~Elokuiset 2020~

Lämpimät onnittelut ja tervetuloa uusille! :love: @Aurorials toivottavasti tämä raskaus menisi hyvin ja loppuun saakka (y)

Tsemppiä varhaisultraan menijöille! Kertokaa sitten kuulumisia :) Minä(kään) en mene, joten pitää vähän pidempään jännätä onko kaikki kunnossa :rolleyes:

Fb-ryhmä saattaa kiinnostaa myöhemmin, mutta ainakin tällä hetkellä minulle on hyvä näin.

Terveisin yökyöpeli :confused: 5+6 (tai 6+0 Preglifen mukaan)
 
@odotuksenodotus Voi ei, olen tosi pahoillani! :( Kovasti tsemppiä näihin päiviin ja tulevaan.

Onnittelut plussasta :love: ja tervetuloa mukaan @Taimis ja @Aurorials

Kiva kuulla, että viivat vahvistuu! @Evananna

Ja paljon onnea matkaan kaikille tänään ja tällä viikolla ultraan menijöille!! Hui miten jännittävää. Toivottavasti kaikki on hyvin. :love: Kertokas sitten kuulumiset. :)

Täällä on viikonlopun aika alkanut pahoinvointi. Oksennusta ei sentään ole tullut, mutta lähellä on ollut. Pelottaa, miten se tästä pahenee. Joulu vietetään sukulaisten luona ja onhan se sitten pakko kertoa, miksi vessa kutsuu, jos tämä siihen yltyy. Täältä on saanut hyviä vinkkejä hedelmien varaamisesta sängyn viereen ja kylmien ruokien syömisestä. (y) Näillä opeilla selvisin eilisen ja tämän aamun.

Muita oireita on rintojen turvotus ja ajoittainen lievä päänsärky. Vatsassa ei ole oikein mitään tuntemuksia. Alkoi pelottaa, että kasvaako siellä mitään, kun ei tunnu samaa kiristävää tunnetta kuin vielä n. viikko sitten.

Tänään 5+6
 
Mä olen ollut kahden lapsen kohdalla fb-ryhmissä ja ne on kyllä ollut korvaamaton apu ja tuki. Jotenkin itse tykkään enemmän Facebookista kuin esim tästä keskusteluryhmästä kun tämä on vaan jotenkin todella hankala seurattava. Haluan kyllä seurata myös että miten täällä kaikilla menee esikoinen on nyt melkein 5v ja 5,5vuotta oltu fb-ryhmässä yhdessä, raskaus- ja vauva-aikana ryhmä käy vilkkaana mutta aina se hiljenee, edelleen siellä kysytään neuvoa toisiltamme
 
Mä en osaa näköjään käyttää tämän Kaksplussan emojia ja lisään tekstiin puhelimen omia aina ja sitte ne ei näy ja teksti onkin ihan pöljä ilman välimerkkejä :D
 
Täällä on moni menossa varhaisultraan pelonsekaisin tunnelmin. Toivon että saatte hyviä uutisia ja mielenrauhan sieltä :love: Minä en mene, koska ei oo irrottaa ylimääräistä rahasummaa siihen... Odottelen siis vaan jossain tosi kaukana tulevaisuudessa siintävää np-ultraa. Ja sitä ennen voi toki koittaa kuunnella kotidopplerilla, mulla on kaapissa joku iänajan vanha angelsounds joka viime raskaudessa pelitti kyllä :geek:

Ruokasuositukset täytyy palautella mieleen, ei mulla koskaan oo ollu vaikee noudattaa niitä, ne vaan hitto vieköön muuttuu:ROFLMAO:

Tosi epäuskoinen olo ja tiedän että moni suhtautuu negatiivisesti tähän, kun meillä on monta lasta. Tottakai toivon että kaikki menee hyvin, mutta en halua vielä ajatella kovin pitkälle. Päivä kerrallaan.

Onko täällä muita jotka imettää? Ihan hirvee oksetus tullu tänään siitä ja muutenkin välillä se sattuu aika lailla. Mitä oon lukenut, niin ilmeisesti ohimenevää ja kuuluu tähän alkuun?

KeepGoing 5+2
Mä imetän vielä esikoista, täytti 30.11. vuoden. Mulla kans alkanu sattumaan jonki verran, mutta en oikein tiedä johtuuko se tästä raskaudesta vai siitä, että tuplas yhtäkkiä imetyskerrat kun on ollu nyt tosi kipeenä rokotteiden takia (n) Koitetaan kyllä taas vähennellä ja sitä myöten lopetella kunhan tervehtyy :)
 
@Aurorials onnea plussasta! :love: mulla oli vähän sama tilanne, ferritiini vuosi sitten 22 ja aloin tankkaamaan rautaa. Tulinkin heti raskaaksi mutta meni kesken, se oli jo neljäs peräkkäinen keskenmeno ja väkisinkin mietin että mikä osuus alhaisella ferritiinillä oli. Nyt oon tankannu vuoden ja arvo on lähemmäs 100. Toivotaan että sulla ei toi ferritiini nyt vaikuttais tähän raskauteen ja kaikki menisi hyvin. :)

@Hedvig mikähän tuo juttu on tuon unettomuuden kanssa, mulla samaa. Väsyttää koko ajan mutta kun pitäis nukkumaan mennä niin ei uni tuu. Sit muutenkin pyörin yöllä ja heräilen vähän väliä. Mulla itseasiassa pari päivää ennen plussaa tuli jo tätä että heräsin 3-4 aikaan yöllä enkä saanu enää unta. Siitä jo vähän aavistelin että plussa saattais olla tulossa koska aikaisemmissa raskauksissa samaa.
 
Voimia @odotuksenodotus :(!

Tervetuloa uusille ja tsemppiä varhaisultraan niille, jotka sinne on menossa!

Itselläni on ollut kohta viikon tää migreeni. Oon ottanut jo maksimit kotona lääkkeitä, täsmälääkettä yms ja enää ei voi ottaa kun noissa on rajoituksia tietenkin raskauden ajalle. Eipä vaan katkea kohtaus, päivystykseenkään en haluaisi mennä kun aiemmasta kokemuksesta tiedän, että avun saaminen voi olla hankalaa ja siitä voi joutua tappelemaan. Piikkimattoakaan ei saa ilmeisesti raskaana käyttää tai ei suositella niin en oo uskaltanut sit siihen pistää ohimoa.. Nyt sinnittelen panadolilla...

Vaikea sanoa mikä pahoinvointi johtuu raskaudesta ja mikä migreenistä, mulla on normisti (ilman raskautta) vaikea migreeni ja oon vaan ehkä paristi elämässä migreenissä oksentanut.. Äsken kävin suihkussa ja niin lens taas kaaressa kaikki vatsan sisältö :sick:, ilman mitään varoitusmerkkejä. Ensin oli toi tulehduskierre ja vatsa- + selkäkivut, sitten pahoinvointi + kivut ja nyt migreeni.. Alkaa henkinen ja fyysinenkin jaksaminen olla vähän kortilla kun nukkuminen on hankalaa ja koko ajan on joku ongelma, töihin paluusta ei tietoakaan vielä!

Mulla tuli aamulla jotain ihan tosi outoo vuotoo paperiin. Normaalia valkovuotoa, mutta väriltään se oli jotain keltaisen ja ruskean sekoitusta? Ei ollut sellaista menkkaruskeaa kuitenkaan. Ihan outoa taas, en varmaan ois huomannu mitään jos en ois paperia syynännyt niin tarkkaan. Pelkään niin tota keskenmenoa, vaikka sillehän sit ei mitään voi.. Täälläkin niin monella ollut keskenmeno aiemmin ja lähipiirissä myös, tuntuu että se on enemmänkin sääntö kuin poikkeus ja tää ei vaan voi onnistua :(.

Fb-ryhmästä olisin kiinnostunut, tosin en missään nimessä halua pelkkään suljettuun ryhmään tässä vaiheessa, voisin ehkä tulla jos ryhmä on salainen? Sittenhän sen ei pitäisi muille näkyä. En halua "huudella" tästä tai että kukaan tuttu saa tietää kun niin epävarmoilla viikoilla mennään ja muutenkin ihan skeptinen fiilis tästä koko hommasta. Haluisin vaan tällä hetkellä unohtaa olevani raskaana ja en haluis miettiä tätä koko ajan, se on vaan hieman hankalaa oireiden takia ja kun migreeniäkään ei saa hoidettua.
 
Kaikkia sympatia sulle @Pörröviltti! Mä kans sairastan migreeniä mut onneks lapsen saannin jälkeen vähän helpottanut enkä ole edes lääkkeitä tarvinnut uusia. Jossain kohtaa oli siis niin paha, et pystyin ainoastaan niitä nenäsumutelääkkeitä käyttämään. Tosi kurjaa, et ei voi lääkitä itseään raskaana :(

Mulla tuli taas kofeiininpuutospäänsärky, kun en aamulla voinut juoda kahvia. Nyt sit koitan töissä vähän lipittää, jos se menis sillä ohi.
 
Täällä on mennyt viikonloppu etovan olon kourissa, vielä ei oo tarvinnut oksentaa. Lisäksi rinnat on ollut älyttömän kipeät.
Välipalat on pitänyt tähän asti aisoissa ja himoitsen hirveästi paahtoleipää :D

Tänään kävin aamulla lenkillä ja jouduin kolmesti pysähtyy hengittelemään. Lisäksi tuntuu, että hengästyin ihan älyttömästi ja kun pääsin kotiin niin olin ihan hiestä märkä. Oireita kenties? (n)

Tänään 6±0
 
Heippa,

Täällä hyppäisi mukaan eilen plussannut vähän yllättynyt odottaja. Tämä on meidän 2 lapsi ja la olisi omien laskelmien mukaan 25.8. Esikoisen kohdalla kaksplussan vertaiskeskustelut olivat suuri ilo ja apu. Fb-ryhmästä olisin myöskin kiinnostunut, kunhan saa varmistusta siitä, että onhan siellä vatsassa kasvamassa joku :)

Esikoisen kohdalla en käynyt varhaisultrassa ja se jäi harmittamaan. Nyt koitankin päästä sinne, kääk milloinkohan sinne pitäisi mennä? Ilmeisesti jossakin RV 6-7 kohdilla olisi hyvä? :)
 
Mä oon perustanut Faceen ryhmän josta tarkoitus tulla suht pieni, olisi ehkä n.50-70 jäsentä hyvä?
Kun laittaa kaveripyyntöä henkilölle Annamaija Hennariikka (profiilikuvassa vauvavatsa) niin lisään ryhmään? :) vielä ei meitä montaa siellä ole mutta itse en oikein viihdy isoissa ryhmissä vaan pienemmissä on tunnelmaa enemmän
Heippa @Bubblemama. Laitoin eilen Facebookissa kaveripyynnön ja viestiä, että olisin halukas mukaan facebook ryhmään. Plussasin perjantaina ja nyt rv 5 menossa laskureiden mukaan. Nyt vaan toivotaan, että kaikki kunnossa.
 
Moi!

mä taas änkeen itteni kyytiin vaikka mun tuurilla poistunkin joukosta..
Meillä on siis esikoinen 12/18 ja mentiin naimisiin viime heinäkuussa ja siitä ollaan toista yritetty. Syyskuun alussa tuli km rv8 ja viime kierrossa oli kemiallinen. Lauantaina plussasin taas. (La mahdollisesti 23.8 tienoilla, kierron pituuden kanssa ollut nyt heittoa)
Mikä mulla on todnäk näitä ongelmia aiheuttanut, on matala ferritiini. Oon esikoisen syntymän jälkeen kolmesti neuvolassa pyytänyt ferritiini kokeita mut oon aina vaan saanu vastaukseksi että kyseessä on muoti-ilmiö ja ettei mulla voi olla raudanpuutetta kun hb on niin hyvä.
No kemiallisen jälkeen kiukustuin ja kävin omakustanteisesti kokeissa ja juu hb on 147, mutta ferritiini vain 14,2 (olis hyvä olla yli 30). Nyt oon sitten parisen viikkoa tankannu nestemmäistä rautaa mutta silti pelottaa ettei se ole kerennyt auttaan vielä niin paljon että tämä raskaus kestäisi loppuun saakka..

Laittelin fb ryhmää varten kaveripyyntöä tulemaan
Joko jokin ryhmä siis on?
 
Mä olen ollut kahden lapsen kohdalla fb-ryhmissä ja ne on kyllä ollut korvaamaton apu ja tuki. Jotenkin itse tykkään enemmän Facebookista kuin esim tästä keskusteluryhmästä kun tämä on vaan jotenkin todella hankala seurattava. Haluan kyllä seurata myös että miten täällä kaikilla menee esikoinen on nyt melkein 5v ja 5,5vuotta oltu fb-ryhmässä yhdessä, raskaus- ja vauva-aikana ryhmä käy vilkkaana mutta aina se hiljenee, edelleen siellä kysytään neuvoa toisiltamme
Mustakin tätä on hankala seurata! Mutten halua mihinkään isoon ryhmään kyllä.
 
Mä liityin ainakin tuohon Bubblemaman perustamaan ryhmään :) Ohjeena oli pyytää kaveriksi facessa Annamaija Hennariikka (varmaan ihan tätä ryhmää varten perustettu salaprofiili) ja hän sit lisää ryhmään. Tällä hetkellä siinä on 7 jäsentä. Ryhmä näyttää olevan salainen eikä muut nää että oot liittynyt. Oon myös isossa elokuisen ryhmässä (liian iso henkevien keskusteluun) joka on yksityinen mut ei salainen niin että löytyy haulla. Siinäkään ei näy jäseniä ellet ole jäsen. Ulkopuoliselle näkyy vain ylläpitäjät.
 
  • Tykkää
Reactions: Kyfi
Voi taivas kuinka jännitinkään tätä päivää.. Heräsin jo viideltä aamulla pyörimään sängyssä jännityksissäni. Syke oli varmaan 120 kun odoteltiin lääkärin huoneeseen pääsyä miehen kanssa ultraa varten..
Muutama peruskysymys lääkäriltä alkuun ja sitten lupa käydä riisumassa ja alotettaisiin ultraus. Kroppa täristen menin makaamaan siihen tutkimispöydälle ja lääkäri alkoi ultraamaan. Oli aluksi hyvin hiljaa ja ehdin jo niellä kyyneliä.. Kunnes yhtäkiä käänsi näytön meihin päin ja tokaisi, että yksi syke siellä kovasti sykkii ja ihan oikeassa paikassa :love: Voi sitä pientä pötkylää :barefoot:
Mittojen mukaan olisi rv6+5, kun menkoista laskettuna tänään rv7+0. Lääkäri rauhoitteli, että muutaman päivän heitto on normaalia ja laskettua aikaa ei aleta edes siirtämään.
Ihan uskomaton ajatus, että nyt mun sisällä ihan oikeasti kasvaa pieni elämän alku ja sillä on jo sykekin :love::love: Voi kuinka tämä ultra helpotti omaa henkistä taakkaa! Toki vielähän eletään riskiviikkoja, mutta.. <3
 
  • Tykkää
Reactions: Sunshine90
Täällä kans käyty tänään varhaisultrassa. Syke löytyi samantien ja vastasi viikkoja 7+3. Olipa jännittävä ja ihana kokemus:love:

Jäin tuota face-ryhmää pohtimaan, että onhan salainen, mutta ilmeisesti siis on? Lähetän kaveripyynnön tässä piakkoin:)
 
Ihania uutisia @rosemarie ja @Sunshine90 ! :)

Mäkin laitoin nyt kaveripyyntöä ja ehkäpä toi ryhmä vois olla ihan kiva kun on kerran salainen :). Onko muilla muuten tullut raskaudessa sellaisia taikauskoisia juttuja :D? Itse en tosiaan oo mikään taikauskoinen ihminen noin yleisesti ottaen... Mutta siis välttelin/pelkäsin 1. neuvolaan soittamista, 2. tänne kirjoittamista, 3. töihin kertomista, 4. perheelle kertomista ja nyt sit tuoreimpana tuon fb-kaveripyynnön jälkeen ajattelen, että nyt kun meen tekee näin ni ihan varmaan menee pieleen koko raskaus :unsure::unsure:.

Ihmeellisiä vihlaisukipuja ollut tänään. Sellaisia nopeita tuikkaisuja. Hämmentävää kun koko ajan menossa jos jonkinlaista "oiretta"..
 
Ihania ultrakuulumisia! :love:

Nyt tulikin se ongelma että fb-ryhmä ei oo salainen vaan vain yksityinen eli kuka tahansa voi löytää sen haulla. Jos siihen liittyy ni pomppaako se kavereille jossain uutisissa? Tai alkaako se ehdottelee kavereille sitä ryhmää? (n)
 
@Appelsiiniomena Samaa mietin :unsure:. Tässä liityin jo ryhmään kun oletin sen olevan salainen, ei vissiin oo sit kuitenkaan. Mietin nyt tässä jos joku menee mun profiilin niin näkeekö halutessaan, että oon ton ryhmän jäsen? Tai jos joku kaveri pistää fb-hakuun ryhmän nimeen niin tuleeko siihen sitten, että oon jäsenenä myös.. Tai vielä pahempaa: ehdottelee kyseistä ryhmää kavereille kun oon jäsen :unsure:.
 
Onnea kaikille hyviä ultrauutisia saaneille! Itsestä tuntuu nyt, että ehkä en kuitenkaan mene varhaisultraan vaan yritän pitää pään kasassa np-ultraan asti. Tavallaan se helpottaisi elämää, ehkä uskaltaisi kertoa noille isommille lapsillekin, miksi äiti on ihan poikki ja muistuttaa käsipesusta koko ajan... Mutta sillä rahalla tekee paljon muutakin, ja edelleenkään alakautta ultraus vapaaehtoisesti ei houkuttele.

@KeepGoing, tsemppiä! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Enkä mä kyllä ymmärrä, miksi kukaan suhtautuisi oikeasti negatiivisesti, koko ajanhan olemme kuulleet, miten Suomessa syntyy liian vähän vauvoja! Mä lopetin imetyksen heti plussattuani, mutta aikoinaan kun imetin esikoista vielä alkuraskaudessa, niin kyllä se kipeältä ja epämiellyttävältä tuntui.

Täällä aika lailla jatkuva huono olo. Varsinkin kotona. Näin ollut aina, töissä vähän helpompi olla.
 
Ihana kuulla @rosemarie ja @Sunshine90 ! :love::love:

@Appelsiiniomena sanos muuta, tää on kyllä outoa ja rasittavaa. Vaikka on minulla ollut univaikeuksia ennenkin, mutta nyt en keksi muuta syytä tälle pätkänukkumiselle kun raskauden/hormonit. Ennen plussaa ja vähän sen jälkeen oli sellaisia ylikierroksia, että vähän väliä jokin veti hereille ja oli vaikea olla aloillaan. Nyt ei sentään niin kovia kierroksia, mutta pari kertaa yössä tulee valvottua joka yö o_O Plääh!
 
@Pörröviltti Mulla vähän sama juttu.. Ajattelin, että aivan varmasti jos kerron omalle äidille niin tämä menee heti kesken. Tai jos varaan sen neuvolan, niin sitten varmasti menee kesken. Ihan kamalaa tämä "taikauskoisuus" :D

Menin sitten typeränä onnessani googlaamaan varhaisultran jälkeistä keskenmenoriskiä ja eihän se mihinkään putoa. Ymmärtääkseni rv8-10 ovat kaikista riskialttiimmat, kun sisäelimet kehittyvät. Muistan erään tuttavani saaneen keskenmenon myös rv8. Voi kamaluus.. :unsure:
 
Elokuiset 2020

1.8 Helema
1.8 lillans
1.8 Sunshine90, 1.lapsi, HUS
1.8 Pörröviltti
3.8 rosemarie, 1.lapsi, SATKS
3.8 Ilonjaonnen, 1.lapsi, EKKS
4.8 lolu
5.8 Karpalo88
6.8 Bubblemama
7.8 Taimis, 3.lapsi
8.8. Nadine88, 2.lapsi, SATKS
8.8. merin, 4. lapsi, NKL
9.8 Emilia.
10.8 Kettupieni, 1.lapsi, OYS
10.8 Hedvig
10.8 Marilainen
10.8. Linne19, 3.lapsi, TYKS, 31v
10.8 deeä
11.8 Evananna, 4.lapsi, KYS
11.8 MonaLisa33
11.8. heidihm, 2. lapsi, SATKS
13.8 Varpu88, 5.lapsi
14.8 Appelsiiniomena, 2. lapsi, NKL
14.8 Kyfi, 4.lapsi, PKSSK
14.8 KeepGoing, 6.lapsi, Espoon sairaala
15.8 Aileen, 2.lapsi
16.8 Aavikkokettu, 1.lapsi, OYS
16.8 Uusintayritys
17.8 susu90, 2.lapsi, PHKS
18.8 Jmilla
23.8 Aurorials, 2.lapsi
24.8 Aava1216, 2.lapsi
24.8. Emerentia, 2. Lapsi, Tays
25.8 Napsunen, 2.lapsi
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä