Elokuisia varovasti huhuilen..

Kukha
Mulla oli niin pahat olot silloin ettei houkutellut mennä edes neuvolaa tai lääkärii kun sekin teki jo tois pahaa. Muistan kun oksensin viel verta sairaalan pihalla ennen ultraa, yök..onneks tuo takana. Kyllä vieläki etoo ajoittain mutta se on pientä verrattuna mitä joskus oli. Mullaki elokuun loppupuolella laskettu joten voin venyttää kanssa sitä äitiyspakkauksen hakemista ja saada sen uuden(toivottavasti on parempaa laatua nyt) mullaki on löytyny jtn kirppareilta ja alesta. En mäkään ostanut mitää tiettyä kokoa vaa just sieltä täältä. :) mahassa on kovasti möngerrystä mutta vaikka neuvolassa sanottiin että ne ois just niitä liikkeitä niin vaikeaa näin ekana odottajana yhdistää mahan möngerrystä ja kuplintoja masu asukkiin, ehkä kohta ne alkaa sieltä tuntumaan jo selvemmin :) mukavaa odotusta muille.
18+0
 
Kukha
Mulla oli niin pahat olot silloin ettei houkutellut mennä edes neuvolaa tai lääkärii kun sekin teki jo tois pahaa. Muistan kun oksensin viel verta sairaalan pihalla ennen ultraa, yök..onneks tuo takana.
Joo, kyllä siellä neuvolassakin on tullut ihan riittävän monta kertaa oksennettua :D Eipähän jäänyt kenellekään epäselväksi että mikä on olo :p
 
Kukha
Nii tarkotin että olin itse nii huonossa kunnossa etten päässyt sinne neuvolaan tai lääkäriin asti :D tai olin mä tiputukses moneesee otteeseen mutta sit ku olo Alko olee nii paha nii en edes sinne päässyt.
Mulla myös maha kasvanut tosi isoksi jo ja napa pulahtanu ulos :D
Rv18+0
 
Viimeksi muokattu:
Joku jossain kirjoitti, että oli saanut jonkun lapsensa kohdalla vanhan äitiyspakkauksen heinäkuussa. Vanhaa jaetaan niin kauan kuin riittää. 1.6.2018 saa vanhaan sen korotuksen, jos niitä vanhoja pakkauksia on vielä jäljellä. Mulla on myös elokuun lopussa la, ja toivon tosiaan saavani uuden pakkauksen. Oon toisaalta saanut ihan järjettömän paljon vauvanvaatteita ja ostanut tarpeellisia tarvikkeita, joten ei välttämättä olisi edes tarvetta pakkaukselle. Kai se mukava muisto on.
 
Monet saaneet jo elokuussa syntyvälle lapselle uuden. Sekin riippuu paljon ihmisiä on saanut lapsia sinä vuona ja kuinka monet on valinneet äitiyspakkauksen rahan sijaan. Sekin riippuu myös kuinka kauan venyttää pakkauksen hakemista että hakeeko sitä heti kun voi vai pitkittää sinne viime metreille.
 
Me otetaan äitiyspakkaus, vaikka uuden äitiyspakkauksen vaatteista osa ei kyllä ollut yhtään mun makuun. Eiköhän niille käyttöä tule ja onhan siellä muutakin kuin vaatteita.

Vauvan potkut tuntuu jo päivittäin. Tasan viikon päästä mennäänkin sitten rakenneultraan. :love: Päivät on mennyt hurjan nopeasti, kauhea kiire töissä. Onneksi on vähän enemmän energiaa kuin silloin alkuraskaudessa. :D Liitoskivut vaivaa kovasti. Olen miettinyt tukivyön hankintaa, nyt minulla on vain sellainen Carriwellin tukea antava "masutuubi". En vain usko että se riittää enää kauaa mutta ajatus tukivyöstä sitten kesähelteillä ahdistaa:ROFLMAO: Lenkillä haluan kuitenkin pystyä käymään, jotta pysyisi edes jonkinlainen kunto yllä.. :unsure:
Hankintoja ei ole tehty vielä hirveästi. Turvakaukalo meillä on mutta isommista hankinnoista puuttuu vielä pinnasänky ja yhdistelmävaunut. Olen kyllä jo päättänyt, mitkä vaunut tilaan. :)
Mini-n-n ja tyyppi 18+6
 
Mini-n-n Mä en ole tuntenut vielä liikkeitä, johtunee varmaan siitä että ensimmäinen enkä osaa yhdistää niitä :) Mä mietin että laitan osan äitiyspakkauksen vaatteista koneesee dylon värin kanssa niin saa mieleisen värisiä vaatteista, heitän myös kirppis vaatteita sekaan. Mulla on vaivannut nyt päänsärky mikä on ollut aika paha ja ennen raskautta ei siis ollut särkyä ikinä. Masu alkaa olla jo iso ja vielä kuunellaa babyn sydänääniä kotona miehen kanssa :) ♥ mekää ei olla isoja ostoksia vielä tehneet jotain yksittäisiä bodeja vasta ostanu varmaa sit rakenne ultran jälkee alkaa tekee pikkuhiljaa isompia ostoksia. Rakenne ultra tasan kahden viikon päästä ei jaksais enää odottaa että saa tietää kumpi sielä oikein möllertää :D (me halutaan siis tietää kumpi meille tulee) Miettikää me ollaan jo puolessa välissä menossa, ihan hullua :D Tukivyöstä sen verran että itsellä ainakin ala selkä hullun kipeenä ja noi tukivyöt ei kuulemma auta nii pitäis käydä ihan fysioterapeutilta lainaa parempi vyö :)
19+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
Täällä on liikkeitä tuntunut jo hyvän aikaa, ensimmäisistä liikkeistä tulee nelisen viikkoa.

Me otetaan äitiyspakkaus. Tietyllä tapaa se on jo jonkinlainen perinne.
Mä yritän kyllä jättää viimeiseen mahdolliseen päivään sen hakemisen.

Tänään viikkoja 20+5 ja oltiin myös rakenneultrassa ja erittäin varmaa TYTTÖÄ meille lupaili.
Vauvalla kaikki hyvin ja siellä hän hyöri pyörimistään.

Täällä tää masun koko on oikeasti ihan hervoton. En mä saa ees sukkia jalkaan ilman taiteilua.
Mutta muuten olo on vallan mainio. Lasten kanssa jaksaa hyvin touhuilla.
Mutta kyllä sitä tulee levättyä silloin kun lapset on päikkäreillä.

Susanna & Tirriäinen 20+5
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
Meillä oli myös rakenneultra viime torstaina, kaikki oli hyvin ja poika tulossa. :love: Oli kuulemma selvä tapaus :ROFLMAO: Vauvalla oli kaikki hyvin ja saatiin muutama tosi hyvä kuvakin. Uskomatonta kuinka hyvät nuo uudet laitteet on.

Oon töissä siirtynyt ihan kunnon tukivyöhön ja siitä on kyllä ihan selvästi apua. En kyllä millään pärjäis enää ilman. Muuten ei ihmeempiä vaivoja ole. Maha kasvaa vauhdilla ja saa kyllä erikoishuomiota töissä.. En tiedä mikä noissa raskausmahoissa viehättää, mutta paljon on tullut jo mahan ihastelijoita ja taputtelijoita vastaan. :unsure:

Mini-n-n ja poika 20+6
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikki hyvin. Nyt voisin liittyä teidän seuraanne naamakirja ryhmään :)
Mini-n-n meilläkin kuulemma 99,9% varmuudella tulee poika :D Mies vielä huomasi vauvan olevan poika ennen kun ultraaja kerkesi sitä meille kertoa. Ollaa ihan päivällee samas vaihees muutenkin. :) Mulla päänsäryt jatkuu vielä Ja välillä mikreenikohtauksia mutta alaselkä on todella kipeä ja pitää kans soittaa huomenna sinne fysioterapeutille ja pyytää sitä tukivyötä.
20+6
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: catalinas
Meillä oli tänään aamulla rakenneultra, kaikki hyvin ja kaikki koot täsmäävät ikää aivan tarkalleen. Pieni poika tulossa tännekin :) ei jättänyt ultraajalle juuri tulkinnanvaraa :D
Istukka on etuseinässä, mikä selittänee sen että hennot liikkeet tuntuvat vain joko ihan alhaalla tai tosi ylhäällä/kylkien puolilla. Nyt herra majaili pää alhaalla, ja kutittelee käsillä aivan alavatsaa :)

Kukha 20+3
 
Täällä ei turhan paljon keskustelua ole. Taitaa kaikki olla Facebookissa.

Täällä tänään viikot 23+0 ja olo vallan mainio.
Selkä nyt on vähän alkanu vihoittelemaan pidemmän kävelyn tai seisomisen aikana mutta menee levolla ohi.

Tyttö monottaa päivittäin oikein urakalla.
Enempi monottaa iltapuolella, mutta kyllä päivisinkin usein.

Susanna & Tirriäinen 23+0
 
Mä en jaksa roikkua Facessa, mutten näköjään paljon foorumeillakaan. Äitienpäivänä heilui jo maha ja ehkä viikko takaperin tuntuivat liikkeet mahan läpi miehenkin käteen. Tällä hetkellä on suhteellisen oireetonta. Rennietä menee muutama päivässä, mutta myös allergialääkkeet oli pakko aloittaa. Viime vuonna en käyttänyt koko kesänä mitään, mutta silloin ei lirahdellutkaan housuun joka aivastuksen yhteydessä. Se mulla on uusi vaiva tässä raskaudessa. Tosin ei oo nyt muutamaan päivään sitäkään kai tapahtunut (vaikka ostin varalta inkontinessisuojia).

Raskautta ei juurikaan ehdi ajatella saati vauvalle jutustella, kun on kolme lasta ja kodinvaihtajana tullut kani huollettavana. Lapsillakin kaikilla jotain pientä eityistä huomioonotettavaa.

24+4 kai (päivät vielä muistaa, mutta viikkojen laskemisen olen jo unohtanut)
 
Eipä täällä paljon ole jutusteltu tosiaan. Täällä maha pomppii jo ihan urakalla, kun pieni onnistuu monottamaan oikeaa kohtaa. Kovin on aktiivinen etenkin iltaisin.

Tänä aamuna pitkästä aikaa oksensin. Huhtikuun alun vielä oksentelin, sen jälkeen olo viimein parani suht hyväksi. Tämänpäiväinen oksennus taisi olla toinen sen jälkeen. En tiedä onko joku hormonaalinen juttu, liian kova nälkä (kun en ihan heti herättyä syönyt) vai potkiko kaveri sopivasti vatsalaukkua tms. Ensi viikolla olisi sokerirasitus, mutta täytyy soitella neuvolaan mitä teen sen kanssa. En nimittäin voi kuvitellakaan 12h paastoa ilman järkyttävintä mahdollista oloa ja oksentelua. Jos ei vettäkään saa juoda kuin pari suullista, en vaan pysty olemaan niin.
Muuten olo on aika hyvä, ei suuria kipuja eikä ongelmia.

Jotenkin paljon on vieläkin pelkoja, että kaikki ei menekään hyvin loppuun asti, mutta päivä kerrallaan mennään. Ei sitä muutakaan voi :)

Kukha rv 25+1
 
Täällä ei tosiaan paljonkaan keskustelua käydä. Harmi sinänsä! On näissä foorumeissa kuitenkin sellainen oma viehätys verrattuna esim face ryhmiin... Esikoinen kun oli vuoden 2012 elokuinen niin silloin kävi kyllä keskustelu täällä kuumana. :D

Mä oon ollut nyt noin 2,5 viikkoa sairaslomalla supistelun takia. Kävin yhden yön synnärilläkin saamassa lääkitystä supistusten hillitsemiseksi, ja se reissu yhdistettynä kotona lepäämiseen on kyllä auttanut! Enää ei supistele kuin ehkä pari kertaa päivässä kivuttomasti. Toki nuo harjoitussupistukset on epämukavan tuntuisia. Saas nähdä kun huomenna on eka työpäivä, että pysyykö supistelu kurissa. Toivoisin kuitenkin, että voisin edes tämän kesäkuun kituuttaa töissä. Mammaloma alkaa sitten virallisesti 18.7. Mites teillä muilla? :)

Mini-n-n ja tärppi 28+6 :love:
 
  • Tykkää
Reactions: Kukha
Olipa kiva yllätys käydä foorumilla, kun joku muukin oli jotain kirjoitellut :) Itse kun en siellä facebookryhmissä ole ollenkaan.

Hyvä juttu @Mini-n-n että on lepäily auttanut. Jos meinaa uudestaan alkaa, niin reilusti lepoa vaan lisää :) Mä jään n. viikko sun jälkeen äitiyslomalle sitten. Enää seitsemisen viikkoa, sulla 6!

Mä olen jo ihan kyllästynyt koko raskaana olemiseen. Kuulun ilmeisesti niihin epäonnisiin, joilla pahoinvointi palaa takaisin loppuraskaudessa. Yhden kuukauden tuossa välissä oli hyvä olo, nyt tosiaan viime viestini jälkeen hiljalleen pahentunut taas. Ei kyllä lähimainkaan sitä, mitä oli aluksi, mutta aina silloin tällöin etenkin ruokailuvälin yhtään venyessä yrjö saattaa lentää aivan varoittamatta ja lievää etomista pitkin päivää. Aamut/aamupäivät pahimpia, mutta kun lounaan saa syötyä niin loppupäivä yleensä ihan ok kuitenkin, siinä mielessä olo on hallittavissa :)
Sokerirasituksen sain skipata, jos ei mitään hälyttävää ilmene, kun en siihen paastoon ololtani pysty. Paino alkaa olla kohta vasta lähtöpainossa, joten saa nähdä tuleeko mainittavan paljoa edes (ja silloin aluksi tippui niin urakalla, niin kirittävää on ollut). Lisäksi satunnaisia yöllisiä jalkasärkyjä lukuunottamatta muuten olen kyllä kunnossa, vauva ja vatsa kasvavat käyrillä ja vauva on aktiivinen.

Elokuuta kovasti odottaen, Kukha ja vauva 28+2
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
@Kukha mä ajattelin, että täällä ei oo linjoilla enää ketään niin siksi en oo itsekään pitkään aikaan tänne kirjoitellut! Kiva jos täälläkin vielä joku jaksaa keskustella. :) Voi kurja, muistan että sullahan oli hirveän hankalaa se pahoinvointi pitkään... :( Toivotaan, että kuitenkin saisit edes viimeiset viikot olla paremmassa voinnissa! Muutenkin tämä loppuraskaus saattaa olla suht raskasta aikaa. :ROFLMAO::whistle:

Mulla oli sokerirasitus joskus viikolla 24+ jotain ja siinä ei onneksi mitään häikkää. :) Mulla on suunnilleen 6kg tullut painoa kaiken kaikkiaan tähän mennessä.

Mites hankinnat vauvalle? :) Meillä on jo kaikki hankittuna, enää puuttuu oikeastaan itkuhälytin ja sitterin tahtoisin myös hankkia vielä valmiiksi. Toisaalta hyvä, että ei tarvitse enää hirveästi miettiä, kun mulla on tosiaan sitten 5-vuotias esikoinen seurana, kun äitiysloma alkaa. :D Kerkee poika olla edes kuukauden lomalla ennen eskarin alkua.
 
Meneekö @Mini-n-n esikoisesi 6-vuotiaiden eskariin, vai kuulutteko niihin kuntiin, joissa kokeillaan kaksivuotista maksutonta varhaiskasvatusta ja esiopetusta?

Itkuhälytintä en ole hoksannut ajatellakaan. Varmaan sellainen pitäisi hommata, jos joutuu jättämään vauvan kerhon ulkopuolelle vaunuihin nukkumaan.

Vaunuja olen alkanut miettiä uusiksi. Meillä on aika pieni hissi, johon olisi hyvä saada pienemmät rattaat. Lisäksi tykkäisin kääntyvistä eturenkaista.

Tänään käytiin Ikeassa. Meiltä päin lähtö ei olekaan niin helppoa kuin vaikka Espoossa asuessa. Pitää mennä ihan ulkomaille asti. Sielläpä ei monikaan työntekijä puhunut Suomea tuolla Haaparannan Ikeassa, vaikka torniolaiset käyvät Haaparannan kaupoissa ihan koko ajan. Kaipa suomalaiset sitten asioivat siellä ruotsiksi. Mulla on taas ruotsin kieli päässyt rapistumaan. Harmi.

Mulla alkaa äitiysrahakausi 26.7. ja saan siihen asti jotain Kelan maksamaa rahaa kolmella korotuksella, koska opiskelen TE-toimiston järjestämällä kurssilla. Se jatkuu 15.8. saakka, mutta ainakaan tähän mennessä ei ole mainittu missään, ettenkö saisi käydä kurssia loppuun, tai että pitäisi itse sitten maksaa viimeiset viikot.

Tuli radi ja napatyrä. Miehelle kihti. Tässä sitten yritetään sovittaa yhteen hieman päinvastaisia ruokavalioita.

27+5
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
Meillä on hankintoja tehty jonkin verran. Äitiyspakkausta odotan saapuvaksi, pitäisi tulla viim. huomenna, jos kelan 2vkon toimitusaika ei veny (varmaan venyy..) Turvakaukalo+yhdistelmävaunut tulee tuttavilta, on siis jo olemassa ja tulee meille lähiaikoina toisten kavereiden kyydillä. Kirpputoreilta ollaan ostettu vähän vaatteita ja kestovaippoja. Pitänee ostaa lisää vielä kunhan se äitiyspakkaus ensin tulisi. Sitten teen inventaariota miten paljon mitäkin kokoa ja lajia vielä tarvitaan.
Paljon on myös saatu tutuilta ihan kaikenlaista, tuntuu että ostettavaa ei paljon ole ollut. Sänky vielä pitää ostaa, sitä on katseltu. Ehkä sitteri ja kantoliinoja tai muu vastaava kantoasia.

On paljon asioita, joita ilman varmasti pärjätään, ja jotain varmaan sitten hankitaan vasta kun tarvetta ilmenee. Yritetään olla keräämättä kamalasti ylimääräistä roinaa.

Syksy tuntuu jotenkin hankalalta vuodenajalta, kun vauva on talven vielä niin pieni ja säästä ei oikein tiedä. Varmaan pitänee ostaa pienempiä haalareita yms, kun äitiyspakkauksessa olevat on kaiketi kovin isoja..
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
Mä ostin eilen huutiksesta ensimmäisen kudotun kantoliinani. Reppu ja trikooliina odottaa, mutta ainakin neliöliinan vielä haluan jossain vaiheessa ehkä talvella.

2.9.2009 syntyneelle esikoiselle piti ostaa ihan pieni toppapuku, vaikka asuttiin Etelä-Suomessa.
 
@EneriK mulla täyttää esikoinen 6 vuotta elokuussa,ihan normaaliin eskariin menossa. Tai siis 6-vuotiaiden. :DJännittävää!

Meillä äitiyspakkaus saapui juuri sen kahden viikon toimitusajan sisällä, pakkaus tuli viime viikolla. :) Siellä oli paljon ihan kivoja juttuja.

Täällä eilisen työpäivän jälkeen vähän ahdistunut fiilis, eilen oli siis eka työpäivä parin viikon saikun jälkeen ja supistukset ja kivut palasi kyllä ihan samanlaisina kuin ennen saikkua. :(:mad: Just sain kropan levättyä kohtuulliseen kuntoon niin ei tarvittu kuin yks työvuoro ja taas oon ihan romu. En ois ikinä voinu uskoa että käy näin, esikoisesta ei ollut juuri mitään raskausvaivoja. (n) Mun neuvolan terkka on lomalla tän viikon, ja mietin että mikäli oma olo ei oo ihan mahdoton, niin sinnittelen nämä neljä vuoroa tällä viikolla ja sitten jos olo ei helpotu, oon heti ens viikon alussa yhteydessä neuvolaan. Mulla ois kuitenkin vapaata ma ja ti, joten kerkeis sit tarvittaessa neuvolaan/lääkäriin. Tuntuu kyllä tosi kurjalta, jos en enää pystyiskään töihin, kun itse haluaisin vielä. Ihan itku pääsi eilen kun olin niin pettynyt. Mutta saa nähdä mitä tämä loppuviikko tuo tullessaan! Mitään riskejä en kuitenkaan ota, oma ja vauvan vointi on tärkeintä.

Raihnainen Mini-n-n 29+1
 
Joo, tänään pitäisi äitiyspakkauksen saapua. Epäilen kyllä, näinköhän tulee. Oman tuurini tuntien se on matkahuollolla eksynyt johonkin, ja saan sen ikuisuuden kuluttua :D

Kun näistä hankinnoista kerran puhuttiin, löysin eilen ihan sattuman kaupalla kirpputorilta hug-a-bubin hyväkuntoisen kantoliinan 3,5 eurolla! :eek: Toisessa pöydässä oli toinenkin, suomalaisvalmisteinen, en muista merkkiä. Se olisi ollut 4e, mutta niin likainen etten sitä kyllä halunnut. Hug-a-bub kuitenkin tarttui matkaan :)
Lastentarvikekirppiksiltä noita on bongannut niin huonosti, (ja hintavasti) että tavalliselta kirpparilta oli kyllä yllätys löytää noinkin hyvin.

Kukha ja vauva 28+4 tai jotain :D
 
Ja @Mini-n-n tsemppiä ja lepoa vaan! Ja voidaanko muuten vaihtaa?! Mä olen niin täynnä työntekoakin :D Innolla odotan äitiyslomaa.
Tosin saa nähdä miten pitkään itsekään tosiaan voi tehdä töitä, ihan pari viime päivää olo ollut todella pinkeä ja kireä ja hieman kivuliaskin iltaa kohden. En oikein osaa tunnistaa lieneekö niitä harjoitussupistuksia vai ainoastaan kohdun, vauvan ja vatsan kasvua. Ei ainakaan kovin lyhyitä kiristyksiä ole, kestävät pitkään, joten siksi en osaa supistuksiksi epäillä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mini-n-n
@Kukha no joo, toisaalta en minäkään jaksais enää tuolla töissä heilua mutta toisaalta ei se kotonakaan helppoa ole kun näkee koko ajan kaikki kotihommat mitä pitäis tehdä... Mutta kun ei aina jaksa eikä pysty :D se kostautuu kyllä heti jos innostun liiaksi touhuamaan. :( Kun nyt nää viikot menis vähän eteenpäin niin ei tarvis niin kauheasti varoa. Mulla oli tänään iltavuoro ja kyllä oli tukalaa, supisteli jatkuvasti ja selkä vihoitteli. Mulla nuo supistukset kestää ehkä tyyliin puolesta minuutista minuuttiin ja ne ei kyllä jää huomaamatta. Koko vatsa kiristyy ihan kivikovaksi palloksi ja mikään asento ei oo silloin hyvä. Tosi tukala tunne! Esikoisesta en kyllä tiennyt mistään supistuksista yhtään mitään ennen synnytyssupistuksia, mutta tämä raskaus on ollut ihan eri maata. :unsure::ROFLMAO:
 

Yhteistyössä