Ekaluokkalainen pienryhmään

Elikkä oma poikanu joutui pienryhmään jossa on lisäksi 1 ekaluokkalainen ja 3, 4 luokkalaisia. Psykologi sanoin että on hieman vilkas eikä ehkä jaksaisi keskittyä isossa ryhmässä. Puhetaidot oli ikäistään paremmat mutta kuvioiden hahmotus heikompi. Olisin halunnut ensin kokeilla miten opiskelu olisi sujunut isossa ryhmässä mutta ei onnistunut. Tiedän itsekkin että lapsi on hieman vilkas ja innostuu nopeaa mutta en olisi valinnut pienryhmää. Onko täälä muita joiden lapsi on pienryhmässä? Tosi kurja kun poika ei ole saanut kavereita ja mietin miten opetus toimii ku eri ikäiset on samassa ryhmässä.
 
Pienryhmissä lapset huomioidaan ehkä paremmin (kun heitä on vähemmän) ja saavat osakseen tarvitsemaansa huomiota. Usein lasta "katsotaan" ensin pienryhmässä ja tämän jälkeen siirretään isompIin ryhmiin esim liikunnassa tai kädentöissä tai jos taidot sallivat, niin vaikka matematiikkaan muiden kanssa. Älä huoli, varmasti kaikki menee hyvin. (Itse erityisopettajana toiminut).
 
  • Tykkää
Reactions: Chez
Mun tokalle menny poika on pienluokassa. Meni sinne jo vuos sitte. Hälle se on hyvä muoto, on aikuisia, pieni ryhmä ja mahdollista yksilöllistää opetusta. Normaaliopetus ja kirjat. Ymmärretään paremmin näiden lasten vinkeitä ja haasteita. Olen kyllä tyytyväinen että lapseni luokassa on se max11 lasta 28 sijaan. Nykyään normiluokat ovat tosi suuria. Sieltäkin pääsee normitunneille sellasten joilla se onnistuu ja niissä aineissa kun onnistuu. Omani ei ole vielä pärjännyt kun pienessä porukassa. Älyllisesti hän on terävä ja saa edetä matikassa omaan tahtiinsa edellä, mutta tarkkaavaisuushäiriö vaikeuttaa olemista ja työskentelyä. Kavereitakin on saanut luokasta.
 

Yhteistyössä