~Elokuiset 2020~

Noniin sai se mies kerrottua tänään bonuslapsen äidille :p Nyt enää bonukselle kertominen edessä:love: tehään se varmaan vkloppuna kun tänään meni ilta noilla sotimiseksi ku poika ei syönyt illallista :confused: Porun kautta sit nukkumaan vatsa tyhjänä.
Mutta äitinsä otti asian hyvin ja totesi nää perus jutut että kunhan se ei vaikuta tähän ekan lapsen asioihin negatiivisesti ja mies jatkaa edelleen yksityiskoulun maksamista nönnönnöö. Kaikki siis mitä osasin odottaakin :D

Pahoinvointi täällä on helpannu aikalailla ja ei oo tarvinnu oksentaa muutamaan päivään. Etomista on silti edelleen ja ällöttää monet asiat:ninja: kuten jos mies tulee ja suutelee kunnolla kielen kanssa ni yyyyh.. harmittaa toisen puolesta ku ei oo kyse edes siitä että hänen hengitys haisis tai mitään, mua vaan ällöttää hänen kieli nykyään :D toivottavasti tämmöset menee ohi ku bebe on syntyny.. :ROFLMAO:
 
Ihania ultrakuulumisia! :) Niin myös täälläkin: eilen käytiin ultrassa, ja kaikki oli pikkuisella hyvin :barefoot: Nt 2.41, joten ei sen suhteen huolta. Ipana -sähköiseen äitiyskorttiin ultran tiedot olivat tulleet heti, mutta verikokeista ei minullakaan vielä mitään tietoa. Kaipa siellä kaikki on ihan ok, kun ei ole kuitenkaan oltu yhteyksissä sen tiimoilta. La olisi ultran mukaan 7.8, mutta virallista la:aa ei muutettu, kun heitto on niin pieni. Neuvolan mukaan la olisi siis 11.8.

@SwanDeSol minullakaan ei paljon tee mieli pusutella miehen kanssa - heti tulee sellainen pikkuisen etova olo ja tunne siitä, että happi loppuu :D Seksikään ei kyllä ole kiinnostanut nyt alkuraskauden aikana (kuten ei moni muukaan asia). Onneksi muuten kuitenkin on läheisyyttä ja hellyyttä paljon <3 Kiva, että ootte saaneet kerrottua bonuslapsen äidille. Tsemppiä myös lapselle kertomiseen!

Jotenkin hassua ajatella, että pikkuinen on jo kokonaisuudessaan n.8 cm, mutta maha ei vielä paljasta merkkejä raskaudesta :eek: Ehkä ihan viimeisen parin pv:n aikana on tuntunut, että tuossa vatsassa alkaisi olla jotain kasvun merkkejä, mutta pitkälti on vielä kyse turvotuksesta. Rinnat sen sijaan eivät enää mahdu vanhoihin rintsikoihin. Pitäisikin lähteä liivikaupoille :whistle:

Toivottavasti flunssat ja vatsataudit ovat helpottaneet, ketkä niistä ovat kärsineet. Mukavaa viikonloppu kaikille! :love:

Hedvig ja nappula 12+3
 
Terkkuja ultrasta!
Mulla siirtyi la eteenpäin reilulla viikolla eli piti olla 12+0 ja olikin 10+6:D kaikki näytti ihan hyvältä, mutta pää-perämitta oli millin verran alle sen että voi mitata niskaturvotuksen, joten pääsen uudestaan ultraan tässä piakkoin:ROFLMAO:
Nyt on joka tapauksessa huojentunut olo siitä, että siellä näkyi yksi oikein reipas ja liikkuvainen minityyppi:love:

Ehkä odotan nyt sen uusintaultran ja sitten sen jälkeen päivitän uuden lasketun ajan...

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista!

KeepGoing 10+6
 
  • Tykkää
Reactions: Marilainen
Mikäs toi ipana-järjestelmä on ja onko käytössä koko Suomessa? En oo törmännyt aiemmin kyseiseen käsitteeseen.
Tarkoitatko kuitenkin Kanta-järjestelmää? Se on terveydenhuolloin tietopankki, jonne omat terveystiedot (lausunnot, reseptit, labratulokset jne) tulee sähköisesti. Pääsee lukemaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Soitin äitiyspolille ja sieltä sanoivat, että Kantaan saattaa tulla parinkin viikon viiveellä tulokset. Katsoi kumminkin sieltä tiedoista, mitä lukemia down-riskiksi ym. oli laskettua ja huolen häivää niiden suhteen ei pitäisi onneksi olla. Esikoisen odotuksesta riski oli hieman kasvanut mutta veikkaan sen johtuvan ihan omasta iästäni.
 
Onko muilla ollut vatsan kovia kramppailuja? Mulla oli ennen joulua ja viime yönä taas alkoi. Hirveä kiristävä tunne ja välillä tuntuu ihan kun henki salpaantuisi. Kävin äsken työterveyslääkärillä ja määräsi maitohappobakteeri kuuria jos tulee tälläisiä oireita. Sanoi että ei pitäisi olla huolta että on ihan normaalia tälläset...
 
Minäkin kävin tänään ultrassa ja yksi vauva löytyi :love: Vauva ei millään meinannut kääntyä selälleen ja niskaturvotus meinas jäädä ottamatta mut viime minuuteilla kääntyi. Nt oli 1,7mm. Lopulliset tulokset tulee kuulema ens viikolla neuvolaan ja kun neuvola kuittaa ne niin pitäisi tulla Kantaan näkyviin :) Sit jos on jotain hälyttävää niin soittavat ens viikolla. Ihana oli nähdä vauvaa ekaa kertaa ja sain jopa poikaveikkauksen kätilöltä. Ihmettelin kyllä että näin aikaisin näkyisi mutta pippeli haarovälissä näkyi selvästi :D
 
@Emiliee Mulla on ollut vatsan ja suoliston alueella välillä, mut ei kyllä noin kovia kramppailuja. Ja ei kohdun alueella. Raskauden aikanahan kyllä ruoansulatus hidastuu ja siitä voi aiheutua kaikkea vaivaa, mut kovien kipujen kans kyllä varmasti kysyisin neuvolasta.

Mulla edelleen iltaisin vaivaa pahoinvointi, aamuisin ja päivisin on jo vähän parempi. Mut normaali olo ei oo vielä. Sitä odotellessa...
 
Ei kun tarkoitan @Hedvig mainitsemaa ipana-äitiyskorttia. Onko se siis kannassa? Missä siellä? Miksi mulla ei kannassa näy mitään neuvola-välilehteä tms.
Ipana on ihan oma sivustonsa, jolla on korvattu perinteinen äitiyskortti. Sinne sai kirjautumislinkin ekaa neuvola aikaa varatessa, ei oo käytössä kaikkialla.

Ja moi, en oo tänne aikasemmin kirjotellu mutta lukenu kylläkin. Meille olis mahdollisesti ensimmäinen tulossa, nt-ultra vasta parin viikon päästä. Alkuraskaudessa ultrattiin kyllä pariinkin kertaan kun oli kipujen takia epäily tuulimunasta, mutta ultrassa ei aikasten viikkojen takia näkyny vielä sikiöö. Neuvolan mukaan laskettu olis 21.8.
 
  • Tykkää
Reactions: Hedvig
Ipana on ihan oma sivustonsa, jolla on korvattu perinteinen äitiyskortti. Sinne sai kirjautumislinkin ekaa neuvola aikaa varatessa, ei oo käytössä kaikkialla.

Ja moi, en oo tänne aikasemmin kirjotellu mutta lukenu kylläkin. Meille olis mahdollisesti ensimmäinen tulossa, nt-ultra vasta parin viikon päästä. Alkuraskaudessa ultrattiin kyllä pariinkin kertaan kun oli kipujen takia epäily tuulimunasta, mutta ultrassa ei aikasten viikkojen takia näkyny vielä sikiöö. Neuvolan mukaan laskettu olis 21.8.
Äh, ei tuulimunasta vaan kohdunulkoisesta raskaudesta :sleep:
 
@Emiliee Mulla on ollut vatsan ja suoliston alueella välillä, mut ei kyllä noin kovia kramppailuja. Ja ei kohdun alueella. Raskauden aikanahan kyllä ruoansulatus hidastuu ja siitä voi aiheutua kaikkea vaivaa, mut kovien kipujen kans kyllä varmasti kysyisin neuvolasta.

Mulla edelleen iltaisin vaivaa pahoinvointi, aamuisin ja päivisin on jo vähän parempi. Mut normaali olo ei oo vielä. Sitä odotellessa...
Mullakin oli eilen nimenomaan suolistoperäinen kramppikipukohtaus. Työpaikalla oli jotain epäilyttävän kovia papuja kastikkeessa, joten epäilin jo silloin, että voi jotain vaivaa tulla. Siis oli niitä nyt vissiin vähän lioteltu, mutta paljon vähemmän kuin esim. itselläni on tapana.

Mullekin iski nyt sitten flunssa, voihan räkä! Tilannetta ei lainkaan helpota, että vietetään viikonloppua kavereilla, joita nähdään tosi harvoin, ja pitäisi jaksaa seurustella. Sinänsä oireet on aika lieviä, mutta olo on ihan vetämätön, ja esim. aamiaispöydässä tuli olo, etten pysty hengittämään saati syömään. Tsekkasin kellosta pulssin, ja se oli melkein 120! Oli pakko lähteä välillä pitkäkseen, kun se ei muuten rauhoittunut. Onneksi makuulla helpotti.

Nyt oon lepäillyt, mutta yritän kohta raahautua ulos - täällä on lunta, ja lapset leikkivät siellä aivan ekstaasissa.
 
Mullakin oli eilen nimenomaan suolistoperäinen kramppikipukohtaus. Työpaikalla oli jotain epäilyttävän kovia papuja kastikkeessa, joten epäilin jo silloin, että voi jotain vaivaa tulla. Siis oli niitä nyt vissiin vähän lioteltu, mutta paljon vähemmän kuin esim. itselläni on tapana.

Mullekin iski nyt sitten flunssa, voihan räkä! Tilannetta ei lainkaan helpota, että vietetään viikonloppua kavereilla, joita nähdään tosi harvoin, ja pitäisi jaksaa seurustella. Sinänsä oireet on aika lieviä, mutta olo on ihan vetämätön, ja esim. aamiaispöydässä tuli olo, etten pysty hengittämään saati syömään. Tsekkasin kellosta pulssin, ja se oli melkein 120! Oli pakko lähteä välillä pitkäkseen, kun se ei muuten rauhoittunut. Onneksi makuulla helpotti.

Nyt oon lepäillyt, mutta yritän kohta raahautua ulos - täällä on lunta, ja lapset leikkivät siellä aivan ekstaasissa.
Joo vaikea jotenkin itse paikallistaa kipuja tuleeko suolistosta vai mistä, kun tuntuu että koko ajan jotain vatsaoireiluja. Tänään onneks ollut jo parempana, eli ehkä se oli joku hetkellinen häiriö.
 
Ai että tätä oloa! :sick: Aamut menee suht ok, kun aikatauluttaa ja miettii syömiset järkevästi mutta iltaa kohden tulee ihan älyttömän huono olo. Oksennus nousee kurkkuun siinä klo 16 jälkeen ja sitä saa nieleskellä nukkumaanmenoon asti... Tuntu että hetkellisesti oli jo helpompaa mutta nyt tää on kyllä tullut takaisin...

Tänäänkin mies ehdotti että tehdään pizzaa iltapalaksi silleen että syötäis teinien kanssa kun kolme pikkupoikaa on laitettu nukkumaan. Että elokuvailtaa yms. Juu ei, en mä pysty osallistumaan, en pizzan tekoon, syömiseen, enkä jaksa leffaakaan...

Vanhin poika ihmetteli eilen illalla ääneen että miksi mä näytän tälläseltä:ROFLMAO: No, tuota, mä nyt vaan olen tän näköinen :whistle: että joo tää olo näkyy kyllä, mutta koitan vedota pikkuveljen yövalvomisiin yms (mikä kyllä sekin pitää paikkansa)

Huh, kai tää tästä! Hyvää viikonloppua kaikille!

KeepGoing 11+0
 
Joo vaikea jotenkin itse paikallistaa kipuja tuleeko suolistosta vai mistä, kun tuntuu että koko ajan jotain vatsaoireiluja. Tänään onneks ollut jo parempana, eli ehkä se oli joku hetkellinen häiriö.
Tää on kyllä totta - piti itsekin hetken aikaa tunnustella, että mistäs tuo nyt oikein tulee. Sitten muistin sen lounaan, ja se auttoi paikantamaan oireet suolistoon.

Täällä flunssa jatkaa kidutustaan. Eilen tuli huono omatunto, kun vastoin kaikkea parempaa tietoa menin illalla saunaan. Täällä kylässä on paljon alhaisempi sisälämpötila kuin meillä kotona, ja ollaan paleltu miehen kanssa koko ajan. Mulla varmaan oli vielä flunssaan liittyen lämmönnousua eilen. En sitten millään pystynyt vastustamaan kiusausta mennä saunaan, kun vihdoin sai olla palelematta. Se oli käsittämättömän ihanaa! Löylyä en kyllä sitten heittänyt, istuttiin vaan pitkään ja juteltiin esikoisen kanssa. Mutta eihän sinne saisi mennä kuumeisena... Toivottavasti siitä nyt ei ollut pienelle haittaa. Muuten tuntuu kuin se olisi auttanut - yöllä heräsin siihen, että potkin peittoja pois, eikä enää ole samanlaista palelua muutenkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: SwanDeSol
@KeepGoing Mulla oli jo pari päivää parempi olo päivällä, mut nyt on taas aamupäivästäkin ällö olo. Ja iltaisin olo on ihan hirveä.

Mä alan niin väsyä tähän. Haluaisin jo toimia normaalisti. :( Tänään 10+5 . Jos ens viikon jälkeen ei ala helpottaa, niin pitää taas soittaa työterveyteen ja jatkaa saikkua. Alkaa vaikuttaa tuloihinki pahasti näin pitkä saikuttaminen.
 
Ihania ultrakuulumisia täällä! Onnea! :love:

Seulontojen labroista/niiden näkymisestä kannassa oli ollut täällä puhetta. Mulla ne tuli näkyviin kaksi päivää labran jälkeen, mut oon koittanut olla miettimättä niiden tuloksia, kun ei käsittääkseni sellaisenaan hirveen paljoa kerro (n) Vähän kyllä googlettelin, mut hillitsin itseäni :LOL:

@merin Tsemppiä sinne flunssan kanssa! Toivottavasti pian menis ohi :)

Tänään 12+0 ja klo 11 olis nt-ultra :love: Kamala jännitys päällä, vatsaa kipristelee oikein :confused: Oon kyllä kuullut muutamaan kertaan jo dopplerilla sydänäänet, mikä on rauhoittanut mieltä :love:

Keuhkokuumeesta selvitty, vähän yli kaks viikkoa jouduin olemaan sairaslomalla. Viime viikon onkin poika sairastellut, vihdoin eilen selvis syy pitkittyneeseen kuumeiluun ja yskään. Oli vaihteeks tullut korvatulehdus molempiin korviin. No jospa se nyt helpottais, kun sai antibiootin :)
 
@Emerentia Huh, keuhkokuume on muutenki hurja, mut raskaana ollessa varmaan vielä enempi. Onneksi oot nyt selvinnyt siitä!

Eilen oli vähän helpompi päivä lopulta sit pahoinvoinnin suhteen. Tänään aamulla oli jotenkin enempi ällö, mut sitten tajusin, että unohdin laittaa SeaBandit takas yön jäljiltä. :ROFLMAO: Joko se, että saan syötyä lämmintä ruokaa auttaa, tai sit saan syötyä lämmintä, koska olo on parempi. :rolleyes:

Ultrakutsua ei oo vielä tullut. Mietin jo, pitääkö sinne alkaa soittelemaan loppuviikosta, jos ei tuu kirjettä. Tänään 10+6, joten ei ihan hirveän monta viikkoa oo aikaa ottaa np-ultraa kumminkaan.

Onko teillä muilla iltaisin turvotusta? Mulla on ihan reippaasti ja olo on vähän tukalakin sen takia. Aamulla maha on sit suht normaali. Mullahan oli jo ennen plussaa aika paljon turvotusta ja mietin, et onko tää määrä vielä normaalia. (n)
 
@lyrae kannattaa soittaa sinne ultrasta. Nyt kun tuli tämä uusi Apotti-järjestelmä niin se sotkee tosi paljon! Mulle sanottiin kun pe kävin ultrassa että eivät siinä pystyneet suoraan varaamaan mulle aikaa tähän tälle/ensi viikon alkuun just ton muutoksen takia. Ongelmia ei ollut ollenkaan myöhempään ajankohtaan eli rakenneultran varaamisessa, vaan se on nämä pari viikkoa kun nämä järjestelmät jotenkin limittäin. Lupasivat että soittavat uuden np-ultran ajan mulle viimeistään tänään, mulla on sellainen olo että taidan soittaa sinne päivällä jos eivät nyt aamupäivän aikana soita...
 
@Emerentia

Ultrakutsua ei oo vielä tullut. Mietin jo, pitääkö sinne alkaa soittelemaan loppuviikosta, jos ei tuu kirjettä. Tänään 10+6, joten ei ihan hirveän monta viikkoa oo aikaa ottaa np-ultraa kumminkaan.

Onko teillä muilla iltaisin turvotusta? Mulla on ihan reippaasti ja olo on vähän tukalakin sen takia. Aamulla maha on sit suht normaali. Mullahan oli jo ennen plussaa aika paljon turvotusta ja mietin, et onko tää määrä vielä normaalia. (n)
Onko turvotusta vain vatsan alueella vai esim. sormissa? Mulla ainakin vatsa on käyttäytynyt juuri sun kuvailemalla tavalla. Mutta nyt, kun tänään 14+0, niin on se esillä kyllä jo aamustakin.

Aikas myöhään menee sulla ultrakutsun kanssa. Postihan kulkee nykyisin vähän miten sattuu... meille tuli kaksi joulukorttia vielä kuukautta joulun jälkeen. Ja oli postitettu tyyliin 10.12. Mitä jos soitat, ettei sitten mene liian myöhään, jos vaikka oletkin jo pidemmällä raskaudessa?

Jäin tänään saikulle flunssaa parantelemaan. Asiakkaistanikaan ei taatusti kukaan haluaisi mua lähelleen niistämään, niin parempi näin. Toivottavasti pääsen huomenna kuitenkin töihin, tai ainakin edes neuvolaan, joka olisi iltapäivällä. Sinnekään ei kovin kipeänä toivota.
 
Miten te muut olette muuten nukkuneet viime aikoina? Musta tuntuu, että heräilen yli viisi kertaa yössä ja nukun tosi kevyesti siinä heräilyjen välillä. Väsymys on aika hirveä. Kello antaa niin kamalat uniarvot joka yön jälkeen, että lakkaan kohta käyttämästä sitä ennen kuin ihan masennun.
 
Eilen yöllä tunsin ekaa kertaa vauvan potkuja! :cry:<3 Oli niin uskomaton fiilis! Ja sitte aamulla jatkui vielä kunnon jumppatuokiolla:love: Ei siinä voinu ku itkee onnesta ja lähti viikko käyntiin mitä parhaimmalla tavalla. Mieskin epätoivoisesti koitti kädellä mut eihän ne vielä tunnu ulospäin :LOL:

Huomenna pitäis viedä pissanäyte aamulla aikaisin ja mua ei voisi sitten yhtään kiinnostaa. Mut ainakin selviäisi sitten jos joku probleema olis. Tälleen autottomana on niin perseestä ku pitää miestä vaivata kyytiasioilla jatkuvasti. Olis kyl tarkoitus ostaa oma että tulis oikeesti lähdettyä kotoa poiskin välillä. Olis kiva harrastaa jotain ohjattua liikuntaa nyt ku oksentelut näyttää jääneen :)
 
Mua pelottaa nuo liikkeiden vähyydet :(
Ekassa raskaudessa ne tuntuivat muistini mukaan tässä kohtaa jo päivittäin. Nyt liikkeet on välillä tosi vaisuja ja vaimenneet entisestään. Eka lapsi oli ja on edelleen tosi kova liikkumaan, mutta tää tuntuu olevan vaan sellainen kyljenkääntäjä. Ultrassa kuitenkin polski menemään kamalaa vauhtia, mutta ihmettelen miksi en niitä liikkeitä tunne :unsure: Ulospäin ei tunnu mitään, joten mieskään ei pääse kokeilemaan. Toisaalta mahakin on pienempi kuin ekassa raskaudessa.
 
Joo, olis pitänyt tarkentaa, että vatsan turvotuksesta tosiaan kyse. Kai se vielä kuuluu tähän vaiheeseeen.

Äh, inhoan paikkoihin soittamista, mutta kai se kannattaa, jottei sitten mene ultra liian myöhään. Pakkoko just nyt joidenki järjestelmien kanssa säätää. :cautious:
 
  • Tykkää
Reactions: merin

Yhteistyössä