~Elokuiset 2020~

@Helema Ihanaa, että asia selvisi niin nopeasti! :love:

Mä en osaa vielä liikkeistä stressata, kun en ole niitä tuntenut. Voin vaan kuvitella, miten hermostuttavaa sitten on, kun niitä on jo alkanut tuntua, ja jos ei vähään aikaan mitään kuulu.

Mulla pitkään jatkunut ruskea vuotokin on nyt loppunut. Toivottavasti ei palaa enää.

Väsymys tekee mullakin sitä, että pahoinvointia on vaikeampi pitää taka-alalla.

Onko teillä minkäänlaisia oireita rinnoissa? Mulla on turvotusta, mutta kuppikoko ei ole kuitenkaan kasvanut. Nyt on myös alkanut tulla kutinaa rintojen iholle, sekä nännien sisään sellaista "tuikkimista". Välillä vähän kiusallista, kun tekisi mieli laittaa käsi paidan sisään ja alkaa rapsuttaa töissä, junassa, kylässä... :whistle:
 
Hmm, vanhin poika (kohta 17v) on huomioinut mun muuttuneen ulkomuodon:whistle:
Kyseli yhtä treenipaitaansa ja minä sitä ojensin hänelle ja otti sen käteensä silleen että vahingossa osui mun mahaan ja mun alavatsaan on jo aikamoinen pinkeä pallo mitä ei sisään vedetä:D jäi katsomaan mun mahaa ja käveli mun perässä keittiöön ja sanoi että äiti sun pitäs kyl alkaa käydä taas salilla:ROFLMAO: oon siis ennen raskautta suht aktiivisesti käynyt mutta nyt en aikoihin olojen takia... No ensi viikolla täytyy hänellekin kertoa, vaikka uskon ettei asiasta riemastu ollenkaan(n)

KeepGoing 11 +6
 
Mites sinne Facebook-ryhmään pääsi? Laitoin Annamaija Hennariikalle (ilmeisesti se oli se feikkiprofiili) kaveripyynnön ja viestin, mutta vastausta ei ole kuulunut. Kukakohan sen takana oli täällä..? :)
 
Näköjään tässä raskaudessa tulee taas pahoinvointi pitkän kaavan mukaan. Aivan karsea olo ollut eilen ja tänään. Ja vaikka olisi kuinka nälkä, ei vaan meinaa saada alas kuin muutaman haarukallisen, niin on jo maha ihan "täynnä". Ja sitten herään yöllä järkyttävään nälkään. :confused:

Huomenna olisi heti aamusta yksi työkeikka tuolla virkatyömaalla, josta oon muuten vanhempainvapaalla. Sitä pitäisi pikkaisen valmistellakin, mutta kertakaikkiaan ei koko homma nappaa yhtään tippaa, enkä tajua, miten saan sen tässä kunnossa vedettyä läpi. Että pitikin lupautua sinne...:(

Kävin neuvolassa tekemässä uuden liuskatestin, ja edelleen oli proteiinit plussalla. Mielestäni kyllä vihertävyys oli lievempää kuin tiistaina, tai ainakaan ei ollut tummentunut. Ei nyt siis tarvi mitään vissiin tehdä asialle ainakaan toistaiseksi.

Jos jotain positiivista, niin tänään on vauvalla ollut tosi vilkas päivä, liikkeitä on tuntunut reippaasti pitkin päivää. :love:
 
@merin Eikä, tosi kurjaa, että pitää jatkua niin pitkään. :(

Mä en vielä sano mitään helpottamisesta varsinaisesti, etten nyt liian aikaisin iloitse, mutta mä kävin tänään ekan kerran kaupassa sitten 1,5 kuukauden. :eek: Selvisin, vaikka olin varannu oikeuden paeta kesken, jos tulee huono olo. Ja ulkona oon tosiaan käyny pahoinvoinnin aikana tähän mennessä vaan neuvolassa ja labrassa. Nyt illasta toki oli taas ällömpi ja närästää ihan sikana.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
@MonaLisa33, raskauden aikana proteiinia virtsassa seurataan ennen kaikkea raskausmyrkytyksen huomaamiseksi. Mutta jos kyse on raskausmyrkytyksestä, myös verenpaine on korkealla ja turvotusta reippaasti. Joka tapauksessa se iskee vasta raskauden puolivälin jälkeen.

Aiemmin raskaudessa se voi kieliä jostain infektiosta (esim. virtsatietulehdus). Tai siitä, että näytteeseen on sekoittunut valkovuotoa. ;) Tai sitten testi vihertää herkkyyttään muuten vaan, terkan mukaan on tosi herkkä.

Tuossa itse mietin, että ehkä olen vain juonut liian vähän. Ekalla kertaa en meinannut saada näytettä aikaiseksi ollenkaan, ja eilenkin oli kyllä varsin tumma näyte.

Muilla kuin raskaanaolevilla proteiini virtsassa voi kieliä munuaissairauksista...
 
Onpas täällä hiljaista, kaikki on varmaan facebookissa...?

Meillä pohditaan autoasioita. Pakko vaihtaa autoa, kun viidestä tulee kuusi. Mutta millainen auto, kas siinäpä pulma. Sellaiset kompaktit 7 hengen autot, joilla mäkin uskaltaisin stadissa ajella, ja jonka saisi jopa pysäköityä johonkin, on tavaratilaltaan niin pieniä, ettei saada vaunuja, matkalaukkuja ja kissoja mukaan yhtään pidemmille matkoille. On mietitty suksiboksia tavarankuljetukseen, mutta ensinnäkin kuulostaa hirveän hankalalta, jos tavarat pitää aina tunkea sinne ja toisekseen meillä on nyt ollut pyöräteline katolla, koska tosi usein on tilanteita, että yksi on mennyt pyörällä jonnekin, ja sitten muut hakee sieltä ja jatketaan matkaa autolla. Tai esikoisen ketjut on tippuneet ja pitää siksi hakea pyörä jostain (ei ole vielä onnistunut saamaan niitä takaisin). Jne.

Jos jollain on kokemuksia seitsemän hengen tilaihmeautoista, otetaan vastaan!
 
@merin toi auto juttu on kyllä hankala(n) meillä on Ford grand c-max, 7 paikkaa ja se saakelin tavaratila minimissä, hyvä ja näppärä auto muuten. Ja ehdoton plussa on kyllä liukuovet, toimii hyvin ahtaissa parkkitiloissa(y) Toki harvoin oikeesti tulee tilanne että kaikki penkit on käytössä, aika vähän koko porukalla matkustetaan. Kaverilla on joku Kia, mallia en nyt yhtään muista mutta sillä tehtiin kimpassa kesällä reissu, mukana 5 lasta ja 2 aikuista ja matkatavarat, rattaatkin ois mahtuneet vaikka tällä reissulla ne jätettiin kotiin ja turvauduttiin pelkkään kantoreppuun. Täytyypä kysästä mikä se olikaan malliltaan... Mä oon miettinyt että pidemmille reissuille vois hommata sen boksin katolle... Meillähän tosin nyt sitten taas tulee tilanne että perhe kasvaa 8-henkiseksi ja auto on 7:lle:ROFLMAO: Mä haaveilen kyllä jostain minibussista mutta ehkä saan nyt tyytyä tähän:D

Mä en ainakaan lähde Facebookkiin, toivottavasti meitä pysyy täälläkin nyt sitten edes jokunen.

Huomenna ois neuvolaan meno ja ylihuomenna se uusintaultra. Ens viikolle on kyllä joka päivälle jotain menoja, lasten lääkäreitä ja muita käyntejä ja oma hammaslääkäri (mitähän siitäkin tulee, ajatuskin oksettaa:sick:).

KeepGoing 12+1
 
Mäkään en ole fb:hen siirtymässä. :)

Autoasioihin en osaa ottaa kantaa, kun ei oo omaa, mutta ollaan paljon liikuttu sähköpyörällä ja siihen pitänee keksiä joku systeemi. Eniten haluaisin laatikkopyörän, mutta ehkä todennäköisintä olis hankkia pyöräperäkärry. Ilmeisesti turvakaukalon kanssa vois aika pientäki kuljettaa. Toisaalta nuorempi lapsi siirtyy jo kouluun, joten ei tuu päiväkotiin vientejä enää ja koulu on ihan kävelymatkan päässä.

Mä oon pohtinut, tarvinnenko vaunuja ollenkaan. Kaks edellistä on kulkenu kantoliinassa. Esikoinen vaan huus vaunuissa, jos ei nukkunut, ja nuorempaa en ees yrittäny myytyäni vaunut pois. Tavarat kulki semmosessa vedettävässä ostoslaukussa. Nuoremman ollessa parivuotias käytettiin sit Brion ponyja.

Suurin osa pahoinvoinnista on vaihtunu närästykseksi. Tänään on jo näin aamupäivästä ollut, aiemmin vasta illasta.

Mistä ootte hankkineet muuten äitiysvaatteita, jos ootte hankkineet? Mulla ei mahdu suurin osa housuista enää päälle. :LOL: Inhoan vaateshoppailua ja harmittaa, ettei enää oo säästössä aiempia. Menisin mieluusti sukkis ja hame / mekko -linjalla, mut vielä on hitusen vilpoisaa. (n)

lyrae 11+4 (vaihdoin neuvolan käyttämään, päivän omista laskuista jäljessä)
 
Mullakin on tiistaina ensimmäinen ultra. Jännittää ihan hirveästi, että onko kaikki sit ok. Jotenkin vieläkin vaan pelkään että ei siellä oliskaan ketään tms... Tehdäänkö tuo eka ultra vatsan päältä vai sisäkautta? Onko siellä muita tutkimuksia kuin se ultraus?

Mulla on nyt muutaman päivän sisään tainnu pahoinvointi helpottaa. Tänään 12+6
 
Mullakin on tiistaina ensimmäinen ultra. Jännittää ihan hirveästi, että onko kaikki sit ok. Jotenkin vieläkin vaan pelkään että ei siellä oliskaan ketään tms... Tehdäänkö tuo eka ultra vatsan päältä vai sisäkautta? Onko siellä muita tutkimuksia kuin se ultraus?

Mulla on nyt muutaman päivän sisään tainnu pahoinvointi helpottaa. Tänään 12+6
Ainakin meilläpäin tehdään vatsan päältä, jos vain näkyy. Ja sullahan on jo noin pitkällä raskaus, että luulisi näkyvän. Eipä siellä muita tutkimuksia tehdä. Mähän en ollut myöskään käynyt ultrassa aiemmin, ja kyllä siinä kyynel jos toinenkin vierähti helpotuksesta, kun vauva ilmestyi ruudulle.

@lyrae, hatunnosto autottomuudelle! Meilläkin esikoinen meni pitkälti kantoliinassa eikä oikein tottunut vaunuihin, kun niitä ei alkuun ollut. Asuimme myös kanssaan paikoissa, jossa vaunuttomuus ja alkuun autottomuus oli mahdollista. Mutta Helsinkiin paluun jälkeen ollaan oltu täysin riippuvaisia kunnon vaunuista. Meillä on samat vaunut rullanneet lähes päivittäin nyt toistakymmentä vuotta. Yksi jousi on vaihdettu kerran, muuten on kestäneet erinomaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Emiliee
Meillä on myös auto-ongelma, kun muutetaan ja tarvitaan kaksi autoa. Tai on meillä kaksi autoa, mutta toinen vaan on sellainen bensasyöppö, että ei pidemmän päälle ole hyvä. Onneks tuo äitiysloma vähän siirtää sitä autonhankintaa, kun mä pärjään kotona lasten kanssa ilman autoa. Toinen autokin meillä on vähän pieni kahdelle lapselle, mutta menee varmaan ainakin alkuun.

Meillä esikoinen ei viihtynyt taas yhtään kantorepussa. Meinattiin jo myydä koko kapistus, mutta onneks säilytettiin. Katsotaan, miten uusi tulokas siinä viihtyy. Kesäisin se ainakin oli epämukava, kun hiostaa niin pahasti.

Mä en oo vielä hommannut äitiysvaatteita (mitä nyt sain vanhoja ja omia jotain entisiä), mutta muistaakseni H&M:llä oli ihan hyviä ja suht edullisia. En kyllä tässäkään raskaudessa aio paljon vaatteita ostella. Menen omilla löysillä paidoilla/mekoilla ja hommaan yhdet tai kahdet housut. Onneksi nyt isoin maha ajoittuu kesään, niin ei tarvitse takkeja, toppahousuja ym. hommata.

Meillä tuo muutto painaa ja stressaa. Viikko vielä tässä vanhassa asunnossa ja sit päästäis omakotitaloon. Vihdoin! :love:
 
Mä myös oottelen vielä vasta ekaa ultraa. Se tuli kyllä tosi myöhäiseen ajankohtaan, kun on 18.2. Ennen ultraa en varmaan usko, et tuolla ketään on, oon niin monta kertaa ehtiny miettiä, mitä on voinu mennä pieleen. Mut sithän sen näkee.
 
Heippa kaikille!

Mä en ole siirtymässä faceen, joten kiva tietää, että täällä tulee olemaan muitakin. :)

@merin Kiitos selvennyksestä! Toi proteiini-juttu oli mulle ihan uus.

Mä en myöskään tiedä isoista autoista mitään. Meillä ei ole autoa, kun Helsingissä asutaan, eikä arjessa tarvita. Juuri viime yönä murehdi, että mitenkähän päästään sitten isovanhemmilla käymään, kun eivät asu täällä, vaan kauempana. Miestä ei tunnu tämä ollenkaan vaivaavan. Ehkä mulla on turhia pelkoja sen suhteen, että jäädään kotiin jumiin, mutta jotenkin toisi mielenrauhaa tietää, että halutessani pääsisin vauvan kanssa oman äitini luo käymään tai viikonlopuksi kylään. En tiedä pitäisikö miestä painostaa enemmän, kun keskustelut ei ole tuottaneet tulosta tähän mennessä.

Mulla ei vanhat housut enää mene päälle, joten tilasin Emmystä tukun äitiysfarkkuja. Yhdet oli mulle täysin väärän malliset, en saanut kiskottua jalkaan, mutta muille on käyttöä heti tai kevään mittaan. Ajattelin laittaa takaisin myyntiin sitten, kun itsellä ei tarvetta enää ole.

En ole vielä ryhtynyt miettimään, mitä vauvaa varten pitäisi hankkia. Luen tosi mielelläni teidän konkareiden kokemuksia erilaisista ratkaisuista! @lyrae Kantoliinan käyttö kiinnostaa, ainakin vaunujen ohella. Tottuiko teillä vastasyntyneet heti liinaan?

Tsemppiä ultraan! @KeepGoing ja @Emiliee

@Appelsiiniomena Ihanaa, että liikkeitä tuntuu!

Liikkeitä minäkin odotan. Toivottavasti on normaalia, että vielä ei tunnu mitään.

Tänään 13+5
 
  • Tykkää
Reactions: Emiliee
Kiitos @MonaLisa33 :love: Neliöitä tulee olemaan varmaan 100 enemmän kuin nyt, niin ehkä sinne mahtuu kasvava perhe.

Ikävä ei kyllä ole Helsingin pieniin asuntoihin, mutta tuota autottomuutta välillä kaipaan ja toimivaa joukkoliikennettä.

En oikeastaan muuta vinkkiä noiden vauvatavaroiden hankintaan osaa antaa, kuin älä osta kaikkea etukäteen ja vähemmälläkin pärjää. Perusjuttujen lisäksi kannattaa hommata kylpyammeeseen vauvatuki, jos yhtään joudut yksin kylvettämään. Se oli mielestäni kätevä, kun vapautui omat kädet siitä pitelemisestä. Myös vauvan nenänniistin (semmonen imaistava versio) on hyvä. Helsingistä onneks saa ihan kaiken heti, jos jollekin tavaralle tulee tarve.
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
@MonaLisa33 minulla rinnat ovat turvonneet, hiukan arat ja kutisevat myös kovasti. Välillä töissäkin on tullut raavittua, mutta onneksi sentään paidan päältä :D Vatsan iho myös kutisee ja hilseilee. Käytän semmoista suihkuöljyä, ja se vähän helpottaa kutinaa.

@merin onpa ikävää kun pahoinvointi vieläkin jatkuu (n) Toivottavasti helpottaisi pian!

Minäkään en tod.näk. mene facebookiin, joten pysynen täällä, vaikka en aina kovin aktiivisesti kirjoitakaan :)

Me käytiin eilen ensimmäistä kertaa lastentarvikeliikkeessä esitsekkaamassa mitä pitääkään sitten hankkia. Aikamoista ihmettelyä se oli näin ensikertalaisilla :ROFLMAO:

Ihana, kun alkaa useammalla jo tuntua vauvan liikkeitä! Minun kohdalla sitä ei ole varmaan luvassa vielä viikkoihin, koska istukka on edessä.

Tsemppiä tuleviin neuvoloihin ja ultriin! Toivotaan, että kaikki on hyvin! :love:
 
Kiitos @Hedvig! Vauva nyt ei onneksi alkuun tarvitse paljoakaan tilaa (me mm. esikoisen kanssa alkuun nukuttiin kaikki kolme 120cm sängyssä :ROFLMAO:).

Mulla uusimpina oireina on päänsärky :( Ja toinen hyvin outo juttu, nimittäin allergia! En ole oikeastaan millekään allerginen (ei mitään todettua), mutta nyt huulet helahtaa punaisiksi, suu kutisee ja kämmenselkiin nousee puna, kun syön raakaa tomaattia. En sitten tiedä, onko raskauteen liittyvää vai johtuuko työpaikan/vanhan kämpän sisäilmaongelmista yhdistettynä etelän pähkinäpuiden siitepölyyn. Täytyy ens viikolla kysellä neuvolassa. Kämmenselät on myös aivan rutikuivat. Ihmettelinkin alkuraskaudessa, että miksi kaikki tomaattiset ruoat ällöttää, vissiin kroppa kertoi allergiasta.
 

Yhteistyössä