Elovauvat 2014 <3 *heinäkuussa*

Voi, onnea Jenni! <3 Mietinkin, että jokohan teidän pieni on syntynyt.

Tuosta limatulpasta, mulla tosiaan lähti nyt vaan pala sitä, pieni pala, peukalon kynnen kokoinen. Oikeastihan se on aika iso, ja jos se lähtee kokonaan, niin sitä ei voi olla huomaamatta! Mulla siinä kokonaisessakaan ei muistaakseni ollut veriviiruja… Mutta suklaarusina, älä nyt noin järkyttyneeltä kuulosta! Mun laskettuun aikaan on kolme ja puoli viikkoa :D Limaista vuotoa mulla on tosiaan tullut jo pitkään.
Eilen myöhemmin tuli kahdesti siteeseen myös vähän ruskeaa vuotoa, ei ollut lainkaan tuoretta verta. Supistuksia ei yhtään normaalia enempää, eivätkä ne ole edes kipeitä. Nyt heti aamusta alavatsa on aika kipeä, toivottavasti ei oo tulehdusta…Huomenna on neuvolalääkäri, malttaisinkohan oottaa sinne asti vai pitäisköhän soitella jo tänään neuvolaan?

Pinsuli ja Himpula 36+4 <3
 
Onnea jennii! Voi mahdoton kun alkaa näitä elokuisia jo tuleen! Itse en ole vielä yhtään valmis että syntyisi jo. Tuntuu että nyt tämä raskausaika vasta on alkanut oleen hauskaa :). Tämä kesäodotus tuntuisi sopivan mulle aika kivasti. Keksii kaikkea pientä puuhaa niin aika kuluu tosi nopeesti. No, eiköhän sitä vielä ehdi tuskastumaankin...

-tiiti- 35+4 (tai jotain)
 
Onnea jennii ! Ihana kun näitä vauvoja alkaa pikkuhiljaa tulla lisää ja lisää :)

Omia neuvolakuulumisia lääkärineuvolasta:

Rv 36+3 (34+3)
Paino 70,4 (70,6) -100 g /vko ! :)
RR 132/83 (135/86)
Prot/Gluk -/- (-/-)
Hb 132 labrassa viime viikolla (113)
Sf 32 (28,5) Kävi viime kerralla alakäyrän tuntumassa ja palasi nyt keskikäyrälle
Tarjonta rt (rt)
Syke +140 (+130)

Kohdunsuu oli pehmeä ja kiinni mutta ulkosuu oli sormelle auki. Kohdunkaulaa jäljellä 1,5 cm. Eli supistukset on saaneet aikaan jo jotain, mutta ei mitään kovin merkittävää kai kun uudelleensynnyttäjä olen. En tiedä voiko tuosta nyt päätellä yhtään mitään siis.

Steptokokki osoittautui positiiviseksi : / Vähän harmittaa kun joutuu nyt antibiootteja saamaan ja hieman huolettaa että ehtiikö niitä saamaan. Pitää kuulemma muutenkin lähteä ajoissa sairaalaan mutta nyt erityisesti. Esikoisen aikaan tuota ei toisaalta edes testattu että ehkä se ei ole niin vaarallista vaikka ei ehtisikään. Tietävätpähän ainakin sairaalassa seurailla vauvaa tarkemmin.

Limatulpasta minulla ei ole mitään kokemusta. Viime raskaudessa ei näkynyt koko tulppaa eli kai se siinä synnytyksen aikana on pois tullut. Jännittävää nähdä meneekö nyt samalla tavalla.

mariet ja pieni 36+3
 
Onnea jennii! <3
Jokohan mun vuoro alkais olla seuraavaksi, kun kuitenkin vain reilu 4vko mun laskettuunaikaan :)

Kiitos teidän vastauksista limatulppa-asiaan. Uskoisin että se on limatulppa, joka mulla liikkeellä on, kun sellaisia limarippeitä tulee pyyhkiessä. Se on lähes kirkasta, mutta viimeisimmällä kerralla ehkä hieman verensekaista. Ja tänään on vähän supistellutkin.

Ihanaa kun on alkanut taas tulee kovasti vauvauutisia mun lähipiirissä <3 Yhdestä varsinkin olen tosi onnellinen kun heillä vihdoin hoitojen kautta sai vauva alkunsa <3

Mmaria ja tytöt 35+5
 
Harmi mariet, että sulta löytyi toi streptokokki :/ Kyllähän sitä antibioottia pitäis melkein keritä saamaan, toi kun voi olla vauvalle hengenvaarallinen, jos se tarttuu synnytyksen aikana. Mutta hyvältä kuulostaa toi kohdunkaulan ja -suun tilanne! Eihän se välttämättä tarkoita että synnytys ihan heti tapahtuu, mutta ainakin se tarkoittaa, et sit kun synnytys käynnistyy, niin et oo ihan alkupisteessä :) Mulla on tänään neuvolalääkäri, pelottaa ihan sikana onko tuolla alakerrassa tapahtunut yhtään mitään... Viimeksi mulla oli synnytykseen asti kohdunsuu napakasti kiinni ja pituus sen 3cm. Viimeiseen neljään viikkoon ei tapahtunut sillä suunnalla yhtään mitään, vaikka oli paljon enemmän suppareita kuin nyt. Saa nyt siis nähdä... :/

Eiköhän sun vuoro ole ihan kohta Maria :)

Hiljaista onn! Puhukaa! :D

Pinsuli ja Himpula 36+5 <3 Aika vaan matelee, mutta ei huvita tehdäkään oikeestaan mitään...Puuh. Tähän mennessä on menty niin vauhdilla, että nää viimeset mx. 5vko menee varmaan aivan tuskaisen hitaasti.
 
Voi ihanaa! Vauvoja jo tullut! Onnea kaikille ihan valtavasti! :) En malta odottaa että itsekin pääsee näkemään millanen tyyppi meille muuttaa.

Tää kesäaika on vienyt niin mennessään että kirjoittelut ja lukemiset on jääneet ihan taka-alalle. Ihanat kesäsäät vihdoin hellii, mutta eipä tuolla pihalla oikeen enää viihdy kuin myöhään illalla vasta.

Neuvolassa on ihmetelty (hyvässä hengessä) kun sf-mitta on mennyt koko ajan niin keskellä keskikäyrää, muutenkin siellä kaikki on ollut ihan hyvin. Nyt on alkanut supistelemaan päivittäin, mutta ei nekään kivuliaita lainkaan.

Moni on kommentoinut kohdunkaulan tilannetta. Mulla oli jo viimeinen neuvolalääkäri, eikä mulle jäänyt kysymyksistä huolimatta oikeen mitään tarkkaa tietoa käteen kohdunkaulasta. Mulla ei siis oo mitään hajua sen pituudesta, onko auki, ilmeisesti vähän pehmentynyt oli!? Ärsyttävää, vaikka ehkä täytyy luottaa siihen että jos tilanne olisi ollut jotenkin poikkeava olisi siitä mainittu. Eipä mulla muutakaan vaihtoehtoa ole kuin luottaa...

Ai niin. Osallistuin sellaiseen raskausajan tutkimukseen kontrollihenkilönä ja siihen kuului ultraäänitutkimus. Sukupuolesta saatiin varmistus (tyttö) ja muutenkin lääkäri oli todella mukava ja oli ihana saada vielä varmistus että kaikki vaikutti olevan hyvin. :) Ihan erilainen meininki kuin kunnallisella puolella tarjotuissa ultrissa, joissa tuntui aina olevan hirveä kiire yms.

Isyyspakkauksen annoin ja mies oli siitä kovin mielissään. Tuli itsellekin tosi hyvä mieli. :)

Aika hyvin on tavarat hankittuna, mutta vielä on jotain mitä pitäisi saada kotiin asti. Toivoisi jo että kaikki olisi hankittuna. Seuraava projekti on kyllä sairaalakassin pakkaaminen.

Vointi on olosuhteisiin nähden ollut hyvä. Lantio ja selkä kipeytyy ajoittain, mutta kivut on siedettäviä ja ohimeneviä. Pitkä seisominen/kävely tuntuu toki jaloissa, mutta onneksi äitiyslomalla voi ottaa iisisti. Öisin kyljen kääntämiseen täytyy aina herätä, mutta kyllä sitä onneksi nukahtaakin heti uudelleen. Närästystä ei juuri ole, onneksi. Lapsi on kyllä löytänyt kylkiluut, mitä mun ollessa makuuasennossa on kiva potkia. :p Ja maitoa tulee kanssa aina välillä, ainakin kuukauden ajan tullut. En ainakaan osaa yhdistää että mikä saa maidon tulemaan.

Mahan naksumisesta: Musta tuntuu että kun lapsi liikkuu ja vatsa muljuaa, niin silloin tuntuu sellainen ilkeä naksahdus, tuntuu siltä että lapsella just joku nivel muljahtais pois kuopastaan hetkellisesti tms tilan puutteen vuoksi. Onko tämä sellaista mistä ootte puhuneet vai ihan eri tyyppinen juttu? En osaa sanoa kuuluuko tästä ääntä varsinaisesti. Mutta sellanen hieman ällö muljahdus se on (kun tulee mieleen just se nivelten muljahtelu).

Hassua kun neuvoloita on nyt niin usein, mutta ehkä ihan hyvä niin. Streptokokki-näytettä jännään ensi viikolla. Toivottavasti vältymme monet siltä.

Liian kauan selvästi viime kerrasta, tuntuupa vaikealta kirjoitella. :D

Kovasti jaksamisia kuumuuteen ja kolotuksiin ja mahdollisiin huoliin!! Ei enää ole tosiaan pitkälti, vaikka tää kyllä henk.koht. tuntuu niiiiiin silkalta odottamiselta jo. Saati jos/kun menee yli lasketun ajan... Huoh.

Hobla 35+5 (ihan hullua miten viikot on menneet :D)
 
Onnea kovasti pojasta jennii--! :)

Pikku-uikku,
mä olen itse myös 154cm pituudeltani ja suhteellisen hoikka.. Kyllä kumminkin 2012 synnytin alateitse yli nelikiloisen pötikän lasketunajan jälkeen(ja ihan hyvin mahtui tulemaan) ja nyt onkin sit luvattu vielä isompaa lasta kun 32+6 painoi jo sen 2695g ja mulla diabetes. Näin alkuun on ainakin suunniteltu, että alateitse tulee jos nyt vaan suostuu tulemaan(eli mitään komplikaatioita ei olis), varmasti kylläkin menee käynnistyksen jo reippaasti ennen laskettua ettei pääse kasvamaan yli viiskiloiseksi loppua kohden, ehkä jopa viikonpäästä!
Onko sulla sitten jotenkin ahtaammat paikat sisältä jos tollasilla painoarvioilla lähtevät käynnistelemään?

Meillä oli eilen aika naikkarilla KTGhen, mulle ei ikinä sanottu miksi sinne piti mennä mut kuulemma hyvältä näytti! Pojan syke oli kokoaika jotain 125-135 väliltä, mikä tuntuu hullulta kun meidän tytöllä se oli aina 160 paikeilla, mut kai hän on vaan rauhallisempi(sormet ristiin, ettei tule samanlainen touhottaja kuin siskonsa! :D).

Mun raskaudenseuranta on ollut jotenkin erittäin omituinen... Aikoja neuvolaan ei oo ollut kuin kolme kaiken kaikkiaan! Jouduin jopa itse kerjätä ajan lääkärille, sillä sitä ei annettu automaattisesti(ne kuvittelee neuvolassa, että Naistenklinikalla tehdään ihan kaikki heidän puolestaan ja käyntejä sielläkin on ollut yllättävän harvoin kun pitkäaikaissokeri on ollut kokoaika todella hyvä). Verenpaineista yms ei oo koko raskauden aikana ollut liiemmin hajua, omaa painoa olen joutunut tarkkailla ihan kotona yms ja tuntuu jotenkin oudolta, että jos on riskiraskaus niin eivät seuraa siitä huolimatta yhtään tarkempaa vaan oikeastaan edellistä raskautta lepsummin.

Nyt siivoamaan vielä kun ehdin, likka on tädiltään yökylässä ja ne kai kohta tulevat hakemaan mua mukaan rannalle eli hoppu alkaa tulla! :D

ekulainen & jättijäpikkä 34+5
 
UGH. Olipa suorastaan turhauttava ja ärsyttävä käynti neuvolalääkärillä. Sf-mitta näytti taas mitä sattuu, kun oli taas eri mittaaja (kerran aiemmin mitannut raskauden puolivälissä), ja Himpula oli ihmeellisessä asennossa. Saatiin siis sama mittatulos ku viimeks 4 viikkoo sitten. Huoh. Kohdunkaula oli edelleen sen helkkarin 3cm (ja muistin muuten väärin, esikoisesta se oli tässä vaiheessa enää 1cm, mitä se oli sit vielä 2vrk ennen synnytystä, ja esikoinen syntyi viikon yli lasketun ajan!), ja kohdunsuu napakka ja kiinni. Voi nyt *******. Kolme viikkoa ja kaksi päivää laskettuun aikaan, eikä MITÄÄN tunteitakaan lähentyvästä synnytyksestä. Supparit on ihan naurettavia, vauva ei paina lantiota, ei tuu häpyluukipuja, ei niin MITÄÄN. Olo on niin hyvä ja tavallinen että ärsyttää! Ja tää kuumuus ärsyttää. Ja hormoonit. Argh.
Vauva liikkuu vähän nahkeasti, mutta liikkeitä tuntuu pitkin päivää, ja varmasti se 10 tunnissa. Silti hermoilen. Koko ajan.

36+5 (32+4)

Paino 57,6kg (55,8kg) Yhteensä painoa tullut n. 10kg.
RR 107/58 (122/62)
B-Hb 114 (107)
Turvotus Ei merkintää, mutta jaloissa paljon (+/-, silloinkin jaloissa)
Sf-mitta 30 (30)
Tarjonta RT (RT)
:heart: +135 (+130)
Liikkeet ++ (++)

Seuraava käynti kahen viikon päästä 21.7.
 
Lämpimät onnittelut jennii!!!
Ihanaa että voitte hyvin!

mariet; mulla kans tuo strepto löytyi,siihen määrättiin dalacin 2% antibioottinen emätinvoide, kun mulla tuo strepto vissiin oli syynä noihin supisteluihin,joita ei nyt ole ollut..oon kyllä ottanutkin rauhallisemmin. Uusi näyte vielä vk:lla 36+3 kun nlalääkäri. Mulla pelottaa ja stressaa tuo strepto,kun pelkään että vauva sen saa synnytyksen yhteydessä :(

ekulainen; sullahan on kunnon synnyttäjän lanteet ;) !
Ei mulla ole koskaan esim.kuvattu lantiota,ihan vaan käsikopelolla arvioitu ja kysytty oonko murtanut joskus häntäluun kun on jotenkin sisäänpäin käyrä,mutta enpä oo murtanut..noiden perusteella sanottu että n.3,5kg alakautta ja silloinkin herkästi sektioon jos tuntuu ettei meinaa mahtua.


Voi Pinsuli; kurja kuulla että neuvolakäynti ei olut kiva:(
mutta onneksi kaikki oli kuitenkin hyvin! Mä myös stressaan noit liikkeitä,oon jo ollu lähössä äippäpolille näytille kun vauva liikkuu vähän ja liikkeet on vaisuja/"väsyneitä",
mutta kun oon niitä laskeskellut pari kertaa päivässä niin kyllä se 10 liikettä tunnissa tulee täyteen ihan hyvin.


Vointi; hengästyttää,väsyä, närästää,huolettaa,hormonit heittelee eestaas,iho on kuiva ja kutisee..ja näihin helteisiin tukehtuu,mutta enää 4-8 viikkoa (tällä hetkellä jos ei mitään muuta tule) vauvan painosta riippuen..


pikku-uikku ja kyytiläinen 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Täällähän on taas tapahtunut :)! Onnea Jenni!! <3

rv 32 eurantaultrassa käyty ja kaikki ookoo :) Tytöt nyt A 1950g ja B 1700g. Molemmat kuitenki vielä kasvaa keskikäyrillä, joten kokoerosta ei tarvi olla huolissaan :) Lantiokin mitattiin ja kuulemma meikäläisen alakerrasta ei paljoa yli 3 kg mahdu, mutta näiden syntymäpainoarviot on alle sen 3kg joten alateitse hyvin todennäköisesti yritetään kun ovat nätisti ainakin tällä hetkellä rt:ssa :)

Kohdunkaulalla ei oo tapahtunu mitään muutosta, vaan edelleen on kiinteä ja yli 3cm, enpä siis usko, että meikäläinen näitä vielä useampaan viikkoon ulos pullauttaa :p
 
Oikein paljon onnea Jennii :heart: Toivottavasti tulet kertoilemaan kuulumisia miten vauva-arki alkaa =)

Pikku-uikku ja Pinsuli
Täälläkin vauva on rauhottunu hirveesti. Välillä tosiaan saa oikein keskittyä kuulostelemaan vauvan liikkeitä. Tosin mä olen myös huomannut, että oon aikalailla tottunutkin niihin vauvan liikkeisiin ettei niitä aina edes tiedosta, muttakun seuraa mahan aaltoilua niin näkee, että kyllä siellä liikutaan. Mut välillä ihan säikähtää kun miettii, ettei oo huomioinut vauvan liikkeitä pitkään aikaan.

Ekulainen
Tuntuupas tosiaan vähäiseltä määrältä noi sun neuvolakäynnit, mutta pääasia, että sinä ja vauva ootte voineet hyvin =)

ON
Täällä varmistui kontrollissa, että sektio tehdään viikon-parin kuluttua, eli ihan kohta on täälläkin vauva :heart: . Painoarvio oli tällä hetkellä 2500g eli siinä 3kg tuntumassa on sitten syntymähetkellä :heart: Olihan siinä itkussa pidättelemistä, sekä minulla, että miehellä kun meille selostettiin leikkauksen kulkua. Tuntuu niin uskomattomalta, että ihan kohta me nähdää se pikku-ihminen joka mun masussa asustaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sammi
Ihania uutisia Fiinaliina! :) <3

Mulla olis kysyttävää uudelleensynnyttäjiltä/monta kertaa raskaana olleilta...Onko teillä olleet oireittain samanlaiset raskaudet, onko raskauden kulku ollut samanlainen? Mulla kun ei ole tosiaan oikein kunnon vaivoja vieläkään, mitä esikoisesta tähän aikaan jo oli. En heräile yöllä supistuksiin, supistukset ei tosiaan edes satu kunnolla, kohdunkaulan tilanne oli paljon parempi jo tässä vaiheessa...En tiiä, jotenkin häiritsee että tää tuntuu olevan kauheesti aikaansa jäljessä tää raskaus, vaikka hedelmöitys ei oo voinut myöhästyä, kun niitä positiivisia testejä tein ihan ajoissa...En voi käsittää että valitan siitä, ettei mulla ole tarpeeksi loppuraskauden vaivoja :D Ainut on oikeastaan kovat selkäkivut. Eilen ja tänään mulla on tullut kyllä aivan ihmeellisiä kramppeja alavatsaan/alaselkään, mutta ne saattaa jotenkin liittyä ilmavaivoihin... Möh.
 
Fiinaliina; voi että,teillähän rupee oleen jännät paikat,paljon onnea,voimia ja tsemppiä tulevaan sektioon!

Pinsuli: Voi ole onnellinen kun voit hyvin ;)! Mulla eka ja toka raskausaika oli aika seesteistä eikä mitään vaivoja. Kolmaskin raskausaika meni ihan hyvin. Tämä raskaus on ottanut voimille, eilenkin tuli suihkun jälkeen sydän hakkaa(pulssi n.105/min)-henkeä ahistaa olotila pahan olon kera,melkeen piti yrjöt heittää. Ja nyt tässä raskaudessa ollut supisteluita,väsymystä,lonkka kipua..
Mulla paikat ei ole kypsyneet/pehmenneet/auenneet koskaan liian aikaisin,vasta sitten kun synnytys käynnissä. Nytkään nuo supistelut ei saaneet mitään aikaan,-onneksi.
Nauti vaan kaikessa rauhassa raskaudestasi,ehkä seuraava ei ole yhtä oireeton ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Mulla oli se äitipoli eilen ja painoarviot oli a:lla n2600g ja b:llä 3050g. Vauvat voi kuitenkin hyvin, nnapavirtaukset hyvät ja kunnolla lapsivettä kummallakin niin ei lähdetty vielä käynnistää. Seuraava käynti on rv37+0, eli ens viikon ke ja sillon täytyy varautua käynnistykseen jos nämä eivät itsekseen ennen sitä tule. Kohdunkanavaa oli jäljellä 1.5cm napakka mutta sormelle auki.

Jänniä aikoja elellään :) Tahtoisin kyllä jo kovasti eroon mahasta kun eläminen on todella rankkaa!

Mmaria ja tytöt 36+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Onnea Jennii!

Pinsuli Musta tuntuu, että toka raskaus oli helpoin ja tämä kolmas vaikein. Ekassa alkuraskauden pahoinvointi oli hurjaa ja olin sairaslomalla pitkään. Muuten vointi oli loppuun asti melko hyvä. Ei ollut liitoskipuja, ei supisteluja tms. Toisessa raskaudessa pahoinvointi oli helpompaa. Supisteluja oli, mutta ei niillä mitään vaikutusta ollut. Liitoskipuja lopussa jonkin verran, mutta silloin sain nukuttua hyvin. No tässä kolmannessa pahoinvointi on ollut kaameaa, närästystä, supisteluja, selkä ja lonkkakipuja, kamalat liitoskivut... Varmaan kaikkea mitä raskaana ollessa voi olla. Kaikki raskaudet on olleet erilaiset eikä niitä kai pitäisi edes vertailla. Voit olla Pinsuli tyytyväinen, kun olo on hyvä.

Oma napa. Tänään oli neuvolalääkäri. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni, kohdunkaulaa ja n. 2 cm jäjellä. Supistelut ei ole saannut mitään aikaan. Vauva raivotarjonnassa, laskeutunut, ei kiinnittynyt. Sykkeet 145. Omat arvot muuten kunnossa, mutta pissassa proteiini oli yhdellä plussalla. Oman voinnin seuranta ja tarvittaessa yhteys neuvolaan tai Kätilöopistolle. Turvotusta on. Muuten olo on kuin mammutilla. Vatsa ahdistaa. Liitoskivut on aivan järkyttävät. Ankkakävelyä joudun harrastamaan. Yöt on rikkonaiset, kun joutuu joka kyljen kääntöön heräämään ja vielä käymään pissillä. Mutta yksi positiviinen asia, oksentelu on nyt loppunut. Pahaolo tulee helposti, mutta pöntön halailua ei tarvitse enää harrastaa. :) Supisteluja on tasaiseen tahtiin, mutta eipä niistä huolta. Närästystä on edelleen. Anselmi liikkuu ja voi hyvin. Onneksi laskettuaika lähenee, vaikka varaudun kyllä siihen, ettei se haikara osaa tälläkään kerralla tulla ajallaan paikalle. Hormonit hyrrää ja mieliala vaihtelee. Ja masusta olisin jo ihan valmis luopumaan.

Huomenna alkaa mammaloma ja poksahtaa 35+0.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Jennii!

Pinsuli: Mullakin raskaudet ovat olleet erilaiset. Tai vähän yli puoliväliin hyvinkin samanlaiset ja helpot. Mutta nyt viimeiset 2kk olen ollut tosi kipeä. Voimakkaita liitos- ja selkäkipuja. Herään joka yö useita kertoja, kun liikun, kun lantiosta vihloo. Myös turvotusta on nyt paljon, edes rannekelloa en pysty käyttämään. Arvelisin, että tämä vuodenaika tekee osansa, koska viimeksi laskettu aika oli tammikuussa. Ja myös viimeksi esikoista odottaessani sain levätä aina kun halusin. Nyt se ei todellakaan onnistu. NAUTI siis olostasi, jos et huomaa olevasi raskaana!

Mä odotan ensi viikkoa kuin kuuta nousevaa: mulla alkaa ma äitiysloma ja miehellä kesäloma viimeistään ti! Ensi viikolla alkaa vihdoinkin yhden huoneen remontti ja sen valmistuttua saan vihdoin laittaa vauvalle kaiken valmiiksi. Vielä en ole tehnyt MITÄÄN! Sairaalakassikin on pakkaamatta... Onneksi täältäkin etusivulta löytyy hyvä lista, niin ei tarvii omaa listaa kirjoittaa.

Onko jollain muulla kädet kipeät? Mietin liittyykö se turvotukseen...? Mulla siis etenkin öisin ja aamuisin kämmenet ja sormet ovat kipeät ja arat, hyvä, että saan hammastahnatuubin kierrettyä auki...

sushen 34+4 (?)
 
Ja limatulpasta piti vielä sanoa, että viimeksi mulla se irtosi alkuviikosta, kun synnytys kunnolla käynnistyi lauantaina. Sen kyllä erotti silloin esim. valkovuodosta. Se oli selvä klimppi. Kiinteähkö, limainen, veriviiruinen.
 
Sammi, onpa kiva ettei sun tarvii enää oksennella! Pitkäänhän sitä kestikin, huhhuh. Mutta noi muutkaan vaivat ei kyllä ole mukavia :/

pikku-uikku, millä viikoilla sun edelliset lapset on syntyneet? Harmi, että sullakin ottaa raskaus niin voimille :/

sushen, mulla on välillä kädet kipeät, mut yleensä päivällä. Enemmän kärsii jalat, ympäri vuorokauden, ne on niiiiiin turvonneet. Oon päätellyt että kyse on nimenomaa näistä helteistä. Munkin esikoisen laskettu aika oli tammikuussa, sillon ei turvottanut läheskään näin paljon!

Ja kiitos vielä kaikille vastauksista, jotenkin on niin vaikea olla vertailematta omia raskauksiaan... :(

(.) Ei mulla nyt siis mikään seesteinen olo tässä kropassa ole! Alaselkäkivut, ristiselkäkivut, superkamalat turvotukset jaloissa, nopea uupumus, kummallinen valkovuoto ja limavuoto jotka on kuitenkin "normaaleja", vessassa ravaaminen, vatsan jomotukset (mutta ei tietenkään supistukset)...Kyllä näitä vaivoja on. Haluaisin vaan, että olisi niitä vaivoja mitkä edes kertoisi synnytyksen lähestyvän! Ärsyttää vietävästi että vauva on esim niin ylhäällä, ettei sen paino edes tunnu lantiossa. Kai pitää vaan ajatella, että minä hetkenä hyvänsä Himpula voi plumpsahtaa kunnolla alaspäin. Eiköhän tää tästä... :) Lantiossa on tosin aika paljon kipuja, mutta eilenkin lääkärissä kun lääkäri koitti vauvan päätä, se oli niin ylhäällä että meinasin itkeä. Eli tiedä sitten mistä ne lantion kivut johtuu.

Mutta tänään vauva on täysiaikainen! Nyt sitten vaan odotellaan... :D

Pinsuli ja Himpula 37+0 *poks* !! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onnea Jennii :heart: On se vaan uskomatonta että meidän vauvoja on jo maailmassa :) Ja lisää tulee!

Fiinaliina onpa kiva että sä oot hyvillä mielin tulevasta sektiosta :) Tuu kertoon heti kun saat "synnytysajan" :)

Neuvolassa taas käyty ja edelleen kaikki tosi hyvin, pissat puhtaat, verenpaineet 110/66, sf-mitta 30, vauvan sykkeet hyvät ja liikkuu paljon. Painoa mulle tullu nyt 150g /viikko. Tällä kertaa mukula oli raivotarjonnassa (jeeeeee!!!!!!) ja mä totisesti toivon että se niin myös nyt jää. Synnytystapa-arvioon tulee kutsu kun lähete on käsitelty.

Kaikenlaisia asiaankuuluvia vaivoja mulla on, paitsi tuota turvotusta en oo vielä saanu *koputtaa puuta*. Edelleen supistelee, lonkat ja nivuset on kipeät ja helteet... Tiedätte taatusti mitä tarkotan :D Vatsa on potkuista hellänä ja selkää kolottaa tämän tästä mutta on tää silti ihanaa!

Amuniina & mukula 33+4 :heart:
 
Voi että, oon niin kateellinen Amuniina! Aivan käsittämättömän ihanaa, että osaat nauttia tästä! :) Voi kun minäkin osaisin.

Öö tuota, kysymys siitä streptokokkinäytteen otosta. Kävin äsken labrassa otattamassa sen näytteen, ja miksiköhän se peräaukon suulta pienellä pumpulipuikolla sipaiseminen sattui? Emättimestä ei sattunut, sitähän nyt ronklataan muutenkin, mutta peräaukosta sattui. Onko se sattunut kellään muulla? Voisko se johtua pukamista? Muistan kyllä, että peräruiskeen laittaminen synnytyksessä kirvelsi kans inhottavasti... Saako tollasta apteekin peräpukamavoidetta käyttää raskausaikana? En oo koskaan aiemmin käyttänyt... Todennäköisesti pukamia kuitenkin on, tai onkin.
 
PINSULI Mä ainakin sain viime kesänä sairaalassa ihan oman tuubin peräpukama voidetta, joten eiköhän se oo raskauaikana ihan ok. Ja se kyllä autto melkeinpä heti :) Oli jotain Pllä alkavaa...

enpä oo pitkään aikaan kirjotellu kun Padi on poissa käytöstä niin ei tuu puhelimella oikeen kirjoteltua saatika luettua... Mutta onnea kaikille vauvautuneille!

Mulla oli maanantaina neuvola ja siellä kaikki muuten hyvin, mutta terkka ihmetteli miks ei äoppäpolin lääkäri ollu määränny kontrollia vauvan tarjonnan suhteen kun se oli istukkakontrollissa kuitenkin poikittain... No minäpä sitten olen TAAS menossa kontrolliultraan ens tiistaina : / Kivahan sitä asukasta on nähdä, mutta pelko ulkokäännöksestä ei oikeen innosta... varsinkin kun meillä ollaan sen verta liikkuvaista sorttia ja mulla on jo kylkiluut ihan sökönä ja toi sektiohaava hellänä... Terkka sano että voi olla myös että kääntöyritys tehään myöhemmin ja sitten samalla käynnistetään synnytys, mut jotenkaan sekään ei innosta...

Muuten täällä kaikki menee hyvin, mitä nyt ois yhet 1v synttärit järjestettävänä lauantaina ja jotenkin alkaa tää helle verottamaan mieltä ja kehoa.. Plus paarmat joita ihan kivasti pörrää tuolla heppalaitumella...

Mirka J.& Elma 35+5
 
Pinsuli, saa käyttää peräpukamavoiteita. Mua vaivasi pahasti viime raskaudessa, nyt olen säästynyt kun olen pitänyt tosi tarkkaa huolta vatsan toiminnasta. Jotain haavaumaakin helposti tulee jos on pukamia ja ne ainakin herkäsi kirvelee.

Käsien kipu ja puutuminen voi johtua turvotuksesta, ne joilla on taipumusta rannekanavaoireiluun, saattavat kärsiä siitä tosi pahastikin raskausaikana.

Ja odottavan aika on kyllä pitkä, ja lasta odottavan vielä erityisen pitkä!!! Viikot matelee täällä, täysiaikaisuuteenkin vielä 4 viikkoa!!!

Mun selkäkivut on huomattavasti helpottuneet kun sain jäädä pois töistä sairauslomalle. Lonkat särkee edelleen öisin ja herään aina kun pitää kääntyä (ja käydä vessassa), mutta muuten ei erityisemmin koske minnekään. Täällä on nyt toivottavasti jämähdetty raivotarjontaan *kopkop*, ainakaan 3-4 viikkoon ei ole nyt kääntynyt. Turvotustakaan ei juurikaan ole, jos en tee mitään raskaampaa (Ähtärin eläinpuiston kierros +25 lämpötilassa viime sunnuntaina hieman turvotti :D). Mutta vaikka ei mitään isompaa vaivaa olekaan, on olo sen verran kankea ja hankala ja kömpelö, että olen aika kypsä raskaana olemiseen. Täälläkin on Aku vielä tosi ylhäällä, mun mielestä esikoinen laskeutui 33-34 viikolla, toivon, että tämä tekisi saman.

Ens maanantaina olis se pelkopolikäynti, vähän sekavin fiiliksin olen menossa sinne.

Kaisa-Tuulikki 33+0
 
Mmaria; Voi että,kohta teillä on pienet sylissä,hirmusti onnea ja tsemppiä tulevaan!!!

Pinsuli; meiän muksut syntyneet 41+4, 40+2(käynnistetty painon vuoksi 3330g) 38+2(käynnistetty kun painoarvio 3600g). Mulla ei viimeksi ollut vauva kiinnittynyt/laskeutunut kun noin "aikaisten" ilman mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta käynnistettiin,vasta kun olin n.7 cm auki vauvan pää alkoi laskeutua asemiinsa,meinattiin jo väärää tarjontaa syyksi mutta ihan oikeassa tarjonnassa syntyi.
Onhan sullakin noita vaivoja ihan riittämiin;)
Juu,uskoisin että nuo pukamat syynä että näytteen otto sattunut,mulla ainakin ne välillä ärtyy ja ovat kipeät,lääkäri sanoi että voi käyttää voiteita(ei sanonut mitään tiettyä,pitäis jotain munkin ostaa jo) ja että kannattaa öljyn avulla pukamia tunkee takas suolen puolelle kakalla käynnin jälkeen,joo,ihan kun ne pysys siellä..

Hyviä vointeja kaikille!
 

Yhteistyössä