Elatusmaksun laskeminen?

  • Viestiketjun aloittaja "tytti"
  • Ensimmäinen viesti
"tytti"
Miten elatusmaksu lasketaan? Mitä asioita otetaan huomioon? Lapsi on 5-vuotias, minulla on yksinhuoltajuus ja lapsi on isällään 2 yötä/kuukausi.

Lapsen isä kyllä maksaa elatusmaksut, toisinaan kyllä myöhässä. Haluaisin ja olen niin monet kerrat ehdottanut että sopisimme asian lastenvalvojan luona, mutta siitä alkaa mieletön kiristys.
Joten elatusmaksu on vain meidän keskeinen, ei missään virallistettu.

Olen tyytyväinen summaan, mutta nyt kun asumismenot (vuokra) on noussut ja myös päivähoito maaksu on noussut, niin rahat tuppaa oleen tiukilla. Mutta en asiasta pysty lapsen isän kanssa puhumaankaan, sillä välimme ovat niin huonot että joka kerta se räjähtää lasta hakiessa/tuodessa.
 
Kannattaa tosiaan laittaa mustaa valkoiselle, isällä ei ole mitään millä kiristää sinua, onhan sinulla jo yksinhuoltajuuskin. Kun sopimus on paperilla, on helpompi hakea indeksikorotuksetkin! Nyt vain aikaa varaamaan lastenvalvojalle, näin ollen miehen on aina pakko maksaakin nuo maksut tai tulee seurauksia.
 
"Aloittaja"
Kannattaa tosiaan laittaa mustaa valkoiselle, isällä ei ole mitään millä kiristää sinua, onhan sinulla jo yksinhuoltajuuskin. Kun sopimus on paperilla, on helpompi hakea indeksikorotuksetkin! Nyt vain aikaa varaamaan lastenvalvojalle, näin ollen miehen on aina pakko maksaakin nuo maksut tai tulee seurauksia.
Joo, huoltajuus asiat ollaan sovittu lastenvalvojalla mutta ne kerrat oli jotain ihan hirveetä. Jos nyt valoitan vähän: eron jälkeen isä ei halunnut lasta 1,5vuoden aikana ollenkaan luokseen, sanoi että ei jaksa eikä pärjää. Sitten astui kuvioihin nainen, jolla oli lapsi itselläänkin. Ja sit alkoi sellainen sota, isä oli varannut mun selän takana ajan lastenvalvojalle tapaamisasioista. Ja pakotti mut tulemaan yhtä aikaa sen kaa sinne, ei suostunut että menisin yksin. Lastenvalvojalla isä ilmoittikin että haluaa yhteishuoltajuuden ja esitti kuule sellaista kulissia että.. kehui että meidän välit on hyvät jne.. Ja mä yritin siinä sit sanoa että ne välit on kaikkea muuta ja ettei tosiaankaan voida tehdä yhdessä lasta koskevia päätöksiä. Yksinhuoltajuus jäi mulle. Mies on tästä lähtien ollut "niskan päällä" ja sen vuoksi pelkään lähtee esittämään hänelle edes asiaa että käytäis sopimassa elatusmaksut virallisesti.


Vuoden alustahan noihin tuli indeksikorotus, sanoin lapsen isälle asiasta; ei suostunut maksamaan yhtään enempää. Vaikka eihän noi indeksikorotukset paljoa ole, ja eikä tosiaan sitä miestä perikatoon veisi.
 
"mmm"
Ensinnäikin: tämän vuoden alusta lähtien yleisten kustannusten määränä pidetään:
- lapsen ollessa 0-6-vuotias 284 euroa kuukaudessa;
- lapsen ollessa 7-12-vuotias* 329 euroa kuukaudessa;
- lapsen ollessa 13-17-vuotias 443 euroa kuukaudessa.
Tämä summa jaetaan vanhempien kesken heidän elatuskykynsä mukaan (joka taas lasketaan palkan perusteella, mutta josta vähennetään ensin vanhemman omat elinkustannukset).

Esimerkki:

Lapsi on syntynyt 16.2.2006. Sopimus tehdään 13.8.2012.
Lapsi asuu äidin luona.
Isän elatuskyky on sopimusta tehtäessä 600 €/kk, eikä siihen ole tiedossa muutoksia.
Äidillä ei ole sopimusta tehtäessä lainkaan elatuskykyä, mutta hän on palaamassa työhön 15.10.2006, minkä jälkeen myös hänen elatuskykynsä on 600 €/kk.
Lapsen elatuksen tarve koostuu pelkästään yleisistä kustannuksista, joiden määrä on 284 €/kk
15.2.2012 saakka ja 329 €/kk 16.2.2013 alkaen.
Vähennyksenä otetaan huomioon äidin saama lapsilisä 104,90 €/kk.
Elatusavun määräksi sovitaan:
- 179 €/kk ajalla 13.8.2012 – 14.10.2012
- 89,50 €/kk ajalla 15.10.2012 – 15.2.2013
- 112 €/kk 16.2.2013 alkaen
 
[QUOTE="Aloittaja";27575151]Joo, huoltajuus asiat ollaan sovittu lastenvalvojalla mutta ne kerrat oli jotain ihan hirveetä. Jos nyt valoitan vähän: eron jälkeen isä ei halunnut lasta 1,5vuoden aikana ollenkaan luokseen, sanoi että ei jaksa eikä pärjää. Sitten astui kuvioihin nainen, jolla oli lapsi itselläänkin. Ja sit alkoi sellainen sota, isä oli varannut mun selän takana ajan lastenvalvojalle tapaamisasioista. Ja pakotti mut tulemaan yhtä aikaa sen kaa sinne, ei suostunut että menisin yksin. Lastenvalvojalla isä ilmoittikin että haluaa yhteishuoltajuuden ja esitti kuule sellaista kulissia että.. kehui että meidän välit on hyvät jne.. Ja mä yritin siinä sit sanoa että ne välit on kaikkea muuta ja ettei tosiaankaan voida tehdä yhdessä lasta koskevia päätöksiä. Yksinhuoltajuus jäi mulle. Mies on tästä lähtien ollut "niskan päällä" ja sen vuoksi pelkään lähtee esittämään hänelle edes asiaa että käytäis sopimassa elatusmaksut virallisesti.


Vuoden alustahan noihin tuli indeksikorotus, sanoin lapsen isälle asiasta; ei suostunut maksamaan yhtään enempää. Vaikka eihän noi indeksikorotukset paljoa ole, ja eikä tosiaan sitä miestä perikatoon veisi.[/QUOTE]

No mies ei voi ilman suostumustasi huoltajuutta saada ja tietenkään et sitä hänelle anna. Niin kauan kun et allekirjoita, sanoi hän mitä tahansa, hän ei huoltajuutta saa. Myöskään hänen ei lainmukaan ole pakko lasta koskaan tavata, mutta elatusmaksut hänen on pakko maksaa. Jos teet sen paperille, hän joutuu aina maksamaan tietyn summan ja siihen saa korotuksen lain mukaan. Niin kauan kun mitään ei ole paperilla, hän voi käytännössä maksella mitä vaan, ei sinulla ole mistään sopimuksesta mitään todisteita. Et voi myöskään laittaa elatustukia perintään jos jättää maksamatta.
 
"aloittaja"
No mies ei voi ilman suostumustasi huoltajuutta saada ja tietenkään et sitä hänelle anna. Niin kauan kun et allekirjoita, sanoi hän mitä tahansa, hän ei huoltajuutta saa. Myöskään hänen ei lainmukaan ole pakko lasta koskaan tavata, mutta elatusmaksut hänen on pakko maksaa. Jos teet sen paperille, hän joutuu aina maksamaan tietyn summan ja siihen saa korotuksen lain mukaan. Niin kauan kun mitään ei ole paperilla, hän voi käytännössä maksella mitä vaan, ei sinulla ole mistään sopimuksesta mitään todisteita. Et voi myöskään laittaa elatustukia perintään jos jättää maksamatta.
Mitenkäs sitten kun jos nyt vaikka ilmottaisin lapsen isälle että haluan että asia virallistetaan, ja lastenvalvojalle sais ajan ehkä joulukuulle (ehkä saattais mennä jopa tammikuulle, en tiedä kuinka pitkät jonot on), niin kuinkas sitten joulukuun maksun kävis? Lapsen isähän vois päättää ettei maksakaan joulukuulta kun ei mitään virallista sopimusta ole (keskenään olemme sopineet että maksupäivä on kuun puolessa välin), jäisikö kenties joulukuun elatusmaksu kokonaan saamatta?

Muutenkin kun asiaa ei oo virallistettu, niin on huoli että maksaako elarit vai jättäkö maksamatta (jolloin mä en tosiaan mitään pysty perimään), alkuun jäi elarit saamatta ekoilta 3 kuukaudelta (tai maksoihan se yhdelta kuulta 30e), mutta onneks olin nostanut opintolainaa jolla pärjättiin ja hän kun tiesi asian niin jättipä elarit maksamatta ekoilta kuukausilta.
 

Yhteistyössä