Elokuussa 2010 synnyttävät

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Moikka! Eilinen oli oikeestaan eka päivä, että alko pitkästyttämään tää odottaminen. Ei ollut mitään tekemistä, tai vaikka ois ollut, niin mikään ei jaksanut innostaa niin paljon, että ois tarttunut mihinkään. Mä sit vaan löhösin ja katoin tv:tä. Mulla on digiboxilla oikeesti varmaan jotain 100 jaksoa synnytyssairaala-ohjelmia, mut nekin tuntuu kaikki samanlaisilta, vedin monta jaksoa pikakelauksella :) Yks jakso oli kyllä mielenkiintoinen, siinä kerrottiin vyöhyketerapiasta. Voi että kun oisin kattonut sen aikasemmin, oisin halunnut kokeilla sitä, se kuullosti niin mun jutulta!

Tänään on sitten heti aamusta puhelin soinut uteliaista kyselijöistä ja on ruvennu vituttaa sekin niin paljon, etten oo enää ees vastannut. Luulkoon sitten vaikka, että oon menny synnyttää.

Otin itteäni niskasta kiinni ja aloin pesemään vielä vessaa tän kipeen selän/lonkan kanssa. Eihän se herkkua ollut, mutta tuli parempi mieli, kun on puhdas vessa (taas hetken) ja kyllä siitä EHKÄ jotain muutakin hyötyä saattoi olla. Kun kävin pöntöllä, niin pikkuhousunsuojassa oli limaista vuotoa. Oon joutunut pitämään suojaa tosi tosi kauan, en ees muista mistä asti, kun tulee koko ajan vetistä valkkaria. Mut toi oli limaista, ekaa kertaa!! Oiskohan se tulppaa...toivossa on hyvä elää. Ei se kyllä näyttänyt kovin paksulta. Ompas mielenkiintoista analysointia taas :) Viime yönä en tainnut herätä kertaakaan supisteluihin, mut illalla supisteli välillä. Ja aamulla sattu kävellessä ihan tohon eteen häpyluuhun, ennen se on vihlonut vaan tosta vas. nivusesta. Kyllä tää tästä pikkuhiljaa...

Elkku 40+5
 
PRINSSI SYNTYI viime yönä 01.33 :heart:

Tiistain jälkeen oon nukkunu vaan 3tuntia joten pikaisesti.. Synnytys oli hirvittävä.. tai siis ponnistusvaihe joka kesti 1,5tuntia ja sain sellaset traumat et ei enää ikinä. Pisteenä iin päälle repesin niin että lääkäri joutui ompelemaan tikit ILMAN PUUDUTUSTA ku kuulemma spinaali heidän mielestään vielä vaikutti mutta minä kyllä kärsin. Kaikesta huolimatta saimme lottovoiton jolla oli painoa 3850g ja pituutta 53cm!! Ruskea kihara tukka <3 Kerron myöhemmin tarkemmin!

Rakkauspakkaus reilu 14h :heart:
 
Rinsessapa oikein paljon onnea prinssistä! 3 tunnin unet ei kyllä kauheesti riitä, silloin on todella väsy! Muistan kun itelläkin yöllä oli kivuliata supistuksia niin yöllä en saanu nukuttu ollenkaan ja sitten aamulla olin todella väsynyt aukeamis vaiheella ja ponnistus vaiheella. SYnnytyklsen jälkeen nukuttiinkin sitten kauan! Voinpi arvata että sieläkin saattaisi uni maistua nytten! :) Repeämiltä minäkään en selvinnyt, mutta onneksi ei kauheen isoja tullut. Toivottavasti ei tule mitään virtsatientulehduksia, sillä se on kivuliasta. Kivuliastahan se on mutta siitä saa maailman ihanimman palkinnon!! :heart: Mutta Oikein paljon onnea!
Elkku Vielä pieni hetki niin saat oman vauvas maailmaan :) Koita levätä kauheesti sillä kun ne oikein kivuliaat 5 minuutin välein supistukset tulevat niin silloin ei enän nukuta/ levätä X_x tsemppiä! kohta se ihana kokemus tulee!:hug:

Mie sitten menin eilen kihloihin mieheni kaa hih <3 ihanaa elämää <3
Lumi ja poitsu 15 pv:heart:
 
Sartsa83
Oiiiii!!!!!! ONNEA RINSESSAPA POJASTA!!!!!!!!!! :heart::heart::heart: Ihan mahtavaa!!!!!

Mites sulla vauvis menee??? Ihana masu siellä!!! :heart:

Elkku joo tossa vaiheessa pistää sit IHAN vähän vaan vituttaan noi kyselijät... tekis mieli haistattaa kaikille pitkät jotka kysyy yhtää mitää! ..Tsemppiä sulle kovasti loppuun.. pidetään peukkuja et h-hetki ois sielläkin käsillä! :)

Sulla kans tuikku kovasti tsemppiä! Kyllä se vauveli sieltä tulee... mut ketuttaahan se kun laskettu aika tulee ja sit ei heti tapahdukaan mitään kun on oottanu jo sen 9kk!! :heart::hug:

minni hihii.. mitenkäs siellä nyt menee? Ja yöt on menny? Meillä edelleen menee välillä ookoo, välillä tosi huonosti. Kumpa sais ees yhen tai kaks yötä että nukuttais 4h putkeen ja sitten herättäis syömään. Mut pitää muistaa et yliaikanen ja vieläpä isokokoinen poitsu tarvitsee ruokaa yllin kyllin. Vähintään LITRA menee päivässä maitoa. Mut nyt on alkanu tuleen tisseistäkin. :) Tosin kerralla sieltä ei pähkikselle tule kuin noin 40-60ml maitoa, mutta tuleepahan jotakin. :) Loput sitten tuttelia. :)

Omaa. Tänään oli eka kunnon vaunulenkki. 3km oli kyllä ihan riittävästi mulle. 12päivää synnytyksestä ei oo ihan vielä riittäny toipumiseen, joten alko tuntuu aika ilkeelle alavattassa. :/ ..Mut jos noita 3km lenkkejä tekis joka päivä, niin sitten varmaan alkais tottuunkin pikku hiljaa. :)

Käytiin eilen neuvolassakin. On poitsulle tullu nyt sitten syntymänsä jälkeen 345g lisää painoa! 12 päivässä!! ;) :heart: Meillä siis todellakin syödään hyvin. ;)

Sartsa ja äidin pieni jellonan poikanen 12päivää :heart:
 
Lumiponi tää on oikeesti kamalaa! :D Hiton tissit! :D Sama homma siis täällä, maitoa vaan valuu kun imettämisen lopetan. Toisaalta pitää kyllä olla ilonen, että maitoa riittää :) Nää tissit tässä vaan ärsyttää kun on niin kamalat! Kokeilin tänään huvikseen yhtä mekkoa päälle, mitä olin meinannut ristiäisiin laittaa..no joo, ei toivoakaan että menis päälle! Harmittaa kun en oo käyttäny sitä kun kerran ja rakastan sitä niiiiiin paljon! No, kai nää tissit tästä varmaan joskus pienenee.. Sitte valitellaan siitä kuinka pienet ne on :D :D
Oikein paljon onnea kihlautumisen johdosta! :heart: :hug:

tuikku paljon jaksuja loppu odotukseen! Toivottavasti olis jo kohta ohi! :hug:

Elkku voin vaan kuvitella miltä susta tuntuu! :hug: Mulla synty kuitenkin ennen laskettua, ja olin jo sitäkin ennen ihan helisemässä! Suoraan sanottuna vitutti kaikki ihmiset ketkä soitteli ja kyseli! Mäkin päädyin samaan ratkasuun mihin sä, eli jätin ihan kylmästi vastaamatta aika monelle. Podin kyllä siitä huonoa omaatuntoa, mutta kun ei vaan jaksanu, niin ei jaksanu.
Mullakin oli koko raskaus ajan valkkari tosi vetistä, ja varmaan ihan alusta asti jouduin pikkuhousun suojaa pitämään. Joten kyllä musta vähän tuntuu, että tulppaa on sielläkin tullut, noin mä ainakin oman hokasin! Ensin vähän emmin, mutta oli se kyllä niin selvästi erilaista koostumukseltaan kun valkkari.. Pidän peukkuja pystyssä, ettei sulla menis enää kauaa! :hug:

Rinsessapa mielettömästi onnea pikku pojasta! :heart: :heart:
Harmi, että sulla jäi ikävät muistot itse synnytyksestä :( Oot kyllä aika sinnikkäästi jaksanut ponnistusvaiheen, saat olla ylpee itestäs :hug: Aika hurjalta kuulostaa toi, kun mulle sanottiin, että spinaali vaikuttaa sen pari tuntia, ja mulla tytön syntymään meni spinaalin laitosta ehkä joku puoltoista, ja siinäkin aloin jo tuntea vähän kipua. Sain kuitenkin sitte vielä puudutteen siihen tikkaukseen. Toivottavasti aika parantaa haavat, eikä synnytys jättäny mitään elinikäsiä traumoja! :hug: Täydellinen palkinto, kyllä varmasti auttaa unohtamaan ikävät muistot :heart:

Sartsa tähän asti vielä meillä on menny lähes täydellisesti :) Koko ajan kuitenkin on pieni pelko siitä, että milloin loppuu tää rauhallisuus ja itku alkaa. Ei vaan voi olla mahollista, että kaikki menis näin hyvin. :) Tyttö on siis edelleen itse rauhallisuus ja nukkuu lähes kokoajan. Se kyllä vähän harmittaa, kun äiti haluais vähän helliäkkin :) Mieskin tänään harmitteli, ettei oo nähny tyttöä hereillä tänään lähes yhtään :D Viime yö tais mennä kolmella herätyksellä, ja käytiin nukkumaan yhdeksältä ja herättiin aamulla vasta kymmeneltä! :O Tää äiti ei siis oo väsyny ollenkaan!
Hurjia määriä Pähkis syö! Mutta hyvä vaan niin kasvaa sitten isoksi mieheksi! :heart: Tosi hyvä, että sun kärsivällisyys on palkittu ja tisseistäkin on maitoa alkanu enemmän tulemaan! :) Noin isolle pojalle tuskin tulee koskaan riittämäänkään pelkkä tissimaito, onneksi siis on korvikkeita :) :) Ihanaa kun ootte noinkin pitkän lenkin päässy heittämään :) Nukkuuko Pähkis koko lenkin ihan hyvin? Ja lähettekö sitten silleen että tissiltä lähes suoraan? Kun mua on alkanut mietityttää noi lenkit, kun en oikein tiedä miten ne pitäis hoitaa... Eilen kun ensin syötin ja sit vasta vaihdoin vaipat ja sit lähdettiin vähän ajan päästä siitä, niin kitinä alkoi aika nopeesti ja piti kääntyä kotiin. Sitte tosta vaatetuksesta kans, että mitä ootte laittanu pojalle päälle? Pelkään aina, että on joko liikaa tai liian vähän ja kaikki mietityttää :D


Meillä irtosi tänään napatynkä :) En kyllä ite oo vielä nähnytkään, kun mies vaihto silloin vaippaa kun lähti. En sitte voinu ees mennä kattomaan kun musta se vaan tuntuu niin pahalta, jotenkin sellanen olo että pientä sattuu se, vaikka ei niin ookkaan.
Huomena neuvolatäti tulee käymään, ihan hyvään aikaan siis toi tynkä irtosi. Ja sitten siitä silmän rähmimisestä meinaan vähän kysyä, että meinaako että menee vaan vedellä pyyhkien vai kannattaako hommata tippoja.
..Ja jeeee! Sain mahtumaan tänään kihlasormuksen takasin sormeen! :) Vähän vielä tuntuu oudolta kun niin pitkään oon ollu ilman, mutta kai tähän tottuu sitten taas nopsaan ;)

Minni ja Mini-neiti 1vk :heart: :heart:
 
Koitanpa jotenki nyt selittää tuon synnytyksen kulun.

Eli 1.9 00.15 meni vedet. Kuulin rusahduksen jo 23.45 mut ne valahti sit ulos ku nousin ylös. No yhdeltä sitten oltiin synnärillä. Siellä lapsivesiliuskat näytti negaa ja kätilö ei meinannu uskoo et oli lapsivettä ja sano et ei peruta vielä yliaikakontrollia joka 2.9 Miehen kaa katottiin toisia et woot?? Ja se meinas laittaa mut kotiin mutten lähteny ku supisteli niin kipeesti kuitenki. Pääsin osastolle ja siellä supistelut tuli n. 8min välein kello 05 saakka ja ehdin siinä käydä suihkussakin niitä helpottamassa kunnes nukahtamislääke teki tehtävänsä ja nukahdin tunniksi. Heräsin sitten 06 aikaan paniikissa ku supistukset oli loppu. Sillontällön jomotteli. 12 aikaan lääkäri tutki mut ja olinki muka 4-5cm auki. sen jälkeen alko supisteleen taas 8min välein. 15 aikaan sain peräruiskeen ja sen jälkeen supistuksia tuli 7min välein. Kävi kuitenkin niin kipeää jo että päätettiin lähtä saliin 19 aikaan. Siellä supistukset tuntu koko ajan vaan sietämättömämmiltä. Yökkö sitten tuli töihin ja sano että aletaanko hommiin? Oli aivan ihana ihminen. Ja mä hämillään et j-joo... 22 aikaan sain spinaalin ja torkahtelin siinä sitten tunnin verran jonka jälkeen alko taas vähän tuntuun supistukset ja klo 12 kätilö sano et saat alkaa ponnistaan. Ja olin että tä? Näin helppooko tää on. No ponnistelin siinä sitte ja usko meinas mennä sen 1,5 tunnin aikana. Itkin hysteerisenä, tärisin ja hyperventiloin. Yli tunnin pungerrettua kysyin et joko pää näkyy ja ku kuulin että ei niin itku senku ylty ja jossain vaiheessa sanoin että haluan kuolla. No sitte ku tunsin että pää alkaa työntyyn ulos ni ajattelin et nyt perkele mä saatan tän loppuun. Ja kyllähän se sieltä ulos saatiin.
Ja tiiättekö!! Ku pikku-ukko oli mahan päällä ni mies sitten ojensi lappusen missä kosi minua :heart: Siis uskomaton fiilis :heart: Alkaa itkettään aina ku ajattelen et kaks lottovoittoa samalle kertaa!
Salista päästiin pois n. 5-6aikaan

Poika on täydellinen. Nyt vaan seuraillaan sokereita jotka matalia ja joudun antaan lisämaitoa. Ja perkeleet menivät opettamaan sen tutille ku kävin miehen kaa kahvilla. Jotenki itkusempi ollu sen jälkeen ku kaipaa koko ajan tuttia. Ja itkettää koko ajan ku mies ei saa olla täällä ku sillon 17.30-19.00 on niin ikävä kaikilla toisiamme.. Ja kirjotin tän nyt niin äkkiä et tuli ihme tarina ja vaikka mitä lisättävää ois mut lisäilen sit myöhemmin.
Ainiin.. Poika sai 9pistettä kaikista..
 
Meidän kuulumisia pitkästä aikaa:

päästiin vihdoin kotiin viikko synnytyksen jälkeen, eli kaks viikkoa sitten. Hemoglobiini oli minulla 90 kun lähdettiin sairaalasta, 6 pussia vertahan ne joutuivat minulle tiputtamaan kun vuosin niin kovasti ja hemppari laski 70... tällä viikolla oli sentäs hemoglobiini jo 107, alkaa olo kohentua pikkuhiljaa.

Neuvolatäti kävi viime viikolla täällä kotona ja tällä viikolla käytiin neuvolassa, painoa oli pojalle tullut VIIKOSSA 400g! Eli meilläkin syödään todella hyvin. Pituutta oli tullut syntymästä 4,5cm lisää.

Maitoa tulee runsaasti, ja lapsentahtisesti syötetään. Poitsu herää yöllä syömään vain kerran, yleensä iltasyöminen on sellasta tankkausta että saattaa olla rinnalla neljäkin tuntia, ottaa välillä vartin torkkuja ja sitten taas syödään. Se on aika rankkaa kun on sidottu sohvaan koko illan, mutta maksaa ittensä takaisin yöllä kun saa nukkua 6-7 tuntia putkeen.

Sairaalassahan ne herätti syöttämään kolmen tunnin välein, mutta tuntu jotenkin hölmöltä kun poika oli ihan uninen eikä ois jaksanut herätä syömään. Kotiin kun tultiin niin ekana yönä nukku 6,5 tuntia putkeen :)

Auttaa omaa jaksamista paljon kun saa nukuttua yöllä kunnon unet.

Kestovaippailu on yllättävän helppoa, öisin käytetään kertoja ja päivisin kestovaippoja. Ostin bumgeniuksen taskuvaippoja mitkä menee koko vaipatusiän kun on säädettävä koko.

Onnea kaikille vauvan jo saaneille :) onko täällä vielä ketään synnyttämättä?
 
Nyt ei pysty muuta kirjottaa kuin et SATTTUUUUUUUUU!!!! Tultiin just neuvolasta, kaikki ok, paino oli tippunut maanantaisesta 1,3kg, outoa!! Mut viime yönä vessassa käydessä huomasin ihmetyksekseni, et jalat olivat normaalit, ei olleet turvoksissa. En tiiä mistä johtuu, mut ihanaa!! Mut autossa alko supistelee, tai ehkä jo aamulla, mut luulin sitä suolisto-oireeks kun oli aamulla vatsa niin kovalla. Mut nyt tää kipu tuntuu niin kovalta, että pakko olla supistelua. Tuntuu kuin kireät housut puristais tuolta ihan alavatsalta, vaikka venyttäisin alkkaritkin niin ettei mikään edes koske mahaan. Kipu on tosi alhaalla ja myös selän puolella. Lämmitin just kaurapussin vai mikä tää nyt on ja laitoin alavatsalle, helpottaa. Otin myös 2tabl. panadolia. Nyt täytyy mennä kuulostelemaan. Katotaan johtaako tää mihinkään....

Elkku 40+6
 
Sartsa83
minni tuntuu että tytöt on vähän tuommosia rauhallisempia kuin pojat ihan vauvana... mitä tässä nyt oon kuullu, niin hirveän monet tyttövauvat just vaan nukkuu ja nukkuu eikä itkeskele ollenkaan. :) Voiii.. nooh, kyllä se neiti siitä alkaa oleen sitten hereilläkin enempi kun alkaa tuleen viikkoja ikään lisää. :) Meillä ollaan kyllä välillä ihan niinkin hereillä, että pitää oikeen seurustella.. toinen kattelee kauheen tarkkaan ja hänelle pitää jutella. :D :heart: .. Ne on ihania hetkiä! :)

Meillä nukuttiin viime yö ekan kerran kunnolla omassa sängyssä ja vieläpä herättiin vain 3krt yön aikana. Mutta me alettiinkin nukkumaan kymmeneltä ja herätiin seiskan jälkeen, mut 3tunnin pätkiä saatiin nukkua, mikä on jo paljon tommosen jässikän kanssa! KIITOS cuplatonin!!! Se pilkkoo ilmaa masusta, niin meni yökin paremmin.. meillä kun nimittäin eilen alko ilmavaivat ja tunnistin ne heti! Samoin auttaa toiselle jalkapohjien hieronta eli tämä ns. vyöhyketerapia. :)

Juu, muuten siis menee tissittelyn kanssa paremmin, mut vasemmasta tissistä ei suostu syömään kun sen nänni on jotenkin vammanen eikä siitä saa otettua kunnolla kiinni vaikka mä sitä kuinka yritän saada kovettumaankin kaikilla kikka konsteilla. :/ ... Eli vain enimmäkseen oikeasta tissistä syödään. Pakko siis koittaa tätä vasenta pumpata. Ja juu, korvikkeet on hyvä lisä.. mut sitä ei tosiaan pelkästään halua antaa koska siinä ei oo niin paljon ravinteita kun rintamaidossa.

Nukku joo pähkis hienosti koko matkan ja nukkupa vielä pienen hetken kun kannoin sisällekin. :) Eli ois vaan pitäny tehdä viiiieeeelä pidempi lenkki, mut paikat ei kestä vielä. Hyvä kun ees kesti ton 3km.. sen jälkeen ollu kipeenä. :/

Joo ja siis lähetään heti syömisen jälkeen lähestulkoon ja niin että on sitten myös kuivat päällä. On se sitten tissiltä lähtö tai pullolta mutta joka tapauksessa syötön jälkeen. :) Ja päällä on nyt näillä 10-15asteen ilmoilla ollu kevyt toppapuku (siis semmonen pehmonen, vanhassa äitiyspakkauksessa oli sellanen...) ja sitten makuupussiin ja vaunuihin. Päässä on kypärämyssy (se semmonen ihan ohut) ja käsissä on tietenkin tumput ja jaloissa sukat. Ei sen kummempaa. Ja koska meidän pojalla ainakin on hirmu hyvä oma ruumiinlämmön säätö, niin hänelle ei tarvitse edes hirveesti pukea päälle vielä tässä vaiheessa. Menin meinaan tekee joskus tossa sen virheen kun mentiin autolla ja oli ulkona tosiaan vielä se 15 lämmintä, niin laitoin semmosen paksun karvahaalarin ja toinen sai sit jonkin asteen lämpöhalvauksen ja jouduttiin pysähtyy ABC:lle, missä riisuin pojan ja otin syliin. Meni hetki ennen kun toisen lämmöt tasaantu. Sen jälkeen päätin etten ainakaan enää liikaa pue. Ja tärkeintähän nyt on kun on kova tuuli, että suojaa pään ja korvat, koska makuupussikin kun on vaunuissa, lämmittää kyllä tosi paljon pientä. Sinne väliin vaan joku kevyt puku ja menoks. :)

Meillä ei oo vieläkään irronnu napatynkä!!!!!! Se on pikkasen tiukassa!! :D

Heh, mä sain kans sormukset takas sormeen tossa mutta sit taas sormet turpos ja nyt en oo pitäny niitä taas toviin. :D

Elkulle nyt tsemppiä!!!!!!

Sartsa ja äitin pikku jellonanpoikanen 14päivää :heart:
 
Rinsessapa oi, onnea myös tulevalle vaimolle :)

titityy hyvä että sun olo alkaa olemaan jo parempi :) Aika kovasti oot tainnu verta menettääkin :/ Mä kanssa liputan ton lapsentahtisen imettämisen kannalta! Tietysti jos vauva on pienikokonen tai vastaavaa, että pitää syöttää ton kolmen tunnin välein niin ymmärrän, ja tapauskohtasesti tietysti :) Mutta meillä ainakin toimii vielä ainakin paremmin kuin hyvin tää lapsentahtinen :)
Oi, ompa poika tosiaan kasvanu melkosesti! Tosi hieno juttu! :)

Elkku täällä peukut pystyssä, että se olis nyt menoa!

Sartsa no ei päteny rauhallinen tyttövauva ainakaan mun siskon lapseen :D Ehkä se on vaan tuurista kiinni, että kelle sattuu se rauhallinen tapaus ja kelle ei ;) Ja eihän tässäkään vielä tiedä kuinka käy. Eikös ne mahavaivat ala yleensä vähän myöhempään kun viikon ikäsellä? Ainakin muistelisin et oon kuullu jotakin sellasta :) Pitää nyt vaan toivoo, että tää meniskin tälleen. Pelkään etten osais hoitaa sellasta vauvaa joka itkee paljon, kun tääkin on vielä vähän hakemista :D
Hahha, telle taitaa olla kasvamassa oikea seuramies ;D
Tosi hyvä juttu, että saitte nukuttua nyt paremmin! Kyllä se äidinvaisto näköjään toimii ainakin teillä! :) :) :heart:
Ootko kokeillu rintakumin käyttöä tohon vasempaan tissiin? Eikös ne oo tarkotettu vähän tollaseen "vaivaan"? ..Nii ja mikskäs sun pelkästään korviketta pitäiskään antaa, kun omaakin maitoa tulee :)
Kiitos kun kerroit teidän pukeutumisesta! Toi on mulle varmaan kaikista vaikein asia miettiä! Noista on varmasti apua kun ens kerralla suunnataan ulos! :) Kiiiiiitos siis kauheesti! :hug:


Meillä kävi eilen neuvolatäti ekaa kertaa, ja tyttö painaa jo enemmän kun syntyessään, ai että äiti on ylpeä! :) Huomattiin sitten kanssa, että ne oli synnärillä unohtanu tarkastaa tytön kuulon. Neuvolatäti sano, että ennen vanhaan kuulo on tarkastettu vaan jollaan äänellä korvan vieressä, ja jos vauva reagoi niin se kuulee.. No sitten kun täti lähti, niin mies alkoi oikein urakalla napsuttelemaan sormia tytön korvan vieressä, eikä tää mitään ees säpsähtäny! Sitte lähdettiin käymään synnärillä mittauttamassa kuulo, ja kuuleehan se ;) On tainnut vaan mahassa tottua vähän kovempaan meteliin :D
Nyt mua taidetaan kaivata ruokintapuuhiin!

Minni ja Mini 9päivää :heart:
 
Just meinasin samaa ehdottaa Sartsalle kuin minni, elikkäs tuota rintakumia. Miullakin on toi rinnanpää jotenkin pyöree, vauva ei saa siitä otetta kunnolla, mutta rintakumin kanssa onnistuu syöttäminen aina. Nyt ollaan päästy kumistakin eroon, välillä jos tuntuu ettei onnistu niin laitan ensin kumin ja syötän sillä vähän aikaa, niin nänni tulee kunnolla esille ja saa syötyä hyvin ilman kumiakin.
 
Meillä on kanssa kunnon seurustelija täällä..monta kertaa päivällä seurustellaan ja välillä jopa 3 tuntia putkeen. Ja nyt on jo pari yötä nukuttu niin että ollaanm herätty vaan syömään jospa se tästä rupeis rytmi menemään oikein päin että yöllä nukutaan ja päivällä valvotaan..

Meillä on kanssa cuplatonit käytössä ja heti rupee pierut tulemaan kun otetaan sitä..vaikka ei oteta kun kerran päivässä,

Onkos muille vauvoille tullut vatsavaivoja d.vitamiineistä?meillä kun saatiin neuvolasta d-vitamiinit(devitol) niin pari päivää niitä käytettiin niin sitten itkerttiinkin yksi yö kokonaan vatsavaivojen takia ja heti kun vaihettiin deetippoihin niin johan on yöllä nukuttu mutta kyllä huomaa että hieman mahassa on ilmaa ja joskus niitä vähän itketään mutta otan pojan olkapäille ja kanniskelen siinä nin johan helpottaa..onneksi ensi viikolal tulee kantoliina niin on huomattavasti helpompi siinä sitten kanniskella..

ja tuosta imetyksestä sen verran että minusta tuntuu ettei tule maitoa enää tarpeeksi pojalle kun joskus saatan syöttää molemmista tisseistä ja silti poika vetää vielä 60milliä korviketta? mutta yleensä yöllä ei tarvitse muuta kun tissistä..

Marakatti ja Mikael 29 päivää:heart:
 
Sartsa83
minni ai.. mun mielestä tosi monet tyttövauvat on rauhallisia.. mut ei sitten. ;) Mahavaivat voi alkaa minkä ikäsellä vaan. :) Koliikkikin voi alkaa heti vastasyntyneellä ja kestää sitten sinne kolmeen neljään kuukauteen saakka. Kyllähän tossa on itekin välillä sormi suussa ollut kun poika ruvennu nyt itkee noita mahavaivoja.. mut sit kun testaa eri tapoja mitkä auttais vaivoihin ja löytää sen mikä toimii, tulee itelle ns. "voittajaolo". :) Leijonalapset on kuulemma seurankipeitä.. ;) Et sehän voi olla että tämä on juuri sitä sorttia. :) Juu, olen ylpeä äidinvaistoistani, että ne on löytyneet. :) :heart: En oo kokeillu vielä tota rintakumia.. kaveri kans puhu siitä tänään. Tarvii käydä hommaan semmonen. Kyllä me ollaan nyt annettu aikalailla tota korviketta tänäänkin, kun tuo saa hepulin kun sillä on isokovanälkä eikä tissistä tule niin kuin pullosta. :/ Olepa hyvä.. vuoroin kato autetaan toinen toisiamme. :) :heart:

Kiitoksia titityy :) Täytyy tosiaan käydä ostaan se. :)

marakatti meille hoitaja taysissa sano että poikavauvat voi vetää korviketta tissin lisäks 120milliäkin kerralla!!! Joten ei huolta vaikka poitsu tahtoo tissien lisäks vielä 60ml! :) Meillä vedetään cuplatonia ennen JOKAISTA ateriaa... ei meillä varmasti toimis jos vaan kerran ottais. :/

Me ei olla päästy niin pitkälle vielä noitten d-vitamiinien kanssa että ois suoranaisesti nähneet tekeekö ne vattaoireita kun tänään alotettiin.

Tää lähtee nyt maate kun poitsukin on sängyssään. :)

Sartsa ja äitin pieni jellonanpoikanen 14 päivää :heart:
 
Tässä meidän pieni Rakas mies :heart:

Aijaa.com - 6672604.jpg

Isiä ja äitiä vaan itkettää ku ollaan niin onnellisia :heart:

Onnea vauvahaaveita <3

Me kotiuduttiin eilen. Syöttämisen kanssa ongelmia ku poika nukahtaa heti tissille ja syöttäminen käy kipeetä.. Monet itkut on itketty. En tiiä miten saisin sen syömään kunnolla kerralla :/
Sairaalassa jouduin antaan lisämaitoa pullolla ku tuntu että aina vaan nälkä ja aluks senki takia ku muutama sokeri arvo oli alhaalla. Sydämessä kuului pieni sivuääni mut ultrassa katottiin et ei mitään hätää eikä tarvi jatkokontrollia. Viime yönä poika heräs kaks kertaa syömään. Saa nähdä miten ens yö menee. Niin ja aluks yritin olla ilman tuttia mut ei me selvitä ilman sitä. Nyt oon hukassa et mistä tiedän millon sillä on nälkä ku ei tuo hirveesti itkeskele? :/ Tämä on ollu niin vaikeeta tuon syömisen suhteen eikä mistään saa kunnon neuvoja.. Oon meinannu jo luopua koko imetyksestä ku se niin ressaa vaan ei pysty ku tulee huono omatunto. Pitää yrittää jaksaa eteenpäin.

Rakkauspakkaus 4pvää <3
 
rinsessapa millä osastolla olit? Meki kotiuduttii eilen:D (13/II)

Synnytyaskertomusta lyhyesti:

Eli 1.9.. alkoi aamuyöstä pienet kivut ja supistukset, aamulla vessassa käydessä tuli paperiin myös verta.
Supistuksia tuli pitkin päivää enemmän ja vähemmän, mutta kuitenki kipeähkösti.
Illalla vietiin esikoinen mummolaan yöksi siltä varalta jos tulee yöllä lähtö, ja jos ei nii ylikaikaiskontrolli olisi aamulla kuitenki ollu.

Illalla alkoi sitten supistukset tuntumaan jo aika napakoilta ja niitä tuli tiheemmin...
Joskus 22.00 aikaa lähettii ajaa kohti Oyssia, ja käytävällä katottii viel kelloa että ekan kerran tästä kävellään n. klo 22.30 (jos passitetaan takas kotii).

Sisälle mentiin ja tutkittii tilanne, 3cm auki ja kanava hävinny, eikun saliin. Supistuksia tuli mutta, ei viel niin pahoja...ilokaasua hengittelin siinä...siitä ei ollu paljon apua, mutta mukava pöhnä tuli, joten kipu vähän vaimeni.

Kun supistukset alkoi oleen kovempia, aloin pyytämään jotain muuta...kohdunkaulanpuudutetta kokeiltiin seuraavaksi...ei mitään virkaa koko puudutteella!! Täysin turha!

Kalvot puhkaistiin sitten klo 01.00, ja johan alkoi rytinällä tapahtuun...
Supistukset koveni, ja kätilö soitti anestesialääkärin paikalle epiduraalia varten...no, epiduraali muuttu spinaaliksi, koska olin jo 7cm auki, ja kipu sietämätöntä!!!
Lääkäri yritti, ja yritti laittaa mutta em voinut olla paikalla...sattui niin kamalasti...tais olla 4 kertaa kun yritti ja aikaa vierähti...
Ponnistamisen tarve oli aivan järkyttävä välillä kun vauva teki tietä itselleen.

Kun lääkäri sai sen spinaalin jotenkuten laitettua, nii aaaaaah, mikä tunne!!! Johan helpotti.
Siinä samalla aukenin 10cm, ja odotettii että ponnistuttais...mut ei. Ja vauva oli vielä korkealla...ei laskeutunut ollenkaan...
samalla alkoi vauvan sykkeet laskea supistusten myötä, ja pahimillaa oli useemman minuutin 80 luokkaa.
Ph arvot otettii klo 02.15 ja 02.55 ja laskussa oli....

kiireelliseen sektioon! (imukuppia ei voinut käyttää kun vauvan pää oli liian ylhäällä)

2.9.2010 Klo 3.27 rääkäisi ihana poika, jolla painoa 3720g, ja pituutta 52cm!:heart:

Pikku hetken ehdin poikaa nähdä kun se vietiin pois, ja minä jäin saliin...sieltä heräämöön, ja aamulla osastolle tutustuun poikaan!

Lääkäri oli sanonut miehelle kun oli vauvaa tutkinu leikkauksen jälkeen, että napanuorakin oli ollut aika lyhyt (45cm)

Mahdollinen syy vauvan ahdinkotilaan oli, että napanuora oli jotenki häpyluuta vasten, joten se jäi puristukseen.

Ja kuvaa pienestä:heart:

 
Vauvahaaveita Mä olin ykkösellä =)

Ihana kuva <3

Mua muuten ihmetyttää ku synnytyskertomuksessa lukee että ponnistusvaihe kesti 13min. Mutta mä aloin ponnistaan 00.00 aikaan yöllä ja poika synty 01.33? Et mikähän toi 13min oikeen on???

Mua niin vaivaa ku en saanu jutella kenenkään kaa synnytyksestä ku se oli niin kauhea :/ Oisin niin halunnu kysyä esim. et miks en tuntenu ponnistamisen tarvetta vaan piti ponnistaa sillon ku tuntu kipua(supisti) ja tavallaan puskee se kipu pois.. Ehkä mulla senki takia kesti niin kauan.
Ja repesin tosiaan ihan kivasti ja on nyt tosi vaikee hoitaa pientä ku on vaikee liikkua ja liitoskivut tuli takas, tosin paljon pahempina ku raskaana ollessa :(

Ja muutenki outoo et hoitokertomukseen on laitettu mielentilasta et hyvä ja ei inkontinenssia jne. Mut multa edes kertaakaan kysytty mun tuntemuksia.. Itkin sairaalassa paljon sitä ku mies ei saanu olla siellä ku ne onnettomat vierailuajat ja tuo imetyski itketti..
 
rinsessapa kai ne laskee sen ponnistuvaiheen jotenki alkavaksi kun se on aktiivinen tms.
Mä en myöskää saanu jutella lääkärin-kätilön kanssa leikkauksesta ollenkaa. Tosin lääkäri soitteli mulle eilen aamulla, kun mulle ei tehty kotiinlähtötarkastusta ollenkaa sillon sunnuntaina..ku viel klo 21 oottelin lääkäriä...joita oli talossa kokonaiset yksi!!! Joten kätilöt olivat sitä mieltä että päästävät kotiin, ja lääkäri soittaa reseptin apteekkiin ja aamulla käy mun kans puhelimen välityksellä leikkauskertomusta läpi.
Tosiaan, ne vierailuajat on kyl tosi lyhkäset:(

:hug:
 
vauvahaaveita paljon,paljon onnea pienestä pojasta! :heart: :hug:
Tosi sulonen pakkaus! :heart:

Rinsessapa ihanan känkkäränkän näkönen teidän poju! :heart: Niiiiiiin sulonen! :heart:
Pitäisköhän sun soittaa vaikka sinne synnärille ja kertoo sun tuntemuksista? Vai hoituiskohan se neuvolan kautta helpommin, niin että ne järkkäis jonku vaikka puhelinajan?

Meillä on menny vieläkin ihan hyvin :) Silmäkään ei enää rähmi, mikä on tositosi hyvä juttu! D-tipat alotetaan vasta torstaina, saas sitte nähdä miten käy, että alkaako vaivaamaan mahaa vai ei. Ostettiin kyllä Rela-tippojakin valmiiksi.
Vaikka tyttö onkin rauhallinen, niin oon alkanu huomaamaan jo kuinka lyhyt pinna sillä on :D Jos ollaan tissillä, ja tissi tippuu suusta, niin alkaa järjetön kiljuminen! Mini ei siis itke, vaan kiljuu! :D Ja sama homma, jos ei ookkaan nälkä enää! Ihan kun ei pääsis tissiltä muuten pois kun kiljumisella :D :D Aivan ihana tapaus! :heart:
Ei olis kyllä ennen äidiksi tuloa voinu kuvitella, miten paljon voikaan pientä rakastaa! Tää on jotakin ihan käsittämätöntä! :heart:

Minni ja Mini 12 päivää :heart:
 
Onnea jakautuneille!!:flower:

Täällä ollaan ihan hirveessä nuhassa eikä edes poika ole säästynyt siltä mutta pojalla ei kyllä onneksi ihan hirveä ole.
käytiin tänään neuvolassa ja pojalla painoa jo 5056g! on muuten kova syömään ja pituuttakin oli tullut jo 55,7cm.neuvolantäti sanoi että poika ottanut kunnon kasvupyrähdyksen mikä sitten selittää sen että miksi syö niin usein. Mutta kyllähän tuo on nyt jo hieman rauhoittunut menee jo melkein 2 tuntia että pitää taas evästä saada.. Vieläkun saataisiin tuo uni rytmi hieman toimimaan niin olisipa erittäin hyvä.. kyllä poika yöllä nukkui mutta heräili aina ½tunnin välein hieman itkemään mutta rauhottui aina kun antoi tuttia tai silitteli hieman päästä mutta itelläni jäi kyllä unet aika vähille kun ei meinaa edes keretä nukahtaa noin äkkiä..Mutta täytyy toivoa että tuossa parin kuukauden päästä poika nukkuis edes 4 tuntia putkeen niin olisin erittäin tyytyväinen.. Kyllähän tätä osasi odottaa ja onneksi minulla on niin ihana mies että vaikka menee aina kouluun aamulla silti katsoo yöllä jos minä pyydän ja varsinkin iltaisin ku mies katsoo telkkaria niin minä menen yleensä nukkumaan siinä 8 aikaan ja mies hooitaa poikaa.

Siis minä olen miettinyt myös tuota että miten paljon noin pientä ukkoa voi rakastaa!:heart:

Marakatti ja Mikael 1kk :heart:
 
Ajattelin huomenna kysellä neuvolatädiltä hirveen listan kysymyksiä..

Tiedättekö kuinka paljon teidän vauvoilla menee maitoa päivässä? Ja kuinka tiheesti ja kauan ne syö? Mua niin ressaa tuo meidän baby että saako se tarpeeks ruokaa.. Ehkä huolehdin turhaa.. Poika herää öisin kaks kertaa syömään (tosin viime yönä vaan kerran) ja päivällä syö 2-4tunnin välein (yleensä 3tunnin). Tuntuu että ruoka tauoissa on hirvee väli aina eikä se syö ku yleensä n.30min Ja syötän siis sillon ku itku iskee tai ku tutti ei maistu mut lutkuttaa silti...

Niin ja se piti vielä sanoa että kun mulle laitettiin se spinaali 22.30 ja sain alkaa ponnistaan 00.00 niin vaikutus ehti lakata tuon 1,5h aikana ku ponnistin ja lopuksi vielä laittovat tikit klo 01.33 jälkeen ku poika oli syntyny ja arvatkaa vaan sattuko ku ei ei enää spinaali vaikuttanu.. Oli kyllä sellanen kokemus että ei kiitos toiste...
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa83
Rinsessapa outoa että ensisynnyttäjälle laitetaan spinaali... kun jostain oon ymmärtäny et vasta toissynnyttäjät sais spinaalin just ton lyhyen vaikutuksen takia. :/ Kannattaa tosiaan puhua näin jälkikäteenkin synnytyksestä!!! Mulle ehdotettiin Vammalassa että jos haluan puhua synnytyksestä, saan aina soittaa heille sinne ja saan kyllä mennäkin paikan päälle käymään. Ja muutenkin kysyttiin synnytyksen jälkeen, mitkä mun tuntemukset on synnytyksestä kun koin rankan imukuppisynnytyksen.

Meillä syödään siis tosiaan noin 1 litra päivässä maitoa.. suurin osa siis vastiketta (tuttelia), mut tänään on juotu pullosta vaan 4krt! Ja määrät olleet 50-80ml!! :) Tissillä oltiin siis peiton alla tänään koko päivä.. aamuviidestä ilta kuuteen saakka!! :) Muutenkin päivä meni tosi hyvin.. ei vatsanväänteitä eikä mitään, paitsi heti kun tossa alkuillasta kylvetettiin poika ja annettiin tuttelia kun olin ehtiny hetki ennen antaa tissiä.. niin ..

nyt tarvii mennä syöttäääään!!!!!!!
 
Onnea vauvahaaveita pojasta!! :flower:

Meijän poikakin syö hirveesti maitoo, ja kyllähän sitä tuleekin paljon! Poitsu on nyt 3790 g :) Vaipatkin täyttyy tiuhaa tahtia ja välillä sitä ollaan märkiä :D Mut nyt nukkumaan ku kerta pojun sain nukkuu,. sitä tarvii hyvin unta että jaksaa taas huomisen :)

Lumi ja poitsu 3 viikkoa :heart:
 

Yhteistyössä