elatusmaksut

Tässä teille tositilanne uusperheellisten asemasta:

Vaimolla kolme lasta entisestä avioliitostaan, joista kaksi asuu äidillään, yksi isänsä uudessa perheessä. Kahdesta lapsesta (teini-ikäisiä molemmat) elatusmaksut 2X118,50?/kk = 237?

Ja tietysti lapsilisät ILMAN yh-korotuksia, koska uusi avioliitto solmittu.

Miehellä kolme lasta entisestä avioliitostaan, kaikki asuvat äidillään. Päässeet hyvin sopimukseen - elatusmaksut 3X100? = 300?. Lapsilisät tietysti äidille, joka on lähivanhempi.
Taputukset oikeesti äidille!!

Nyt uudesta avioliitosta kaksi pientä lasta, tietty kaikki kustannukset avioparin pussista - niin kuin pitääkin!!!

Lisäksi yksi au, joka on juuri samanlainen "yh:n pikku projekti", josta yksinhuoltajapalstalla juuri nyt juttu. Siitäpä sitten joudutaankin maksamaan 150?/kk, kun on niin säälittävä tuo yh:n elämä.

Lisäksi tuo isälleen muuttanut vaimon lapsi sattuu olemaan kolmas tuosta sarjasta. Elikkäs vähentää näiden kahden nuorimman perheeseen tulevia lapsilisiä.

Laskutaitoiset ja fiksut ihmiset... Kertokaa meneekö seuraavan laskukaavan mukaisesti asiat oikein:

"Tuloina":

Lapsilisät 493?/kk = neljä lasta taloudessa
Elatusmaksut 237?/kk = kahdesta teini-ikäisestä
======
730?/kk

"Menoina" 450?/kk = elatusmaksuina äideille (toistaiseksi näin "vähän"

Eli erotuksena on "plussaa" 280?/kk, jolla sitten pitäisi kattaa ainakin näiden kahden teini-ikäisen eläminen...
Pointtini on se, että uusperheellisiä todellakin sorretaan siinä, että uusperheen lapsille oikeasti lasketaan vähemmän elatuksen tarpeeksi. Eli tuo 280? pitäisi jakaa sekä vaimon "vanhojen" lapsien että parin "uusien"lapsien kesken. Kertoisiko joku minulle miten edellämainitulla laskukaavalla saadaan kaikkien lasten laskennalliseksi elatustarpeeksi tuo maagiset 420?/kk?
Ja lakihan sanoo, ettei uuden puolison tarvitse osallistua toisen puolison lasten elatukseen - ei vaikka asuisivatkin samassa taloudessa. Ja kukaanhan ei nyt tiedä edes meidän perheen palkkatuloja...
Siis yhteiskunta päättäjineen on sitä mieltä, että kaikki vaan raastupaan riitelemään elatuksista, jotka on jo ajat sitten sovittu. Tarkoittaen sitä, että vaimon pitäisi alkaa tappelemaan exänsä kanssa rahasta. Ja miehen exänkin pitäisi pyytää enemmän, jos nyt sattuisi rahaa tarvitsemaan...
Tässä mennään. Tervettä meininkiä.
Ja eikö jokaisella suomalaisella lapsella pitäisi olla oikeus tuohon omaan lapsilisäänsä? :attn:
 
En mielestäni ole katkeroitunut ja kateellinen..Mutta tosiasia on että emme mieheni kanssa pysty elatusmaksujen takia suunnittelemaan talon ostoa tai lisää lapsia perheeseemme. :(
Ja tosiasia on sekin että kukaan ei valvo sitä mihin mieheni rahat OIKEASTI menevät!!!Lasten äiti kun ei suostu edes lapsilisistä pientä osaa luovuttamaan lasten tilille(Olisipahan säästössä tulevaisuutta varten) ja elää kuitenkin leveästi uuden miehensä kanssa.
Räikeä esimerkki kerrottaneen kun itse työskentelin aikoinaan tarjoilijana baarissa ja yh-äidit ottivat kuppia ja kehuivat et olipa hyvä kun lapsilisät tulikin jo perjantaina... :(
No tuo kuulosti kyl tosi pahalta mutta eihän kaikki onnex niin tee,eihän?!Ja muistakeepa äidit kirjoitellessanne ettei sen etävanhemman maksujen ole takoitus kattaa kaikkia kuluja...Kyllä lähivanhemmankin kuuluu osansa kustantaa!!!Ja sehän se yleensä päättää mitä kaikkea krääsää ostetaan...Kaikkeahan mitä lapset haluaa ei ole tarvis ostaa!!Tai voihan sitä hyväksyntää tietysti jotkut hakea tavaran määrälläkin,jos ei ole muuta antaa...
 
Vielä selvennys edelliseen tekstiini:

Käräjäoikeus siis määrittelee taloutemme näin. Nettoa jää neljälle lapselle 280? lapsilisistä+elatusmaksuista. Eli 70?/lapsi. Ja kun lasketaan sitten tuo 420?/lapsi elatuksen tarpeeksi, niin minulle kuuluu 1050?, kaksi "vanhaa" yksi "uusi". Ja miehelle 350? = yksi "uusi". Kysymys kuuluu? Kuka on nettomaksaja? No se häikäilemätön eronnut äiti, joka vielä kehtaa uudelleen avioitua. Ja vielä eronneen miehen kanssa!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 22:40 Hyvä näin kirjoitti:
Ainakin meillä lastenvalvoja suositteli maksamaan enemmän kuin minimin elatusmaksuista neuvoteltaessa.

Ei avioerolasten tarvitse joutua taloudellisesti huonompaan asemaan kuin ydinperheidenkään lasten. On selvää, että elintaso putoaa erotilanteessa, mutta lasten etu on, että sekä etä- että lähivanhempi kantavat taloudellisen vastuun siten, ettei lasten tarvitse liian alhaisesta elintasosta kärsiä.

Tämän palstan keskustelu äitipuolten osalta vaikuttaa valitettavasti melko kypsymättömältä ja katkeralta. Oletteko koskaan ajatelleet, kuinka paljon suuremman työpanoksen lähivanhemmat antavat lapsiensa vuoksi? Ainakin itse pääsen hyvin paljon vähemmällä työllä ja halvemmalla olemalla se etävanhempi ja tapaamalla lapsia joka toinen viikonloppu. Maksan elatusmaksut mielelläni, koska tiedän, kuinka paljon kalliimmaksi jatkuva lasten elättäminen tulisi.

Kannatan lasten ikään perustuvaa maksusopimusta, koska iän karttuessa lasten kulutkin kasvavat huomattavasti.
En myös minä ole katkera . Meillä on vaan niin että mies maksaa lapsestaan 160e joka kuukausi eikä meillä todellakaan ole varaa laittaa yhteiseen lapseen sellaisia summia , yleensä ei mene edes lapsilisät yhteiseen lapseemme.Ja meillä tulee myös työ panosta kun emme saa koskaan vapaata omasta lapsesta tosin ei halutakkaan ja ex saa vapaata joka toinen viikonloppu ja talvilomat ja kesällä kolmeviikkoa. Kuinkahan moni ydinperhe saa niin paljon ihan omaa aikaa???? Ei me ainakaan, no niinkuin sanoin en haluaisikaan sillä lapset olen tehnyt itse ja myös itse elän heidän kanssaan joka päivä arkea ja juhlat. Yhdessä lapset miehen kanssa hoidetaan tosin minä enimmäkseen kun olen hoitovapaalla, rahaa ei siitä jää tuhlattavksi mutta kyllä pärjätään- en valita vaan olen onnellinen että saan olla lapseni kanssa ja seurata hänen touhujaan .
 
viikonloppuäitipuoli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.03.2005 klo 11:58 vierailija kirjoitti:
Ja meillä tulee myös työ panosta kun emme saa koskaan vapaata omasta lapsesta tosin ei halutakkaan ja ex saa vapaata joka toinen viikonloppu ja talvilomat ja kesällä kolmeviikkoa. Kuinkahan moni ydinperhe saa niin paljon ihan omaa aikaa???? Ei me ainakaan, no niinkuin sanoin en haluaisikaan sillä lapset olen tehnyt itse ja myös itse elän heidän kanssaan joka päivä arkea ja juhlat. Yhdessä lapset miehen kanssa hoidetaan
Aivan samoin meillä! Kuinkahan monella ydinperheen äidillä tai isällä on mahdollisuus moisiin vapaisiin vuoden aikana? Minäkään en kyllä haluaisi olla lapsestani erossa noin pitkiä aikoja.

Aiemmin on esitetty mielipiteitä siitä, että uusperheen lapset ovat huonommassa asemassa ja että lasten ikä tulisi ottaa huomioon maksuja määrättäessä. Niistäkin olen samaa mieltä. Eikä todellakaan olisi pahitteeksi, jos joku taho valvoisi elarimaksujen käyttöä. Uuden puolison kanssa omakotitalon rakentaminen ei oikein kuulosta oikealta "elarikululta".

Lisäksi tulisi mielestäni ottaa huomioon lapsen molempien vanhempien tulot. Nyt elariin ei paljoa näytä vaikuttavan olipa etävanhempi työttömänä ansiosidonnaisella / työssä pienemmällä tai suuremmalla palkalla. Eikö kk-ansiotulojen väheneminen esim. 500 eurolla vaikuta ydinperheen lapsen menoihin? Varmasti vaikuttaa, meillä ainakin! Mutta elaripa ei muutu mihinkään, joten "etälapsi" vaan porskuttaa "lähilapsen" kustannuksella.

Mietinpä sitäkin mitä kaikkea saisimmekaan lapsille, jos meillä olisi kaksi lasta koko ajan ja varaa käyttää kahteen lapseen vaikkapa 170 euroa/lapsi/vanhempi, minkä summan exä saa joka kuukausi. Siitähän tulisi jo 4x170=680 euroa! Me elätämme koko 3-4 henkisen perheen alle puolella tuosta summasta - ja siinä on mukana joka toinen viikonloppu tulevat "etälapsen" kustannukset.
 
Meillä tilanne on sellainen, että miehen lapset asuvat puolet ajastaan meillä. Meillä on myös yhteinen vauva. Ensi syksystä lähtien lapset asuvat pelkästään äidin luona. Ex-rouva on varaton (kulutusluottovelallinen) ja pelkäämmekin kuinka paljon mies joutuu maksamaan elareita kahdesta lapsesta. Katsotaanko tuossa tapauksessa, että mieheni elättää lapset kun ex ei kykene. Tosin tiedämme kyllä, että elarit eivät mene suinkaan lasten menoihin vaan vanhojen velkojen maksuun :(.

Itse haluaisin jäädä hoitovapaalle pienimmäisen kans. Mikäli elarit kohoavat isoiksi, niin en kyllä voi. Välillisesti olen kyllä minäkin sitten näitten elareiden maksaja.

 
hankalaa
Joo, ei noi elatusmaksu- ja lapsikuviot uusperheessä ole mitenkään yksinkertaisia. Meilläkin maksettiin miehen kahdesta äidillään pääosin asuvasta lapsesta isoja elatusmaksuja. Äiti ei muka töissä - teki hommia, josta maksu päivärahana, joten ei verotettavaa tuloa. No, niin näinpä äiti sitten näyttää täysin varattomalta lastenvalvojan silmissä ja isä maksamaan yli 450e elareita - yli kolmanneksen omista tuloistaan - ja tätä siis lastenvalvoja tuki!!! Ja kun elareita laskettiin niin isän asumismenot puolitettiin meidän avoliittomme vuoksi, mutta äidin ei, vaikka oli jo uusiksi naimisissa ja asui miehensä kanssa yhdessä. Kummasti riitti rahaa risteilyihin ja ulkomaan matkoihin! Lapset tulivat isälle risoissa vaatteissa ja niitä sitten meillä korjattiin ja kouluun ei ollut harrastusvälineitä, jne. Ei kyllä ihan oikealta tuntunut!

Varmastikaan kenelläkään uusperheessä ei ole mitään sitä vastaan, että jokainen hoitaa oman osansa kaikista lapsistaan - eikä siitä mitään närää synny. Jos kohtuus säilyy ja kaikkia lapsia kohdellaan tasapuolisesti. Kyllä systeemiä näytetään niin härskisti käytettävän hyväksikin, että toivottavasti vielä joskus joku laki määrittäisi elatusmaksujen laskemista hyvinkin tarkasti.

Meillä tilanne korjautui ensimmäisen yhteisen lapsemme myötä. Silloin lastenvalvojakin puolti edes vähän isää ja sitä että kaikki lapset ovat tasa-arvoisessa asemassa - eikä niin että ne jotka ekaksi ovat olleet saavat ikuisesti enemmän kuin muut (eihän se mene ihan "perusperheessäkään" niin). Ja etälapsetkin ovat jo sen ikäisiä, että olivat uskaltaneet kyseenalaistaa tilannetta, kun se ovat tienneet (siis ihan asiallisesti, eikä mitenkään äitiä mustamaalaten). Siis nyt maksut kohtuulliset ja molemmissa perheissä tuntuu raha riittävän elämiseen.

Elatusmaksut kannattaa sopia aina vain muutamaksi vuodeksi eteen päin ja sitten tarkastaa tilanne uudestaan niin maksujen kun lasten tapaamistenkin suhteen. Elämäntilanteet vaihtelevat ja esimerkiksi työttömyyden vuoksi voidaan elatusmaksuja alentaa, jopa sen ns. minimin alle . Eikä silloin lapsi ilman elatusta jää, vaan kunta/kaupunki maksaa elatusapua.

Asioista kannattaa puhua ja puhua ja puhua. Esimerkiksi lastenvalvojalle kannattaa vaikka rautalangasta vääntää kuinka paljon käytännössä rahaa menee myös etävanhemmalla lasten huoltoon - jo lasten hakemiset ja viemiset voivat olla aikamoisia rahan reikiä. Ja on se kurjaa ja väärin jos isät/äidit eivät voi tavata lapsiaan mahdollisimman usein rahattomuuttaan! Kun kuitenkin lapsilla on oikeus ja tarve olla molempien vanhempiensa kanssa.
 

Yhteistyössä