Elokuisia varovasti huhuilen..

Heips.

Mä voisin tänne hypätä höpöttelemään. :)

Täällä on nyt viikot 13+2, laskettu aika on 10.8.
Käytiin keskiviikkona nt-ultrassa ja siellä kaikki hyvin. Pieni vastasi viikkoja.

Meidän elämää rikastuttaa jo kolme ihanaa lasta, kaksi tyttöä ja poika (5v 1kk, 3v 7kk & 1v 1kk) joten tämä vauva tulee samaan kolme aivan ihanaa sisarusta.
Lapsille me ei olla vielä kerrottu, koska esikoinen on tullut äitiinsä ja on varsinainen räpätäti, joten vauvasta tietäisi kaikki välillä isovanhemmat - päiväkodin tädit.

Dopplerilla ollaan jo muutamisen viikkoa kuunneltu ja nyt tuolla ultrassa kuultiin ja nähtiin.
On tää vaan jännää aikaa, vaikka ei ensimmäinen olekkaan.
Raskausaivot on täällä tullut tutuksi ja pahoinvointia on, mutta onneksi ei oo tarvinnut pönttöä halailla. Pahoinvointikin tulee yleensä silloin vain jos oon liian kauan syömättä.
 
Täällä tuli 11vkoa täyteen, edelleen joka päivä oksennan ainakin kerran, mutta ihan elossa olen verrattuna menneisiin viikkoihin. Perjantaina meinasin vaipua epätoivoon, kun oli taas päivä jolloin ei saanut oikein mitään alas ja oksentelin enemmän. Onneksi se oli kuitenkin vain se päivä ja tänäänkin söin hyvällä ruokahalulla ison kasan härkis+kasvis-täytteisiä tacoja, ah ja nom :D Veriappelsiinit on toinen ihan paras juttu nykyään, raikasta, viileää ja happaman makeaa <3

Seulontaverikokeessa kävin torstaina, ja perjantaina katselin omakanta-palvelusta mielenkiinnolla, että millaisia neuvolamerkintöjä sinne on tehty näistä mun pahoinvoinnin takia tulleista käynneistä. Sinne olikin sitten jo ilmestynyt verikoetulokset, mikä ei sinänsä ole kovin hyvä juttu kun niitä pelkkiä verikoetuloksia ei seulonnan kannalta ymmärtääkseni voi sellaisenaan tulkita (ilman ultraa ja muita tietoja) ja kun yritti googlata jotain viitearvoja niin on niin helppo turhaan huolestua. Olisi kiva että nuo tiedot annettaisiin odottavalle vasta kun on kokonaiset tulokset koko seulonnasta.

Sen verran kuitenkin ymmärsin netistä, että pieni pappa-arvo ja kohonnut hcg-b-v voivat joissain tapauksissa (muut tiedot huomioon ottaen!) merkitä jotain huolestuttavaa? Mutta mulla ei sellaista ainakaan ollut. Pappa oli vähän yli 1100 (mikälie yksikkö olikaan), mutta se mikä hiukan huoletti oli se s-hcg-b-v, joka oli 30 ug/l. Ilmeisesti vähän alhainen joidenkin lähteiden mukaan, mutta kuten sanottu mitään ei kuulemma saisi päätellä pelkistä verikoetuloksista, voivat kaiketi vaihdella paljonkin. Ultraa siis odotellessa, se viikon päästä maanantaina. (Huom, tuo ug/l on siis ihan eri yksikössä kuin se mitä hcg-pitoisuutta raskaustesti mittaa. Huomasin googlaillessani, että netissä moni oli ihan paniikissa, miten voi olla noin pieni määrä :D )

Kivaa alkavaa viikkoa kaikille! :)
 
Hei
Hyppään mukaan tässä vaiheessa kun rv 12+5
Esikoistani odotan ja laskettu aika 13.8. Ikää 31v minulla ja kaikki on niin uutta ja jännää, mielenkiinnolla lukee muiden kokemuksia ja tämänhetkisiä oloja
Jos on vinkata aktiivista fb ryhmää elokuisille odottajille niin saa antaa vinkkiä!
 
Tervetuloa myös Piekka! :)

Tänään kävin pahoinvoinnin takia taas ylimääräisellä neuvolakäynnillä, kun ketoaineita ja painoa seurataan. Virtsa oli puhdasta, huomaa siis heti, että nestettä on mennyt hyvin kun on on ollut aavistuksen parempi olla. Paino oli taas viime käynnin jälkeen parissa viikossa tippunut kilon verran, mutta siitä ei kuulemma tarvitse huolestua ainakaan nyt, kun saan jo syötyä paremmin. Yhteensä on siis jo ainakin muutama kilo tippunut, mutta vointi on kuitenkin parempi kuin ennen.

Terkka tarjosikin yllätyksekseni mahdollisuutta kuunnella sydänääniä dopplerilla, jos lupaisin olla huolestumatta vaikka niitä ei saataisi kuuluviin. Laitteen valmistaja lupaa kuulemma 10vkon kohdilla, että alkaa kuulua, mutta kohdun asennosta yms tietysti riippuu, ja siitä sattuuko osumaan juuri oikeaan kohtaan. Mies ei töiden takia päässyt paikalle, mutta halusin tarttua mahdollisuuteen, kun ei olla missään alkuraskauden ultrassa tms käyty. Sieltähän se oikein hyvä syke löytyi pienen etsinnän jälkeen :love: Tasan viikon päästä ensimmäinen ultra sitten :)

- Kukha rv 11+1
 
Täällä kans malttamattomana odottelen nt-ultraa joka on tasan viikon päästä, eli ens tiistaina! :) Toivottavasti olis kaikki hyvin. Just puhuin mun äidin kanssa puhelimessa ja se jo siellä mietti mitä kaikkea vauvaa varten pitää hankkia. :) Sanoin että katsotaan nyt ensi viikkoon, ei hirveästi uskalla suunnitella ennen kuin tietää että onko kaikki kunnossa.
Seulontaverikokeissa käyn sitten heti ultran jälkeen, täällä on sellainen käytäntö.

Mä oon ollut pari päivää saikulla, tais iskeä mahatauti. :sick: Ei toki voi olla ihan varma, mutta epäilen mahatautia kun vatsa oli myös sekaisin ja oksensin. Pahin raskauteen liittyvä, jatkuva kuvotus kesti mulla kolmisen viikkoa mutta on nyt lieventynyt reilu viikon aikana. On vaan niin turhauttavaa, kun kaikkeen pitää pakottaa itsensä nyt ja mihinkään ei tunnu olevan energiaa eikä kiinnostusta. Ehkä se tästä helpottaa vielä. :unsure::ROFLMAO:

Mini-n-n ja tärppi 10+5 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Unelmanaonni
Heippa kaikki elokuiset:love:

Olen seurannut ketjua jo pidempään, mutta rajun pahoinvoinnin ja oksentelun takia en ole jaksanut itse osallistua keskusteluun. Itsellä laskettuaika 27.8 ja tällä hetkellä menossa on 11+3.Tänään käyty NT-ultrassa, jossa kaikki hyvin:love: Toivon että oma olokin alkaisi pian helpottamaan ja pääsisin nauttimaan hieman tästä raskaudesta ja elämään normaalia elämää.

Haluaisin liittyä facebook-ryhmään, taidan siis laittaa kaveripyyntöä Katja Koolle.

Onnea kaikille elokuisia odotaville ja tsemppiä kaikille, jotka painitte alkuraskauden pahoinvoinnin tai muiden vaivojen kanssa .
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
Me käytiin juuri ekassa ultrassa.
Jännä miten rationaalisesti sitä osasi katsella, oletin että olisin enemmän herkistynyt, mutta yritinkin vain bongailla erilaisia ruumiinosia. Siellä oli aivopuolikkaat, kädet ja jalat, selkäranka, vatsalaukku, sydän, kaikki paikallaan, sikäli miten tässä vaiheessa voi nähdä. Ultraajan mukaan näyttää hyvältä.
Downin riskiluku oli jotain 1:28000 tai vastaavaa, ei isompaa huolta siis ja kuitenkaan mitään ei pelkkien näiden seulontojen takia voi koskaan 100% sanoa. Hyvillä mielin eteenpäin :) saatiin hauskoja kuviakin mukaan, kun ihmisalku oikein tervehti meitä käsi ojossa :D

Pahoinvointia on vieläkin ja oksennan joka päivä, mutta tilanne on suhtkoht hallittavissa. Toivottavasti muillakin, ja kertokaa sitten ultrakuulumisia kun tiedätte (jos joku vielä täällä pyörii)!

Kukha ja rv 12+1
 
Tervetuloa uusille ja onnittelut ultrassa hyviä uutisia saaneille! :love: Itsellä tuntuu aika suorastaan matelevan kun odottelen ensi viikon tiistaina olevaa nt-ultraa...

Odottelen mielenkiinnolla, milloin vatsa alkaa näkyä - tosin turvotusta on ollut jo pitkään sen verran, että tulkinta on hieman haasteellista :LOL: Näkyykö teillä muilla vielä vauvamahan alkua?
 
Täällä tänään käyty nt-ultrassa ja kaikki oli hyvin. :love: Viikkoja piti olla 11+5 mutta tyyppi olikin isompi vastaten viikkoja 12+6. Laskettu aika siirtyi aikaisemmaksi, 22.8. :) Nt oli 1,1 mm. Ultraaja ihmetteli kovasti kun oli niin hyvä näkyvyys mahan päältä. Asiaan vaikutti varmasti, että ultralaite oli melko uusi ja sikiö olikin oletettua isompi. Nyt on kyllä niin helpottunut ja onnellinen olo! :love: fiilis on pitkästä pitkästä aikaa oikeasti hyvä. Mies oli myös niin onnellisen ja helpottuneen näköinen, yhtä hymyä. Mua ihan itketti sen reaktio:ROFLMAO: mies sanoi ultran jälkeen että "paras elokuva jonka oon nähnyt". Viimeksi ei saatukaan hyviä uutisia niin nyt tällä kertaa uskaltaa jo iloita.

Mini-n-n ja tyyppi 12+6 :love:
 
Pitkästä aikaa täällä :) Mullehan ei nyt ihmeempää kuulu, vointikin alkaa olla jo hyvä. Pahoinvointi on väistynyt lähes kokonaan, rinnat aristaa vain vähän, väsykään ei riivaa enää lamaavasti. Toki pikkukremppaa on mutta niiden kanssa pärjäilee vielä :) Odotan malttamattomana perjantaita ja tulevaa nt-ultraa! Välillä mielessä läikähtää huoli, mitä jos... mutta jännä kyllä enimmäkseen on kuitenkin fiilis että kaikki on ok. Toivotaan että niin todella on! Viime perjantaina kuunneltiin neuvolassa sydänäänet ja reippaasti jumputti reipasta 160 lyöntiä minuutissa :love:

Mm & Piipana 11+5 (12+2)
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
Täällä on onneks pahoinvointi jäänyt taka-alalle, mutta edelleen on raskausaivot osa arkea. Milloin löytyy siis kaukosäädin/avaimet/muki/hammasharja pakastimesta tai kahvi astianpesukoneesta. Mies näille naureskelee, vaikka joutuu aamuisin etsiä avaimiaan mun takia sieltä pakastimesta/kaapista/koneista/jne.

Ja masun kasvu on ottanut pienen kasvuspurtin. Ei se vielä onneks mikään superiso pallo ole, mutta omat farkut kinnaa jo sen verran, että on pitänyt siirtyä vähän mukavampiin housuihin.
Ruoka kelpaa ja sitä meneekin hyvin.

Viikonloppuna myös kerrottiin ihmisille vauvasta ja olivat oikein iloisia ja onnellisia meidän puolesta.
Lapsille meinataan kertoa tänään.

Seuraava ultra on rakenneultra, joten sitä odotellessa. Siihen on kuitenkin jokunen viikko vielä.

Susanna 14+5
 
  • Tykkää
Reactions: EneriK
Nt-ultra käyty ja kaikki hyvin. Myös ekat liikkeet havaittu vaikka aikaista onkin, viikkoa aiemmin vain kuin edellisessä raskaudessa. Pahoinvointi jyllää yhä mutta ehkä inasen helpottumaan päin. 13. viikko alkanut eli 12+1 eli eikös sitä siirrytä nyt toiselle kolmannekselle.

Mulla ultrattiin mahan päältä 11+5, aika kovaa sai kyllä ultraaja painaa. Oli ihan maha hellänä.
 
Mulla nt-ultra oli rv 12+1 ja tehtiin sekä että. Pääosin kaikki katsottiin vatsan päältä, mistä näkyi hyvin, eikä tarvinnut kovaa painella. Tyyppi heilui kuitenkin sellaisessa asennossa, että alaraajoista sai parempaa kuvaa, kun ne katsottiin alakautta, niin ultraaja teki senkin nopeasti.

Ylipainon vaikutuksesta en tiedä juurikaan, kai voi vaikuttaa jonkin verran jos on oikeasti todella paljon massaa siinä välissä. Mutta se, mikä kuulemma ainakin vaikuttaa, on kuivuus. Mainitsin pahoinvoinnistani myös ultraajalle, ja hän sanoi että jos elimistö on todella kuiva, se voi vaikuttaa vatsan päältä ultraamiseen (ultraääni tykkää kuulemma nesteestä).
 
  • Tykkää
Reactions: EneriK
Moi kaikki. Kiva että joidenkin olot on jo helpottuneet ja ultrat menneet hyvin. :)
Täällä olot pitänyt vielä sängyn pohjalla.
Np ultra oli torstaina ja kaikki näytti hyvältä, pieni oli kasvanut tosi hyvin vaikka itse ei ole pystynyt pitämään sisällä ruokaa ja laskettu aika siirtyi viikkoa aikaisemmaksi . Kyllä sitä tuli niin ylpeäksi kun meidän pientä kehuttiin siellä ja pääsi multa itku koska meille ei ole tämä tie ollut ihan yksinkertainen tai helppo niin tuntuu että osaa olla enemmän kiitollinen tästä uskomattomasta lahjasta.
Ja koska olen niin hysteerinen niin en ole vieläkään kertonut muille kuin miehelle raskaudesta ja päätimme että kerromme vasta kun viikkoja on täynnä 20 ja käyty rakenneultrassa. Viimeksi ei käynyt niin hyvin joten ei halua vielä muille jakaa tätä.
Eli liityn myös mukaan naamakirjassa kun rakenneultrassa käyty jos vain käy ja ei ole liian myöhäistä. Tsemppiä kaikille :)

13+3
 
Viimeksi muokattu:
@EneriK Mulla aloitettiin ultraamalla alakautta, täällä se on np-ultrassa normikäytäntö. Kun vauva päätti sinnikkäästi pysyä pää alaspäin, yritettiin mahan päältä. Ja ihan hyvin näkyi vaikka olen omenalihava ja välissä fyllinkiä! Vauva oli selin joten jumppasin hetken ja kokeiltiin vielä sekä alakautta että mahan päältä. Lopulta saatiin mitattua turvotus, 2 mm.

Meillähän seula hälytti lukemin 1:169 Downille ja huomenna on NIPT. Veriarvot päin peetä :unsure: Pari viikko pitää odotella, toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Jos testin tulos on epäselvä tai positiivinen, mennään lapsivesipunktioon tai otetaan istukkanäyte ja odotellaan pari viikkoa lisää. Eli vaikka olo on fyysisesti jo aika hyvä, raskaus on nyt huolen täyttämää. Ainakin pieni oli arvioitua 4 päivää isompi, la on nyt 26.8. Kaikki rakenteet näkyi, vauva liikkui reippaasti, napanuora oli normaali eikä mitään softmarkereita nähty ultralla.

Mm & Piipana 13+0
 
  • Tykkää
Reactions: EneriK
@Miljamaaria tsemppiä odotteluun!
Riski on kuitenkin aika pieni, ja toisaalta taas eihän meille kenellekään kukaan voi tervettä lasta varmuudella luvata, vaikka riski kuinka pieni olisikin... Hyvä että on kuitenkin mahdollisuus tutkia lisää! Millaiset ne sun veriarvot muuten oli?

Tässä viime tunteina olen ymmärtänyt viimein hieman, mitä jokin outo ruokahimo raskaudessa on (vaikka vieläkään en ketään lähettäisi kauppaan mitään väkisin hakemaan). Tähän mennessä ainoa ruokaan liittyvä asia on ollut inho, ensin mikään ja nyttemmin jotkut tietyt jutut ei vaan ole menneet alas. Äsken kuitenkin bataattikeiton kylkeen otin pari siivua oltermannijuustoa, ja huhhuh sentään, olen syönyt varmaan puoli pakettia! :eek::whistle: ja vielä tekisi mieli :rolleyes:
 
Mulla sama kuin sulla @EneriK! Pahoinvoinnin aikaan sellainen ruoka mitä teki mieli tai mitä pystyi ajatella ilman että jo pelkkä ajatus aiheutti kyökkimistä oli sellaista mikä pysyi sisällä. Murunenkin jotain muuta olisi saanut oksentamaan. Luojan kiitos pahoinvointi on jo ohi!

@Kukha Hcg-b oli suht normaali mutta s-pappa oli 419 kun sen olisi verinäytteen ottohetkellä olla noin 2000. Tänään iltapäivällä NIPT ja sitten vain odotellaan.
 
Mulla oli hcg-b 71, kun olisi pitänyt olla korkeintaan 70, ja pappa jotain 330, kun olisi pitänyt olla 750, joten huomista niskaturvotusta odotan kovasti. En ole edes ihan nätisti noudattanut kaikkia suosituksia, joten pienetkin epämuodostumat tai vammat saa kyllä sellaisen syyllisyyden, että.
 
@EneriK Tuo sun hcg-b on vain yhdellä pykälällä yli eli en huolestuisi siitä. Papp-a on matala, se kyllä tulee vaikuttamaan laskelmassa. Toivotaan ettei niskaturvotusta kuitenkaan löytyisi! Alhaiselle papp-a-arvolle kun on muitakin selityksiä kuin kehitysvamma, ja kun se ei ole hälyttävän pieni niin sen ei pitäisi merkitä että istukassakaan olisi vikaa. Ymmärtääkseni siihen arvon pitäisi olla alle 0,3mom eli vapaasti ajatellen sulla 225 tai alle...? Siis jos 750=1mom. Mulle ei edes tarkkoja raja-arvoja annettu mutta huslabin perinnöllisyyslääkärin julkaisun taulukosta katsoin että n. 1900. Ja mullahan oli 419... eli jos 1900=1mom niin mun lukema on siitä vain 22%. Joissain sairaanhoitopiireissä mun lukemalla laitetaan sikiön kasvuntarkkailuun mutta täällä ilmeisesti ei koska kätilö ei ainakaan maininnut mitään.

Muoks. Verinäyte annettu, nyt alkaa piinaviikot.
 

Yhteistyössä