassa, molempiahan voi tehdä kotonakin opittuaan.

Oma jumppa perustuu seuraaviin: happea selkärangan lähelle kiertoliikkeillä, esim keppijumpan lämmittelyn tyyliin. Lihasten kuntoliikkeenä lankku, löytyy monista lihaskunto-ohjeista. Selinmakuulla jalat koukussa ristiselän painaminen kiinni lattiaan viis sekkaa - rennoksi - tälle toistoja vaikka parikymmentä. Varoen makuulla kiertovenytyksiä, alakroppa jää kylkimakuun asentoon, yläkroppaa avataan hitaasti "selinmakuuta kohti", käsivarret auki.

Toivottavasti tuosta sai jotain selvää? Normaalisti ylläpitoon menee ihan muutama minuutti pari kertaa päivässä. Raskauden aikana oon varautunut käyttämään enemmän aikaa.

Tärkeintä kai olisi kaikille pitää istumatyöstä pieniä taukoja.

Mutta huononkin selän saa kuntoon, usko pois. Tsemppiä ja rohkeutta!
 
ok
[QUOTE="pinja";23608419]Olen täysin eri mieltä kanssasi, normihousuissa menee mulla jo kolmas raskaus. Ne mammahousut on hirveitä jalassa, minua ahdistaa se vatsan päälle tuleva osa[/QUOTE]

Jos tavalliset farkut on niin tiukkoja vyötäröstä mitä omani, alkaa raskausmahan kanssa puristaa ja kiristää aika nopeasti. jotkut verkkarit vielä meneekin. Mutta itsehän sen jokainen toteaa, että onko tarvetta uusille farkuille vai riittääkö vanhat.

Mulla on tuollaiset joustavat raskaus-pillifarkut, aivan ihanat päällä. Ei purista mistään.

paidoissa oon pitänyt ihan tavallisia, pitempiä malleja. Hameissa tavallisia trikoovyötäröisiä.
 
"mä"
Ihan ihmisestä kiinni, mutta n vko 30 asti meni tietyt normaalit vaatteet. Mut sit vauva paino niin pahasti rakkoa, et mikään vaate ei saanu vielä lisäksi painaa yhtään siitä mahan alta.
 
..
Istumatyössä ei kyllä normaalit matalavyötärövaatteet minulle ainakaan käy vaan painavat ilkeästi alavatsaa. Vauvan päähän siellä näin loppuraskaudessa on eli ei tee mieli sitä runnoa housun vyötäröllä. Seisoessa ja kävellessä toki normaalit matalavyötäröfarkut ovat menneet aika pitkälle. Loppua kohti vaan tuppaavat valumaan kävellessä alaspäin.

Varsinaisia raskauspaitoja tarvitsee vasta ihan viimeisinä viikkoina. Siihen saakka riittää, kunhan on pituutta tarpeeksi ja vähän joustoa, että ulottuu vatsan päälle. Mutta onhan ne raskauspaidat sitten lopussa mukavamman mallisia kuin monet perustunikat. Sitä näyttää vähemmän tankilta, kun leikkaukset on suunniteltu raskausvatsaa silmällä pitäen ja muuten vaate voi olla suht istuva. Sama se on ostaa pari raskauspaitaa, kuin täyttää vaatekaappi raskauden jälkeen liian isoiksi jäävillä "normaalivaatteilla". Ylipitkät t-paidatkin jää minulta normaalitilanteessa käyttämättä, kun en ole valtavan pitkä.
 
Mulla oli pari masutuubia mutta niitä en käyttänyt kertaakaan. Hameissa, housuissa, etenkin farkuissa tuo vaatteessa kiinni oleva tuubiosa oli ihan ehdoton, pysyi hyvin jalassa eikä näkynyt paljas masu.

Viestin 19 kirjoittajalle jonka mielestä raskauspaitoja tarvitsee vasta viimeisinä viikkoina on kyllä täyttä puppua - ainakin mun kohdalla :) Mulla oli raskauspaitoja jo ihan alussa koska mun masulle/kropalle ei istunut enää normipaidat.
 
"essi"
Joo, mäkin jouduin siirtymään jo kolmannella kuulla raskausvaatteisiin. Noin yleisesti ihmiset luuli jo siinä vaiheessa, että mulla ois synnytys parin kuukauden sisään :D
 

Yhteistyössä