en oikeen tajua tota "anna lapselle raitis joulu"-kamppanjaa..

  • Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti
?
Enkä sitä ylipäätään, että alkoholi on sellanen asia, jota pitää jotenkin piilotella lapsilta tai tehdä siitä jotenkin kauhea sellanen hys hys-asia.

Nyt en tarkoita sitten mitään kaatokännissä oloa, se nyt ei tietenkään ole hyvä juttu, mutta viini joulupöydässä, saunakaljat yms on mun mielestä täysin normaali ja arkinen asia, eikä alkoholin käyttöä pidä mitenkään piilotella lapsilta. Normaali osa normaalia elämää. Viini on hyvää ja pikkuhiprakka on välillä mukava.

Miksi ihmeessä vanhempien tulisi absoluuttisesti kieltäytyä alkoholista silloin kun lapsia on paikalla, miksi? kertokaa jooko?
 
No ei sen "anna lapselle raitis joulu" kampanjankaan lähtökohta mun käsittääkseni ole, ettei viiniä voisi ruokajuomaksi juoda, mutta jo 3-4 annosta alkoholia muuttaa aikuisen käytöstä näkyvästi, niin että se pelottaa lasta.
Lapsen kanssa pitäisi siis tosiaan pystyä vain siihen ruokajuoma lasilliseen tai yhteen saunakaljaan.
 
minä
ja jonkun aikuisen tulee aina olla ajokuntoinen, kun lapsia paikalla. Jos ei ole autoa, niin vastaavan selvä kuitenkin että pystyy hoitamaan hätätilanteet, jos sellaisia sattuu.
 
Tonttuilija
Tuskinpa tuollaista kampanjaa Suomessakaan olisi, jos kaikki olisivat kuvailemiasi kohtuukäyttäjiä, joille riittää se lasillinen/ pullollinen tai kaksi. Valitettavan monet suomalaislapset joutuvat kuitenkin joulunakin katsomaan aikuisten liiallista alkoholinkäyttöä!
 
kinuski
Mä olen samaa mieltä kanssasi, siis tosta alkoholin käytöstä lasten aikana, mutta ehkä toi kampanja tarkoittaa sitä, kun on niitäkin perheitä missä vanhemmat (tai toinen) örveltää kännissä kaikki joulunpyhät. Ja joillekkin se viina tekee sitten sen, että ollaan väkivaltaisia, riehutaan ja mesotaan. Joulu on lasten juhla, ja kamalaa kun niin moni pikkuinen joutuu sen kärsimään humalaisten öykkäröivien aikuisten keskellä.
 
Minä en juo mitn alkoholipitoista juomaa pojan seurassa, isäni oli alkoholisti niin siitä varmaan tämä päähänpinttymä. Eihän siinä mitn pahaa olisi jos lasin tai kaksi viinilasia joisin ruokapöydässä jne :xmas:
 
Koska suomalaiset menevät yleisesti ottaen sekaisin alkoholista. Mun lapsuudessa juotiin alkoholia jouluna, mutta kohtuudella. Tämä ei häirinnyt mua lainkaan, koska se ei aiheuttanut näkyvää humala-tilaa. Muistan kyllä kuinka koin humalaiset pelottavina, niin läheiset kuin vieraatkin. Näin lapsen näkökulmasta siis, juomisesta ei ole haittaa, jos ei se muuta käyttäytymistä niin, että lapsi siitä ahdistuu.
 
Jenis
Mä taas en tajua, että miksi just joulu. Miksei raitis lapsuus? Paljonpa se lämmittää, että on yksi päivä vuodessa kun vanhemmat malttaa olla pämppäämättä.

Ja meillä juodaan lasten nähden silloin tällöin viiniä ruokajuomaksi, oli sitte joulu tai ei. Kännejä ei vedetä lasten nähden koskaan.
 
No vaikka siksi, että moni (ei toki kaikki) aikuinen muuttuu käytökseltään jo siitä saunakaljasta. Oma äitini on hyvä esimerkki. Kun hälle soitan, niin jo puhelimessa huomaan hänen juoneen vaikka hänellä on vasta se ensimmäinen olut meneillään.

Jos mä juon saunakaljan, niin kyllä se mullakin nuppiin sihahtaa...kolmen kaljan jälkeen olen jo ihan oikeassa humalassa. 7 kaljaa on maksimi mitä olen ikinä pystynyt yhden illan aikana vetäsemään (klo 18-04).

Mun mielestä lapsille on toki ihan fiksua opettaa myös alkoholikulttuuri (juhlassa voi vaikka sen lasillisen ottaa, jos pää kestää ) mutta ei 2v ymmärrä yhtikäs mitään juomakulttuurin opettamisesta...eli mun mielestä se pitäisi opettaa ennemminkin siinä vaiheessa, kun lapsi on kouluikäinen. Moni vetoaa juurikin siihen, että siitä alkoholista tehdään lapselle tabu, mutta paskat se mikään tabu ole jos sitä kaljaa ei litki 6kk ikäisen naaman edessä, vaan odottaa muutaman vuoden pidempään.

Ja mikä ehkä tärkein syy...mä en ole ajokuntoinen yhden kaljan jälkeen. Mä en ota sitä riskiä, että lapselle sattuu haaveri ja pitää tilata taksi koska äiti ei voi ajaa.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No ei sen "anna lapselle raitis joulu" kampanjankaan lähtökohta mun käsittääkseni ole, ettei viiniä voisi ruokajuomaksi juoda, mutta jo 3-4 annosta alkoholia muuttaa aikuisen käytöstä näkyvästi, niin että se pelottaa lasta.
Lapsen kanssa pitäisi siis tosiaan pystyä vain siihen ruokajuoma lasilliseen tai yhteen saunakaljaan.
No tosta oon kyllä eri mieltä, ei mun käytös niin näkyvästi neljänkään viinilasillisen jälkeen muutu ainakaan:) Onhan se käytös aikuisella erilaista muutenkin eri aikoina.. väsyneenä, iloisena, energisenä, alakuloisena... eikö nuo vaihtelut sitten pelota lasta? miksi juuri alkoholin aiheuttaman muutos pelottaisi lasta? (enkä edelleenkään tarkoita umpikänniä)
 
ev
"Suomessa arvioidaan olevan noin 250 000 alkoholiriippuvaista ja 250 000 alkoholin suurkuluttajaa, jotka kuuluvat riskiryhmään. Tämä ryhmä käyttää noin puolet Suomessa juodusta alkoholista eli heidän keskikulutuksensa on noin 50 litraa puhdasta alkoholia vuodessa. "

iso ongelma se on
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Mä taas en tajua, että miksi just joulu. Miksei raitis lapsuus? Paljonpa se lämmittää, että on yksi päivä vuodessa kun vanhemmat malttaa olla pämppäämättä.

Ja meillä juodaan lasten nähden silloin tällöin viiniä ruokajuomaksi, oli sitte joulu tai ei. Kännejä ei vedetä lasten nähden koskaan.
No varmaan juuri siksi, että jouluna tällainen kännikäyttäytyminen oikein tiivistyy. Joulun jälkeenhän ihmisiä hakeutuu suurempi määrä turvakoteihin jne
 
BootyPeppi
Meillä kyllä juodaan viiniä ruuan kanssa ja jälkkärin kanssa on likööriä niille jotka haluaa. Humalassa ei olla. Emme siis juo alkoholia muulloin kuin ruuan kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
No ei sen "anna lapselle raitis joulu" kampanjankaan lähtökohta mun käsittääkseni ole, ettei viiniä voisi ruokajuomaksi juoda, mutta jo 3-4 annosta alkoholia muuttaa aikuisen käytöstä näkyvästi, niin että se pelottaa lasta.
Lapsen kanssa pitäisi siis tosiaan pystyä vain siihen ruokajuoma lasilliseen tai yhteen saunakaljaan.
No tosta oon kyllä eri mieltä, ei mun käytös niin näkyvästi neljänkään viinilasillisen jälkeen muutu ainakaan:) Onhan se käytös aikuisella erilaista muutenkin eri aikoina.. väsyneenä, iloisena, energisenä, alakuloisena... eikö nuo vaihtelut sitten pelota lasta? miksi juuri alkoholin aiheuttaman muutos pelottaisi lasta? (enkä edelleenkään tarkoita umpikänniä)
Pst...Mä olen juonu kolmen vartin pullon pontikkaa ja ollu omasta mielestäni selvä ja kuvitellu, ettei kukaan huomaa mitään...Omaa tilaansa on pikkuisen vaikea mennä arvoimaan :)
 
BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
mutta onko kenenkään pakko koskaan juoda "liikaa"? Hallitseeko ihminen oikeasti miten paljon muutenkaan elämäänsä jos ei pysty hallitsemaan alkoholinkäyttöään?
Olen huomannut ettei suomessa ole kohtuukäyttöä olemassa...on joko känni tai raittius.
 

Yhteistyössä