elatusmaksut

alannah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2005 klo 12:06 Muku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.02.2005 klo 21:53 alannah kirjoitti:
Mä saan sen minimi määrän, 118 euroa.
Tässä hyvä esimerkki; "MÄ saan..." Ei elatusmaksu ole sua varten, vaan lasta varten. Eikö?
Tietenki mutta MULLE SE NE MAKSAA!!! Elatus rahat ei mene esikoisen tilille vaan mun.
 
alannah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2005 klo 13:33 clivia kirjoitti:
Myös MINÄ SAAN lapsista minimin elatusmaksun.
MINÄ saan ne rahat sen vuoksi että kaikki viisi lastani ovat alaikäisiä ja MINÄ käytän sen rahan lasten ruokaan,vaatteisiin,lääkkeisiin,silmälaseihin,luistimiin ym. mitä lapset tarvitsevat.
Lapset asuvat minun kanssani ja tapaavat isäänsä 4 päivää kuukaudessa.
Miksi isän pitäisi päästä elatusvelvollisuudesta kun ero tulee,ovathan ne hänenkin lapsiaan?
Peesaan tätä!!
 
Tamu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 22:03 exex kirjoitti:
250 kuussa maksan. Se ei ole todellakaan paljon. Sama menee yhdellä kertaa teinitytön shoppailureissulla.
Hmm...mikäs siinä..jokainen hoitakoon elatusmaksunsa miten hoitaa, meillä kukaan ei maksa mitään kenellekään koska lapset viettävät puolet ajastaan kummankin vanhemman luona ja hankinnat maksetaan puoliksi mutta kuulostaa aika karmaisevalta jos teinitytön shoppailureissuun menee 1500 entistä markkaa rahaa..kaikilla ei todellakaan ole varaa antaa lapsensa vaate-meikki-ja levyostoksiin viikon palkkaa..toivottavasti tuo oli vaan "heitto"...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2005 klo 23:33 Vieras kirjoitti:
Mikäli huollettavanasi on yli 12-vuotiaita lapsia, ihmettelen, kuinka lapsilisällä ja elatusmaksuilla voisit kattaa lastesi menot! Kokeilepa saada ne riittämään ruokaan. Olet aikamoinen taikuri, jos katat kaikki lasten menot 118 eurolla + lapsilisällä. Jos lapsesi lapsilisä ei katoa ruokaan, ovat lapsesi ilmeisesti aliravitsemustilalla ja kasvukäyrä laskusuuntainen.

Eikä tarvitse moralisoida ruuan laitosta. Meillä kaikki leivät, myös ruisleipä on kotitekoista. Lehmää ei ole, mutta joskus kasvatetaan joulukinkuksi porsas ja hirvenlihaa on pakastin puolloillaan. Siitä huolimatta ruokalasku murrosikäisten lasten vuoksi on suuri.

Oma osuuteni nousee reilusti ohi exän huolimatta siitä, että olen pienipalkkainen ja ex on suurituloinen. Ja iloisesti hoidan lapseni ja elätän heidät. Jääpähän exälle rahaa omiin harrastuksiinsa.
niinpä edellenkin toistan 118euroa +136 euroa+ sinun osuus reilusti enemmän kuin isän oisko sit vaikka 150 euroa on aika paljon kuussa vaikka lapset ois minkä ikäisiä . Itsellä 15 ja 17 ja lapsilisä loppui toisesta mut silti tullaan toimeen ihan hyvin. En halunnut moralisoida ruoan laitosta , usein vaan näkee että ihmiset valittaa et ruokaan menee kauheasti rahaa ja ostoskori on täynnä eines ruokia , ei ollut mitenkään henkilökohtaiseksi tarkoitettu.
 
Tästä keskustelusekusta jäi sellainen kuva että etä huoltaja ei saisi omilla rahoillaan harrastaa. Kyllä se ois epä reilua jos parempituloinen joutuisi kaikki rahat ex :lle syytämään ja ei itse voisi nauttia omista rahoistaan harrastuksen muodossa. Toinen asia joka pisti silmään että ensin puhutaan et ex maksaa 118 euroa ja sit että on paljon parempi tuloinen, miten lastenvalvoja on määrännyt minimi elatusmaksun jos kaveri on kerran hyvä tuloinen.
 
Tamu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.02.2005 klo 16:55 TOOPE kirjoitti:
Tästä keskustelusekusta jäi sellainen kuva että etä huoltaja ei saisi omilla rahoillaan harrastaa. Kyllä se ois epä reilua jos parempituloinen joutuisi kaikki rahat ex :lle syytämään ja ei itse voisi nauttia omista rahoistaan harrastuksen muodossa. Toinen asia joka pisti silmään että ensin puhutaan et ex maksaa 118 euroa ja sit että on paljon parempi tuloinen, miten lastenvalvoja on määrännyt minimi elatusmaksun jos kaveri on kerran hyvä tuloinen.
Mun käsittääkseni lastenvalvoja ei määrää elatusmaksuja vaan ne sovitaan lastenvalvojan luona. Lasten valvoja voi vain ehdottaa sopivaksi katsomaansa summaa. Jos ei sopimukseen päästä, silloin toinen voi halutessaan viedä asian oikeuteen jolloin haastaja maksaa viulut, korjatkaa jos olen väärässä.
 
Ihan oikeassa olet mutta luulisi että jos etähuoltaja on hyvätuloinen ei lastenvalvoja suosittelisi suostumaan minimi elatusmaksuun. Mutta mehän ei voida tietää vaikka lapset olisi esim puoliksi kaksi viikkoa molemmilla vanhemmillaan niin sehän tietty muuttais asiaa... nää on niin monimutkaisia juttuja, ei ihan yksiselitteisiä.
 
Indi
"Olet aikamoinen taikuri, jos katat kaikki lasten menot 118 eurolla + lapsilisällä."

Vieras: Miksi ihmeessä pitäisikään kattaa? Onhan lapsella äitikin. Vai eikö äiti ole velvollinen kustantamaan mitään?

Se tässä keskustelussa ilmenee (ja todellisessa elämässäkin), että yksinhuoltajaäideillä tuntuu olevan sellainen ajatus, että heidän ei kuuluisi ottaa lasten kustannuksiin millään tavalla osaa. Vaan että isän maksaman elatusrahan ja lapsilisien pitäisi kattaa kaiken. Tai haluavathan he tietenkin olla rahakirstun päällä istujia. Eihän se niin voi olla että yhteiskunta ja isät vaan ovat velvollisia elättämään lapsia. Ja äidin rahat menee vain häneen omiin menoihinsa. Näin se silti valitettavasti monessa tapauksessa on.

Ja se on kylmä tosi asia, ettei tässä elämässä kovinkaan leveätä elämää voi viettää jossei käy töissä, tai kunnon töissä. Ei siitä, että äiti ei ole hankkinut kunnon ammattia ja viitsi käydä töissä, voi isää rangaista. Sehän on ihan pimeä ajatus. Joutuu se isäkin käymään töissä, jotta saa äidille ne elatusmaksut maksettua.

 
Meillä minä ja uusi mieheni (omasta vapaasta tahdostaan, itse ehdottaen) maksamme kokonaan lapsen menot. Miehen biologisella isällä ei muka koskaan ole varaa enkä jaksa alkaa asiasta tappelemaan. Ja ilman elatusrahoja pärjätään vallan mainiosti eli emme niitä kaipaisikaan sillä ne eivät meidän perheen maksuasioita muuttaisi vaan lojuisivat tilillä hamaan tulevaisuuteen asti.
 
niinpä
Mun mies maksaa ex:lleen REILU 350euroa elatusmaksua kuussa... Mun mielestä se on paljon,varsinkin kun akka heittää pihalle että saa uuden ukon tilalle,menee naimisiin ja edelleen maksu pysyy korkeena vaikka perheessä on nyt kaks elättäjää(mun mielestä maksu määrä pitäis tarkistaa tietyin välein)...Ja silti akka vinkuu jos joutuu välillä joustaa koska onhan meijänkin elettävä... Meillä on pieni lapsi,asutaan vuokralla,ei saada lainaa että voitais ostaa oma koska kaikki rahat menee tolle RAIVOSTUTTAVALLR ex:älle,me joudutaan laskee tarkkaan joka sentti että selvitään kaikista laskuista,vuokrasta ja siitä H....... elatusmaksusta.Ja tämä ex:ä asuu miehen ja lastensa kanssa uudessa talossa on hienot autot jne. ja silti jaksaa valittaa,pitäis ees turpansa kiinni niin kaikki olis tyytyväisiä,rahansa aina kuitenki saa,IKINÄ ei oo jääny saamatta ja silti jaksaa valittaa!!!

En tarkota että kaikki ex:ät olis tälläsia mutta yks ainakin löytyy...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.03.2005 klo 12:07 niinpä kirjoitti:
Mun mies maksaa ex:lleen REILU 350euroa elatusmaksua kuussa... Mun mielestä se on paljon,varsinkin kun akka heittää pihalle että saa uuden ukon tilalle,menee naimisiin ja edelleen maksu pysyy korkeena vaikka perheessä on nyt kaks elättäjää(mun mielestä maksu määrä pitäis tarkistaa tietyin välein)...Ja silti akka vinkuu jos joutuu välillä joustaa koska onhan meijänkin elettävä... Meillä on pieni lapsi,asutaan vuokralla,ei saada lainaa että voitais ostaa oma koska kaikki rahat menee tolle RAIVOSTUTTAVALLR ex:älle,me joudutaan laskee tarkkaan joka sentti että selvitään kaikista laskuista,vuokrasta ja siitä H....... elatusmaksusta.Ja tämä ex:ä asuu miehen ja lastensa kanssa uudessa talossa on hienot autot jne. ja silti jaksaa valittaa,pitäis ees turpansa kiinni niin kaikki olis tyytyväisiä,rahansa aina kuitenki saa,IKINÄ ei oo jääny saamatta ja silti jaksaa valittaa!!!


Jos ette oikeasti meinaa rahallisesti pärjätä niin ottakaa yhteys oikeusapu toimistoon tai elatusvelvolliset ry ja kysykää mitkä on mahdollisuutenne pienentää maksuja.
En tarkota että kaikki ex:ät olis tälläsia mutta yks ainakin löytyy...
 
viikonloppuäitipuoli
Ottamatta sen enempää kantaa aiempaan keskusteluun...

Miksi elatusmaksujärjestelmämme ei ota kantaa siihen, onko etävanhempi työtön tai käykö työssä vähän huonommalla tai paremmalla palkalla?

Miksi elatusmaksuun ei vaikuta yhtään se, että etävanhempi saa uuden lapsen?

"Perusperheessähän" nuo kaikki (työttömyys, paremmin/huonommin palkattu työ, uudet sisarukset) väistämättä vaikuttavat siihen kuinka paljon vanhemmat pystyvät käyttämään rahaa yhteen lapseen. Miksi tämä ei toteudu elatusmaksujen kohdalla?
 
minäkin vkl-äiti
Olen samaa mieltä kuin edellinen.
Vai onko niin, että kerran eronnut, ja elatusvelvollinen, ei saisi perustaa "uutta" perhettä, tai ainakaan ei saisi tehdä lisää lapsia uuden kumppanin kanssa?

Täällä on kovasti puhuttu siitä, miten elatusmaksut, 200 e tai 118 e per lapsi plus lapsilisä ei riitä lapsen elatukseen. Kysyn samaa kuin muutama muukin: minne unohtui se lähivanhemman (äidin) osuus?? Eihän elatusmaksujen ole tarkoitus kattaa kuin puolet lapsen elatuksesta, toisesta puolesta huolehtii lähivanhempi ! :attn:

Exän nyxän tuloilla ja varallisuudella ei ole mitään tekemistä lasten elatuksen kanssa. Uusi kumppani ei ole velvollinen osallistumaan millään tavalla kumppaninsa lasten elatukseen! JOS hän sen tekee, se on hienoa, se on kaikki lapselle, se on kaikki plussaa parisuhteellekin. Se, miten kohtelee puolison lapsia = sillä tavalla kohtelee myös puolisoaan.


Tiedän, että yh:t ja lähivanhemmat hyppivät seinille, mutta kysyn silti: jos se lapsen elättäminen on niin hankalaa, jos rahat ei riitä - miksi ette anna lasta isänsä luo asumaan? Vaikkapa vuodeksi? Etenkin, jos koulu pysyy samana? Tai sitten lapsi asuu vuoden / lukuvuoden toisaalla ja käy myös toista koulua? Tuskin se lasta vahingoittaa, ja vastuu ja arki osuisi myös toisen vanhemman kohdalle.
Miten on?
Ja sitten tulee ne kootut selitykset.. lasten isä on luuseri, sen nyxä on hirviö ja inhoaa lapsiani.. joopa.

Eikö ole muka YHTÄKÄÄN kunnon etävanhempaa = isää, joka haluaisi ja kykeneisi huolehtimaan täysipäiväisesti lapsestaan??? :eek: Oletteko kysyneet??
JOS SINÄ ITSE olet eron jälkeen muuttunut ja olet eri ihminen kuin siinä huonosa liitossa - eikähän silloin MYÖS SE EXÄ ole muuttunut ja ole varsin erilainen ??? :flower:
 
viikonloppuäitipuoli
Olen samaa mieltä siitä, että lähi- tai etävanhemman uusi kumppani ei ole mitenkään velvollinen huolehtimaan puolisonsa lapsen kustannuksista. Meillä ainakin on näin, minä en osallistu mieheni lapsen kustannuksiin. Tosin meillä muutenkin on täysin eri rahat.

Olisinpa tosi onnellinen, jos saisin mieheltäni "ylimääräistä" rahaa sen n. 170 euroa / kk, jonka hänen exänsä saa. Minä kun kuitenkin suurempituloisena maksan yhteisen lapsemme elinkustannuksista suurimman osan. Niin pitkälle en ole halunnut erillisissä rahoissa mennä, että tuota summaa aviopuolisoltani vaatisin.

Varmasti tilanteita ja taustoja on erilaisia. Itse yritän ymmärtää sekä miestäni että hänen lapsensa äitiä. Tärkeintä on se, että lasten kannalta asiat ovat sujuneet ja sujuvat hyvin. Meidän tilanteessa erimielisyydet ovat kuitenkin olleet aika pieniä.

Oman tilanteemme taustoja katsoen olen kyllä sitä mieltä, että se joka lapsen on halunnut, hänet elättäköön ilman suurempia narinoita! Tiedän, että meidän tapauksessamme isä osallistuu molempien lastensa elämään mallikelpoisesti olkoonpa taloudelliset asiat mitä tahansa!
 
minäkin vkl-äiti
Meillä ei ole eroteltu rahoja. Minä ostan jotain miehen lapsille, lähinnä vaatteita, ne tosin jäävät tänne meille varavaatteiksi. Mies puolestaan kustantaa joitakin juttuja minun lapselleni, eikä vaadi minulta summaa. Yhteisen lapsen menot maksan pääasiassa minä.

Meidän molempien ex-liitoissa oli "sinun ja minun rahat", ja kaikki puolitettiin. Minun tapauksessa ex-mies ei ollut lasteni isä, joten ymmärsin sen (ainakin yritin). Mies taas oli ja eli lastensa äidin kanssa, mutta aivan kaikki, ruokamenoja myöten, piti laittaa tasan puoliksi... :$

Yritämme nyt elää "ydinperheajattelulla", jossa ei lapsia jaotella, ja jossa tuloja ja menoja ja ostoja ei erilteltäisi eikä kuitteja laskettaisi, vaan se ostaa ja maksaa, jolla rahaa on.. tai joka jonkin asian tarpeelliseksi katsoo.
 
viikonloppuäitipuoli
Joo, tuota meidän erillisten rahojen tilannetta on monet ihmetelleet :)) Kuitteja ei jakseta mekään enää laskea, mutta yritetään pitää ruokamenotkin mahdollisimman pitkälle erillään. Kaupassa käydään erikseen tai jos ollaan yhdessä niin mennään "eri asiakkaina" kassalle ja jaetaan siinä ostokset. Hyvin toimii, eikä ole tarvinnut riidellä! :) Isommat ostokset onkin sitten helpompi jakaa.
 
just a girl
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.02.2005 klo 15:09 lasten tilille kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:44 Vieras kirjoitti:
Teille, jotka epäilette lasten elatusmaksuilla katettavan lähihuoltajan menoja, suosittelen pitämään kirjanpitoa vuoden ajalta lasten menoista. Kokeilkaapa, kuinka saatte 118 euroa kuukaudessa riittämään kaikkiin lasten kuluihin! Mikäli onnistutte siinä, olette voittaneet pääpalkinnon itsenne pettämiskisassa. Paljon onnea ja kaksuskukkakimppuja Teille, rakkaat etävanhempien tilistä huolta kantavat ihmiset \|O .
meillä kyllä riittää, kun on teini ikäisiä niin me päätämme mitä ostetaan ja ostetaanko olenkaan, ei se lapsi sanele sitä että mitä haluaa. Kai ne haluaa vaikka kuun taivaalta.
minä en maksata ex miehelläni asuntoa, sähköä, lainoja ym. elatausmaksut menevät meillä lasten tilille ja käytän sieltä lasten hankintoihin... säästössäkin on aika paljon rahaa... kohta toinen lähtee opiskelemaan joten sitä tarvitaan. Ex.mieheni on todella tyytyväinen tähän systeemiin. en halua ex mieheltäni mitään itselle tai rahaa niin että minä hyödyn siitä. lapset hyötyvät ja ovat isänsä kanssa hyvissä väleissä. kellään ei ole katkeraa oloa siitä mihin raha menee. lähetän yleensä hankinnoista myös kuitit miehelleni vaikka hän sanoo ettei tarvitse, mutta haluan olla rehellinen tämän asian suhteen.

Sulla taitaa kumminkin olla aika hyvät kuukausitulot omasta ansiotyöstä, jolloin rahaa jää helpommin elatusmaksuista säästöön.
 
Vaikka olisi äiti/ lähivanhenmpi huonotuloinen ei se oikeuta käyttämään lapselle tarkoitettuja rahoja itseen ja omaan elämiseen. Täytyisihän sen äidin elää ja maksaa asumiset ym. vakka ei olisi lastakaan. Jos ei ole varaa hoitaa omaa osuuttaan lapsen elatuksesta niin pitäisi luopua lähi huoltajuudesta- mutta sittenhän menettäisi aika summan rahaa kuukausittain niin kuin elarin ja lapsilisät... no oikeesti haaveilen vain eihän se ikinä näin tule menemään.
 
Olipa ihana huomata että on kohtalotovereita.Meillä myös mieheni ex käyttää elatusmaksuja ym.törkeästi VÄÄRIN!!!Heidän 2 lastaan ovat joka kk meillä ainakin viikon ja kesälomat ym.ainoastaan meillä. Ex kuitenkin nostaa elatusmaksut itelleen,samoin lapsilisät.Asiasta on yritetty keskustella mutta ei...raha näyttää äidille kelpaavan.Kohtuullista mielestäni olisi että ex maksaisi puolestaan meille elatusmaksuja lasten pidemmän oleskelun ajalta.Asioita on hankala jälkeenpäin riitaisissa väleissä olevien rueta muuttelemaan kun paperit on aikoinaan tehty...joten olkaapa tarkkoja kun sovitte elatusmaksuista!!Kannattaa lisätä papereihin maininta että rahat sinne missä lapset todellisuudessa on...mekin kun ostamme lapsille vaatteita,kustannamme harrastuksia ym...
Lapset ovat aivan ihania ja välimme ovat loistavat..mutta ex tekee välillä elämästä helvettiä!!!Rankkaa!!! :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.02.2005 klo 21:44 Vieras kirjoitti:
Teille, jotka epäilette lasten elatusmaksuilla katettavan lähihuoltajan menoja, suosittelen pitämään kirjanpitoa vuoden ajalta lasten menoista. Kokeilkaapa, kuinka saatte 118 euroa kuukaudessa riittämään kaikkiin lasten kuluihin! Mikäli onnistutte siinä, olette voittaneet pääpalkinnon itsenne pettämiskisassa. Paljon onnea ja kaksuskukkakimppuja Teille, rakkaat etävanhempien tilistä huolta kantavat ihmiset \|O .
\|O Ei kai ole tarkoitus, että etävanhempi yksin elättää lapsen! Siis eihän tuon elatusmaksun kuulukaan riittää lapsen menoihin! Jos lähivanhempi laittaa saman verran omasta pussistaan ja käyttää vielä lapsilisätkin lapsen menoihin, on summa vähintään 336 euroa. Tuo summa on enemmän kuin meillä tulee pitkiin aikoihin olemaan rahaa käyttää omaan lapseemme kuussa. Omatkin ruoka-, vaate_ yms. menot jäävät reilusti tuon alle.
Kyllä usein tuntuu siltä, että rahoille olisi parempaakin käyttöä, kun tietää, kuinka paljon ylimääräistä miehin exällä on varaa ostella itselleen ja lapsilleen, ja kuitenkin perjantai-iltaisin vingutaan elareita etukäteen! :headwall:
 
Hyvä näin
Ainakin meillä lastenvalvoja suositteli maksamaan enemmän kuin minimin elatusmaksuista neuvoteltaessa.

Ei avioerolasten tarvitse joutua taloudellisesti huonompaan asemaan kuin ydinperheidenkään lasten. On selvää, että elintaso putoaa erotilanteessa, mutta lasten etu on, että sekä etä- että lähivanhempi kantavat taloudellisen vastuun siten, ettei lasten tarvitse liian alhaisesta elintasosta kärsiä.

Tämän palstan keskustelu äitipuolten osalta vaikuttaa valitettavasti melko kypsymättömältä ja katkeralta. Oletteko koskaan ajatelleet, kuinka paljon suuremman työpanoksen lähivanhemmat antavat lapsiensa vuoksi? Ainakin itse pääsen hyvin paljon vähemmällä työllä ja halvemmalla olemalla se etävanhempi ja tapaamalla lapsia joka toinen viikonloppu. Maksan elatusmaksut mielelläni, koska tiedän, kuinka paljon kalliimmaksi jatkuva lasten elättäminen tulisi.

Kannatan lasten ikään perustuvaa maksusopimusta, koska iän karttuessa lasten kulutkin kasvavat huomattavasti.
 
niinpä
Ei kai sentään sen ex:än kuuluu talolainaa nykyisen miehensä kanssa lyhentää näillä elatusrahoilla mitä meiltä saa????
Mehän tässä vaan kidutaan kun ei oo varaa mihinkään ja varsinkaan ylimääräseen,joka sentin saa tarkkaan laskea että edes yhteiselle lapsellemme riittää ruokaa ja että vuokran saa maksettua että pysyy edes katto pään päällä!!!
Eli ex:lle luxus elämä,luxus tuloineen uuden miehen kanssa,uusine autoineen ja sitten etä vanhempi uuden perheen kanssa vaikka katuojaan,kunhan exällä on kaikki hyvin!!! :'(
 
viikonloppuäitipuoli
Toivottavasti en vaikuta katkeroituneelta! En ainakaan tunne olevani sitä. Kunnioitan mieheni exää ja sitä työtä, jonka hän on on - osittain yksin - tehnyt lapsensa kasvattamisessa. Ja elari on mielestäni ihan sopiva, eikä ex varmaan sillä mitään "kulutusjuhlaa" vietä.

Meidän tilanteemme on sellainen, että exällä on paljon enemmän läheisiä ihmisiä tukenaan lapsen kasvatuksessa ja hoitamisessa kuin meillä yhteisen lapsemme kanssa. Kuulostakoon katkeralta, mutta en voi olla ajattelematta, että ex voi lähettää lapsensa hoitoon minun kotiini lähes milloin vain, mutta minä en voi lähettää lastani hänen kotiinsa koskaan. Ikävä tilanne, kun tiedän, että hänellä on samalla paikkakunnalla kolme muutakin hoitopaikkaa, eikä meillä ole yhtään!

Kannattaa muistaa, että monilla parisuhteessakin elävillä on käytännössä "yksinhuoltajatilanne", kun puoliso on paljon poissa esim. työn, opintojen, talonrakennuksen tms. takia.

Olen edelleen sitä mieltä, että se kuka lapsen on halunnut, hänet hoitakoon valittamatta. Ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön! Tämä pitäisi mielestäni päteä samalla tavalla exään kuin minuun ja puolisooni, mutta aina ei siltä näytä.
 
viikonloppuäitipuoli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 22:40 Hyvä näin kirjoitti:
Oletteko koskaan ajatelleet, kuinka paljon suuremman työpanoksen lähivanhemmat antavat lapsiensa vuoksi?
Kun tässä nyt elatusmaksuista keskustellaan: Ei kai ole tarkoitus, että rahalla (elatusavulla) korvattaisi etävanhemman "puuttuvaa" työpanosta?! Ei kai sellaista rahalla voi mitata?! Tarkoitushan on nimenomaan osallistua lapsen elättämiseen - lapsen hoitaminen ja kasvattaminen ovat asia erikseen. Siinä varmasti lähivanhempi tekee suurimman työn, mutta kai etävanhemmallakin on osuutensa.
 

Yhteistyössä