~Elokuiset 2020~

Höh, no meillä on niin pöin, että pojalle on kaikki kolme nimeä valmiina, mutta tytölle on löytynyt vain yksi epävarma tapaus.

Nyt on ollut liikkeiden puolesta hiljaisempia pöiviä, mutta paha olo vaivaa niin, että on ilmeisesti hormonitasot taas nousseet. Joitain pieniä yksittäisiä liikkeitä on tuntunut, mutta ei mitään pidempiä sarjoja.

Eilen isommat lapset olivat käyneet Subwayssa syömässä ja valinneet VALKOSIPULIMAJONEESIN (!). Äiti sitten vaati heitä pitämään monen metrin hajuraon loppupäivän ajan. Mulla joka raskaudessa ollut isoja vaikeuksia valkosipulin kanssa... Kolmosta odottaessa en sietänyt edes nähdä valkosipulia, mies kantoi kaikki kotoa löytyneet ensi hätään parvekkeelle ja sieltä ne sitten löytyivöt vajaan vuoden päästä....
 
Täällähän on nimikeskustelu käynyt vilkkaana! Itse en oikeastaan ole vielä miettinyt sitä sen kummemmin, eiköhän hänelle hyvä nimi löydy. Minä kävin tänään neuvolassa, sydänäänet on aina niin ihana kuulla❤ liikkeitäkin alkanut nyt enemmän tuntua, jee! Hyvää viikonloppua tänne kaikille!

KeepGoing 13 +6
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Toi valkosipuli on mullakin ollut ongelma ja kun sitä normaalisti meillä käytetään paljonkin... :/ Mut eilen söin ruokaa, jossa oli tuoretta valkosipulia ja ei ällöttäny! Ehkä se helpottaa, että syö iteki, ni ei niin haista.

Mulla on edelleen iltaisin huonompi olo, sitä energistä keskiraskautta odotellessa...

Meillä on kesälomasuunnitelmat nyt vähän mietinnässä, kun oli ajatus tehdä Lapinreissu niinku usein kesäisin, mutta mietityttää, miten myöhään nyt uskallan vielä mennä. Jos menee kovin aikaisin, niin on vielä lunta (tarkoitus olis matkata Kilpisjärvelle), mutta sit elokuun puolivälissä jo laskettu aika. Viimeksi olin loppuvaiheessa kyllä hyvävointinen, mut mietityttää silti autossa istuminen ja se, että apuun on sit matkaa, jos jotain sattuu. Miten teidän muiden kesälomasuunnitelmat?

Lyrae 14+0 (hankala pysyä laskuissa, kun muuttui la :D )
 
  • Tykkää
Reactions: KeepGoing
Moikka!

Minäkin olen jo vähän pohtinut kesää. Lomaa olisi ihana viettää miehen kanssa vielä ihan kahdestaan. Lähtisin mielelläni ulkomaille, keski- tai etelä-Eurooppaan, mutta en tiedä, miten matkustaminen onnistuu. Varmaan hyvä vakuutus pitäisi ainakin olla, myös vauvaa varten?

Täälläkin odotetaan "energistä keskiraskautta". Tänään jäi työpäivä lyhyeksi, kun lopulta väsähdin niin totaalisesti, että oli pakko sulkea kone ja lähteä kotiin. Teen asiantuntijatyötä, joka mahdollistaa joustot, mutta nyt joudun sitten jatkamaan hommia huomenna. Ei kyllä huvittaisi niin yhtään.

Huomaan, että en ole enää niin hajuherkkä kuin vielä kuukausi sitten. Pahoinvointi ei ole vielä kokonaan poistunut, mutta oksentaa ei ole enää tarvinut. Jes!!

Intiimikysymys: onko ihan keltainen valkovuoto normaalia raskaudesta? Terveydenhoitaja käski "tarkkailla tilannetta".

Tänään 15+3
 
Meillä myös pohdittu kesää. Olemme viime vuosina hurahtaneet telttailuun, ja kesäksi oli suunniteltu vaelluslomaa. Se täytyy nyt kuitenkin unohtaa tällä erää. Myöskään tälle vuodelle suunniteltua kaukomatkaa emme aio tehdä ennen kuin vauva on syntynyt ja saanut myös tuhkarokkorokotuksen, eli se siirtyy reilulla vuodella. Taidamme valita helpon ja turvallisen Kolmårdenin. Siellä on koko perhe viihtynyt ennenkin ikään katsomatta, ajomatka ei ole kovin pitkä, ja sen oma hotellimajoitus on näppärä.

Menemme sinne jo ennen juhannusta. Mun on ollut todella vaikea jaksaa loppuraskaudessa edes parin tunnin automatkoja, ja sitä paitsi kaikki lapsemme ovat suntyneet viimeistään viikkoa ennen laskettua aikaa.

PS Joudun koko ajan korvaamaan ihan outoja kirjoitusvirheitä - ihan kuin tässä uudessa editorissa olisi joku kummallinen toiminto, joka vaihtelee vokaaleja...
 
Onpas hiljaista... Onkohan kaikki hermostuneet tähän uudistukseen? Mulla ei pysy hymiöt viesteissä edelleenkään.

Miten siellä on viikonloppu vierähtänyt? Täällä tuli kerrankin tehtyä lähipäivien ruoat etukäteen, kun toinen pakastimistamme irtisanoutui. Sulatimme sen, ja sen jälkeen se ei lähtenytkään enää käyntiin. Tämän kaksiosaisen kaappipakastimen lisäksi meillä on arkkupakastin, joten tyhjensimme molemmista pakastimesta kaiken sellaisen (einekset ym.), jonka pystyy lähipäivien aikana käyttämään, ja siirsimme sinne arkkuun kaiken, mitä haluamme säilöä pidempään. Ihme kyllä saimme kaiken mahtumaan tällä systeemillä, mutta siinä sivussa tuli keiteltyä mm. iso satsi suppilovahverokeittoa ja toinen pinaattikeittoa. Lisäksi yksi jättimäinen marjapaistos, kattilallinen marjapuuroa, n. 20 tähtitorttua jne. Mulla myös on hajuherkkyys vähentynyt, mutta nuo tähtitortut olivat kyllä liikaa! Oli pakko paeta keittiöstä, kun olivat uunissa, ja tuuletus jatkuu yhä. Sen takia taikinat olivat jääneetkin käyttämättä, kun en kertakaikkiaan ole kestänyt tuon rasvataikinan käryä.

Vähän erilaiset laskiaismenüt tänä vuonna siis...
 
  • Haha
Reactions: KeepGoing
Täällä ei mitään ihmeellistä, paitsi että olo on hiukan helpottunut ja tänään käytiin kaverin kanssa pitkällä lenkillä koirien kanssa mitä ei oo aikoihin yhdessä tehty. ❤Nyt alan jopa suunnitella salitreenin jatkamista ja muuta urheilua takaisin, pikkuhiljaa. (y)
Taas vaihteeksi tuo 2v nukkuu levottomasti ja valvottaa vaikka oisin ollu ihan valmis nukkumaan jo aikoja sitten :sleep:

KeepGoing 14+1
 
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Olipas ihanaa saada levättyä viikonlopun aikana. :) Päiväunet on tehneet terää. Liikuntaakin ehdin harrastaa, kun käytiin uimassa. Sitä täytyy kyllä jatkaa! Voi kun saisi aikaiseksi käydä viikoittain.

Nyt se on sitten koettu: ensimmäinen vatsankoskettelija. (Oi nou!) Olin pelännyt tätä hetkeä etukäteen. Sanoisinko jotain ilkeää, tönäisisin kauemmas, koskettaisinko hänen mahaansa... Kyseessä oli anoppini, joka etsi löysän paitani alta (!) vauvamahaa. Olin niin totaalisen häkeltynyt siinä synttärijuhlien keskellä, että päädyin vain hymyilemään nätisti. Eikä hänen kosketuksensa ikävältä tuntunut. Antoi kuitenkin esimakua siitä, kuinka lähelle saattaa pyrkiä muissakin asioissa... ;) Kääk.

Tänään 15+6
 
  • Vau!
Reactions: Hedvig
Viime ultran jälkeen tuntuu ettei oo oikein ollut mitään korjoteltavaa mammapalstoille.
Vielä oottelen että alkaisi liikkeet kunnolla tuntumaan. Olin vähän järkyttynyt tuossa lauantaina kun olin koirien kanssa vuorella vaeltamassa ja jouduin kokoajan pysähtelemään! Normaalisti painan helposti 30min rinnettä ylös ennenku tarviin taukoa, mutta nyt ei toivoakaan. Oli sellainen ihan hyvä herätys siihen että keho oikeesti muuttuu eikä se ole enää sama kroppa tästä eteenpäin ..
Tämän takia haluankin lisätä liikuntaa jottei ihan pääsisi rapistumaan!
 
Apua @MonaLisa33, mä en voi myöskään sietää vatsankoskettelijoita. Oikein primitiivinen torjuntareaktio tulee, jos joku yrittää taputella...

@SwanDeSol, mulla oli ekassa raskaudessa ihan samanlaista. Tunsin olevani kuin vanha mummo, kun piti joka toiselle penkille pysähtyä huilaamaan kaupungilla kävellessä. Mulla oli myös supistuksia varsin varhain juurikin kävellessä. Ei niistä mitään haittaa kuitenkaan ollut, eikä seuraavissa raskauksissa myöskään tuota mummomeininkiä. Tsemppiä!
 
  • Tykkää
Reactions: SwanDeSol
@KeepGoing, kuulostaa rankalta, toivottavasti kuopuksen yöt nyt rauhoittuisivat. Imetätkö vielä öisin? Mäkin olen imettänyt meidän lapsia... tosi kauan... Mutta pakko myöntää, että on niissä öissä eroa sen jälkeen, kun saa yö- ja aamuvieroituksen tehtyä. Kun meillä kävi yövieroituksen jälkeen yleensä niin, että sitten aamu alkoi tulla aina vain aikaisemmin (että saisi maitoa). Siksi olemme saaneet yöt sujumaan vasta, kun aamumaitokin on jätetty.
 
Tää uus ilme on kyllä syvältä. En päässyt koko viikonloppuna edes kirjautumaan tänne, kun tuohon salasana-kohtaan ei pystynyt kirjoittamaan.

Meillä muutto alkaa olla finaalissa vaikka vielä toki paljon tehtävää ja hankittavaa. Rikoin muutossa polveni ja rappuja on tosi hankala mennä alaspäin. Raskaus taas välillä ihan unohtuu ja vatsakin on vielä pieni. Kohta olisi jo melkein puolivälissä! Ei pysty uskomaan :D

Ahdistaa vaan se, että en tunne liikkeitä kunnolla edellenkään. Toki viime viikolla en ehtinytkään tunnustella, mutta hyvin vähän niitä tuntuu verrattuna esikoisen odotusaikaan. Kai meille on sitten tulossa superrauhallinen tyyppi. Onneksi sentään joku hipaisu välillä tuntuu, muuten varmaan olisin huolesta hullu. 1,5 viikkoa rakenneultraan ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: KeepGoing
@merin joo imetän öisin, aamuisin, päivisin ja iltaisin varmaan 100xvrk... Luulen että ainut mikä auttaa on lopettaa ihan kokonaan ku pelkään just tota että se aamu tulee sit tissin toivossa aina vaan aiemmin joka kerta :rolleyes:

@Helema oi että, sulla on rakenneultra jo ihan kohta! :love:

@MonaLisa33 olitko se sinä kun kysyit aiemmin sitä valkovuotoasiaa? Ihan normaalilta kuulostaa, jos ei mitään muita oireita ilmaannu. (y)
 
Ja vielä jatkan imetykseen liittyen, nyt en millään raaski lopettaa kun tuo pieni on vielä niin flunssainen tällä hetkellä. Vaatis mun mielestä sen että ollaan terveitä molemmat ja mies myös kun hänen apua siinä tarvitaan myös. Neuvolassa oli kyllä ihana suhtautuminen tähän imetykseen, onnitteli WHO:n suositukseen pääsemisestä ja mainitsi myös tandemimetyksestä, tosi positiivinen mieli jäi käynnistä! Hiukka erilaisia kommentteja oon saanu tässä vuosien varrella jopa ihan ammattihenkilöiltäkin...

KeepGoing 14+3
 
@KeepGoing Joo, minä kyselin vuodosta. Kiva kuulla, että on normaalia.

@Helema Vau, pääset kohta jo rakenneultraa! Ihanaa!!

@SwanDeSol Mulla on myös askel hidastunut ja hengästyttää enemmän. Eilen pidempi seisominen aiheutti yllättäen huonoa oloa. Millä vuorilla käyt vaeltamassa? Mä olen käynyt useaan otteeseen Sierra de Guadarramassa, kun asuin Espanjassa. Ettekös te asu siellä?

@merin Sulla on ollut aikamoiset kokkailut viikonloppuna! Oispa mullakin ruoka valmiina useammalle päivälle.

Mä en vieläkään ole oppinut lisäämään noita hymiöitä kännykällä. Onpas hankala tämä uusi palsta.
 
Kiva kuulla teistä muistakin! Vai että noin pian rakenneultra, mulla on vielä kuukausi siihen. Tänään oli lääkäri, mutta eipä siellä mitään ihmeellistä ollut. Syke oli n. 150. Proteiinit taas lievällä plussalla, mutta arvasin sen jo siitä että näyte oli taas tummanpuoleinen. Olin ajatellut juoda oikein paljon vettä (se kuulemma vaikuttaa ihan oikeasti sanoi terkka), mutta unohtui.

@KeepGoing, mäkin haaveilin esikoisen aikaan tandemimetyksestä. Siitä ei sitten koskaan tullut kuitenkaan mitään, kun yhdistin pienessä päässäni kahden ekan lapsen välissä olleet keskenmenot imetykseen enkä plussan jälkeen ole enää uskaltanut imettää. Mutta meidän lapsilla on sen verran isot ikäerot, että kaikkien kanssa on silti ylitetty WHO:n suositukset. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: SwanDeSol
Osaako joku sanoa, onko neuvolan terveydenhoitajalla käyminen yhtä kuin äitiysavustusta ja -rahaa varten vaadittava terveystarkastus? Lääkärikäynti on mulla vasta viidennellä raskauskuulla, mutta terveystarkastus pitäisi olla ennen sitä, jos olen käsittänyt oikein.
 
@KeepGoing Joo, minä kyselin vuodosta. Kiva kuulla, että on normaalia.

@Helema Vau, pääset kohta jo rakenneultraa! Ihanaa!!

@SwanDeSol Mulla on myös askel hidastunut ja hengästyttää enemmän. Eilen pidempi seisominen aiheutti yllättäen huonoa oloa. Millä vuorilla käyt vaeltamassa? Mä olen käynyt useaan otteeseen Sierra de Guadarramassa, kun asuin Espanjassa. Ettekös te asu siellä?

@merin Sulla on ollut aikamoiset kokkailut viikonloppuna! Oispa mullakin ruoka valmiina useammalle päivälle.

Mä en vieläkään ole oppinut lisäämään noita hymiöitä kännykällä. Onpas hankala tämä uusi palsta.
Joo asutaan Espanjassa Mijasissa ja tässä ihan lähellä on upeita vaellusreittejä! Tosiaan aika jyrkkiäkin mäkiä välillä niin tosi varovasti tuolla pitää mennä kun palaa alaspäin. Luovutan noiden suhteen sitten ku tulee kömpelö olo, ettei vahingossakaan satu mitään.

Meillä oli bonuslapsen synttärit tänään ja oon ihan ähkyssä nyt :D mut oli kyllä kivaa kun miehen veli ja äiti tuli mukaan juhlistamaan. Kaverisynttärit on sitten enskuussa ja odotan jo mielenkiinnolla millaista on olla tän lapsen äidin kaa samassa tilassa yli kolme tuntia :D Ollaan me siis hyvissä väleissä mut aina nähään maximissaan yhden nopean kahvittelun verran kun poitsua vaihtavat. No viime vuonna hän ei antanut mun ees mennä pojan syndeille että sillä tavalla parannusta ;)
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Mitähän mä viimeks sekoilin :D Onhan tässä vähän enemmän ultraan, kun se on perjantaina 13.3. Klo 13. Varasin aikas uhkaavan ajankohdan, mut toivon, että 13 oiskin onnennumero. Joka tapauksessa melko pian se on jo! Hullua ajatella, että nyt jo 17+4.

Tänään ajatellin laittaa töihin vähän kireämmän paidan, niin saa nähdä tuleeko kysymyksiä. Eilenkin laitoin, mutta ilmeisesti huivi peitti sen verran, että kukaan ei kiinnittänyt huomiota. Töissä siis vain esimiehet ja yksi lähin työkaveri tietää vaikka työyhteisö on melko iso.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mulla ei oikein oo ollut kirjoiteltavaa. Iltaisin edelleen on huono olo ja närästää ja maha ku pallo. Huomenna olis neuvola, niin pitää siellä varmaan mainita. Ja ens viikon alussa sokerirasitus.

Äitiyslomaa oon miettinyt, josko pitäis kesälomat sitä ennen. Lapset on kuitenki kesälomalla, niin jokin ratkaisu siihen keksittävä.

Tuntuu, että aika menee nyt paljon nopeemmin, kuin alussa.

lyrae 14+5
 
Osaako joku sanoa, onko neuvolan terveydenhoitajalla käyminen yhtä kuin äitiysavustusta ja -rahaa varten vaadittava terveystarkastus? Lääkärikäynti on mulla vasta viidennellä raskauskuulla, mutta terveystarkastus pitäisi olla ennen sitä, jos olen käsittänyt oikein.
Mä en nyt edes muista, mitä siellä Kelan sivuilla lukee, mutta kyllä kai sillä yleisesti ottaen neuvolassa käymistä tarkoitetaan. Tai sitten voi ylipäätään käydä lääkärissä asian tiimoilta, mutta ei kai Suomessa kukaan niin toimi. Terkalta (neuvolasta) saa sitten, kun 23 viikkoa on täynnä, Kelaan toimitettavan raskaustodistuksen, jolla äitiysavustuksen ja -rahan käytännössä saa.

Minkähän takia sulla ei ole lääkärikäyntiä aikaisemmin? Eikö kaikille kuulu kaksi lääkärikäyntiä raskausaikana? Mulla oli eka juuri eilen 17+1. Seuraava on vasta viikolla 36... Vai onko näissä niin isot paikkakuntakohtaiset erot, kai nyt lakikin jotain sanoo?
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Mulla ei oikein oo ollut kirjoiteltavaa. Iltaisin edelleen on huono olo ja närästää ja maha ku pallo. Huomenna olis neuvola, niin pitää siellä varmaan mainita. Ja ens viikon alussa sokerirasitus.

Äitiyslomaa oon miettinyt, josko pitäis kesälomat sitä ennen. Lapset on kuitenki kesälomalla, niin jokin ratkaisu siihen keksittävä.

Tuntuu, että aika menee nyt paljon nopeemmin, kuin alussa.

lyrae 14+5
Joo, mäkin ajattelin pitää lomat tuossa nykyisen hoitovapaan loppumisen ja uuden äitiysloman alkamisen välissä. Siihen jää tasan 20 päivää. Ei mulla kyllä varmaan paljon töitä siihen olisi osunut (hiljainen ajankohta), mutta jos aiotaan jotain matkaa tehdä perheen kanssa yhdessä (ja aiotaankin), se on paras tehdä tuolloin. Heinäkuu menee sitten jo synnytystä päivystäessä... Täytyy lapsille keksiä loppukuusta vaikka jotain uimakouluja tänne kaupunkiin siihen ohjelmaksi.
 
Alan kyl näyttää ihan kunnolla raskaanaolevalta xD Tänään olin kahdesti täydessä bussissa ja molemmilla kerroilla tarjottiin paikkaa :) En kylläkään ottanut vastaan mutta onhan se hieno ele. Vanhempia englantilaismiehiä olivat molemmilla kerroilla. On täällä joskus paikalliset espanjalaispojatki paikkaa tarjonneet vaikka en ollu ees raskaana, että hienoa nähä kun nuorisokin osaa!

Mies alko tekemään tortilloja ja mä ootan tässä ihan kieli pitkällä huhhu :D jostain kumman syystä mulle ei maistu pasta ollenkaan tällä hetkellä! Vielä tovi sitten vedin sitä niin innolla.

Mäki lasken täällä jo päiviä rakenneultraan, alle kolme viikkoa! <3
 

Yhteistyössä