~Elokuiset 2020~

Mä en nyt edes muista, mitä siellä Kelan sivuilla lukee, mutta kyllä kai sillä yleisesti ottaen neuvolassa käymistä tarkoitetaan. Tai sitten voi ylipäätään käydä lääkärissä asian tiimoilta, mutta ei kai Suomessa kukaan niin toimi. Terkalta (neuvolasta) saa sitten, kun 23 viikkoa on täynnä, Kelaan toimitettavan raskaustodistuksen, jolla äitiysavustuksen ja -rahan käytännössä saa.

Minkähän takia sulla ei ole lääkärikäyntiä aikaisemmin? Eikö kaikille kuulu kaksi lääkärikäyntiä raskausaikana? Mulla oli eka juuri eilen 17+1. Seuraava on vasta viikolla 36... Vai onko näissä niin isot paikkakuntakohtaiset erot, kai nyt lakikin jotain sanoo?
Kiitos vastauksesta! Eiköhän se terveystarkastus ole kuitattu terveydenhoitajan vastaanotolla. Aika myöhään mulla se eka lääkärikäynti tosiaan on. En kyllä osaa sanoa, miksi se on vasta silloin. Tutkiiko lääkäri jotakin sellaista, mikä ei terveydenhoitajan vastaanotolla käy ilmi? Ehkä sitä käyntiä vois koittaa aikaistaa, jos se olisi tärkeää.

Tänään 16+2
 
Kiitos vastauksesta! Eiköhän se terveystarkastus ole kuitattu terveydenhoitajan vastaanotolla. Aika myöhään mulla se eka lääkärikäynti tosiaan on. En kyllä osaa sanoa, miksi se on vasta silloin. Tutkiiko lääkäri jotakin sellaista, mikä ei terveydenhoitajan vastaanotolla käy ilmi? Ehkä sitä käyntiä vois koittaa aikaistaa, jos se olisi tärkeää.

Tänään 16+2
Hmm, kannattaa varmaan kysyä terkalta, miten teillä menee. Meillä päin ei nykyään tehdä edes sisätutkimusta ennen kuin siellä tokassa lääkärissä rv 36, ja musta ainakin tuntui ihan turhalta koko lääkärikäynti. En kyllä sinänsä sisätutkimuksia haikaile, vielä esikoisen odotusaikaan niitä tehtiin moneen otteeseen ja ehkä vielä kakkosestakin.
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Alan kyl näyttää ihan kunnolla raskaanaolevalta xD Tänään olin kahdesti täydessä bussissa ja molemmilla kerroilla tarjottiin paikkaa En kylläkään ottanut vastaan mutta onhan se hieno ele. Vanhempia englantilaismiehiä olivat molemmilla kerroilla. On täällä joskus paikalliset espanjalaispojatki paikkaa tarjonneet vaikka en ollu ees raskaana, että hienoa nähä kun nuorisokin osaa!

Mies alko tekemään tortilloja ja mä ootan tässä ihan kieli pitkällä huhhu jostain kumman syystä mulle ei maistu pasta ollenkaan tällä hetkellä! Vielä tovi sitten vedin sitä niin innolla.

Mäki lasken täällä jo päiviä rakenneultraan, alle kolme viikkoa! <3
Voi kun kiva! Mäkin olen juuri tuota viime aikoina muistellut, kun esikoista odottaessa asuimme ulkomailla, ja yllättävän varhain jo alkoivat paikalliset tarjota paikkaa julkisissa. Kovasti ihmettelin, miten herkästi huomasivat raskauden, vaikka mulla oli kyllä varsin pieni maha tosi pitkään.

Täällä meinaa flunssaa pukata, kunpa se nyt menisi ohi... Olen aivastellut koko päivän ja nenä valuu solkenaan. Nyt pääsin pitkäkseni lämpimän viltin alle, ja molemmat oireet loppuivat. Onneksi lapsillakin jotain pientä limaisuutta, niin ei tarvi alkaa mitään listeria-toksoja spekuloida. ;)
 
Vitsi kukaan töissä ei vieläkään ole kysellyt raskaudesta vaikka en enää mihinkään kaapuihin ole pukeutunut. Nyt tuli sellainen fiilis, että otan haasteen vastaan ja piilottelen mahaani niin pitkään kuin pystyn. Jos sais ainakin tuon pari viikkoa pidettyä salassa ja sit rakenneultran jälkeen vois heittää jonkun ihoa nuolevan vaatteen päälle.

@SwanDeSol Ihanaa! Viimeksi kun olin raskaana, niin en todellakaan saanut metrossa istuinpaikkaa vaikka olin viimeisilläni raskaana ja valtava. Oikein ärsytti, kun nuoret miehet istuivat niillä raskaana oleville tarkoitetuilla paikoilla...
 
  • Tykkää
Reactions: SwanDeSol
Vitsi kukaan töissä ei vieläkään ole kysellyt raskaudesta vaikka en enää mihinkään kaapuihin ole pukeutunut. Nyt tuli sellainen fiilis, että otan haasteen vastaan ja piilottelen mahaani niin pitkään kuin pystyn. Jos sais ainakin tuon pari viikkoa pidettyä salassa ja sit rakenneultran jälkeen vois heittää jonkun ihoa nuolevan vaatteen päälle.

@SwanDeSol Ihanaa! Viimeksi kun olin raskaana, niin en todellakaan saanut metrossa istuinpaikkaa vaikka olin viimeisilläni raskaana ja valtava. Oikein ärsytti, kun nuoret miehet istuivat niillä raskaana oleville tarkoitetuilla paikoilla...
Pakko sanoa, etten itse ainakaan koskaan uskalla kysyä keneltäkään raskaudesta, vaikka siltä epäilyttävästi näyttäisikin, jos ei henkilö itse jotenkin tuo asiaa esiin. Ehkä ne sun työkaverit (tai ainakin joku siellä) on huomanneet, mutta eivät uskalla / kehtaa kysyä mitään. Toisaalta tulin itse juuri työyhteisöpalaverista... Työyhteisömme on miesvaltainen, mutta jos vain mahat nökisi, niin kollegoista aika moni näyttäisi paljon varmemmin raskaana olevalta kuin minä. ;)
 
Joo sama juttu täällä et vaikka toinen näyttää kuinka raskaanaolevalta nii silti tosi korkea kynnys mainita! Ja oon aatellutki etten koskaan mainitse jossei oo varmatieto, mutta pyörsin puheeni ihan tossa pari viikkoa sitten ku vein koirat eläinlääkäriin ja huomasin että meiän elli on raskaana :D Ja hän oli siinä siis jo siviilivaatteissa eli ei ees tehnyt töitä. Halusin kysyä että jääkö hän äitiyslomalle (on mun lemppari ell) ja halusin mainita et itekin oon raskaana :D mutta kyllä sydän takoi tuhatta ja sataa kun otin asian puheeksi. Ja hänellä oli siis LA ihan niillä näppimillä että voitte kuvitella sen vatsan koon siinä kohtaa - silti jännitti x) Viimeks kun käytiin toisella eläinlääkärillä ennen muuttoa niin sieltäki jäi mun lemppari eläinlääkäri, mutta kylläki isyyslomalle :D
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Toki tosi iso kynnys on lähteä keneltäkään kyselemään raskaudesta. Jotenkin vaan tuntuu, että oma työyhteisö on sen verran ”hävytöntä”, että joku kysyisi kuitenkin. Varmaan tässä käy niin, että luulen, et kukaan ei tiedä raskaudesta ja sitten kun paljastan, niin kaikki on, että ”no vihdoinkin sä kerroit!” :D Toisaalta vatsa on melko pieni vielä ja peittyy hyvin löysiin vaatteisiin ja huivin alle.
 
  • Tykkää
Reactions: SwanDeSol
Mun vatsaa ei enää kauheesti peitellä, mut neuvolassaki sanottiin, että kolmannella kerralla pullahtaa helpommin esiin. :D Toisaalta on kuitenki kohtukin jo kuulemmaa napaan asti (ite en hahmota), joten ei se pelkkää turvotusta ja suolistoa oo. :D

Maanantaina olis sokerirasitus. Täytyy sanoa, et vähän stressaa mennä kahdeksi tuntia labraan hengailemaan kaikkien tautien ollessa liikkeellä. Alan kohta kai olla toipunut vuoden kolmannesta flunssasta. Ilmeisesti imuroin nyt kaikki taudit. Ja täytyy sanoa, että näin astmaatikkona pikkasen jännittää se koronaviruskin.

lyrae 15+1
 
Moikka,

Multakin on jo puolituttu harrastuksesta kysynyt, olenko raskaana. Kyllä ihmettelin jälkikäteen, miten oli pokkaa kysyä. Entä jos en olisikaan ollut? Ei toi maha nyt kai niin iso vielä ole, että sen voisi varmaksi parilla vilkaisulla sanoa...

@lyrae Mua kans hermostuttaa korona astman takia. Toivottavasti säästytään siltä. Kurjaa, että olet ollut paljon flunssassa. Jospa nyt olisi sitten ollut vuoden viimeinen!

@SwanDeSol Kuulostaa ihanalta, että nuoretkin osaavat olla kohteliaita! Kiva kuulla sun kokemuksia sikäläisestä elämänmenosta. Meinaatko muuten synnyttää siellä?

Mä olen alkanut tiirailla ohikulkevia vaunuja ja niiden merkkejä. Vanhemmat varmaan ihmettelevät, että mitä tuokin kyttää ;). Huomasin, että runkojen korkeuksissa on aika isojakin eroja.

Täällä edelleen odotellaan liikkeiden tuntumista.

Tänään 16+4
 
Mä saan nyt sitten liittyä niiden joukkoon, joilta on kyselty, oliko raskaus tarkoituksellinen vai ei. Eräs vanhempi sukulainen ihan pokkana alkoi udella, että no olikos tämä nyt yllätysvauva vai? Vastasin, että onko tuo nyt asiallinen kysymys? Juu, hänestä se oli oikein asiallinen, alkoi sitä vielä rautalangasta vääntää jotain, että "kyllä, niin, kun minä olin ajatellut, että [lapset on jo tehty, yritti sanoa toim. huom.]... niin että oliko niinkuin positiivinen yllätys vai olitteko pidempään toivoneet vai..." . Sanoin sitten, että minusta aika kummallinen kysymys, eiköhän kaikki lapset ole positiivisia asioita. Siihen sai sitten tyytyä.

Sama sukulainen on ainoa, joka tähän mennessä on kehdannut kysyä, olenko raskaana, ja sitten hän vaikutti loukkaantuneelta, kun ei oltu aiemmin kerrottu. No ensinnäkin se on meidän oma asia milloin ja kenelle kerrotaan mutta etenkin hänen kohdallaan oli jotenkin arvattavissa, että vastaanotto on just tuo.

Eräs toinen, myös iäkäs sukulainen, tivaa koko ajan seuraavan vauvan sukupuolta, että onhan se sitten varmasti poika. Tätä hän on harrastanut muissakin raskauksissa, hänen mielestään vissiin maailmaan pitäisi syntyä ainoastaan poikia (vaikka onkin itse nainen !). Tätä hän sitten jaksaa jauhaa - itse en jaksa kuunnella, mutta onneksi mieheni on kärsivällinen ihminen...
 
Viimeksi muokattu:
  • Vau!
  • Vihainen
Reactions: Hedvig ja SwanDeSol
@Helema, joko teillä on muutto ohi? Miten esikoinen on sopeutunut uuteen huoneeseen? Meillä kuopus on nyt opetellut nukkumaan omassa sängyssä. Ensin hän muutti kaikkien yllätykseksi ihan omasta aloitteestaan isosiskon uuteen huoneeseen nukkumaan (isosisko ei ole tästä ollut kovin iloinen, mutta hyväksynyt tilanteen), Olimme jättäneet sinne ylimääräisen lastensängyn, koska siellä on hyvin tilaa, ja lapsilla käy välillä kavereita yökylässä. Nyt hän on nukkunut ekan yön myös yksin siinä huoneessa, joka on tarkoitettu hänen omaksi huoneekseen.

Muutaman yön hän on nukkunut ihan aamuun asti (aamu tulee hänelle viimeistään klo 6), mutta tosi monena yönä on ilmestynyt meidän makkariin joskus 4.30 aikoihin ja valittanut, että housut on märät. Hänellä on tosiaan sen verran lirahtanut housuun, että lakanat on saanut pyykätä moneen otteeseen. (Onneksi olin laittanut ekaan sänkyyn muovifroteen patjansuojaksi ja toiseen virittelin suojan tarpeettomasta suihkuverhosta.) Hän on ollut yökuiva jo vaikka kuinka kauan satunnaisia sairasteluja tms. lukuun ottamatta, joten toivottavasti ei ole nyt mikään yökastelu tms. alkamassa. Tosin meillä on ehkä ollut iltapalatkin vähän myöhään. Nyt eilen illalla huolehdin, että söi iltapalan jo tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja olikin sitten kuiva läpi yön (vaikka tietysti nyt juuri viime yöksi olin laittanut vaipankin).

Vauvan liikkeitä tuntunut taas tosi vähän tiistain lääkärikäynnin jälkeen. Jotain pientä kuitenkin. Kovasti kyllä odotan, että alkaisi olla sen verran iso, että liikkeet tuntuisivat selkeinä ja usein. Täytyy muistaa tämä sitten myös loppuraskaudessa, kun ei saa nukutuksi öiseltä myllerrykseltä...
 
Metsäntähti
Heippa!

Mä oon nyt todella myöhässä liittymässä seuraan, mutta ajattelin vihdoin, että ehkä olisi kiva jos olisi joku paikka jossa voisi jutella raskaushommista. :)

Tein siis positiivisen raskaustestin ehkä noin viikko ennen joulua, ja laskettu aika olisi 21.8. Kahdessa ultrassa on käyty ja niskaturvotukset mitattu, ja kaikki näyttää hyvältä ja normaalilta.

Olen siinä mielessä ehkä hiukan poikkeuksellinen odottaja, että en varsinaisesti ole koskaan ollut mikään lapsi-ihminen, ja olen aina suhtautunut lasten saamiseen vähän sillä periaatteella, että "kai se on jossain vaiheessa vaan hoidettava alta pois". No nyt kun ikää on pian 36, niin sen aika sitten tuli, ja kun jätettiin ehkäisy pois, niin olinkin jo toisesta kierrosta raskaana.

Kaiken kaikkiaan olen myös selvinnyt tosi vähillä oireilla: pientä etomista oli joulun - uuden vuoden tienoilla ehkä pari viikkoa, ja muutamana päivänä on väsyttänyt tavallista enemmän, mutta siinäpä se. Maha on kasvanut sen verran (tänään 15+1), että olen siirtynyt kokoa isompiin housuihin. Rakenneultraan on vielä hiukan yli kuukausi, jännää nähdä kumpi siellä sitten on.
 
@merin Joo! Muutto on yhtä muuttolaatikkoa ja jotain verhoja vaille valmis. Mutta jo viikon verran ollaan ihan normaalia elämää eletty ja alkaa jo näyttää omalle kodille. Ihan mahtavaa, kun on iso keittiö ja kodinhoitohuone! Helpottaa tätä lapsiperhearkea niin paljon.

Esikoinen on tosi innoissaan täällä ja on yöt nukkunut melkein paremmin kuin entisessä kodissa. Meilläkin vähän tuota pissiongelmaa ollut (ei siis ole yökuiva vielä, mut vaipasta menee öisin läpi), kun ei välillä suostu täällä potalle ja varsinkin iltaisin ei millään meinaa käydä vessassa. En kuitenkaan tee asiasta numeroa. On niin paljon muutoksia, että kattoo sitä kuivaksi opettelua joskus myöhemmin.

Myös uuteen päiväkotiin on sopeutunut melko hyvin, mut uusi koti on niin kiva kuulema, että ei haluais täältä lähteä aamuisin. Uusi päiväkotiryhmä on kaksikielinen, niin sitä vähän jännäsin, että onko kauhea kulttuurishokki, mut hyvinhän nuo pienet näyttää pärjäävän.

Mulla ihan viime päivinä on vähän enemmän tuntunut vauvan liikkeitä. Tosi vähän on, mutta nyt edes jotain. Välillä olen ollut huolesta soikea, mut nyt jo vähän myllää enemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Nyt kun päästiin vauhtiin, niin kirjoitellaanpa saman tien lisää liittyen aiempiin postauksiin.

Joku kyseli ruokavalioista aiemmin. Mä oon ollut nyt pari vuotta pääasiassa vegaani, tosin Edamia on saatava leivän päälle. Nyt raskauden tiimoilta tarjottiin sitten käyntiä ravitsemusterapeutilla, ja kävinkin siellä pari viikkoa sitten juttelemassa. Kalsiumia sain ihan selkeästi liian vähän, joten sitä vedän nyt sitten pillereistä. Samoin piti lisätä jodin saantia, joten siirryin sellaiseen monivitamiiniin, joka sisältää myös jodia. Nyt pitäisi siis kaikki olla mallillaan ravinnon suhteen.

Harrastuksista ja liikunnasta oli myös juttua. Mä olen harrastanut nyt pari vuotta thainyrkkeilyä, tosin käyn sellaisilla "ladytunneilla", joilla hakataan enemmän tyynyjä kuin ihmisiä. Joka tapauksessa välillä tyynyihin tulee koviakin potkuja ja lyöntejä, ja nyt olen jo jonkun aikaa kokonaan jättänyt tällaiset harjoitukset väliin (siis joissa joutuisin itse ottamaan niitä iskuja vastaan). Muuten olen vielä tykännyt käydä siellä, ja väittäisin että olen nyt varmaan paremmassa kunnossa kuin kymmenen vuotta sitten kaksvitosena. Tarkoitus olisi jatkaa niin pitkään kuin vaan nivelet ja muu kestää.
 
  • Tykkää
Reactions: SwanDeSol
@Metsäntähti, tervetuloa! Mainitsiko ravitsemusterapeutti mitään DHA-lisästä? Vegaaniliiton sivuilla sanotaan, että sitä suositellaan kaikille vegaaneille raskausaikana. Sen takia olen nyt syönyt raskauden alusta asti Möllerin raskausaikaan tarkoitettuja kalaöljykapseleita ajatellen, että vauvan hyvinvointi menee omien periaatteiden edelle. Mutta nyt olen alkanut epäröidä, kun neuvolan ja Naistalon suosituksissa kalaöljyä ei suositella - ei kyllä suoraan kielletäkään. Kuulemma ei ole näyttöä kapseleiden hyödystä eikä tietoa, miten käyttäytyvät elimistössä. Sitten sanotaan, että jos niitä käyttää, pitää lopettaa kuukausi ennen laskettua aikaa. Eli ota tuosta selvää...
Apteekissa oli joku vegaaninen DHA-lisä mutta en uskaltanut sitä ostaa, kun oli tehty pellavansiemenöljystä. Sittemmin olen kyllä lukenut, että tuo öljy ei olisikaan haitallista raskausaikana, vaikka siemenet itsessään ovat. Nyt en oikein tiedä, mitä tehdä asian kanssa. Tänään jätin sen kalaöljykapselin ottamatta ja muutenkin olen ottanut sitä pienempää annosta eli 1/päivä.

Muuten otan B12:a, jodia ja D-vitamiinia. Kalsiumtabletteja en ole koskaan saanut alas, joten olen alkanut juoda kauramaitoa edes välillä. Joka tapauksessa kalsium siitä ja kasviksista imeytyy ymmärtääkseni paremmin kuin lehmänmaidosta, joten määrän ei kai tarvitse olla hirveän suuri, jotta päästään faktisesti samoihin määriin.
 
Moikka,

Multakin on jo puolituttu harrastuksesta kysynyt, olenko raskaana. Kyllä ihmettelin jälkikäteen, miten oli pokkaa kysyä. Entä jos en olisikaan ollut? Ei toi maha nyt kai niin iso vielä ole, että sen voisi varmaksi parilla vilkaisulla sanoa...

@lyrae Mua kans hermostuttaa korona astman takia. Toivottavasti säästytään siltä. Kurjaa, että olet ollut paljon flunssassa. Jospa nyt olisi sitten ollut vuoden viimeinen!

@SwanDeSol Kuulostaa ihanalta, että nuoretkin osaavat olla kohteliaita! Kiva kuulla sun kokemuksia sikäläisestä elämänmenosta. Meinaatko muuten synnyttää siellä?

Mä olen alkanut tiirailla ohikulkevia vaunuja ja niiden merkkejä. Vanhemmat varmaan ihmettelevät, että mitä tuokin kyttää . Huomasin, että runkojen korkeuksissa on aika isojakin eroja.

Täällä edelleen odotellaan liikkeiden tuntumista.

Tänään 16+4


Joo tottahan toki mä täällä synnytän ku täällä asunkin :) Ja koko elämä täällä muutenkin niin ei ihan toimisi että suomeen lähtis sitä varten.

Mä tunsin ekan kunnon potkun tässä ku tulin sänkyyn ja makasin selällään! Tuntui tosi alhaalla! Sit ku laitoin käden siihen kohtaan ni mun mielestä se tuntui ihan käteenkin! <3 Oli pakko laittaa miehelle heti viestiä ku se on pelaas lautapelejä xD Nyt oon täs pitkän tovin koittanu tunnustella että potkisko lisää, mutta eipä oo tuntunut :p

Raskausappi sanoo että poika on nyt lunnin kokoinen, se lintu siis xD

18+2 tänään
 
@Metsäntähti, tervetuloa! Mainitsiko ravitsemusterapeutti mitään DHA-lisästä? Vegaaniliiton sivuilla sanotaan, että sitä suositellaan kaikille vegaaneille raskausaikana. Sen takia olen nyt syönyt raskauden alusta asti Möllerin raskausaikaan tarkoitettuja kalaöljykapseleita ajatellen, että vauvan hyvinvointi menee omien periaatteiden edelle. Mutta nyt olen alkanut epäröidä, kun neuvolan ja Naistalon suosituksissa kalaöljyä ei suositella - ei kyllä suoraan kielletäkään. Kuulemma ei ole näyttöä kapseleiden hyödystä eikä tietoa, miten käyttäytyvät elimistössä. Sitten sanotaan, että jos niitä käyttää, pitää lopettaa kuukausi ennen laskettua aikaa. Eli ota tuosta selvää...
Apteekissa oli joku vegaaninen DHA-lisä mutta en uskaltanut sitä ostaa, kun oli tehty pellavansiemenöljystä. Sittemmin olen kyllä lukenut, että tuo öljy ei olisikaan haitallista raskausaikana, vaikka siemenet itsessään ovat. Nyt en oikein tiedä, mitä tehdä asian kanssa. Tänään jätin sen kalaöljykapselin ottamatta ja muutenkin olen ottanut sitä pienempää annosta eli 1/päivä.

Muuten otan B12:a, jodia ja D-vitamiinia. Kalsiumtabletteja en ole koskaan saanut alas, joten olen alkanut juoda kauramaitoa edes välillä. Joka tapauksessa kalsium siitä ja kasviksista imeytyy ymmärtääkseni paremmin kuin lehmänmaidosta, joten määrän ei kai tarvitse olla hirveän suuri, jotta päästään faktisesti samoihin määriin.
Mulle se terapeutti ei suositellut mitään ravintolisää, vaan sanoi että riittää kun lisää (mielellään rypsi-)öljyn käyttöä , eikä margariinin käytössä kannata säästellä. :D Suositteli esimerkiksi hulauttamaan rypsiöljyä salaatin sekaan (syön niitä jonkun verran ja olen aiemmin käyttänyt oliiviöljyä) tai sitten käyttämään muussa ruuanlaitossa. Mahtavaa oli myös se, että sain oikein virallisen luvan syödä leipää jopa 9 siivua päivässä. Voisin nimittäin elää leivällä, ja ihmiset tuntuu aina hämmästelevän miten paljon sitä syön, vaikka mun mielestä joku 4-6 siivua päivässä on vielä aika normi. ¯\_(ツ)_/¯
 
Mulle se terapeutti ei suositellut mitään ravintolisää, vaan sanoi että riittää kun lisää (mielellään rypsi-)öljyn käyttöä , eikä margariinin käytössä kannata säästellä. Suositteli esimerkiksi hulauttamaan rypsiöljyä salaatin sekaan (syön niitä jonkun verran ja olen aiemmin käyttänyt oliiviöljyä) tai sitten käyttämään muussa ruuanlaitossa. Mahtavaa oli myös se, että sain oikein virallisen luvan syödä leipää jopa 9 siivua päivässä. Voisin nimittäin elää leivällä, ja ihmiset tuntuu aina hämmästelevän miten paljon sitä syön, vaikka mun mielestä joku 4-6 siivua päivässä on vielä aika normi. ¯\_(ツ)_/¯
Ok, tämä onkin mielenkiintoinen tieto. Kun monessa kohden lukee, että kasviöljyistä saatava omega 3 ei olisi riittävä, koska elimistö ei muodosta niitä pitkäketjuisia rasvahappoja siitä riittävän tehokkaasti, vaan raskaus- ja imetysaikana tarvitaan sitä kalaperäistä, valmiiksi pitkäketjuista muotoa. Mielelläni kyllä turvautuisin vain kasviöljyihin.
 
Ok, tämä onkin mielenkiintoinen tieto. Kun monessa kohden lukee, että kasviöljyistä saatava omega 3 ei olisi riittävä, koska elimistö ei muodosta niitä pitkäketjuisia rasvahappoja siitä riittävän tehokkaasti, vaan raskaus- ja imetysaikana tarvitaan sitä kalaperäistä, valmiiksi pitkäketjuista muotoa. Mielelläni kyllä turvautuisin vain kasviöljyihin.
@merin Mä en todellakaan ole tutkinut asiaa millään tavalla, mutta uskon ravitsemusterapeuttia, kun niiden työ on kuitenkin tietää nämä asiat. Mä oon kyllä muutenkin vähän sellainen huithapeli näiden asioiden kanssa, ja uskon siihen että ihan ihminen siitä lapsesta tulee, vaikken mä söisikään juuri sitä optimaalisinta ravintoa koko ajan. Jos mietityttää, niin suosittelen oikeasti kysymään sieltä neuvolasta, josko sä saisit myös ajan sinne ravitsemusterapeutille. Se oli oikeasti tosi mielenkiintoista ja sai kysellä kaikkea mitä mieleen tuli.
 
  • Tykkää
Reactions: merin
Mulla oli monta päivää pientä vatsatautia, joka onneksi tuntui tänään vihdoin helpottavan. Kävin sitten laitattamassa ripset ja samalla testaamassa kantoreppuja. Mulla ei ole ostoslistalla paljoa, mutta kantoreppu, vaunut ja sänky pitää kyllä hommata.

Jotain olen netistä katsellut etukäteen, mutta nyt törmäsin ihan uuteen merkkiin: Marsupi. Tuntui ihan tosi mukavalta päällä, ja sellainen varmaan sujahtaa ostoskoriin jostain nettikaupasta.
 
Täällä on alkanut viikko hyvin. Pahoinvointi on nyt melkein kokonaan poissa ja olo on muutenkin paljon energisempi kuin vielä jokunen viikko sitten. Mitään erityisiä oireita ei muutenkaan ole, paitsi repäisykipu, jonka koin tänään ensimmäistä kertaa portaalta alas astuessa. Parasta on se, että levottomat jalat eivät ole vaivanneet enää. Nyt toivon kovasti, että olot jatkuu samanlaisina. Täytyy nauttia tästä helppoudesta kun voi. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Metsäntähti
@Metsäntähti Kiitos tuosta vinkistä; Marsupit näyttää tosi käteviltä!

Kuinkahan mukavia tuollaiset kantoreput on kantoliinoihin verrattuna? Jotenkin mua ahdistaa ajatus kovin pitkistä liinoista ja niiden "virittämisestä", kun sitä kangasta tulee niin paljon joka puolelle. Rengasliinat näyttää mukavan ilmavilta, mutta ei taida olla ergonomisia...?
 
@merin Toivottavasti sun iskias ei pahene. Auttaako siihen mikään? Mulla on pitkäaikaiseen selkäkipuun auttanut parhaiten selän rentouttaminen 20min ajan yhdellä Aleksandertekniikan mukaisella harjoituksella. Mulla ei iskiasta ole diagnosoitu, mutta kumarassa oon saanut aiemmin kävellä, kun on pahana ollut.
 

Yhteistyössä