elatusmaksu

Minun mieheni maksaa 150 yhdestä lapsesta. Lisäksi sitten isommista hankinnoista puolet, (polkupyörä, kesäleiri yms.). Meillä on neljä yhteistä lasta ja täytyy sanoa että jos heihin täytyisi laittaa yhtä paljon rahaa kuussa niin miinuksella mentäisiin joka kuukausi!

Miehen ex ei millään suostu sen alentamiseen ei edes silloin kun tyttö on meillä koko kuukauden, nytkin tulossa kesäksi 6 viikoksi ja maksettava on koko ajasta. Ainahan se ydinperheissäkin vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen jos lisää perheenjäseniä syntyy.
 
Mun mies maksaa kahdesta lapsesta 200e.Sit maksetaan toisen puh.lasku ja just piti maksaa silmälaseista puolet 180e.Ja joskus annetaan "omaa rahaa" kuinka pystytään,meil on 2 yhteistä ja mun omat pojat päälle.Mut meil siinä mieles tyhmää ku miehen ex käyttää elatusmaksut omiin menoihin!!!! :/
 
Ei voi tehdä lisää lapsia jos ei ole varaa elättää jo olemassa olevia. 200EUR kk ei ole kovinkaan paljoa kun ottaa huomioon et sen pitäisi riittää puoleen kaikesta. Lapset ei ole ilmaisia ja mitä vanhempia he ovat sitä enemmän tulee kuluja. Ruoka, asuminen, tarha, päivähoito, koulu, urheiluvälineet yms. maksaa ihan oikeita euroja.
 
Viesti no 4 kirjoittaja lisää et olen itse äitipuoli mieheni lapselle. Mieheni maksaa 350EURkk ja minusta tämäkään ei ole mitenkään kamalasti. Olen itse puhunut jo miehelleni et meidän täytyy alkaa säästämään lasten opiskelujen varalle. Meillä on kaksi yhteistä ja sit tämä etälapsi. Kaikkia autetaan niin paljon kuin voidaan.
 
ex mieheni maksaa kahdesta lapsesta nyt yhteensä 240e,joskus antaa heille taskurahaa,ikinä ei ole ostanut yhtikäs mitään.sitten vielä nosti kamalan metakan(oikeastaan uusi vaimo nosti metelin) kun pyysin sos.toimistosta tarkistusta edellisiin elatusmaksuihin joka oli yhteensä 140e kahdesta lapsesta.

mutta vuosien saatossa hänen tulonsa huomattavasti nousseet,niin nousi elarien suuruuskin.

mutta eipä noista rahoista jää juur mitään säästöön,kaikki menee elämiseen,ja teinit kuluttaa.

nykyinen mieheni maksaa hänen lapsistaan(2kpl) yht. 360e ja sitten vielä puoliksi matka kulut ex-n kanssa.

ennen ei minun ex-mies maksanut niiltä viikoilta elatusmaksua kun kesällä olivat hänen luonaan,mutta uuteen sopimukseen kirjoitutin että lapsien luonapito kesällä ei vähennä elatusmaksun suuruutta..ja hyvä niin..

 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 16:01 vieras kirjoitti:
Ei voi tehdä lisää lapsia jos ei ole varaa elättää jo olemassa olevia. 200EUR kk ei ole kovinkaan paljoa kun ottaa huomioon et sen pitäisi riittää puoleen kaikesta. Lapset ei ole ilmaisia ja mitä vanhempia he ovat sitä enemmän tulee kuluja. Ruoka, asuminen, tarha, päivähoito, koulu, urheiluvälineet yms. maksaa ihan oikeita euroja.
näinhän se kulutus on erilaista eri perheissä jos teillä ei 200? riitä puoleen lapsen elatuksesta JA täytyy tietysti ottaa lapsilisä mukaan elatukseen. Jos meillä menisi noin paljon lapseen per kuukausi olisimme vararikossa. Eli yksi etä lapsi 200+ kaksi yhteistä 400 miehen osuus ja 400 mun osuus ja vielä 210? lapsilisiä kk päälle tekee yhteensä1210? kuussa pitäisi laittaa lapsiin...eipä ole varaa enkä saisi kulumaankaan niin paljoa :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 16:01 vieras kirjoitti:
Ei voi tehdä lisää lapsia jos ei ole varaa elättää jo olemassa olevia. 200EUR kk ei ole kovinkaan paljoa kun ottaa huomioon et sen pitäisi riittää puoleen kaikesta. Lapset ei ole ilmaisia ja mitä vanhempia he ovat sitä enemmän tulee kuluja. Ruoka, asuminen, tarha, päivähoito, koulu, urheiluvälineet yms. maksaa ihan oikeita euroja.
Juuri näin. Mitä niitä lapsia pitää tehdä jos sitten vaaditaan asumistukia, ilmaisia hoitopaikkoja, toimeentulotukea ja aina muistutetaan olevansa vähätuloisia yksinhuotajia? Siis jos ei ole äidilläkään niitä varaa elättää niin miksi niitä pitää tehdä?
 
jepulis jee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 22:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 16:01 vieras kirjoitti:
Ei voi tehdä lisää lapsia jos ei ole varaa elättää jo olemassa olevia. 200EUR kk ei ole kovinkaan paljoa kun ottaa huomioon et sen pitäisi riittää puoleen kaikesta. Lapset ei ole ilmaisia ja mitä vanhempia he ovat sitä enemmän tulee kuluja. Ruoka, asuminen, tarha, päivähoito, koulu, urheiluvälineet yms. maksaa ihan oikeita euroja.
Juuri näin. Mitä niitä lapsia pitää tehdä jos sitten vaaditaan asumistukia, ilmaisia hoitopaikkoja, toimeentulotukea ja aina muistutetaan olevansa vähätuloisia yksinhuotajia? Siis jos ei ole äidilläkään niitä varaa elättää niin miksi niitä pitää tehdä?
Ja jos tuntuu, ettei palkkarahat ja elarit plus lapsilisä riitä, voisi alkaa miettiä vaikkapa sitä, että muuttaisi halvempaan paikkaan gtai halvempaan asuntoon asumaan.
Tämä ei aina ole mahdollista, mutta esim. silloin, jos yh yrittää maksaa asuntolainaa eikä pärjää, ja ratkaisuksi nähdään sitten vaatimusta elatusmaksun nostamiseksi. Sehän on väärä ratkaisu; oikea olisi myydä asunto, ostaa edullisempi, tai ostaa aso-asunto tai muuttaa vuokralle, näihin saa asumistuen ja pystyy elämäänkin.

Jos exän, miehen, tulotason paraneminen vaikuttaa elatusmaksuja nostavasti, miksi samaa ymmärrystä ei riitä silloin, kun miehen tulotaso putoaa, eli elatusta pudotettaisi huomattavasti.

En ymmärrä mikä velvollisuus etällä on osallistua puolella lasten kuluihin, esim. fillari tai silmälasit. Exähän maksaa elatusmaksut ja äidin osuus on myös puolet elatuksesta. Kun ei se etä pääse vaikuttamaan mihin elatusmaksut menee, ei etän kuuluisi sitten myöskään "paikata" ja maksaa puolet yhtään mistään.
Lähi kuitenkin päättää, että millainen fillari, minne kesäleirille, mihin rahat arjessa, miten rahaa käytetään. Neuvotellaankio etän kanssa näistä vai tuleeko vain sanelupolitiiikalla rahapyyntö??!!

Myös etällä pitää olla mahdollisuus elää elämäänsä erosta ja edellisen etälapsiksi jääneistä lapsista huolimatta, Ei pidä rangaista. Pitäisi olla mahdollisuus uuteen suhteeseen, vaikkapa lapsiin uuden kumppanin kanssa myös. Ilman että nämä nuoremmat lapset kärsii, pitäisi huomoida elatusvalvollisuus aivan kaikkiin lapsiin, myös niihin, joiden kanssa arjessa asuu ja elää !!!
 
Pakko vastata tähän ketjuun omasta puolesta... Miehelläni on ed. liitosta 2 lasta jotka asuvat äidillään ja meillä yksi yhteinen vauva. Mies maksaa 320 yhteensä kahdesta lapsesta ja lisäksi maksaa puolet esim. silmälaseista, luokkaretkestä jne. Lapset ovat vielä ala-asteella joten eivät vielä niin hirveästi kuluta ja vaadi (kai?). Lapsilla ei ole mitää harrastuksia koska äiti ei anna kuluttaa rahaa sellaisiin yhtään. Lisää rahaa pitäisi kuulemma antaa, näin alkoi vaatimus kun exällä tuli uusi mies kuvioihin ja heille tuli vauva. Miksi meidän pitää maksaa heidän vauvansa kulut? Perustelivat että kun vaipat maksaa niin kauheesti... :headwall: Maksaahan ne meidänkin vaipat! Lisäksi exän mies sanoi että on täysin exän asia mihin hän elatusmaksut käyttää! Että rahat vaan tänne! Hieman tulee hyväksikäytetty olo... Exän mies on tehnyt selväksi että hän ei laita senttiäkään muiden lapsiin vaikka asuvat heillä, mies käy töissä mutta pelkäämme että hän tosiaan ei maksa mitään perheensä kuluja! Kyllä on vaikeaa tämä eronneiden elämä, ei voi muuta sanoa. Jos ei riidellä rahasta niin sitten tapaamisista, lomista... Ja miksi exän uusi mies on aina suuna päänä!!! Ärsyttävää! Minä annan mieheni neuvotella asiat, toki keskustelemme niistä mutta eikös vanhemmat kuitenkin tee ratkaisut keskenään eikä heidän puolisonsa?
 
Lanella
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Viesti no 4 kirjoittaja lisää et olen itse äitipuoli mieheni lapselle. Mieheni maksaa 350EURkk ja minusta tämäkään ei ole mitenkään kamalasti. Olen itse puhunut jo miehelleni et meidän täytyy alkaa säästämään lasten opiskelujen varalle. Meillä on kaksi yhteistä ja sit tämä etälapsi. Kaikkia autetaan niin paljon kuin voidaan.
Olisipa kaikki äitipuolet samanlaisia :hug:
Tai no, myös isäpuolet, kun tämän SantaMarian jutun lukee. Minä en sellasta miestä ottais, joka sanois, ettei tikkuaan ristiin laita lapsieni eteen (taloudellisesti) jos yhdessä taloudessa oltais, kun kerta ei oo sen.
 
no onhan näitä..mun mies kävi elatusmaksuntarkistuksessa lv:llä, ja siellä ihan pokkana vaan toisteltiin, että eikö mun mies millään ymmärrä mitä maksaa 3:n muksun menot,niin ainoo epäkohtahan on että näistä kolmesta on yksi vain mun miehen lapsi, 2 muuta exän uuden puolison, sitten rukataan KAIKKIEN lasten menoja paperille, ja mies koittaa selittää ettei kai hänen kuulu maksaa kun OMANSA menoista.. |O
no 160e maksaa+matkat (200km per suunta), ja voin väittää ettei yhteiseemme mene sitä summaa kk:ssa..en valita mutta huvitti vaan tuo lv.n teoria ja siltikin loppukaneettina, että on siinä isä kun haluaa ajaa äidin ahdinkoon..hohhoijakkaa |O
 
Kun elatusmaksua määritellään, siihen lasketaan lapsen osuus asumisesta, ja sähköstä, vaatteet, harrastusvälineet, kengät, vakuutukset jne. jne.

Eli kun moni sanoo, ettei lapseen voi kulua 500 euroa kuussa, laskekaapa uudestaan.

Esim. Minulla on mennyt näin

päivähoito 200 euroa
osuus vuokrasta 200 euroa (tämä viidesosa oikeasta vuokrasta)
ruoka+hygienia 100 euroa

Eli tuossa on jo kasassa se 500 euroa, vielä puuttuu vaatteet, harrastusvälineet, vakuutukset, sähkö.

Nyt kun lapsia on enemmän esikoiseen kuluu

asuminen + sähkö 250
ruoka 100
puhelin 10
viiikkorahat 10
vakuutus 40

Lisäksi vielä vaatteet ja harrastusvälineet eli edelleen kuluu se 500 kuussa

ja vertailun vuoksi pienemmät pojat

asuminen 250
päivähoito 160 (nelipäiväinen viikko)
ruoka 100
vakuutus 10

Ja myös heille lisäksi vaatteet, kengät ja harrastusvälineet, joita onneksi ei enää kaikkia tarvitse hankkia, kun esikoisen tavaroista osan voi kierrättää.

Meillä esikoisesta tulee elatusmaksua 200 euroa.
 
Kyllähän elatukseen kuuluu muutakin kuin ruoka ja vaatteet ja me ei silti saada menemään lapsiin todellakaan 500? euroa kuussa. Poikia3 perheellä taitaa olla mahdottoman suuri vuokra jos per lapsi vuokran osuus on 200? eli kolmesta lapsesta 600? kk jos tämä on viides osa vuokrasta on vanhempien osuus huima!!! Meillä ei myöskään ole varaa pitää vakuutuksia lapsille joten teillä on varmaankin paljon paremmat tulot kuin meillä( käytämme kunnallista terveyden huoltoa).Mut olen kyllä huomannut et moni äiti tai isä saa paljon enemmän listattua menoja kuin toinen eli ihan kiinni sitä mitä elintasoa haluaa pitää yllä ja mihin rahat laittaa mut ihan käsi sydämmellä voin sanoa et meillä ei mene edes koko perheen asumiseen ja ruokaan ym. 1500? kk mikä edellisen mukaan pitäisi mennä kk lapsiin ja sit vielä pitäis laskea oma suurempi osuus asumisesta... eihän meillä tilit riittäisi :eek: :eek:
 
miellä lasten isä maksaa 50?/kk per lapsi, ja sit sos.toimesta tulee jonkun verran. jotain 60? ja risat /tenava. eli ei nyt hurjasti. ja muihin kuluihin ei osallistu. matkoja pyritään ajamaan puoliksi (250km/sivu). näin on nyt hyvä.
 
Eikö se elatusmaksun suuruus ole kiinni myös etävanhemman = elatusvelvollisen tuloista !!

Ja eikö eron jälkeen MYÖS ISÄLLE = MIEHELLE voi suoda mahdollisuutta ELÄMÄÄN. Miksi elatusmaksu on kuin rangaistus: kun kerran minun kanssani lapsia / lapsen teit, siinähän kärsit ja maksat itsesi kipeeksi, ihan sama missä ja miten asut, mikä on sinun elintasosi, nyt kärsit ja maksat.

Uutta elämää, omaa elämää ei eroisälle voi suoda, ja kamalaa jos se vaikka onnellinen olisi ? ! Vielä hirveämpää on, jos onneton äijä menee kakaroita lisää tekemään - toiselle naiselle :headwall:

Kyllä eronneellakin on oltava mahdollisuus omaan elämään, onneen ja vaikka lapsiinkin, jos lisää haluaa tehdä, ja kaikilla lapsilla on oltava tasavertaiset elinolot, olkoot etä tai lähilapsia. |O
 
Tehdäämpä uusi laskelma: Eronnut mies asuu yksin, vuokra 450? sähkö 40? puhelin 20? elatusmaksut 250?, muut lasten kk menot esim. puhelin 30? sekä hankinnat 50? lapsien matkat isän luo ja takaisin 50?-
pelkästään nämä tekevät jo 900?/kk. Mitä hankkii keskimäärin normaali työmies??? Entä huonopalkkainen????
Varmaan sen kyllä. Tosin mies ei syönyt eikä tarvinnut muutenkaan omaan eloonsa vielä mitään.
Pitikö sen tuhlata muka niihinkin!!!!
Erästä sosiaalialan ihmistä lainatakseni- mitenkä voit evätä lapsen mahdollisuuden harrastuksiin (100?/kk. Tarkemman laskelman jälkeen miehen ruokaraha jopa oli typistynyt jo 70?/kk, vaatteista puhumattakaan).
Elämäntilanteet muuttuvat eivätkä asiat aina muutenkaan suju niin kuin pitää.
Mitä tulisi hankkia miehen jotta hän kykenisi kantamaan isyteen liittyvän vastuunsa ja miten taataan hänen tulonsa jatkossa????
Näillä sukupuutto korjaa suomenkansan jo seuraavan sukupolven jälkeen.

Mielestäni tärkeintä olisi vain että lapsella olisi isä, joka haluaa ja voi (sekä suhteiden puolesta että rahallisesti)viettää aikaa lastensa kanssa.
 
Lapsia 9: viisi alaikäistä miehen aik. liitosta, kaksi mun aik. liitosta ja yksi yhteinen. Kolme viimeksimainittua asuu kanssamme, viisi muuta etiksiä + vielä nyt jo täysi-ikäinen mieheni esikoinen. Mies maksaa exälleen näistä viidestä lapsesta saman verran kuin minä saan elareina exältäni kahdesta yhteisestä lapsestamme. Summassa on huomioitu tulot ja menot niin, että jää isilläkin vielä elämiseen ja uusiin lapsiinkin varaa -Mies tosin joutui viemään elatusmaksuasian oikeuteen ennenkuin sai summan kohtuulliseksi, lastenvavojilla kun tuntuu olevan tapana pitää vain lasten äidin puolta... (Miehen exä vaati n. 1300e/kk elareita, Miehen tulot vähän yli 2000e/kk...)
Mun mielestä elatusmaksulla ei saa rangaista ketään siitä, että on joskus halunnut lapsia! Eron jälkeen pitää jäädä varaa elämiseenkin ja jopa uusiin lapsiin. Muutenhan tuolla logiikalla voitaisi kieltää lisälapsien hankkiminen kaikilta ydinperheiltäkin, jotka nostavat esim. asumistukea...!
Ja aika huimia nuo joidenkin esittämät summat mitä muka lapsiin menee kuukaudessa!!! Millähän matematiikalla meidän yhdeksänlapsinen suurperhe on elänyt vuosikausia yhteenlasketuilla 3000e/kk kuukausituloillamme (netto), jos jokainen lapsi jo maksaisi tuon viisisataa kuussa...!!! ja meillä vielä on varaa asua omakotitalossa, pitää autot ja matkustellakin...
Onneksi kohta tuo rahapuoli helpottaa, kun 3 vuoden opiskelu-äitiysloma-hoitovapaa -rupeaman jälkeen menen ansiotyöhön syksyllä :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Shamanita:
, lastenvavojilla kun tuntuu olevan tapana pitää vain lasten äidin puolta... (Miehen exä vaati n. 1300e/kk elareita, Miehen tulot vähän yli 2000e/kk...)
Äitien kannalta asia on varmasti hyvä mutta isän kannalta ei ja tasa-arvoista tai tasapuolista se vanhempien kohtelu ei lastenvalvojilla tunnu olevan.

Eräs mies jäi erossa elatusvelvolliseksi yht. 5 lapselle. 4 lapsesta (sisaruksia keskenään) olisi pitänyt maksaa 400 e / kk. Se on vähän, tosi vähän, mutta kun isän tulot olivat 700 e / kk. Siitä syystä, että isä jäi vuorotteluvapaalle. Lastenvalvoja sanoi, että tämmöset asiat pitäisi ottaa huomioon... eli isällä ei ole erottuaan oikeutta esim. juuri vuorotteluvapaaseen, vaikka omat voimavarat niin työn kuin eronkin suhteen sitä vaatisivat, vaan pitää painaa pitkää päivää että voi maksaa elatusmaksuja..

Sen sijaan ydinperheessä on "oikeus" työttömyyteen, oikeus vuorotteluvapaaseen yms. elämäntilannemuutoksiin, jolloin lapsenkin leipä kapenee.. syystä tai toisesta

Entäs jos etäisi sairastuu vakavasti !?

 
isän täytyy erotessaan ottaa huomioon lapsensa. Ei voi tehdä lisää lapsia jos siihen ei ole varaa. Olen äitipuoli ja tuon no. 4 kirjoittaja. Meillä on miehen yksi etälapsi ja 2 yhteistä. Maksamme yhdestä lapsesta 350EUR ja lisäksi vaatteita tai mitä nyt tarvitaankin, lomia yms. Olemme jo miettineet et alamme säästää lasten tulevia opintoja varten ja tuemme kaikkia lapsia yhtälailla. Haluaisin ehkä vielä yhden lapsen mutta koska lapsia on olemassa jo 3 niin emme luultavasti hanki enempää. Täytyy aina ottaa molemipien vanhempien tulot huomioon laskettaessa elatusmaksun suuruutta. Lapset ei saisi kärsiä erosta vaan se joka lähtee ja elää etänä on minusta velvollinen auttamaan niin että lasten elintaso pysyy samana vaikka sitten oma elintaso laskisikin. Koska lapset ovat minusta kaikkein tärkeintä vaikka vanhemmat eivät pystykkään asumaan yhdessä ja elämään näin taloudellisimmin.
 
jees mutta se lähiäiti voi tehdä lisää mielinmäärin muksuja,eikä kukaan kyseinalaista?!
meillä vaan tuo miehen exä tehtailee muksuja, ja kun ei kerkee välissä töihin ja hoitelee muksujaan kotihoidon tuella, niin aina ollaan uutta elarisopimusta vaatimassa, ja sen perusteella kun äidin tulot on niin huonot ja hänellä on oikeus olla kotona muksujen kanssa, ja miehen muksu se on jo yli 3 vuotias!
että mies ei voi tehdä lisää uudessa suhteessa lapsia jos ei ole varaa tyydyttäviin (exän vaatimiin) elareihin, mutta exä se voi vaan tehdä mitä lystää ja ei tarvitse ajatella yhtään millä lapsilaumansa elättää,kun exä maksaa elareilla.. |O

tämmönen olo vaan tulee pakollakin, ja jos todellakin lastenvalvoja jo mieheltäni tivaa etteikö hän tiedä mitä maksaa useemman lapsen talous,ja tosiaan kun näistä lapsista on miehelläni vastuu vain yhdestä..mutta näinhän se menee!!

etäisän pitäisi asua veneen alla, ja asua silti töissä jotta saisi maksettua exänsä valinnat, mutta itselle sitä ei varmana suoda!
 

Yhteistyössä