~Elokuiset 2020~

Me ei olla kahdesta aikaisemmastakaan lapsesta käyty varhaisultrassa eikä käydä nytkään. Mua alkoi jo ahdistaa raskausdiabetes ja kaikki siihen liittyvä! Mulla oli viime raskaudessa se ja varmasti nytkin. Muuten siinä ei ole mitään ongelmaa, iltaan pääsee monta kertaa, mittaus on ok ja viimeks arvot pysyi hyvinä lääkityksellä. Mutta se että synnytyksen jälkeen osastolla pitää olla vähintään 48h ku vauvan sokereita seurataan niin se on se pahin! Viimeks mä olisin hyvin voinut lähteä vaikka suoraan salista kotiin ni todella ärsyttävää olla siellä se kaks päivää ihan turhaan o_O
 
@mansikkavaahtis onnea plussasta! Meillä myös hoidoilla saatu ja ensimmäinen. Meille neuvottiin ottamaan yhteys omaan neuvolaan jatkoa varten, kun emme asu samalla paikkakunnalla kuin sairaala. Neuvolasta sain varhaisultran 20.12 eli päiville 6+4 (vaikka lapussa lukee. 23.12., mutta koska jouluviikko) ja tietävät ilmeisesti siellä että hoitoihin kuuluu tarkempi seuranta eli varhaisultra tulee automaattisesti, kun vain sanoo asiasta. Saitko hoidoista mukaan sellaisen lapun, jossa lukee mm. raskauden alku, hedelmöitys ja tulevien ultrien ajat? Neuvoivat noudattamaan niitä ja että laskettua aikaa ei tule muuttaa.
 
Mulla oli kans radi edellisessä raskaudessa. Mul ei tosin tullut kun 1 ylitys kotimittauksissa koko aikana. Vauvan sokerit kuitenki oli tosi alhaiset alussa mut siihen saatto vaikuttaa pieni koko yms alussa myös. En edes ehtinyt siihen 1v sokerirasitukseen kun tää seuraava ilmoitti tulostaan puolittaisena yllärinä
 
Hei, onko teillä kokemuksia alkuraskaudessa, että olisi tulehdusarvot koholla? Kävin perusflunssan takia saikkua hakemassa ja pyysin pika-crp arvon. Se olikin 18, mikä ei kuulemma ole mitään kun on flunssa. Paitsi että astmaatikkona sairastan ainakin about 5 flunssaa vuodessa ja aina luku on alle 5, eli tiedän mikä on normia omalle kropalle. Nyt pelkään heti, että liittyykö raskauteen ja siihen että jotain olisi vialla. En haluaisi vaan ootella, että joku pamahtaa jossain kun menee tarpeeksi pahaksi. Pitääkö tässä soitella puheluita neuvolaan..
 
Hei, onko teillä kokemuksia alkuraskaudessa, että olisi tulehdusarvot koholla? Kävin perusflunssan takia saikkua hakemassa ja pyysin pika-crp arvon. Se olikin 18, mikä ei kuulemma ole mitään kun on flunssa. Paitsi että astmaatikkona sairastan ainakin about 5 flunssaa vuodessa ja aina luku on alle 5, eli tiedän mikä on normia omalle kropalle. Nyt pelkään heti, että liittyykö raskauteen ja siihen että jotain olisi vialla. En haluaisi vaan ootella, että joku pamahtaa jossain kun menee tarpeeksi pahaksi. Pitääkö tässä soitella puheluita neuvolaan..
Ne kai on kohollaan raskaudessa. Mulla oli tän flunssan/influenssa takia crp tiistaina 38 mutta hoitaja ei ainakaan sanonut asiasta mitään. Jos oikein googlailin, niin vaarallista olisi jos menisi yli 50 (?). Tokihan tulehdus voi keskenmenon aiheuttaa mut luulen, että pitää sitten olla jo isot lukemat.
 
Tervetuloa mukaan ja onnea @mansikkavaahtis :)

Mä olevinaan ostin kaupasta Clearbluen viikkonäyttösen testin että teen sen tällä viikolla, mut kotona huomasin että se olikin digitaalinen mut näkyy vain joko plussa tai miinus :confused: En mä mitään sellaisella tee kun liuskatestit näyttää paremman edistymisen :ROFLMAO: Tänä aamuna tein viimesen liuskan ja erittäin vahva plussa tuli mut mietin vielä ostanko viikkonäyttösen omaksi iloksi.

Mulla alkoi illalla menkka jo otukset jotka säteili jalkoihin asti ja yöllä heräsin kans niihin kun koski selkään ja mahaan. Muistelen kyllä jotain samanlaista viime raskaudesta mut jännitti silti. Muita oireita on paleltaminen ja hieman arat nännit mut eipä muuta.

Mä päätin ettei mennä varhaisultraan tällä kertaa. Kolmannessa raskaudessa kävin mut aika menee arkea pyörittäessä niin nopeasti että kohtahan se on jo tammikuun loppu. Lisäksi täällä maksaa varhaisultra yli 200e niin on minusta suolainen hinta vaikka siitä mielenrauhan saisikin nopeammin.
 
Mun piti tänään soittaa neuvolaan ja kysyä että voisko päästä ultraan varmistamaan raskauden kesto kun ne viime kuukautiset oli niin erikoiset. Epäilen siis että olis kuitenki pitemmällä. Mutta enhän mä tänään ehtinyt soittaa kun soittoaika on aamulla klo 8-9 ja vein lapsia yhdeksältä hoitoon niin oli kaikenlaista hommaa aamulla. Voi sinne tietysti yrittää soittaa nyt myöhemminkin mutta ei sieltä useinkaan vastata.
 
Meille kuuluu varhaisultra kunnalliselta, kun on oltu hoidoissa, vaikkakin ollaan pidetty tässä taukoa. Iloinen yllätys, jollei nyt joku soita perään ja peru. Ajan sain 30.12 eli 3 viikon päästä näkee.

Tein aamulla digin ja se näyttikin vko 2-3 eikä 1-2, eli ovulaatio ehkä olikin aiemmin. Neuvolaan en vielä soita, kun viimeksi sen ajan peruminen oli niin ikävää. Vai pitääkö se varata heti? Olen esikoisen saanut - 09 eli kaikki on ehtinyt muuttua.

Katselin raskaus-sovelluksia, mutta en oikein tiedä mikä olisi paras (n) Onko kellään suosituksia?
 
Heips ja lämpimästi tervetuloa uusille! :love: Kiva lukea itse kunkin kuulumisia (y)

Olin tänään yhteyksissä neuvolaan, sain sinne ajan 13.1. Nyt viikot tod.näk. 4+6 - onko se muuten sama kuin 5+0 vai onko se sitten huomenna? Minä vähän sekoilen noiden kanssa :D

Minulla ei eilen testissä ihan vielä tasavahvoja viivoja, mutta vahvistunut oli kuitenkin. Toivottavasti on riittävää kehitystä :confused: Miekin yritin kaupasta metsästää viikkonäytöllistä digiä laihoin tuloksin, niin otin sitten niitä viivallisia.

Olo on muuten ollut toistaiseksi hyvä, mutta olen nukkunut huonosti jo monta viikkoa. Onneksi voin ottaa päikkäreitä ainakin vapaapäivinä. Lisäksi kroppa käy jotenkin ylikierroksilla, ja tänään töissä tuntui, että happi loppuu! :eek: Onkohan sellainen normaalia? Syödä pitää myös tiheään, tai tulee inhottavan hutera olo (ei kuitenkaan etova). Ovatko tällaiset tuntemukset tuttuja muille?
 
Pahoittelut kaikille, kenellä on mennyt huonosti raskauden kanssa :cry:.

Itse en oo jaksanut kirjoitella, oon ollut aika loppu tän tulehduskierteen kanssa. Antibioottikuurilla nyt, mutta näytteen tulos epäselvä niin eivät varmaksi tienneet mikä on. Sain ohjeeksi käyttää tän kuurin loppuun ja tulla sitten uusiks jos oireet pahenee. Kuulemma joillakin voi olla koko raskauden ajan hiiva tai bakteerivaginoosi ja hoito olla hankalaa :eek:. Ahdistaa vetää tuota antibioottia kun sitä ei saisi pakkausselosteen mukaan käyttää varsinkaan raskauden ekalla kolmanneksella. Kuitenkin lääkärit ja apteekki sanoi sen olevan ok, että kaipa se on luotettava.

Onko kellään kokemusta aiemmista raskauksista ja saikuista tai muuten tietoa asiasta? Mulla on koko ajan ollut aika koviakin vatsakipuja, nyt myös selkäkipua. En pysty seisomaan, istumaan yms pitkiä aikoja ja työnteko on tosi haastavaa. Kaiken lisäks saatan yöllä heräillä kipuun ja on tosi huono olo! En oo koko päivänä oikeen saanu alas mitään, paitsi ihan pieniä määriä. Työpäivä oli todella tuskaa kun kuvottaa niin paljon + on kipuja. Kävin sitten hoitajalla (taas päivystyksessä..) neuvolan kehotuksesta ja sain kaksi päivää (!) saikkua. Kuulemma pidempää ei voida antaa kun ei oo mitään sairautta ja sanottiin, että pitää tulla sitten aina päivystyksen kautta hakemaan lisää jos on tarve! Noi päivystyskäynnit ei oo mulle (eikä kyllä yhteiskunnallekaan) mitään ilmaisia ja on ihan todella kuluttavaa varata aika aamuksi (ajanvaraus aukeaa yöllä), mennä hoitajalle, joka käskee lääkärille ja jonottaa taas tunti lääkärille... Kyllä mä sinänsä ymmärrän, että ei voi antaa pidempää kerralla kun pahoinvointikin voi äkkiä helpottaa, mut eikö tosiaan johonkin raskausvaivoihin voi saada puhelimessa sit tarvittaessa saikun jatkoo? Onko kellään kokemusta? Neuvolasta kysyin, et voinko päivystyksen sijaan mennä työterveyteen, sanoi että usein työterveys ei ota mitään kantaa raskausasioihin.

Mitä ihmettä mun pitäis sanoa töihin, varmaan pakko kertoa raskaudesta tässä vaiheessa jo :(. Turhauttaa varmaan työnantajaakin sitten jos oon omalla ilmoituksella/todistuksella on-off poissa, mutta ei kai sille mitään voi. En vaan pysty istumaan, enkä seisomaan koneen ääressä kipujen vuoksi ja siihen vielä yhdistettynä pahoinvointi... Viime viikolla olin pari päivää pois kun juoksin päivystyksessä, nyt sit oon taas ainakin pari päivää..
 
@mansikkavaahtis Onnea plussasta ja tervetuloa! :love:

Kiva kuulla kaikkien kuulumisia. :)

Meillä on varhainen ultra myös lapsettomuuspolin kautta. Se on vasta 2.1. ja sitten on jo 8+ viikko menossa. Ei silti haittaa, vaikka siihen on aikaa. Tää raskaus tuntuu muutenkin niin epätodellista, että ultran odottaminenkin tuntuu vähän absurdilta... :sneaky:(n)

Neuvola aikaa en ole vielä varannut, mutta ehkä senkin voisi kohta tehdä. Kuulostaa siltä, että ne ajat menee parin kolmen viikon päähän?

Tänä aamuna oli lievää pahoinvointia... Vai olikohan vain tyhjään mahaan juodun kahvin tekosia? :sick: Heh, vähän toivon, että olisi raskaudesta johtuvaa. Oonko ihan hölmö? :whistle:

Muakin kiinnostaisi raskausapit! Onko kellään kokemusta niistä?

@Pörröviltti Paljon tsemppiä! Kuulostaa rasittavalta. :(

@Hedvig Mulla oli huteraa oloa viime viikolla. Ihan sellainen "sisäinen vapina" vaikka ulos ei näkynyt mitään. Sydän hakkasi tavallista nopeammin.

@Helema Pidän peukkuja sulle, ettei vuoto enää ala!

Viikot 4+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hedvig
Kävin heti tsekkaamassa tuon preggersin :) vielä en tosin uskalla ladata jos joutuukin poistamaan, oon vielä vähän varpaillaan (n)

Tänään kyllä kävi kaikki hajut nenään, miten voikin jotkut ihmiset haista pahalle :cautious: kunnon huonoa oloa ei ole vielä ollut mut välillä joutuu vähän nieleskelemään.
 
Meille kuuluu varhaisultra kunnalliselta, kun on oltu hoidoissa, vaikkakin ollaan pidetty tässä taukoa. Iloinen yllätys, jollei nyt joku soita perään ja peru. Ajan sain 30.12 eli 3 viikon päästä näkee.

Tein aamulla digin ja se näyttikin vko 2-3 eikä 1-2, eli ovulaatio ehkä olikin aiemmin. Neuvolaan en vielä soita, kun viimeksi sen ajan peruminen oli niin ikävää. Vai pitääkö se varata heti? Olen esikoisen saanut - 09 eli kaikki on ehtinyt muuttua.

Katselin raskaus-sovelluksia, mutta en oikein tiedä mikä olisi paras (n) Onko kellään suosituksia?
Mullakin esikoinen -09 :)
Ite halusin neuvolan tietylle viikolle, että voin käydä siellä lomalla, joten varasin pari päivää plussattuani. Ja hyvä niin koska sain viimesen ajan sille viikolle. Ajat voi olla kortilla kunnasta riippuen. Yleensä eka neuvola on noin rv8-9 ja sieltä saa lähetteet seulantaverikokeisiin, jotka tulisi muistaakseni käydä ottamassa rv9-12.
Jos siis osallistuu sikiöseulontaan.
Mutta ihan miten itestä tuntuu. Tiiän ettei neuvolan peruminen oo kivaa :unsure:
 
Mä tein plussan la päivällä eikä se viiva ollut tänään vahvistunut, onpas turhauttavaa vaikka haluan uskoa että kehitystä tapahtuu mutta hitaasti.. . Oireita myös hyvin vähän ollut, tosin ei muissakaan raskauksissa ole kovin paljoa ollut. Tänään palasin töihin pitkän sairasloman jälkeen ja mä aloin jo nyt haaveilla äitiyslomasta! ♥ Ja tänään siis rv4+3
 
Heips ja lämpimästi tervetuloa uusille! :love: Kiva lukea itse kunkin kuulumisia (y)

Olin tänään yhteyksissä neuvolaan, sain sinne ajan 13.1. Nyt viikot tod.näk. 4+6 - onko se muuten sama kuin 5+0 vai onko se sitten huomenna? Minä vähän sekoilen noiden kanssa :D

Minulla ei eilen testissä ihan vielä tasavahvoja viivoja, mutta vahvistunut oli kuitenkin. Toivottavasti on riittävää kehitystä :confused: Miekin yritin kaupasta metsästää viikkonäytöllistä digiä laihoin tuloksin, niin otin sitten niitä viivallisia.

Olo on muuten ollut toistaiseksi hyvä, mutta olen nukkunut huonosti jo monta viikkoa. Onneksi voin ottaa päikkäreitä ainakin vapaapäivinä. Lisäksi kroppa käy jotenkin ylikierroksilla, ja tänään töissä tuntui, että happi loppuu! :eek: Onkohan sellainen normaalia? Syödä pitää myös tiheään, tai tulee inhottavan hutera olo (ei kuitenkaan etova). Ovatko tällaiset tuntemukset tuttuja muille?
Mun mielestä se menee aina 4+6.. 5+6 koska viikossa 7 päivää, ja kuuden päivän jälkeen tulee sitten täysi viikko. ♥ Korjatkaa jos olen väärässä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hedvig ja Varpu 88
Hei sattuuko kellään koskaan ollu bartholiniitti? Eli häpyhuulenrauhasen tulehdus
Mulla on nyt ilmeisesti kyseinen tulehdus päällä ja koitan huomiseen vitkutella kun päivystykseen en haluu tuntitolkulla mennä odottamaan varmaan antibiootit tulee vaikka nyt tähän alkuun en todella mitään kuuria haluais heti syödä..
 

Yhteistyössä