ekaluokkalaisen läksyistä

Minkä verran teille tulee ja kauanko menee tekemiseen?

Eilen: Äidinkielestä tehtäväkirja yksi sivu e-kirjaimen kirjoitusta ja neljä sanaa kuten essu, nalle jne... jokaista sanaa yksi rivi lukuläksyksi kaksi tavutaulua ja yhden sanan otetettiin sivusta joka "käytiin läpi" lapsi ei osaa vielä lukea... aikaa tähän hommaan meni tunti ja 10 min. ja koko ajan tyttö teki "hommia"

20 min tauko ja matematiikasta yhteensä yksi sivu miinus ja plus laskuja erillaisilla systeemeillä tähän meni aikaa puolituntia. yhteensä siis tunti ja 40 min. niin että tyttö teki koko ajan "hommia"...

Miltä muista kuulostaa? Koulussa ei kerkeä saada valmiiksi tunnin aikana kuin muutaman rivin tai tehtävän ja hommat jää kotiin. Äidinkieli varsinkin tökkii, tehtäväkirjasta ja aapisesta on jo revitty sivuja suutuspäissään...
 
Mulla ei ole ekaluokkalaista, mutta kaksi ekaluokkaa on ollut. Ota opettajaan yhteyttä ja kerro, kuinka kauan läksyjen tekemiseen menee. Luulen että opettaja muuttaa systeemiään, kun kuulee asiasta. Tarkoitushan ei ole kirjojen täyttäminen, vaan asioiden oppiminen, ja se ei tapahdu tuolla tavoin. Opettajan taitoon kuuluu antaa jokaiselle lapselle läksyä tarpeen mukaan (ei pienelle koululaiselle tyyliin: sivu loppuun), mutta se taito ei kehity kuin harjoituksen ja palautteen kautta.

Ja jos jo tässä vaiheessa äidinkieli pahasti tökkii, pyydä tukiopetusta/erityisopetusta.
 
Opettaja on ollut opettajana jo 30 vuotta joten kokemusta luulisi löytyvän. Olen yrittänyt olla opettajan kanssa yhteydessä mutta tuntuu kuin puhuisi seinille joko ei tule mitään vastausta,vaihetaan puheen aihetta tai sitten vähätellään ongelmaa...

itseasiassa eilen oli aika "vähän" läksyjä normaaliin päivään verrattuna, matikasta tulee yleensä nimitäin puolitoista aukeamaa....
 
Meillä on yleensä matikasta sivun alalaidasta se kotitehtävä osuus, joskus hieman enemmän, aikaa menee jotain 10-15 min. Lukuläksyssä sitten kirjainten kirjoittamista ja lukuläksyä jotain 30 min max. per päivä, joskus on vain lukuläksyä. Ope sanoi eilen keskustelussa että ota yhteyttä jos tuntuu että läksyjä on liikaa. Sit välillä on läksyä myös uskonnosta ja ympäristöopista, mut niiden tekemiseen menee aikaa max. 15 min viikko.

Meilläkään ei osaa vielä poika lukea.

Kuulostaa aika paljolta tuo läksymäärä kun ottaa huomioon että kyse on 7v. lapsesta joka on vielä leikki-ikäinen. Ikävä ettei ope ota kuuleviin korviinsa. Johtuskohan tuosta työuran pituudesta ja että olisi sokaistunut vuosien varrella tältä osin.

Tiedän työkaverin tytön koulussa tehtävän niin että vanhemmat tarkistaa läksyt, koulussa ei katsota että jää aikaa opetukseen. Ihmetystä aiheuttaa se että heillä kuulema tytöllä on joka päivä koulua klo 9 - 12 ja meillä täällä kyläkoulussa on 2 x 9-2, 2 x 9-1 ja 1 x 9-12.
 
Meillä tulee läksyksi matikasta kotitehtävä - osuus kirjan takaa ( puoli sivua jossa yleensä 2 tehtävää ) sekä aapisesta vain yksi sivu, toinen sivu on vapaaehtoinen !

Aapisen tehtäväkirjasta yksi sivu ainoastaan ( ellei ole tekemättä jäänyt niin kertauksiin mennessä pitää olla kaikki tekemättä ) sekä esim. eläin - kirjasta ( mikä lie sitten tuon aineen nimi ) yksi sivu luettavaa

Kuulostaa kyllä aika isolta satsilta läxyjä ... Tosin meillä ehtii tyttö koulussa tekemään miltei koko aukeaman, muttei sitä loppuosaa tule kuitenkaan läxyksi esim. matikasta !

Meillä on perjantaisin lisäksi sellainen päivä ettei läxyjä tule lainkaan =) Niin ja tyttö ei osannut lukea koulun alkaessa, nyt osaa jo =)

Tuntuu kyllä aika hassulta että teillä olisi jo ekaluokkalaisella noin paljon tehtävää ... Inhottavaa jos et saa opettajaan kunnolla "yhteyttä" :/

Niin ja lisään sen verran että meillä tuosta aapisessa on vain puolen sivun verran tavuja ja eläin - kirjassa saman verran =)
 
Meillä ekaluokkalaiselle harvoin tulee sekä luku- että kirjoitusläksyjä. Määrät ovat järkeviä, siis muutama rivi kirjoittaa tai lukea tavuja tai sanatauluja. Kun kirjain on päästy loppuun, lukutaitoiset saavat tarinan, toisen sivun tarinasta tai vain pari riviä lukuläksyä taitotasonsa mukaan. Lukutaidottomien pitää kertoa tarina kuvista. Ihan sopivasti siis.

Matikasta tulee yleensä se kotitehtäväosuus kotiin, ei enempää. Ympäristöopista ei ole tullut mitään.

ET:n (elämänkatsomustiedon) opettajalle sen sijaan älähdin, koska antoi läksyksi täyttää aukkotehtävän ja seuraavalla viikolla parin sivun aukeaman kirjoittaa vastauksia. Siis ekaluokkalaiselle, jonka ei edellytetä vielä edes osaavan lukea. Ja sitten käski vanhempien tehdä läksyt, ellei lapsi itse osaa. Sen jälkeen kun laitoin hänen kirjallisen vastauksensa sekä rehtorille että koulutoimiston johtajalle tiedoksi, ovat ET:n läksytkin olleet järkeviä.
 
Voi hyvä ihme noita määriä! Yksi periaate on, että joka päivä tulee luku-, kirjoitus-, ja matematiikan läksy. Muista aineista aika harvoin. Läksyihin saisi kulua noin 15 min - 30 min. Ekalla läksyjä ei tehdä asioitten vuoksi vaan sen vuoksi, että opitaan että "koululaisilla on läksyjä ja ne tehdään". Oppilailla on yleensä myös eri määrä läksyjä ja eri tasoista. Taitejen mukaan kullekin.
 
Melizza
Noin kauan ei kuuluisi mennä aikaa noin pienellä. Meillä tokaluokkalaisella on kahdesta aineesta se sivun/aukeaman verran ja aikaa menee 15min. Toisin kun sanotaan läksyjä ei kannata ihan heti koulun jälkeen tehdä vaan pitää "luova tauko" aivot saa vähän sopeutua siihen tietomäärään mitä koulusta annetaan. Läksyt on helppo tehdä ja aikaa ei mene paljoa. Sitten ulos leikkimään.
 
Otin yhteytä sähkö postilla opettajaan ja keroin kuinka pitkään tytöllä menee läksyihin. Oli sitä mieltä että läksyjä on liikaa ja sovittiin että matikassa pelkkä kotitehtävä "ruutu" ja lukemisessa tavutaulut ja kuvat kirjoitus tehtävistä ei ollut puhetta ja minusta niitäkin on tullut vieläkin ihan liikaa, (samalle päivälle se matikka, luku läksy ja koko sivullinen ai tehtävä kirjasta) olen itse sitten rankannut läksyjä niin että kirjottaa esim vai yhden rivin pieniä kirjaimia, yhden rivin isoja ja sen rivin missä ne ovat molemmatja sitten saa valita sanojen kirjoittamisesta neljästä rivistä kaksi siis noin puolet mitä sivulla on. Tämä on jonkin verran helpottanut vaikka aikamoista tappelua se vieläkin on...

Olen koettanut eri aikoja mutta mikään ei tunnu olevan hyvä ajankohta illasta....
 
Hei
Meillä tyttö ekallaluokalla.Mielestäni tahti on todella nopea ja vaativa.Opettaja(kokenut sellainen)sanoi,että heti jos määrä tuntuu liialta tai niihin menee liikaa aikaa niin pitää ottaa yhteyttä kouluun.Ei ole tarkoitus tehdä läksyjä tuntitolkulla kun ollaan vasta koulun aloittaneita.
 
Meillä taas tuntuu, että läksyjä on tosi vähän. Tyttö osaa lukea jo sujuvasti ja kirjoittaakin. Tekee ilm. tehtävät tunnilla, koska läksyjä on matikasta max. 2x/vko ja lukuläksy kirjasta n. 3x/vko. Viikonlopuksi ei koskaan ole läksyjä.
Matikan läksy on aina pieni esim. pitää muodostaa 5 kpl laskua kuvista ja laskea ne. Meillä koulutehtävät kyllä näyttelevät tosi pientä roolia päivisin. Toisaalta olen miettinyt, että pitäisikö olla enemään, mutta toisaalta taas jää kyllä kivasti aikaa muuhun touhuun. Mainittakoon, että tarkista kirjat päivittäin kannesta kanteen, ettei mikään merkki jää huomaamatta ja opettajan mukaan läksyjä ei ole jäänyt kertaakaan tekemättäkään.
 
Ihan liian suuri aika pienelle koululaiselle - ota ihmeessä yhteyttä opettajaan. Ei ole ihme jos lapsi itsekin tuskastuu. Onko teillä kultainen aapinen vai mikä? Siinä ainakin on aukeama kunkin kirjaimen harjoituksia mutta meidän tyttären (6v, ekaluokkalainen) luokalla se eka sivu kirjaimia pyritään tekemään koulussa eikä kotiin sitten jää niin paljon. Olen itse laaja-alainen erityisopettaja (otan oppilaita luokan tunneilta välillä pienryhmään tai jopa yksin opiskelemaan kanssani) ja joskus ollaan opettajan kanssa sovittu, että annetaan jokaisesta osiosta läksyksi esim. puolet ja lisätään vähitellen. Eka luokalla on tärkeintä, että kotona harjoitellaan ja rutiini läksyjentekoon syntyy mutta myös into oppia säilyisi. Pakkopullasta voi seurata harmia koko koulutielle. Alkuun meilläkin meni läksyjen tekoon 2h - mutta tyttö ei tätä aikaa todellakaan tehnyt "hommia" vaan suurimman ajan raivosi ja hakkasi kumia pöytään... näin siis opettajan perheessä ;)
 
meidan ekaluokkalainen on 4-v (asutaan ulkomailla) ja vain vahan laksyja tyyliin 1 sivu matikkaa helppoja numeroihin tutustumista, kirjaimien ja sanojen opettelua ja aina varittamista. laksyn on sen verran helppoja etta han tekee ne itsekseen mutta vuotta vanhemman isoveljen laksyissa menee yleensa puoli tuntia: helpon kirjan lukeminen (pari lausetta per sivu), toinen lukutehtava pari sivua kirjasta ja viela erillisia kopioita joista iopettelevat sanoja, matikkaa 1 s.
 
Onkohan tosiaan siten, että koko luokalle tulee noin paljon läksyjä?

Tuli vaan mieleen, että joskus itse opettajana annan jollekin kotiin tehtäväksi töitä, jos ei saa niitä tunnilla aikaiseksi.

Mitenkähän tämä ekaluokkalainen viihtyy muuten koulussa? Jaksaako siellä tehdä tehtäviä, vai tuleeko noita raivareita tunnillakin? Onko kavereita? Miten iso on opetusryhmä ja onko koulunkäyntiavustajaa läsnä opettajan apuna?

Läksyjen määrään ei muuten puutu, itse olen opena yläluokilla, ja sillä läksyjen teko on ongelma erilailla. Siis niitä tehdään suunnilleen viisi minuttia, vaikka pitäisi tehdä reilu tunti päivässä. Kokeisiin lukemiset siihen päälle.

Opettajana toivon, että yhteisymmärrys kodin kanssa pelaisi lapsen hyväksi, sen sijaan, että etsitään syyllistä. Kodin asenne on keskeinen myös. Läksyjen tekoon pitäisi hankkia rutiinia ja hyvä, että vanhempi niitä valvookin. Liiaksi ei lapsen raivareihin kannata "mennä mukaan". Jos hän on väsynyt, niin ehkä pieni huilihetki kera välipalan ja sitten hommiin. Ja ajoissa nukkumaan illalla.

Erityisopetuksen tarvetta voisi myös kartoittaa.

Jaksamista!
 

Yhteistyössä