En kestä olla "päikyn täti"

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Tänään tuli itku kun pääsin töistä kotiin. En vain enää kestä sitä väheksyntää, mitä kohtaan työssäni. Olen kasvatustieteiden maisteri! Tänään eräs mies sanoi pojalleen, että sano hei hei päikyn tädille. Nämä vanhemmat eivät tajua, että minulla on yliopistokoulutus. Ilmeisesti minun kuvitellaan leikkivän lasten kanssa hiekkalaatikolla, vaikka olen varhaiskasvattaja. Palkkakin on niin surkea eikä korvaa todellakaan työn vaativuutta tai vanhempien järkyttävää asennetta.
 
  • Tykkää
Reactions: Konstantia
vierailija
Provo warning! Ei kukaan sano noin. Nimilaput on rinnassa, niin vanhemman kommentti on usein: "sano hei hei Riinalle" tms. Kukaan aikuinen ei puhu toisesta aikuisesta tämän kuullen tätinä tai setänä.
 
vierailija
Jaaha... meillä on kyllä lapselle kaikki aikuiset tätejä ja setiä.... :cautious:
Ja kyllä, puhun näin "tädin ja sedän" kuullen.
Siis tutut? Siis päiväkodin ihmiset, jotka näet päivittäin? Et ehkä muista jokaisen nimeä, siksi nimilaput... mutta täditteletkö sä oikeasti ns. tuttua aikuista hänen kuullen lapsellesi? Jos, niin häpeä ja opettele käyttäytymään kuten aikuiset.
 
ohis vierailija
Siis tutut? Siis päiväkodin ihmiset, jotka näet päivittäin? Et ehkä muista jokaisen nimeä, siksi nimilaput... mutta täditteletkö sä oikeasti ns. tuttua aikuista hänen kuullen lapsellesi? Jos, niin häpeä ja opettele käyttäytymään kuten aikuiset.
Olet varmaan meidän lapsen entisestä päikystä, siellä ei saanut erehtyä kutsumaan ketään sedäksi tai tädiksi, heti tuli noottia, että pitää sanoa aikuinen.

Ja voin seditellä tai täditellä, jos viittaan kerralla useampaan henkilöön, vaikka tuttuja olisikin. Saattaisin hyvin sanoa, että sano heipat tädeille. Kuulostaa paljon kylmemmältä sanoa, että aikuisille/henkilökunnalle/hoitajille. Sama mitä käyttää, niin aina joku varmaan vetää herneet nenuunsa.
 
vierailija
Olet varmaan meidän lapsen entisestä päikystä, siellä ei saanut erehtyä kutsumaan ketään sedäksi tai tädiksi, heti tuli noottia, että pitää sanoa aikuinen.

Ja voin seditellä tai täditellä, jos viittaan kerralla useampaan henkilöön, vaikka tuttuja olisikin. Saattaisin hyvin sanoa, että sano heipat tädeille. Kuulostaa paljon kylmemmältä sanoa, että aikuisille/henkilökunnalle/hoitajille. Sama mitä käyttää, niin aina joku varmaan vetää herneet nenuunsa.
Miksi nimetä mitään ryhmää? Lapselle voi sanoa yleisesti, että sano kaikille heipat, nyt lähdetään kotiin. Tai vaikka sitten aikuisille, kuten itse sanoit. Mutta sekin on "anonyymi" ja ne aikuiset siellä ovat sinulle anonyymeja, muttei todellakaan sitä lapsellesi. He viettävät valveillaoloajastaan arkisin enemmän aikaa heidän kanssaan kuin sinun. Niin. Mieti tuo lause vielä rauhassa uudestaan. Sen takia on jotenkin vähättelyä sedätellä, täditellä, aikuistella... voi sanoa (ja luntata siitä nimilapusta), että sano heippa Katille ja Minnalle. Koska lapsellesi siinä on todellakin Kati ja Minna, ei "tädit".
 
vierailija
Toinen varhaiskasvattaja täällä hei! Jos et näe hiekkalaatikkoleikeissä mukana olemisen pedagogista potentiaalia niin takaisin kouluun mars. Sitähän voi olla varhaiskasvatusta parhaimmillaan!

Tädittelystä olen kyllä samaa mieltä.
 
vierailija
Siis tutut? Siis päiväkodin ihmiset, jotka näet päivittäin? Et ehkä muista jokaisen nimeä, siksi nimilaput... mutta täditteletkö sä oikeasti ns. tuttua aikuista hänen kuullen lapsellesi? Jos, niin häpeä ja opettele käyttäytymään kuten aikuiset.
Käyttäytymisessäni ja kasvatustavassani on varmasti paljon parannettavaa. Kyllä, meillä on kaikki aikuiset setiä ja tätejä. "Sano kiitos kassan tädille, sano kiitos sedälle kun autto oven kanssa, olipas hieno setä/täti kun antoi meidän mennä turvallisesti tien yli, telkkarin setä on tosi kipeä, neuvolan täti, mäkkärin täti, autokorjaamon setä, tarjoilija setä, naapurin setä/täti"jnejne
 
vierailija
Päiväkotimaailma alkoi mennä päin p:tä siinä vaiheessa, kun pari vuotta sitten keksittiin tämä "varhaiskasvatus". Maalaisjärjellä on yhä vähemmän arvoa ja tilalle on tullut paperinmakuinen päteminen jossa todellisuuden ja teorian ollessa ristiriidassa teoria voittaa aina.
 
vierailija
:oops: apuva en mä oo tienny ettei saa täditellä...
Kutsun nimeltä jos tiedän. Jos ei tiedä/muista niin itsestäni täti on aika neutraali. Mä voin itse hyvin olla (lapsille) naapurin täti tai toimiston täti yms.
 
vierailija
Miksi sitä yliopistokoulutustasi pitäisi vuosikymmeniä niin ylistää? Ei siinä valitettavasti ole mitään ihmeellistä, koulu muiden joukossa.Ymmärtäisin, jos sinua olisi huoriteltu tai muuta epäasiallista, nyt tarkoitettiin vain hyvää/neutraalia. En itse ajattele ammatteja muiden yläpuolelle, kaikki me kannamme vaan kortemme kekoon, ja olemme arvostettavia omalla tavallamme. En ajattele, että työtään tekevä sairaanhoitaja olisi jonkinlainen sankari, muiden yläpuolella ja ihminen, jonka koulutusta pitäisi koko ajan miettiä.
 
vierailija
Mitä kuuluu sanoa? En muista kaikkia nimiä lastemme päiväkodeissa, niin olisiko jokin yhteinen nimitys teille? Lapseni omahoitaja sanoo itse itseään päikyn tädiksi, samoin kutsui moni edellisessä paikassa. Voisitteko yhdessä nyt päättää mikä on oikein, että yliopisto tulisi esille aina kun keskustellaan. :D
 
vierailija
Minä panostan nimiin. Jos on tarpeen puhua isommasta joukosta niin aikuiset / henkilökunta, esim. "sinun ei tarvitse huolehtia, päiväkodin aikuiset hoitaa" tai "on vapaapäivä koska päiväkodin henkilökunnalla on suunnittelupäivä". Mutta muuten yritän puhua nimillä, ja jos on uusi niin kysyn sen nimen. Ja tarvittaessa uudestaan. Esim. jos pihalla ei näy hakiessa ryhmän tuttua aikuista niin kysyn lapselta että kukas on teidän aikuinen tänään / kenelle sanotaan heipat ja mikä on nimi ja esittäydyn aikuiselle itselleen. Ylipäätään musta on kiva kun lapsetkin kertoo että askarteli Heinin kanssa ja Jaanalla oli sukset mukana ja Lea kertoi lomasta ja Jessen kanssa pelattiin että minä tiedän että ketä nämä ihmiset lapseni elämässä ovat. Joskus pitää varmistella onko Litma ja Airo oikeasti Litma ja Airo vai ehkä Ritva ja Airi :D Minusta siihen sisältyy viesti että ne aikuiset on lapselleni merkityksellisiä luotettavia eikä idea ole että kunhan joku vieras täti siellä häärää. On kiva myös kun lapset tuntee nimeltä keittäjän ja siistijän, nähdään se toinen yksilöllisenä ihmisenä eikä koneena. Kavereiden vanhempien ja muiden ryhmien henkilökunnan kohdalla luovutan, ne on "Leon äiti" ja "Otsolan aikuiset".
 
vierailija
Sano heipat varhaiskasvattajalle tai kasvatustieteen maisterille?
Mites olis vaikka "sano(tko)/käydään sanomassa heipat (ennen kuin lähdetään)"? Tarvitseeko siihen jotain nimitystä liittää? Paitsi jos lapsi on niin pieni ettei tiedä kenelle niitä helppoja on tapana sanoa niin silloin vanhemman on syytä opetella ne nimet että voi tukea lapsen hahmotusta ja kerrontaa.
 
vierailija
Mites olis vaikka "sano(tko)/käydään sanomassa heipat (ennen kuin lähdetään)"? Tarvitseeko siihen jotain nimitystä liittää? Paitsi jos lapsi on niin pieni ettei tiedä kenelle niitä helppoja on tapana sanoa niin silloin vanhemman on syytä opetella ne nimet että voi tukea lapsen hahmotusta ja kerrontaa.
Jep, tarkoitin, että hullua olis noin puhutella, mut meni näköjään ohi.
 
vierailija
Aloittajan kanssa olen samaa mieltä siitä, että teidän työ on ehdottoman aliarvostettua ja palkka vastuuseen nähden liian alhainen (mulla itellä myös korkeakoulututkinto ja sama palkka suunnilleen, mutta en ole päivittäin vastuussa ihmisten hengestä ja turvallisuudesta).
Mutta sitä vastoin en ole ymmärtänyt, että päikyn täti on halventava nimitys. Itse olen täditellyt ja seditellyt ihmisiä ympäriinsä. Pitänee yrittää nyt muuttaa tapani, jos se koetaan loukkaavana. Ei ole ollut tarkoitus loukata.
Onko sun/muiden keskustelijoiden mielestä korrektia, jos täti-sanaa liittää nimen, esim. Ritva-täti?
 
vierailija
Käyttäytymisessäni ja kasvatustavassani on varmasti paljon parannettavaa. Kyllä, meillä on kaikki aikuiset setiä ja tätejä. "Sano kiitos kassan tädille, sano kiitos sedälle kun autto oven kanssa, olipas hieno setä/täti kun antoi meidän mennä turvallisesti tien yli, telkkarin setä on tosi kipeä, neuvolan täti, mäkkärin täti, autokorjaamon setä, tarjoilija setä, naapurin setä/täti"jnejne
Hyvä, sentään tiedostat että pitäisi parantaa. Ammattilaisten tädittely ja sedättely on samaa kuin tytöttely ja pojittelu sopimattomassa tilanteessa. Vähättelyä siis.
 

Yhteistyössä