**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

Huomenta, ollut kiva lukea synnytystarinoita, suurta kipua ja dramatiikkaa siis luvassa :)

miuskii tervetuloa unettomuus -kerhoon, mulla on ollut jo varmaan joululta lähtien yörytmi niin että eilenkin menin 9-10 välillä sänkyyn, nukahdin samantien, eka herätys n. 23-01 vessaan, sitten hereillä n. puoli tuntia, seuraava herätys vessaan 3-5 välillä ja yleensä siinä vaiheessa valvottaa jo tunnista kahteen jolloin joskus pitää sit syödäkin kun iskee yökötys... Et on se vaan kivaa valvoa ja kuunnella isännän ja koirien unta...

mitoista ollut puhetta, mulle oli korttiin merkattu CRL 75,1, BPD 26,1, FL 9,7 ja viikkoja oli 13+3... se saako noista laskettua koko mittaa sitä en tiedä, BPD taisi kätilön mukaan tarkoittaa ohimolta ohimolle? ja FL taisi olla joku reisiluu?

Paino täällä sen pari kiloa noussut nyt viime viikkojen aikana, aikas usein tulee syötyä ku ehkäsee pahaa oloa... tiistaina on neuvola joten eiköhän täti siellä sit kerro onko oikein vai väärin että paino on vähän noussut... Hei muuten :attn: saako neuvolaan tulla mies mukaan? Ku meillä tiistaina saattaa olla sellainen tilanne että mies pääsisi tulemaan paikalle, siellä käsitelläänkin juuri sitä korttia missä isän ja äidin ruokailut ja liikunnat...

Äsken piti kuunnella sydänäänet, tuntuu et vatsa ei kasva ollenkaan, aina vaan sama pieni pömpötys alavatsalla ja muutenkin kun oireet taas tuntuu vähenevän välillä olemattomiin niin on tää välillä niin vaikee vaan uskoo ja luottaa.. onneksi äänet sieltä heti löytyi ja nyt aion kyl yrittää rentoutua ja vaan uskoa et kaikki menee hyvin!! Jotenki ehkä kun vatsa alkaa kasvaa ja alkaa tuntuu liikkeet niin varmaan sit alkaa itselle tuntumaan entistä todellisemmalta tämä raskaus...

Nyt sitten taas sorvin ääreen olis lähdettävä...

Minttu81 + (edelleen nimetön!!) 14+0 poks poks :heart:
 
Minttu81 meillä ainakin terkka pyysi ekan odotuksessa että mies voisi ainakin kerran tulla käymään. Kävi kerran kesälomalla. Ja nyt pojan neuvoloissa on ollut yhtä lukuunottamatta jokaisessa. Saa lähtee nytkin 1,5 neuvolaan kun siellä on lääkäri ja poika huutaa kuitenkin koko ajan niin toinen edes kuulee jotain.

Silti nää viikot tuntuu välillä niin vähäisiltä..:) Ja mä tuskin olen meistä kuitenkaan ensimmäisten joukossa synnyttämässä.
 
Synnytyskertomukset lyhykäisyydessään: Eli tämän meidän esikoisen syntymä meni näin 4-vuotta sitte: Lapsivedet meni aivan yllättäen 39+4 illalla. Supisteluja ei tullut, mutta lähdimme kuitenkin sairaaalaan. Sairaalassa supistelut alkoi mutta eivät olleet kipeitä ja nekin sitten laantuivat. Jouduin jäämään osastolle tarkkailuun yöksi. Yön aikana ei tapahtunu mitään. Aamulla lääkäri teki käynnistyspäätökset koska tytön sydänäänet olivat jatkuvasti niin korkeat. Minut siirrettiin synnytyssaliin ja alettiin laittaa oksitosiinia tipassa. Supistelut alkoi ja olivatkin aivan järkyttäviä. Aukesin nopeasti ja jossain välissä sain epiduraalin. Epiduraali vaan epäonnistui täysin ja siitä ei ollut mitään apua, ennemmin haittaa. Ponnistusvaihe kesti puoli tuntia ja sitten syntyi 9/10 pisteen tyttö. (emme tienneet sukupuolta etukäteen) Koin että ponnistusvaihe oli kaikkein järkyttävin. Repeämiä ei tullut eikä tarvinu siis yhtään tikkiä laittaa. Tyttö syntyi siis rv 39+5 ja mitat: 3790g ja 49cm. Synnyts kesti 4 tuntia.

Pojan syntymä puoli vuotta sitten: Pelkäsin synnytystä etukäteen paljon ja kävin pelkopolilla loppuraskauden ajan. Lääkäri teki käynnityspäätöksen kovan pelkoni vuoksi sekä lisäksi epäiltiin että vauva olisi kovin iso. Menin sairaalaan rv 40+1 ja käynnistys aloitettiin cytotec-tabletin murusella, joita oli tarkoitus ottaa 4 tunnin välein. Lääkäri sanoi, että voi kestää monta päivääkin ennen kuin alkaa käynnistymään. No kaikkien ihmeeks synnytys lähti käyntiin yhdellä murusella ja lapsivedetkin meni hetki supistelujen alkamisen jälkeen. Lapsivesien mentyä minut siirrettiin synnytyssaliin. Olin silloin 8 cm auki. Sain spinaalin joka oli aivan mahtava, siihen loppui kivut samantien. Yhtäkkiä kätilö vain sanoi että saan ponnistaa ja parilla ponnistuksella 10/10 pisteen poika tuli ulos. Ei tullut taaskaan repeämiä eikä ainuttakaan tikkiä. Poika syntyi siis viikoilla 40+1 ja mitat: 4000g ja 51cm. Synnytys kesti 2 tuntia.

Synnytyksistä olen toipunut aina hyvin fyysiseti. Molempien lasten jälkeen olen kokenut synnytyksen jälkeistä masennusta ja sitä pelkään hieman nytkin, että toivottavasti nyt säästyisin siltä.

jonetta ja pikku-rusina rv 13+6
 
Mua jännittää se et kuin nopee tää seuraava syntyy, ku eka synnytys kesti vaan 2 ja puol tuntia.. Jos ei keritä sairaalaan ja jos en kerkee saamaa mitää puudutusta ja jos mies ei ees kerkee töistä kotii ja tää syntyy eteisee! :O

Onks täällä muita jotka ois saanu esikoisen syöksyllä?? Ja kuin nopee oli seuraava synnytys ja ehitkö sairaalaa?
 
Viimeksi muokattu:
pikku87 Mulla on ollut pitkiä synnytyksiä, mutta yhdellä kaverilla on kolme lasta jotka kaikki olleet syöksysynnytyksiä. Eka synnytys sillä kesti n 3 tuntia, sanoivat että seuraavan kohdalla on lähdettävä sairaalaan melkeimpä ekoista supistuksista, toka synnytys kesti vajaan 2 tuntia ja kolmas synnytys kesti n. tunnin, viimeisessä ehti olla sairaalassa 10 minuuttia.
Onkos sulla pitkä matka sairaalaan? Yhtään jos enempi matkaa, melkein ampparilla kannattas seuraavaks mennä.
 
tottakai mie saa tulla neuvolaan mukaan j ameillä ainakin ihan suosittelevat sitä :) Mulla ei ole painoa joulun jälkeen tullu yhtään.onneks näin!!eikä tosiaan tarviis tullakka viel ainakaan 6 viikkoon...mulla sitä kun on ennestäänkin...

Mie kans kateellisena katselen noita toisten viikkoja..itellä on tosiaan kertomisen rajapyykkinä toi 16+ viikko jos silloinkin ultrassa on kaikki hyvin :)

Mulla ei oo unettomuutta,mut jos herään jostain syystä yöllä mun on pakko käydä vähintaan juomassa jos ei jopa syömässä joku hedelmä tms..vessassa ramppaamista ei onneks ole kun vauva on ankkuroinut itsensä kodun ylä reunaan :) kerran yössä vaan tarvii yleensä käydä...

mammy&mato 13+2
 
Viimeksi muokattu:
Ihania synnytyskertomuksia on teillä :heart:

Mulla on kaikki kolme synnytystä ollu aika lailla syöksy synnytyksiä...tai miten sen nyt ottaa mutta oon kaikista ollu jo 6-7cm auki kun oon synnärille menny ja alta kahden tunnin sairaalassa olo aikana on kaikki kolme maailmaan tullu...puudutuksista oon ehtinyt saamaan vain kohdunkaulan puuduksen en mitään muuta :) Ponnistus vaihe on kestänyt suurinpiirtein noin 5min kaikilla eli hurjan kiire on lapsukaisilla ollut maailmaan putkahtaa :)
Kotiin päästiin ekasta neljäntenä päivänä ja näistä seuraavista kahden vuorokauden sisällä. Maito mulla on noussu aina tokana yönä synnytyksestä ja sit yleensä aamulla on päästy kotiin, paitsi tietty esikoisesta kun jouduttiin se 4 päivää sairaalassa makaamaan...ja voi hitsi kun se oli tylsää aikaa :( sairaalassa kun ei tosiaan tahdo uni tulla ja päivät on tooooosi pitkiä :|

DarkRed, mä oon kans miettinyt tota rasvaus juttua kun mulle tulee tosi herkästi noita arpia :| eli tarvii kans varmaan joku voide hommata...joskin noita arpia tuolla mahassa jo kolmen jäljiltä sen verta että mahtuukohan sinne edes uusia enää tulemaan :LOL:

majj mä kans tossa just mietin että mistä näitä viikkoja oikein tulee....mullakin jo menossa 16 viikko ja miten tuntuu et just vasta testin tein :p

Minttu81, meillä ainakin on ihan suositus että mieskin osallistuisi neuvola käynteihin...eli terkka toivoo nimenomaan sitä että molemmat olisi aina käynneillä paikalla...joskin meillä ainakin mahdotonta miehen työn vuoksi : /

megalintunen, Onnea hyvistä ultrakuulumisista :heart: ...ja samoin myös muille jotka ovat ultrassa käyneet :heart:

Unettomuudesta...mä nukun suht koht hyvin ainoa et heräilen varmaan tuhat kertaa yössä kääntämään kylkeä...ja ainakin vähintään kahdesti käyn vessassa eli yhtenäistä unta kertyy tosi vähän yön aikana vaikka saankin aina heräiltyäni kohtuu nopeasti unen päästä kiinni.

Painosta mulle on nyt tullut 1kg lähtöpainosta...eli oon aika tyytyväinen ettei oo vielä ton enempää tullu vaikka en kovinkaan kamalasti tuijota suupaloja...syön melki sitä mitä mieli tekee kun ei tää olo oo mikään kaikista parhain ollu raskaus aikana...huono olo vaivas 24/7 ekat 12 viikkoo ja nyt on vasta alkanut helpottaa, joten päätin että syön sitä mitä kulloinkin saan alas menemään huolimatta siitä miten paljon on kaloreita tai hiilareita ja ei tuo päätös oo kovin huono ollu kun vaan yksi kilo on tullut :D

Mukavaa alkanutta viikonloppua kaikille mammoille :heart: :heart: :heart:

 
jeeni
unettomuudesta illalla väsyttää tajuttomasti ja nukahdan sänkyyn siinä 21-22 aikoihin. sitten eka herätys parin tunnin päästä kun järkyttävä jano ja kuiva suu -> juon vähän vettä, sitten seuraava herätys vessaan taas parin tunnin päästä, jonka jälkeen ei meinaa unta enää saada. syy jano ja kuiva suu, saa jatkuvasti juoda ja ei tunnu auttavan ja siitähän seuraa vain se riemu, että taas pitää vessaan nousta. sitten kun vihdoin nukahdan uudelleen siinä 5 aikoihin ja herätys työaamuina n. 6.45 niin olo on aika huono. aamupalaksi ehkä viili ja se saattaa pysyä sisällä, sitten töissä vähän isompi aamupala ja sitten vasta lounaan jälkeen tuntee olevansa hyvä vointinen. viikonloppuisin sitten nukutaan univelkoja, jotta jaksaa taas seuraavan viikon painaa töissä...kummasti on työmotivaatiokin laskenut, kun masuasukki haluaisi ihan toisenlaisen päivärytmin.

jeeni ja tyyppi 12+0!
 
karvatonkoira Meilt on sairaalaan semmonen 45km.. Puolisen tuntia ajaa. Joskus neuvolas sanoki et heti jos menee kotona lapsivesi ni sit ampparilla, mut jos suppailee, ni voi lähtee ite, mut aika äkkiä.. Nooh, sen näkee sit miten menee.... kääk! :popcorn:

unettomuudesta mä pyörin ja hyörin kokoajan yöllä.. vessahätäki vaivaa, mut jotenki unissani en tajua/jaksa lähtee vessaa ja sit kokoajan tuntuu se pissahätä..
Tuntuu et ehkä aamuyöstä/aamusta nukun jonku aikaa sikeesti, just ennen ku herään, muuten se on vaa kyljen kääntämistä kokoajan.. -.-
 
Täällä tänään poksutaan ja sen kunniaksi eka masukuva :)



Sanokaa nyt että en näytä vaan lihonneelta ;)

Ja vertailun vuoksi ekan raskauden laskettuna päivänä otettu kuva, kun on sama paitakin :D



Painoa ei ole tullut vielä yhtään. Alussa laski pari kiloa, nyt se on melkeen tullu takas. Eli pikkusen alle lähtöpainon ollaan vielä. Esikoisesta oli tähän mennessä tullu parisen kiloa, mutta lähtöpainokin oli 3kg alhasempi.

Tsemppiä unettomille! Mä myös heräilen aika monta kertaa yössä, mutta en jää valvomaan.

Ja miuskille voimia kipuiluun, ei kuulosta kivalta :hug:

Ai niin tervetuloa uudet :)

pikku olipas sulla nopea synnytys! Sun täytyy kyllä varmaan lähteä synnärille heti vaan kun siltä tuntuu et alkaa tapahtua. Tosin eikai se niin kamalaa olisi jos kotiin syntyis ;)

hemari 16+0 POKS
 
Tulin pikaisesti moikkaamaan.
Olen viettänyt päiväni flunssaisena sängynpohjalla köhien ja niiskutellen tiistaista asti. Ihan voimat pois ja kaiken lisäksi vielä supisteleekin. Neuvolan täti sanoi että eivät ole valmistelevia supistuksia, eli eivät vaikuta kohdunkaulaan, mutta mistäs sitä tietää? Nyt alan pikkuhiljaa olemaan parempaan päin, joten palaan kommentoimaan juttujanne pikapikaa.

Terkuin, Mandalay + Nokka rv 14+2

 
Ihana masu Hemarillakin, etkä ole lihoneen näköinen, oot niin hoikan näköinen muuten, että selkeä vauvamasu =)

Mä mietin vähän tuota samaa asiaa kotisynnytyksen suhteen kuin Hemarikin. Takaraivossa on nimittäin ehkä vähän sellainen haave, että kotona vois olla itse asiassa ihan kivakin synnyttää, edellyttäen tietty että raskaus menee hyvin ja että synnytyksen aikanakaan ei tunnu tulevan ongelmia (ja mistäs sen tietää kun kotona ei ole niitä monitoreja). Eli synnärille me ollaan menossa : /

Siobhan ja Plutte 15+4
 
Lääketieteen sanasto Hakusivulle

Klikkaa alkukirjainta:
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö

defectus septi interventricularis, ventrikkeliseptumdefekti

aukko sydänkammioiden väliseinässä

mahahaava, ulcus ventriculi, ventrikkeliulkus, vatsahaava

Mahahaava on limakalvossa sijaitseva suolahaposta ärtyvä haavauma joko mahalaukussa (ulcus ventriculi) tai pohjukaissuolessa (ulcus duodeni).

ventrikkeli

ontelo, kammio, sopukka (ventriculus)







siis tämmösiä mä löysin kun ihan alko kiinnostaa... :D
 
Heips! Tulin pikaisesti "moikkaamaan" Painonnousua voisin nopssaan kommentoida ku itselläni se oli ongelma eka raskaudessa vaikka kuinka liikuin. Paino nousi koko ajan tasaisesti ja yhteensä 20 kg, mikä tarkoittaa kohdallani 93 kiloa. ETtä en mikään pieni nainen ollut vaikka pituuttakin multa löytyy. Nyt lähtöpaino oli 2 kg vähemmän ja 2 kg on tullut eli olen viime raskauden alkupainossa ja viikot on nyt 14+0, tavoite olis jäädä alle 85 kg.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
siis dark red, tuo oli vähän hassusti laitettu tuo mun viesti, mutta tarkotus oli sanoa että varmaankin ihan kaikki ok, kammion kuplaa siis kai tarkotti, eli ymmärtääkseni ihan juuri niinku pitääki kaikki on!!! ..tökerö myyden pahoittelee..
 
DarkRed ja Myyden: Ventrikkeli on mahalaukku. Ja olettaisin, että "ventrikkelin kupla nähty" tarkoittaa, että ultrassa on nähty ilmatäytteinen eli kunnossa oleva eli normaali mahalaukku. =)

Hemarilla ihana mahanalku! Ja tosiaan ihan vauvamahalta näyttää. Kivasti näkyy tuossa paidassa, että miten ne raidat venyy kun maha kasvaa! :D

Siobhan ja joku muu siitä kotisynnytyksestä puhui.. Mulle se olis kamala ajatus. Ihan siksi, kun Mimmi tosiaan lopetti sen hengittämisen 9min iässä.. :( Onneksi asutaan 4,5km päässä Taysista, että ehditään melkein vaikka kävellen..

Nyt se on sitten koettu.. Lapseni pyysi kirjaimellisesti kuuta taivaalta. Ajeltiin kauppaan ja Mimmi katseli auton kattoikkunasta ulos, "Äiti, minä haluaisin sirppikuun kotiin.." :heart:

Jaahas.. Jos söis lättyjä!
 
Viimeksi muokattu:
Mua jännittää se et kuin nopee tää seuraava syntyy, ku eka synnytys kesti vaan 2 ja puol tuntia.. Jos ei keritä sairaalaan ja jos en kerkee saamaa mitää puudutusta ja jos mies ei ees kerkee töistä kotii ja tää syntyy eteisee! :O

Onks täällä muita jotka ois saanu esikoisen syöksyllä?? Ja kuin nopee oli seuraava synnytys ja ehitkö sairaalaa?
No voin kertoa sen että esikoinen syntyi rv 39+0 ja synnytys kesti kaikenkaikka 9 tuntia. sain kohdunkaulan puudutuksen ja se oli ihan jees.

Tyttö syntyi rv 37+5 ja synnytys keski siitä kun vedet meni kunnes pihalla 1t 35 min enkä kerkeny saada puudutusta. kun tulin synnärille olin 4 cm auki... otetiin käyrä 40 min odottaessa että sali vapautuisi. kävelin sinne ja tuntui silloin jo että nyt se tulee pihalle. no olin silloinkin vaan 4 cm auki sen pienen matkan jälkeen. No ne näytti mulle jumppapallon ja sanoi että mene sinne istumaan se auttaa ja minä vastasin ruotsiksi... troddo kuddu... ( niinkö luulet lehmä)... silloin oli jo niin kauheat kivut mutta tarjottiin vaan ilokaasua. No hengitin kerran ilokasun ja sanoi miehelle että nyt tarvitsen sen lääkeen eikä huomenna. hän hälytti ja lääkäri tuli sinne. laitto sondin ja sitten otti puudutuspiikin esille, sanoin vaan että odota mulle tule supistus.. ja sitten sanoin että nyt pitää ponnistaa... lääkäri sanoi mulle että et vielä voi kun olit vaan 5 cm auki. No minä ponnistin sittenkin ja sitten kätilö sanoi että tuo oli kyllä ponnistusvaihe.. olin 10 cm auki ja 12 min sen jälkeen meillä oli tyttö maailmassa...

että mua nyt sitten pelotaa myös kuinka nopeasti tämä mato syntyy... meneekö se nopeammin kuin tuo 1 t 35 min niin en kerkeä olla edes tuntia sairaalassa. olin tasan tunnin sairaalassa viimeksi .mutta ei mulla ollu repeutumia mutta mulle laitetiin vaan puudutussuihke kun tyttö tuli niin nopeaa. enkä kerreny saada puudutusta.
 
huomenia. Tänään ois sitten se np-ultra ja pelottaa niin vietävästi.:( mies ei edes pääse mukaan, kun ei saatu lapsen vahtia..Mun sisko onneksi tulee paikanpäälle. tuo ajomatka voi olla aika tuskaa. en tiedä mikä nyt näin hirvittää, ehkä pelottaa eniten se seulonnan tulos..:/

Sepä selviää tänään puolen päivän jälkeen.
 
Tervetuloa uusille :wave:

Täällä uskaltauduttu kokeilemaan doppleria parina päivänä. Eilen meinasi jo iskeä paniikki kun tuntui ettei sieltä mitään kuulu :| onneksi kuitenkin se "koppotikoppoti"-ääni vihdoin löytyi :heart:

Lomista en ole vielä tehnyt lopullista päätöstä, mutta tällä hetkellä tuntuu siltä että siirrän kesälomani sinne äitiysloman perään. Mulla on sellainen tilanne, että kesälomaa on kertynyt tälle kesälle vain 2 viikkoa työpaikan vaihdoksesta johtuen, ja jos oikein olen ymmärtänyt niin tuo siirto onnistuu, kunhan ne lomat pitää sitten lomakauden aikana. Eli jos jään kesäkuun lopussa äippälomalle, se loppuu seuraavan vuoden toukokuussa ja siihen sitten nuo pitämättömät lomat perään :confused:. Mä oon oikeesti näissä asioissa tosi uuno...töissä oli puhetta jaksamisesta, niin vanhempi kolleega kehotti reippaasti hakemaan sairaslomaa loppuajalle jos siltä tuntuu, turha siihen on kuulemma niitä kesälomapäiviä uhrata :D.

Vatsakivut tuntuu hellittäneen, ainakin toistaiseksi. Sellaisia vihlovia kipuja tuntuu vielä, varsinkin äkkiseltään noustessa. Mutta jottei meikäläisen oireeton odotus pääsisi valloileen, rakas ystäväni huuliherpes on tulossa kylään. :headwall: Olen kärsinyt tästä vaivasta pienestä pitäen, välillä se saattaa pysytellä vuosia pois, välilllä taas aktivoituu vähän väliä. Viimeksi syksyllä. Yleensä se tulee juuri stressin, menkkojen tai niinkuin tälläkin kertaa, kevätauringon seurauksena. Ja yleensä kahdesti, eli ensin nenään ja sitten huuleen/leukaan. (Anteeksi yksityiskohdat :ashamed:). Nopeasti googlaamalla tarkistin että sikiölle ei pitäisi olla sen kummempaa vaaraa, kun kysymyksessä ei ole ihan ensimmäistä kertaa tuleva herpes, lääkitys onkin sitten toinen juttu. Zoviraxia en uskalla tähän hätään laittaa, kun sen käytöstä pitäisi keskustella lääkärin kanssa, tuo Compeed-laastari lienee turvallinen,joskaan siinä ei ole sitä lääkeainetta eli se vain peittää. Pitänee kokeilla kotikonsteja, hammastahnaa tms. :D. Onko kellään kokemusta??

Mukavaa pakkaspäivää! =)

 

Yhteistyössä