~Elokuiset 2020~

Mulla ei esikoista odottaessa närästänyt kun ihan loppuraskaudessa JA SYNNYTYKSESSÄ :LOL: Ai jestas mikä närästys silloin oli, en oo koskaan semmosta kokenut. Huusin vain tuskissani rennietä :LOL: Ei mulle kukaan ollut kertonut, et synnytyksessä voi semmonenkin oire ilmetä :confused:
 
@Linne19, ihanaa, kyllä juuri näin on, että asioilla on tapana järjestyä! Lueskelin vähän sun aiempia viestejä, ja hämmästyin tuttuja piirteitä. Nimittäin mulla myös viime menkat oli poikkeuksellisen niukat. Emme myöskään ole ikinä käyttäneet muuta ehkäisyä kuin kierron seurantaa, ja se on toiminut tähän asti aivan 100% molempiin suuntiin. Tässä kierrossa en bongannut ovulaatiota ollenkaan. Tulin siihen tulokseen, että ehkä ovulaatio on ollut superaikaisin, heti menkkojen jälkeen, jolloin ne tämän kierron hyvin vähäiset limat bongasin. Tai sitten se on ollut suht. oikeaan aikaan, mutta ilman mitään limoja.

Nelonen oli ehdottomasti molempien haaveissa, mutta mun on ollut vaikea tulla raskaaksi tai varsinkaan pysyä raskaana imetysaikana. Ja kun en tosiaan ole enää minään parikymppinen, emmekä halunneet kiirehtiä kuopuksen vieroitusta, en oikein enää uskonut saavani tätä onnea kokea.

Kuriositeettina vielä, että edellinenkin lapsi tuli tuollaisesta kierrosta, jossa oli harvinaisen niukat menkat ja erittäin varhainen ovulaatio.
 
Oon ymmärtänyt, et alipainoisena niitä raskauskiloja tulee reippaasti, että on sit energiaa maidontuotantoon.
Kyllä valitettavasti näin on. Vähän tässä pelottaakin, iskeekö nyt raskusdiabetes. Ennen ei ole ollut tai siis en ole edes joutunut sokerirasitukseen, mutta viime raskaudessa tuli paljon painoa ihan viime tingassa ja vauvakin oli edellisiä isompi (joskin vielä alle 4 kg), joten kyllähän tuo pelottaa ja mietityttää. Olen nyt lisännyt liikuntaa reippaasti jo ennakoivasti. Puoli tuntia rivakkaa kävelyä tai muuta kotijumppaa aterian jälkeen auttaa kuulemma hyvin verensokerin tasaamiseen.
 
Mulla nämä eritepäivitykset jatkuu :rolleyes: eli eilen illalla tuli ihan ovisliman tyyppistä kirkasta venyvää limaa ja paljon. Kääk!! Mitä tämä tarkoittaa? Kuuluuko asiaan? Eihän ovista voi tulla raskauden aikana kuitenkaan? (n)

(Tosiaan eka raskaus meneillään , niin kaikki vähän uutta ja jännää ;))
 
Mulla nämä eritepäivitykset jatkuu :rolleyes: eli eilen illalla tuli ihan ovisliman tyyppistä kirkasta venyvää limaa ja paljon. Kääk!! Mitä tämä tarkoittaa? Kuuluuko asiaan? Eihän ovista voi tulla raskauden aikana kuitenkaan? (n)

(Tosiaan eka raskaus meneillään , niin kaikki vähän uutta ja jännää ;))
Kyllä mää luulen, että on ihan normaalia (y) Olen ymmärtänyt että vv:a ylipäätään tulee raskausaikana enemmän kuin yleensä. Minullakin tuleee sellaista kirkasta, pikkuisen ovisliman tyyppistä tavaraa :D

Tuokin kuulostaa tutulta, että vähän väliä pitää syödä, mutta helposti tukee kova ähky. Eilen oli töissä jouluruokailu, josta lähdin vyöryen aivan ähkyläisenä. Graavilohet ja mädit jäivät täällä kertaa nauttimatta, mutta hyvin sai mahan täyteen muillakin jouluruuilla :LOL:
 
Mulla oli todella kovia vatsakipuja torstaina.. Olin jo melkein varma, että nyt tämä menee kesken. Toistaiseksi ei ainakaan vuotoa ole näkynyt. Ylihuomenna varhaisultra.. Suurin pelko tällä hetkellä, että siellä näkyisikin vain tuulimuna.. Mutta toki koitan ajatella, että saavutus on ollut jo päästä "tänne" asti.
 
Mulla oli todella kovia vatsakipuja torstaina.. Olin jo melkein varma, että nyt tämä menee kesken. Toistaiseksi ei ainakaan vuotoa ole näkynyt. Ylihuomenna varhaisultra.. Suurin pelko tällä hetkellä, että siellä näkyisikin vain tuulimuna.. Mutta toki koitan ajatella, että saavutus on ollut jo päästä "tänne" asti.
Tsemppiä kovasti, toivottavasti kaikki on hyvin! Ja jos ei ole vuotoa, niin ehkäpä se oli jotain asiaan kuuluvaa.
 
Tsemppiä muillekin vatsakipujen kanssa painiville!

Itse olen hermoillut koko päivän.. Sain apteekista jonkun raskauskirjan ilmaiseksi, siitä säikähdin ja oon nyt ollut paniikissa tuosta toksoplasmoosista ja listeriasta.. Oon aina luullut, että kyllä sen huomaa jos sellaisen saa/ois saanu, mutta asia ei välttämättä ookkaan niin! Sellainen olo, että en enää uskalla edes kasviksia esim. salaattia syödä :(. Jos siihen jääkin jotain multaa huomaamatta.. Pakko kai kuitenkin on kun en voi kokonaan olla syömättäkään.. Voikohan noi taudit saada esim. kaupan smoothieista? En oo ajatellut, että niissä ois mitään ja oon niitä kyllä juonut. Ne marjathan voi olla kyllä ihan mistä vaan niissä, mutta tuskin ne pakastemarjoja on.. Uskaltaisitteko muut juoda? Onko muita, joilla hysteriaa noista taudeista? Tää raskaus saa kyllä hormonit hyrräämään ja olen alkanut ihan totta pelkäämään mm. salaatteja ja juureksia, vaikka ne kyllä toki huuhtelenkin ennen käyttöä, mutta silti..:eek:
 
Täällä kans alavatsa kipuilua. Kauratyyny on auttanut, vuotoa ei ole ollut joten kai kivut kuuluu ihan asiaan.

Mitä tuohon ruokaan tulee, niin en oo ollut kovinkaan hysteerinen. Suomessa listerian ja toksoplasmoosin riskit taitavat olla aika minimaaliset. Vihannekset, salaatit ja hedelmät toki kannattaa kuoria ja pestä hyvin.

Mut mitä kaupan smoothien ja muihin valmisruokiin, salaattibuffeisiin ym tulee niin niissä kyllä miettisin enemmän. Joskus ainakin muistan kuulleeni, että esim Jungle Juicen käyttämät marjat ym olis kaikkea muuta kuin kotimaisia. Eikä niitä taideta paljoa keitellä..
 
@Marilainen Itse taas ymmärsin niin päin, että Suomessa pitäisi olla tosi tarkkana tuon toksoplasmoosin kanssa.. Etelä-Euroopassa, Aasiassa yms ilmeisesti useat ovat jo sairastaneet tuon ennen raskautta, mutta Suomessa ei välttämättä ja tauti on vaarallinen jos raskaana sen saa ekaa kertaa.. Joo noi mehubaarien marjat taitaa olla ulkomaalaisia ja pakkasesta vaan. Mietin siis lähinnä näitä, joita saa ihan marketeista joko kylmäosastolta tai sitten ovat semmosissa pusseissa, sen tyyppisiä mitä pikkulapset juo. Ovat olleet niin käteviä eväänä töissä, mutta eihän noitakaan Suomessa valmisteta. Että onkohan noissa riski sitten jompaan kumpaan, olen kyllä niitä tässä juonut jokusen kerran :cautious:. Ihmeen hysteeriseksi tää raskaus saakin, kaikki tuntuu kahta vakavammalta! Mieskin ihmettelee mikä muhun on mennyt...
 
Mä oon kerrankin ollut aika rennosti tuon syömisen suhteen. Esikoista odottaessa olin ihan hysteerinen! En uskaltanut syödä edes valmismajoneesia, en Valion tuorejuustoa enkä yhden yhtä salmiakkia. Tuota listeriaa on viime aikoina ollut einesleivissä (siis niissä kolmioleivissä), wrapeissä ja kai just jossain muissa einesruoissa, mitä ei normaalisti kuumennetaan. Niitä olen koittanut välttää (ja toki perus graavilohet, pehmeät pastöroimattomat juustot jne). Noi salaattibaarit ja einessalaatit kierrän kans kaukaa. Nuo valmissmoothiet on varmasti turvallisia, koska nehän yleensä kuumennetaan tuotantovaiheessa.
 
Jippii, digiin tuli odotettu 3+ (y)

Täällä myös kovasti pohdinnassa mitä suuhunsa laittaa. Tänään tuli stressi siitä, kun ravintolassa otin pitsaani vuohenjuustoa, eikä se ollut läpikotaisin kuumaa. Onneksi kävi ilmi, että kyseinen juusto oli tehty pastöroidusta maidosta. Mielenrauha ei kuitenkaan palannut täysin, koska jäin miettimään oliko riski ottaa salaattipöydän jäävuorisalaattia. Se kun näytti siltä, että sitä ei oltu huuhdeltu (oli niin kuivaa). Ja kun maha oli vähän sekaisin myöhemmin iltapäivällä, niin tietysti sitä miettii että sainko nyt jonkun pöpön.. o_O
 
Mullakin oli iltapäivällä vatsakipuja ja semmosta hassua pistävää/jomottavaa kipua vasemmalla tunnin ajan, meni kuitenkin ohi ja nyt ei oo kipuja ollenkaan.

Mäkin oon ollu aika rauhallisin mielin syömisen suhteen. Oon niin nirso että listalla ei paljon oo mitä pitäis välttää. :D mietin että pitäisi olla todella huono tuuri jos nyt saisi tokson tai listerian niistä ruuista mitä on syöny viimeset 30 vuotta (n)

Viimeset pikkujoulut taputeltu ja onnistuin tilaamaan alkoholittoman drinkin, joten tuskin herätin epäilyksiä.
 
Täällä yksi hysteerikko, mitä hygieniaan ja syömisiin tulee. Mietinkin, joko esikoinen kohta arvaa raskauden sen perusteella, että koko ajan varmistan lapsilta ja mieheltä, onko kädet pesty, oliko se veitsi puhdas jne.

Viime raskaudessa onnistuin kahdesti (!) saamaan ravintolassa lihaa, joka olikin jäänyt sisältä punaiseksi / vaaleanpunaiseksi. Sitä edellisessä raskaudessa näin kävi kerran sukulaisten luona. Kävin sitten näistä kaikista toksoplasmakokeissa, eikä toksoplasmaa löydetty. Meillä on myös kissoja, joten tarkkana saa olla monessa kohden. Esikoinen hoitaa niiden laatikoiden siivoukset muutenkin päivittäin, ja hän on onneksi hyvin tarkka hygieniasta.

Kenellä oli tieto, että listeria / toksolasma vaanisi ravintoloiden salaattipöydissä? Siis ehkä jossain pikkupizzerioissa voi olla vaikka mitä, mutta olen kyllä kuvitellut, että isot toimijat hoitavat hygienian jopa paremmin kuin itse kotona. Vai ajattelitteko, että riskit on sellaisissa majoneesi- ym. kastikkeella uitetuissa salaateissa? Kai tyyliin perustomaattia ja -kurkkua ja vihreää salaattia sentään voi turvallisesti syödä?
 
Moikka, mä tulisin mukaan:)

14.8./KeepGoing/6.lapsi/Espoon sairaala

Tässä oon nyt viikon verran testaillut ja nyt tänään illalla sain itselleni riittävän vahvat viivat:D

Oireita ainakin palelu, närästys ja herkistynyt hajuaisti, väsymys ja imetys tuntuu hetkittäin inhottavaltao_O nuorin hiukka alta 2v nyt. Mun täytyy lukea tää ketju ensin läpi niin voin kommentoida ja osallistua paremmin (y)

KeepGoing 5+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kyfi
Elokuiset 2020

1.8 Helema
1.8 lillans
1.8 Sunshine90, 1.lapsi, HUS
1.8 Pörröviltti
3.8 rosemarie, 1.lapsi, SATKS
3.8 Ilonjaonnen, 1.lapsi, EKKS
4.8 lolu
5.8 Karpalo88
6.8 Bubblemama
8.8. Nadine88, 2.lapsi, SATKS
8.8. merin, 4. lapsi, NKL
9.8 Emilia.
10.8 Kettupieni, 1.lapsi, OYS
10.8 Hedvig
10.8 Marilainen
10.8. Linne19, 3.lapsi, TYKS, 31v
10.8 deeä
11.8 Evananna, 4.lapsi, KYS
11.8 MonaLisa33
11.8. heidihm, 2. lapsi, SATKS
13.8 Varpu88, 5.lapsi
14.8 Appelsiiniomena, 2. lapsi, NKL
14.8 Kyfi, 4.lapsi, PKSSK
14.8 KeepGoing, 6.lapsi, Espoon sairaala
15.8 Aileen, 2.lapsi
16.8 Aavikkokettu, 1.lapsi, OYS
16.8 Uusintayritys
17.8 susu90, 2.lapsi, PHKS
24.8 Aava1216, 2.lapsi
 
Viimeksi muokattu:
Heippa! Liitynpä kanssa tähän keskusteluun! Tässä keskiviikosta asti satunnaisesti testaillut ja tänään digi antoi tulokseksi raskaana 2-3 viikkoa :love:Toinen lapsi tulossa, tässä kuussa olisi ollut aika lapsettomuuspolille mutta hän tulikin luomuna! ❤ 2. Lapsi kyseessä, esikoinen täyttää 23.12 2 vuotta(y)

Oireina hirveä väsymys ja ruoat maistuu jotenkin oudoille, myös ne mistä yleensä oon pitänyt.:sick:

Eli: 17.8/susu90/2.lapsi/PHKS
 
Onnea uusille odottajille ja tervetuloa mukaan :)

Ite välillä en ees muista raskautta ja pitää ihan miettiä syödessä että onhan turvallista syödä. Tänään tehtiin hampurilaisia niin ihme että muistin miehelle sanoa että tekee mulle kypsän pihvin. Tutkittiin valmista pihviä sit vielä yhessä että on varmasti kypsä (y) Aika rennosti otan syömisen kanssa vaikka toki rajoitukset otan aika tarkkaan huomioon. Välillä ärsyttää kun oon yrittäny miehelle sanoo ettei hössötä mun syömisistä ja tekemisistä vielä ääneen ettei isommat lapset aavista mitään. Mihinkään sushipaikkaankaan ei voi nyt mennä syömään kun heti varsinkin 10v ois kyselemässä miks en syö sushia ;)
Koko tämän raskauden ajan eli 2viikkoo kun oon tienny niin ei oikein tee mitään mieli syödä! Ihan turhauttaa itseäni kun ostin sipsiä ja suolapähkinöitä illaksi että suolanen varmasti maistuu mut ne maistuukin sit ihan tunkkaselle. Raikas mehu tai hedelmä maistuu onneks ja kyllä mä ruokaa pystyn syömään sit kun on pakko.
Mietin vielä ostanko digin että saisin sen 3+ näyttöön (n) Eilen illalla liuskatestin viivat oli kyllä jo aikalailla yhtä vahvoja ja 3 liuskaa vielä jälellä. Varmaan kuulostaa ihan hullulta :D Kahessa ekassa raskaudessa tein vaan ne 2 liuskaa mitkä yhessä pakkauksessa oli ja se riitti.
 
Täällä oli jollakin muullakin tullut jotain limaa/valkovuotoa? Mulla on nyt tullut aika paljon kellertävää (keltarauhanen näköjään hoitaa hommaansa) valkovuotoa, koko ajan housut märkänä ja siks juoksenkin usein vessassa koska pelkään että vuoto alkaa. (n) samoin tuntuu tosi vahvasti ihan kuin olisi keilapallo mahassa.

Tuli muuten mieleen että onko kukaan suunnitellut facebook-ryhmää? Mietin että suljetussa ryhmässä olisi ehkä kivempi keskustella. :)
 
  • Tykkää
Reactions: deeä
Puoltoista viikkoa kestänyt flunssa alkaa vihdoin näyttää loppumisen merkkejä. Jännittää mennä töihin, että miten sitä jaksaa, kun maannut vain sohvalla olojen kanssa. Jotenkin hauska ollut lukea kaikkien oireita, kun samaistuu niin paljon. Tuntuu myös että aina tulee vain uusia oireita, joiden kanssa sitten pitää panikoida, kun ensimmäistä kertaa raskautta kokee. Ruuista en ole vielä ehtinyt selvittää kaikkea, mutta kaippa sitä ehtii. Eikä tuo ruoka ole kyllä kauheasti maistunut, väkisin pitää välillä syödä vaikka koko ajan tekisi mieli kuitenkin jotain nakertaa, itsellä toimii hapankorput.
Edelleen eniten ovat kuitenkin vaivanneet kovat alaselkäkivut ja tietty myös ne vihlaisut ja menkkakivut vatsassa. Piikkimatolla makoilu on vähän auttanut, mutta kyllähän tuo kohdunulkoinen pelottaa. Ultra olisi ensi perjantaina :unsure:.
 
Mä huomaan myös että mun hajuaisti on todella herkkänä nyt. Sama oli esikoisen aikaan, toisen kohdalla en muista että olisko ollu niin herkkä. Nyt haistan todella kaukaa jo vaikka mitä. Esikoisen raskauden jälkeen mulle jäikin vähän hajuherkkyyttä enkä voi käyttää enää mitään hajusteita juurikaan, ainakaan omalle iholle tai esim pyykinpesussa. Ei siitä mitään päänsärkyä tule mutta en vaan tykkää.
 
Listaan voi laittaa 8.8. merin / 4. lapsi / NKL
Itse toivoisin, että tämä ketju pysyy elävänä, en mielelläni siirtyisi facebookiin...

Täällä meni eilinen päivä pelottavan hyvillä voinneilla, mutta yllättäen illalla saunaan lähtiessä ja sen jälkeen oli paha olo. Ja rintojen arkuus on yhä useammin havaittavissa, joskin yhä hyvin vähäistä. Ehkä siihen vaikuttaa se, että vasta plussatessa lopetin edellisen imetyksen, ovat jotenkin välitilassa jo valmiiksi...?

Onko täällä ketään muita pelkkiä kasviksia syöviä? Perheemme jätti kaiken eläinperäisen kuopuksen synnyttyä, ja olen nyt yrittänyt tarkistaa kaikkien välttämättömien ravintoaineiden saannin. Normaalistikin otan B12- ja jodilisää perus-D-vitamiinin lisäksi, nyt olen lisännyt mukaan vielä foolihapon ja DHA-lisän (sis. Omega3). Viimeisin tosin on eläinperäinen sillä apteekissa ei muutakaan ollut, enkä halua raskausaikana ottaa mistään muualta kuin apteekista ostettuja, raskaana oleville varmasti turvallisia ravintolisiä.
 
Huomenta!
Täällä taas herätty aamuun oksujen kera:notworthy: Alkaa vähän jo painamaan tää huonovointisuus. Huomenna olis sitten varhaisultra, sitäkään en oo näissä oloissa edes jaksanut jännittää.

Oon miettiny noita samoja ruokajuttuja. Erityisesti oon miettinyt työpaikkaruokalan salaattipuolta, jotenkin luulisi, että ne pesee salaatit. :censored: Kaupan valmis salaattitiskin oon kiertänyt kaukaa.

Mä voisin myös liittyä face-ryhmään.(y)
 

Yhteistyössä