Elokuisia varovasti huhuilen..

@Miljamaaria mä aattelin uskaltautua johonkin faceryhmään sit nt ultran jälkeen! :)

Meillä olis ultra 2.2 eli 2 vkon päästä. Toivittavasti aika menis äkkiä. Täällä olo on muuten ok, mutta mitään en jaksa tehdä. Oon ihan rampa. Ja sit tietty oksentaminen vie voimat. Harmittaa kun esikoinen 2,5v. on jo varmaan tylsistynyt kotona olemiseen kun äidistä ei oo mihinkään :cry: oon vaan koittanut jotenkin sit aatella, et on tää sit sen arvosta kun hänkin saa leikkikaverin. Välillä kun on niin paskamutsi fiilis :unsure:

Mulla oli muuten noita samoja yöllisiä kivuliaita kramppeja just noilla 8-9 viikoilla. Säikäytti välillä kovastikin, varmaa liittyy sitten kohdun kasvuun. On kyllä jännä, miten tää toinen raskaus onkin niin erilainen kun eka, jossa olin todella kipeenä kokoajan just noiden kasvukipujen takia. Nyt ne kivut onki sit ollut just noita yöllisiä kohtauksia. Muutenkin ekasta en oksennellut tai voinut näin pahoin. :sick:

Mun tekis kokoajan mieli syödä!! Siis kiinalaista tai intilaista tekis niin paljon mieli. :whistle: Vaikka mikään ei pysy sisällä niin ruoka kyllä maistuu. :barefoot: Mies lähti just hakemaan mulle vesimelonia :LOL: onko teille tullut jotain mielitekoja? Mä oon ruvennu syömään sitruunoita ja granny smith omenoita (jääkaappikylmiä) :D:D sitten alkuun maustekurkku oli pop!
 
@emilyyh Älä murehdi, ei lapsi ajattele että olet paska mutsi. Tietty itseä harmittaa ettei jaksa just nyt olla niin läsnä ja aktiivinen kuin haluaisi mutta tämä alkuaika menee pian ohi ja toinen kolmannes on jo helpompaa. Ja esikolle asia varmasti alkaa konkretisoitua kun maha alkaa kasvaa.

Niin ja syöpöttää täälläkin. Hullun lailla. Nyt kun taas ällöttää, myös syöpöttää koska napostelu auttaa etomiseen. Eka oli mandariinit, ja muutenkin hedelmät maistuu - paitsi banaani :sick: Tässä raskaudessa pystyn syömään jogurttia! Ekassa jo haju ällötti niin etten voinut edes maistaa. Kiinalaista tekee myös mieli, nyt himoitsen kurkkua ja raakaa kukkakaalia. Mitään outoja juttuja ei vielä ole tullut, ei tullut ekastakaan. Paitsi mun vakioutous, maitoon dipattuja popcorneja :barefoot:
 
  • Tykkää
Reactions: emilyyh
@emilyyh mun tekee myös mieli kiinalaista! Viime raskaudessa nepalilaista nyt ei sitä yhtään. Himoitsen myös irtiksiä ja McDonaldsin Quarter pounderia... tosi hyvä kun mulle tulee aina radi..

Ei hätää sen fb-ryhmän kanssa, oon luvannut ottaa keskustelijat täältä myöhemminkin :)
 
  • Tykkää
Reactions: emilyyh
Meillä on tosiaan ensimmäinen tulossa. En kyllä ole vielä ainakaan leijunut missään pilvissä, ehkä sitten ultran jälkeen jos kaikki on hyvin tai sitten kun olo helpottaa. Enkä nauti oireista :D
Ultran sain vkolle 12+1, hiukan ennen helmikuun puoliväliä. Fb-ryhmään en ainakaan ennen sitä.

Tänään sain syötyä hyvän annoksen thaimaalaista ruokaa, mistä olen äärimmäisen tyytyväinen, koska mikä tahansa ruoka joka pysyy alhaalla on ihan taivaan lahja! Tosin söin alkupalaksi myös kaksi friteerattua jättikatkarapua ja taas sen jälkeen mietin, että saiko niitä edes syödä. Tosin vain kaksi, ja kypsennettyjähän ne on joka tapauksessa friteerauksen jäljiltä. Vähän ruokahysteerikko meinaan olla, vaikka muista asioista raskauden suhteen en ainakaan tiedosta stressaavani juuri ollenkaan.. (n) Tänään vain ajattelin, että kunhan saa ruokaa alas, on se plussaa.
 
  • Tykkää
Reactions: emilyyh
Jee hyvä kukha! Se on edistystä jo että joku ruoka pysyy sisällä!

Mä oon kans nyt vähän ollu hysteerikko ruoan suhteen. Postissa tuli just tänään subin alekuponkeja niin mietin uskaltasko syödä ja onko se salaatti pesty :ROFLMAO: katkaravut oli muuten sallittujen listalla! Ja vielä jos on friteerattu niin ei varmaan tuu mitään (y) Mua hämmentää myös meetvursti, kun neuvolassa sanottiin että saa syödä mut jostain olin lukevinani ettei sais?
 
@emilyyh mun tekee myös mieli kiinalaista! Viime raskaudessa nepalilaista nyt ei sitä yhtään. Himoitsen myös irtiksiä ja McDonaldsin Quarter pounderia... tosi hyvä kun mulle tulee aina radi..

Ei hätää sen fb-ryhmän kanssa, oon luvannut ottaa keskustelijat täältä myöhemminkin :)
Oi toi mäkin qp :love: nyt just rupes tekee mieli :cry: Mulla myös oli radi ekassa raskaudessa ja suurentuneet riskit muutenkin diabetekseen, joten varmaan tulee tässäkin raskaudessa :unsure:
 
@Kukha Hyvä että sait syötyä, ja kuten emilyyh jo sanoi, katkaravut on ok. Kyllä se siitä, päivä ja annod kerrallaan! Toivottavasti keskiraskaus tuo helpotuksen.

@emilyyh Metukkahan on kypsää toisin kuin esim. prosciutto mutta kestomakkarana sen valmistus vie pitkään ja se pakataan vakuumiin. Myynti- ja käyttöajat ovat pitkiä joten bakteerimäärä on tuoretta suurempi. Evirahan neuvoo välttämään mutta esim. pizzassa uunin kautta käytettynä tuote kuumennetaan ja bakteeririski pienenee. Saahan prosciuttoakin syödä kypsennettynä. Jos haluat pelata varman päälle, syö vain kuumennettuna.

Niin, ja mullakin ekassa radi, toki ruokavaliohoitoinen eikä arvot koskaan heitelleet, pari minimaalista ylitystä koko raskausaikana ja lopussa sain lopettaa seurannan. Esikko painoi 3800g 5 päivää yliaikaisena. Silti, pakko kytätä jo nyt mitä syö, tylsää... mutta kiinalaisessa aion käydä vielä tässä kuussa! Esikkokin siitä niin tykkää.
 
  • Tykkää
Reactions: emilyyh
Mullakin hoidettiin radia vaan ruokavaliolla mut nyt oon jo lääkityksellä, Felicitas pani mut sokerilääkitykselle, kun kuulemma lisää raskautumisen mahdollisuutta. Näköjään :) Neuvola nyt sitten pohtii, syönkö sitä koko ajan.
 
Tänään neuvolassa painoa oli tippunut tasan 1kg viime viikosta, mutta virtsassa ei enää yhtä paljon ketoaineita kuin aiemmin, ei siis nytkään tiputusta! :) Yritän panostaa siis juomiseen jatkossakin, niin saan olla kotona.

Nyt kun puhuitte mäkkärin qp-ateriasta, miten voikaan ihmisen tehdä jotain niin mieli?! :D Ei ole oikeastaan ollut mitään erityisiä mielitekoja, mutta suola ja rasva, tai melkein mikä tahansa ruoka oikeaan aikaan uppoaisi mulle hyvin jos saisin pysymään alhaalla, kun on muuten niin säästöliekillä.

Meetvurstia en syö muutenkaan, mutta eikö se ole kylmäsavustettu tuote? Plus pitkään säilyvä, usein vakuumissa tai suojakaasussa..? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei sitä missään vaiheessa lämmitetä kovin kuumaksi, pitkä aika jossain muutamassa kymmenessä asteessa, ellei lihoja erikseen jotenkin käsitellä ennen makkaraan laittoa..? Mutta itse en tosiaan söisi ilman kunnon kuumennusta.
 
Joo pco mullakin :) Onpas meitä. Sain metforminit raskautumista varten ja syön nyt niitä sokerirasitukseen asti. Tai lopetan vähän ennen, niin ei vaikuta tuloksiin. Sit katotaan tulosten perusteella uudestaan.

Hyvä jos QP-vinkistä oli iloa :)
 
Hienoa että pco:sta kärsivilläkin on napannut näin hyvin! :love: Meillä kun raskaaksi tulo voi olla todella vaikeaa, yhtään väheksymättä kenenkään muun ongelmia tai kivikkoja tiellä raskauteen. Mullakin vasen puoli on jo niin rakkulainen ettei se kykene edes lääkkeillä autettuna kasvattamaan munasolua. Silti, täällä ollaan (y)

Mitäs teille muille kuuluu? Oletko @Kukha saanut yhtään helpotusta pahoinvointiin? Mulla on ollut aika kauhea olo viimeiset pari päivää, tänään tuntuisi olevan taas helpompi päivä. Olen miettinyt koskahan sydänääniä uskaltaisi yrittää kuunnella, mulla on jossain tuolla kaapin perukoilla tallessa esikon ajoilta jäänyt doppler. Toki viikot nyt vasta 8+3 varhaisultran mukaan tai 9+0 polikäynnin tarkistuksen mukaan. Luottaisin kyllä enemmän jälkimmäiseen koska kone oli parempi, lääkäri osasi käyttää sitä kunnolla ja lääkäri oli synnärin gyne joka tekee tällaisia työkseen. Vielä pitäisi jaksaa odottaa neljä pitkää viikkoa niin sekin varmistuisi :ninja:

Rentoa sunnuntaita!

Miljamaaria & Piipana 8+3 (9+0)
 
Kiitos kysymästä, eipä täällä ole juuri olo helpottanut. Joskus on hiukan parempia hetkiä. Lähinnä jos saa jonkun kunnon ruuan syötyä niin se pysyy hetken alhaalla ja olo hetken ok. Pienet välipalat sen sijaan taas tulee aika usein heti ylös, eli enemmän haittaa kuin hyötyä. Kerran vuorokaudessa yleensä siis saa syötyä, muuten aika räpeltämistä vessan ja sohvan/sängyn väliä. Tuoremehuja yms yritän sitten, että saa nestettä ja jotain verensokeria varten.
Kymmenes viikko lähti juuri käyntiin, olisko tänään mulla kans 9+0 tai 9+1, joten toivottavasti tämä tästä joskus helpottaa.. Kohta lähemmäs 4vko kuitenkin jo takana tätä oloa. Neuvola taas parin vkon päästä, haluaa seurailla hieman useammin just mahdollisen kuivumisen ja painonlaskun takia.

Eipä ole varmaan yhtään lihasta eikä yhtään hammasta jäljellä tämän jälkeen. Jos olo joskus helpottuu, täytyy panostaa liikuntaan että saisi jotain menetettyä takaisin ja jaksaisi paremmin taas.

Tsemppiä @Miljamaaria ja kaikki muutkin huonosta olosta kärsivät!
 
Liittykää vaan ihmeessä meidän Elomammojen ryhmään Facessa heti kun siltä tuntuu! Katja Koolle vaan kaveripyyntö, saadaan hyvän kokoinen ryhmä kokoon. Meitä on nyt kolmisenkymmentä ja ihanan empaattista vertaistukea tarjolla päivittäin. :)
 
Kuulostaa @Kukha melko hurjalta :sick: Toivottavasti tuo antaa periksi mahdollisimman pian! Pysyisiköhän tk-resepti norosta kärsiville sisuksissa? Tuoremehua, vettä, sokeria ja ripaus suolaa. Tsemiä!

Mun pahoinvointi on ihan erilaista. Oksettaa koko ajan mutta (oikeanlainen) ruoka helpottaa. Nälkä pahentaa. Jos en vähintään kahden tunnin välein syö jotain, alkaa kyökkiminen. Jos syön väärää ruokaa, se pahentaa. Rasvainen ja sokerinen on ehdoton ei. Kahvi on ei, leivokset on ei. Lämpimän maidon maku on ei. Ei toki rajaa mitään pois :LOL: Onneksi kuukauden päästä helpottaa jos menee yhtään samoin kuin esikon aikaan. Nyt toki pahoinvointi on hieman pahempaa.

@maimo Np-ultran jälkeen sitten :) Olettaen tietysti että kaikki on hyvin. Seula varmaan huutaa hoosiannaa jo pelkästään mun iän vuoksi mutta jos niskaturvotus on normaali, uskallan varmasti liittyä vaikka pitäisikin ottaa nipt :)
 
Esikoisen odotusajalta tutut vatsan elohiiri ja kutittelut ovat alkaneet ♥♥

Mä en oksentanu viikonlopun aikana kun 5 kertaa!! Jee! Kyllä tää tästä. Jatkuva etova olo sen sijaan sais kyllä loppua. :oops:

Mites, onko teillä tyttö-poikafiiliksiä?
 
Onnea hyvistä uutisista @Meekku!

Voi ei @emilyyh :confused: Olisi saanut jo helpottaa! Mutta jos tämä olisi nyt myrskyä tyynen edellä ja nyt alkaisi hissukseen helpottaa? Toivotaan ainakin. Niin joo, tyttö/poikaoloista. Ei niin mitään etiäisiä. Ekasta olin rakenneultraan asti satavarma että tyttö tulee, tuli poika :LOL: Tästä en edes tiedä kumpaa toivoisin. Poika olisi "helppo", on kokemusta ja vaatteitakin tallessa. Tyttö taas olisi uutta ja erilaista. Kunhan olisi terve!

8+5 (9+2)
 
  • Tykkää
Reactions: emilyyh
Tänään en oo oksentanut kertaakaan, jännä miten oireet vaihtelee! Sen sijaan jäätävä päänsärky on ollut eilisestä asti, olisko hormoneista johtuvaa?

@Meekku onnea! :love:

Koska teillä muilla oli np ultria? Meillä olis ensi viikolla :barefoot:

Papunen 11+0
 
@emilyyh Mulla on varmaan viimeisenä np-ultra kun la-arvio oli varhaisultrassa 30.8. Mulla on ultra vasta 16.2. Kauhean pitkä aika odottaa! :eek: Siellä kun kaikki olisi hyvin niin saisi vähän huokaista helpotuksesta, vielä stressaa keskenmenoa ja kromosomihäiriöitä :unsure:

Mulla on oireissa alkanut olla aaltoliikettä. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Aamulla sängyssä ei tuntunut etomista ollenkaan, kun nousin ylös ja voitelin leipää, piti juosta pytylle kyökkäämään. Ei sieltä onneksi paljoa tullut. Sain aamupalan syötyä ja nyt taas etoo koko ajan muttei niin pahoin että pitäisi juosta vessaan. En yhtään muista koska tämä helpotti esikosta, muistan vaan että keskiraskaus oli ihanaa aikaa. Kuinkas muilla elot ja olot?

8+6 (9+3)
 
Täällä on ollut etovaa oloa, mutta nyt se on loistanut poissaolollaan pari päivää. Rinnat on tosi arat. Alavatsan juilintaakaan ei oo ollut moneen päivään, mitä siihen asti muuten ollut päivittäin o_O

Jännä miten sitä stressaa heti että kaikki ei oo hyvin, jos oireet vähenee :D vielä on tosi epävarma olo että kaikki menis hyvin.
 
Hei kaikille pitkästä aikaa! :)
En oo aikoihin ehtinyt käydä lueskelemassa tai kirjoittelemassa. Viime viikon olin Helsingissä koulussa, oli raskas reissu mutta vielä toukokuuhun asti pitäis kerran kuussa jaksaa sinne reissata. Muuten se aika meneekin töissä 100% työajalla ja kotona esikoisen ja miehen kanssa. :ROFLMAO:
Välillä tuntuu, että odotan jo äippälomaa, siihen vaan on pitkä pitkä aika. :LOL:

Kävin tänään ekassa neuvolassa. Hb matala, 112 joten rautakuurille mars. Ultraan tulee aika pian postissa. Jatkuva huono olo on lieventynyt viime päivien aikana, mutta tilalle on tullut aivan mieletön väsymys. :sleep: tuntuu että ei jaksa kotona enää tehdä mitään, väkisin saa ruoat tehtyä ja vähän ulkoiltua esikoisen kanssa. Onneksi tuo mies auttaa.:love:
Pian nukkumaan, huomenna taas herätys 5:15...
Mini-n-n ja tärppi 9+0
 
En uskalla vielä iloita enkä edes ajatella asiaa liikaa, mutta mulla on ehkä viimeiset 2-3 päivää ollut aavistuksen parempi olo!

Joka päivä vielä oksennan monta kertaa, mutta ehkä entistä vähemmän ja on ollut ehkä 1-2 päivää, että en ole oksentanut enää ihan illalla ollenkaan! Vain aamulla/päivällä. Huono olo on vielä jatkuvaa koko valveillaolon ajan, mutta välillä on jopa pieni kontrolli siihen, että onko pakko oksentaa juuri sillä sekunnilla vai ei.
Olen ottanut tästä kaiken irti ja myös pakottanut itseäni ulos hitaasti laahustamaan pientä matkaa tai kaverin luo makaamaan ja vain olemaan tms. Vaikka en vieläkään pysty/jaksa juuri tehdä mitään niin kotoa pois pääseminen on ollut mielenterveyden säilymiseksi tärkeää. Paha olo pysyy myös vähän paremmin hallinnassa kun on muuta ajateltavaa kuin kodin seinät, jotain psykologista siinä on. Eikä kehtaa yrjötä joka puskaan, julkisen paikan joukkopaine :D
Lisäksi olen saanut syötyä hieman paremmin, joskus jopa aamu- tai iltapalan yhden muun ruuan lisäksi, sekin tekee selkeästi hyvää kun ei ihan niin minimaalisilla kaloreilla enää joudu kituuttamaan :)

Varovaisen toiveikas Kukha, 9+5 tai jotain
 

Yhteistyössä