Elovauvat 2014 <3 *heinäkuussa*

Pink, huh siellä on jännää! Ei varmaan mene enää kauaa, tsemppiä! :)

sushen, toivottavasti pikkuinen alkais nyt liikehtimään paremmin. Oothan muistanut juoda paljon paljon vettä? Kai nää helteet voi sikiöihinoin jotenkin vaikuttaa?

Mä oon huomannu kans vähän liikkeissä muutosta, mutta ei mitään mistä olisin vielä huolissani. Liikkeitä tuntuu samoihin aikoihin kuin ennen, mutta ovat vähän maltillisempia. Tänään koitan illalla laskea, että kuitenkin se 10 liikettä tulee täyteen. Uskoisin kuitenkin niin :)

Kysymys. Oon yrittänyt etsiä netistä kokemusta tästä, mutta tuntuu ihan mahdottomalta löytää mitään... Eli onko kellään kokemusta sellaisesta, että vauva olisi iltaisin alempana lantiossa kuin aamuisin? Maanantaina kun kävin synnärillä mutkan kovien ylävatsakipujen takia, ja siellä lääkäri sanoi sisätutkimuksen yhteydessä, että sikiön pää painaa todella alas lantioon, kohdunsuu koko matkalta kahdelle sormelle auki ja hän saa koskettua vauvan päätä. Kuitenki aiemmin sinä päivänä neuvolassa todettikn että sikiö ei ole laskeutunut, eikä mulla seuraavana aamuna tuntunut enää kunnon painetta alapäässä. Tämä tuntuu jatkuneen nyt samanlaisena viikon verran. Eli paine ja kipu lantiossa tuntuu pahimpana iltaisin, eikä missään vaiheessa oo tuntunut, että olisi "vesimeloni haarojen välissä" :eek:. Että mitä kummaa.

Pinsuli ja Himpula 39+3 <3
 
Mä olinkin ymmärtänyt sen liikelaskennan väärin. Se onkin niin, että 10 liikettä tunnissa, kun on itse esim. juonut jotain makeaa ja lepää samalla. Mä luulin, että se ois 10 liikesarjaa päivässä... No, seuraava jumppa kun alkaa, alan laskemaan. Viimeistään illalla.
 
Pinsuli, mä ainakin allekirjoitan sun tuntemukset, vaikka ei mulla asiasta mitään faktaa olekaan. Aamupäivällä usein vihloo ikävästi kun pää yön jälkeen "valuu" alemmaksi ja samoin kun on muuten pidempään pystyssä tai kävelee. Onhan se ihan järkeenkäypää, että painovoima tekee tehtävänsä. Siihenhän synnytysjakkarakin perustuu.

Kesälomareissu tehty ja nyt matkalla kotiin! Muumimaailma ja Tallinnan eläintarha olivat vähän liian rankkoja kokemuksia tällä helteellä mutta muuten hyvä reissu. Ehkä yks pikavisiitti Tampereelle tehdään vielä mutta muuten taidetaan nyt rauhoittua kotiin junioria odottamaan.

Vähän sais jo ilmat viilentyä... Huomenna neuvola.

Kaisa-Tuulikki 35+3
 
Pink ei siellä nyt yritä kiilata ohituskaistalla ohi!! :) No eikai, onnea koitokseen sikälimikäli on hetket niinku käsillä!

Mun jalat vaan turpoo entisestään ja nyt ihan vähän alkaa tää päälle 30 asteen lämpö häiritsemään! Mökiltä siis kotiuduttu ja tää meen kämppä on melko kuuma! Arkista pyykinpesua ja renniee, siinä mun sunnuntai!

SR 38+2
 
Tsemppiä Pink!! :) Hyvä, että tää sun kolmonen jaksoi masussa näinkin pitkään!

HUOM! Oon nyt saanut FB-ryhmän kasattua meille lopuille halukkaille. Eli pistäkäähän mulle yksityisviestillä nimenne ja kuvaus profiilikuvastanne, niin pyydän teidät sitten kaveriksi ja lisään teidät ryhmään :) Toivottavasti mahdollisimman moni haluaa liittyä, musta olis kiva tutustua kaikkiin henkilökohtaisesti. Ryhmä on täysin salainen, sitä ryhmää ei siis näe muut kuin ryhmässä olijat.

Ja niinkun jo aiemmin sanoin, toivon, että ainakin synnytyskertomukset ja -ilmoitukset jatkuisivat tälläkin puolella. Tietysti jos kovin moni ei aio liittyä, jatketaan tavallista keskustelua myös täällä. Ei ole pakko liittyä heti, liittymiseen ei ole takarajaa! Toivon vaan, että ryhmään tulisi vain tämän ketjun jäseniä.
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa :) Ja onnea kaikille vauvan saaneille <3 ! Ketjua luen päivittäin, mutta itse en ole osannut jotenkin kirjottaa. Itselläni nyt viikkoja 35+5, vointi tällä hetkellä ihan ok. Juhannuksena olin jo sairaalassa supistusten vuoksi, mutta ne saatiin estettyä silloin onneksi. Ja viime viikolla olin osastolla raskausmyrkytys epäilyn vuoksi, verenpaineet onneksi laski ja olo helpottui ja nyt olen vain tarkemmassa seurannassa. Vauvan painoarvio oli jo 2900. Huomenna neuvola ja ensiviikolla käynti sairaalassa kurkkaamassa vauvaa tarkemmin :) Saitkohan pinsuli mun viestin fb ryhmään liittyen, kun en osaa tätä oikein käyttää :D Tsemppiä kaikille loppuun ja helteiden kanssa kärvistelyyn!
 
Tsemppaukset Pink!! Mulla huomenna siis käynnistys edessä, tosin edelleen toivon ettei tartteis käynnistellä ja tää vauva vaikka hoksais alkaa itse syntymään... Jotenkin niin epätodellinen olo. Tuo käynnistyshän saattaa kestää, jos ei päästä kalvoja puhkaisemaan ja mä en niin kauheasti tykkää noista sairaaloista että siellä kovin kauan jaksaisin olla, mutta nyt mennään näillä, vauvan vointi kuitenkin on se tärkein asia!
 
Ihanaa Pink!! Ja tsemppiä Kivitasku, toivotaan että lähtee käyntiin ees kohtuullisessa ajassa :)

Johan sä Danskuu oot saanu sairaalassa jo olla.. Oliko ne supistelut jo ihan säännöllisiä ja kipeitä sillon juhannuksena?

Supistellut on taas täälläkin.. Eilen tuli touhuttua liikaa ja epäilen että myös nesteitä tuli nautittua liian vähän, sillä illalla tuli sarjassa aivan h****tin kipeitä supistuksia. Siinä sitte juomaan ämpärillinen vettä, parasetamolia ja sänkyyn. Supistukset rauhottui oikeastaan heti kun laskin levolle, huhhuh.

Täällä on ihanasti taivas pilvessä vaikka mittarissa onkin kohta hellelukemat :)

Amuniina & mukula 36+1 :heart:
 
Kivitasku voimia ja tsemppiä! Toivottavasti käynnistyy hyvin ja helposti.

Muutaman päivän ollut hetkittäin tosi kipeitä supistuksia, mutta aina laantuneet. Ehkä tässä kuitenkin on vielä toiveita päästä tosi toimiin. Viikonloppuna oltiin kyläilemässä ja yksi tuttava sanoi, että kasvoni näyttivät siltä, että kohta lähden synnyttymään. Suunseutu ja silmät kuulemma sen kertovat. Voisipa tähän myytiin uskoa ???? Helteet ei edelleenkään tunnu hyvälle, mutta näillä on mentävä. Päivä kerrallaan kohti h-hetkeä.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Sammi ja Anselmi 37+4
 
Ai niin kivitaskun käynnistys on tänään! Tsemppiä kovasti! Pinkilläkin varmaan poitsu jo sylissä? :) <3

Sammi, mäkin oon kuullut tuosta myytistä, että jotenkin kasvoista näkis synnytyksen olevan lähellä. En kyllä yhtään tiedä pitääkö se paikkaansa :D

Joo toi pilvisyys on kyllä vaihteeksi ihanaa! Pystyy edes vähän olemaan ulkona.

Pinsuli ja Himpula 39+4 <3
 
Kivitasku; Jokohan siellä ollaan sairaalassa, toivottavasti käynnistyisi nopeasti! Mulla kaksi kertaa käynnistetty Cytotecilla,suun kautta otettavalla pillerillä,ekalla käynnisty toisella pillerin puolikkaalla kun paikat jo vähän pehmenneet rask.vk 40+2,toisella kerralla meni melk.vrk että käynnistyi kun rask,vk 38+2 käynnistykseen jouduin. Toivottavasti sulla kaikki sujuu hyvin ja nopeesti :)!
 
Heippa!
Onnea kaikille jo vaavinsa saaneille. Itse jännitän tulevaa..4 pvä laskettuun. Olo on tukala. Yöt menee pyöriessä - 3 krt veskissä juostessa ja selkä-ja nivuskipujen kanssa tuskaillen..turvottaa ja närästää..päätä särkee ja hengitys raskasta. Kylkiluut vaan heiluu kun vauva pyörii. Saa oikeen painaa vaavia alaspäin. Viimeks oli 3 cm jäljellä ja pehmenny. Uus aika neuvolaan on LA :na eli 1.8. Oon käyny uimas joka päivä. Tänään on kyllä lepopäivä. Sais syntyä jo vaikka en ookkaan vielä valmis siihen koitokseen ;) vattakin on ihan sekasin jännäyksestä ;) Onneks mies on lomalla ja on ton esikoisen kanssa. En oikeen enää jaksais keskittyy sen höpinöihin ;) Tsemppii kaikille! Mä jään odottelemaan sadetta ja ukkosta ;) sori oma napaisuus. En muista vielä nimiä..
 
Onnea pink vauvasta! Ja kivitaskulle tsemppiä koitokseen!

Täällä oli tänään viimeinen neuvola. Paino edelleen jatkaa putoamista mutta sf oli hurjat 37! Kyllähän tämä maha alkaa aika isolta tuntumaan mutta vielä ei sillain ahdista kuin esikoisesta aikanaan. Itse asiassa olo on niin naurettavan hyvä että ihan hävettää ajatella että parin päivän päästä on vauva jo sylissä.

Labrassakin kävin tänään verikokeissa torstaita varten. Sitten on auto siivottu ja kaupassa käyty. Ihanaa kun miehellä alkoi loma!

Enpä olekaan aikaisemmin kuullut että lähestyvän synnytyksen näkisi kasvoista. Hyi, jotenkin pelottava ajatus. Täytyypä lähteä oikein katsomaan peilistä näkyykö siellä jotain tavallisesta poikkeavaa :D.

-tiiti- 38+4
 
Onnea Pink89!

Minäkin tilaisin tuollaisen nopean ja helpon synnytyksen ;)

Vauva liikkuu, ja huoli on poissa. Se vaan vaati sen äidin rauhoittumisen (ja täällä murehtimisen, koska heti päivällistä syödessä alkoi touhu).

Mua on alkanut ärsyttää tuo mies taas todenteolla... Tänään ihan itkuun purskahdin, kun avauduin sille, että kaipaisin enemmän huomaavaisuutta ihan arkisissa asioissa. En jaksa koko ajan valittaa, että sattuu ja on tukalaa, pitäis sen nyt olla itsestään selvää sanomattakin, kun näkee millaista on liikkua ja olla. Toivoisin, että hän lomallaan vähän enemmän osallistuisi pyytämättä ja käskemättä arjen pyörittämiseen. Ikuisuusongelma.
 
Heippa pitkästä aikaa! :)

Lueskellut olen, mutta kirjoittaminen nyt kesällä jäänyt. Miehen loma reissattiin aika tehokkaasti ja muutenkin tullut oltua ulkona ja touhuttua kaikkea muuta kuin koneella/ipadilla istuskelua. Ensiksi: VALTAVASTI ONNEA kaikille jo pienokaisen/pienokaiset syliin saaneille! :heart:

Itse olen jaksanut helteitä yllättävän hyvin ja minun puolestani saavat jatkuakin. Mitään oloja ei vielä ole, mutta vauva on jo laskeutunut, mikä on edistystä esikoiseen verrattuna, joka pyöri ympäriinsä vielä synnärilläkin. Minulla oli synnytystapa-arvio viime perjantaina ja lantion magneettikuvauksen jälkeen päätettiin että alakautta yritetään. Kuvattiin sen takia, että esikoista käynnisteltiin 4 vuorokautta vesien menon jälkeen ja vähäisen ja hitaan avautumisen jälkeen jouduin sikiön sykelaskujen takia kiireelliseen sektioon. Todella toivon, että tällä kertaa menee toisin ja että te joilla käynnistetään selviätte lyhyellä käynnistyksellä. Tuo oli nimittäin henkisesti ja fyysisesti aika rankkaa, erityisesti kun esikoinen oli saanut vielä tulehduksen, oltuaan kohdussa niin pitkään ilman vettä ja joutui aluksi toiselle osastolle ab.tippaan. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin...opetti vaan sen että mitään ei voi suunnitella ja reissusta voi tulla pitkäkin. Me oltiin se 10 vuorokautta sairaalassa. Ja voi sitä onnea kun päästiin vauvan kanssa viimein kotiin, sitä lauantaita en unohda ikinä :) Perjantaina siis tarkistettiin lantio, ettei pitkittyminen ja sikiön kiinnittymättömyys ekassa synnytyksessä johtunut jostain rakennepoikkeamasta, mutta kaikki on onneksi siltä osin kunnossa ja tilaa on kuulemma pukata vaikka isokin vauva ulos. Painoarvioksi saatiin tällä hetkellä 3 kiloa ja syntymähetkellä vähän vajaa 4. Mutta esikosesta arvio oli vuorokautta ennen syntymää 2,9 ja painoi 3,4 syntyessään, että en luota kyllä yhtään edes noihin ultralla tehtyihin arvoihin.

Minäkin olen kuullut että lähestyvän synnytyksen näkee naamasta, mutta en tiedä millä tavalla :D

Onko kaikilla jo kaikki valmiina?
Minulla ei, sairaalakassi odottaa yhä pakkaamistaan ja muutamia pieniä hankintoja täytyisi edelleen tehdä. Jotenkin vaan sellainen olo ettei lähtö ole vielä hetkeen tulossa, niin olen nyt vaan nauttinut lomailusta miehen ja esikoisen kanssa. Tosin tänään alkoi miehellä työt, eli arki astui meidänkin perheeseen. Saa nähdä kuluuko aika enää yhtä vauhdilla kuin tähän asti.

Minäkin muuten toivon, että ilmoitukset ja kertomukset jatkuu täälläkin puolella, koska itse en käytä facebookia oikeastaan ollenkaan enää. Ollaan kaveripiirin kanssa niin tiiviisti yhteydessä muutenkin, että ei ole jotenkin tarvetta eikä aikaakaan päivitellä asioita sinne. Poistan varmaan profiilinkin piakkoin, kun mitäpä se siellä turhaan ihmettelemään. Tutut jo oppineet että minut saa parhaiten kiinni muuta kautta :)


Jaksamista kaikille lämpöisiin päiviin!:)

Mabirris ja Kirppu 36+5 :heart:

P.s. Värejä en tähän saa, mutta jos Pinsuli huomaa niin minulle voi päivittää iäksi 30 ja seuraava neuvola on 6.8. :)
 
Onnea Pink!! <3

Sushen, tutulta kuulostaa... Täälläkin mies tuntuu odottavan, että pyydetään apua arkihommissa, muuten ei yleensä juuri persettään nosta. Auttaa kyllä onneksi pyydettäessä, mutta tosiaan se valittaminen ja käskyttäminen ja pyytäminen tekee inhottavan olon... :/

Täällä on kyllä kaikki valmista, vauva vaan puuttuu :D Ja sitä varmaan saakin odotella vielä.

Mulla oli tänään vaihteeksi neuvola, tässä näitä arvoja, suluissa rv 38+4:

Paino 58,8kg (58,6kg)
Hb 119 (110) ilman lisärautaa!
RR 117/60 (112/62)
Sf 31,5 (31)
Tarjonta RT (RT)
<3 140 (150)
Pissa puhdas, vauva laskeutunut, ei kiinnittynyt :)

Ei sen kummempia, kaikki hyvin, ens neuvola, jonne ei toivottavasti tarvii mennä(!), on viikon päästä 4.8.

Ja etusivua kyllä päivittelen ;)
 
Mulla oli kans neuvola tänään eli rv 35+5:

Painoa en viitsi laittaa, sitä on liikaa plus helleturvotukset päälle! +625g/viikko kuitenkin
Turvotus +
Hb 123
RR 123/73
Sf 31
Tarjonta rt
<3 140 bpm

Seuraava käynti 2 viikon kuluttua kun ens viikolla on synnytystapa-arvio äitipolilla. Pää kuulemma alhaalla mutta ei kiinnittynyt, sen nyt tiesinkin kun kylkeä käännetään miltei päivittäin. Pissa oli puhdas, viimeksi oli bakteerit ja leukkarit plussalla mutta viljely kuitenkin negatiivinen, niin vien loppuviikosta vielä kontrollinäytteen labraan viljelyä varten. Samalla käyn sitten vasta-aineverikokeissa, jotka otetaan 2 x raskauden aikana siksi, että olen saanut verensiirron 90-luvulla. Muuten ei erikoista, normaalilla kaavalla jatketaan.

Tää helle alkaa totisesti ottaa kupoliin, koko ajan on vaan turvoksissa. Jouduin hakemaan rannetuen tänään terveyskeskuksesta kun oikea käsi puutuu turvotuksen takia niin pahasti öisin (turvotus siis ahtauttaa rannekanavaa). Normaalisti nautin kyllä kesästä, mutta nyt alkaa olla vähän liikaa tämä.

Kaisa-Tuulikki 35+5
 
Moikka!

Synnytys
Keskiviikkona rv37+0 kontrollikäynnillä päätettiin käynnistyksestä joka aloitettiin samantien. En itseasiassa ole varma lopullisesta käynnistyksen syystä. Käynnistys aloitettiin ballongilla, olin sormelle auki ja kanavaa oli 2cm jäljellä. Supistukset alkoi lähes samantien. Kello oli 11 kun aloitettiin. Päivän supisteli mutta lämpötyynyn kanssa pärjäsin. Illalla 20 aikaan ballongi tipahti pois ja lapsivedet alkoi mennä a-vauvalla. Supistukset laantui ja sain aika hyvin nukuttua yön. Aamupäivällä torstaina olin 3cm auki ja kanavaa 1.5cm jäljellä. Tehtiin päätös siirtyä synnärille oksitosiinitipalle. Tippa kun oli laitettu lähdettiin miehen kanssa kävelylle ja palattuamme takaisin synnytyshuoneeseen alkoi vedet oikein tulvia ulos ja voimakkaat supistukset. Ruoka ei uponnut enään ja edes vesi ei pysynyt sisällä. Supistukset sattui alaselkään todella kovaa, aikani lämpötyynyillä pärjäsin kunnes sain lihakseen jonkun kipupiikin niin usein kun niitä sai antaa. Jossain vaiheessa kokeiltiin kohdunkaulan puudutetta, ei auttanut. Kokeilin myös aquarakkuloita, joo ne toimi siinä mielessä että siirsivät kivun sen aikaan kun niitä rakkuloita laitettiin. Eli ei ollut sen väärti. Yö siinä meni hyvin vähillä unilla ja pidettiin taukoa tipasta. Perjantaiaamuna jatkettiin tipalla ja supistukset jatkui mutta eivät saaneet mitään aikaseksi, tai no kanavan hävitti. Noin kolmen aikoihin päivällä alettiin puhua sektiosta ja siinä sitä mentiinkin lekuriin. Spinaalipuudutuksella leikattiin ja tytöt syntyi 9-10 pisteen vauvoina 18.7.14 klo 17.01 ja 17.02. Leikkauksessa meni litra verta ja heräämössä noin puoli litraa vielä kun kohtu ei meinannut supistella millään että joutuivat painella sitä todella kovaa ja useaan kertaan. Vasta 21 aikaan aloin olla siinä kunnossa että osastolle voisin siirtyä.

Lauantaipäivänä nousin ekaan kertaan istumaan, mutta kauan en siinä pystynyt olla kun oli niim heikko olo. Hemoglobiini oli romahtanut 62:een. Sain kaksi pussia verta ja illalla sängyn siivouksen takia jouduin nousta seisomaan ( katetrin letku irtosi ja kirjaimellisesti pissasin alleni). Sunnuntaina hemoglobiini oli 82 ja pääsin valvottuna käymään suihkussa istualteen. Maanantaina hb oli taas vain 75, samaten tiistaina jolloin lääkäri vihdoin päätti antaa lisää verta kaksi pussia mulle ja johan alkoi elämä voittaa! Torstaina päästiinkin jo sitten kotiin ja nyt sitten elellään uutta arkea kellon mukaan kun pienemmän tytön paino täytyy saada nousuun.

En halua pelotella mun kokemuksella ketään, pian se unhotui kun sai prinsessat viereen <3

Tsempit kaikille loppuodotukseen <3

Ps. Mulla on hienosti kaikki raskauskilot lähtenyt jo js ollasn miinuksella neljän kilon verran ;) Huoli pois, mulla on varaa mistä lähteä ja syön kyllä hyvin :)

Mmaria
 
Ja tosiaan torstaina aloim saada antibioottia suonensisäisesti ja samoin nestettä kun mikään ei pysynyt sisällä. Antibioottia sain suonensisäisesti tiistaihin asti ja jatkuu vielä kotona. Tytöiltä seurattiin myös tulehdusarvoja ja sokereita mutta heillä kaikki kunnossa <3

Mmaria
 
Onnea taas kaikille vauvansa jo saaneille! :) saas nyt nähdä miten meidän käy, tuleeko heinä- vaiko elokuussa yksiöstään ulos!


Meillä oli perjantaina se äitipoli jossa ultrasivat taas jätkän kokoa(viikkoja silloin 37+1) ja painoa oli hurjat 3709g :D Mitään ei ollut tapahtunut alhaalla vaikka vihjailevia kipuja aina välillä olis ja äijä heiluttaa päätään jatkuvasti kuin mikä!
No mutta, koska vauvan koko oli jo tuollainen niin pistivät mulle ajan lapsivesipunktioon, jossa oltiin eilen. Tulokset tulikin jo muutamassa tunnissa näytteenotosta(mä muuten meinasin pyörtyä siihen pöydälle, tiedä sit syytä kun en yleensä ole ikinä edes kammonnut mitenkään neuloja) ja näyttivät hyvää; KEUHKOT KYPSÄT JA EPOARVOT HYVÄT. :) ja koska olen ensisijaisesti omalla kohdallani alatiesynnytyksen kannalla niin varasivat mulle samointein jo huomiseksi kello 11 käynnistysajan.

Nyt en mitään oo koko aamuna saanut aikaiseksi kun jännittää ja yökin oli tosi levoton(jatkuvaa heräilyä). Katotaan sitten miten ens yö menee, jännittää ihan kauheasti!


ekulainen & jättijäbä 37+5 <3
 

Yhteistyössä