Eksytys seurakunnissa hengestä juopuminen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Pakko kommentoida.
-Miksi Petri tuot uskovien välisiä juttuja ei-uskovien foorumille? Ei-uskovalla ei ole hengellistä näkökykyä erottaa semmoisia asioita keskenään jotka on vaikeita uskoville.
-älä heitä lasta pesuveden mukana. Mä uskon että Hengestä juopumis-kokemus on olemassa, se on varmaan aika lähellä hurmosta, mutta Raamatun väki ei ollut siinä tilassa jatkuvasti, se oli extraa. Esim.Daniel meni aivan voimattomaksi Jumalan edessä, mutta ei hänellä jatkuvasti semmoista kokemusta ollut, eihän sillä olisi arkihommista tullut mitään.
Se että jotkut karismaattiset seurakunnat hakevat sitä kokemusta eivätkä muusta puhu, ei poissulje sitä että se alkuperäinen kokemus on olemassa. Uskovat ovat pilanneet sen systeemin tekemällä siitä kaavan pakkokaatumisilla ja afrikkalaisten pastorien mesomisilla.Ja mistään hautavoitelusta Jumala ei puhu.
-Se että New Winet tekee paljon syntiä, ei edelleenkään poissulje sitä etteikö alkuperäinen kokemus olisi olemassa. Se Hengestä juopuminen on vain extraa, jos ei uskova ole kuuliainen Jumalan sanalle niin sitten tulee avioeroja tms. Pääosa uskovan elämää on tavallista, kuuliaista arkea jossa kuljetaan ristin ja parannuksen tietä.
-Millä perusteella sä laitat Hengestä juopumisen Ilmestyskirjan portoksi? Perustelut?
Ilmestyskirjan portto kun on todennäköisesti katolinen kirkko tms. joka on muuttanut lait, tappanut oikeita uskovia ja kieltänyt pappeja menemään naimisiin. Ei New Wine-tyypit nyt porton tavoin sentään tapa oikeita uskovia tai ole peukaloineet Raamatun lakia, kuten katolinen kirkko tai islam on tehneet.
-sä et voi sanoa että olet aina oikeassa jos vaan sanot että "Herra puhui mulle/koen voimakkaasti/tämä asia on KIISTATTOMASTI näin". Ihan kuka tahansa uskova voisi sanoa Herran puhuneen hänelle ja runnoa niillä parilla sanalla kritiikin muilta pois.
-Raamatussa oli oikeaa hurmosta ja valhehurmosta. Mitähän Petri sanoisit jos olisit nähnyt Paavalin uskoontulon, eli olisit näkenyt hänen KAATUNEEN Jumalan voimasta, varmaan pitäisit häntä harhaoppisena koska hän kaatui?
 
Mä olen itse kerran kokenut Hengestä juopumisen, edellisenä päivänä rukoilin ohimennen pitkästä aikaa että Jumala täyttäisi Hengellään ja unohdin sen rukoukseni sen jälkeen.

Siinä tuli ihan yllättäen valtava voima, oli kuin lempeä tuli olisi poltellut (muista että apostolien yläpuolella oli tulenlieskoja, ja Jumala on myös tuli), oli tunne että Jumalalle on ihan kaikki mahdollista, teki mieli evankelioida kaikki ihmiset, kaupan kassoja myöten ja kutsua ne vapaisiin suuntiin. Sanoin miehelle että ihan kuin olisin kännissä.

Se hetki ei kestänyt kuin parisen tuntia, mutta siinä oli kuin mut olisi yhdistetty suurjännitevirtaan.
Hedelmät?
-halu evankelioida
-erittäin nöyrä olo
-rakkaus kaikkia kohtaan
-valtava usko siihen että Jumalalle on kaikki mahdollista.

Mistä Jeesus opetuslapsia eniten moitti? Epäuskosta. Minkä he saivat helluntaina? Voiman. Tuli-kokemuksen, ja heidän käytöksensä perusteella muut pitivät heitä juopuneena.
Hedelmät? Pietari piti semmoisen evankelioismispuheen että tuli tuhansittain ihmisiä uskoon ja paranemisihmeitä tuli.
Mutta, ei he jatkuvasti olleet niissä fiiliksissä sen jälkeen, koska se oli extraa.

Mua pännii se, että vaikka Jumalalle on kaikki mahdollista, niin uskovat ruikuttaa koko ajan. Joo, ei Jumala aina Raamatussa parantanut ja päinvastoin Hän antoi kärsimystä. Mutta mua ärsyttää se, että meillä on käytössä maailmankaikkeuden suurin suurjännitevirta/voima/henkilö joka vielä haluaa auttaa, ja silti me epäillään.
Tietysti kaikissa ihmeissä on tärkeintä Jumalan tahto, sitä ei saa ohittaa.
 
Sit mua pännii yks asia.
Uskovissa, niin rakkaita kuin ovatkin, on paljon yhden asian puhujia.

-Karismaatikko puhuu vain voimakokemuksista eikä kestä kritiikkiä.
-Karismaattisten kritisoijat vaan kritisoi kaikkia karismaattisia, mut koskaan siltä hapannaamalta ei kuule "halleluja"-ilonhuutoa.
-Luterilaiset puhuu vain rististä ja armosta, ok erittäin tärkeää, mut on Raamatussa muutakin asiaa kuin risti-sovitus -akseli.
-Liberaalit nyt vesittää sit kaiken pienenkin yrittämisen ja kuuliaisuuden.

Jne. Missä on ihminen joka yhdistää nuo kaikki? Semmoinen joka kulkee nöyränä ristin ja parannuksen tietä, mutta jonka kautta Jumala voi vaikuttaa ihmeitä ja voimatekoja?
 
Niin?
Tuossa vastaavat uskovat oikein hyvin Petrille, että
-Pietari tarkoitti että ei apostolit olleet nimenomaan alkoholista juovuksissa. Mutta käyttäytyivät kuin känniset josta jotkut ihmiset luulivat olevan heidän alkoa ottaneen.
-jos puhutaan alkuperäisestä katolisuudesta, niin kyllä siitä new winet on kaukana. Katolisuudessakin on NYKYISIN karismaattisuutta, mutta se on enemmän tän ajan muoti-ilmiö. Alkuperäinen katolisuus muutti lait, kielsi naimisiinmenon jne.ja keskiajalla tappoi uskovia.
-Tuossa ketjussa joku sanoi hyvin että eläinäänet ja vastaavat manifestaatiot on erikseen, niihin mä en ota kantaa.
Mä olen kokenut Hengestä juopumisen mut ei mun tehnyt mieli kaakattaa kuin kana tai röhkiä kuin sika. Oli vaan kiitollinen ja nöyrä mieli, yhdistettynä siihen valtavaan evankelioimishaluun. Koska, nimenomaan evankelioimista varten Jeesus Hengen lupasi: "ja te tulette saamaan voiman ja tulette olemaan minun todistajiani."
 
vierailija
Olikohan tuo siis itse Petrin linkittämä?
Näistä asioista tärkeä puhua myös ei-uskovien kuullen, helpompi erottaa terve opetus. Ja vähentää ennakkoluuloja uskovista.
Onhan niitä kokemuksia. Kunhan ei rakenna niiden varaan. Eikä tunteiden.
Jännä että hellari? Echo näkee katolisen kirkon Ilmestyskirjan porttona, ihan kuin Jehovan Todistajatkin näkevät, vaikkeivat ole kristittyjä...
Jos pitäis valita, olisin silti mieluummin katolinen kuin vapaissa suunnissa. En ole kotonani niissä enkä täytä kunnon uskovan muottia (kielilläpuhuminen, homojen kammoksunta jne). Mutta mieluiten luterilainen tai ortodoksi...luterilaisuudessa häiritsee joidenkin pappien liika vapaamielisyys ja joulun korostaminen, olen pääsiäisihminen...
 
Olikohan tuo siis itse Petrin linkittämä?
Näistä asioista tärkeä puhua myös ei-uskovien kuullen, helpompi erottaa terve opetus. Ja vähentää ennakkoluuloja uskovista.
Onhan niitä kokemuksia. Kunhan ei rakenna niiden varaan. Eikä tunteiden.
Jännä että hellari? Echo näkee katolisen kirkon Ilmestyskirjan porttona, ihan kuin Jehovan Todistajatkin näkevät, vaikkeivat ole kristittyjä...
Jos pitäis valita, olisin silti mieluummin katolinen kuin vapaissa suunnissa. En ole kotonani niissä enkä täytä kunnon uskovan muottia (kielilläpuhuminen, homojen kammoksunta jne). Mutta mieluiten luterilainen tai ortodoksi...luterilaisuudessa häiritsee joidenkin pappien liika vapaamielisyys ja joulun korostaminen, olen pääsiäisihminen...
No, siinä olet oikeassa että kaikki on avointa Raamatussa, olen sensuuria vastaan, mutta mun mielestä Petrin pitäisi silti linkittää juttujaan uskovien foorumille, koska siellä on vastassa MYÖS Raamattunsa lukeneita ihmisiä jotka pystyvät arvioimaan näitä asioita.

Sama jos joku muslimi pistäisi tänne linkin jossa mietitään että missähän kohtaa Ramadania saa vaikka juoda vesilasin. Mistäs me se tiijettäis, ei me olla Koraania luettu.

Mä olen luterilainen mutta hengaan hellareilla ja vapiksella välillä. Ymmärrän että hellarit pelottaa, ja nykyhellareissa on joitain tympeitä juttuja, mut semmoinen 60-80-lukujen hellarimeininki "puhutaan iloisesti rististä, uskoontulosta ja kitarat soi" on ihanaa.
Vapaakirkko on hellarien vaatimattomampi "pikkuveli." Jos vapaat suunnat pelottaa niin kantsii aloittaa vapikselta. :)

Mutta jos luet Uutta Testamenttia ilman ennakkojuttuja ja vertaat katolisuutta, niin ovat kuin 2 eri uskontoa. Toinen on vaatimaton ja iloinen, toinen raskas ja jyhkeä.
 
Viimeksi muokattu:
...ja mun ilmestyskirjan peto -lotto-arvonnan tulos eli villi veikkaus olisi tällå hetkellä katolisen kirkon ja islamin yhdistelmä, molemmat on peukaloinu Raamattua, tappanu oikeita kristittyjä jne..
En tiedä että tuleeko tulevaisuudessa muitakin kandidaatteja.
 
vierailija
Ei jokainen joka käyttää Jeesuksen nimeä ole uskovainen. On täysin eri asua tuntea Jumalan antamaa rauhaa ja rakkautta ja valtavaa iloa kuin kokea "hengestä juopumista", vastenmielistä edes kirjoittaa tuollaista.

Mutta ne jotka Raamatun käskyn mukaan koettelevat kaiken ilmiön Sanalla, ovatkin hapannaamoja. No mieluummin hapannaamanakin taivaaseen kuin väärää voidelttua seuraten siihen toiseen paikkaan.

Iloa kyllä tunnemme ja Jumalaa ylistämme, kielilläkin ja ihmeitäkin tapahtuu. Mutta holtitonta käytöstä ei. Niinkuin Raamatussa neuvotaan jumalanpalveluksista.

Tälläiseen en lähtisi?:

Evankeliumi on sitä paitsi ilmaista. Mutta tuollaisiin tapahtumiin pitää maksaa että pääsee kokemaan tuollaista. No ei siellä evankeliumia ooikeasti julistetakaan.

Matteus 7:15. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17. Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
 
Ei jokainen joka käyttää Jeesuksen nimeä ole uskovainen. On täysin eri asua tuntea Jumalan antamaa rauhaa ja rakkautta ja valtavaa iloa kuin kokea "hengestä juopumista", vastenmielistä edes kirjoittaa tuollaista.

Mutta ne jotka Raamatun käskyn mukaan koettelevat kaiken ilmiön Sanalla, ovatkin hapannaamoja. No mieluummin hapannaamanakin taivaaseen kuin väärää voidelttua seuraten siihen toiseen paikkaan.

Iloa kyllä tunnemme ja Jumalaa ylistämme, kielilläkin ja ihmeitäkin tapahtuu. Mutta holtitonta käytöstä ei. Niinkuin Raamatussa neuvotaan jumalanpalveluksista.

Tälläiseen en lähtisi?:

Evankeliumi on sitä paitsi ilmaista. Mutta tuollaisiin tapahtumiin pitää maksaa että pääsee kokemaan tuollaista. No ei siellä evankeliumia ooikeasti julistetakaan.

Matteus 7:15. Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
16. Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?
17. Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
18. Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
19. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
20. Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.
21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Asiat erikseen. Videon plussat ja miinukset:
-videon alussa viitattiin Moolokille uhraamiseen. Erittäin kaukaa haettua. Tuossa on palvonnan kohteena Jeesus eikä Moolok. Vaikka lasten kohdalla tulee olla hyvin varovainen että ottaako heitä tuollaisissa tapahtumissa esille, niin Jumala ei katso ikää, silloin kun koskettaa. Samuel kutsuttiin profeetaksi 6-7-vuotiaana.
-mun mielipide on, että tuo oli showta shown itsensä takia.
Jumala saattaa kaataa oikeastikin välillä (muistakaa Daniel ja Paavali!), mutta niitä juttuja ei saa tehdä näytösluonteisesti, ihan kuin järjestettäisiin vaan hauskat bileet.
Jos Jumala kaataa kerran, niin siitä ei saa tehdä kaavaa.
Jumalan voimavaikutukset on tarkoitettu meidän arkielämään, evankelioimiseen, pyhitykseen.
Tuossa pitäisi olla myös monipuolisesti Sanaa, kerrottiin sitten vaikka esirukouksesta, lähetystyöstä, vaikeuksista, rististä, anteeksiannosta, vainoista jne. kristinuskon jutusta.

Ja sit kun alkais rukous, Jumala antaisi sanomia penkissä istujille ja vaikuttaisi voimajuttuja, ilman että edessä on pastori joka pitää showta.
Alkuseurakunnassa rivijäsenet toi vapaasti esille sitä, mitä Jumala on antanut heille (sanoma tai laulu) ja ketään ihmistä ei korotettu.
-otit esille sen että hedelmistään puu tunnetaan. No, mun kokemus juopumisesta Hengessä noudatteli Raamattua:uskonvarmuus, itse koin itseni hyvin pieneksi Jumalaan verrattuna, halu saada kaikki uskoon, mieletön rakkaus ja anteeksiantamisen halu kaikille. Wrong?
 
Tätä asiaa sotkee erittäin voimakkaasti se, että karismaatikot oikeastaan pilaavat koko asian. He keskittyvät pariin Raamatun kohtaan, ja tekevät kokouksista älämölötapahtumia, vaikka Korinttolaiskirjeessä sanotaan että kokouksissa kaiken pitää tapahtua rauhassa ja järjestyksessä.

Mutta entä vastustajat? He eivät ole kokeneet kun Jumala iskeekin voimalla, tsädäm, siksi arvostelevat.
Mä olen kokenut monilla tavoilla Jumalan kosketuksen: perusrauha, lohdutus, puhtaus, ilo.
Se on se ihana perusjuttu millä mennään arjessa.

Mutta Jumala voi koskettaa sit joskus potenssiin10 -voimalla. On kuin taivaisesta hanasta tulisi yhtäkkiä täysillä voimaa ja virtaa. Se tulee suvereenisti, yllättäen.

Muistakaa, mikä Jumala on myös: tuli. Jeesus toivoi että voi, kun tuli olisi jo syttynyt.
Oletko kokenut kun Jumalan tuli polttaa? Jos et ole, et voi sanoa asiasta juuta tai jaata. Koska se löytyy Raamatusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sit: joku tolkku arvioinnissa ja kritiikissä. Villit rinnastukset ei aina päde.

Jos lapsi tuodaan karismaattisessa kokouksessa esille haastateltavaksi ja hän kertoo iloisena itkien että kristinuskon Jumala kosketti, niin se on kristittyjen kriitikoiden mielestä sama kuin...

...lapsi viedään väkisin, portaita pitkin Moolok-epäjumalan alttarille ja heitetään tuliseen pätsiin/tulikuuman raudan päälle, jolloin lapsi kuolee.

Kamoon hei. Noita lapsia vain haastateltiin. (n) Ja uskon että kestivät sen psyykkisesti.
 
vierailija
Tätä asiaa sotkee erittäin voimakkaasti se, että karismaatikot oikeastaan pilaavat koko asian. He keskittyvät pariin Raamatun kohtaan, ja tekevät kokouksista älämölötapahtumia, vaikka Korinttolaiskirjeessä sanotaan että kokouksissa kaiken pitää tapahtua rauhassa ja järjestyksessä.

Mutta entä vastustajat? He eivät ole kokeneet kun Jumala iskeekin voimalla, tsädäm, siksi arvostelevat.
Mä olen kokenut monilla tavoilla Jumalan kosketuksen: perusrauha, lohdutus, puhtaus, ilo.
Se on se ihana perusjuttu millä mennään arjessa.

Mutta Jumala voi koskettaa sit joskus potenssiin10 -voimalla. On kuin taivaisesta hanasta tulisi yhtäkkiä täysillä voimaa ja virtaa. Se tulee suvereenisti, yllättäen.

Muistakaa, mikä Jumala on myös: tuli. Jeesus toivoi että voi, kun tuli olisi jo syttynyt.
Oletko kokenut kun Jumalan tuli polttaa? Jos et ole, et voi sanoa asiasta juuta tai jaata. Koska se löytyy Raamatusta.
Mutta kun yleensä arvostelijat juurikin on kokeneet Jumalan voiman, ja erottavat väärän. Ja jos katsot tuon Mattilan videon, niin hän on kokenut molemmat voimat, ja varoittaa siitä väärästä josta on päässyt eroon.

Itsekin olen kokenut molemmat ja olen on ollut täysillä siellä missä kieriskellään lattialla ja huudetaan ja tiedän nyt että se ei ollut Jumalasta. Ja kyllä, siellä oli lapsia jotka pelkäsi ja juuri se sai mut havahtumaan ja lähtemään niistä piireistä.
 
Käydääs tuo keskeinen Raamatun kohta läpi.

18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

Tuossa kielletään viinistä juopuminen, mutta kielletäänkö Hengestä juopuminen?
Ei siinä sanota älkää juopuko Hengestä, vaan älkää juopuko viinistä.

Mietipäs Petri tätä asiaa: mitä jos Hengestä juopuminen on alkuperäinen Jumalan antama kokemus, ja viinistä juopuminen on se sielunvihollisen vastine Hengestä juopumiselle?

Mä olen nuorena ollut alkoholikännissä. Millaista se on?
-iloista, naurattaa
-on kova usko kaikkeen (nousuhumalassa varsinkin)
-kroppa on rento
-horjuttaa.

Nuohan kuulostaa samalta kuin Jumala koskettaisi (Daniel oli vetelä, Paavalikin kaatui)? Iloista ja uskonmyönteistä? En siis puolustele alkoholikänniä.

En ole vielä koskaan kuullut kenenkään kännisen kaakattavan kuin kana tai röhkivän kuin sika, mä en tiedä mistä semmoinen on lähtöisin. Känniset on iloisia, tunteellisia auervaaroja jotka kävelee vähän huonosti, yhtään alkoholihumalaa puolustelematta.
 
vierailija
Mutta entä vastustajat? He eivät ole kokeneet kun Jumala iskeekin voimalla, tsädäm, siksi arvostelevat.
Mä olen kokenut monilla tavoilla Jumalan kosketuksen: perusrauha, lohdutus, puhtaus, ilo.
Se on se ihana perusjuttu millä mennään arjessa.
Ei, vaan siksi arvostelevat koska tuollainen meno ei ole raamatullista eikä haluta mennä yli sen mitä on Raamatussa, ja Raamattu myös kehoittaa koettelemaan kaiken opetuksen.

Itsekin koen tuota samaa kuin kuvailet. Välillä esim. itken kun Jumala koskettaa. Mutta noissa nouse Suomi videoissa, (joita nyt koko ajan jostain syystä poistetaan) meno on ihan toisenlaista.

Ja itsekin tunnen monta huutaja-kaatajatyyppiä joiden elämä ei todellakaan ole sellaista missä näkyy Raamatun mainitsemat hedelmät: "Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen."
 

Yhteistyössä