elatussopimuksesta

osaako kukaan neuvoa seuraavanlaisessa tilanteessa.Olen yh ja lapseni isä on työtön(tällä hetkellä tietääkseni narkomaani laitapuolenkulkija :'( ).Elatusapu tulee tietenkin kunnalta ja elatussopimukset kirjoitamme uusiksi vuosittain(koska työttömyys on lastenvalvojan mielestä tilapäinen elämäntilanne,joka voi muuttua). No nyt oli taas aika tehdä uudet elatussopparit(entiset voimassa maaliskuunloppuun,elikkäs vanhenevat tänään). Minä kävin jo tammikuussa lastenvalvojalta kysymässä,koska tehdään uudet sopimukset,hän käski tulla maaliskuun alussa uudelleen. No menin heti maaliskuunalussa selvittämään tulojani valvojalle ja valvoja laittoi paperit vetämään lapseni isän kotikuntaan(näin on tehty aikaisemminkin,koska meillä on välimatkaa eikä isä myöskään tapaa lastaan).No isä ei tietenkään ole käynyt allekirjoittamassa papereita omassa sossussaan. Elikkäs huhtikuun elatusapu jää saamatta ainakin,koska meillä ei ole olemassa voimassaolevaa sopimusta ja ties koska exä viitsii mennä allekirjoittamaan sopimusta. Onko oikein että elatustuki jää saamatta?
 
Aika huonoa toimintaa lastenvalvojalta. Meinaan elatussopimuksen voi tehdä myös siihen asti kun lapsi täyttää sen 18. Jos isä on laitapuolenkulkija niin hänestä ei tule koskaan työtätekevää. Lastenvalvoja on velvollinen tekemään sinun pyynnöstä sellaisen elatusmaksu sopimuksen joka tehdään siihen asti kun lapsi 18v. Ei lastenvalvoja voi päättää mihin asti sopimus tehdään.
 
Hei!
Sinulla on oikeus saaha elatustukea joka ikiseltä kuukaudelta kun lapsi
on alaikäinen.Oli isä laitapuolenkulkija tai ei. Elatustuen maksaa kaupun-
ki tai kunta.Valitettavasti se on pieni noin 118 e kuukaudessa. Eli ota yh-
teyttä lastenvalvojaan ja kysy kuinka toimit jotta kaupunki maksaa ja
he sitten karhuavat sitä lapsen isältä.Tietysti sun kannattaa yrittää
saaha isä maksaan enemmän.Jolloin saat vähintään kaupungin osuuden
ja kun isä pystyy maksaan saat loput ja jos eivät tule ajallaan kasvavat
ne korkoa.Itse olen hiukan samanlaisessa tilanteessa ollut.
 
Soitin tänään omassa kunnassani asiaa hoitavalle lastenvalvojalle ja varmistelin asiaa.Lapsen isä ei edelleenkään ole ollut yhteydessä kuntansa lastenvalvojaan,eikä näin ollen siis allekirjoittanut soppareita ja jättänyt menemättä hänelle varattuun aikaan. Lastenvalvoja edelleen pysyy kannassaan että kunta ei maksa,jollei elatussopimusta(joka sinällään kaikenkaikkiaan turha paperi,koska elarit on kokoajan tulleet kunnan kautta). Lastenvalvoja edelleen pysyy kannassaan,ettei kunta maksa takautuvasti. Lastenvalvoja sanoo edelleen myös että työttömyys on tilapäinen elämäntilanne ja siksi vuoden sopimuksia. Tän hetkinen tilanteeni on se että joudun taas odottamaan ensi kuun loppuun,jolloin lapsen isälle varattuna uusi aika lastenvalvojalle,että meneekö mahdollisesti sopimukset tekemään(tod.näk.ei mene). Elikkäs siinä tapauksessa jää myös toukokuun tuki.Ja sitten oikeusteitse hakemaan joka tietysti on prosessinsa myöskin. Onko jollakulla mahdollisesti lakitekstiä asiasta,kun noin moni on sitä mieltä että kunnan pitäisi maksaa.Kiitoksia neuvoistanne! Mikä muuten on lastenvalvojan lakimies?
 
Meillä lyhykäisesti näin.... Tyttö syntyi heinäkuussa 2005. Lastenvalvojalta lappu iskälle isyyden tunnustamiseen. Verikokeeseen syyskuussa. Tulos lokakuussa. Lastenvalvoja soitti minulle verikokeen oton jälkeen, että olisi mahdollisuus saada kaupungilta elatusapu siihen saakka kunnes verikokeen tulos tulee, perivät sitten iskältä takas. No en sitä kyllä ottanut ja iskä maksoi takautuvasti, vaikka ei olisi tarvinnut.
Eli kyllä minun mielestä sinun kuuluisi saada kaupungilta se elatusapu ilman mitään maksukatkoksia, koska iskä on tiedossa ja vielä kun olet sen aiemminkin sitä kautta saanut.

Pysy tiukkana :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 17:52 vieras kirjoitti:
Meillä lyhykäisesti näin.... Tyttö syntyi heinäkuussa 2005. Lastenvalvojalta lappu iskälle isyyden tunnustamiseen. Verikokeeseen syyskuussa. Tulos lokakuussa. Lastenvalvoja soitti minulle verikokeen oton jälkeen, että olisi mahdollisuus saada kaupungilta elatusapu siihen saakka kunnes verikokeen tulos tulee, perivät sitten iskältä takas. No en sitä kyllä ottanut ja iskä maksoi takautuvasti, vaikka ei olisi tarvinnut.
Eli kyllä minun mielestä sinun kuuluisi saada kaupungilta se elatusapu ilman mitään maksukatkoksia, koska iskä on tiedossa ja vielä kun olet sen aiemminkin sitä kautta saanut.

Pysy tiukkana :hug:
Yhä peräänkuulutan lakipykälää,jonka mahdollisesti voisi tulkita olla meidän puolellamme tässä asiassa. Haluan tietää säästääkö lastenvalvoja mahdollisesti kunnan varoja.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.04.2007 klo 10:15 vieras kirjoitti:
Hei!
Sinulla on oikeus saaha elatustukea joka ikiseltä kuukaudelta kun lapsi
on alaikäinen.Oli isä laitapuolenkulkija tai ei. Elatustuen maksaa kaupun-
ki tai kunta.Valitettavasti se on pieni noin 118 e kuukaudessa. Eli ota yh-
teyttä lastenvalvojaan ja kysy kuinka toimit jotta kaupunki maksaa ja
he sitten karhuavat sitä lapsen isältä.Tietysti sun kannattaa yrittää
saaha isä maksaan enemmän.Jolloin saat vähintään kaupungin osuuden
ja kun isä pystyy maksaan saat loput ja jos eivät tule ajallaan kasvavat
ne korkoa.Itse olen hiukan samanlaisessa tilanteessa ollut.
Nimenomaan tuosta minimielatusmaksusta on kyse ja sekin tullut kokoajan kunnan maksamana elatusapuna.
 
No niin,tänään sitten olisi lapsen isällä ollut uusi aika lastenvalvojalle ja kuten ounastelinkin,ei sinne itteänsä kyennyt hilaamaan.Elikkäs erittäin todennäköiseltä näyttää,että myöskin toukokuun elarit jää saamatta(jotka siis tulleet tähän saakka kunnalta isän maksukyvyttömyyden vuoksi).Koskapa sopimus pitäisi saada kuntoon tämän kuun aikana,jotta ensi kuulta elatusapua voi anoa. Kuntani ei siis suostu maksamaan ilman sopimusta / oikeuden päätöstä. Huomenna otan puhelun oikeusaputoimiston lakimiehelle ,koska en rahassa kylve lakimiehen palvelut todennäkösesti ilmaisia minulle. Mitenköhän nopeasti asiaa mahtaisi päästä käräjöimään ja mitä jos vastaaja jättää taas tapansa mukaisesti saapumatta paikalle? Voidaankohan asia päättää jotenkin yksipuolisella oikeuden päätöksellä tms.... Kohtalotovereita,kokemuksia ja tietoa edelleen peräänkuulutan! Ottaa hiukan pattiin..
 
No niin,tänään sitten olisi lapsen isällä ollut uusi aika lastenvalvojalle ja kuten ounastelinkin,ei sinne itteänsä kyennyt hilaamaan.Elikkäs erittäin todennäköiseltä näyttää,että myöskin toukokuun elarit jää saamatta(jotka siis tulleet tähän saakka kunnalta isän maksukyvyttömyyden vuoksi).Koskapa sopimus pitäisi saada kuntoon tämän kuun aikana,jotta ensi kuulta elatusapua voi anoa. Kuntani ei siis suostu maksamaan ilman sopimusta / oikeuden päätöstä. Huomenna otan puhelun oikeusaputoimiston lakimiehelle ,koska en rahassa kylve lakimiehen palvelut todennäkösesti ilmaisia minulle. Mitenköhän nopeasti asiaa mahtaisi päästä käräjöimään ja mitä jos vastaaja jättää taas tapansa mukaisesti saapumatta paikalle? Voidaankohan asia päättää jotenkin yksipuolisella oikeuden päätöksellä tms.... Kohtalotovereita,kokemuksia ja tietoa edelleen peräänkuulutan! Ottaa hiukan pattiin..
 
Ota yhteys oikeusaputoimistoon!!! Saat tod. näk. ilmaisen oikeusavustajan ja oikeuskäsittelyn asiallesi. Lastenvalvoja ei voi päättää mitään, vaan elatusasioista sopiminen kuuluu vanhempien keskenään tehdä ja lastenvalvoja vain vahvistaa sen. Ellei tämä ole mahdollista (kuten ei sinun tapauksessasi), ainoa mahis on haastaa mies oikeuteen, jossa hänelle määrätään tietty summa joka kuukausi maksettavaksi kunnes lapsenne täyttää 18. Kun sinulla on oikeuden päätös handyssä, voit vaatia kuntaa maksamaan elarit ja karhuavat sitten niitä lasten isältä -luultavasti tässä tapauksessa turhaan, mutta sehän ei taas enää ole sitten sinun päänsärkysi =)
Meillä tilanne meni niinpäin, että miehen ex vaati kohtuuttomia elareita, ja lastenvalvoja vain peesasi häntä joten jouduimme vetämään jutun oikeuteen. Oikeuden päätös oli onneksemme kohtuullinen (ja mies maksaa nyt kolmanneksen siitä, mitä exä ensin vaati!!!)
Voimia ja jaksamisia! :hug:
 
Jep.Mutta lastenvalvojat(molempien kuntien siis)olivat siis sitä mieltä että kaksi kertaa varataan aika sopimuksen tekoa varten ja sitten oikeuteen.Lapsen isä todennäkösesti ei saavu sinnekkään,eikä käsittääkseni poliisitkaan häntä ainakaan ensimmäisellä kertaa paikalle raahaa. No huomenna olen taas hiukan viisaampi asioista ,kun otan yhteyttä sinne oikeusaputoimistoon. Vaikka lapsen isä on läpimätä,on myös järjestelmässä mielestäni jotakin mätää kun näin on mahollista käydä.
 
jep
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980671?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=elatustuki

Yllä linkki finlexin sivuille, josta löytyy alkuperäinen laki lapsen elatuksesta.

Lastenvalvoja on siinä mielessä ihan oikeassa, että työttömyyttä ei katsota pysyväksi olotilaksi, mutta teidän tapauksessanne tietenkin järjen käyttökin olisi sallittu sieltä kunnan puolelta. Sinun tapauksessasi olisi kyllä järkevintä sama systeemi kuin meillä; maksut juoksee kunnan kautta eikä minun tarvitse tapella eksän kanssa. vaikka onkin töissä, niin ulosoton kautta kaikki silti juoksee, mutta kunta hoitaa perinnän.

Onko sinulla olemassa sopimusta elatusavusta lapsen isän kanssa vai oliko niin, että sinulla on vain nämä kunnan kanssa tehdyt määräaikaiset sopimukset? En nyt enää tätä kirjoittaessani muista mitä tuolla edellä kerroit...

Jos vahvistettu sopimus on olemassa, kunna pitäisi viipymättä tehdä päätöksensä elatustuen maksamisesta eikä vitkutella kahta kuukautta asian kanssa. Saamatta jääneet maksut sinulla on oikeus saada takautuvasti. laitat heti valitusta menemään eteenpäin, jos kunta kieltäytyy maksamasta.

Ja oikeusaputoimistosta saat apua näihin kaikkiin asioihin. Lapsen elatus on siitä tärkeä asia, että näissä asioissa päätöksiä tehdään nopeammin kuin muissa. En siis usko, että tämän asian läpiviemiseen oikeusistuimissakaan menisi edes kuukausia.

Ja tuo minimielatustukihan on ollut tämän vuoden alusta lähtien 129,91 e, eikä mikään 118e, kuten joku tuolla kirjoitteli. Tämä summa myös sinun olisi pitänyt saada tammikuusta lähtien.
 
jep
Ja nyt luin viestisi uudelleen ja tajusin, että eksääsi siis odotellaan kirjoittamaan elatusapusopimusta? Eli sopimusta, jossa hän sopii sinun kanssasi maksuista? Ja kuitenkin olet saanut kunnalta maksut? Onko sinulla siis olemassa kunnan kanssa tehty sopimus myös, vuodeksi kerrallaan? Ja tämä isän kanssa tehty sopimuskin vain vuodeksi kerrallaan?

Hae elatukselle ihmeessä oikeuden päätös, niin ei tarvitse tapella asian kanssa joka vuosi. Oikeudesta mätkäisevät päätöksen, vaikkei isää pystyttäisikään kuulemaan. Oikeusaputoimistosta varmaan osaavat neuvoa lisää.

Kun saisit oikeuden päätöksen, voisit sen sitten kiikuttaa kuntaan ja vaatia sieltä elatustukisopimusta, koska isä ei kerran maksujaan sinulle hoida. Ja takautuvasti vaadit tietenkin maksuja siltä ajalta, jolta ne ovat sinulle jääneet maksamatta. Tätä pitänee vaatia jo siinä oikeuden päätöksessäkin.
 
Olin tänään yhteydessä pojan isän asuinpaikkakunnan lastenvalvojaan.Kohtelu ja ammattitaito ihan eriluokkaa kuin tällä omallamme .Varmistin siis asian ettei isä ole käynyt,koska oma lastenvalvojani ei ole vaivautunut minkäänlaisia väliaikatietoja antamaan,vaikka lupasi soittaa aikojen jälkeen että käykö allekirjottamassa ja infota jokaisesta asiasta. Elikkäs ex oli jättänyt molemmat kaks aikaa menemättä,mutta nyt eilen oli varannut itelleen uuden ajan,joka sitten on taas vasta toukokuun lopussa. Elikkäs jos ei mene tuolloinkaan niin,jää taas kesäkuukin saamatta. Valitettavasti exän paikkakunta on suuri,niin ajat menevät pitkälle,odotteluaika on kohtuuton. Nyt en tiedä pitäisikö odottaa tuon toukokuun loppuun vielä,vaiko hakea oikeusteitse.... Toisen paikkakunnan lastenvalvoja valaisi minua siitä että takautuvasti kunta maksaa mulle,vaikka oma lastenvalvojani puhuu ihan toista. Muutenkin omalla lastenvalvojallani on ihme syyttävä asenne ,ihan niinkun olisi minun asiani raahata ex-ukko väkisin nimeään kirjoittamaan. Mitenkä se oikeudenpäätös käytännössä haetaan.Joudutaanko olemaan exän kanssa läsnä? Mitenköhän pitkä prosessi?Entä kun ex ei tod.näk.ilmestyisi sinnekkään? Tavallaan pelottaa viedä asia niin pitkälle,mutta pidän erittäin epätodennäköisenä että ex menisi silloin toukokuun lopussakaan allekirjoittamaan . Entä oikeusaputoimisto_Olenko minä vaiko poikani oikeusavun hakija ts.katsotaanko minun pienet tuloni ja entäpä avokin tulot määriteltäessä maksuja. Oikeusaputoimistokaan ei minun nähdäkseni ole pelkästään mikään hyväntekeväisyyslaitos,melkosen summan jouduimme pulittamaan erään perimämme velkaisen kuolinpesän takia(tosin summa olisi ollut huomattavasti suurempi muualla,ja asia piti hoitaa)
 
Olin tänään yhteydessä pojan isän asuinpaikkakunnan lastenvalvojaan.Kohtelu ja ammattitaito ihan eriluokkaa kuin tällä omallamme .Varmistin siis asian ettei isä ole käynyt,koska oma lastenvalvojani ei ole vaivautunut minkäänlaisia väliaikatietoja antamaan,vaikka lupasi soittaa aikojen jälkeen että käykö allekirjottamassa ja infota jokaisesta asiasta. Elikkäs ex oli jättänyt molemmat kaks aikaa menemättä,mutta nyt eilen oli varannut itelleen uuden ajan,joka sitten on taas vasta toukokuun lopussa. Elikkäs jos ei mene tuolloinkaan niin,jää taas kesäkuukin saamatta. Valitettavasti exän paikkakunta on suuri,niin ajat menevät pitkälle,odotteluaika on kohtuuton. Nyt en tiedä pitäisikö odottaa tuon toukokuun loppuun vielä,vaiko hakea oikeusteitse.... Toisen paikkakunnan lastenvalvoja valaisi minua siitä että takautuvasti kunta maksaa mulle,vaikka oma lastenvalvojani puhuu ihan toista. Muutenkin omalla lastenvalvojallani on ihme syyttävä asenne ,ihan niinkun olisi minun asiani raahata ex-ukko väkisin nimeään kirjoittamaan. Mitenkä se oikeudenpäätös käytännössä haetaan.Joudutaanko olemaan exän kanssa läsnä? Mitenköhän pitkä prosessi?Entä kun ex ei tod.näk.ilmestyisi sinnekkään? Tavallaan pelottaa viedä asia niin pitkälle,mutta pidän erittäin epätodennäköisenä että ex menisi silloin toukokuun lopussakaan allekirjoittamaan . Entä oikeusaputoimisto_Olenko minä vaiko poikani oikeusavun hakija ts.katsotaanko minun pienet tuloni ja entäpä avokin tulot määriteltäessä maksuja. Oikeusaputoimistokaan ei minun nähdäkseni ole pelkästään mikään hyväntekeväisyyslaitos,melkosen summan jouduimme pulittamaan erään perimämme velkaisen kuolinpesän takia(tosin summa olisi ollut huomattavasti suurempi muualla,ja asia piti hoitaa)
 
jep
Elatusasioissa hakijana on poikasi, etkä sinä, joten saatte ihan varmasti ilmaisen oikeusavustajan ja oikeudenkäynnin.

Käsittääkseni nämä elatusasiat käsitellään kiireellisinä, joten minä en kyllä odottelisi toukokuuta, vaan laittaisin asian vireille heti. Toki odotusaika oikeusavustajalle voi kunnasta riippuen olla pitkäkin. Oikeuskäsittelyyn kutsutaan myös eksäsi, mutta jollei hän saavu paikalle, asia päätetään ilman häntäkin ja hänelle laitetaan asiasta vain tiedoksianto.

Tämän jälkeen kun sinulla olisi oikeuden vahvistama elatussopimus, voit hakea kunnalta suoraan elatustukea ja ne saamatta jääneet maksut kyllä kuuluvat sinulle takautuvasti. Tosin siinäkin oli muistaakseni sellainen raja, että enintään 3 kuukaudelta maksetaan takautuvasti, joten eipä kannata kovin kauaa odotella enää.
 
Soitto oikeusaputoimistoon vahvisti,ettei oikeusapu meille ole ilmaista,joskin edullisempaa kuin muualla. Kokoperheen tulot otetaan laskuun mukaan,myös siis avokkini.Ja senkin tiedon sain että takautuvasti oikeus voi määrätä vuoden maksut .Sopimuksella siis vain kolme kuukautta taannehtivasti,mutta oikeudenpäätöksellä jopa se vuosi. Oikeuteenkaan sen ääliön ei tarvitse tulla paikalle,se on erittäin helpottava tieto. Kannattaisikohan yrittää hakea myös lapsen yksinhuoltajuutta samalla kertaa.Meillä siis yhteishuoltajuus,jota silloin aikoinaan tehtiin ja jota olen katunut. Lapsen isä kun ei ole halunnut/pystynyt tapaamaan lasta kahteen vuoteen! Lapsenisä ei halua vapaaehtoisesti luopua yhteishuoltajuudesta,kun olen asiaa häneltä kysynyt. Lastenvalvojan mukaan tarpeeksi päteviä perusteita ei ole. Eikö perusteiksi riitä että isä on narkomaani(siitä todisteena linnatuomio ja a-klinikkakäynnit yms...).En toki halua olla esteenä,jos lapsen isä haluaa/pystyy jossakin vaiheessa poikaansa tavata. Olen eron jälkeen jopa yrittänyt väkisin ylläpitää isän ja pojan välejä(tuolloin isä ei ollut noin pahassa jamassa). Toinen asia johon hetken päästä toisen huoltajan nimen tarvitsisin on passihakemus.Mitenköhän se mahtaa hoitua? Yhteishuoltajuus-mikä naurettava sana?(meidän tapauksessamme)
 
Hae samalla yksinhuoltajuutta jos kerran oikeuteen menette. Helpottaa asiointia huomattavasti tulevaisuudessa. Ja kyllä kai asiaan vaikuttaa sekin jos isä ei ole ollut lapsen kanssa tekemisissä vuosiin. Ainakin kannattaa yrittää. Ja eihän se tarkoita sitä etteikö isä voisi olla tekemisissä lapsen kanssa jos ja kun hänelläkin elämä paranee.
 
jep
Yllättävä tieto, että koko perheen tulot katsotaan mukaan kun määritellään tulotasoa ilmaiseen oikeudenkäyntiin ja avustajaan. Hakijanahan on lapsi itse etkä sinä. Ei minulla ainakaan edes minun tulojani katsottu mukaan, kun kyselin muutama vuosi sitten mahdollisuutta samanlaiseen apuun. Ehkä käytäntö on sitten muuttunut tai olin itsekin niin P.A. ettei tuloraja ylittynyt... =)
 
kuka maksaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 14:06 jep kirjoitti:
Yllättävä tieto, että koko perheen tulot katsotaan mukaan kun määritellään tulotasoa ilmaiseen oikeudenkäyntiin ja avustajaan. Hakijanahan on lapsi itse etkä sinä. Ei minulla ainakaan edes minun tulojani katsottu mukaan, kun kyselin muutama vuosi sitten mahdollisuutta samanlaiseen apuun. Ehkä käytäntö on sitten muuttunut tai olin itsekin niin P.A. ettei tuloraja ylittynyt... =)
Näinhän on että peeaat yh:t käy
käräjillä ilman

KUKA MAKSAA???

Ne naimisissapysyvät kunnon veronmaksajat, jotka hoitaa omat lapsensakin.

NÄIN MAAILMA MENEE:::::

:LOL:
 
jep
Kuulehan pojan äiti... Hain muuta tietoa elatusavusta ja törmäsin finlexissä seuraavaan pykälään:

Asetus yleisestä oikeusavusta ja maksuttomasta oikeudenkäynnistä 29.5.1998/358

Kun etua hakee alle 18-vuotias, huoltajien tuloja ei oteta huomioon etua myönnettäessä.

Jos hakija asuu vanhempiensa luona ja on heidän elatuksensa varassa, hänen tuloistaan ei vähennetä asumismenoja, ellei hän voi osoittaa osallistuvansa niihin.


************************

Elikäs kun tällaisessa elatusturvahakemuksessa on lapsi itse hakijana, teidän aikuisten tuloja ei oteta huomioon vaan lapsi saa ilmaisen oikeudenkäynnin. Ovat antaneet mielestäni nyt väärää tietoa sinulle, jos väittivät että oikeusavustaja ja oikeudenkäynti jotain maksavat teidän tapauksessanne.

Jos haet samalla yksinhuoltajuutta, sen asian kohdalla varmaan teiltä jotain laskutetaan, koska siinä asiassa sinä olet hakijana.

Varmistahan siis asia vielä uudelleen sieltä ja teroita sitä asiaa, että elatushakemuksen kohdalla lapsi on hakijana.
 

Yhteistyössä