**Elokuun elohiiret HELMIKUUSSA**

Siiruska: Mulla lievittää ja nopeuttaa parantumista seuraavat "luomulääkitykset"
-hunaja
-aloevera
-sinkkivoide
-teepuuöljy (kirvelee)

Teen välillä niin, että sekoitan aloeveraa jonkun toisen mönjän kanssa. Ei niin houkuttelevan näköistä, mutta toimivaa ollut. Aloeverahan on antiseptinen. Usein laitan alle ensin teepuuöljyä alle tai sitten sekoitan sen aloeveran kanssa ja laitan sitä.

JEES: Meillä on näppis sekaisin u=y ja a=e mitäs muuta.... :O
 
Viimeksi muokattu:
huomenia. Tänään ois sitten se np-ultra ja pelottaa niin vietävästi.:( mies ei edes pääse mukaan, kun ei saatu lapsen vahtia..Mun sisko onneksi tulee paikanpäälle. tuo ajomatka voi olla aika tuskaa. en tiedä mikä nyt näin hirvittää, ehkä pelottaa eniten se seulonnan tulos..:/

Sepä selviää tänään puolen päivän jälkeen.
Tsemppiä!!!!

Mä en mennyt seulontoihin juurikin tästä syystä, että sitä sitten hermoilisi vaan vaikka ei syytäkään olisi. Tulethan kertomaan mitä kuuluu?? :hug:
 
Viimeksi muokattu:
Hei vaan!
Mahtava lukea teidän synnytyskokemuksista! Minä ja kolme ja Pikku87: melkoista menoa teillä! Siinä ei pitkään odotella että lapsi on maailmassa.. Huhhuh! Olen myös katsonut Yle Areenasta Sydänääniä-sarjaa.

Pakko tulla tänne omanapailemaan ja purkamaan huolta. Sain siis lääkärineuvolassa otetun testin jälkeen tietää että mulla on emätintulehdus ja aloitin lääkkeet keskiviikkoiltana (Flagyl-emätinpuikko). Olen ollut flunssassa tiistaista asti, kuumetta vain keskiviikkona. En siis ole tehnyt muuta kuin maannut, mutta mulla supistelee tms. Mahassa juilii, säteilee reisiin, lantioon, etenkin vasemmalle puolelle ja vielä sykäyksittäin, eli ei ole jatkuva, vaan muutaman minuutin välein tuleva "kramppi" tai vihlaisu. En mie tiiä onko nämä supistuksia vai suolistokramppeja, ei ne edes käy kovin kipeää, mutta toisaalta, ei mulla menkatkaan käy kovin kipeää. Mie en nyt sitte ole ollenkaan varma onko lääkkeet aiheuttanu tämän, vai flunssa, vai se emätintulehdusko nyt oireilee. Neuvolantäti sanoi että niin kauan kun ei tule vuotoa, ei tarvi huolestua. Mutta kyllä tämä on todella ikävää ja huolestuttavaa. :( Eilen oli tullut pöksyihin milli rusehtavaa valkovuotoa. Ei sen enempää eikä enää vuotoa sen jälkeen. Onko aikaisemmin raskaana olleilla kokemuksia emätintulehduksesta tai muista tulehdusoireista raskauden aikana? Miltä supistukset raskausaikana tuntuu? Ite tiiän että pissatulehdus tämä ei ole, se on mulle tuttu vaiva ja pissa oli viimeksi maanantaina puhdas. Aion mennä ensi viikolla käymään lääkärissä uudelleen ja pyytää ottamaan kontrollinäytteen emättimestä ja tutkimaan kohdunkaulan ja ultraamaan varmuuden vuoksi.

Huolestunut Mandalay ja Nokka rv 14+3
 
Luin tämän ketjun kyllä läpi, mutta en muista enää tarkalleen mistä täällä on jo puhuttu. Haluaisin siis kysyä onko muilla ollut paljon mielialavaihteluja ja ovatko ne tasoittuneet jossain vaiheessa? Tuntuu, että itselläni on ollut ihan raskauden alusta asti todella pahat mielialaoireet ja tuntuu, että ne vaan pahenee. Pystyn toisessa hetkessä itkemään ja toisessa taas nauramaan. Itken telkkariohjelmien vuoksi ja usein myös mies sanoo jotain sellaista, mikä saa minut itkun partaalle. Olen ollut myös kauhea huutamaan miehelleni. En pysty mitenkään hallitsemaan tunteitani, harmittaa vaan, mitä mies joutuu kestämään. Mutta toisaalta miehen ei tarvitse kestää kaikkia raskausoireita eikä hänen tarvitse synnyttää. :) Jos jollain on hyviä vinkkejä, kuinka omia mielialojaan voi hallita, jakakaa ihmeessä? Mitään masennusoireita minulla ei kuitenkaan ole, vaikka itkenkin en ole kuitenkaan masentunut. rv 11+3
 
Tuuulikselle tsemppiä ultraan!

Mandalay mä olin viime viikolla vatsataudissa ja parin päivän makaamisen jälkeen mua alkoi selkää särkemään ja vähän supistelemaan. Tai ei silleen synnytyssupistuksia vaan maha kovettui ja tavallaan tuntui väsyneeltä ja raskaalta kantaa. Tultiin terkan kanssa siihen tulokseen että mulla se taisi johtua makaamisesta.

Mulla ei ole ollut kauheesti mitään mielialanvaihteluita mutta itku on aika herkässä. Satuin katsomaan Emmerdalea ja siinä piti äidin antaa vauva biologisille vanhemmille niin johan mulla alkoi kyyneleet valumaan kun mietin että jos oma poika pitäisi antaa. Huh huh.

Eilen meinasi jo supistella. Nivusissa tuntui. Olo on taas tänään ollut aika vetämätön. En taida päästä yhtä helpolla tässä raskaudessa kuin ekan odotuksessa.

Hyvää viikonloppua kaikille!:wave:

Päksäkkä 16+1:heart:
 
itkuherkkyyttä on täälläkin. Itken kaikkea. Muumeja, lastenlauluja (ei oikeesti edes surullisia), ihan vaan omia ajatuksiakin. Kaikkea. Ja senkin olen huomannut että pinna on tosi lyhyt, ja helposti ärähdän esikoiselle, ja sitten taas itken kun harmittaa kun turhasta ärähtelee.

Mandalay toivotaan että siellä olis kaikki hyvin :hug: En osaa noista supistuksista sanoa, kun itselläni ei ollut ekassa raskaudessa ollenkaan niitä ns. harkkasupistuksia. Mut muistan pari päivää ennen synnytystä niin tuli kivuttomia ennakoivia supistuksia ja huomasin sen siitä että ihan kuin olisin tehny vatsalihaksia vaikka en tehny :) Ja maha meni neliskulmaisen muotoiseksi.

siiruskan huuliherpes hus pois!

Mites tuuuliksen ultra meni? Jännä ultrauspäivä :)

Ai niin lomista on ollu puhetta. Täällä ollaan koko ajan "lomalla" kun esikoisen kanssa oon kotona :) Lomalta tää ei kyllä tunnu... Menisin mielelläni välillä koulun penkille huilaamaan ;)

(.) Ollaankin esikon kanssa kahdestaan kotona viikonloppu. Mä niin nautin välillä siitä kun ukko lähtee pois joksikin aikaa :) Saa tehdä asiat just niinku haluaa, jes :)

hemari 16+1

ps. tuntuu kuin viikot menisi kamalan nopeasti. Esikoisesta ekat 20 viikkoa meni mun mielestä tuskasen hitaasti mut sit loppupuolisko nopeesti. Meneeköhän nyt sitten toisin päin...
 
Niin ja Päksäkkä, samat mietteet mulla, en taida päästä yhtä helpolla ku ekan odotuksessa. Jotenkin tää raskaus tuntuu todella kirjaimellisesti raskaudelta. Henkisesti ja fyysisesti. Vetämätön olo täälläkin...
 
Kiitos kaikille tsempeistä!=)
Meidän kunta on ostanut terveystalolta(yksityinen) nämä ultrat ja tekevät niitä myös lauantaisin.

Niinhän siinä kävi että suotta stressasin. Vauvalla oli kaikki niinkun pitää ja nt oli 1,1mm. Taisi kätilö epähuomiossa lipsauttaa jotain ylimääräistä kun ultratessa sano et:" koitappa ukkelipukkeli kääntää vähän sitä kylkeä.."korjas sitten nopeasti et tai mikäs sä nyt ootkaan.:D eli vahva epäilys pojasta.:heart:
En kylläkään sitten kysynyt että näyttikö pojalle vai miksi sanoi noin, eivät kuitenkaan näin aikasilla viikoilla ala sanomaan juuta eikä jaata.
viikot pysyi samana, muutaman päivän oli pienenpi muttei alakanu la:ta muuttamaan. Ultrakuvista yksi on todella selvä,siinä vauva pitelee napanuoraa käsiensä välissä.:heart: koitan saaada illan mittaan sen laitettua tänne.

Mielialanvaihteluita
on täällä toooosi paljon. mies raukka saa kuulla kunniansa vähän päästä ja kohta sitten märisen kun oon niin hirvee.:D

Lomista Mä oon ajatellut jäädä juhannukselta kesälomalle ja siitä suoraan ä-lomalle.
 
Nopeesti vaan moikkaan ja ultrauutiset kanssanne jaan:

eli eilen oli sitten se kauan jännityksellä/pelolla odotettu ultra ja kaikkihan siellä hyvin oli :heart: On päivän vanhempi, mutta laskettuun aikaan ei siis vaikuta. Kaikki oli hyvin ja sain lääkäriltä kommentin että todella hyvin näkyivät rakenteet näille viikoille :) Äitiinsä tullut itsepäinen ipana ei millään meinannut antaa niskaansa mitata, mutta viimein saatiin lukemaksi 1,1.

Olo minul on tässä viikon aikana muuttunut huomattavasti, eli nykyään menee isompia annoksia ruokaa ja toivon että annoskoon muututtua myös syöntiväli muuttuisi kahdesta tunnista pidemmäksi. Töissä tuohon pystyn, mutta kotona se on se kaksi tuntia ja taas on syötävä jotain. Ja vichyä menee, kun mikään muu juominen ei oikein uppoa...raanavettä lukuunottamatta.

~tottis ja napero 12+5
 
tuulis; taietaan olla aikalailla saman kunnan alueelta :D. mulla piti olla se ultra 2.2 mutta olivat sotkeneet ajanvarauslistat niin että oli mun kohalla sillon ihan tyhjä käynti, siellä (MIES) lääkäri hoki mulle että sun pitäs tulla kätilön tekemään alkuraskauden ultraan, minä olen LÄÄKÄRI... ok..ainoa vaan että oli niien oma moka, soittivat seuraavana aamuna uuen ajan ja pahoittelivat! nyt sitte aika on "vasta" ens pe 18.2, eli sillon mulla "jo" 13+4... ja jännittää niin pirusti, mutta neuvolassa ainaki sano että ne tätit siellä ultrassa on tosi kivoja..?
 
myyden: oli tosi mukava ainakin hän, joka ultras mut. Mun piti yskiä, lämäyttää pyllyä sitä tutkimuspöytää vasten ja hyppiä siellä ilman housuja, kun vauvaa ei meinattu saada oikeaan asentoon. Hoitaja sit alko nauramaan,et tää ei oo mikään piilokamera, vaikka susta saattaa tuntuakkin sille..:D Mulla kans viikkoja nyt 13+2 ja tänään tosiaan oli se ultra.:)
Luulis et se lääkäri ois voinu ultrata kun ei meillä ainakaan kauaa se kestäny,tai sit hän oli omasta mielestään liian pätevä siihen hommaan.;)
 
Hei.
Onnea hyvistä ultra kuulumisista :flower:

Mielialanvaihteluita on kyllä. Itkua ja naurua vuorotellen...

Mandalay Kannattaa pyytää lääkäriä ottamaan varmuudeksi myös streptokokki testi emättimestä. Se olisi hyvä tutkia kaikilta raskaana olevilta normaalina seurantana, mutta vissiin ottavat vain silloin jos se on todella tarpeen ottaa eli juuri kun on epäilystä tulehduksesta. En tosin tiedä eri paikkakuntien käytäntöjä mutta kannattaa ainakin pyytää sitä lääkäriltä.
Toivotaan, että kaikki on kunnossa.


Pieni Tähtönen ja Pikku Viitonen 14+4
 
Minunkin piti mainita mandalaylle tuosta streptokokista,et kannattaa pyytää näyte siitä. Mun hyvä ystävä odottaa vauvaa ja hänellä ollut alkuraskaudesta asti kovin samanlaisia oireita, jotka vaan pahentuneet. Nyt rv32 ottivat vasta tuon streptokokki näytteen ja se oli positiivinen. Olivat äitipolilla harmitelleet etteivät aiemmin huomanneet ottaa sitä, kun rv30 jälkeen ei enää hoideta antibiootilla vaan sit synnytyksessä laitetaan tippa.
Toivotaan että syy sun oireisiin löytyy ja saat siihen hoitoa.
 
Myyden, aika jännää kyllä tuo että lääkäri kieltäytyi ultraamasta. Silloin kun meidän esikoista ultrattiin (vuonna 2006) se oli just lääkäri joka sen ultran teki. Vaikka mulle jäi kyllä silloin sellainen käsitys, että koko nt ultra oli silloin (ainakin siinä sairaalassa) vielä aika uusi juttu, eli että tää lääkäri oli se pätevin sen tekemään.

Mielialanvaihetelut täällä on itse asiassa ihan kohtuuden rajoissa, yllättävää kyllä. Ennenkin mulla on ongelmia vanhan vaivan, jonkun sortin masennuksen kanssa. Ja sitäkin silleen sopivasti vaan aika-ajoin ja lyhyissä pätkissä niin että mitään apua siihen ei saa, ei luokitella masennukseksi virallisten kriteerien mukaan. Ehkä pitäis alkaa valehdella...
 
AAarrgghh!!! Annetaan vaihtoon mies. Maksankin kun joku hakee. :headwall: :headwall:

Laitoin lapselle vaippaa sängyn päällä ja neiti HIEMAN uhmasi ja laittoi vastaan, potki ja pyöri, nauroi päälle ja sama tahti jatkui varmaan 10minuuttia!! Istuin siis hänen jalkojensa päällä, pidin toisesta kädestä kiinni ja neiti vaan nauraa, itkee, nauraa, rimpuilee ja riekkuu.. Siis ihan kontrolli pois päältä. Ja mitä tekee mies?? Makaa vieressä ja ei tee mitään, kommentoi, että pitäiskö sun kokeilla jotain muuta konstia?? Sanoin jo tytölle, että tuleeko Isi pitämään kiinni?? Lopulta tiuskaisin miehelle, että tuu nyt auttamaan!! No, vaippa saatiin paikalleen ja itku loppui alle 30sekunnissa ja tyttö meni leikkimään. Mies sitten tuumasi, että oisko sun kannattanut antaa periksi ja oisitte käyny vaikka kävelemässä olohuoneessa välissä..?

Voi kärsä.. Periksihän mä alankin antamaan uhmaavalle taaperolle, niin ollaan kohta IHANASSA kierteessä!! Alkais tulla liian anoppityylistä kasvatusta sillä menolla...

Ugh. Olen avautunut. :headwall:
 
Meillä esikoinen mummulassa yö kylässä, ja kerrankin kun sais nukkua minä kukun jo täällä! :D

Sikainfluenssarokote: Ei ole minulla, eikä koko perheellä ! Ei oteta myöskään ! Eikä neuvolastakaan ole tarjottu edes mitään influenssarokotetta.

Itkuherkkyyttä ja lyhyttä pinnaa löytyy myös täältä. Inhottava olo tulee kun esikoiselle suuttuu jostain ihan typerästä asiasta. Ja sit välillä kyyneleet tulee silmiin ja esikoinen tulee lohduttamaan, "ei äitillä saa olla enään pahamieli". Tuntuu kamalalta jos esikoinen vähä väliä näkee kun pillitän jostain. Toisaalta mieskin on ollut viikon jo ihan outo, ja tuntuu ettei muista yhtään että olen raskaana ja hormonit saattaa tehdä tekojaan ja sit sanoo mulle samalla mitalla takaisin, ja sit taaaaaas itketään..

Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista saaneille! :flower:

majj & 13+6 ( huomenna taas poksuu! ) :heart:
 
Influenssarokotus Ei olla otettu kenellekään meidän perheestä. Tarjosivat kuopukselle 1v6kk neuvolasssa mutta kieltäydyin.

Ihania pikkuruisia kuplahteluja tuntuu välillä alavatsalla, siellä on kunnon vauhti päällä =)

Pieni Tähtönen ja Pikku Viitonen 14+5
 
Nasunuharokote: Meillä ei ole tarjottu eikä kukaan perheestä tällä kertaa sitä kyllä otakaan. Mulle riittää se aikaisempi mitä on ilmennyt eli mikä takaa, että nyt olisi parempi? Mulla on muutenkin keskenmenoja jo paljon ja pelkään sen aiheuttavan jotain. En halua ottaa riskiä, että lapsille tulisi jotain, onneksi viimekertaisesta ei tullut. Mä sairastin muuten itse ton taudin vuos sitten ja se oli aikas kamala. En saanut lääkitystä, kun käännyin liian myöhään lääkärin puoleen ja tosin en mä sitä olis halunnutkaan. Kesti kauan, olin aika heikko, mutta elossa ollaan.

majj: Ihana masutin!!! :)

Mielialapuolesta: Mulla on perusolotilana aivan omituisen seesteinen olotila. En jaksa oikein mistään stressata ja en edes ärsyynny niin helposti kuin normaalisti. Itkuisuutta olen havainnut mitä ihmeellisimmissä tilanteissa ja saatankin vollottaa oikein urakalla silmät päästäni ja tuntuu, että rinta menee solmuun. Ja olen huomannut, että vajoan enemmän ajatuksiini kuin aikaisemmin....

Ruokahimot: Onkos teillä näitä? Mulla on sekä hyvin rasvainen ja epäterveellinen mukamas ruoka että salaatti. Jugurtista en saa tarpeekseni ja ananas maistuu taas kerran :)

Voi kiva.... Poika 3,5v. mietiskelee tuolla: "Mulla on pippeli, onko sulla?" "Mulla on peppu, onko sulla? Mulla on iso peppu.."

Näillä sanoilla siis mukavaa sunnuntaita!

-Miuski & "ötökkä" 13+1
 
Ihana masu majj :)

Meidän perheestä ainoastaan mut on rokotettu possunuhaa vastaan n. vuosi sitten. Tätä uutta rokotetta en ota eikä kukaan muukaan meistä. Eikä myöskään oteta influenssarokotusta. Eikä meille kyllä ole tarjottukaan. Ei mulla mitään rokotuksia vastaan ole, mutta jotenkin tuntuisi hurjalta ottaa rokotus kun on raskaana, en tiä miks.

Ruokahimot
alkaa nyt olla vähenemään päin. Ekat 15 viikkoa söin vain lihaa :D Mut nyt pystyn jo syömään kalaa tai kanaakin. Kana kyllä vieläkin vähän ällöttää... Raikasta salaattia tekee mieli, mutta tykkään normaalistikin salaateistä, jos niissä on kastikkeena balsamiviinietikka ja oliiviöljy :)

Mulla taitaa tää aamupahoinovointi jatkua koko raskauden...tosi rasittavaa. Ihan kamala olo oli taas aamulla.

hemari 16+2
 

Yhteistyössä