¤^Elokuun Epelit^¤ <KESÄKUUSSA>

Tänään oli viimenen duunipäivä. Helpottavaa, huomenna ei tarvii nousta ylös aikasin! :) Ja tulipas ne kivutkin sieltä viimeinkin; oikealle alavatsaan, johonkin nivusen seutuville sattuu kävellessä.. :( Noh, pitkälle mä pääsinkin ilman vaivoja ja särkylääkettä! :)

Viimeistään ens viikolla alkaakin sit pienten vaatteiden pesu :heart: Ja se puuttuva pinniskin löytyi Facesta kirppariryhmästä 45 aurolla. Ja siinä on just ne ominaisuudet mitä haluan, laskettava laita ja pohjan saa kolmeen eri korkeuteen.

Uusille vielä tervetuloa munkin puolesta! :wave:

Lomaterveisin;
inieh ja murunen 31+2 :cool:
 
Kyllä meilläkin viimesessä lääkärinneuvolassa otetaan tuo streptokokki näyte. Näin ainakin Kaks:in alueella. Voi vaihdella käytäntö alueittain, mutta nykysin kai aika yleinen näyte. Streptokokki on kuitenkin vauvalle vaarallinen jos synnytyksessä sen äidiltä saa.
 
kesämassu&sanle kiitos tiedosta :) jotenki lyö tyhjää että ei kai multa oo otettu tollasta sillon samun odotuksen aikana.. ja kättärille silloin suuntasin synnyttämään. en sitten tiedä jos se on joku uus ohjeistus että otetaan, eli saas nähdä tossa parin viikon päästä miten käy.
 
Samuelinäiti taysissakin se on tullut nyt vasta Tammikuun alusta voimaan,että kaikilta äideiltä otetaan se näyte..Sen näytteen lisäksi multa otetaan vielä toinenkin näyte kun olen synnyttänyt toisessa sairaalassa,ettei ole sitä sairaalabakteeria..
 
Olipas kiva saada tietää että tayssissa testataan tuo streptpkokki, esikosta kun ei ainakaan mun tietääkseni sitä oo testattu/otettu...

Ja sitten alkakoon tämä mun tämän aamun "valitusvirsi" kun silmät on ristissä ja olo ihan sieltä ja syvältä...
Voi plääh tän odotuksen kanssa -.- Jotenkin rupee jo tää pallomasun kanssa vaappuminen riittää ja muutenkin tuntuu että tää odotus rupee ja kyrsimään. Liekkö johtuu sitten siitä että junnu on jo alhaalla lähtökuopissaan ja painaa ikävästi ja ah, se halavatun paineen tunne ja jatkuva vessassa ravaaminen joka sitten johtaa siihen että ne yöunet on maksimissaan sitä 3-4 tuntia kun hyvän asennon löytyminenkin on nykyään yhtä todennäköstä kun lottovoitto. Ja nyt tänne on taas kotiutunu nuo kipeemmät supparit jotka tuntuu selän puolellakin niin että henkee saa haukkoa kun kala kuivalla maalla. No, onneks en oo ainoo täällä kellä alkaa jo samoja tuntemuksia olemaan ja luojan kiitos tää on kohta ohi ^^

Mutta sitten taas ei voi kun tuumata että jeij, mulla on ihana mies :heart:
Se oli eilen ostanu meille semmosen ihanan Amazonas Koala riippukehdon jota oon jo vaikka kuin kauan kattellu. Ja nyt meidän junnulle on semmonen ihanuus odottamassa :) Me kun käydään paljon tuolla mun äidin luona ja siellä on tuolle esikolle matkasänky niin nyt saapi junnulle tuon amazonasin sinne aluks mukaan, sitten kun junnu tuosta ulos kasvaa niin esikolle täytyy mummolaan hommata oma sänky ja junnu saa sitten "periä" matkasängyn itselleen. Mutta vooooi kun mä oon niin ilonen tuosta hankinnasta! Ja muutenkin, vaikka itteä jo kyrsii tää odotus niin ihana kun meillä tuo isäntä oon niin intona koko tästä odotuksesta ja junnun tulosta että eihän siinä ite voi kun hymyillä vaikka kuin ottais nuppiin ja olo on tukala kun toinen on niin kympillä kaikessa mukana ja tsemppimässä js toki mikä parasta, kohtelu on sitä prinsessa luokkaa nyt kun junnu majailee masussa. ;) On se sitä kyllä muutenkin mutta nyt vielä enemmän.
Täällä on muistaakseni ollu puhetta tuosta miehen alkon käytöstä... Meillä onneks niin ihana tilanne että kun meidän perhe odottaa niin mieskään ei ota, tosin se nyt muutenkin ottaa vuoden aikana ehkä sen 2-3 kertaa ja sillonkaan ei olla överit vaan käydään yhessä jossain tanssiravintolassa tai vietetään iltaa kotona tai kavereilla saunan ja porukalla ajan viettämisen merkeissä... Jotenkin sitä kuitenkin parhaiten rentoutuu kun käy vaikka muksujen kanssa uimassa (josta esikko tykkää niin paljon ettei muuta tahtois tehdäkään) tai vaan touhutaan kotona jotain kivaa, toki joskus on ihan kiva käydä vähän viettämässä sitä parisuhteen laatuaikaa kaksitaan jossakin :) Mutta siis kaikenkaikkiaan meillä kyllä aivan ihana tilanne tuon asian suhteen. Tsemppiä tosiaan niille jotka tuon miehen "läträämisen" kanssa painii :hug:

Onko täällä muuten muita jotka ei imetä ollenkaan? Itsellä molemmat rinnat leikattu joskus kun olin 16 vuotias ja sen seurauksena ei imetys onnistu ollenkaan. Se onkin oikeestaan ainoa asia että kuin sitä haukutaan taas pystyyn täällä ensin sairaalassa ja sen jälkeen neuvolassa kun ei imetä ollenkaan vaikka sille on ihan oikea syy, tuon meidän neidin kanssa kun sitä haukkumista tuli sairaalan ja neuvolan tahoilta niin kauheesti että välillä itku silmässä oltiin vaikka en normaalisti helposta itke enkä muutenkaan ulkopuolisille tunteita näytä. Mutta siis sillon kun haukuttiin äitinä niin pystyyn tuon takia ja sanottiin että teille ei kyllä lapses kanssa tuu koskaan olemaan rakastavaa ja hyvää äiti-lapsisuhdetta, ihan kun se siis olis tuosta tissistä kiinni. :headwall:
Esikolle ei sillon ostettu minkäänlaista tuttipullonlämmitintä niin onko jollain vinkata jotain hyvää ja perusnäppärää mallia..? Ja toki jos jollain on kokemusta niistä autoon soveltuvistakin malleista niin kokemuksia olis kiva kuulla. Jotenkin nyt tuntuu että semmonen hommataan ainakin sinne autoon kun paljon aikaa autossa vietetään niin ei aina tartte olla huolttista ettimässä jos junnulle nälkä tulee kesken matkan. Varsinkin jos siinä asiassa yhtään tuohon siskoonsa tulee niin siinä on piru irti jos ruoka ei tuu just sillon kun sitä tahtoo :D Tuo neiti kun ei muusta vauvana meteliä nostanut kun siitä jos ruokaa ei saanu nyt ja heti kun sitä mieli teki.

Jopas tuli taas aika oma(.) aiheinen teksti mutta nyt tartti purkaa tuo ketutuskäyrä alas ja ainakin nyt tuntuu että hyvin toimi :)

Tämä mamma lähtee nyt siivoomaan kotia kuntoon ja laittelemaan viikonlopun mummolareissulle tavaroita kasaan ja taidan vähän jo ruveta ettimään jotain sähäkkää ja "rokahtavaa" hiusmallia jonka käyn sitten huomenna leikkauttamassa, tukka kun on hyvin niin kaikki on hyvin ;)

Tsemppiä paljon kaikille vaivojen kanssa kärvisteleville ja jaksuja vuodelevossa oleville mammoille :flower:
 
Moikka moi :wave:

Eilen neuvolassa käyty. Kaikki ok. Painoa ei ole (onneksi) viime käynnistä tullut yhtään. Johan sitä on 15kg melkein tullutkin... :ashamed:
Arvot ok ja vaikuttais tosiaan että vauva kääntynyt nyt oikein päin. Pysyis nyt vaan noin. Edelleen tosi ylhäällä eli ei todellakaan ole asettumassa lähtökuoppiin. Tosin esikoinen ei edes ennen synnytystä kiinnittynyt että voihan se olla että tämä tekee saman. Ens viikolla oli sit taas lääkäri käynti ja nythän siell neuvolassa joutuu sit joka viikko juoksemaan.

Lonkat puutuu nukkuessa nopeasti joten asentoa joutuu vaihtamaan usein. Tosin muutenkin nukkuminen on tosi pätkittäistä. Ja närästys vaan pahenee...

Nenänniistäjästä vauvalle ollut puhetta. Kannattaa ehdotomasti hankkia koska vauvahan ei osaa hengittää suun kautta vaikka nenä olisi miten tukossa. Mutta sitä "pallomaista" pientä niistäjää ei kannata hankkia. Ihan tehoton kapistus. Kannattaa ostaa se nenäfriida. Se on tosi helppo käyttää ja tehokas. Suosittelen lämpimästi.

Uusille tervetuloa! :) Ja ihania masukuvia täällä!

B]streptokokkinäyte[/B] otetaan täällä vaan tarvittaessa, ei siis automaattisesti kaikilta. Minulta supistusten takia otettu sekä esikoisesta että nyt. Ei ollut onneksi mitään.

Devil+pyöriäinen 35+4
 
Valitusta valitusta

Mä en enään jaksa,nyt lähtee kolmas päivä käyntiin kun pää on kipeä ja lääkettä ei saa ottaa,tai saa mutta 6h välein eikä se auta..eilen ja edellis päivänä näkö lähti,otin lääkkeen 1g padadolin mutta tuli päänsärky ja ihan mahoton..soitin synnytysvastaanottoon ja ne sano että max.4g vuorokaudessa ja 6h välein,no kiva kun on pää kipeä...:headwall:

Nyt sama juttu,mutta vielä ei ole näkö lähteny,mutta pääkipuilua havaittavissa..
ja tää mun jalkojen puutuminen on jotain ihan järkkyä..ei voi istua eikä maata sohvalla kun tuntuu että jalat on ihan puuduksissa ja koko ajan pakko vaihtaa asentoa..:'(

Mä en kertakaikkiaan enään jaksa näitä kipuja:stick:
 
happygirl aika idioottimaisesti toimittu lekurissa että neuvolassa tossa imetysjutussa. oon kuullut et jos on oikeasti hyvä syy olla imettämättä niinku sulla niin ei siitä olis mitään motkotettu. siel on nyt näköjään asiantuntematonta porukkaa ollut liikenteessä. itsehän en varsinaisesti imettänyt esikoistani myöskään, 3vk sai kyllä multa maidot muttei oppinut tissistä suoraan syömään joten se siitä, pullo kakruhan toi sit oli. ei kukaan vaan mua syyllistänyt tosta. neuvolassaki yrittivät vain kannustaa ja olla että älä nyt missään nimessä ajattele että huono äiti olisit tästä syystä, et pois se sinusta. sellasta suhtautumista säkin olisit tarvinnut. tällä kertaa jos joku kehtaa alkaa noin epäammattimaisesti sulle puhumaan niin sanot suoraan miten hommat menee, ei sun tartte tollasta sietää. että ku pisti vihaks ku luki ton jutun, ittellä on ollut niin hyviä kokemuksia tälläsissä asioissa ja samoin lähipiirillä niin jotenki aina tulee lyötyä ällikällä jos joku on tollasta kohtelua saanut.

eka2 kappas näin onki suht samoihin aikoihin lasketut :) olis kyl kiva jos joku juttu kaveri olis sitten osastolla hetkisen vaikka tuskin hirveän kauan jaksan siellä viihtyä tällä kertaa ;) mut aika mielenkiintoinen toi streptokokki juttu, näin sitä vaan kuulee uusia juttuja vaikka välillä luulee tietävänsä kaiken jo. nyt ei sit tartte hoo moilasena olla kun siitä puhe tulee lääkärissä.

meillä on nimenomaan se pikkuniistäjä aka se pieni pyöreä ja ihan hyvin toiminut, meni kyl hetki ennenku opin käyttämään sitä kunnolla silloin. mut se nenäfriida on kuulemma oikeasti parempi ja oon nyt mielessäni hiljaa arponut että pitäiskö se vaan käydä poimimassa apteekista. tuli kyllä meillä tarpeeseen ku poitsu synty marraskuussa ja jo sen talven aikana kerkes muutaman kerran nenä mennä tukkoon niin ties missä sitä nyt oltais jossei sitä kapistusta olis meille kotiutunut. niitä pikkulasten nenätippoja on muuten kans hyvä olla. jotain suolatippojahan ne on(?) vai puhunko läpiä päähäni.

aamulla heräsin ilosesti puol kuus siihen et meinaan oksentaa päälleni, eiku sitten kiireen vilkkaan vessaan.. sitten kun olin päässyt takas sänkyyn aloin miettimään että ei sinne äippäpolille oo varmaan menemistä ku en tiedä miks oksensin kun nyt on taas kohtalaisen ok olo ja sekin tuli mieleen että saako siellä olla lapsi mukana? kun ultraanhan ei saanut lapsia viedä ja ymmärrän kyllä hyvin syyn että miksi ei, en nyt vaan muista oliks tos äippäpolil sama käytäntö. no onneks sain varattuu uuden ajan ja ne kyllä ymmärs erittäin hyvin miks halusin siirtää aikani. pitäis kohta puoliin jotain aamupalan tapaista laittaa suuhun mutta päässä pyörii vaan että suklaata tekis mieli. pakko kai tonkia vähän kaappeja ja keksiä joku terveellisempi vaihtoehto :D

samunäiti&alex 33+2
 
samuelinäiti Tuommonen suhtautuminen ois kyllä ollu aika jees verrattuna tuohon mitä ite on saanu kuunnella noilta tantoilta... Kyllä se itteensäkin vihaks pisti kun sai sitä valitusta ja syyllistämistä kunnella mutta onnkes tuota omaa luonnetta löytyy sen verran et sit kun se mitta tuli täyteen niin johan sai neuvolantädit kuulla :D Mulla siis aikasemmin osunu just ne mulkvisti neuvolantädit kohdalle, onneks nyt ainakin on tähän asti jotenkin sujunu neuvolan kanssa... Se sanokin jo et kun tays on kuulemma oikeen "imetyskeskeinen" sairaala niin se sitten laittaa mun papereihin jo valmiiks että en imetä ollenkaan sen pienennysleikkauksen takia.

Mulla on osunu sama kohdalle tuon oksenteluasian suhteen. Välillä tuntuu että se vaan nousee ja kiire tulee eikä sitä saa millään himmailtua. Ite oon laittanu sen vaan sen piikkiin et kun tuolla sisuksissa on jo niin ahdasta että se sen siellä aikaan saa.
Mulla on kyl kans se et normaalisti mä rakastan erilaisia liharuokia sun muita niin nyt ei mee sit liha ei millään kurkusta alas ja jo pelkkä ajatus ällöttää niin paljon et sit tuli heti norjan sopertelu reissu vessanpöntölle...

Äippäpolille ei ainakaan tutkimuksiin mun tietääkseni lasta mukaan saa viedä. Täällä ainakin oon törmänny siihen et edes normi neuvolalääkäriin ei sais lapsi mukaan tulla mutta mä oon aina saanu ne sovittua kun aikani oon asiasta vääntäny ja vedonnu siihen et esikko kuuluu ihan yhtälailla perheeseen kun tulevakin junnu ja se koskee myös sitä ja meillä aika paljon helpottaa se että ei tunneta täältä vielä ketään kun ollaan muutama kuukaus sit tänne vasta muutettu ja isäntä on vasta alottanu uudessa työpaikassa niin ei se voi olla sieltä pois noin vaan... Ja meillä kun lähimmät sukulaiset on reilu 200 kilsan päässä niin ei niitäkään kehtaa tänne ajattaa tai aina neitiä sinne viedä hoitoon. Mutta pääsääntösesti lasten ei kai anneta mukana äippiksellä tai muissa vastaavissa olla. Kannattaa soittaa ja kysyä ja kertoo oma tilanne et jos vaan ei saa ketään sen muksun kanssa just sillon kun tarttis itteensä esim. näytillä käyttää, ei ne ketään sen takia oman onnensa nojaan jätä :)

kesämasu-12 mä voin niin samaistua suhun ja oon kanssa niin täynnä näitä kipuja jotka on nyt ihan hetkessä hyökänny mun kimppuun. Ja se jalkojen puutuminen :stick: Ihan jotain niin ärsyttävää, rasittavaa ja muutenkin vaan hanurista! Eli täys peesi sun tekstille, samoilla ajatuksilla näköjään mennään.
 
Moi, kuulumisia päivittämään:

Lomaraha-asiasta kirjoittelin alkukuussa kun palkanlaskija ilmoiti etten niitä saa kun en tajunnut palata esim päiväksi töihin loman jälkeen. Asiaa setvittiin ja lopulta nyt saan kun saankin ne rahat!! Äitiyslomalla oleminnen loman jälkeen rinnastetaan työssäoloon, joten olen oikeutettu saamaan rahan. ASiaa ei ole määritelty laissa vaan se on työehtosopimusten piirissä. Jatkossa osaan olla tosi tarkkana oikeuksieni suhteen; joku muu olisi tässäkin tilanteessa jäänyt ilman rahoja jos ei olisi jaksanut/ tajunnut perätä oikeuksiaan.

Raskaushepatoosi; Diagnoosi on nyt varma ja hoitosuunnitelma tehty. Saan olla kotosalla mutta äippäpolilla käynti väh. kerran viikossa, ja lääkitys ja kotona tehtävä liikelaskenta päivittäin. Saas nähä miten maksa- ja sappiarvot lähiviikkoina menevät ja joudutaanko synnytystä käynnistelemään jo ennen laskettua aikaa. Monissa sairaaloissa käynnistetään viikoilla 37-38.

Kipujen kanssa kärvistelevät: Vauva on nyt raivotarjonnassa ja vissiin sen verran alhaalla jo että tuntuu. Ikäviä vihlaisuja alapäässä, ja kova paineen tunne - vessassa saa juosta koko-ajan.

Miten muuten selkään kohdistuksen supistukset erottaa? onko se vähän niinkuin menkkajomotusta vai vaan jonkin sortin ohimenevää selkäkipua??

Happygirl; Johan on ollut nihkeetä toimintaa imetys-asiassa. Eihän se vaan kaikilta onnistu, eikä varsinkaan jos siihen on fysiologinen selvä syykin. Mua jännittää onnistuuko lainkaan. Äitini sanoi ettei ole meitä lapsia ketään onnistunut imettämään kuin pari viikkoa ja vähänlaisesti. Ei vaan tullut maitoa.

Imetyksestä;Sarjassamme ehkä tyhmiä kysymyksiä; mulla ei ole (a-koon) rinnat kasvaneet oikeastaan ollenkaan eikä niitä tule esimaitoa tms. Olen jo viikolla 34. Enteileekö tämä jotain, vai voiko rinnat kasvaa vasta maidon noustessa synnytyksen jälkeen??

Penni ja pikkunen 33+5
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
(.) Meille rantautui sitten eilen mahatauti. Oksennuspyykkiä ei onneks tarvinnut pestä kuin koneellinen. Ja nyt sit itsellä kauhea ripuli, tätä tähän nyt vielä kaiken muun lisäksi sitten kaipasikin :headwall:

HappyGirl: Täällä yksi pullomamma. Muistan esikosta ja kakkosesta tuon synnärin supernihkeän asenteen siihen ettei voi/halua imettää. (Lähetettiin kotiin sanoilla et tässä nyt imetysoppaat vaikket imetäkkään ja synnytyksen jälkeiset ohjeet vaikket ole synnyttänytkään... Joo salissa väkerrettiin ensin 10 h ja sitten hätäsektio... Mikäs synnytys se sellainen olisi :kieh: Esikosta en edes saanut sitä maidonnousua estävää pilleriä, toisesta sain hirveän saarnan jälkeen.) Nyt kolmosesta olen asennoitunut siten että ihan sama mitä sanovat- itse tiedän kyllä parhaiten. Onhan nuo kaksi ekaakin kasvaneet hyvin ja terveinä pulloruokinnasta huolimatta. Itsellä siis epilepsialääkitys enkä halua sen kanssa imettää- riittää kun tenava kärsii lääkityksestä raskauden ajan.

Korvikemerkki on vielä hakusessa- sisaruksilla oli tutteli mutta nyt kun sitä ei enää Suomessa valisteta niin mietin millaista se Valion korvike mahtaisi olla... Ei kai sillä sitten loppupeleissä ole hirveästi merkitystä.

Mirkku76- huomenna poksuu 35+0!!! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onko muilla erittäin kovia repäisykipuja ja kramppeja? Itsellä tuli taas aamusta yksi tuonne oikealle alavatsaan, joka levisi sitten koko kyljen alueelle. :/
Sattui niin perkuleesti että piti melkein itkeä, ovatko tuollaiset ihan normaaleja?

Vihlontaa tuntuu myös alapäässä, varsinkin kun vauva liikkuu. Virtsarakkoa mitä ilmeisimmin painaa menemään, ei tunnu kivalta ei.
Muutenkin on tällä hetkellä ihan hyperaktiivinen kaveri, tuntuu ettei malta paikallaan pysyä hetkeäkään. :) |O

Vessassa saa täälläkin juosta ihan koko ajan, tuntuu että rakko räjähtää jossei hetkeen käy. Ei sieltä kyllä välistä tule kuin pikku lirut vaikka valtaisa hätä muka oli.

Hankinnoista Onko maidonkerääjä tarpellinen kun imettää?
Vuotaako se toinen tissi aina automaattisesti? :D

Täällä jatketaan päivää sairastelun merkeissä, pää ja kurkku olleet kipeänä jo kolmatta päivää. Olo on hirveä. Jos painuisi takaisin sohvalle lämpöisen viltin alle kuuman mehumukin kanssa.

Mukavaa loppuviikkoa kaikille, jaksamisia kipuilijoille!

Ss j Poju 31+5
 
Minea Kisojen tapittaminen aina seinät voittaa...:D Ja selkäkin tykkää sohvasta enemmän; selkä saa nyt paljon paremmin tukea, eikä tarvitse koko ajan vaihtaa asentoa.:)

emilien Sinulla onkin jo hyvät viikot. Samaa olen kuullut, että rv34 vauva saa jo tulla, jos on kovasti tullakseen. Toivon silti malttia pikkuisellesi - kohdussa on kuitenkin kivempi kasvaa.:)

HappyGirl Imetys on niin herkkä asia, että juuri siinä pitäisi neuvolan ja muiden olla todella tarkkana sanojensa suhteen ja tutustua kunkin äidin tilanteeseen ja tukea sen yksilöllisen tilanteen mukaan. Todella inhottavaa, että olet kokenut aivan päinvastaista. Itsekin kuulin yhdestä synnäristä, että siellä ollaan niin vahvasti imetyksen puolesta, etten halunnut sinne ihan siltä varalta, ettei imetys tuosta vain lähde käyntiin ja saa kuulla kätilöiltä kaikkea muuta kuin kannustavaa kommenttia herkillä hetkillä. Mutta todella hyvä, että nyt tietoihisi on tehty asiasta merkintä, joten toivottavasti saat nyt asianmukaista ja hyvää kohtelua synnytyksen jälkeen.:)

Imetyksestä ole saanut sen käsityksen, ettei rintojen koolla tai esimaidolla ole lopulta merkitystä; kaiken kokoisilla onnistuu ja imetys voi sujua, vaikkei rinnoista vielä odotuksen aikana mitään tulekaan.

Nepo Olen innoissani jokaisesta uudesta päivästä. Onneksi pikkuinen viihtyy sen verran ylhäällä, että tuskin vauvalla kovin kova kiire on...Ainakaan toivottavasti.

Penni79 Aivan mahtavaa, että sait ne lomarahat. Niin se pitäisikin olla. Hienoa, että asia järjestyi.:) Harmi, että sinulla on raskaushepatoosi, mutta onneksi nyt kun asia on tiedossa, niin saat hoitoa ja tilannetta seurataan koko ajan.

kesämasu-12 Jos sinulla on samantyylistä hormonipäänsärkyä, jota minulla oli sairaalassa, niin se lähtee todella huonosti. Paljon tsemppiä pääkivun selättämiseen, tiedän liian hyvin miten inhottavaa on, kun päätä särkee...:hug:

Pikkuniistäjä Kuuluu meillä hankittavien asioiden listalle. Kiitokset muistutuksesta!:)

Luckygirl & Vintiö 33+5 :)
 
NP
Onko täällä muuten muita jotka ei imetä ollenkaan?
:mad: Ihan uskomatonta kohtelua olet saanut! Tuollaisesta pitäisi kyllä tehdä valitus.

Itse aion imettää sen verran kuin pystyn. Eli en varmaan kovin paljoa, jos ollenkaan. Ykkösen kohdalla osaimetystä 2kk, korvikkeella mentiin alusta asti isolta osalta. Mun verenpainetauti vaatii lääkityksen, eikä ko. Albetol raskauden päätyttyä enää pidä paineita alhaalla (raskausaikana toimii, imetysaikana ei). En aio uhrata omaa terveyttäni imetyksen alttarille. :)
 
  • Tykkää
Reactions: mirkku76
luckygirl: joo.. joissain paikoissa se taitaa olla 36 se rajapyykki, (tai sillain oon jostain lukenu) et siihen asti estellään, mut täällä tosiaan se on toi 34, kun keuhkojen pitäis olla sen verran jo kypsyny, että pitäis pärjätä kohdun ulkopuolellakin. :)

ja tänään se tuli täyteen! jeeeee!! :heart: 34+0!
ja sen myötä lopetan tän älyttömän stressaamisen. jos syntyy, niin sitten syntyy. sille ei sitten voi yhtään mitään.. toivon kuitenkin että pysyis vielä ainakin sen muutaman viikon, mutta nyt en ota paineita. ja eipä tässä olossakaan nyt oo kummempia ollu :) ei oo supistellu kipeesti, eikä muutakaan.. kivuttomia vaan, ja eilen illalla oli taas huono olo ja oksetti, mutta muuten ihan ok :)

Emilien ja pieni 34+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: luckygirl
Imetyksestä Onpas tosiaan Happygirl saanut kurjaa kohtelua, varsinkin kun on selkeä syy tuohon. Itse koin että esikoisen kohdalla en saanut tarpeeksi tukea asiassa, joten imetys sujui rintakumin avulla koko imetysajan, ja lopulta lopetin 6kk jälkeen. Maidonkerääjä on kyllä hyvä olla, itse ainakin sitä imetyksen alkuaikoina tarvitsin. Samoin rintapumppu oli pelastaja kun meidän neiti ei yöaikaan halunnut syödä juurikaan ja rinnat tuntuivat räjähtävän maidosta pitkän välin takia.

Repäisykivuista Täällä on kyllä, viimeksi viime yönä nousin sängystä ylös vähän huonossa asennossa ja sain puhallella taas jonkun aikaa. Tosi varovainen saa olla asennon vaihdonkin kanssa.

Emilien Aika jännää nyt sitten, toivottavasti kuitenkin pieni pysyy masussa vielä vähän aikaa. Ja samaa toivon toisille jotka asian kanssa kamppailevat.

Sama tilanne täällä, että tähän raskaana olemiseen alkaa olla jo mitta täysi. Vaikka sitähän saattaa olla vielä 8 viikkoakin jäljellä, nyt siis 34+2. Jaksaminen ja kolotukset ja vaikea olotila turhauttaa, sekä huonot yöunet. No, ehkä se tästä vähitellen. Olen kateellinen sille odottajalle joka täällä kertoi hakkaavansa halkoja yms. näillä samoilla viikoilla. Itse hätinä pystyin muutaman kaapin/laatikon keittiöstä tänään siivoamaan, ja wc + imurointi jää huomiselle.

Mutta nyt päikkäreille yritystä. Vointeja kaikille!
 
Moikka! :)

Happygirl kylläpäs oot tosiaan kurjaa ja epäasiallista kohtelua saanut! Ihmeellistä, että hoitoalalla työskentelee noin epäempaattisia ihmisiä... Taitavat olla jotain elämäänsä kyllästyneitä akkoja! :D Toivottavasti tällä kertaa kohtelu on asianmukaista. :)

Voinnista täällä välillä unohdan melkein, että oon raskaana. Toiset päivät on sitte vähän epämukavempia ja väsyttäviä, mutta muuten fyysisesti aika hyvä olla. Siitä oon kyllä kiitollinen! :) Tilanne voi kuitenkin muuttua, kun viikkoja tulee lisää. Lähinnä ehkä henkisesti tää on rankempaa, jotenkin jännittää se, miten vauvan kanssa elämä muuttuu ja miten sitä jaksaa/pärjää. Välillä iskee epävarmuus oikein kunnolla, mutta onneks se menee sitten ohi ja varsinkin kun saa jutella jonkun kanssa. :) Jännittääkö muita, miten elämä tulee muuttumaan vauvan myötä? Tai mitkä asiat jännittää ylipäätään? :D

Meinasin lähteä Espooseen siskon luo viikonlopuksi, mutta hänelle ei oikein sopinutkaan. Nyt olis sinänsä ehkä ollut viimeinen aika, kun ois sopinut mennä ja oisin uskaltanut lähteä niin kauas kotoa. Lyhyempiä reissuja tulee varmasti vielä tehtyä ja mulle on luultavasti tulossa koulukaveri kylään vielä heinäkuun lopulla, jos vauva ei oo vielä syntynyt. :)

Nyt rupeen imuroimaan, taas jämähdin tähän koneelle :D Ihanaa päivää mammoille!

Minea, joka toivoo että kesä jo alkaisi ilmojenkin puolesta ja maha-asukki 34+4
 
Silwan_81 täällä edelleen vaivoista huolimatta halkoja pilkotaan :D Pakko koittaa jotain saada aikaseks ettei ihan paikalleen lösähdä mikä taas raastais kahta kamalammin hermoja. Ja toinen hyvä siinä on kun koittaa vaan vaivoista huolimatta touhuta on se että ei ainakaan tuo paino nouse niin kauhiasti ;)

Mulla on käyny ilmeisen huono tuuri just tuon imetysasian ja siihen suhtautumisen suhteen mutta vaikka itsellä ei ikää vielä niin kamalasti oo niin minähän annan kyllä kuulua jos joku vielä siitä natisee! Muutenkin tuntuu että lapsen kasvatuksessa ja etenkin tuolla neuvolan tädeillä on hukassa tai muuten vaan unohtunu ihan se perus maalaisjärki, ei tämä lasten kasvattaminen/saaminen mitään avaruustiedettä kuitenkaan ole... Mutta toisaalta, tuokin tuntemus voi mun omalla kohdalla johtua siitä että ite halua ja kasvatankin omat muksut ihan vaan sitä kuuluisaa maalaisjärkeä käyttäen ja rakkautta ja rajoja antaen, ei se sen kummempaa tartte. Ja ainakin hyvin on noilla eväillä tuon esikon kanssa pärjätty ja oikein on jo nyt fiksu likka eikä sen kanssa paljon arki painele kun ei se edes oikeestaan kitise tai kiukuttele mistään vaikka siltäkin sitä luonnetta löytyy vähintään yhtä paljon kun äidiltäkin...

Jotenkin ihana kuulla että muitakin "pullomammoja" löytyy täältä, mä kun oon ainoa kaveriporukastani jonka muksut on täysin pullomuksuja, eikä kyllä tosin niin monella kaverillakaan lapsia ole joten välillä tuppaa olemaan vähän yksinäistä kun itse ei tuolla kaupungin humussa juokse ja elämä on jo vakiintunu omiin uomiinsa, on perhe, talo, autot sun muut "perheellisen normijutut" jo elämässä se "oma juttu", mutta onneks täältä saa sitten sitä seuraa jolla on samat elämäntilanteet. Helpottaa huomattavasti kun saa edes jossain jutella muiden aikuisten kanssa eikä aina vaan tuon pikku neidin kanssa tai isännän.
Mistä jotenkin tuli nyt kumma aasinsilta siihen että täällä on tainnut jossain vaiheessa olla myöskin keskustelua seksistä. Itsellä onneks siltä osaa "onnellinen" tilanne että seksielämä on pysyny normaalina (mikä nyt sitten on kenellekin normaalia) ellei jopa oo hieman piristynytkin. Meillä lakanat heiluu ainakin sen 5-7 kertaa viikossa, ellei välillä useemminkin. Vaikka on kipuiluja sun muita suppailuja ollu niin jotenkin itelle tuo on se semmonen totaalirentoutuminen jossa ne vaivat ja melkeimpä koko odotuksen unohtaa ees hetkeks.

Mirkku76 tais jotain tuosta korvikkeesta mainita... Meillä ainakin oli esikolla NAN-merkkinen korvike käytössä ja oli oikein hyvä, ei tullu ongelmia masun kanssa ja maistu neidille paremmin kun hyvin. Eipä noilla korvikkeilla taida niin kauheita eroja olla mutta ite tykkään käyttää sitä ja nyt sitten junnullekin on sitä jo tuolla kaapissa jemeksessä.

Miten muuten teillä muilla menee sitten tuo soserumba? Tekeekö täällä moni ite vai mennäänkö sitten valmiilla kaupan soseilla? Itse tykkään oikeestaan kaikki soseet itse tehdä kun jotenkin se valmis soseiden maku varsinkaan sitten ihan ruokasoseissa iske edes omaan suuhun, itsellä kun se periaate että se mitä en ite syö niin ei tartte välttämättä muksunkaan syödä/tykätä kunhan ensin maistaa. Ja jotenkin koin tosi helpoks tehdä ite nuo soseet, helppo käydä aina valmissosepurkin kyljestä lukemassa mitä minkäkin ikäselle on ja mistä saa tehtyä mitäkin ja sit ite käy tiskiltä hakemassa lihat/kalat ja ostaa tuoreet vihannekset niin avot, jopas tuli hyvät soseet, joskus itellenikin nappasin pienen annoksen ja heitin vähän mausteita sekaan ja tein siitä sitten sosekeiton. :D

Sitten jos ihan vähän omanapailis :rolleyes:
Nyt on taas ihanat kynnet! Mulla on kun aina ollu pitkät ja laitettut kynnet (on siis ihan omat ja ite ne aina laitan) niin siitä on nyt sit tullu semmonen "pakkojuttu" että en voi olla jos ne ei oo siistit ja nätisti lakatut ja kuvioidut. Turhaa juu, mutta jokaisellahan meillä on ne omat jutut joista on ehkä asteen tai kaks tarkempi kun jostain muusta. No toki myönnän että muutenkaan en kamalasti tuota verkkarit-T-paita linjaa itsellä käytä kun jotenkin itsellä pirteempi fiilis vaikka vaan kotona oikeestaan typyn kanssa oonkin kun on edes vähän panostettu. Ja kaipa se mieskin siitä tykkää että edes vähän on yritetty saada itteään jonkinlaiseen kondikseen kun se itekkin on aika tarkka noissa asioissa... Ja varmaan tuohon kynsien laittamisen "pakonomaisuuteen" linkittyy jotenkin sekin että kun meillä on TOSI massiiviset ja ehkä vähän harvinaisemmat kihlat ja mulla vihkisormus (kihlat on 8mm leveä mustat high tech-keraamiset sormukset ja mun vihkisormus on sitten kans 8mm leveä titaanisormus jossa on kans kruunulla erotettuna yks pieni ja ohut "kerros" samaa mustaa high tech-keramiikkaa ja siihen on upotettu yks timanttin) niin kun ne jo herättää kyllä huomiota niin sitten kyllä ne kynnetkin näkyy ja kivempihan se on että ne sitten on nätit ja laitetut. Edelleen ihan turhaa mutta pääasia että itse tykkää ja oma mieli on happyhappyhappy :)
Toinen ei niin kiva on ne kipeet supparit -.- ei tarttis niitä nyt ihan kamalasti vielä tulla kun paikoista oli jo nyt hävinny rapia 1 cm ja muutenkin ollaan jo ihan pehmeitä... Kun kuitenkin vaikka itellä on mitta jo täynnä niin tuon junnun ois hyvä vielä siellä masussa kasvaa ja viihtyä että noita viikkoja vielä kertyis. No tulihan sitä oma(.) osiotakin taas jonkun verran :whistle:

Nyt tämä painuu tyhjäämään tiskarin ja tekemään isännälle ja typylle välipalaks pizzaa ennenkun autoon lähdetään istumaan. Tän viikonlopun mä vaan oon ja rentoudun kun pääsee neitikin mummon kanssa touhuilemaan.

Ihanaa viikonloppua kaikille mammoille! :wave:
 
Heippa hei mammat ja POKS POKS ! Täällä 34+0 tänään.
Sen kunniaksi käytiinkin neuvolassa ja sieltä terkut:

Paino: +900g/vko :ashamed:
RR: 110/71 p.64
Turvotus: +
Hb: Ei otettu kun viimeksi hyvä ja lisäraudasta ollut apua
Pissa: puhdas
Sf: 33 (yläkäyrällä edelleen)
Sykkeet: 120-135
Ja mikä parasta: Nlatätsyn mukaan ollaan rt:ssä =) Sykkeet kuulu alhaalta ja paineltaessa pää tuntu alhaalla, mutta kuitenkin vielä pääs heilumaan.

2 vkon kuluttua nlalääkäri, joka vielä sitten tarkistaa tarjonnan ja tarvittaessa sitten äippäpolille ultraan.

On kyllä potkut tuntunut ylempänä ja hikka tuolla alhaalla, et josko nekin puhuisi rt:n puolesta.

Ompas ollut ikäviä kokemuksia imetyksestä tai siitä ettei ole pystynyt. Itse olen sillä kannalla että onnistuu jos onnistuu ja jos ei niin sitte mennää pullolla. Muutenkin meinaan jossain vaiheessa pulloa kokeilla, josko saisi tuo mieskin sitten syötellä.

Kivuista täällä kärsitään jos käydään hissukseen kävelemässä. Tulee vatsalle pistävä kipu, samanlainen tuntemus kuin olisi lähtenyt heti syömisen jälkeen liikkeelle. Viimeyönä heräsin siihen kun vatsaa ja selkää vihlo. Kipu verrattavissa menkkakipuiluun, mutta se oli yhtenäistä. Kipu vaan jatkui ja jatkui, vaikkakin nukahdin lopulta. Yksi kipu minkä huomannu on rintalastan pistäminen/kipu etenkin makuuasennossa tuossa rintojen alla. En pysty kaarituellisia liivejä enää käyttämään kun alkaa koskea... Johtuneen siitä että kohtu painaa jo keuhkoja?

Itse hankin jo tuon pikkuniistäjän, mutta jos ei toimi niin sitten käännyn nenäfriidan puoleen...

Voimia kivuista kärsiville, oksennuntaudissa riutuville ja muille isomahaisille kanssasisarille!!!

Ninzi & Tyllerö 34+0 :heart:
 
IMETYKSESTÄ Esikoisen imetys ei onnistunut ollenkaan. Pojalla oli alkuun verensokerit matalalla ja jouduttiin pullolla ruokkimaan tiheään kun maito nousi vasta 3. päivänä synnytyksestä. Ei se osannut rintaa imeä ollenkaan, ei saanut imuotetta pidettyä ja hermostu sitten koko rintaan. Paino laski sitten niin reilusti että en uskaltanut jättääkään tissin varaan vaan annettiin reilusti pullosta korviketta. Tissiä en enää tarjonnutkaan 1-2vko iän jälkeen kun tuotanto hiipu sitten jo alkuunsa. Toinen lapsi oli sit ihan eri maata ja tarttu tissiin kiinni heti syntymän jälkeen ja pulloa ei huolinut kun vasta 7kk iässä. Siihen asti imetin ongelmitta eikä tarvinnut korvikkeita ennen tuota 7kk ikää. Sillon lopetin imetyksen kun maidon tulo alko hiipumaan ja yöt poika vaan luputteli jatkuvasti tyhjää tissiä ja nukkumisesta ei tullut mitään ja jatkuvasti ensimmäisillä hampaillaan puri rintaa.

KORVIKKEET Meillä esikoinen joi Tuttelia, Nan ei sopinut ollenkaan vaan aiheutti vihreän limakakan. Toiselle lapselle ei sopinut Nan eikä Tutteli vaan juotiin Nutrilonin jauheesta valmistettavaa korviketta. Sekään ei paras mahdollinen ollut, joten 10kk iässä vaihdettiin jo laktoosittomaan luomumaitoon joka sopi. Jokaisen pitää löytää sopiva itelleen, se mikä sopii toisille ei sovi toisille. Moni pitää Nannia parempana kuin Tuttelia, mutta siinä on hitusen enempi laktoosia kuin Tuttelissa joten itse olen kuullut siitäkin paljon huonoa. Jos joudutaan korviketta kokeilemaan/käyttämään niin luulen että ensin testataan se Tutteli.

Streptokokki-näytteestä: Mulla otettiin se myös 2009 kun odotin toista lasta. Ekaa odottaessa 2007 ei otettu.

Sanle ja masukki 33+0
 
meillä poika eli nan merkkisillä korvikkeilla pääosin, tuli myös tuttelia ja semper merkin korviketta testailtua. semperiä taisin pitkään kans juottaa kun ihmeteltiin outoa ihottumaa joka sitten paljastui atooppiseks, eli epäiltiin eka että tulis korvikkeesta se ihottuma ja siks vaihdettiin toiseen merkkiin. ei poika tosin valittanut korvikkeesta joten eiköhän ne kaikki suht samalta tavaralta maistu. en muista olisko se semper ollut joku hieman halvempaa. soseita ku alko popsimaan niin ekaks ostin jotain x-merkin(piltti, muksu?) purkkeja, koska aluks ne on vaan sellasia maisteluja niin ei viittinyt niihin HIPP merkin isoihin purnukoihin investoida. sittenku ruoka alko paremmin menee kitusiin niin ostin tosiaan sitä HIPP merkkiä eniten, maistu&tuoksu huomattavasti paremmalle kuin ne mitä ne muut merkit nyt on.. erehdyin kerran ostamaan jotain piltin lihastroganoffia ja meinasin oksentaa koko hajusta ja ei poikakaan sitä yhtä lusikkaa enempää huolinu :D sen jälkeen pitäydyin niissä hippeissä. ennenku 1v tuli täyteen niin annoin sit maistella niitä mun tekemiä perus ruokia joita oli helppo mössätä pienelle sopivaks esim. lasagne, makaronilaatikko, perunavuoka jotakin jnejne. hirveesti ku tuolta palstalta lueskelee niin ei oo äiti eikä mikään jos ei ite ruokia lapselle tee mutta kyllä tosiaan toi meidän poika hyvin eli niillä kaupan mössöillä sen alle vuoden mitä kerkes niitä syömään :D onneks toi sose vaihe ei kestä kauaa, uppoo kyllä hyvä summa niihin purkkeihin mutta taidan olla liian mukavuuden haluinen että alkaisin ite säätämään niitä ruokia pakkaseen.
 
Imetys Itse olin alkuun sitä mieltä etten imetä kun pelkään että tulee kauheet riipputissit :D Mut ehkä se on kuitenkin rahallisesti fiksumpaa imettää, kuin käyttää korvikkeita, niin ajattelin nyt kuitenkin imettää jos vaan onnistuu. Mutta pulloruokinnan meinasin kyllä ottaa siihen ohelle, niin pääsee mieskin syöttämään ja syöttöhommat onnistuu sitten muuallakin kuin kotona, koska en todellakaan missään julkisilla paikoilla ala tissistä syöttämään.

Ja sitä maitoa on nyt ainaskin tullut öisin, mutta rintojen koko ei oo juurikaan kasvanut. Ootteko jo hankkineet imetysrintsikoita ? Tekis mieli niitä nyt alennusmyynneistä ostaa mutta mistä ihmeestä voi tietää että minkäkokoset ne pitää olla... Kuin paljon rinnat suunnilleen kasvaa kun maito nousee rintoihin.

Eilen oli neuvola ja painoa oli tullut 700 g/vk :/ Vaikka oon syönyt nyt paljon vähemmän jäätelöä :DD Nyt sitä on tullut yhteensä siis jo n. 17 kg :eek: huhuhh... Pitää tän tytön vissiin syksyllä alkaa sitten ihan kuntoilemaan.

Supistuksia on aika paljon, mutta kivuttomia. Ja eilen illalla tuli sellaset menkkakivut. Alavatsaa juili ja kipu säteili nivusiin asti.. mietin että oisko johtunut siitä kun laitoin eilen ekaa kertaa tukivyön, oisko se voinut jotenkin aiheuttaa kivut.

Maanantaina alkaa sitten äitiysloma, ihanaa voi ottaa vähän rennommin. Vaikka oonkin nyt ollut työttömänä ja tässä kotosalla, niin on pakko tehdä koko ajan jotain esim. siivota. Koska muuten ajattelen että mies ja muut miettii että täällä se akka vaan lorvailee kotona tekemättä mitään, vaikka vois töissäkin olla (jos niitä olisi).

streptokokki testi tehdään käsittääkseni kaikille täällä meillä päin. Ja nyt mietinkin että miten se testi tehdään ? Koska itselläni ei taida enää olla lääkäriaikaa tän raskauden aikana, koska lääkäri teki sen sisätutkimuksen, kun oli se kolari sattunut. Tehdäänkö se testi siis pissanäytteestä vai labrassa verikokeesta ?

Tii ja masukki 34+4
 
Moikka pitkästä aikaa!
Monesti oon alottanu kirjottaan tänne ja sitten onkin tullu jottain muuta, jotenka on jäänyt. Ollaan nyt pojan kanssa lomalla, mies käypi töissä, sen kesäloma alkaa 20.8. Otti sen onneksi sinne, koska LA on 26.8. Sitten hoksasin että liekö ollu laskettuaika sittenkään syynä, koska metästys alkaa siinä heti loman koittaessa =) Tietääpä tehneensä jos metille lähtee kyttäämään tänä syksynä!
Mulla on ollu supisteluja hirvittäästi, joitten takia oon ollu saikulla vapusta asti ja oon lomilla äippälomaan asti, joka alkaa 23.7. Kyllä kait tässä vois jo töihin lähteä, päivät alkaa tuntua melko pitkiltä, huoh...

Raskausdiabeteksenki sain huolikseni, poikkeavan paastoarvon takia. Nyt sitten kotona mittaillaan ja ei noissa näytä olevan mitään häikkää, minun mielestä diagnoosi tuli vähän turhaan. Viitearvo Oulussa paastoarvolle alle 5.3, mulla oli 5.4. Toisilla paikkakunnilla tuo viitearvo on 5.5 :D Saapi nyt ainaki ilmasen ylimääräsen ultran, kun pitää arvioida mahtuuko se mukelo syntymään millä tavalla. Sf:t menny koko ajan yläkäyrän yläpuolella.

Mulla on täällä kaikki valmiina, tytön vaatteet pestyinä, silitettyinä, kaapitettuina ja sängyt koottuna ja pedattuna. Vaunun kankaat myös oon pessy jo hyvissä ajoin ja turvakaukalon, koska tätä aikaa on nyt ollu ihan riittämiin =)

Ainoat asiat mitkä minua oikeasti kunnolla vaivaa tämän raskauden aikana on paino (+21kg) ja masennuslääkkeiden lopetus. Olin mielissäni noita lääkkeitä lopettamassa ja se onnistuikin hyvin, mutta kuukausi lopetuksen jälkeen alko mieli mennä maahan taas. Noita lääkkeitä syön alakuloisuuteen, kuten muutkin sisarukseni tekevät. Kaikilla on aikuisiällä puhjennut masennus, joka viittaisi siihen että lapsuudessa ei kaikki ole ollut niinkuin pitäisi olla. Meidän äiti kun on alkoholisti ja pahemman luokan narsisti. Noh, enivei, en nyt aio kuitenkaan noita lääkkeitä enää raskauden aikana syödä, kerta ne lopettanut olen, vaan alotan heti synnytyksen jälkeen taas ne. Lääkäri oli siiskin tätä mieltä. Vähäsen vain pelottaa synnytyksen jälkeinen aika, ne pari viikkoa, joka kestää että lääkkeet alkaa vaikuttaan. Toivottavasti en ole ihan itkemässä koko aikaa :D

Siellä oli joku, jonka mies tykkää törpötellä liiankin kanssa. Näin myös meillä... Tai siis aina vaan kun on vapaata, viikolla tai viikonloppuna, pitää ensimmäisenä käydä hakemassa "sauna-kaljat". Ei onneksi pörrää ympäripäissään, eikä lähde yleensä kotoa mihinkään, mutta sapettaa se silti... Johtuu ehkä näistä minun lapsuuskuvioista. En missään nimessä halua että omat lapseni näkee hirvittävää viinanjuontia ja tappeluja kotona.

Poika 5v, ei malttaisi millään oottaa että "Elsa" syntyy. Aikoo laulaa hälle ja antaa jopa tissiäkin :) Kysyin eilen että mitä se tissin antaminen meinaa, niin poju sano: Nostan tietenki vauvan sun sylliin ja kaivan tissin esille! Tyhmä äiti kun luuli ensin että poika meinaa omaa tissiä antaa :D

Ei tällä erää muuta, lupaan ryhdistäytyä tänne kirjoittelun suhteen :)

Kaikille tsemppiä ja mukavia sadepäiviä!

Toivottellee Ansku ja Elsa 31+3
 

Yhteistyössä