elatusmaksut

mie
Paljonko saatte tai maksatte elaria?
Mielestäni summat paisuvat ylisuuriksi tänäpäivänä!Hienoa,että osataan paljon pyytää,mutta pitäisihän toisellekin jäädä rahaa laskuihin.Eikä lapsen tarvitse saada kaikkea mitä ymmärtää pyytää.
 
Muku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 15:31 mie kirjoitti:
Paljonko saatte tai maksatte elaria?
Mielestäni summat paisuvat ylisuuriksi tänäpäivänä!Hienoa,että osataan paljon pyytää,mutta pitäisihän toisellekin jäädä rahaa laskuihin.Eikä lapsen tarvitse saada kaikkea mitä ymmärtää pyytää.
Olen kanssasi samaa mieltä. Nykyään mennään liiallisuuksiin.
Oma mieheni maksaa exälleen, kahden lapsensa äidille 350 eur/kk, vaikka lapset ovat meidän kanssamme lähes puolet ajasta. Lisäksi äiti saa tietenkin kaikki lapsilisät. Vielä isovanhemmatkin sysäävät sinne rahaa. Mieheni exä saa siis lapsista n. 700 eur kuussa puhtaana käteen. Se on paljon se. Tuntuu jotenkin väärältä että toinen saa lapsista rahaa ja toinen joutuu maksamaan. Hankinnatkaan eivät kuitenkaan mene tasan, vaan mieheni hankkii lapsille lähes kaikki harrastusvälineet.

Mielestäni ahneudellakin pitäisi olla rajansa, vaikka eronnut yksinhuoltaja olisikin.
 
mie
Ihanaa,en olekaan yksin ajatukseni kanssa.En tiedä mitä niillä lastenvalvojilla siellä sossussa päässä liikkuu kun ehdottelevat usein korkeita elareita.Meillä ei ole vielä mieheni kanssa yhteisiä lapsia,mutta mietin mistä rahaa riittää myöskin meidän lasten elatukseen...
Mikä mahtaa olla summa joka kuluu ala-asteikäisen lapsen eltukseen kuussa.Tuntuu niin mahdottomalta,että se olisi340?+lapsilisä.Eihän ns.ydinperheissä varmaankaan jokaisen lapsen elatukseen riitä kuussa tuollaista summaa!!!!!!!!!!!!!!
 
Muku
Olet oikeassa. Eivät lapset syö makaronia ja vanukkaita kuussa (meillä parissa viikossa,koska puolet ajasta lapset syövät meillä) 700 euron edestä. Kyllä nuo rahat elättävät myös sitä exää. Se on väärin! Miehen täytyy elättää ex-kumppaniaankin.
Entä kun ex-kumppani löytäisikin jonkun miljonäärin ja heillä olisi rahaa yllinkyllin. Kääntyisikö elatusmaksu sitten toisin päin, että nainen alkaa maksaa miehelle? Ei todellakaan!

Nykyinen elatusjärjestelmä on aivan pimeä!
 
mie
Nii ja tässä tapuksessa naisella uusi rikas mies!Joka elättää komiasti naista.Mutta eihän lain mukaan pidä elättää lasta vaikka oikeesti elättää ja siitä ex sitten kärsii kun maksaa elareita ja miettii miten saa sähkölaskun maksettua!!
Fiksu tämä nainen,kaksi miestä jotka molemmat elättävät häntä,mutta myöskin erittäin kieroutunut!
 
clivia
Myös MINÄ SAAN lapsista minimin elatusmaksun.
MINÄ saan ne rahat sen vuoksi että kaikki viisi lastani ovat alaikäisiä ja MINÄ käytän sen rahan lasten ruokaan,vaatteisiin,lääkkeisiin,silmälaseihin,luistimiin ym. mitä lapset tarvitsevat.
Lapset asuvat minun kanssani ja tapaavat isäänsä 4 päivää kuukaudessa.
Miksi isän pitäisi päästä elatusvelvollisuudesta kun ero tulee,ovathan ne hänenkin lapsiaan?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2005 klo 11:46 mie kirjoitti:
.En tiedä mitä niillä lastenvalvojilla siellä sossussa päässä liikkuu kun ehdottelevat usein korkeita elareita.
Siellä lasketaan molempien tulot ja tietyt menot otetaan huomioon. Kulutukseen lasketaan joku keskimääräinen summa taulukosta. Näin selviää paljonko kummallakin vanhemmalla on "ylimääräistä" rahaa ja lastenvalvoja ehdottaa mielestään kohtuullista summaa. Vanhemmat siinä keskustellen päättävät, onko summa oikea vai sovitaanko jostain muusta summasta. Jos lähivanhemmalla on niin paljon omia tuloja, että hän voi niilläkin elättää lapsen, voidaan sopia maksuksi pienempikin summa kuin minimi. Lastenvalvoja ei saa hyväksyä sopimusta, joka ei takaa lapselle tarpeellista elatusta.

p.s. enhän minä tiedä, mitä lastenvalvoja ajattelee, tiedän vain mitä toimistossa tapahtuu.

 
tiuku123
Hmm...
Jos minä olisin hyvätuloinen, asuisin erossa miehestäni ja lapset hänellä. Haluaisin varmasti lasten mielummin elävän minun palkkani tarjoaman paremman elintason turvaamana kun vaikka työttömän mieheni pienillä rahoilla. Myös toisinpäin asiaa pitäisin luonnollisena. Jos mieheni olisi hyvätuloinen ja minä olisin esim. Kotihoidon tuella kotona, miksi mieheni antaisi lastensa kituuttaa pienillä tuloilla ja luopumaan paljosta jos hänen palkallaan ne voisi maksaa.
Ymmärrän kyllä että erityisesti lapsettomasta naisesta(tai miehestä) tuntuu että rahasummilla elätetään exiä, mutta kyllä (lähes) jokainen äiti ja isä haluaa rahoillaan ennenkaikkea lapsensa elättää ja tarjota ehkä jotain pientä exstraakin lapsilleen. kyllä lapsiin menee kovin paljon enemmän rahaa kun pelkät ruokakulut. Pakolliset vaatteet, lääkkeet, hygieniatarvikkeet, vaipat, harrastukset ja muut vievät yllättävän paljon rahaa.
jos lapset asuvat puolet ajasta isällään niin sen tietenkin pitäisi näkyä myös, koska isä voi ostaa myös noita vaatteita ym. muussa tapauksessa on ihan normaalia että isä maksaa tuloistansa sopivan määrän lastensa elämiseen. kuvitelkaapa jos lapset asuisivat teillä aina. kyllä silloin huomaisi kuinka paljon lapsiin rahaa kuluu.
Tai ehkä teidän tapauksessa on oikeasti ahneet exät.

 
elatusmaksu lapsille
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2005 klo 18:00 tiuku123 kirjoitti:
Hmm...
Jos minä olisin hyvätuloinen, asuisin erossa miehestäni ja lapset hänellä. Haluaisin varmasti lasten mielummin elävän minun palkkani tarjoaman paremman elintason turvaamana kun vaikka työttömän mieheni pienillä rahoilla. Myös toisinpäin asiaa pitäisin luonnollisena. Jos mieheni olisi hyvätuloinen ja minä olisin esim. Kotihoidon tuella kotona, miksi mieheni antaisi lastensa kituuttaa pienillä tuloilla ja luopumaan paljosta jos hänen palkallaan ne voisi maksaa.
Ymmärrän kyllä että erityisesti lapsettomasta naisesta(tai miehestä) tuntuu että rahasummilla elätetään exiä, mutta kyllä (lähes) jokainen äiti ja isä haluaa rahoillaan ennenkaikkea lapsensa elättää ja tarjota ehkä jotain pientä exstraakin lapsilleen. kyllä lapsiin menee kovin paljon enemmän rahaa kun pelkät ruokakulut. Pakolliset vaatteet, lääkkeet, hygieniatarvikkeet, vaipat, harrastukset ja muut vievät yllättävän paljon rahaa.
jos lapset asuvat puolet ajasta isällään niin sen tietenkin pitäisi näkyä myös, koska isä voi ostaa myös noita vaatteita ym. muussa tapauksessa on ihan normaalia että isä maksaa tuloistansa sopivan määrän lastensa elämiseen. kuvitelkaapa jos lapset asuisivat teillä aina. kyllä silloin huomaisi kuinka paljon lapsiin rahaa kuluu.
Tai ehkä teidän tapauksessa on oikeasti ahneet exät.


väärinkäyttöäkin on! ei joka kuukausi lapsi voi kuluttaa vaatteisiin ym. se toinen vanhempiko ne kaikki maksaa eikä se olenkaan jonka luona asuvat. monta kertaa äiti lastensa kanssa on uudelleen avo/ avioliitossa ja eihän tällä miehellä ole mitään velvollisuutta osallistua lsten eletukseen mutta asumisesta maksaa, sähköstä, ruuasta jne.. eli se kyllä kattaa melkoisesti kuluista. Meneekö kaikki elatustue elämiseen, siis lapsille. Pitäisi kyllä olla jokin laki että elatusmaksyut menisivät lapsen tilille ja sieltä saa käyttää vain lapsen menoihin ja hankintoihin... kuitteja vastaan. Tiedän niitäkin jotka huvittelevat itse niillä elatusmaksuilla. elatusmaksut pitäisi käyttää järkevämmin. lapsistahan ja lapsillehan ne maksetaan mutta se lähivanhempihan ne aina sitten käyttää mihinkä käyttää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 13:38 elatusmaksu lapsille kirjoitti:
Pitäisi kyllä olla jokin laki että elatusmaksyut menisivät lapsen tilille ja sieltä saa käyttää vain lapsen menoihin ja hankintoihin... kuitteja vastaan.
Et kai tosissasi tarkoita, että jääkaapissa olisi hylly joka lapselle, siinä niitä elatusmaksuilla ostettuja ruokia. Tai laskisinko montako neliötä on lapsen osuus asumisesta ja maksaisin hänen rahoistaan osan vastikkeesta.

Leikki leikkinä. Kyllä on parempi, että aikuinen vastaa rahojen riittävyydestä ja lapsi saa olla lapsi.
 
Ei meillä kyllä joka kuukausi osteta vaatteita tai harrastusvälineitä , lapsilisät riittää niihin kevyesti kun laittaa aina ne talteen ja ostaa sit jotain mitä tarvitsee. Asua pitää vaikka ei olisi lapsiakaan , ei se lapsen huoneen neliöt niin suurta lovea rahapussiin kuussa tee. Osalla yh on pakko mennä osa elarista myös omiin menoihin ja ruoka kulut pysyy kyllä aisoissa jos viitsii itse ruoat tehdä eikä käytä eineksiä "mäkkäri" ruokia.
 
Teille, jotka epäilette lasten elatusmaksuilla katettavan lähihuoltajan menoja, suosittelen pitämään kirjanpitoa vuoden ajalta lasten menoista. Kokeilkaapa, kuinka saatte 118 euroa kuukaudessa riittämään kaikkiin lasten kuluihin! Mikäli onnistutte siinä, olette voittaneet pääpalkinnon itsenne pettämiskisassa. Paljon onnea ja kaksuskukkakimppuja Teille, rakkaat etävanhempien tilistä huolta kantavat ihmiset \|O .
 
lasten tilille
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:44 Vieras kirjoitti:
Teille, jotka epäilette lasten elatusmaksuilla katettavan lähihuoltajan menoja, suosittelen pitämään kirjanpitoa vuoden ajalta lasten menoista. Kokeilkaapa, kuinka saatte 118 euroa kuukaudessa riittämään kaikkiin lasten kuluihin! Mikäli onnistutte siinä, olette voittaneet pääpalkinnon itsenne pettämiskisassa. Paljon onnea ja kaksuskukkakimppuja Teille, rakkaat etävanhempien tilistä huolta kantavat ihmiset \|O .
meillä kyllä riittää, kun on teini ikäisiä niin me päätämme mitä ostetaan ja ostetaanko olenkaan, ei se lapsi sanele sitä että mitä haluaa. Kai ne haluaa vaikka kuun taivaalta.
minä en maksata ex miehelläni asuntoa, sähköä, lainoja ym. elatausmaksut menevät meillä lasten tilille ja käytän sieltä lasten hankintoihin... säästössäkin on aika paljon rahaa... kohta toinen lähtee opiskelemaan joten sitä tarvitaan. Ex.mieheni on todella tyytyväinen tähän systeemiin. en halua ex mieheltäni mitään itselle tai rahaa niin että minä hyödyn siitä. lapset hyötyvät ja ovat isänsä kanssa hyvissä väleissä. kellään ei ole katkeraa oloa siitä mihin raha menee. lähetän yleensä hankinnoista myös kuitit miehelleni vaikka hän sanoo ettei tarvitse, mutta haluan olla rehellinen tämän asian suhteen.
 
mie
Vau kuinka fiksu nainen!!!!!Ajatellen juuri lastesi tulevaisuutta,että on sitten ns.ylimääräiset rahat tallella kun niitä tarvitaan.Tuntemieni naisten kohdalla tämä on mahdotonta.Kaikki mitä irti saadaan käytetään sitten itseen jos lapsi ei mitään tarvitse.
Niin ja jos lasketaan elareihin asumiskuluja niin tuskin se äiti sen lapsen takia jossain talossa asuu,kai se katon päänpäälleen tarvii vaikkei ole lastakaan.
En edelleenkään tiedä yhtään lasta joka kuluttaa kuukaudessa 380?.
 
UusiVaimo
Kunpa exälle riittäisikin menoihin se n 200 euroa/kk. Mutta joka ikiseen asiaan, mitä ala-aste ikäinen lapsi tarvitsee, pyydetään lisää rahaa. Lapsi asuu lähes kaikki lomansa meillä, viikonloput on jaettu tasan ja arkipäiviä ja -iltojakin lapsi viettää meillä meidän vuorotöidemme ansiosta! Tuntuu niin tyhmältä ensinnäkin maksaa niistäkin kuukausista kun lapsi on lähes kokoaika meillä (esim. kun äiti päättää lähteä lomalle kavereiden kanssa 4 viikoksi!!) ja sitten vielä kun tarvitaan uudet kengät, niin niistäkin pitäisi puolet maksaa..
Tässä myös syy siihen, miksi minulla ja miehelläni ei koskaan tule olemaan yhteistä tiliä / yhteisiä rahoja!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2005 klo 20:57 UusiVaimo kirjoitti:
Kunpa exälle riittäisikin menoihin se n 200 euroa/kk. Mutta joka ikiseen asiaan, mitä ala-aste ikäinen lapsi tarvitsee, pyydetään lisää rahaa. Lapsi asuu lähes kaikki lomansa meillä, viikonloput on jaettu tasan ja arkipäiviä ja -iltojakin lapsi viettää meillä meidän vuorotöidemme ansiosta! Tuntuu niin tyhmältä ensinnäkin maksaa niistäkin kuukausista kun lapsi on lähes kokoaika meillä (esim. kun äiti päättää lähteä lomalle kavereiden kanssa 4 viikoksi!!) ja sitten vielä kun tarvitaan uudet kengät, niin niistäkin pitäisi puolet maksaa..
Tässä myös syy siihen, miksi minulla ja miehelläni ei koskaan tule olemaan yhteistä tiliä / yhteisiä rahoja!
Oletteko tietoisia että elatusmaksun lisäksi ei tarvitse maksaa kuin lapsen kuljetukset kun tulee teille. Ei harrastusvälineitä ei vaatteita eikä muutakaan , elatusmaksut on tarkoitettu niihin.
 
Mikäli huollettavanasi on yli 12-vuotiaita lapsia, ihmettelen, kuinka lapsilisällä ja elatusmaksuilla voisit kattaa lastesi menot! Kokeilepa saada ne riittämään ruokaan. Olet aikamoinen taikuri, jos katat kaikki lasten menot 118 eurolla + lapsilisällä. Jos lapsesi lapsilisä ei katoa ruokaan, ovat lapsesi ilmeisesti aliravitsemustilalla ja kasvukäyrä laskusuuntainen.

Eikä tarvitse moralisoida ruuan laitosta. Meillä kaikki leivät, myös ruisleipä on kotitekoista. Lehmää ei ole, mutta joskus kasvatetaan joulukinkuksi porsas ja hirvenlihaa on pakastin puolloillaan. Siitä huolimatta ruokalasku murrosikäisten lasten vuoksi on suuri.

Oma osuuteni nousee reilusti ohi exän huolimatta siitä, että olen pienipalkkainen ja ex on suurituloinen. Ja iloisesti hoidan lapseni ja elätän heidät. Jääpähän exälle rahaa omiin harrastuksiinsa.
 
Rupuska
No, omapas täällä tulinen keskustelu..Meillä ex maksaa 225.05? jos oikein paperitarkasti lukisi kahdesta lapsestaan mutta käytännössä on unohdettu ne 5 centit.
Ois kait sitä voinut jo pariinkin otteeseen olla töissä käyvältä indeksikorotuksia vailla mutta empä ole viittinyt rueta ruikuttamaan kun lopulta aikoinaan hänet sain kirjoittamaan pienen rätinän säestyksellä tuon minimilapun(maksoi 800mk kahdesta toista vuotta ..) Ja kun nuo välit kuitenkin ovat suht toimivat niin mitä suotta rasittaa..
Vasta nyt on alkanut ostamaan jotain ylimääräistä jos lapset pyytävät. Erittäin tarkka rahoistaan-paitsi jos ne käytetään hänen harrastuksiinsa..
Nykyinen mieheni kustantaa poikani kiekkoharrastuksia samalla lailla kuin omaansa. Yhteiset rahat kun on-sanoo hän. Isossa perheessä ei paljon säästöjä jää...
 

Yhteistyössä