elatusmaksu

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva mami:
oon ihmetellyt sitä että kun lähiäiti asuu lapsen kanssa omistusasunnossa ja on aikamoiset lainakulut ja lisäksi kaikki muut pakolliset menot, niin tuntuu että pitäisi muuttaa jonnekin vuokrakämppään että pystyisi olemaan hoitovapaalla. En mä kyllä etäisää pistäisi mulle määrättyä enempää maksamaan vaikka mulla tiukkaa olisikin. Pakko vaan mennä sitten heti äitiysloman jälkeen töihin että saa lainat maksettua. On vaan tää yhteiskunta järjestänyt niin että kyllä vaan kaikenlaisia tukia saa jos vuokralla asuu mutta oma asunto niin tukia ei tipu.
Tiesithän että voit mennä töihin jo ennenkuin äitiysloma päättyy...
 
Mun mies maksaa lapsestansa 160e/kk, Meillä on 4 lasta, 3 mun ja yhteinen, mieheni tulot ovat samat kun ennen meitä, mutta sillon joutu maksaa vain 120e, nyt iso talovelka, sillon oli pieni talovelka, sillon velaton auto ja nyt 2 autovelkaa, sähkö- ja vesilaskut valtavat ja tietysti ruokamenot myös (2 on murrosikäistä). Elaria nostettiin koska miehen exä sai 2 lasta uuden miehensä kanssa, ja exän mukaan rahaa menee enemmän kun on enemmän lapsia ja sit se valehteli tulonsa, elariviranomaisen mukaan heillä on 3 lasta ja meillä on vain 1, joten meidän pitää maksaa enemmän.
 
Tiituli!

Miksi ihmeessä suostuitte moiseen?Tiedättehän että lastenvalvojan sana EI OLE LAKI. Toi kuullostaa aivan järjettömaältä tilanteelta!Oletteko pyytännet laki neuvoja esim elatusvelvolliset ry:n asianajajilta?
 
Ei olla kysytty mistään apua, yritetty vaan olla huomaamattomia, koska elarimuijan mielestä meidän kuuluu maksaa 350e, mut exä hyväksy 160e tällä hetkellä, mut saa kuulemma koska vaan pyytää nostoa 350e:eek:on asti.
 
Tiituli, miehesi maksaman elatusmaksun laskennassa ei huomioida muita kuin hänen omat biologiset lapsensa. Eli vaikka samassa taloudessa asuvatkin sinun lapset, ei hän ole heistä kuitenkaan elatusvelvollinen. Toki varmasti käytännössä hän osallistuu heidänkin menoihinsa maksamalla kauppalaskuja ym. mutta eikö näiden lasten biologinen isä ihan vastaavasti maksa elatusmaksut sinulle tai sitten saat kunnalta elatustuen?
 
Manna moi

Tiitulin miehen elaria oli nostettu sen perusteella että ex sai uusia lapsia, eihän niidenkään pitäisi vaikuttaa elariin vaan heidän elatus kuuluu lasten omalle isälle.

Tiituli, noiden tietojen perusteella sanoisin että teitä on huijattu. Soitappa vaikka elatusvelvollisten puuhamiehelle Ahti Hurmalaiselle joka on lakimies ja perehtynyt näihin juttuihin. Neuvon kysyminen on mun mielestä maksutonta( en ole varma). Numeron löydät elatusvelvollisten nettisivuilta.
 
juu meillä on lv yrittänyt ihan samaa, eli kun miehen exä tehtailee lapsia, on lv:n mielipide että äidin tulot tästä syystä tippuvat,ja menot kasvavat, mutta mies otti selvää, ja hänen ei tarvitse maksaa kun yhdestä lapsesta joka hänen, exän muut lapset eivät vaikuta tähän, mutta taas meidän yhteinen vaikuttaa, kun olen toistaiseksi kotihoidontuella.

eli nyt tiituli kipi kapi purkamaan noilla ehdoilla tehty sopimus, teitä todellakin on huijattu.
 
Peuhu, pieni korjaus tuohon eli kyllä se lasten elatus kuuluu isän lisäksi myös äidille. Eihän isien tarvitse yksin kaikesta vastata.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että ei pitäisi elatusmaksuihin vaikuttaa suuntaan eikä toiseen se, jos jomman kumman perheeseen syntyy uusia lapsia. Oli sitten isän tai äidin. Oli kumpi perhe hyvänsä, niin ei pitäisi toista perhettä rahastaa tai "palkita" laittaa enemmän maksuvelvoitetta isälle eikä äidille. Eihän toinen osapuoli voi eron jälkeen vaikuttaa toisen perhesuunnitteluun.
 
Manna

Mä olen ihan samaa mieltä että elatus kuuluu molemmille vanhemmille, siksi tuntuukin kummalliselta että tiitulin miehen elareita oli nostettu kun ex sai lisää lapsia. Lastenvalvojat on vällillä ihan hakoteillä ja ammattitaidottomia näissä asioissa , ihan turhaan ihmiset joutuu viemään asioitaan oikeuteen saakka kun lastenvalvojat ovat antaneet väärää tietoa.Säästyisi paljon rahaa ja aikaa ja ennenkaikkea riitoja jos lastenvalvojat saisivat yhteiset säädökset jota olisi pakko noudattaa... vaikka toisaalta vaikea olisi sellaisia laatia kun tapauksetkin on niin yksilöllisiä.
 
Peuhu muistappa tällainen asia että lapsen vanhemmat elättää lasta tulojensa mukaan.. eli elari koostuu lapsen elatustarpeesta. Kun saa uusia lapsia niin kyky elättää alenee, ja niinhän se menee etälläkin, eikös vaan?
 
Moi peppari.

Mä olen tällä hetkellä äitiyslomalla. Miehellä tullut kaksi lasta lisää mun kanssa ja mä olen välillä ollut myös hoitovapaalla. Puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden kun ollaan naimisissa. Eli miehen elatusvastuu on moninkertaistunut tässä vuosien varrella mut ei ole tullut mieleenkään pyytää pienentämään elareita hänen pojasta.

Ei mun mielestä ex puolison tarvitse kärsiäsiitä jos me tehdään lapsia.

Yhden sukulaisen ex sai uuden miehen kanssa lapsen ja on nyt lastenvalvojaan ottanut yhteyttä että pitäisi lisää saada rahaa että voi jäädä hoitovapaalle. Siellä sanottiin että uudelle miehelle kuuluu vastuu siitä jos he päättävät että nainen jää kotiin, jos ei raha riitä ensimmäisen lapsen elatukseen äidillä hoitorahalla ja elatus maksulla + lapsilisät on hän VELVOLLINEN työlistämään itsensä ja siten hoitamaan lapsen elatuksen omalta osaltaan. Täytyy sanoa että olen samaa mieltä, en mä jäisi hoitovapaalle jos meillä ei olisi varaa elättää kaikkia lapsia.
 
Maksan 275 egee kuussa kahdesta pojasta. Lisäksi kustannan kaikki matkakulut välillä Knummi Tampere kaksi kertaa kuussa (96e). Exä oli sitä mieltä että jos 8 vuotta eron jälkeen löydän itselleni uuden ihmisen ja vaihdan paikkakuntaa, tapaamiskulut ovat mun piikkiin.

Tästä ei edes neuvoteltu ja lisäksi aloitti rähäkän jonka seurauksena vaihtoi lasten puhelinnumerot salaisiksi eli en saa poikiani mistään kiinni. Viimeksi kun pojat olivat täällä, ostin heille uuden puhelimen johon voisin laittaa tekstareita, mutta tämänkin exä oli takavarikoinut.
Sivuhuomautuksena että suhteemme päättyi hänen avioliiton ulkopuoliseen suhteeseen, josta oli seurauksena lapsi. Sekin oli kai minun vikani. Tottahan toki.

Lisäksi kustannan poikien harrastuksia täällä päässä esim. soittovälineitä on tultu hankittua n. 1000 e edestä vuosittain + muut harrasteet alkaen mopoista, sekä olimme lomamatkalla talvella Thaimaassa kaksi viikkoa. Minä maksoin koko hoidon. Tosin oli mahtava loma, kun saatiin 8000 km etäisyyttä ;)

Silti exä valittaa että mikään ei riitä, ja ei huomioi kuinka paljon muita kuluja maksan peruselatusmaksun lisäksi. Olen myös pojille luvannut että maksan saman summan kun lähtevät opiskelemaan "viikkorahaa" kunnes valmistuvat.

Joka vuosi exä koittaa laittaa jo sovitun elatusmaksun (jota ollaan korotettu vapaaehtoisesti 2 kertaa) tarkastelun alle. Nyt suurin piikki kankussa tuntuu olevan uusi suhteeni, jota häiriköidään öisillä puhelinsoitoilla ja uhkailuilla.

Avioero voi olla pitkä ja piinallinen prosessi...

Onneksi pojat ovat sinä iässä että itsekin tajuavat että mistä ongelmat johtuvat ja alkavat laittaa hanttiin äidillensä. Se ei tosin ole kiva asia, mutta kun kysessä on narsistisen persoonallisuushäiriön omaava ihminen, homma voi mennä todella hankalaksi.

Huomionarvoinen asia että tienaan n. 3500 e kuussa ja exä n.5000 e. Tuloero on melkoinen...

Ja olen hankkinut tänne päähän mopon, rummut, äänitysvälineet, kitarat. n. 2500 e viime vuoden aikana, mutta näitä ei kuulemma lasketa...
 

Yhteistyössä