elatusmaksu

kukahan se väitti ettei omaan lapseen kulu millään kuukauessa sitä 160??Huhhuijaa sanon taas minä.Lastenvalvojan luonakin on sanottu, että 1 lapseen menee se 420?/kk, josta vähennetään sitten lapslisät ja loppu jaetaan elatusvelvolisten kesken tulojen mukaan ja meillä oli summa 150?/lapsi.Ja täytyy sanoa, että ennen ero meillä meni ennemmänki kun toi 420 lapseen, mutta ollaan pärjätty näinkin vaikka tiukkaa on. Elatusmaksut lasketaan minimiin eli siihen vajaaseen 130? kuhan kolmas lapsi syntyy ja edelleen kyllä kituutellaan, enkä valita, koska tiiän, ettei se oo etälläkään helppoa, mutta sitä en ymmärrä että miksi ihmeessä äitipuolien mielestä kaikki raha pitäis mennä vain ja ainoastaan siihen omaan muksuun???Tälle äitipuolelle nostan isosti hattua, joka sanoi jotta meillä on yhteensä kolme lasta joista huolehdimme, kaksi exän ja yksi yhteinen:) Todella IIIISO halaus sinulle :heart:
 
[quote="piuku, mutta sitä en ymmärrä että miksi ihmeessä äitipuolien mielestä kaikki raha pitäis mennä vain ja ainoastaan siihen omaan muksuun??? [/quote]

Jos meillä laitettaisiin yhteisiin muksuihin samanverran kuin etälapseen niin meillä menisi 980? pelkästään lapsiin kuussa ( mun osuudeksi olisi laskettu minimi130? per lapsi ja lapsilisät ilman mitään korotuksia)Edes mun tulot tällähetkellä kuussa käteen ei ole niin paljon ja vaikka olisin töissäkin niin ei meillä olisi varaa laittaa lapsiin noin paljon.Mielellään etälle elarit maksamme koska hänen ne kuluu saada mutta ihan käsi sydämmellä voin sanoa että yhteisiin lapsiin ei mene läheskään niin paljon kuin etä mitä saa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piuku:
kukahan se väitti ettei omaan lapseen kulu millään kuukauessa sitä 160??Huhhuijaa sanon taas minä.Lastenvalvojan luonakin on sanottu, että 1 lapseen menee se 420?/kk, josta vähennetään sitten lapslisät ja loppu jaetaan elatusvelvolisten kesken tulojen mukaan ja meillä oli summa 150?/lapsi.Ja täytyy sanoa, että ennen ero meillä meni ennemmänki kun toi 420 lapseen, mutta ollaan pärjätty näinkin vaikka tiukkaa on. Elatusmaksut lasketaan minimiin eli siihen vajaaseen 130? kuhan kolmas lapsi syntyy ja edelleen kyllä kituutellaan, enkä valita, koska tiiän, ettei se oo etälläkään helppoa, mutta sitä en ymmärrä että miksi ihmeessä äitipuolien mielestä kaikki raha pitäis mennä vain ja ainoastaan siihen omaan muksuun???Tälle äitipuolelle nostan isosti hattua, joka sanoi jotta meillä on yhteensä kolme lasta joista huolehdimme, kaksi exän ja yksi yhteinen:) Todella IIIISO halaus sinulle :heart:
Sitäkö ei sitten lasketa jos esim. on uusioperhe niinkuin mulla on ja meil on yhteisiä lapsia niin nämä"uudet lapset" ei sit tartte rahaa ollenkaan et kaikki isän rahat vaan etälapsille ja muut ilman!!!!
Meiltä maksetaan elarit ajallaan ja annetaan usein ns.ylimääräistä rahaa,omaan käyttöön.Kato ku mun miehel sattuu olemaan semmonen ex-rouva joka ihan röyhkeesti pyytää elarit etukäteen ja sit se käyttää ne omiin hummailuihin!!!Mitäs siihen sanot,meneekö aivan oikein??
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
[quote="piuku, mutta sitä en ymmärrä että miksi ihmeessä äitipuolien mielestä kaikki raha pitäis mennä vain ja ainoastaan siihen omaan muksuun???
Jos meillä laitettaisiin yhteisiin muksuihin samanverran kuin etälapseen niin meillä menisi 980? pelkästään lapsiin kuussa ( mun osuudeksi olisi laskettu minimi130? per lapsi ja lapsilisät ilman mitään korotuksia)Edes mun tulot tällähetkellä kuussa käteen ei ole niin paljon ja vaikka olisin töissäkin niin ei meillä olisi varaa laittaa lapsiin noin paljon.Mielellään etälle elarit maksamme koska hänen ne kuluu saada mutta ihan käsi sydämmellä voin sanoa että yhteisiin lapsiin ei mene läheskään niin paljon kuin etä mitä saa.
[/quote]

Paljonkos se etä lapsestaan saa? Jos se on se 130? ni eiköhän sunkin muksuihin se kulu? vai oletko sitä mieltä, että jos sun miehesi on lapsen maailmaan pukannut niin sillä ei oo velvollisuutta huolehtia siitä kun se ei kuulu teidän perheeseen?Mites mulla on varaa laittaa omiin lapsiin ton 150? lisäksi vielä puolet lisää ja loput menee sitten lapsilisistä ja mä opiskelen työkkärin tuella, joten ei oo isot tulot nekään...mutta jos mulla ois uusi ukko ja sillä lapsi niin tottahan toki sen kuuluu maksaa elarit pois. Onhan meitä sitten kuitenkin kaksi elättämässä meidän perhettä.Mä en oo koskaan ollu itsekäs ja toivon mukaan musta ei ikinä sellasta tulekaan. Mun exällä elarit on monasti myöhässä ja penni tiukilla, mutta kun tiiän hänen tilanteensa niin tämäkin asia on mulle ok.Sitä pitäis osata ottaa huomioon toisetkin ihmiset.Mulla on uusioperheitäkin ystäväpiirissä ja tää raha ei oo kyllä ikinä niissä ollu tällä tavoin kiistakapulana vaan nämä mun ystävät kyllä ymmärtävät sen,jotta pitäähän sen etälapsenkin saada elatus. Enemmänkin sitten kasvatuksesta yms. on ollut sitten riitaa.Oletkohan sä ite koskaan ollu yksin lapsesi kanssa, tuskin, koska et ymmärrä kokonaiskuvaa...

 
Alkuperäinen kirjoittaja quattromam:
Alkuperäinen kirjoittaja piuku:
kukahan se väitti ettei omaan lapseen kulu millään kuukauessa sitä 160??Huhhuijaa sanon taas minä.Lastenvalvojan luonakin on sanottu, että 1 lapseen menee se 420?/kk, josta vähennetään sitten lapslisät ja loppu jaetaan elatusvelvolisten kesken tulojen mukaan ja meillä oli summa 150?/lapsi.Ja täytyy sanoa, että ennen ero meillä meni ennemmänki kun toi 420 lapseen, mutta ollaan pärjätty näinkin vaikka tiukkaa on. Elatusmaksut lasketaan minimiin eli siihen vajaaseen 130? kuhan kolmas lapsi syntyy ja edelleen kyllä kituutellaan, enkä valita, koska tiiän, ettei se oo etälläkään helppoa, mutta sitä en ymmärrä että miksi ihmeessä äitipuolien mielestä kaikki raha pitäis mennä vain ja ainoastaan siihen omaan muksuun???Tälle äitipuolelle nostan isosti hattua, joka sanoi jotta meillä on yhteensä kolme lasta joista huolehdimme, kaksi exän ja yksi yhteinen:) Todella IIIISO halaus sinulle :heart:
Sitäkö ei sitten lasketa jos esim. on uusioperhe niinkuin mulla on ja meil on yhteisiä lapsia niin nämä"uudet lapset" ei sit tartte rahaa ollenkaan et kaikki isän rahat vaan etälapsille ja muut ilman!!!!
Meiltä maksetaan elarit ajallaan ja annetaan usein ns.ylimääräistä rahaa,omaan käyttöön.Kato ku mun miehel sattuu olemaan semmonen ex-rouva joka ihan röyhkeesti pyytää elarit etukäteen ja sit se käyttää ne omiin hummailuihin!!!Mitäs siihen sanot,meneekö aivan oikein??
Mähän en oo sanonut, että etälapselle kuuluu kaikki rahat vaan nimenomaan oon sanonut, että tasa-arvoa!!!!Kun näistä teidän viesteistä saa sen käsityksen, jotta etälle ei kuuluis mitään ja se ei tarvii mitään. Kuinkas sitten jo kuntakin maksaa ton 130? jos ei kerta tarvetta ole.Huhhuijaa!Ja mistä tiedät jotta exän elarit menee hummailuihin?Ja entäs vaikka joskus menisikin, eiköhän hän sitten omista rahoistaan pistä lapseen saman verran kun elarit olisi?Mä ainakin esim. maksan elareilla ruuat ja laskut jos on tarvis ja lapsille otan sitten rahaa loppukuusta kun tulee työmarkkinatuki ja aivan varmasti sitä rahaa otan just saman summan ellen enemmänkin lapsille sitten kun sitä tulee...Ei mulla ole ns. erikseen elaritiliä vaan kaikki rahat menee elämiseen kun mun tulot on 1200? ja meitä on kolme, kohta 4!!!Jos on sitten näin, jotta se sun miehes exä ei rahoistaan lapsille anna niin kukas sitten ne lasten ruuat, vaatteet yms. maksaa?????Jos kerta kaikki rahat menee hummailuun?Vai onko tämäkin vaan oletus, että jos on yh niin ei muuta tee kuin juo?Mikä sekin on väärä oletus, koska ainakaan minä en käy baareissa kun maksimissaan 1/kk , joskus menny 3-4kk ilman et oon käyny missään ja nyt en tietenkään ollenkaan kun olen raskaana.

 
pepi
Alkuperäinen kirjoittaja mama2:
Tarkoitin lähinnä sitä et kummankin vanhemman tulisi ensisijaisesti ottaa huomioon jo olemessa oleva lapsi ja laskea et riittääkö rahat uuteen lapseen sen jälkeen kun maksan elatusmaksun. Myös suunnitelussa tulisi ottaa huomioon että lapset menot kasvavat kun lapsi kasvaa. Kaikkea ei voi suunnitella tarkkaan etukäteen mutta yrittää voi. Hankalaa kun on niin monta ihmistä jotka täytyy ottaa huomioon.
?????????????????????????
 
Alkuperäinen kirjoittaja piuku:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
[quote="piuku, mutta sitä en ymmärrä että miksi ihmeessä äitipuolien mielestä kaikki raha pitäis mennä vain ja ainoastaan siihen omaan muksuun???
Jos meillä laitettaisiin yhteisiin muksuihin samanverran kuin etälapseen niin meillä menisi 980? pelkästään lapsiin kuussa ( mun osuudeksi olisi laskettu minimi130? per lapsi ja lapsilisät ilman mitään korotuksia)Edes mun tulot tällähetkellä kuussa käteen ei ole niin paljon ja vaikka olisin töissäkin niin ei meillä olisi varaa laittaa lapsiin noin paljon.Mielellään etälle elarit maksamme koska hänen ne kuluu saada mutta ihan käsi sydämmellä voin sanoa että yhteisiin lapsiin ei mene läheskään niin paljon kuin etä mitä saa.
Paljonkos se etä lapsestaan saa? Jos se on se 130? ni eiköhän sunkin muksuihin se kulu? vai oletko sitä mieltä, että jos sun miehesi on lapsen maailmaan pukannut niin sillä ei oo velvollisuutta huolehtia siitä kun se ei kuulu teidän perheeseen?Mites mulla on varaa laittaa omiin lapsiin ton 150? lisäksi vielä puolet lisää ja loput menee sitten lapsilisistä ja mä opiskelen työkkärin tuella, joten ei oo isot tulot nekään...mutta jos mulla ois uusi ukko ja sillä lapsi niin tottahan toki sen kuuluu maksaa elarit pois. Onhan meitä sitten kuitenkin kaksi elättämässä meidän perhettä.Mä en oo koskaan ollu itsekäs ja toivon mukaan musta ei ikinä sellasta tulekaan. Mun exällä elarit on monasti myöhässä ja penni tiukilla, mutta kun tiiän hänen tilanteensa niin tämäkin asia on mulle ok.Sitä pitäis osata ottaa huomioon toisetkin ihmiset.Mulla on uusioperheitäkin ystäväpiirissä ja tää raha ei oo kyllä ikinä niissä ollu tällä tavoin kiistakapulana vaan nämä mun ystävät kyllä ymmärtävät sen,jotta pitäähän sen etälapsenkin saada elatus. Enemmänkin sitten kasvatuksesta yms. on ollut sitten riitaa.Oletkohan sä ite koskaan ollu yksin lapsesi kanssa, tuskin, koska et ymmärrä kokonaiskuvaa...

[/quote]

Taisn kirjoittaa että mielemme maksamme elarit!!!! Kukahan sun eväisiin on piip??? Mistä sait päähäsi että maksamme 130?, mä kirjoitin että lasken OMAKSI osuudeksi sen minimin eli 130?. Me maksetaan 170? ja täytyyhän ÄIDINKIN osallistua lapsen elatukseen!!! ja lapsilisät kuuluu myös lapsen elatukseen!!!! Eli jos olet yksinhuolta ja saisit minimin 130 ja iste pistäisit minimin 130? ja saisit korotetun lapsilisän 136,60 voisit laittaa lapseesi 396,60 ... jos me laitettaisiin 170+ 130+100 ja toisesta lapsilisäon 110 +170 130 ja etälle se 170 olisimme konkursissa eli jostain pitää tinkiä ja se on tietty yhteiset lapset. Ei elarit jää maksamatta vaikka jossain kuussa onkin tiukempaa ja etälle on pidettävä vielä oma paikka meilläkin ja tavarat myös meillä jotta kokisi olaonsa kotoisaksi koska hän kuuluu meidän perheeseen ja siksi laitamme häneen rahaa myös meidän kodissa!!!

 
Joo kyllä pitää äidinkin oma osuus elatuksesta maksaa.Se onkin aivan varmasti lastenvalvojan luona laskettu ja näin ollen on sitten jäänyt lasten isälle se 170?.Kuten sanoin niin se lapsilisä on laskettu siihen elatukseen ja sen jälkeen äiti ja isä maksavat tulojensa mukaisen osuuden,ilmeisesti tässä tilanteessa lapsen isä tienaa enemmän kuin äiti joten maksaa jäljelle jäävästä osuudestakin sitten enemmän. Meillä menee elarit fifty-fifty, vaikka lasten isä tienaa huomattavasti enemmän kun minä. Me sovimme näin keskenämme, koska tiedän, että hänen taloutensa ei muuten ole niin vakaalla pohjalla.Sä et nyt näytä tajuavan sitä, jotta teitä on kaksi siellä tienaamassa ja lapsia elättämässä...ei ne rahat tuu pelkästään sun pussista sille etälle.Mun eväitä ei onneksi tuollaset koskaan tulekaan syömään, koska mun exä ei ensinnäkään anna muiden sorkkia rahoihinsa ja on aina itse päättänyt et mihin rahansa laittaa, myös meidän yhdessäoloaikana, meillä oli molemmilla omat tilit ja omat menot. Lasten menoihin sitten exä antoi rahaa tarpeen mukaan ja hankinnat tehtiin sitten aina sen rahoilla kellä sitä sillon sattui olemaan. Ja exä on kyllä sen ymmärtänyt aivan täysin, jotta lapsiin menee sitä rahaa.Jos otettasi ton indeksin mukaan eli 420?/lapsi niin eihän munkaan tulot kuules siihen riittäis kun on yhteensä ne 1200? tähän on laskettu lapsilisät ja elarit mukaan!!!!!!Jollain on kuitenkin maksettava muutkin menot kun lapsen. JOten tiukkaa se on kuule täälläkin päässä.Ei pidä kadehtia yh:n arkea jollei tiiä millasta se on. Ja se joka toiselle kuoppaa kaivaa niin....
 
Niinkuin sanoin ja sanon edelleen että mielellään maksamme elarit ja ne etälle kuuluu!!! En koe mitenkään että ne olisi mun pussista pois!!! Miksi niin ylipäätään kuvittelit?Meitä on kaksi tienaamassa mutta myös tuhlaamassa, jos sä olet esim. opiskelija niin kyllä sunkin asumiskulut varmaan sosku jakaa ettei ihan yksin tarvitse maksaa. Musta ylipäätään opiskelu on oma valinta ja pitäisi miettiä siinä vaiheessa kun hakee kouluun että onko varaa opiskella eikä laskea exän varaan että maksaa koko lapsen elatuksen ( sulla ei kuitenkaan ilmeisesti näin :) ) kyllä sinkunkin pitää oma opiskelu maksaa. Itse asuin kaksiossa sinkkuna ja hyvin tulin toimeen, kyllä siihen olisi lapsikin mahtunut :) .

Mä olen mun miehen kanssa ollut kohta kymmenvuotta ja meillä on erilliset tilit mutta käyttö oikeus toistemme tileihin ja myöskin kaksi yhteistä lasta. Ihan sama meille kuka maksaa mitäkin, mä olen esim. ostanut miehen pojalle meille pyöräily kypärän ja vaihto vaatteita alesta kun mies on huono ostelemaan vaatteita, myös joulu ja synttäri lahjat ostan eikä kirvele yhtään =) (ai niin ja ihan omalta tililtä).

Jos lapseen laittainsi kuussa 420? per lapsi niin uskon kyllä että monella muullakin tekisi tiukka kuin meillä ja teillä. Itsellekin ois kiva omilla rahoilla joskus jotain uutta saada :/ mutta tietenkin lapset aina ensin ja jos jotain jää niin sitten ostetaan itselle jotain.
 
Eipäs kuule sosku maksa yhtään penniä meidän perheen menoista, koska meillä on noin hulppeat tulot kun se 1200? joten sieltä ei indeksien mukaan tipu apuja.Joskus kysytty on, mutta en sitä tajua kuinka sieltä tavallinen ihminen apua saa.Ilmeisesti sun mielestä mun ei saisi opiskella. NO sanonpahan tohon eka, jotta opiskelut alko paljon ennen eroa!!!JOten ei ollut aikomus yksin koko taakkaa kantaa ja toiseksi kumpi sinusta on parempi: se, että olisin tarjoilija ja tienaisin sillon edelleen niin vähän, jotta exä kyllä joutuisi maksamaan sen saman elarin kun nytkin ja lapset olisivat vuorohoidossa vai se, että luen sosiaalialalle, missä kylläkin edelleen palkat on huonot, mutta lapsien ei tarvitse olla vuorohoidossa????JOten mä en siis ole missään vaiheessa laskenu exän varaan tätä opiskelujuttua ja toinen jos en olisi paikkaa vastaanottanut niin karenssia olisi napsahtanut ja kenenhän rahoilla se meikä sitten ois elänyt kun sattuu olemaan työmarkkinatuella tämä koulutus...
 
Ottakaapa te äitipuolet joilla itsellä ei ol kokemusta yh elämästä peilit käteen! Eihän juu tavallaan mene sitä 420 euroa lapseen menee teillä elämiseen ym. Kuten myös varmaan jouduttekin elämisestä maksamaan mikä menee teidän lapsien hyväksi!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja piuku:
Eipäs kuule sosku maksa yhtään penniä meidän perheen menoista, koska meillä on noin hulppeat tulot kun se 1200? joten sieltä ei indeksien mukaan tipu apuja.Joskus kysytty on, mutta en sitä tajua kuinka sieltä tavallinen ihminen apua saa.Ilmeisesti sun mielestä mun ei saisi opiskella. NO sanonpahan tohon eka, jotta opiskelut alko paljon ennen eroa!!!JOten ei ollut aikomus yksin koko taakkaa kantaa ja toiseksi kumpi sinusta on parempi: se, että olisin tarjoilija ja tienaisin sillon edelleen niin vähän, jotta exä kyllä joutuisi maksamaan sen saman elarin kun nytkin ja lapset olisivat vuorohoidossa vai se, että luen sosiaalialalle, missä kylläkin edelleen palkat on huonot, mutta lapsien ei tarvitse olla vuorohoidossa????JOten mä en siis ole missään vaiheessa laskenu exän varaan tätä opiskelujuttua ja toinen jos en olisi paikkaa vastaanottanut niin karenssia olisi napsahtanut ja kenenhän rahoilla se meikä sitten ois elänyt kun sattuu olemaan työmarkkinatuella tämä koulutus...

Ahaa , se selventää paljon kun kerroit että työvoima poliittinen koulutus tämä eli et ole opinto tuen varassa. Joo mustakin on vähän jännä juttu toi pakollinen koulutus tai sit tosiaan karenssi napsahtaa.

Ilmeisesti et ole kauhean kauan ollut vielä erossa, kun on koulutus alkanut jo kauan ennen eroa?No toisaalta eikös siitä koulutuksesta saa saman kuin jos olisi työttömänä kotoa, vai miten se nykyään menee??Niin meinaan vaan että ihan sama sit oisko laskenut exän varaan opiskelut vai ei kun tulot pysyy samana( jos se menis niin kuin muistelen :) )

Toivottavasti saat äkkiä opinnot päätöeet ja vakituisen työpaikan. Vaikutat jotenkin kamalan vihaiselta, jospa se siitä hellittäisi kunhan saat tulot vähän suuremmiksi , eihän se raha onnea tuo mutta kyllä varmasti helpottaa kun noi 1200? tulot ei hääppöset ole...vaikka ei mulle itsellekään jää enempää käteen töissä käydessäkään, mutta olen tottunut venyttämään penniä niin sinkkuna kuin naimisissa olessakin.

Toi mua on kyllä aina jaksanut ihmetyttää kun kaikenmaailman pummit ja juopot saa koko ajan sossusta rahaa ja ajelee taksilla viinakauppaan mutta kunnialliset ihmiset ei sit saa vaikka tarviiskin!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu68:
Alkuperäinen kirjoittaja piuku:
Eipäs kuule sosku maksa yhtään penniä meidän perheen menoista, koska meillä on noin hulppeat tulot kun se 1200? joten sieltä ei indeksien mukaan tipu apuja.Joskus kysytty on, mutta en sitä tajua kuinka sieltä tavallinen ihminen apua saa.Ilmeisesti sun mielestä mun ei saisi opiskella. NO sanonpahan tohon eka, jotta opiskelut alko paljon ennen eroa!!!JOten ei ollut aikomus yksin koko taakkaa kantaa ja toiseksi kumpi sinusta on parempi: se, että olisin tarjoilija ja tienaisin sillon edelleen niin vähän, jotta exä kyllä joutuisi maksamaan sen saman elarin kun nytkin ja lapset olisivat vuorohoidossa vai se, että luen sosiaalialalle, missä kylläkin edelleen palkat on huonot, mutta lapsien ei tarvitse olla vuorohoidossa????JOten mä en siis ole missään vaiheessa laskenu exän varaan tätä opiskelujuttua ja toinen jos en olisi paikkaa vastaanottanut niin karenssia olisi napsahtanut ja kenenhän rahoilla se meikä sitten ois elänyt kun sattuu olemaan työmarkkinatuella tämä koulutus...

Ahaa , se selventää paljon kun kerroit että työvoima poliittinen koulutus tämä eli et ole opinto tuen varassa. Joo mustakin on vähän jännä juttu toi pakollinen koulutus tai sit tosiaan karenssi napsahtaa.

Ilmeisesti et ole kauhean kauan ollut vielä erossa, kun on koulutus alkanut jo kauan ennen eroa?No toisaalta eikös siitä koulutuksesta saa saman kuin jos olisi työttömänä kotoa, vai miten se nykyään menee??Niin meinaan vaan että ihan sama sit oisko laskenut exän varaan opiskelut vai ei kun tulot pysyy samana( jos se menis niin kuin muistelen :) )

Toivottavasti saat äkkiä opinnot päätöeet ja vakituisen työpaikan. Vaikutat jotenkin kamalan vihaiselta, jospa se siitä hellittäisi kunhan saat tulot vähän suuremmiksi , eihän se raha onnea tuo mutta kyllä varmasti helpottaa kun noi 1200? tulot ei hääppöset ole...vaikka ei mulle itsellekään jää enempää käteen töissä käydessäkään, mutta olen tottunut venyttämään penniä niin sinkkuna kuin naimisissa olessakin.

Toi mua on kyllä aina jaksanut ihmetyttää kun kaikenmaailman pummit ja juopot saa koko ajan sossusta rahaa ja ajelee taksilla viinakauppaan mutta kunnialliset ihmiset ei sit saa vaikka tarviiskin!!
No joo kyllä se välillä ketuttaa kun meitä yksinhuoltajia pietään exän rahojen varassa elijänä, vaikka minäkin tässä yritän elämääni rakentaa ns. omillani ja exä maksaa sitten sen mikä lapsille kuuluukin:)

Joo ollaan oltu erossa nyt puolisen vuotta.OOn tämmösessä pitemmässä koulutuksessa, joka kestää vajaa kaksi vuotta.Alussa ei exäkään ymmärtänyt miten tiukilla tässä eletään, mutta onneksi sen veli on yksinhuoltaja, joten sieltä sai sitten hyvän puolustuspuheen mulle ja veli on kuitenkin töissä,joten tilanne on pikkusen parempi.Nyt ex makselee ihan mielellään elarit ja on itsekin laskenut, että kuinka paljon vähemmän sen rahoja nyt meneekään meihin kun sillon kun oltiin saman katon alla...Välit on muutenkin ok, joten ei siinä mitään. Välillä yövytäänkin puolin ja toisin...

Halusin tuoda tähän kannan tämmöisistäkin ns. kunnon ihmisistä, jotka taatusti ostaa lapsille mikä heille kuuluu ja ostais enemmänkin jos rahaa vain olisi:( menee vaan suurinosa poikien sairasteluun.Nuoremmalla astmaattisia oireita ja paha atooppinen iho. Joskus ollaan melko kovilla, mutta selvitään aina kuitenkin.

Tiedän sen, jotta on myös sellaisiakin, jotka pärjäis vähemmällä elarilla ja laittavat rahansa omaan napaan, joten kyllä ymmärrän senkin, että se potuttaa ja ei ole oikein, mutta ei pidä yleistää kuten tästä varmaan moni nyt sen oppikin...



 
piukulle

Kyllä sun tilannetta varmasti vaikeuttaa niin taloudellisesti kuin henkisesti toi lapsen sairastelu joten voimia sulle :hug: Kyrsii se varmaan kuunnella sit kun täällä valittaa ihmiset joilla ei ole mitään "erikoista"... tai no toisaalta kaikille on omat ongelmat todellisia oli ne sit pieniä tai suuria :/

Mut joka tapauksessa kiitollinen saa olla kun omat lapset on terveitä, joskus sitäkin tulee pidettyä itsestään selvyytenä.

Voimia myös sen eron kanssa kun on vielä aika tuore et varmaan on vielä totuttelemista.Toivottavasti löydät joskus uuden hyvän miehen rinnallesi niinkuin mulla kävi :flower:
 
Eikö se nyt kuitenki ole se tärkein asia et se lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja saa rakkautta ja rajoja sekä omistaa molemmat vanhemmat kuin se et paljonkos sitä elaria nyt kilahtaa tilille,lähi tai etälapselle.Kun noita ed. mainittuja ei rahalla saa!!!
Mun lapset saa sen rahan mitä saa,ylim. en pyytele ja yritän kasvattaa heistä "Kunnon poikia".Jos en onnistu,voin sit syyttää ittiäni enkä pieniä elareita... :D
Oon itte kasvanu ilman isää,kuoli kun olin 3,se on jättäny muhun pysyvät jäljet.Ja vaik sain orvoneläkettä niin eipä se isän kaipuuseen auttanut!!
Rakastetaan me lapsiamme ja väänetään kättä kuka maksaa ja mitä ja kelle ja kuinka paljon.... :saint: :LOL:
 
osaakos kukaan vastata tähän...

Avopari eroaa, nainen lähtee lapsen kanssa suoraan toisen miehen matkaan. Sanoo vielä lähtiessään että maksa sinä nyt vaan, muuta et sitten teekään.
Naisen uusi mies tienaa hyvin ja se otetaan tietenkin huomioon lapsen hoitomaksuissa, jotka nousevat ylimpään maksuluokkaan. Pelkillä naisen tuloissa maksuluokka olisi alin. Elatusmaksuja määrätessä otetaan huomioon tietenkin lapsen hoitomaksut, joista yksin jäänyt mies maksaa osuutensa...

Teoriassa siis asia menee näin: mitä rikkaamman miehen nainen löytää eron jälkeen, sitä enemmän etäisä maksaa elatusmaksuja. Eikö?

Toinen esimerkki:
Aika kuluu ja lapsi menee peruskoulun jälkeen lukioon. Äidin tulot eivät vieläkään ole kovin hääppöiset, isäpuolen sitä vastoin ovat hyvät. Etäisä tulee toimeen, muttei yllä isäpuolen tuloihin. Lapsi hakee opintotukea. Hakemuksessa kysytään äidin ja isän tulot, joiden mukaan lapselle tulisi maksaa opintotukea. Näin ei kuitenkaan käy. Kelalta tulleessa päätöksessä, jonka mukaan lapsi ei ole tukeen oikeutettu todetaan lapsen isän tienaavan liikaa ja vastoin oikeita isän tietoja tilalla on käytetty isäpuolen tuloja.

Mikä tässä järjestelmässä on pielessä?
Miksi osassa asioista katsotaan isän tuloja, osassa äidin tuloja ja jostain ihmeestä usein isäpuolen tuloja???

Ja kun näihin kysymyksiin saisi asiallisia vastauksia eikä niitä "taas joku valittaa"-vastauksia. Minua nyt vain ihmetyttää. :/
 
Eikös se ole jokaisen oma valinta laittaako lapsensa hoitoon, meneekö itse töihin? Eihän niitä hoitomaksuja tule jos kotona hoitaa? Jos Äiti päättää mennä töihin ja laittaa lapsen hoitoon niin kuuluuko isän maksaa puolet hoitomaksuista?? Lapsi saa kuukaudessa 140 lapsilisää, 140 isänelatusmaksuja ja sit tietenki äidin osuus 140. Eikö siitä tule 420 euroa, nekö ei riitä? No jos ne ei riitä niin mitä jos lapsi muuttaa isän luokse ja isä saa ne riittämään??Ja eikös se vuokra pidä maksaa asu siinä yksin tai lapsen kans, tyhmää minusta laskea vuokraa lapsenmenoihin ja sähkölaskua ja jne.Pitäähän ne maksaa vaikka yksin vain asut. Ja ruokaa, kun kyseisen lapsí/lapset meillä ovat niin ei miedän ole tarvinnut ostaa ylimääräistä ruokaa, ja joskus jopa menee niin että heitetään jääkaapista jotain pois ku päiväys on menny=) En ymmärrä mihin ne exät on rahaa vailla aina?? Vaatteitakin ostetaan melkein joka kuukausi vielä lisäksi.
 
mihin on kadonnut se ajatus että asiat tehdään lapsen parasta silmällä pitäen.
viesteistä paistaa sairaalloinen katkeruus. on väärin lasta kohtaan käyttää lasta välikappaleena katkeruustaisteluissa.
minun, sinun ja jonkun muun.
voi helvetti teidän kanssa sanon minä. :LOL:
 
Onko se lapsen parasta ajateltu ku niiden äiti laittaa elatusmaksut auton lyhennyksiin??ja parturiin ja jne...Kysymys kuuluukin:eek:lisiko sinusta kiva maksaa toisen akan parturimaksuja??Vai olenko ainut joka on siihen kyllästynyt?
 
Alkuperäinen kirjoittaja typy83:
Onko se lapsen parasta ajateltu ku niiden äiti laittaa elatusmaksut auton lyhennyksiin??ja parturiin ja jne...Kysymys kuuluukin:eek:lisiko sinusta kiva maksaa toisen akan parturimaksuja??Vai olenko ainut joka on siihen kyllästynyt?
No jospa se toinen akka käyttää sitten omia rahojaan lapsiin sen parturin verran? Mä en ainakaan erottele mitkä rahat menee mihinkin, saatan jopa elareita käyttää ihan omiin juttuihini.

 
Alkuperäinen kirjoittaja SusieS:
mihin on kadonnut se ajatus että asiat tehdään lapsen parasta silmällä pitäen.
viesteistä paistaa sairaalloinen katkeruus. on väärin lasta kohtaan käyttää lasta välikappaleena katkeruustaisteluissa.
minun, sinun ja jonkun muun.
voi helvetti teidän kanssa sanon minä. :LOL:
Niinpä niin...
tätä tarkoitin huonoilla vastauksilla....
Asiat nyt vain käytännössä menevät niin että sinun, minun ja jonkun muun. Halusi sitä tai ei. Käytäntö ei ole sama asia kuin korulauseet paperilla.

Katkera en ole, otan asiat realistisesti. Jotenkin tuosta vastauksesta saa kuvan, ettei kirjoittaja tiedä ainakaan etävanhemman arjesta tuon taivaallista tai sitten hän kuuluu niihin hyväosaisiin, joiden ihmissuhteissa ei vastaavia ongelmia ole ainakaan vielä ollut.

Lapsi meidän kiistoissa pyritään pitämään aina ulkopuolella. Häneen niitä ei pureta eikä hänelle niistä kerrota. Ei ole lapsen vika mikäli aikuiset eivät sovi saman katon alle.

Lapsen parasta ajatellen yritämme kaikki asiat sopia, joskus niinkin että nielemme äidiltä suoria loukkauksia jotteivät välit kokonaan mene poikki. Se vie välillä ilon olla lapsen kanssa, se vie uskoa oman parisuhteen onnistumisesta ja tuo jopa huolta omasta jaksamisesta. Kuitenkaan se, että yrittää parhaansa ajatella lapsen parasta, hänen etuaan, ei aina onnistu. On olemassa myös näitä itsekkäitä lähivanhempia, joiden ajatusmaailmaan ei mahdu lapsen paras, joskus jopa ei se toiseksi paras.

Ei tämä maailma ole noin mustavalkoinen paikka. Väliin mahtuu paljon harmaan sävyjä.
 
Tähän on ihan pakko ottaa kantaa kun asia on meillä kovasti tapetilla tällä hetkellä :/ .... Meillä siis exän kanssa 2 yhteistä ihanaa lasta,oli yhteinen talovelkakin. Ero tuli,minä muutin pois kotoa vuokralle kaksioon lasten kanssa. Talollemme jäi minun firmani toimitilat. Olisin kovasti halunnut kotiin jäädä mutta ex oli sitä mieltä ettei kestäisi jos toisen miehen kanssa yht.kotiamme jonain päivänä asuisin...

No,aloimme seurustelemaan molemmat tahoillamme. Ex maksoi ja maksaa vieläkin minimielarit (käy hyväpalkkaisessa työssä mutta asia oli minulle ok kun talon laina jäi yksin hänelle). uusi mieheni on keskituloinen ja exän uusi nainen kävi myöskin säänn. töissä. He muuttivat yhteen (eli toisin sanoen talon kustannukset eivät jää enää yksin exälle kun siellä on toinen jakamassa kulut!). Me muutimme uuden miehen kanssa yhteen ja minulta tietenkin lähti yh-korotus lapsilisästä.

Käyn töissä ja lapset ovat hoidossa 12 päivänä kuukaudesta (uudella miehelläni vuorotyö ja hoitaa lapsiani aina kun pystyy). Sanoin exälle että voitaisiinko vähän katsoa niitä elareita kun hänen ei enää tarvitse yksin vastata asumis- ja elämiskuluista. Mutta eipä tietenkään niitä voida nostaa edes parilla kympillä koska hänen uusi naisensa on päättänyt haluavansa opiskella eikä ex kuulemma halua vaatia häneltä yhtikäs mitään panosta elämiseen kun hän opiskelee.

Ja olenko katkera...? No totta h..vetissä olen kun aikoinaan olisin minäkin halunnut opiskella mutta exälle se ei sopinut koska emme muka olisi selvinneet talon lainanlyhennyksistä... Minäpä siis en pitänyt päivääkään äitiyslomaa vaan puskin duunia vauva rintarepussa. Nyt sitten mies niin mielellään maksaa kaiken että tyttöystävä saa opiskella :kieh: eikä häntä kiinnosta tuon taivaallista ostaa lapsille mitään tai osallistua synttäri yms muihin kuluihin. Meillä on nykyisin exän kanssa 300km välimatkaa ja minä kiikutan lapset joka toinen pe vastaan hänelle puoleen väliin ja haen sitten su taas puolesta välistä. 4 kertaa olen jopa vienyt omalla kustannuksella lapset hänen kotipihaansa. Mutta Eläköön opiskelu!!! Toivottavasti tyttöystävä saa jonkun hienon ammatin ettei joudu koskaan näitä tavallisen duunarin hommia tekemään |O

Mutta onnekseni minulla on niin ihana uusi mies joka rakastaa lapsiani koko sydämestään ja haluaa antaa heille läheisyyttä ja lämpöä,sillä me pärjätään :heart: !!! Ja kun exä ei olisi kestänyt että minulla olisi ollut joskus uusi mies yhteisessä talossamme...hyvin tuo näyttää käyvän häneltäkin... Sääli vain kun toimitilani ovat tyhjillään siellä,se oli minun suuri unelmani joka jäi toteutumatta :ashamed:
 
Ihmettelen että joku aattelee että elatusmaksut menee esim. kampaamoon. Jos lähivanhempi käy työssä eikö hänelläki ole oikeus käyttää OMAA palkkaa myös omiin menoihin.Ei voi aina katsoa yks. huoltajaa että se nyt saa niin paljon elareita että on varaa laittaa itellekin jotain.Jos lähivanhempi hoitaa YKSIN ilman toisen apua lapset, on 24 tuntia heistä vastuussa toisen osapuolen jäävättyä koko lasten tapaamiset.Olet lasten kanssa koko ajan, ostat vaatteet käytät uimassa
maksat vak.maksut,ja jos nyt joskus joku käykin ravintolassa niin maksat hoitajan kanssa.Minusta ei kaikkia yks huoltajia kannata morkata yhden takia jos joku käyttääkin ehkä elareita omiin menoihin.Kaikki eivät tee niin vaan pyrkivät kaiksesta huolimatta toimimaan lastensa parhaaksi
 
Elatusapuun...

http://www.om.fi/Satellite?blobcol=urldata&blobheader=application/pdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadername2=Content-Length&blobheadervalue1=inline;%20filename=OMJU%202007%202%20Elatusapuohje%20suomi%2087%20s.pdf&blobheadervalue2=284047&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1182263486606&ssbinary=true&SSURIapptype=BlobServer&SSURIcontainer=Default&SSURIsession=false&SSURIsscontext=Satellite%20Server
 

Yhteistyössä