~Elokuiset 2020~

Tervetuloa mukaan @lyrae :love:

Tännepä ei ihmeempiä. Nyt 9+3. Onneks on viikonloppu jos sais vähän ees levättyä. Tuntuu että töiden jälkeen on ihan naatti eikä tajua mistään mitään! Alamahassa oikealla edelleen vihlontaa ja liekkö eräänlaista närästystä kun palleassa tuntuu viiltelyä. Ja jäätävä turvotus :sick: Tilasin äitiysvaatteitakin testiin. Tuossa ne odottaisi paketissa mut en jaksa nousta sohvalta :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: najohanna
Mitäs ihmettä te pahoinvoivat saatte syötyä? Tosi hankalaa kun ällöttää suunnilleen kaikki ja sitten jos ei syö mitään tulee myös hirvee olo:sick:

Mulla oli tänään useamman tunnin kestävä päänsärky kohtaus. Ihan järkkyä! Niskat tosi pahasti jumissa, johtunee siitä :confused: mitähän kotikonsteja tähän ois? Panadol 1g oon ottanu kahdesti tänään, ehkä pahimman terän vei päänsäryltä. Se särky oli sellasta että pisti kyl oksentamaan kaaressa ja valot sattui silmiin, näky vaan valopalloja ympäriinsä. Ja olin pienten kanssa yksin kotona.. Kunpa ei enää tollasta tulis!

KeepGoing 9+1
 
@KeepGoing Voi eikä, kuulostaa kaameelta toi särky! Toivotaan, ettei uusi. Mulla kans jumii paikat kaikesta makaamisesta.

Mun luottoruokia on nyt olleet Piltti-soseet (olisko joku tässä ketjussa jopa vinkannu?), aamuisin ennen nousemista Siripiri ja vettä päälle, tummaa sitkeää leipää ja vähän vaan levitettä päälle ja valmis lohikiusaus tosi pieninä annoksina. Aiemmin on menny mehukeitot ainakin hyvin ja sipsit, nyt kaikki rasvainen ällöttää. Ylipäätään jotain mietoa, helposti syötävää ja sit jotain, mikä imee nesteet. Mä saan parhaiten ruoat pysymään alhaalla niin, että luen tai katon jotain syödessä, jolloin en kiinnitä ruokaan huomiota ja sit meen makuulle. Ylipäätään makuuasento helpottaa verrattuna istumiseen. Ja päiväunet keskellä päivää auttaa, että illalla on vähän helpompaa. Mut kyllä mä alan niin jo olla ihan kypsä tähän. Kadehdin kyllä heitä, joilla ei oo pahoinvointia. :LOL:

Mulla on myös nyt ollut SeaBand -rannekkeet yli viikon koko ajan paitsi yöllä ja suihkussa. En tiedä, onko plaseboa vai oikea vaikutus, mut kai ne jotain auttaa.

Onhan tää huomattava parannus viikolle 5, jolloin ei pysyny mikään sisällä.
 
@KeepGoing ja @lyrae, sama tuska täälläkin. Mä söisin mieluiten vain tuoreita tomaatteja, kaurapuuroa ja spelttimannapuuroa marjojen kanssa. Riisipuurokin on vähän siinä ja siinä. Mysli ja pähkinät menee, mutta niiden jälkeen voi tulla huono olo. Banaanit menee, jos ovat nipin napin kypsiä. Kunnolla kypsät banaanit aiheuttavat jo hajullaan pahoinvointia. Omenaa söisin mielelläni, mutta pahoinvointi sen jälkeen iskee välittömästi. Leipää saan syötyä vaihtelevasti. Sen suhteen on hankalinta, että joskus siitä tulee huono olo ja hirveä jälkimaku ja joskus ei.
 
Mä oon päässy todella vähällä kun luen muiden ruoka ongelmista mikään ei yökätä paitsi jos on liian kauan syönnistä tai sit jotku asiakkaat jotka haisee pahalle :unsure:
Esikoisesta oli aika samat kerran oksensin kun häntä odotin ja nyt sama tähän mennessä :)

Jonsku 7+3:love:
 
@KeepGoing Vaihtelee kokoajan, mikä menee alas. Ehkä helpoiten joku mauton tai raikas ja kylmä.
Just näin. Ruoka, mitä ei ole maustettu eikä paistettu toimii parhaiten. Yritä siinä sitten miettiä eri ravintoaineiden riittävää saantia! Äsken syötiin perheen kanssa, ja ihan kateellisena katselin, miten söivät kaikkea normaalisti ja hyvällä ruokahalulla. Mä söin spagettia ja höyrytettyjä pakastevihanneksia. o_O
Yritin lisätä pähkinöitä proteiininlähteeksi, mutta eivät ne makua ainakaan parantaneet.

Mutta, jos nyt kaikki hyvin menee, niin enää 30 viikkoa... Ja ehkäpä tämä helpottaa jo vähän aiemmin, kuka tietää...

merin 10+1
 
Heipsan ketju

Plussattu muutama viikko sitten ja tässä jännitetty pysyykö pikkuinen matkalla.
Kotona hyörii tänä vuonna 9v täyttävä poika ja 7v täyttävä tyttö.
Tässä on ollut hurjaa väsymystä viime viikot, mulla ei ruuan kanssa vielä enempiä ongelmia ole, taino himo omenoihin ja kivennäisveteen Kahvia en pysty enää juomaa hirveästi. Etovaa oloa on jonkin verran päivän aikana.
Laskettu-aika olisi siinä 20.8.2020:love:
 
  • Tykkää
Reactions: lyrae ja Jonsku88
Mä aloin nyt kirjottaa odotuspäiväkirjaa :LOL: Voi sit joskus lukea jos tuntuu sille, mut lähinnä et tää lapsi voi ite joskus lukea jos sitä kiinnostaa millasta oli kun äiti odotti häntä :love:

Täällä tosiaan pahoinvointi on antautunut! Ainakin toistaiseksi vaikuttaa sille että se on loppunu, mutta voihan se takas tulla vielä. 11+2 :love: tänään mennään ekaa kertaa miehen kanssa julkiselle puolella lääkäriin. Saatiin siis perhelääkäri ja hoitsu ja kätilö joilla käyn tästä eteenpäin yhdessä tuon yksityisen lääkärin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Hedvig ja Jonsku88
Kylläpä nyt taas alkoi stressata tuo NT-ultra. Se siis minulla rv 13+1 tai jotain ja tuntuu, että se on kauheen myöhään. Mies haluaa mukaan, joten aikaisemmin onnistuisi vaan viikkoa aiemmin, kun sitten mies on reissussa. Kuitenkin täällä äitiyspkl suosittelee tuota ultraa 12+4-13+6 välille ja neuvolassakin sanoivat sen olevan ok. Ekassa ultrassa alkio vastasi kuukautisiin nähden kuitenkin paria päivää isommalta, joten jännittää, jos käyn liian myöhään ultrassa. Plussanhan testiinkin sain jo kp 23...

En millään jaksaisi mennä kumminkaan muuttamaan tuota, kun esikoiselle varattu jo päiväkotiaamu siihen ja en tiedä onnistuuko hoidon saaminen ensi viikolle enää. 2,5 vkoa tuntuu ikuisuudelta :(
 
Vihdoin eka neuvola takana! Siellä se pikkusydän pamppaili kuin hevonen olisi laukannut :love: Vieläkin vähän sellainen epätodellinen olo - voiko tämä olla totta! Joka tapauksessa nyt saa hetken huokaista helpotuksesta :) Nt-ultra sitten viimeistään kolmen viikon päästä (y)

Voi hitsi @Helema :confused: Auttaisiko jos olisit kuitenkin yhteyksissä neuvolaan ja keskustelisit tuosta - jos se antaisi mielenrauhan, vaikka sitten itse aikaa ei välttämättä muutettaisikaan.. Ymmärrän kyllä hyvin, että asia mietityttää.

Tervetuloa ja lämpimät onnittelut @PinskuPinsku ! :love:
 
@Hedvig Asiasta siis oli viime viikolla neuvolassa puhe ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että aika on ok ja varhaisultran mukaiseen laskettuun aikaan voi luottaa. Mut silti. Esikoisessa kävin 12+jotain, niin tuo viikonkin heitto tuntuu hurjalle. Sanoi kuitenkin, että jos viikkoja on enemmän ja tutkimusta ei voida luotettavasti tehdä, niin sit on keskiraskaudessa extraultra (siis sen rakenneultran lisäksi). Odottavan aika on vaan pitkä. Jos miehen työt sallisi, niin varaisin ensi viikon loppuun ajan, mutta toki ei nyt onnistu ja pakko vaan odotella.
 
Onnea ja tervetuloa @PinskuPinsku!

Jännästi vaihtelee eri paikkakunnilla Nt-ultra suositusajat mutta tuskin on liian myöhään sulla ultra @Helema jos varhaisultrassa heitti vain parilla päivällä :)
Meillä ei mies pääse nt-ultraan ellei työmaa sattuis todella hyvällä tuurilla olemaan lähellä. On päässyt mukaan onneks ekan ja kolmannen nt-ultriin ja ekan rakenneultraan.
Ite varmaan otan Nt-ultra päivälle lomapäivän niin voi sit rauhassa käydä kaupungilla sen jälkeen ja tulee pidempi vkonloppu kun on perjantai :sneaky:

Mä löysin muuten dopplerilla jo sydänäänet nyt vkonloppuna :love: Aivan ihana tunne kun nyt tietää että mahassa oikeasti kasvaa joku!

Evananna 9+6
 
Monet tuntuu kärsivän pahoinvoinnista, tsemppiä kaikille selviämään sen kanssa! En osaa samaistua siihen kyllä yhtään joten en voi kuvitellakaan mitä joudutte kokemaan :(

Mä kävin tänään nt-ultrassa ja viikkoja olis nyt 13+6 ja laskettu aika 14.7. Minut voi siis poistaa listalta, siirryn heinäkuisiin :D
 
  • Tykkää
Reactions: lolu ja merin
Sunnuntaina sain kokea yhden oireettoman päivän ja oli se kyllä ihanaa! Tänään on sitten taas kärsitty ja oksennettu :cautious: Meillä on tulevana maanantaina ja tiistaina molempina aamuina np-ultrat:LOL: Sekä julkisella että yksityisellä ja sattuivat vaan noin lähekkäin. Toisaalta ei haittaa kun sitten pitääkin taas odottaa maaliskuuhun että näkee beben seuraavaksi:love:

11+3 tänään ja nyt tuntuu että viikot menee hurjaa vauhtia!
 
Mulla on tullu tuhrua pyyhkiessä ja vähän ruskeaa limaa joten varasin yksityiselle gynelle huomiselle ajan että tarkastetaan että onko kaikki hyvin?
Jotenkin ton kesän km jälkeen haluan varmistaa mikä on tilanne :(:sneaky:

7+6 Jonsku& papunen
 
@Jonsku88, tsemppiä, toivottavasti kaikki on hyvin! Uskoisin, että on kyllä.

Tämä olo on niin kammottava... Mietin tuossa illalla, että tämän olon kun saisi pillerimuotoon, niin voisi sellaisen ottaa sitten, jos vauvakuume jostain syystä vielä iskee. :sneaky:
Vaikka yhtä karmeaa se on kyllä ollut joka kerta, mutta niin se vaan unohtuu raskauksien välillä, onneksi. :) Tuntuu vaan epäreilulta, kun moni sanoo saaneensa kokea edes jonkun useammista raskauksista ilman pahoinvointia. Mutta ei tietenkään saisi valittaa, sillä jos pahoinvointia ei olisi, olisin äärimmäisen huolissani koko ajan. :notworthy:

Anteeksi sekava vuodatus, mun raskausaivot ei osaa ajatella selkeästi.
 
Pahin työaamu koko raskausaikana. Heräsin puoli kuudelta oksentamaan ja tää paha olo vaan jatkuu. Ei auta syöminen, ei juominen ei pahoinvointirannekkeet. Mitenhän sitä tästä työpäivästä selviää? :sick: Onneks teen semi-itsenäistä toimistotyötä, niin saa olla rauhassa. Esikoista odottaessa joka aamu oli tämmöinen, että sinällään nyt ei niin paha ole ollut. Tosin etova olo jatkuu aina koko päivän, kun ekassa raskaudessa se helpotti aamun jälkeen. Tänään alkoi rv 12 eli ehkä enää 1kk tätä :ROFLMAO::poop:
 
Kuulostaa kamalalta tuo teidän huonovointisuus :sick: täällä menee ihan ok. Viime viikolla en oksentanut, mutta maanantai aamuna tuli oksu. Vklp aina hyvä olo. Veikkaan että liittyy jotenkin väsymykseenkin tuo oksentelu kun pitää aikasin herätä.

Ultraa odottelen, menispä aika nopee! Tänään 8+6. :) väsymys painaa..

Jotenkin nyt tullut kaikkien epäilyksien jälkeen sellainen olo, että kyllä se pieni sielä matkassa pysyy ja on kaikki kunnossa! Toivottavasti ei ole vain vaisto :)
 
Te, joilla on useampi lapsi tai olette olleet ennen raskaana: milloin tunsitte ekaa kertaa potkut? Esikoisessa tunsin jo rv 13+2 (kyllä, ihan oikeasti!) ja siitä ehkä viikon päästä myös mies tunsi. Nyt jännään, jos tässäkin viimeistään parin viikon päästä tuntisin :love:
 
Pahoinvoinnista: minäkin olen huomannut, että väsymys, huono olo ja päänsärky vaivaavat helpommin työpäivinä kuin vapaalla. Onneksi tänään on vapaapäivä ja saa tasoitella oloa. Eilinen oli pitkä ja väsyttävä päivä, eikä iltapäivällä nousseet huono olo ja närästys helpottaneet yölläkään :confused:

Siihen ultra-asiaan vielä @Helema : hyvä jos on extraultraan mahis, jos sattuukin niin, että nt-ultra on liian myöhään. Mutta toivotaan että ei ole (y)

Minä oon pohtinut vauvavakuutuksen ottamista jos/kun tämä raskaus etenee turvallisemmille viikoille. Millaisia kokemuksia ja mielipiteitä teillä on sellaisesta? Entä onko kellään tuota if:in tarjoamaa ilmaista odotusajan vakuutusta, jonka voi ottaa ainakin preglife-sovelluksen kautta?
 
@Hedvig Me otettiin esikoisessa ennen syntymää vauvavakuutus tai sairausvakuutus, joka on voimassa vissiin jonnekin 100-vuotiaaksi. Ja onneks otettiin, esikoisella oli syntyessään pieni sydänvika ja myöhemmistä vakuutuksista varmasti kaikki sydän- ja verisuonitaudit olisi rajattu pois. Tässäkin otetaan varmaan samankaltainen. Kertaakaan ei olla tuota vakuutusta onneksi jouduttu käyttämään, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
 
Moikka :)

Plussa tehty jouluviikon lopulla ja tässä olen jännittänyt ja pelännyt kaikkea mahdollista. Viime viikon torstaina pelästytti oikein kunnolla, jolloin ajattelinkin että kesken meni, verta vuosi ja kivut oli hurjat. Päivystyksessä todettiin kuitenkin hyvinvoiva vauvan alku :love:
Ensimmäinen raskaus kyseessä, miehen kanssa tunnettu vasta puolisen vuotta, yllätti vauva uutinen kummatkin.
Tässä on viikon verran voitu hyvin huonosti, oksennusta ei ole tullut mutta koko-ajan hirvittävän paha olla. Nukkua voisi kellon ympäri, jos pystyisi. Pelottaa aina mennä töihin ja kouluun, kun olo että kohta tulee ylös.
Laskettu-aika olisi n. 29.8, 1.lapsi, Tyks
 

Yhteistyössä